SouvislostPlus

Prostor, který nejsilněji odráží Plus v našem názvu. Snoubí přesahy ze světa klasické hudby s dalšími rovinami a úhly pohledu, jak ji vnímat, poslouchat, díky ní se inspirovat a propojovat ji s jinými oblastmi života. Přinášíme souvislosti historické, místopisné, duchovní, generační, žánrové nebo umělecké.


99

Dvořákova rozhlasová soutěž pro mladé hudebníky Concertino Praga je letos otevřena pro hudební talenty v sólové i komorní hře. I přes koronavirovou krizi to mladí hudebníci nevzdali a do sólové kategorie se jich přihlásilo padesát osm. Pětičlenná porota prvního kola, kterou tvořili hudební režisérka Českého rozhlasu Markéta Tomková Janáčková, houslistka Shizuka Ishikawa, klavírista Justas Dvarionas, klarinetista Karel Dohnal a klavírista Karel Košárek, vybrala pro druhé kolo dvacet pět nejlepších výkonů z dvanácti zemí. Hodnotitelé však nevědí, koho do semifinále poslali – znají jen nástroj a číslo přihlášeného. Taková jsou pravidla Concertino Praga už pětapadesát let. Anonymita nahrávek a to, že soutěžící nepředstupují před „živou“ porotu, přinášejí soutěži originalitu.

 

113

Filharmonie pořádá už popáté Hradecký memoriál. Jeho prvním letošním projektem je výstava s názvem Nemějte strach! Katolická církev a cesta střední Evropy ke svobodě, připomínající osobnost arcibiskupa Karla Otčenáška i třicáté výročí vzniku Visegrádské skupiny. Instalace je k vidění na nábřeží před budovou Filharmonie Hradec Králové a potrvá do 19. dubna.

 

1010

České centrum New York věnuje celý duben osmdesátému výročí příjezdu Bohuslava Martinů se ženou Charlottou do New Yorku. Organizátoři na svých stránkách rozdělili online příspěvky do tří kategorií. První se věnuje dílu Bohuslava Martinů v podání českých interpretů, druhá interpretaci amerických hudebníků a třetí rozhovorům za účasti hudebníků, skladatelů a odborníků.

 

500

Virtuální výstavu dnes zveřejnilo na svém webu Národní divadlo moravskoslezské. Věnuje se ostravských pracím slavného scénografa Josefa Svobody, který zemřel právě před devatenácti lety, 8. dubna 2002. Výstavu chystalo divadlo už dvakrát a měla se konat v budovách NDM, vzhledem k pandemii ji ale vedení už nechce odkládat a v den výročí úmrtí umělce sáhlo k internetové podobě. Přístupná bude do 26. června.

 

317

Na tiskové konferenci Národního divadla Brno, která se netradičně konala jen online, promluvili o plánech divadla do budoucnosti kromě ředitele Martina Glasera umělečtí šéfové všech souborů a představili projekty, na které se diváci mohou těšit v sezóně 2021/2022. Má to být i pět operních premiér – Peter Grimes Benjamina Brittena, Řecké pašije Bohuslava Martinů, Händelova Alcina, Mozartova Kouzelná flétna a Verdiho Otello. 

 

Daniel-jager

Robert Jindra se stává novým šéfdirigentem Státní filharmonie Košice – naznačil to ostatně už v našem únorovém RozhovoruPlus. Do funkce nastoupí od 53. koncertní sezóny 2021/2022. Po třinácti letech vystřídá na tomto postu Zbyňka Müllera. Stane se tak během srpna, vedení orchestru však zdůrazňuje, že změna bude ve znamení kontinuity a že nový šéf naváže na předešlé sezóny. Zbyněk Müller navíc úplně neodejde, zůstane hlavním hostujícím dirigentem. 

 

0NosekVaclav-1989-VVanak

„Podařilo se mu vystavět dramaturgickou linii, založenou především na provádění závažných děl 20. století – osou jeho snah bylo dílo Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a ze zahraničních autorů Sergeje Prokofjeva.“

„Václav Nosek věřil v životaschopnost Janáčkovy hudby z pera samotného autora, bez dodatečných zákroků různých upravovatelů.“

„Obdiv zaslouží prosazení opery Řecké pašije, neboť šlo o dílo se silným duchovním poselstvím, pro tehdejší režim nepřijatelným.“

Před rovnými sto lety, 5. dubna 1921, se narodil Václav Nosek, jedna z nejvýraznějších osobností brněnského divadla druhé poloviny 20. století. Stál za prosazením a uvedením řady operních titulů, které do té doby nebyly publiku známy. Opeře svou péči věnoval jednak jako dramaturg, který dokázal neznámým či pozapomenutým operním dílům, nalezeným v různých archívech, vdechnout život, a jednak jako dirigent, který pak tato (a další) díla nastudoval.

 

souvi
veb-NYC-DSC1852

„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“

„On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“

„V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“

Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů dobrovolně, ale úplně nedobrovolně se jím nestal. Do Paříže odešel v roce 1923 z vlastního rozhodnutí. Za hudbou, za podněty, s touhou po rozšíření obzorů, která se mu bohatě naplnila. Když se po druhé světové válce, během čtrnácti let života, které mu zbyly, nedokázal vrátit do vlasti, byl už pasivním účastníkem událostí. Stal se obětí rozdělení světa, na dlouhé roky nesmiřitelně rozpolceného na Východ a Západ. Ale už i cesta do amerického válečného exilu byla předtím vynucena okolnostmi. Prchal z Evropy před nacisty, protože se z Francie nevrátil do určeného data do Protektorátu. Do New Yorku připlul s manželkou přes Atlantik poslední březnový den roku 1941, před osmdesáti lety.

 

102

Koronavirová krize odsoudila mnoho uměleckých souborů a kulturních institucí k tomu, že shánějí peníze, kde to jen lze. Žádají mecenáše, firmy i stát o příspěvky, aby stále mohly tvořit, a hlavně aby přežily. Organizacím, institucím, ale také městům, obcím a krajům poskytuje platforma Darujme.cz nástroj k tomu, aby byly vidět a slyšet, mohly jednoduše požádat o dar a udržovat vztah se svými dárci.

 

100

Pražský filharmonický sbor se po celou dobu své dlouhé historie snaží najít adekvátní prostory pro zkoušení. Vzhledem k vysokým nárokům na kapacitu sálu a akustiku se mu to až do současné doby ne vždy dařilo. Dočasné řešení na rušném místě na Senovážném náměstí bylo pro velké sborové skladby nahrazováno pronájmy větších sálů mimo centrum hlavního města. Národní památkový ústav převzal v roce 2018 k rekonstrukci budovu Invalidovny v pražském Karlíně a přitom se zavázal, že tam pro přední sbor vznikne nové zázemí. Než se sbor přestěhuje do Karlína, čeká ho ještě několikaleté působení v ulici Melantrichova na Starém Městě, kde už působil v letech 1991–1996, a sice v knihovním sále bývalého kláštera servitů při kostele Svatého Michaela Archanděla.

 

IMG20210402165035

„Ježíš Kristus byl i pro Bacha, a to velmi osobně, Spasitelem a Vykupitelem.“

 „Schreierův lyrický flétnový rejstřík, dokonalá výslovnost a pravdivý a autentický přednes biblického příběhu jen těžko hledají v interpretační rovině hudební srovnání.“

„Z nahrávky je cítit, že pro interprety nejde jen o koncertní kus, ale něco, co bývalo a může být součástí bohoslužby.“

V odkazu Johanna Sebastiana Bacha se dochovalo dvojí zhudebnění pašijového příběhu, biblických textů, které v Novém zákoně popisují poslední dny Ježíše Krista. Velikonoční události, prozatím končící ukřižováním a uložením do hrobu, zakládají velkopáteční přemítání o Spasiteli. Však také Bachovy Matoušovy pašije zazněly roku 1729 v lipském luterském chrámu poprvé na Velký pátek. Z desítek již existujících nahrávek nadčasového díla vyčnívá z mnoha důvodů ta, kterou v polovině 80. let pořídil jako dirigent a zároveň představitel Evangelisty tenorista Peter Schreier.

 

Nosticvpalc17

„Za jakých podmínek a kdy lze očekávat uvolnění restrikcí, které ochromily činnost hudebníků.“

„Jakou má ministerstvo kultury pro nadcházející období vizi či jaký připravuje plán pro obnovení koncertní činnosti.“

„Věříme, že ministerstvo na takových modelech již pracuje a že co nejdříve budeme mít šanci dozvědět se, co nás čeká – všechny eventuality, podmínky a pravidla.“

Jakou má ministerstvo kultury pro nadcházející nejbližší období vizi? Jaký připravuje plán pro obnovení koncertní činnosti? To jsou základní otázky, které v otevřeném dopise kladou Lubomíru Zaorálkovi producent a pořadatel Radek Hrabě a harfistka a pedagožka Kateřina Englichová a s nimi jako signatáři více než desítka dalších osobností tuzemského hudebního života. Výzva navazuje na schůzku zástupců Sdružení umělců klasiky s ministrem v minulých dnech a mezi řádky se vymezuje vůči dopisu, který předtím poslal české vládě houslista Pavel Šporcl a označil v něm stav české kultury za katastrofální.

 

IMG20210401145805

„Korea vyvíjí roboty umožňující ve virtuálních orchestrech nahradit i hráče na bicí, kteří už jako jediní, vedle dirigentů, musejí ještě riskovat vlastní životy.“

„Milánské e-divadlo LaScala iniciovalo u italských vědců zahájení vývoje syntetických hlasivek. V zadání však zatím chybí položka tenore."

„Záměr Japonců vybudovat v Praze světové centrum vývoje a výroby robotických dirigentů, větší než je v bývalé Suntory Hall v Tokiu, vedení české metropole podporuje.“ 

Zelený čtvrtek, duben roku 2031. Lidstvo se ještě stále nevyrovnalo s koronavirem. V Česku vláda, už třináctá za posledních devět let, přeje občanům v online oběžníku jako každý rok „veselé velikonoce“, připomíná desatero pravidel pro permanentní hypernouzový stav a přidává dílčí pokyny k šestému stupni distančního rodinného soužití a k zákazu hlasitého hovoru i v nepřítomnosti jiných osob.

 

105

Od února vrací Filharmonie Hradec Králové částky předplatného za zrušené koncerty. Vedení orchestru informuje, že mnozí abonenti už své peníze na účtu mají. Další, nezanedbatelnou část předplatitelů však tvoří lidé, kteří nevyužívají internet ani e-mail. Těm v těchto dnech pracovníci Filharmonie postupně volají, aby jim proces vrácení peněz usnadnili. To přináší FHK nejen potřebné informace k vrácení předplatného, ale i vhled do života pravidelných návštěvníků kulturního stánku, kteří se během telefonátu občas rozhovoří i o svém osobním životě. I v této nejisté době je však v procesu příprava nové sezóny 2021/2022.

 

100

Filharmonie Brno uspořádala netradiční výstavu. Mozart, Beethoven, Janáček, Martinů, Smetana ale i třeba Miloš Štědroň, Magdaléna Kožená, hudebníci z orchestru nebo šéfdirigent orchestru Dennis Russell Davies.. Pastelkami, tuší, vodovkami, temperami.. Noty, hudební nástroje, příroda. To vše zobrazují díla, která Filharmonii Brno poslali žáci čtyřiadvaceti základních uměleckých škol z celé republiky i ze Slovenska do chystaného edukačního katalogu. Dvě stovky z nich jsou teď vystaveny ve výlohách nádvoří Besedního domu.

 

Collage-2021-03-30-140659

Dnes 30. března proběhla poradní schůzka s muzikantskou obcí, kterou inicioval ministr kultury Lubomír Zaorálek. Za Sdružení umělců klasiky SUK a „klasickou“ hudbu obecně se zúčastnili Václav Luks, Ivo Kahánek a Jakub Hrůša, za pořadatele ředitel Pražského jara Roman Bělor. Schůzka trvala přes hodinu a podle přítomných byla "velmi otevřená a konstruktivní". Předmětem debaty byl stav kultury a kulturního školství po roce s COVIDem, výhledy do budoucna a otevřený dopis Pavla Šporcla. Ministr Zaorálek údajně pozorně vyslechl názory všech. Ze setkání vyplynuly tři body.

 

103

„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“

„Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“

„Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková se bude podílet na nové inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne. Na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení. Česká pěvkyně v nich ztvární titulní roli.

 

5

Praha letos svěřila kostel svatých Šimona a Judy Symfonickému orchestru hl. m. Prahy FOK. Památkově chráněný objekt na Starém Městě tak bude i nadále sloužit ke kulturním účelům. Barokní stánek, původně klášterní, odkoupilo loni v létě hlavní město od Českomoravské provincie Hospitálského řádu sv. Jana z Boha – Milosrdných bratří.

 

pátek, 26 březen 2021 07:46

SOČR nově ve vaší televizi

Autor:
101

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zpřístupnil své koncerty přes červené tlačítko HbbTV. Díky této novince se posluchači dostanou na orchestrální koncerty SOČRu – do Rudolfina nebo do Anežského kláštera – z pohodlí svého domova. Paleta koncertů je široká, nabízí skladby Antonína Dvořáka, Richarda Strausse, Alberta Roussela, ale i soudobou hudbu. Záznamy koncertů SOČRu jsou nově k dispozici v rámci DVB-T2 v multiplexu 21, na satelitu Astra 3B s výjimkou regionálních stanic ČRo, v kabelové síti Vodafone a u dalších operátorů, kteří klientům zpřístupnili aplikace na bázi virtuálního červeného tlačítka. Televizor, případně set-top box, musí podporovat technologii HbbTV a zároveň je třeba připojení k internetu. Menu je pak možné na televizi vyvolat na stanicích Českého rozhlasu.

 

111

Českým koordinátorem dobročinné mezinárodní aktivity String For All (Struny pro všechny), která má kromě hudebního také ekologický rozměr, se stal Symfonický orchestr Police Symphony Orchestra (PSO) z Police nad Metují. Jedná se o projekt, který se snaží vybírat od hudebníků všech zaměření staré, leč stále ještě použitelné struny a ty pak dále posílat muzikantům po celém světě. Akce má předcházet faktu, že v chudých oblastech se děti přestávají hře na hudební nástroje věnovat.

 

1123

„Do Semaforu vstoupila jako devětadvacetiletá. A Suchý se Šlitrem rozehráli zpěvaččin talent do několika uměleckých poloh.“

„Inteligentní, jazykově nadaná Hegerová zpívala rovněž v cizích jazycích. Ve francouzštině. V němčině. V jidiš. A samozřejmě v rodné slovenštině.“

„Hana Hegerová obsáhla svými šansony pět dekád. Jsou tu stále jako důkaz, že i zdánlivě lehká hudební múza může být vrcholně klasická.“

„Jen pojďte, Madony, Madony, váš kočár je tady a zvony zvoní zvoní a dva páry černejch koní – koní černejch jako máry – hlavy kloní...“ Verše Jiřího Suchého k jednomu z šansonů Hany Hegerové mi prolétly hlavou v úterý 23. března 2021 odpoledne. Média právě rozšířila zprávu, která se už dlouho dala čekat, ale přesto zabolela. Pět měsíců a tři dny po svých devětaosmdesátinách zemřela žena původním jménem Carmen Mária Štefánia Farkašová. Po rozvodu rodičů s úctou k mamince Čelková. Provdaná Hegerová, která si ovšem úmyslně vybrala civilnější křestní jméno, „aby si lidi nemysleli, že si hraju na bůhvíjakou umělkyni“. Zůstává po ní repertoár čítající na sto šedesát písní, z nichž desítky patří do zlatého fondu české (a slovenské) kultury. A zároveň jako by s jejím odchodem mizel další střípek z mozaiky šedesátých let. Oněch „swinging sixties“, které jak ve světě, tak u nás přinesly explozi nejrůznějších umění, literaturou počínaje a filmem či hudbou konče.