„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.
„Koncert mladých se tak konal v tomto místě s výrazným geniem loci v rámci festivalu už pátým rokem.“
„Na nevelký prostor s utlumenou akustikou, natěsno zaplněný několika málo desítkami posluchačů, všichni tři až marnotratně nešetřili zvukem.“
„Oba sólisté dali jednoznačně najevo, že ceny z Karlových Varů mají právem a že se s nimi může do budoucna velmi vážně počítat.“
Koncert laureátů na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka Příbram dal letos prostor dvěma mladým sólistům, kteří se pěkně umístili v loňské Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Ve Vysoké u Příbrami zazpívali v sobotu sopranistka Magdaléna Heboussová a barytonista Daniel Kfelíř. Písně i árie – a velmi pěkně a slibně.
ZUŠ Open – festival základních uměleckých škol – jde do svého finále. Do této neděle 29. května nabízí po celé republice bohatý a zdarma přístupný program nejrůznějších koncertů, divadelních či tanečních představení a výstav v podání nejmladších umělců z více než čtyř set základních uměleckých škol. Letošní ročník projektu symbolicky vyvrcholí zítra, v sobotu 28. května, ve Valdštejnské zahradě Senátu Parlamentu ČR v Praze programem, na kterém společně účinkuje na šest stovek žáků z různých koutů republiky.
V Nosticově zahradě na pražské Kampě se bude v sobotu 28. května konat už čtvrté setkání českých chlapeckých sborů s názvem Slavíci v zahradě 2022. Od 10 do 18 hodin jsou pro sbory i širokou veřejnost připraveny hudební a tvořivé dílny. Po čtvrté hodině odpolední program vyvrcholí přehlídkou sborů. Vstup na akci je zdarma.
Osmapadesátý ročník Mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec se po nucené dvouleté covidové přestávce bude v opavském Minoritském klášteře a Domě kultury města Ostravy konat ve dnech 8. až 12. června. O prestižní ocenění se utká téměř čtyřicítka mladých klavíristů z Evropy i Asie. Soutěž je určena mladým hudebníkům do dvaatřiceti let a ve čtyřletém cyklu střídá nástroje klavír, housle, viola a violoncello.
Fakulta umění Ostravské univerzity zve na první ročník Mezinárodní letní akademie komorní hudby Ostrava 2022. Bude se konat ve dnech 21. až 24. června a je určena studentům konzervatoří a vysokých hudebních škol, pedagogům konzervatoří a základních uměleckých škol, ale i široké hudební veřejnosti. Lektoři budou vyučovat na housle, violoncello, kontrabas, klavír a klarinet. Jsou mezi nimi kapacity jako Ivo Kahánek, Karel Dohnal, Miloslav Jelínek, Jiří Hanousek, Alena Mazgajová Čechová, Jan Schulmeister či Petr Maceček. Přihlašovat se je možné do konce května. Více informací najdete zde.
Český violoncellista Václav Petr získal třetí cenu na soutěži Classic Strings Competition v oborech housle a violoncello. Uspěl v konkurenci padesáti účastníků z celého světa. Soutěž se konala celkově potřetí, ale s dvouletým odstupem, po prvním ročníku v Rize v roce 2018 a ve Vídni v roce 2019 následovala covidová pauza. Letošní klání hostila Dubaj ve Spojených arabských emirátech. První cenu získal Michał Balas z Polska, druhou cenu získala Sydney Lee z USA.
Gymnázium a Hudební škola hlavního města Prahy na Žižkově bylo o víkendu 14. a 15. května dějištěm dalšího ročníku soutěže „Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons“ určené pro talenty do dvanácti let. Soutěž ve spolupráci se školou pořádá Pražský hudební institut. Do letošního ročníku se přihlásilo jednašedesát dětí.
Podpoře talentů i významu uměleckého vzdělávání v České republice bude v pátek 27. května od 16 hodin věnována diskuse na půdě Senátu Parlamentu ČR. Iniciovala ji Akademie MenART ve spolupráci s celostátním festivalem základních uměleckých škol ZUŠ Open. Detailní program je k dispozici zde.
„Martin Daněk upoutal svým jistým, měkkým, sametovým tónem s bezpečnou intonací, v taneční sarabandě se zaskvěl krásnými melodickými oblouky a libým frázováním.“
„Ozdobami a rokokovou hravostí naplněná čtvrtá věta se závěrečným vtipem byla dokladem, jak se výborní hráči vyrovnávají s náročnou skladbou – s lehkostí a samozřejmostí.“
„Zajímavě se propojující hlasy těchto tří nástrojů vytvářely dojem akvarelu – jako by se jejich barvy do sebe vpíjely.“
Během Víkendu komorní hudby se v sobotu v podvečer představil vítěz soutěže Pražského jara z roku 2019 Martin Daněk. Ta nejcennější odměna za vítězství – vystoupení na samostatném pražskojarním koncertě – se sice kvůli pandemii dva roky odkládala, ale čekání stálo za to. Martin Daněk se svými kolegy koncert jaksepatří rozehráli a publikum ve vyprodaném sále Anežského kláštera jejich výkony přijalo s nadšením.
„Lejava aj v náročnejších faktúrach viedol orchester jasným gestom, kľúčový bol jeho prínos aj pre vystihnutie charakteru skladieb.“
„Čo sa týka piatkovej premiéry, treba určite mimoriadne vyzdvihnúť výkon sólistu Jana Hudečka, ktorý mal na celkovom vyznení skutočne veľký podiel.“
„Napriek umiernenejšiemu priebehu bolo v časti zreteľné určité pnutie, ktoré stále udržovalo pozornosť poslucháčov.“
Pravidelné orchestrálne koncerty Katedry skladby HAMU sú vždy veľmi zaujímavým exkurzom: zakaždým sa tu stretnú veľmi rôzne prístupy ku kompozícii a poslucháč si tak môže aspoň čiastočne predstaviť, ako rozmanito poslucháči katedry k hudbe pristupujú. 20. mája sme počuli diela štyroch študentov skladby, Michaela Andrewa Burta, Haštala Hapku, Darje Kukal Moiseevy a Jana Dobiáša: a jedným veľkým kladom večera bolo okrem iného aj to, že si ich kompozície vypočulo nezvykle početné publikum.
Velký sál Městské knihovny v Praze bude v pondělí 23. května od 17 hodin patřit finále a slavnostnímu vyhlášení třináctého ročníku přehlídky Taneční učitelé roku 2022. Do letošního ročníku choreografií pro mládež se zapojilo sedmačtyřicet choreografů – většinou ze základních uměleckých škol a tanečních studií z celé České republiky. Podmínkou byla věková kategorie jejich interpretů 6 až 15 let. Ve finálovém programu se představí celkem třináct tanečních děl.
Festival ZUŠ Open nabídne od zítřejší neděle 22. května do té příští bohatý a zdarma přístupný program nejrůznějších koncertů, divadelních či tanečních představení a výstav v podání nejmladších umělců z více než čtyř set základních uměleckých škol z celé republiky. Po celé republice uměním ožijí parky, náměstí, kostely a celá řada dalších veřejných míst, kde žáci ZUŠ představí to nejlepší ze své tvorby. Cílem festivalu ZUŠ Open, který ve spolupráci se základními uměleckými školami pořádá Nadační fond Magdaleny Kožené, je nejen představit práci jednotlivých škol, ale také upozornit na šíři a kvalitu celosvětově unikátního systému základního uměleckého školství u nás. Operní pěvkyně Magdalena Kožená osobně přijede podpořit vystupující žáky ZUŠ v Ústeckém kraji, a to v úterý 24. května. Vybrané akce se uskuteční i v letních měsících a také v Evropském parlamentu v rámci nadcházejícího českého předsednictví v EU. Více informací o programu je k dispozici na webu www.zusopen.cz.
„Jsem ale moc ráda, že se i přes covidovou pauzu povedlo studium v USA završit osobně a měla jsem možnost se s New Yorkem pořádně rozloučit.“
„To nejtěžší mě ale teprve čekalo a to bylo shánění financí na život v New Yorku. Začátek studií jsem musela kvůli tomu o rok odložit.“
„Poslední koncert byl Mannes Sounds Festival v Carnegie Hall, což byl můj splněný sen.“
Sopranistka Kristýna Kůstková si svoji americkou zkušenost rozložila, i vzhledem ke covidu, na několik let. Odletěla tam poprvé ve dvaadvaceti jako mladičká začínající pěvkyně a vrací se jako ostřílená umělkyně. Její poslední koncert se konal ve Weill Recital Hall v Carnegie Hall, ale jak sama říká, vzpomínat bude především na velkou americkou zkušenost a lidi okolo opery a umění, které v zámoří potkala.
„Ty nejznámější mezinárodní soutěže si rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek zájemců.“
„Ale jen starší Minju Kim své dva konkurenty převyšovala tím, co dělá z interpretů velké interprety. V její hře byla jiskra, ono fluidum, které posluchače pohltí.“
„Na Lilianu Lefebvrovi bylo vidět, že se na pařížské konzervatoři od roku 1910 nic nezměnilo a bez perfektně zahraného Debussyho student do dalšího ročníku nepostoupí.“
Všechno zlé je k něčemu dobré, praví lidové přísloví. Že je pravdivé, dosvědčuje i letošní Pražské jaro. Každoročně máme možnost vyslechnout v jeho rámci mezinárodní hudební soutěž mladých talentů, vždy věnovanou dvěma hudebním nástrojům. Díky covidu jsme měli letos šanci slyšet soutěže dvě – pro fagot a pro klarinet. Soutěž pro fagot se měla konat v roce 2020, ale pro pandemickou uzávěru musela být zrušena. Její konání bylo umožněno až letos, souběžně se soutěží pro klarinet na tento rok regulérně plánovanou. Nahlédněme do finálových koncertů obou soutěží.
„Umělecké školství je z hlediska rozvoje osobnosti i kultivování společnosti velice důležité – věnuje se pěstování talentů, ale vychovává i budoucí příjemce kultury.“
„Dvanáctiletý Adam Znamirovský zahrál Etudu č. 6 d moll ‚Omaggio a Domenico Scarlatti‘ Marca-Andrého Hamelina tak suverénně, že vzbudil největší aplaus obecenstva.“
„Chuť, nadšení, píle i jistá dávka talentu a štěstí jsou dobrými předpoklady pro budoucí uplatnění těchto mladých hudebníků.“
Popáté zařadilo Pražské jaro do svého programu Salon ZUŠ – koncert stipendistů MenARTu, nadaných žáků základních uměleckých škol, kteří rok pracovali pod vedením mentorů sopranistky Kateřiny Kněžíkové, houslisty Jana Fišera, flétnisty Jana Ostrého a klavíristů Iva Kahánka a Karla Košárka. Koncert, z něhož čišela nejen mladistvá energie a nadšení, ale ozdobily ho i pozoruhodné výkony, proběhl v neděli 15. května v kostele svatých Šimona a Judy.
Vítězkou fagotové soutěže Pražského jara se stala šestadvacetiletá Minju Kim z Korejské republiky. Získala také Cenu Nadace Český hudební fond, Cenu Českého rozhlasu a Cenu hlavního města Prahy. Druhým laureátem je Japonec Kenichi Furuya, třetí místo obsadila třiadvacetiletá Minju Kim z Korejské republiky. Rozhodla o tom po pátečním třetím kole mezinárodní porota, které předsedal Carlo Colombo. Soutěžním repertoárem byl ve finále Koncert g moll „per Marchese de Morzin“ Antonia Vivaldiho a Koncert pro fagot a 11 smyčců Jeana Françaixe. Ve Dvořákově síni Rudolfina tři finalisty doprovázel Haydn Ensemble pod vedením dirigenta Martina Petráka. Do prvního kola přijelo začátkem května do Prahy 34 kandidátů. Cenu pro nejlepšího českého účastníka letošní fagotové soutěže si odnáší Petr Sedlák, student Royal College of Music v Londýně, člen českého souboru Slavic Trio a orchestrální hráč se zkušenostmi mimo jiné v BBC Symphony Orchestra a v Orchestru mladých Evropské unie.
Festivaly Pražské jaro, Americké jaro, Smetanova Litomyšl a Smetanova výtvarná Litomyšl spojuje zájem o nové talenty. Vedle mezinárodních hvězd dávají ve svých programech v nadcházejících týdnech prostor i zástupcům nejmladší generace umělců. Představí absolventy aktuálního ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, kteří pracovali společně se svými pedagogy pod vedením předních umělců nejrůznějších oborů. Podpoře talentů i významu uměleckého vzdělávání v České republice bude věnována 27. května také diskuse na půdě Senátu Parlamentu ČR, kterou iniciovala právě Akademie MenART ve spolupráci s celostátním festivalem základních uměleckých škol ZUŠ Open.
Neděle nabídne další z Dobříšských večerů hudby. V Zrcadlovém sále dobříšského zámku vystoupí v neděli 15. května od 19 hodin Vinohradský symfonický orchestr a nabídne ryze český program. Na úvod zazní symfonická báseň Vltava Bedřicha Smetany, pod taktovkou Matěje Vody a pak Symfonie č. 8 G-dur "Anglická" Antonína Dvořáka, kterou bude dirigovat Viktor Hruška. Vinohradský symfonický orchestr začal působit na hudební scéně v roce 2009. Jeho repertoár zahrnuje díla klasické hudby všech období, od baroka po skladby soudobých autorů. Hlavní náplň ale tvoří symfonická díla klasicistních a romantických skladatelů a sólové koncerty s doprovodem orchestru. Členy VISYO jsou zejména mladí hudebníci, a to jak amatéři, tak i absolventi a studenti konzervatoří. Díky tomuto složení orchestr dosahuje výsledků téměř profesionální úrovně hry, která je velmi pozitivně hodnocena laickou i odbornou veřejností.
Dnes večer se představí členové Orchestrální akademie PKF — Prague Philharmonia. Jejich koncert se koná v Salonu Celetná v úterý 10. května od 19 hodin. Dramaturgii koncertu orchestrální akademici vytvořili z hudby pro nejrůznější komorní uskupení. Zazní tak skladby Josepha Haydna, Franze Schuberta, Francise Poulenca, Jacques Iberta nebo Reinholda Glièra. Za měsíc, 14. a 15. června se pak v PKF — Prague Philharmonia konají konkurzy do akademie sezony 2022/23.
Matyáš Novák se probojoval do prestižní soutěže v Santanderu. Pořadatelé The Paloma O´Shea Santander International Piano Competition včera zveřejnili dvacet účastníků letošního ročníku soutěže, mezi nimi i jméno mladého českého klavíristy. Mezinárodní klavírní soutěž v Santanderu na severu Španělska, která je odbornou veřejností řazena mezi nejprestižnější podniky svého druhu, byla založena v roce 1972. Letošní jubilejní 20. ročník se bude konat ve dnech 25. července až 5. srpna.
Mladí hudebníci z Police Symphony Orchestra připravují svůj první koncert v hanácké metropoli. V sobotu 23. dubna zahrají v sále olomoucké Reduty. Program bude pestrý, od klasiky, přes filmové melodie, až po známé písně v podání kmenových zpěváků Honzy Sklenáře, Karolíny Soukupové, Venduly Příhodové a Karla Teleckého. Orchestr prožívá už dvanáctou sezónu.
„Hornisté jsou docela úzká komunita a pro účastníky je moc dobé se potkat.“
„Podobné kontakty je důležité udržovat, aby se studenti mohli posunovat dál.“
„Zámek není běžně veřejně přístupný, tak si myslím, že když se jednou za čas pro něco podobného areál otevře, může Liteň oživit.“
Zámecký areál v Litni na Berounsku, někdejší sídlo rodiny Daubků a pěvkyně Jarmily Novotné, oživí o víkendu Liteňské hornové dny. Pro několik desítek mladých hráčů na lesní roh z celé republiky jsou připraveny workshopy, přednáška, výstava žesťových nástrojů a hlavně společné hraní. Účastnické koncerty – a k tomu i nedělní vystoupení mysliveckých trubačů v zámeckém parku – jsou zároveň určeny veřejnosti. Hornista České filharmonie Jindřich Kolář, který setkání zaštiťuje a vede, přibližuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz jeho program i záměr.
Akademie uměleckého vzdělávání MenART a klavírista Ivo Kahánek připravili další díl výukového webináře, tentokrát s názvem Klavírní atletika aneb Nejčastější zlozvyky pianistů. Společně nabízejí ucelený pohled virtuosa na nástroj, který patří mezi nejoblíbenější a nejobsazovanější, a přidávají soubor doporučení, jak ho co nejlépe ovládnout a vyvarovat se častých chyb. Webinář je určen všem, kdo se zajímají o oblast uměleckého vzdělávání, především pak pedagogům, rodičům a pokročilým studentům.
„V Prokofjevovi se Klára Gibišová pohybovala s až mazáckým nadhledem v přechodech mezi jednotlivými částmi.“
„Ve Skrjabinově Preludiu op. 16 č. 1 jako by se Anna Zimowska chopila příležitosti předvést všechno, co umí. Její Skrjabin byl rozmáchle jistý, s využitím mnoha barev nástroje.“
„Třpytivé běhy po klaviatuře působily, jako by Stefanova nestály žádnou námahu, obdiv zaslouží za kontrastní předivo jemného úvodu a ohnivé uherské melodie.“
Vynikající evropské soutěžní výsledky mladých českých klavíristů svědčí o výborném pedagogickém vedení i ctižádosti začínajících umělců. Jak jsou na tom jejich o poznání mladší kolegové, ukázala i Mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Letos se konala už podvanácté a umění některých jejích laureátů bylo možné posoudit na slavnostním koncertě v pražském sídle Velvyslanectví Polské republiky.
Po dvou letech pandemie, která omezovala osobní setkávání, nabídne celostátní festival ZUŠ Open od 22. do 29. května opět bohatý a zdarma přístupný program. Bude zahrnovat nejrůznější koncerty, divadelní či taneční představení i výstavy. Uměním ožijí parky, náměstí, kostely a celá řada dalších veřejných míst, kde žáci ZUŠ představí to nejlepší ze své tvorby. Do programu se mnohdy zapojí i profesionální umělci včetně několika orchestrů.