ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


20210720LSSHa-cappellaPetraHajska02

„Sopranistka Anja Pöche předvedla od prvních tónů velmi krásnou barvu hlasu a nutno říci, že až na pár míst vedla prim po celou dobu koncertu.“

„Mám za to, že i u staré hudby lze daleko šířeji pracovat s dynamikou a afektem. Obecně myslím, že by pěvci mohli více pracovat s tělem a mít hlasy více zakotvené. Dílo vyznělo přesně, leč opatrně.“

„Určitě by pomohlo více se opřít do textu a v místech, kdy se dalo využít těžkých dob (například v třídobém rytmu), daleko více ‚muzicírovat‘.“

Emauzské opatství, kostel Panny Marie a slovanských patronů v Praze, bylo v úterý 20. července místem zahajovacího koncertu Letních slavností staré hudby, o kterých jsme ve VýhleduPlus psali zde. Pořadatelé pozvali německý vokální soubor Calmus Ensemble. Ten reprezentují sympatičtí mladí umělci – sopranistka Anja Pöche, altistka Maria Kalmbach, tenorista Friedrich Bracks, barytonista Ludwig Böhme a basista Manuel Helmeke. Představili se ve stěžejních Jeremiášových Lamentacích pro Zelený čtvrtek a Bílou sobotu Orlanda di Lassa a v motetech Thomase Stolzera a Leonharda Lechnera. Náš portál přináší svým čtenářům ReflexiPlus níže.

 

úterý, 20 červenec 2021 14:00

Živly a katastrofy versus hudba

Autor:
113

„Slyšeli jsme Annu Prohasku, pěvkyni, která má velmi dobře ošetřenou intonaci a její propojení s dikcí a tvarem slov; temperamentní ženu, která nezpívá ani trochu odtažitě.“

„Sdružení dobových nástrojů La folia Barockorchester, uvolněně i zapáleně hrající, skvěle na sebe reagující a občas lehce improvizující.“

„Slyšeli jsme program, který nepůsobil extrémně nacvičeně, spíše naopak,“

V logické souvislosti s rokem pandemie má letos Hudební festival Znojmo podtitul Pocta živlům a katastrofám. Je to myšleno pozitivně. I když bývaly doby všelijak zlé, hudba v nich vždy našla způsob, jak potěšit. A pokud se dotkla i tématu smrti, stejně tak uměla vzápětí oslavit život. Přesně tak ostatně koncipovala svůj festivalový program rakouská sopranistka Anna Prohaska, doprovázená barokním souborem La folia: jako volné pásmo světských i duchovních vokálních kompozic s tématem konečnosti i věčnosti života. Název Hudba v dobách moru by bylo ovšem třeba trochu rozklíčovat, přiblížit a slovně vysvětlit, což se ale nestalo.

 

509

„Trio Fialová–Polák–Bárta provedlo Brahmsovu skladbu v naprostém soustředění a zároveň – v pasážích, kde je to zapotřebí – s patřičnou vášní.“

„Potlesk vestoje bývá, obávám se, poslední dobou nadužíván. Zde, v otovickém kostele svaté Barbory, byl ale na místě.“

„Paralelně s festivalem je první srpnový týden vyhrazen mistrovským kurzům na lesní roh, kam se letos přihlásilo sedmdesát účastníků, jimž bude předávat svůj um i své zkušenosti například profesor Jörg Brückner.“

Dvě klíčové postavy hudebního festivalu Za poklady Broumovska, Tereza Kramplová a Zuzana Rzounková, mohly stěží předpokládat, jak prorockým se ukáže být motiv letošního 16. ročníku. Zní totiž „Léto ve všech jeho podobách“. Míněno samo sebou hudebních. Jenomže širší kontext, ve kterém se od 2. května do 28. září odehrává čtrnáct koncertů v jedenácti barokních kostelích Broumovska, nám ukazuje odvrácenou tvář letního období. Tornádem počínaje a záplavami konče. Slovy klasika, tento způsob léta zdá se mi býti poněkud nešťastným… Leckoho to může uvrhnout do splínu, přestože nebyl osobně postižen. Co s tím? Po zážitku ze soboty 17. července mohu potvrdit pravdu zdánlivě omšelou, ale nadčasově platnou. Jedním z nejlepších, doslova duši nadnášejících léků je hudba. Nejlépe v podání úžasných muzikantů i v nápadité dramaturgii večera. A navíc v inspirujícím prostředí.

 

Katka-Kachna-Pibylov5

„V ústředním kvartetu sólových rolí se představili Amir Khan, Ivana Veberová, Zdeněk Plech a Aleš Voráček.“

„Hudební stránka ležela na osvědčeném dirigentovi Martinu Peschíkovi, který se už mnohokrát osvědčil jako dirigent-praktik, s citem pro vedení pěvců, jejichž potřeby dokáže intuitivně vycítit.“

„Pan Pilař si musel jako nový operní šéf hodně dlouho počkat na své entrée, to se mu ovšem vydařilo nadmíru přesvědčivě!“

Opera Jihočeského divadla zahájila ve dnech 16. a 17. července letní sezónu – Léto s Jihočeským divadlem – představením premiéry populární Smetanovy komické opery Prodaná nevěsta. Stalo se tak přímo na návsi v Holašovicích, vzdálených přibližně patnáct kilometrů od metropole České Budějovice. Holašovice představují cennou památku, která je na seznamu UNESCO. Vynikající nápad realizovat právě zde populární Smetanovu operu! Už roku 1975 si zvolil legendární režisér a dirigent Václav Kašlík scenérii s typickými štíty holašovických selských domů ze šedesátých let 19. století pro svoji filmovou verzi Prodané nevěsty. Není náhodné, že půvabné jihočeské Holašovice lákaly a opětovně lákají k vytvoření inscenace Smetanovy komické opery. Pro Jihočeské divadlo je letní sezóna navíc tradičně zásadně důležitá známým Otáčivým hledištěm na zámku Český Krumlov, přidávají se Holašovice, ale také vodní zámek Blatná.

 

PAN01911

„Je dobré si uvědomit, že rekonstruovat a připravit naprosto neznámý, torzovitý a po všech stránkách náročný operní titul muselo být nesmírně náročné.“

„Ačkoli je Volantes Orchestra teprve novou marketingovou značkou, připravuje pravidelně nastudování, která se řadí do kategorie výrazných uměleckých zážitků.“

„V Rejchově opeře Roman Hoza představil obdivuhodný herecký rejstřík, jedinečné komediální vlohy a úctyhodný hlasový rozsah.“

Olomoucké barokní slavnosti představily světovou premiéru opery Gusman Antonína Rejchy. Komická opera zkomponovaná v Paříži v roce 1816 nebyla za skladatelova života provedena a dochovala se pouze fragmentárně. Její rekonstrukce je výsledkem spolupráce muzikologů s tvůrci inscenace a dává vzácnou možnost objevit dosud nejméně probádanou oblast skladatelovy tvorby. Rejchova komická opera zazněla v podání předních interpretů, jako jsou Roman Hoza, Tadeáš Hoza, Dagmar Šašková a další. Spoluúčinkoval Volantes Orchestra pod taktovkou Jakuba Kydlíčka.

 

čtvrtek, 15 červenec 2021 10:54

Německý varhaník v pražské katedrále

Autor:
401

„Večer zahájil virtuózním Preludiem a fugou D dur mladého Johanna Sebastiana Bacha.“

„Preludium a fuga g moll č. 3, op. 7 patří k tomu nejnáročnějšímu repertoáru. Marcel Dupré ji zkomponoval ještě za studií.“

„Jako přídavek zahrál Händelův Příjezd královny ze Sáby, slavnou a efektní transkripci.“

Svatovítské varhanní večery, mezinárodní festival v pražské katedrále svatého Víta, letošní rok vstoupily do jubilejního desátého ročníku. Minulý rok se festival nekonal z důvodu nejistoty ohledně vládních restrikcí souvisejících s koronavirovou pandemií. Ta také způsobila, že nové varhany od Gerharda Grenzinga stále nejsou instalované a hlavní kůr pořád zeje prázdnotou. Nadále se hraje na romantické varhany postavené na boční kruchtě v roce 1932 kutnohorskou firmou Mölzer. Na třetím koncertu se představil vynikající varhaník Reinhard Seeliger. Hrál skladby známé technickou náročností, na závěr zařadil přednesový symfonický kus. Jednalo se o první vysloveně sólový recitál tohoto ročníku, na předcházejícím koncertu výrazně participoval Pražský katedrální sbor. Třináctý červencový večer se těšil dobré účasti hudbymilovného publika.

 

pondělí, 12 červenec 2021 16:07

Varhanní Vyšehrad zahájen

Autor:
image

„V Danse macabre mohou varhaníci ukázat svoji virtuozitu i smysl pro barevnost zvuku v celé paletě rejstříků. Roman Hauser nabízené možnosti nápaditě využil.“

„Improvizace na chorál Svatý Václave zněla, nezatížená českou tradicí osudovosti nápěvu, i v radostnějších a hravějších polohách při zpracování chorálu.“

„Koncert znamenal velmi slibný začátek ‚Varhanního Vyšehradu‘.“

Iniciativou mladého energického varhaníka vyšehradské kapituly Ondřeje Valenty začal druhý ročník letních varhanních koncertů „Varhanní Vyšehrad“ v bazilice svatých Petra a Pavla. Zahájil ho Roman Hauser z Vídně, narozený v roce 1982. Vystudoval obor varhany, improvizace, sbormistrovství, ale i elektrickou baskytaru na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Je hlavním varhaníkem tamního jezuitského kostela, kde má k dispozici nový nástroj od německé firmy Hartwig Späth z Freiburgu, postavený v roce 2004 zcela v duchu francouzských romantických nástrojů Cavaillé-Colla. Zároveň Hauser vyučuje od roku 2020 improvizaci na Universität für Musik. Jeho program byl sestaven převážně z děl francouzské hudby, která na cenný romantický nástroj bratří Paštiků z roku 1903 krásně zněla.

 

1

„Josef Špaček se blýskl neuvěřitelným gejzírem oslnivé, a přesto skromné virtuozity.“

„Bolero, proslulé variace těžící ze sugestivně opakované rytmické figury, bylo tím nejlepším možným vrcholem vděčně sestaveného večera.“

„Úplnou tečku za posledním koncertem pak jako logický přídavek udělala píseň Granada, při níž se sešli na pódiu všichni tři pěvci.“

Carmen, España, Španělské capriccio, Děvčata z Cádizu… To je jen několik z více než tuctu titulů, které tvořily závěrečný nedělní symfonický večer festivalu Smetanova Litomyšl. Velké finále, letní večer na zámeckém nádvoří, bývá pravidelně odlehčenější. Fungovalo to tak i letos. Podtitulu koncertu, španělskému nadšenému a povzbudivému zvolání ¡Olé!, vyšel vstříc i dirigent Leoš Svárovský. Extrovert, který se nerozpakuje užívat velká gesta. A který si pro zajímavost zvážil všechny užité partitury. Nebylo jich málo. Prý měly přes třináct kilo.

 

200

„Kontemplativní podání Petra Nekorance s citlivým doprovodem Evy Bublové, rámované duchovním prostředím kukského kostela, bylo pro posluchače jistě hlubokým zážitkem.“

„Pěveckou část uzavřela efektní árie Pietà, signore, kde je jako autor uváděn Alessandro Stradella.“

„Vděčný potlesk publika odměnili účinkující dvěma přídavky. Naplnil se tak krásný večer s dokonale interpretovanou hudbou.“

Sobotní program festivalu Hudební léto Kuks patřil zpěvu, cembalu a varhanám. Působivý hudební zážitek posluchačům zprostředkovali tenorista Petr Nekoranec a Eva Bublová, která v průběhu koncertu vystřídala cembalo a varhany. Do Kuksu přivezli pestrý program, který zahrnoval hudbu od baroka až po současnost.

 

119

„Osobně miluji u hudebně geniálních komických oper Smetanových onu báječnou pohodu, harmonii, vyrovnanost.“

„Marek Šedivý si vedl dirigentsky velmi dobře, interpretaci Smetany měl promyšlenou v tempech i agogických momentech, jeho gesto je exaktní, plně srozumitelné.“

„Díky za večer plný optimismu, jasu a lehce naznačovaného humoru, díky za poctivé a noblesní hudební provedení, z něhož byl cítit respekt ke Smetanovu odkazu.“

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské uvedlo dne 10. července na Smetanově Litomyšli operu Bedřicha Smetany Hubička. V hudebním nastudovaní dirigenta Marka Šedivého, v režii Jiřího Nekvasila, na scéně vytvořené Jakubem Kopeckým, v kostýmech Simony Rybákové. V ústředních postavách díla se představili Luciano Mastro, Veronika Rovná, Svatopluk Sem a Martin Gurbaľ.

 

neděle, 11 červenec 2021 14:02

Pavel Haas Quartet a jeho klíče od domova

Autor:
FotoFrantiekRenzaSL2021-9984

„Tato čtveřice pracně neřeší, jak partituru z temných posledních let Smetanova života pochopit a rozeznít. Prostě ji chápe a rozeznívá.“

„Zkušenost umožňující pohled shora, z odstupu, a zároveň nehledaný intenzivní ponor.“

„Superlativy netřeba šetřit ani v případě Janáčkova 2. smyčcového kvartetu, který korunoval koncert zřídka slýchaným způsobem.“

Tři základní díla české komorní hudby a malý slovenský přídavek. Lépe postavený program už soubor Pavel Haas Quartet ani nemohl mít. Pro festival Smetanova Litomyšl zahrál pár metrů od jeho rodného pokoje Smetanu, světovost české hudby potvrdil i Janáčkem. Přídavkem připomněl národnost jednoho svého člena a Dvořákův Americký kvartet jako kdyby byl to sobotní odpoledne ušit na míru pro novou členku smyčcového kvarteta, Američanku Luoshu Fang.

 

neděle, 11 červenec 2021 10:09

Na varhany od siciliany po kanonádu

Autor:
FotoFrantiekRenzaSL2021-6342

„Svět velkých romantických varhan pařížských kostelů…“ 

„Alžběta Vomáčková měla hlavní úkol v Písni Rút od Petra Ebena, mimořádně naléhavě krásném díle s podmanivou melodií.“

„Kabeláčovo dílo s výrazným lapidárním hlavním motivem má z hlediska varhanního repertoáru potenciál nesmrtelnosti.“

Pardubický varhaník a manažer Pavel Svoboda měl na festivalu Smetanova Litomyšl chytlavý recitál, zajímavý jak výběrem sólových varhanních děl, tak několika skladbami, ve kterých varhany doprovázely. Spoluúčinkovaly mezzosopranistka Alžběta Vomáčková a houslistka Iva Kramperová a všichni tři dohromady vytvořili hodinový program, který lidé ve zcela zaplněném kapitulním a proboštském chrámu Povýšení sv. Kříže přijali vděčně a vstřícně, potěšeně a v samém závěru ohromeně a pobaveně.

 

101

„Představení zaujalo především poctivým hudebním nastudováním dirigenta Jakuba Kleckera.“

„Komplexní uchopení náročné titulní role v podání Kateřiny Kněžíkové je obdivuhodné.“

„Princ Martina Šrejmy je příjemným překvapením festivalového večera.“

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo na festivalu Smetanova Litomyšl ve dnech 8. a 9. července Dvořákovu operu Rusalka. Autorovo vrcholné operní dílo datem své premiéry (březen 1901) – trochu překvapivě – náleží už hudbě dvacátého století. Rusalku hudebně nastudoval a dirigoval Jakub Klecker, v režii Radovana Lipuse, na scéně Davida Baziky, kostýmy navrhla Ha Thanh Špetlíková. Choreografie byla v rukou Jany Hanušové, v této inscenaci velmi podstatnou videoprojekci realizoval Otakar Mlčoch. Reflexe se vztahuje na představení v pátek 9. července, realizované na inspirativním druhém zámeckém nádvoří. V hlavní trojici rolí opery, na něž se tradičně upíná pozornost, byli Martin Šrejma a František Zahradníček, v titulní roli se představila Kateřina Kněžíková.

 

sobota, 10 červenec 2021 14:19

Oslava svaté Ludmily v Soběslavi

Autor:
1

„Schola Gregoriana Pragensis patří k tomu nejlepšímu, co lze v oblasti interpretace vokální středověké duchovní hudby najít.“

„Všechny zpěvy, jak jednohlasé, tak ty, do nichž pomalu prosakuje raná středověká polyfonie, podali zpěváci pronikavě a nesmírně účinně.“

„Přes přísnou kontemplativní povahu této hudby vyzněl koncert dostatečně přístupně a dočkal se značné odezvy ze strany posluchačů.“

Nejen obligátní romantický nebo multižánrový repertoár nabízí soběslavská přehlídka. Dalším hostem Setkání s hudbou v Soběslavi byla Schola Gregoriana Pragensis, která představila komponovaný program k příležitosti 1100. výročí úmrtí patronky, svaté Ludmily.

 

99

„Slovenská sopranistka Lenka Máčiková má bohaté umělecké zkušenosti a její podání bylo jednoduše krásné a strhující.“

„První ‚výkop‘ byl proveden zodpovědně, s neskrývaným potěšením, vitalitou a radostí z živé a krásné hudby.“

„Pro příště se vyplatí sázet na jistotu, neriskovat a připravit se na všechna instrumentální a intonační úskalí, která pramení ze specifických vlastností historických nástrojů.“

Historicky první galakoncert festivalu Olomoucké barokní slavnosti představil skladby jubilujících barokních a klasicistních skladatelů. Díla zazněla v podání nového rezidenčního souboru Volantes Orchestra pod vedením hostujícího dirigenta Jakuba Kydlíčka.

 

pátek, 09 červenec 2021 12:05

Duchovní hudba Petra Fialy a jeho sboru

Autor:
100

„Krásně ztišená, nádherně provedená Góreckého hudba.“

„Tento předpokládaný důležitý dějinný okamžik zpřítomňuje ve dvacetiminutovém pozastavení Fialova skladba Křest svaté Ludmily.“

„Nejde o prvoplánově církevní libreto, i když text nezastírá, že vyjadřuje úctu ke katolické světici.“

Program festivalu Smetanova Litomyšl ozdobil ve čtvrtek hodinovým koncertem duchovní hudby Český filharmonický sbor Brno. Na starou hudbu navázala Brucknerova moteta, Góreckého niterná kompozice určená polskému papeži a nakonec vlastní dílo sbormistra Petra Fialy, působivě a výstižně koncipované komorní oratorium Křest svaté Ludmily.

 

čtvrtek, 08 červenec 2021 10:19

Janáčkův a Mozartův pohled do duše

Autor:
1

„Něco podobného Zápisníku zmizelého v repertoáru těžko nalézt.“

„Jde o více než půlhodinový koncentrovaný dramatický výjev a Březinův celkový umělecký výkon vzbuzuje obdiv.“

„Předehru k Donu Giovannimu mohla doprovázející Komorní filharmonie Pardubice zahrát ještě podstatně jinak.“

Jedinečné dílo, nepodobající se ničemu jinému, monodrama ve formě písňového cyklu, to je Janáčkův Zápisník zmizelého. Pokud cítí odpovědnost, nemůže se do něj pustit zdaleka každý tenorista. Slyšet ho od Jaroslava Březiny je však zážitek. Umožnil ho letos festival Smetanova Litomyšl, jehož setrvale zvýšená, i když ne výhradní pozornost pěveckému umění a vokální hudbě je vzhledem k operním začátkům přehlídky nadále logická. Ve středu odpoledne zazněla tato hudba za rovnocenné spolupráce klavíristy Martina Kasíka. Večer pak na festivalu patřil jinému typu zpěvu, Rossiniho, Donizettiho a Mozartovým operním áriím v podání Jany Šrejmy Kačírkové a Petra Nekorance.

 

R64970

„Úctyhodný výkon. Sólista téměř nesešel z pódia…“

„Na vrcholech většiny písní, většinou na vysokých tónech, se vydával ze svých sil bohatýrsky, až marnotratně.“

„Všem výstupům bez výjimky dal spolu s Robertem Jindrou iluzi broadwayské okázalosti a hlavně nádhernou osobní energii.“

Od Adama Plachetky už pravidelní návštěvníci Národního festivalu Smetanova Litomyšl slyšeli v posledních letech romantické opery, písně i barokní árie. V úterý k tomu přidal žánr muzikálu. A nebyly to jen líbivé melodie. Jeho recitál, doprovázený Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Robertem Jindrou, nabídl chlapský projev se stoprocentním vokálním nasazením a velkými emocemi.

 

550

„Baborákovo přímočaré vedení celého aparátu k jednotnému a nezadržitelnému ´tahu na branku´ slavilo úspěch.“

„Okouzleně jemné kantilény hlasu Kateřiny Kněžíkové sluší.“

„Luksovo nekonečně pozorné a detailní nastudování potvrdilo, že jde o hudební skvost.“

Barokní orchestr Collegium 1704 v nerozlučné dvojici se sborem Collegium Vocale 1704 představují záruku špičkových hudebních kvalit a je dobře, že se pravidelně vracejí i na festival Smetanova Litomyšl. Vokální umění přehlídce sluší a od té doby, co město zrekonstruovalo piaristický chrám, jsou v něm koncerty duchovní hudby ozdobou programu. Na zámeckém nádvoří se tak mohou střídat operní představení a velké symfonické koncerty. Bylo tomu tak i v pondělí. V kostele zněla odpoledne barokní hudba a na zámku se pak večer jako předzvěst nedělního „velkého finále“ rozezněla pestrá směs nižšího i vyššího symfonického populáru. Téměř takové menší finále.

 

101

„Jana Šrejma Kačírková hraje a zpívá Mimi s bezprostředností srdečností a s jistotou. Je to její premiéra v této úloze.“

„Svatopluk Sem je v titulní roli Oněgina pěvecky famózní.“

„Hrát před publikem je krásné – a na Smetanově Litomyšli, kam se jezdí i za atmosférou odlišnou od kamenných divadel, je obecenstvo vděčné.“

V sobotu a v neděli se po loňské pauze vrátila na festival Smetanova Litomyšl opera. Soubor Národního divadla Brno přivezl dvě čerstvé inscenace: Pucciniho Bohému a Čajkovského Evžena Oněgina. Obě bylo potřeba jevišti na zámeckém nádvoří samozřejmě trochu přizpůsobit, ale ani jedné to neublížilo. Divadelní působnost díky režii i díky pěvcům a hudebnímu nastudování zůstala silná a bezprostřední.

 

neděle, 04 červenec 2021 20:44

Šest básní, čtyři ruce, dva klavíry

Autor:
3

„Má vlast není pro každého pianistu. I Kahánek se Sekerou se pohybovali na hranici hratelného, ale naprosto obstáli.“

„Hrají Mou vlast nikoli jako studijní klavírní výtah, ale jako virtuózní a emocionálně strhující záležitost, ke které se nedá už nic dalšího přidat.“

„Rozhodnutí nesedět u jednoho nástroje, ale rozdělit oba party ke dvěma klavírům je legitimní a z řady důvodů výhodné.“

Kompletní provedení Mé vlasti v klavírní verzi, jak ho připravili Ivo Kahánek a Miroslav Sekera, vstoupí do análů Smetanovy Litomyšle. Zahráli šestici symfonických básní v autorově aranžmá pro čtyři ruce, a to na dva klavíry. Dokázali vyjádřit nuance i vystupňovat hutnou sazbu v podobě téměř orchestrální, aniž by opustili svět klavírní hudby. Jejich nedělní dopolední koncert byl špičkovou událostí.