ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


5555

„Dramaturgii cyklu tvoří i realizuje umělkyně sama a zve interprety z celé Evropy, díky svým vazbám na nizozemskou hudební akademii v Haagu, která má nejstarší a největší odděleni staré hudby ve světovém kontextu.“

„Ke spolupráci si přizvala mladého slovenského basbarytonistu Tomáše Šelce, který se specializuje na starou hudbu a spolupracuje s Collegiem 1704.“

„Celý večer měl vtipný název – Nevánoční Ryba s Beethovenem a Schubertem. Tím se koncert vymezil nejen časově, ale i žánrově. Umělci představili písně známých klasických autorů, kteří se zde ukázali poněkud v jiném světle.“

Stará hudba nabývá na stále větší popularitě a k tomu jistě nemalou měrou přispěla v tuzemsku i Barbara Maria Willi, německá cembalistka, klavíristka a varhanice, naturalizovaná v Brně už téměř třicet let. Zakotvila na Hudební fakultě JAMU, kde je v současné době děkankou a kde založila obor historické interpretace pro cembalo, kladívkový klavír, housle, violoncello, traverso, loutnu i zpěv. Logické proto je, že prezentuje tuto hudbu i na cyklu koncertů, který provozuje ve stylovém prostředí Konventu Milosrdných bratří. V pondělí tam vystoupila s Tomášem Šelcem. 

 

4012

„Barokní divadlo se vyznačovalo touhou ohromit, zaplavit diváka mnoha efekty a exkluzivní podívanou. Je s podivem, jak se to tehdy s omezenými technickými prostředky dařilo.“

„Projekt postavil obsazení rolí na kvalitě a autentičnosti provedení. Základem hudebního provedení se stalo Collegium 1704 spolu s Collegiem Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse.“

„Václav Luks dirigoval s plným nasazením a při absolutním propojením s protagonisty a podařilo se mu přenést všechny do časoprostoru počátku 18. století.“

Janáčkova opera v Brně přináší už několik sezón s každou novou premiérou neotřelou a kvalitní inscenaci, patřící vždy do jiného období. Postupně tím vytváří mozaiku různorodého repertoáru, ve kterém si může najít každý podle svého vkusu. Tentokrát sáhlo vedení opery po barokní opeře, a ne ledajaké. Alcina, dílo skladatele Georga Friedricha Händela, patří k těm nejlepším a nejznámějším.

 

4003

„V popředí stojí vyspělý výkon Svatopluka Sema v nádherné roli Kaliny, u něhož se snoubí vzácně ve všech polohách hlasově vyrovnaný, kultivovaný projev.“

„Je příjemné vidět, kolik mladých pěvců využilo adekvátně v této milé inscenaci poskytnutou příležitost dirigentem a režisérem.“

„Na glosované repríze dominovaly především zdařilé výkony sólistů, ve spojení pěveckého a jevištního projevu.“

Opera Jihočeského divadla v Českých Budějovicích uvedla dne 5. února 2022 šestou reprízu půvabné inscenace Smetanovy opery Tajemství, v režii Tomáše Studeného a pod taktovkou dirigenta Martina Peschíka, na barevné scéně Davida Janoška. Inscenaci Tomáše Studeného, převzatou scénicky z Ostravy, doslova pronásledovala epidemie koronaviru, až neskutečně. V březnu 2020 první vlna záhadného viru uzavřela nejen Jihočeské divadlo hned po úspěšné premiéře. Poté se titul znovu objevil až na konci září 2020. Tehdy jsem vyslovil naději, že snad epidemie už končí a zdravé ovzduší jižních Čech další vlny viru nepřipustí… Byl to falešný optimismus. Nová vlna zase nešťastně reprízy Tajemství zastavila, ihned po jeho obnovení. A tak po dvou letech jsem byl rád svědkem šesté reprízy, dle vyjádření pana režiséra Studeného. Jako přesvědčený Smetanovec, od dětství dodnes, jsem nemohl chybět, vždyť jsem inscenaci Ostravské opery ihned na Smetanově Litomyšli moc doporučoval využít pro dramaturgii Jihočeského divadla.

 

pondělí, 07 únor 2022 09:54

Velkolepé matiné Thierryho Escaiche

Autor:
1110

„Thierry Escaich se na matiné představil ve třech rolích – jako koncertní varhaník, improvizátor a skladatel.“

„Program obsáhl francouzskou varhanní hudbu od baroka po současnost.“

„Závěrečná improvizace na píseň Ach synku, synku nadchla obecenstvo.“

Po vystoupeních na abonentních koncertech České filharmonie ve skromném, i když výrazném varhanním partu ve Třetí symfonii Camilla Saint-Saënse dostal konečně Thierry Escaich příležitost předvést pražskému obecenstvu svoje neobyčejné kvality jako renomovaný koncertní varhaník mezinárodního věhlasu, fantastický improvizátor a pozoruhodný skladatel. Sobotní matiné se uskutečnilo v sále Martinů Hudební fakulty AMU na varhany, které příliš zvukově neodpovídají francouzské varhanní hudbě, ale velmi přesvědčivý výkon interpreta dal na toto omezení zapomenout.

 

2000

„Šostakovičova Slávnostná predohra je brilantné orchestrálne dielo, no oslavuje kult falošnej revolučnej pozitivity.“

„Talentovaný Jiří Rožeň sa snažil, no hrať Čajkovského symfónie, aj tie rané, s jedenástimi prímami je pod hranicou únosnosti.“

„Pri počúvaní Prokofievovho koncertu sa pamätníkovi v mysli vybaví interpretačné majstrovstvo klaviristov Petra Toperczera a Mariana Lapšanského.“

Abonentný cyklus Slovenskej filharmónie pokračoval v dňoch 3. a 4. februára 2022 v bratislavskej Redute ďalšou dvojicou koncertov. Pod taktovkou mladého, v našom meste po prvýkrát účinkujúceho českého dirigenta Jiřího Rožeňa uviedol orchester SF program, zostavený výlučne z ľúbivých, menej známych, no poslucháčsky príjemných diel ruského symfonického repertoáru. V spolovice zaplnenej koncertnej sieni (omikron je na ústupe, no ešte sále šarapatí) odzneli skladby Dmitrija Šostakoviča, Sergeja Prokofieva a Pjotra Iljiča Čajkovského. Ako sólista Prokofievovho Tretieho klavírneho koncertu sa obecenstvu predstavil španielsky juveníl Leo de María, laureát nedávneho posledného ročnika Medzinárodnej klavírnej súťaže Johanna Nepomuka Hummela.

 

sobota, 05 únor 2022 10:31

Italské inspirace Plzeňské filharmonie

Autor:
0

„Třiadvacetiletá houslistka Terézia Hledíková ve Scherzu capricciosu Františka Ondříčka zaujala vřelým, intonačně jistým tónem.“

„Volná věta flétnového koncertu Mercadanteho byla v podání Taláckové provedena jakoby jedním dechem.“

„Celkové vyznění Čajkovského Čtvrté symfonie potvrdilo, že orchestr si se svým šéfdirigentem rozumí a jeho kvalita se jeví jako stále stoupající.“

Je skvělé, že současný management orchestrů dává příležitost sólově vystoupit i velmi mladým hudebníkům na začátku jejich kariéry. V Plzni tak vystoupila houslistka Terézia Hledíková, mimo jiné nositelka ceny ze soutěže Young Paganini v polské Legnici v roce 2018, a flétnistka Anna Talácková, laureátka soutěže Pražského jara v roce 2019. Vrcholem programu bylo provedení Čajkovského Čtvrté symfonie f moll, op. 36.

 

4

„Bizetova Malá suita pro orchestr je skladba nejen melodická, ale tak skvěle napsaná, že dá vyniknout jednotlivým hudebním nástrojům.“

„Dalberto prokázal, že je skutečně mimořádný pianista.“

„Čím jiným zakončit slavnostní francouzský večer než tou nejslavnější a nejpopulárnější Ravelovou skladbou, Bolero.“

Každá země EU, když přebírá předsednictví, se snaží nějakým způsobem zviditelnit. My jsme v roce 2009 vymysleli dvouznačné heslo s kostkou cukru „Evropě to osladíme“ a plastiku Davida Černého Entropa, která urazila snad polovinu členských zemí. Moc diplomatické to nebylo. To Francie, která se stále považuje za srdce evropské kultury, zahájila své předsednictví hudbou. Velvyslanectví Francouzské republiky a Francouzský institut v Praze proto oslavily začátek předsednictví EU v Radě Evropské unie slavnostním koncertem PKF – Prague Philharmonia 2. února 2022 ve slavnostně vyzdobené Smetanově síni Obecního domu.

 

220202CFAltinogluVodickahires06cPetraHajska

„Debussyho suita z Pellease a Melisandy byla dirigentem večera Alainem Altinogluem sestavena z orchestrálních předeher a meziher opery.“

„K provedení Saint-Saënsova díla byl přizván Thierry Escaich, jeden z nejvýznamnějších současných francouzských varhaníků.“

„V Ravelově Tzigane ohromil virtuózitou koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička.“

Na čtvrtečním koncertu České filharmonie se představili hned dva zahraniční hosté: náš první orchestr řídil Alain Altinoglu a varhanního partu v Saint-Saënsově 3. symfonii se ujal Thierry Escaich. Vedle Saint-Saënse se v programu objevili další francouzští autoři: Claude Debussy a Maurice Ravel.

 

pátek, 04 únor 2022 09:46

Nekoranec, Jindra a Angličané v Olomouci

Autor:
99

„Dirigent dokázal s filharmoniky rozehrát a rozeznít partituru tak, že doslova rozkvetla: do opravdové krásy.“

„Při poslechu variací je jasné, kterou z nich lze přiřadit skladatelově manželce Alici.“

„Energie sólisty a dirigenta se propojily.“

Moravská filharmonie Olomouc pozvala dirigenta Roberta Jindru a tenoristu Petra Nekorance. Pro čtvrteční abonentní koncert nazvaný „Anglie. Půvab záhadných hudebních příběhů“ to byla dobrá volba. Brittenův písňový cyklus Iluminace z tuzemských pěvců teď asi nikdo lépe nezazpívá. A Elgarovy variace Enigma se podařilo předestřít opravdu krásně – poutavě a působivě.

 

čtvrtek, 03 únor 2022 14:04

Chopin v mateřštině

Autor:
veb-20220202170914

„Ivo Kahánek s Martinou Jankovou mají v plánu Chopinovy písně natočit a připravují se na to při koncertech.“

„Martina Janková prokázala při zachycení mazlivé výslovnosti polských slov mimořádnou empatii a vynalézavost.“

„Pěkným bonusem bylo před koncem koncertu uvedení skladbičky Mazur pro profesora Hanku Jakież kwiaty.“

Klasika o čtvrté je odpolední komorní cyklus lákající publikum ve všední den, i v zimě ještě za světla, do Sukovy síně pražského Rudolfina. První únorovou středu v něm jeho iniciátor Ivo Kahánek koncertoval společně se sopranistkou Martinou Jankovou. Polské písně Fryderyka Chopina proložil jeho dvěma klavírními scherzy. Vznikl z toho milý hodinový sendvič, plný hudebního šarmu a obrozenecké poezie. Škoda, že přilákal pouhé dvě desítky posluchačů.

 

TiAmo-foto-Petra-Kozusnikova-6

„Každá zo scén pojednáva o inom aspekte, inej úlohe, respektíve inom probléme ženského bytia.“

„Vyznenie tohto diela pritom stojí a padá na jeho protagonistkách.“

„Opery sa režijne ujal Rocc, ktorý sa netají tým, že mu osud ženských hrdiniek v operách nie je ľahostajný.“

Komorná opera o premenách ženských rolí. Tak začína anotácia k opere TiAmo, tímovému projektu Iva Medka, Sáry Medkovej a Víta Zouhara. Dielo, ktoré sa premiéry dočkalo na jeseň minulého roku, sa do Prahy dostalo 30. januára, vďaka festivalu Opera 2022: a hneď na úvod treba poďakovať riaditeľke festivalu Lenke Šaldovej, že takéto projekty do festivalového programu zaraďuje. TiAmo totiž nemusí vzbudiť len debatu o premenách žien, ale azda aj o premenách opery ako žánru.

 

pondělí, 31 leden 2022 16:28

Maki, Dennis a Philipovy narozeniny

Autor:
125

„Hned zkraje se ukázalo, proč je Glassova hudba tak pozitivně přijímána publikem.“

„Oba interpreti na mě jak hrou, tak stylem v první půli působili jako jin a jang.“

„Její hra působila opět jako sopka Fudži, která ovšem právě vybuchla v dlouhé nekonečné erupci.“

V neděli 30. 1. 2022 se konal čtvrtý abonentní koncert cyklu „Komorně v Besedním domě“ pořádaný Filharmonií Brno pod přiléhavým názvem Happy birthday, Philip! A který Philip že vlastně slavil narozeniny? No přece Glass, dlouholetý přítel šéfdirigenta brněnských, Dennise Russella Daviese, a jeho životní i umělecké partnerky, klavíristky Maki Namekawy. Dennis i Maki připravili v předvečer Philipových pětaosmdesátých narozenin reprezentativní recitál složený ze skladeb, které jim legendární průkopník minimalismu přímo zkomponoval. Sám autor zřejmě vzhledem k věku a situaci spojené s pandemií bohužel v Brně nebyl, i tak bylo velkým potěšením strávit večer ve společnosti jeho hudby a jeho kamarádů.

 

RIG211123a

„Přitlumené herectví Kelseyho doutná vnitřním žárem a z jeho pomstychtivého odhodlání jde regulérní strach.“

„Výkon polského tenoristy Piotra Beczały je přímo ikonický. Takto by zřejmě vévodu každý chtěl zazpívat, jenže taková jistota, přirozenost a nadhled se pěstují po celý život.“

„Kdybychom hledali dokonalost, musíme hovořit především o výkonu Rosy Feoly. Italská sopranistka ztvárnila Gildu na vrcholu svých uměleckých sil.“

Metropolitní opera v New Yorku zahájila letošní sezónu operou Rigoletto. Nestárnoucí klasika Giuseppe Verdiho byla nově uvedena v režii Bartletta Shera a na dynamické scéně Michaela Yeargana. V hlavních rolích účinkovali Quinn Kelsey, Rosa Feola, Piotr Beczała, Varduhi Abrahamyan a Andrea Mastroni. Provedení řídil dirigent Daniele Rustioni. Inscenaci mohli diváci zhlédnout v kinech prostřednictvím přenosu v sobotu 29. ledna.

 

204

„Adagio pro orchestr Leoše Janáčka bylo příležitostí pro orchestr, jak naladit publikum a připravit ho na další program.“

„Orchestrální Žítkovská bohyně není ovšem dílo folklorní, je to zvukomalebná fantazie a převažují zde soudobé kompoziční postupy, včetně těch osobních.“

„Zpěvačka Barbora de Nunes-Cambraia zpívala part už potřetí, dvakrát pod jménem Barbora Polášková. Vědmě Surmeně dala hloubku a barevnost sametového altu, pevnost a údernost.“

Hudba má jednu velkou přednost, probouzí v lidech imaginaci, a i když není nablízku nic hmatatelného, posluchači mohou prožívat společné vjemy. Koncert, který pořádala Filharmonie Bohuslava Martinů ve čtvrtek 27. ledna v Kongresovém centru Zlín, měl přitažlivou dramaturgii. Všechny skladby se nesly ve znamení inspirace folklorem, který byl ve všech případech osobitě zpracován. Až na první skladbu, která se z tohoto rámce vymykala, přestože její autor měl k folkloru velmi blízko.

 

118

„Za obzvlášť pozoruhodnú som považovala interpretáciu druhej skladby večera, rozsiahlej Schubertovej Fantázie f mol.“

„Celá interpretácia bola veľmi farebná, plná nápaditých a zároveň ohľaduplných riešení vo frázovaní.“

„Uhorské tance vynikali plným, vyrovnaným zvukom, duo pôsobilo veľmi zohrane.“

Priestor Atria na Žižkove sa stáva aj vo svete klasickej hudby čoraz vyhľadávanejšou adresou. Tento trend určite podporí aj nový klavírny cyklus, ktorý kolektív Atria práve tento mesiac odštartoval. Zahájenie cyklu pripadlo na posvätný muzikantský dátum – Mozartove narodeniny, pódium patrilo dvom výrazným osobnostiam českej klavírnej scény, manželom Kasíkovcom.

 

sobota, 29 leden 2022 10:10

Devadesát minut Janáčka

Autor:
101

„Básnění, bouři a vábivé hlasy řeky Volhy nechává režisér na dirigentovi.“

„Skvělou pěvecko-hereckou studii vytvořil při premiéře Jaroslav Březina.“

„Je to málo proměnlivé, hodně strohé, ale divadelně přece jen docela působivé. Velká kouzla se tu však nedějí.“

Bez přestávky, jako devadesátiminutové lyrické drama. Tak hraje od pátku pražské Národní divadlo Janáčkovu Káťu Kabanovou. Za novou inscenací stojí dirigent Jaroslav Kyzlink a režisér Calixto Bieito. Oč minimalističtější je scéna, o to bohatší je hudba, oč realističtější je herecká drobnokresba, o to abstraktnější je vizuální podoba příběhu. První dojem z pronikavě nasvíceného jeviště, otevřeného už před začátkem představení, vzbuzuje nedůvěru a předsudky, ale zároveň víru, že Janáčkovu hudbu ani tak slovutně kontroverzní režisér nedokáže snad zničit. Nakonec ale divák jeho výklad musí chtě nechtě přijmout.

 

7

„Tomáš Netopil se představil jako dirigent, který překypuje energií a nadšením.“

„Její procítěné provedení umocňoval sladký a lehounce se nesoucí třpytivý tón houslí, které jsou z dílny Stradivari z roku 1716.“

„Orchestru se dařilo splnit dirigentovy požadavky a vytvořit barevné instrumentální plochy, jak se na pozdní německý romantismus sluší.“

Hommage à Beethoven! První abonentní koncert v cyklu Filharmonie v divadle II, který se konal v Janáčkově divadle výjimečně v pátek 21. ledna 2022, se vrátil k výročí kultovního skladatele. Dvousté padesáté výročí narození, které se mělo slavit už v roce 2020, překazil covid, a proto se koncerty posouvaly až do letošního roku. Ludwig van Beethoven se stal inspirací pro mnoho pozdějších skladatelů a některým z nich se podařilo získat rovněž světový věhlas. Na tomto koncertě zazněla díla tří z nich. Ta díla mají společné východisko – třítónový motiv C-H-E, který použil Beethoven v poslední větě svého posledního smyčcového kvartetu jako otázku „Muss es sein?“ (Musí to být?). Tento tázavý, osudový motiv si pokládali všichni autoři děl, která zazněla v inkriminovaný večer.

 

99

„Orchestr podal od prvních tónů soustředěný výkon.“

„Kaňka svým pojetím přesvědčil publikum, že je stále na vrcholu své umělecké formy.“

„Hudební vtip Weinberga vyzněl v provedení Plzeňské filharmonie výborně.“

Dramaturgicky zajímavý a interpretačně svrchovaně provedený byl další z abonentních koncertů řady Platina v Plzni. Plzeňská filharmonie uvedla díla Leoše Janáčka, Petra Iljiče Čajkovského a zřídka uváděného autora 20. století Mieczysława Weinberga. Magnetem večera bylo přizvání violoncellisty Michala Kaňky jako sólisty.

 

pátek, 21 leden 2022 09:16

Bludný Holanďan na točně i pod ní

Autor:
232

„Temná legenda o tajemném přízraku putujícím světovými moři a vysvobozeném teprve u norských břehů ženou, která se pro něj obětuje, nabízí hudební hody a vizuálně spektakulární řešení.“

„Premiérový večer byl vrchovatě naplněn symfonickým zvukem, mohutnými sbory a dvěma skvělými sólovými hlasy.“

„Stylizace, která určitě může něco znamenat, ale dodává inscenaci prazvláštní, bizarní a uživatelsky nijak přátelskou poetiku.“

Wagnerův Bludný Holanďan je magicky vemlouvavé, přízračné, krásné, romanticky vznícené, posluchačsky a divácky vděčné dílo. Národní divadlo k němu sáhlo jako k oblíbenému titulu, který ztělesňuje to nejlepší, co opera může nabídnout: skvělou hudbu i podívanou, melodický zpěv i příběh, emoce i vznešené myšlenky. Hraje ho od čtvrtka v budově Státní opery, kde se za půlstoleté existence pražského Nového německého divadla wagnerovský kult pěstoval docela intenzivně. Na působivé inscenaci, hrané bez pauzy, se nyní podíleli němečtí, norští a čeští umělci.

 

DSC00548-2

„Václav Hudeček pobaveně popsal, jak se původní nápad vizuálně vymkl z rukou, protože ‚za rok, o který jsme museli jejich vystoupení odložit, vyrostli minimálně o půl hlavy, spíš ale o celou...“

„Třináctiletý Alexandr Klement; o rok starší houslista Jan Novák; a šestnáctiletý Lukáš Mareček. Že každý z nich uspěl na nejrůznějších soutěžích, lze považovat skoro za samozřejmost.“

„Uznání zaslouží také nasazení a zvuk doprovázejícího Barocco sempre giovane. Přestože vystoupili jen v pěti, měl jsem při provedení Kol Nidrei pocit mnohem hutnějšího tělesa.“

Těm z nás, kteří leccos pamatují, zní skandování učňů z ČKD, jímž v listopadu 1989 odeslali komunistu Štěpána do bezvýznamnosti, dodnes v uších. Jejich skandování „My nejsme děti“ se pro mě stalo nadčasovým sloganem. Výzvou, jež říká, že myšlení, konání a mnohdy i um školáků nejednou přesahuje hranice, které jim dospělý svět přisuzuje. A poté zírá, když je vše jinak. Vzpomněl jsem si na tuto skutečnost opakovaně během večera, kterým v úterý 18. ledna vstoupil festival Svátky hudby, rozprostřený napříč celou kulturní sezónou, do roku 2022. Koncert, uskutečněný v příjemném prostředí Pražské konzervatoře, totiž představil tři opravdu velice mladé hudebníky, nad jejichž výkony se ovšem chvílemi tajil dech.

 

středa, 19 leden 2022 15:40

Finleyho písňové hody v Rudolfinu

Autor:
220116GeraldFinley1-1cPetrChodura

„Některé písně byly interpretovány spíše „aristokraticky“, noblesně, někdo by třeba řekl i chladně.“

„Z interpretačního hlediska je nutno vyzdvihnout skvělou energii, soustředěnost, ale i výdrž obou protagonistů, jak Geralda Finleyho, tak klavíristy Juliuse Drakea.“

„Autor může být zcela jistě šťastný, když jeho dílo interpretují umělci takového formátu a takto oddaně a přesvědčivě.“

Na nedělní podvečerní koncert 16. ledna připravil Český spolek pro komorní hudbu písňový recitál basbarytonisty Geralda Finleyho a klavíristy Juliuse Drakea. Kdo očekával tradiční a ustálený písňový repertoár, mohl být zklamán. Chytrá, i když nevšední dramaturgie byla podtržena obdivuhodnými výkony obou protagonistů.