ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


PhotoWerKToscaGPLoRes051

„Náznak, pěvci nicméně zazpívaný i zahraný skvěle, jako skutečné drama.“

„Kristine Opolais má výhodu mladšího neopotřebovaného hlasu, schopného lyričtějších poloh stejně jako dramatického vzepětí.“

„Kaufmannův projev je emotivní, silný, postava Cavaradossiho má v jeho pojetí sebevědomí i nadhled.“

Očekávaná událost, hvězdná, lákavá. Taková byla Pucciniho Tosca ohlášená na letní scénu Kasematy ve Štýrském Hradci. Nejdříve se s velkým předstihem na oznámení skvěla jména Nětrebko, Kaufmann, Terfel. Později se to první vyměnilo za Kristine Opolais. Na první uvedení 22. srpna pak nakonec zbyl z původní trojice už jen Jonas Kaufmann – Bryn Terfel sice o den dříve odehrál neveřejnou televizní generálku, ale pro premiéru, s malým zpožděním živě přenášenou Rakouskou televizí, ho musel nahradit Ludovic Tézier.

 

PAN04258

„Melodram trvá zhruba hodinu, není tedy časově náročný a neklade velké nároky na diváka.“

„Volantes Orchestra zahrál Zimmermannův melodram s pochopením pro líbeznou stylovou interpretaci.“

„Olomoucké barokní slavnosti si mohou připsat další inscenační úspěch.“

Olomoucké barokní slavnosti představily melodram na námět řecké báje o Andromedě, obětované mořské příšeře pro záchranu království a vysvobozené Perseem. Antické téma zpracoval významný skladatel hudebního klasicismu Anton Zimmermann. Hudební nastudování připravila Veronika Manová v režii Tomáše Soldána. Vypravěčských rolí se ujali Veronika Lazorčáková, Gabriela Štefanová, Šimon Krupa a Hynek Chmelař, hrál Volantes Orchestra. Představení jsou na programu po tři večery od 19. do 21. srpna vždy od 20:30 hodin. Tato reflexe se ohlíží za pátečním provedením.

 

sobota, 21 srpen 2021 09:15

Petra Kujalová u Jakuba

Autor:
223

„Program se zaměřil na co největší a příkré stylové kontrasty a nenechal posluchače ani chvíli v klidu.“

„Velký holandský mistr a patrně největší skladatel varhanní hudby před Bachem, Jan Pieterszoon Sweelinck, se k naší škodě vyskytuje na koncertech méně než málo.“

„Výběr ze symfonie Louise Vierna interpretka zvládla brilantně a postarala se o úspěšný závěr svého vystoupení.“

Jako náhrada za belgického varhaníka Johana Hermanse vystoupila na třetím koncertě festivalu u Jakuba mladá absolventka JAMU Petra Kujalová, která dále pokračuje v doktorském studiu. Absolvovala také roční stáž na Hudební akademii ve Štrasburku a nyní už druhý rok studuje na Regionální konzervatoři v Paříži u Christopha Mantouxe. Vedla si zdatně. Projevila se při svém vystoupení jako muzikální a technicky velmi dobře vybavená varhanice s jasným názorem na interpretaci skladeb, které dokázala na velký jakubský nástroj a v krásné chrámové akustice velmi dobře realizovat.

 

107

„Aniž by ilustroval a aniž by doslovně citoval, vytvořil Lukáš Sommer svěží moderní ohlas na hudbu českého klasika.“

„Z Tomáše Netopila na pódiu vždy vyzařuje pozitivní energie.“

„Publikum mladí motivovali dvojnásobně: fandit kroměřížské akademii je snadné; ale navíc hráli opravdu dobře.“

Letní hudební akademii Kroměříž zakončil čtvrteční koncert smyčcového orchestru, výsledek týdenní výuky orchestrální hry přidané letos poprvé k individuálním hodinám u lektorů nástrojů. Tomáš Netopil, který za celou akademií stojí, připravil program, za který by nemuselo stydět žádné stálé těleso. A studenti ho zahráli strhujícím způsobem.

 

sobota, 14 srpen 2021 10:51

Pocta Marcelu Duprému u Jakuba

Autor:
5555

„Pocta Marcelu Duprému připomíná padesát let od úmrtí velkého mistra varhan, brilantního improvizátora a skladatele, který výrazně ovlivnil varhanní dění v Evropě i zámoří.“

„Karel Martínek se improvizaci věnuje pravidelně a vytrvale, u nás jako jeden z nemnohých. Všechny jeho improvizace byly stručné a uměřené.“

„Program vhodně střídal skladby varhanní literatury s improvizacemi na Duprého počest.“

Na druhém koncertě letošního Mezinárodního varhanního festivalu na Starém Městě pražském u svatého Jakuba vystoupil olomoucký varhaník a improvizátor Karel Martínek. Vystudoval brněnskou JAMU a soukromě improvizaci u Philippa Lefebvra v Paříži. Působí jako varhaník v Olomouci, na Konzervatoři Evangelické akademie a improvizaci vyučuje na JAMU. Čtvrteční koncert v jeho podání nesl titul Pocta Marcelu Duprému.

 

555

„Dittersova hudba v tomto oratoriu vyniká nevšední krásou a lyrickou něhou, mnoho árií mi utkvělo v uchu hned napoprvé.“

„S partiturou si výborně rozuměli hudebníci spojených orchestrů, které vedly první houslistka Veronika Manová a dirigentka Ema Mikešková k muzikálnímu plnokrevnému výkonu.“

„Jednoznačně nejvíc přesvědčila lahodným sopránem a mazlivými koloraturami Helena Hozová.“

Arcibiskupský zámek a Podzámecká zahrada v Kroměříži jako dějiště magických hudebních zážitků? V případě festivalu Hortus Magicus jasná volba na jistotu a místo, kde nasajete tolik inspirace, kolik jen dokážete odnést. Festival určený pro všechny generace se letos konal ve dnech 6. a 7. srpna. Vydali jsme se za ním v sobotu, kdy nabídnul celodenní program koncepčně zacílený na legendární postavu biblického krále Izraelitů Davida.

 

100

„Při poslechu úvodního varhanního preludia by si člověk myslel, že je prostor kostela už plný zvuku, avšak v okamžiku, kdy se pustil do zpěvu basista Beláček, se tato hranice posunula ještě mnohem dál.“

„Dramaturgicky velmi zajímavá byla série čtyř árií Ave Maria, pokaždé však od jiného autora a v jiném stylu.“

„Na kukský festival jsou zváni vždy kvalitní umělci, kteří však neuvádějí jen dobře známá díla, u nichž by dopředu měli záruku, že se jimi regionálnímu publiku zavděčí.

Čtvrtý koncert festivalu Hudební léto Kuks patřil basu a varhanám. Do kostela Nejsvětější Trojice, který je součástí východočeského barokního areálu, zavítali Gustáv Beláček, sólista Slovenského národního divadla, a Marek Mosnár, slovenský varhaník a nedávný absolvent Akademie múzických umění v Praze. S sebou přivezli repertoár složený především z děl slovenských autorů. Umělci tak vedle tradiční chrámové hudby dali prostor i hudbě v našich končinách poněkud méně známé.

 

DSC9891-MRu

„Paco Seco i Vladislav Bláha si oba svým nenapodobitelným způsobem dokázali získat přízeň a obdiv posluchačů.“

„Festival by neměli minout kytaristé, kteří pro sebe a svou hráčskou kondici chtějí něco dobrého udělat.“

„Co se týče diváků, atraktivnější koncerty než ty, které nabídl letošní ročník, si už nelze představit.“

Všechny kytarové cesty dřív nebo později vedou do Brna. Posledních třicet let to tak alespoň pravidelně bylo a je. A že do moravské metropole zavítaly světové osobnosti, o tom není při pohledu do historie Mezinárodního kytarového festivalu Brno vůbec pochyb. Stačí zmínit největší kytarové skladatele 20. století Leo Brouwera, Johna W. Duarteho, Nikitu Koshkina či Máxima Diega Pujola, od nichž vede cesta k největším interpretům současnosti, kterými jsou Pavel Steidl, Zoran Dukić, Thomas Fellow a pochopitelně také Vladislav Bláha a Paco Seco. Společný koncert posledně jmenovaných kytaristů nabídl Mezinárodní kytarový festival Brno v pátek 6. srpna.

 

102

„Francouzský varhaník Samuel Liégeon zahájil 26. Mezinárodní Varhanní festival v minoritské bazilice sv. Jakuba na Starém městě pražském.“

„Program zarámoval improvizacemi, blok francouzské hudby 20. a 21. století doplnil Bachem a Ligetim.“

„Sonáta Jeana-Pierra Leguaye byla sólistou neobyčejně nápaditě detailně a kontrastně narejstříkována a brilantně zahrána.“

Samuel Liégeon ve svých sedmatřiceti letech má za sebou bohatou kariéru jako varhaník, ověnčený mnoha vítězstvími v renomovaných mezinárodních improvizačních soutěžích v Haarlemu, Münsteru a Chartres. Je titulárním varhaníkem v Paříži u svatého Petra de Chaillot. Nedílnou součástí jeho uměleckého působení je i klavír, na který často improvizuje, i hudbu k němým filmům, a projevuje se také ve výtvarném umění jako malíř.

 

100

„Chantal Santon Jeffery se blýskla se všemi svými kvalitami. Její hlas naznačuje, že může zpívat i větší role až po romantický repertoár, či dokonce moderní skladby.“

„Clément Debieuvre zpívá pod maximálním legatem a měl nejlepší výslovnost ze všech zúčastněných pěvců.

„Minervu ztvárnila Marine Lafdal-Franc a nutno říci, že až zde měla prostor ukázat, jak skvělou pěvkyní je. Vládne lahodným sopránem, vede shora a měkce tvoří tóny.“

Včerejší večer v pražském kostele svatých Šimona a Judy uzavřel letošní, dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Vystoupil rezidenční soubor Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou, s hosty a s pěveckými sólisty – sopranistkami Chantal Santon Jeffery, Marine Lafdal-Franc, Anne Sophie Petit, Adriánou Kalafszky, kontratenoristou Clémentem Debieuvrem, tenoristou Jordanem Mouaïssiaem a basistou Thierry Cartierem. Hudební setkání se neslo v duchu palácových radovánek (les plaisirs), samotný večer dostal název dle první malé opery programu: Les Plaisirs de Versailles. Tu složil Marc-Antoine Charpentier. V druhé polovině v novodobé premiéře zazněla opera Le Retour des dieux sur la terre Françoise Colina de Blamont. Projekt je součástí víceleté programové linie připravované ve spolupráci s prestižním Centrem barokní hudby ve Versailles (Centre de musique baroque de Versailles), na níž se podílí také Francouzský institut v Praze.

 

DSC9099-MRu

„Koncert měl vyladěnou dramaturgii, která představila interprety nejen společně, ale také v různých kombinacích.“

„European Guitar Quartet je skutečně mimořádný soubor díky neortodoxnímu pojetí skladeb i dramaturgické koncepci koncertů.“

„Není divu, že se o European Guitar Quartet píše jako o ‚zářící hvězdě na koncertní obloze‘.“

Mezinárodní kytarový festival a interpretační kurzy Brno 2021 se letos koná potřicáté. Jubilejní rok není pro žádného pořadatele jednoduchý. Zvláště, když se odehrává v době, kdy je kvůli protikoronavirovým restrikcím cestování velmi ztížené. I proto na brněnský festival nakonec nemohl přijet proslulý uruguayský kytarista Eduardo Fernández. European Guitar Quartet naštěstí takový problém neměl. Evropské kytarové kvarteto hvězdných kytaristů ve složení Zoran Dukić, Pavel Steidl, Thomas Fellow a Reentko Dirks se představilo v zaplněném Červeném kostele.

 

103

„Zajmi se snažila o krásné agogické změny, které však posluchač, vzhledem k akustice velkého kostela, nemohl plně docenit.“

„V duetu z opery Jakobín se oba pěvci blýskli krásně znělými hlasy a schopností výrazové drobnokresby.“

„Widorova Toccata byla zahrána velmi precizně, technicky brilantně a přesvědčivě a završila tak celý koncert.“

Závěrečný koncert druhého ročníku festivalu Varhanní Vyšehrad měl v neděli v bazilice svatých Petra a Pavla mimo jiné připomenout 180. výročí narození Antonína Dvořáka. Na koncertě účinkovali mezzosopranistka Michaela Zajmi, basista Michael Kubečka a varhaník Petr Čech.

 

102

"Už samotná volba struktury programu působila velmi nápaditě."

"S prvními tóny si polský ansámbl pod vedením Aurelia Golińského ihned podmanil publikum."

"Vskutku mysteriózní charisma vyzařovalo z kontratenoristy už po jeho příchodu."

Prázdná srdce bezpochyby nezanechal v posluchačích v podvečer soboty 31. července polský soubor Arte dei Suonatori po dechberoucím výkonu spolu s italským kontratenoristou Filippem Minecciou. Danosti každého z účinkujících se spojily v něco úchvatného. Atmosféru a dokonalost tohoto hudebně-kulturního počínání dokreslovaly křivky nádherného sálu v Klášterním Hradisku v Olomouci. Další koncert v rámci festivalu Olomoucké barokní slavnosti s tematickým názvem Z cest po Polsku nastavil těm nadcházejícím laťku velmi vysoko.

 

299

„Podvečerní vystoupení dvou hudebnic a jedné pěvkyně se pod nadčasovým mottem ‚závist a slepá síla často rozbíjí lidskost na kusy‘ uskutečnilo v rámci devíti koncertů k výročí světcova blahořečení.“

„V rukou Hany Kubisové se rozezněly housle připomínající umění slavného Giuseppe Guarneriho; jsou variací na poslední nástroj z dílny této legendy houslařství.“

„Seznámit širší publikum s neznámými díly je jistě jedním ze záměrů varhanice Lindy Sítkové; hudební sestavě podvečera přitom svým hlasovým fondem, který by mohl hory přenášet, vévodila mezzosopranistka Lucie Hilscherová.“

Nedělní podvečer patřil v kostele svatého Jana Nepomuckého komorní hudbě v podání mezzosopranistky Lucie Hilscherové, houslistky Hany Kubisové a varhanice Lindy Sítkové. K poctě Jana Nepomuckého, při příležitosti jeho blahořečení, zazněl zajímavý průřez převážně duchovní hudbou, který ve svém závěru nezapomněl ani na dalšího letošního jubilanta, Antonína Dvořáka.

 

Vivaldi-OL-3

„Hráči Volantes Orchestra, rezidenčního orchestru celého festivalu, už díky prvním tónům prokázali smysl pro jemnost.“

„Celému ansámblu nakonec spíše vyhovovaly rychlejší, razantnější a virtuóznější části.“

„Intervaly, jež každé ucho očekávalo v podobě takto známého díla, nejspíš nezazněly v souladu se zápisem skladatele.“

Klidná Olomouc, která nás vždy okouzlí svým historickým architektonickým kouzlem, se pravidelně právem stává kulturním centrem klasické hudby, zejména pak útočištěm předního festivalu staré hudby v Česku – Olomouckých barokních slavností, které své příznivce baví letos již devátým rokem. Během čtvrtečního večera 29. července nás hudba přenesla do Itálie, konkrétně do Benátek, rodného města a dlouholetého působiště barokního velikána Antonia Vivaldiho. Dům U Parku přes zdánlivě moderní vizáž nabídl ideální prostředí svým sálem z 19. století s půvabným historizujícím podtónem.

 

2000

„Výnimočne uhrančivo sa hudobníci predstavili v Sonáte pre violončelo a basso continuo a mol od Giuseppe Antonia Paganelliho.“

„Už od prvých tónov úvodnej Sinfonie pre violončelo a basso continuo D dur od Antonia Caldaru bolo zrejmé, aký výnimočný zvuk dokáže Obregón na svojom nástroji vytvoriť.“

„Josetxu Obregón vtipne poznamenal, že skladbu hrajú po celej Európe a čakajú, kedy sa ozve niekto, kto bude schopný určiť autora.“

Il violoncello brillante: taký bol podtitul koncertu, ktorý sa uskutočnil 28. júla v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby. Výstižnejší názov by sme pritom hľadali ťažko. Vynikajúci španielsky violončelista Josetxu Obregón sa totiž skvele predstavil v nádhernom programe, zloženom z diel španielskeho baroka a klasicizmu.

 

veb-Kakov-DSC2034

„Připomíná to mimopražské Kruhy přátel hudby. Lokální podmínky, ale v nich ti nejlepší umělci.“

„Sólistka našla inspiraci a odvahu k opravdu uvolněnému zahrání vtipné scénky.“

„Stovka posluchačů, kteří z bližšího i vzdálenějšího okolí dorazili, není na podobný rozměr hudební události vůbec málo.“

Dcera s otcem a strýc. Na pódiu se poprvé v podobném triu sešla sopranistka Lucie Kaňková s violoncellistou Michalem a houslistou Liborem Kaňkovými. Zněly árie a písně. Jak jinak, úpravy. Zámek Ctěnice na okraji Prahy hostil ve středu pohodové, vkusné a radostné muzicírování tří profesionálů.

 

středa, 28 červenec 2021 15:58

Poslední varhanní koncert cyklu u svatého Víta

Autor:
Fok

„Celý koncert byl kombinací varhanní hudby a mluveného slova, kterého se ujal herec Jan Potměšil.“

„Program byl vystavěn z rozsáhlých děl dvou pilířů varhanní literatury, Johanna Sebastiana Bacha a Oliviera Messiaena.“

„Daniela Valtová Kosinová zahrála skladbu s velikou chutí a temperamentem, vystavěla s velikým pochopením její velkorysé linie a začlenila je do logického celku Bachovy hudební architektury.“

Závěrečný koncert „Svatovítských varhanních večerů“ převzala Daniela Valtová Kosinová. Předvedla se jako temperamentní, energická a velmi jistá hráčka, která nešetřila velkým zvukem, a její přístup k interpretovaným skladbám lze označit za velkorysý a velmi přesvědčivý. Znamenitě se vyrovnala s chrámovou akustikou a při spíš svižnějších tempech nezapomínala na zřetelnost jednotlivých hlasových postupů. Její muzikální interpretační přístup byl pro posluchače velmi dobře navštíveného koncertu velkým zážitkem.

 

úterý, 27 červenec 2021 11:38

Franz Hawlata v Českém Krumlově

Autor:
3

„Nezpívá Biblické písně jako pokorně věřící člověk, s akcentem na to nábožné a posvátné, ale jako člověk hrdý, moudrý, uznávající Boží autoritu.“

„I s velikým hlasem nacházel cestu, jak vyzpívat v Schubertových písních intimní sdělení textů.“

„Jeho nejparádnější rolí určitě musí být baron Ochs ze Straussova Růžového kavalíra.“

Jméno německého basbarytonisty Franze Hawlaty známe nejspíš ze studiové nahrávky Dvořákovy Rusalky, pod kterou je podepsán Sir Charles Mackerras. Figuruje tam vedle Renée Flemingové, Bena Heppnera, Evy Urbanové a České filharmonie. A samozřejmě jde o jméno patřící do okruhu Metropolitní opery, Vídeňské státní opery, Bayreuthu a dalších světových domů. Franz Hawlata je teď v Českém Krumlově. Vyučuje na Mezinárodních interpretačních kurzech a v pondělí večer měl ve městě při té příležitosti písňový recitál. Bylo to setkání se světovým uměním, živým a suverénním.

 

Chmelo-1

„V duetu Vaška a Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty se uvedli sympatickým projevem tenorista David Cizner a sopranistka Petra Prýmková.“

„Vilém Cupák árií Rudolfa z Pucciniho Bohémy velmi příjemně překvapil.“

„Dagmar Drechslerová má od přírody velký klad – charisma, které si vždy dovede získat srdce posluchačů.“

Letní mezinárodní interpretační kurzy se konají v Českém Krumlově už počtvrté. Od 19. července do 1. srpna jsou dějištěm v několika uměleckých oborech. Pořadatelem je Pražský hudební institut v těsné spolupráci s Městským divadlem Český Krumlov a Základní uměleckou školou v Českém Krumlově. V letošním roce vedou zájemce o Mistrovské pěvecké kurzy slovenský barytonista Vladimír Chmelo a německý basbarytonista Franz Hawlata. Na prvním ze dvou koncertů dne 24. 7. (druhý se koná 31. 7.) předvedli výsledky svého snažení svěřenci Vladimíra Chmela. Výstupy se odehrávaly v kostýmech a v aranžmá quasi jevištního charakteru, které připravil s účinkujícími režisér Jaroslav Brych. Klavírní doprovod zajistil Robert Pechanec, kostýmy navrhla Kateřina Slavíková.

 

118

„Ta radost, že se opět hraje živá hudba před publikem, z obou umělců jen čišela.“

„Většina skladeb byla díla, která Händel a Leclair napsali pro princeznu Annu Hannoverskou, provdanou Oranžsko-Nasavskou.“

„Krásné prostředí, krásná hudba, krásné provedení. To by se Anně Oranžsko-Nasavské jistě líbilo.“

Na to, že Letní slavnosti staré hudby hýří dramaturgickými nápady, jsme si už zvykli. V poslední době nás ale překvapují i širokým výběrem míst, kde se koncerty konají. Objevujeme tak nejen krásu staré hudby, ale i krásu mnoha kostelů a památek, kde jsme třeba mnoho let nebyli. Někdy proto, že to není zrovna na naší cestě, jindy proto, že památka nebyla léta přístupná. K těm patří i „Šlechtovka“, která léta chátrala a pak se léta opravovala. Letní slavnosti staré hudby pro nás objevily 24. 7. její nádherný barokní sál.