Nadcházející týden samozřejmě nabízí mnohem více, než zmiňuje tato rubrika. My do ní ale vybíráme tipy přes nejrůznější filtry a snažíme se tak upozornit na události s jistou dávkou výjimečnosti, ať už je spojena s interpretem, prostředím, s méně častou příležitostí nebo s jinou souvislostí.
„O nata lux od Martena Lauridsena patří k nejprodávanějším vánočním skladbám. Její křehký půvab plný jemných souzvuků dokázal, že soubor si titulní píseň vybral správně.“
„Rozloučili se ztišenou aranží Tiché noci, kdy ztemnělý kostel, svíčky a jejich bezchybné provedení vykouzlilo tu nejhezčí vánoční atmosféru.“
„Ve všech skladbách nádherně vynikal lehký, čistý a lahodivý hlas kontratenoristy Filipa Dámce.“
V kostele Povýšení sv. Kříže v Litomyšli zpívá dnes večer České vokální okteto Gentlemen Singers. Se stejným vánočním programem vystoupilo před několika dny v rámci šňůry koncertů i v Praze v kostele sv. Anny. V programu s podtitulem O nata lux, shodném s loňskou nahrávkou souboru, zaznívají vánoční skladby mnoha stylových období od renesance přes tradiční koledy až po hudbu současných autorů.
“Překážkou byl ale zcela nečitelný text a dosti nečitelné noty, taková rychle psaná partitura autorem.”
“Vzpomínám si na Šenkýřovo nádherné Festa sanctorum, ve kterém zpíval basista Karel Průša.”
“Z náročnosti a virtuozity partů lze dedukovat, že žáci tehdy měli vysoké hudební a pěvecké předpoklady.”
Novodobou premiéru připravilo na sobotu 15. prosince Národní divadlo v Praze. V kostele sv. Anny (Pražská křižovatka) zazní gratulační kantáta Augustina Šenkýře Dies numini et principi, věnovaná opatovi břevnovského kláštera Friedrichu Grundmannovi. Po 248 letech ji v Praze nastudovali sólisté Markéta Böhmová, Yukiko Kinjo, Michaela Zajmi, Jakub Koś a Roman Hoza, orchestr Národního divadla a dirigent Zdeněk Klauda, specialista na hudbu tohoto období, který byl za podobný objev (Rybovo Stabat mater) oceněn mezi jinými i prestižní cenou Diapason D‘Or.
„Improvizace se prolnou s hotovými skladbami.“
„V současné době nacházím prvky „všehochuti“ v různých podobách.“
„Kompozice tří mladých českých skladatelů dostanou ještě prostorový a vizuální rozměr.“
Tři světové premiéry, světelný design a výtvarné prostředí Veletržního paláce v Praze, to je nadcházející projekt PKF — Prague Philharmonia, formace Clarinet Factory a skladatelů Petra Wajsara, Jana Trojana a Tomáše Reindla. 10. prosince orchestr uzavře cyklus Krása dneška a zároveň netradičně pojaté oslavy stého výročí republiky. Na diváky čeká fúze klasiky, jazzu, elektroakustické hudby, hudby východních národů a minimal music okořeněná sound efekty a umocněná videomappingem vytvořeným přímo na hudební obsah. Hudební části bude předcházet setkání s investigativním novinářem, zakladatelem Respektu a signatářem Charty 77 Jaroslavem Spurným a jeho hosty.
„Budeme se snažit, aby publikum zpívalo s námi.“
„Rádi bychom, aby pohodu, kterou budeme zažívat s kolegy na pódiu, měli i lidé v hledišti.“
„Producent Jiří Hubač by chtěl předvánoční turné několik let po sobě opakovat.“
Dvakrát Zlín a potom Brno, Hradec Králové a Praha. Od 5. do 18. prosince vystoupí tenorista Štefan Margita na pěti předvánočních koncertech turné nazvaného podle jeho desky Xmas Gala. Stejně jako na CD, i na koncertech s ním zpívají sopranistka Kateřina Kněžíková a barytonista Jiří Brückler. Dále se na programech podílejí Moravské děti – Holešovský dětský sbor a Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Řídí operní dirigent Robert Jindra. Ale operní árie jsou tentokrát tabu – jde o opravdovou vánoční náladu. Tedy o písně, duchovní skladby, o koledy. Na operu mohou lidé jít jindy, shodují se všichni tři pěvci v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Kühnův dětský sbor letos otevře hlavní program festivalu Dny Bohuslava Martinů. Začne zítra, v úterý 4. prosince, v Sále Martinů kantátou Otvírání studánek. Festivalu předcházel už koncert v polovině listopadu, kdy ve Španělském sále zazněl náročný program ze současné tvorby. Informovali jsme o něm v článku Prolog Dnů Bohuslava Martinů s policejním orchestrem. Hlavní program teď nabídne až do 19. prosince celkem osm koncertů, na kterých vystoupí výrazní čeští i zahraniční umělci, například Ivo Kahánek, Frank Peter Zimmermann a Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, Wihanovo kvarteto nebo vítězky minulých ročníků Soutěže Nadace Bohuslava Martinů, sopranistka Zdislava Bočková a klarinetistka Anna Paulová.
„Známe ho díky kompletní nahrávce Beethovenových klavírních koncertů s Jiřím Bělohlávkem.“
„Je zřetelné, že měl kontakt s Alfredem Brendelem.“
„V reflexích jeho koncertů se však lze ujistit, že Brendela nekopíruje.“
Posledním večerem letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného je nedělní recitál Paula Lewise. Britský pianista přijíždí s tím, s čím v poslední době boduje nejvíc a nejlépe – s Beethovenem, Brahmsem a především s Haydnem.
V podvečer první adventní neděle 2. prosince zavítá do salónu na Střeše Lucerny houslista Milan Al-Ashhab, letošní vítěz mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera. Za doprovodu klavíristy Zdeňka Klaudy provede zásadní díla houslového repertoáru. Milan Al-Ashhab na sebe výrazně upozornil v letošním roce, kdy se mu nejprve v březnu podařilo získat prestižní cenu New York Concert Artists, díky které vystoupí v únoru 2019 v sólovém recitálu v Berlínské filharmonii, o pár měsíců později pak svůj úspěch zopakoval ve Vídni. A jak se svěřil portálu KlasikaPlus, nedělní domácí koncert pro něj bude „poprvé“.
„Když hraje, pohrouží se do skladeb takovým způsobem, že se zdá skoro nepatřičné spojovat tento intimní obřad s veřejným vystoupením.“
„Někteří lidé ho vidí jako posledního představitele ruské školy dvacátého století.“
„Nehraje povrchně, nedělá show, ale nabízí pohled do nitra hudby, do duchovních významů.“
Návštěva koncertu Grigorije Sokolova vám vynahradí jakýkoli výlet. Způsob, jakým tvoří hudbu, bude totiž pro vaši mysl opravdovým dobrodružstvím, píší jedny nizozemské noviny o klavíristovi, kterého jedním dechem nazývají veleknězem jedinečnosti a rovnováhy. Osmašedesátiletý představitel ruské školy vystoupí v úterý v Rudolfinu na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. Není divu, že pořádající Pražské jaro hlásí, že koncert je už dlouho vyprodán.
„Na znalost staré hudby nabaluji vše, co je možné z hudby pozdější a v čem se cítím dobře.“
„Přesvědčil mě hned prvním motivem, který se jako kleště zakousne do mozku a vyvolá ve vás smršť emocí.“
„Klasická hudba si na své publikum umí počkat, nesmí snižovat svoje standardy ve prospěch lepší prodejnosti.“
Výhradním zájmem Českého rozhlasu D-dur a portálu KlasikaPlus.cz je klasická hudba. Chtějí, a to i společně, pracovat v její prospěch, aby se dostávala k těm, které potěší. Komorní koncert Markéty Cukrové v rozhlasovém Studiu 1 v NEDĚLI 25. LISTOPADU večer je toho příkladem. Mezzosopranistka bude protagonistkou večera, který obě média spolupořádají.
„Je to jediný symfonický program letošního ročníku.“
„Do dvou týdnů po vítězství měl novou položku v diskografii.“
„Americké noviny ho označují jako schopného a nadaného, výrazně virtuózního interpreta.“
Pianista Van Cliburn byl první Američan, který vyhrál Čajkovského soutěž v Moskvě. Psal se rok 1958, bylo mu čtyřiadvacet. Yekwon Sunwoo byl první Korejec, který vyhrál Van Cliburnovu mezinárodní soutěž v Texasu. Psal se rok 2017, bylo mu osmadvacet. V neděli se představí na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze.
„Zahraji tři díla, která jsou pro mě důležitá.“
„Jsem nadšený, že mohu přispět čímkoliv, i svými skromnými schopnostmi.“
„Tradiční benefiční koncerty podporují přípravu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů.“
Mahan Esfahani - světově proslulý íránsko-americký cembalista dnes zahraje na podporu vědecké činnosti Institutu Bohuslava Martinů. Jeho hlavním úkolem je vydávání díla Martinů v kritických edicích. Už 4. benefiční koncert proběhne v Kaiserštejnském paláci. Každoročně na nich vystupují významné osobnosti světového formátu, jako byli v minulých letech Enrico Pieranunzi, Josef Špaček, Martina Janková nebo Ivo Kahánek. Tento rok přijal pozvání poslední žák legendární Zuzany Růžičkové.
„Neznám barvitější a živější hudbu, než je Janáčkova.“
„Se dvěma zahraničními soubory přijíždějí vynikající čeští dirigenti Tomáš Hanus a Tomáš Netopil.“
„Lišku Bystroušku zařadila do své nabídky platforma OperaVision.“
Kompletní uvedení jevištního díla v podání několika zahraničních souborů i všech tří tuzemských národních divadel - a jako první večer premiéra nové inscenace Příhod lišky Bystroušky. To je výhled na mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018, který se uskuteční od 17. listopadu do 5. prosince.
„Není příliš mnoho koncertů, kde je možné slyšet skladbu pro hlas a magnetofonový pás.“
„Miloslav Kabeláč patří k největším osobnostem elektroakustické hudby.“
„Oba velikány spojují dvě zásadní věci: tvůrčí genialita a humanismus.“
Večer názorových protikladů: PKF – Prague Philharmonia chystá koncert s díly Miloslava Kabeláče a Luigiho Nona. V úterý 13. listopadu zazní v Experimentálním prostoru NoD tři ikonická díla elektroakustické hudby z přelomu 60. a 70. let 20. století: La fabbrica illuminata Luigiho Nona se sopranistkou Lucií Silkenovou, Avete morituri Miloslava Ištvana a monumentální šestivětá kompozice Miloslava Kabeláče E fontibus Bohemicis s podtitulem Šest obrazů z českých letopisů.
„Chtěli jsme vyzdvihnout snový a magický charakter mytologického příběhu tak mistrně zhudebněného Händelem.“
„Interakce mezi zpěváky a loutkami i scénické efekty slibují nezapomenutelný zážitek.“
„Händel Acise a Galateu zhudebnil hned třikrát.“
Marionety v nadživotní velikosti a přední domácí i zahraniční sólisté na jedné scéně – to je ACIS A GALATEA z pera Georga Fridricha Händela tak, jak ji loni v červnu úspěšně uvedly soubory Collegium Marianum a nezávislé divadlo Buchty a loutky na mezinárodním hudebním festivalu 13 měst Concentus Moraviae. Záznam představení dnes jako mimořádnou projekci uvede Francouzský institut v Praze.
„Téma samo vedlo nás a ne naopak, a to je zatím tou největší odměnou.“
„Důkladnost, s jakou pracujeme na svém sebezničení, mě fascinuje a opera se mi zdá vhodné médium.“
„Mám dva operní předskokany, první na libreto Václava Havla.“
100. výročí republiky doprovází i několik dalších významných dnů než jen 28. říjen. Např. 14. listopadu byl zvolen prvním československým prezidentem Tomáš Garrigue Masaryk. A právě v tento den po sto letech bude mít hned dvoj-premiéru opera Časoplet, kterou napsal Lukáš Sommer pro nadaci Vize 97. Odehraje se v Pražské Křižovatce a zároveň záznam poběží i online na internetu, což bude v kontextu současné české opery zajímavý experiment. Děj také doprovodí pantomima a výtvarníci, kteří budou přímo před zraky publika vytvářet scénu.
„Janáček a můj hlas si naštěstí velmi dobře rozumějí.“
„V zahraničí jde o velmi žádaného autora, žijeme v období „janáčkománie“.“
„V únoru 2019 čeká Brisceina Smetanův Dalibor v německém Frankfurtu.“
Na scénu berlínské Deutsche Oper se na tři večery 10., 16. a 22. listopadu vrací Janáčkova opera na motivy Čapkovy hry Věc Makropulos o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní. Hlavní ženskou roli Emilie Marty ztvární jedna z nejlepších dramatických sopranistek současnosti Evelyn Herlitzius. Do inscenace vstupuje i tenorista Aleš Briscein, který hlavní postavu Alberta Gregora vytvořil už několikrát v kariéře, kromě českých scén třeba v Londýně, Salcburku, Šanghaji nebo Hongkongu.
„Hudbu Itala Sciarrina lze charakterizovat jako akustické divadlo nočních zvuků.“
„Eastmanovy vzácně nalezené skladby se hrají na nejvyhlášenějších experimentálních scénách světa.“
„Opera Mistrovská díla je meditace, konverzace, zčásti přednáška a monolog.“
Festival Ostrava v Praze uvede v pražských premiérách tři komorní opery, které byly součástí Ostravských dnů nové opery (NODO). Na programu budou Infinito Nero současného hvězdného skladatele zvláště italských a německých operní domů Salvatore Sciarrina, hravá vokální skladba afroamerického zpěváka a skladatele newyorské scény Julia Eastmana Macle a „filozofická“ opera Petra Kotíka o povaze mistrovských děl na text Gertrudy Stein. Ostravský operní večer se koná 2. listopadu v Divadle Komedie.
„V prvom rade sa hudbou vyjadrujem sám kvôli sebe.“
„Proces kompozície mi ukazuje, ako poskladať vlastný postoj k problému.„
„Skladám kvôli tomu, čo sa deje okolo mňa, na to by podľa mňa umenie malo reagovať.“
Pavol Béreš, študent absolventského ročníka Konzervatória Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici v triede Kataríny Koreňovej, je jedným z nadaných tvorcov nastupujúcej generácie mladých skladateľov. Tvorbu svojského hudobníka už napríklad ocenila odborná porota v rámci Súťaži študentov slovenských konzervatórií. Skladateľ, ktorý sa okrem klasickej kompozície venuje aj art rocku či písaniu textov, uvedie v pondelok 29.októbra v rámci banskobystrického študentského Koncertu k 100. výročiu Československa v premiére jeden zo svojich piesňových cyklov. KlasikePlus prezradil, aké sú jeho inšpirácie, postoje k tvorbe a ako vníma blížiacu sa premiéru.
„Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie.“
„Komorní hudba nepřináší méně závažná sdělení než hudba orchestrální a pro hráče je očistnou záležitostí.“
„Českou tvorbu bych rád uváděl v konfrontaci s díly světových autorů.“
Mnoho koncertů a inscenací letos akcentuje 100. výročí vzniku Československé republiky. Méně tradiční už jsou ale slavnostní koncerty komorní hudby. A právě takto intimněji se rozhodli zítra oslavit náš stát v Sukově síni Rudolfina přední čeští sólisté: cembalistka Edita Keglerová, houslisté Anna Sommerová a Leoš Čepický, klavíristka Alena Grešlová a soubor Camerata 2018, který povede VOJTĚCH JOUZA. Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie, a je zajímavé uvědomit si, v jakých souvislostech jejich autoři žili a tvořili. Tento koncert k poctě století naší státnosti je prvním v řadě volného cyklu, ze kterého by v budoucnu měla vzniknout nová abonentní řada. Ještě letos se bude konat Vánoční koncert.
„Smetana napsal celou řadu úchvatných skladeb, bohatých na celé gejzíry fantastických pianistických efektů.
„Lukáš Vondráček poprvé koncertoval už ve čtyřech letech a v jedenácti se stal posluchačem univerzity.“
„U publika i u kritiků bodují Haasovci nesmírně angažovaným způsobem hraní.“
17. ročník MHF Lípa Musica uzavřou naši národní skladatelé, Bedřich Smetana a Antonín Dvořák v podání předních českých umělců, JITKY ČECHOVÉ, LUKÁŠE VONDRÁČKA a PAVEL HAAS QUARTET. Dnes a zítra tak 17. ročník festivalu vyvrcholí oslavami stého výročí republiky.
Dnes večer začne další ročník tradičního pražského festivalu - Svátků hudby Václava Hudečka. Slavnostní úvodní koncert se ponese ryze v českém duchu, zazní hudba Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Mezi mladými sólisty vystoupí mimo jiné i barytonista Boris Prýgl, který KlasicePlus vysvětlil, proč se představí i v netradiční tenorové poloze. Vedle něj vystoupí Václav Hudeček, violoncellista Vilém Vlček, sopranistky Tereza Štěpánková a Lucie Vagenknechtová a barytonista Lukáš Bařák, hrát bude Plzeňská filharmonie, kterou povede István Dénes.
„Krásným příkladem hudby Shakespearovy doby jsou písně Johna Dowlanda.“
„Harmonický i rytmický podklad tvoří kytara a housle dodávají zpěvu další protihlas.“
„Dalo by se asi říci, že Ondrovi Kukalovi se asi píseň psala sama.“
Sopranistka Lucie Silkenová, jazzová zpěvačka Markéta Foukalová a Duo Teres za týden pokřtí nový soudobý cyklus na pomezí klasiky a jazzu. Hlavním tématem se stal William Shakespeare a jeho Sonety. Vybrané texty zhudebnili renomovaní čeští a slovenští skladatelé, Štěpánka Balcarová, Matej Benko, Martin Brunner, Juraj Filas, Lukáš Hurník, Jiří Chvojka, Ondřej Kukal a Zdenek Merta. Komplet právě vyšel na CD s názvem “Shakespeare’s Sonnets”. Hostem nahrávky je i herec Jaromír Meduna. Víc o celém projektu řekl KlasicePlus kytarista Tomáš Honěk z Dua Teres a poskytl nám tři ukázky.
„Václav Hudeček se intenzivně, nezištně a účinně věnuje podpoře českých začínajících umělců.“
„Loni ceny získali skladatel, flétnista a organizátor Petr Kotík a sbormistryně Eva Šeinerová.“
„Česká hudební rada uděluje ceny od roku 1994.“
Cenu České hudební rady dnes získá Václav Hudeček. Prestižní ocenění navíc dostane ve Dvořákově síni Rudolfina během slavnostního zahájení Svátků hudby v Praze, tedy festivalu, který pořádá už sedmadvacátým rokem.
„Zelenka býval v povědomí drážďanského publika spíše jen jako Kleinmeister.“
„Vozit Bacha do Drážďan není nošení sov do Atén. Tradice může být i vězením.“
„Biberova Missa Salisburgensis není jen hřmotná masa.“
Bleskové turné začalo. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají za sebou sobotní koncert v Královské kapli ve Versailles. V pondělí Lullyho Te Deum a Biberovu Missu Salisburgensis uvedou v pražské katedrále sv. Víta, o den později v Annenkirche v Drážďanech a 25. října v Lateránské bazilice v Římě. Česká premiéra opulentní mše, zahájení další pražské koncertní sezóny, skladatelé Zelenka, Bach a Händel… a také desáté výročí koncertního mostu Praha – Drážďany, to jsou témata rozhovoru s Václavem Luksem. Jak umělecký vedoucí mezinárodně uznávaného barokního orchestru a sboru říká, mnohé už je v hudebním životě dál než před pár lety, ale v mnohém je ještě stále pole neorané.
„Jsem přesvědčen, že romantičtí skladatelé a interpreti měli k dispozici bohatší výběr výrazových prostředků.“
„Hrát romantickou hudbu bez romantické interpretace je jako pít kafe bez kafe.“
„Fridrichovo oratorium je poklad z archivu želivského kláštera.“
Musica Florea nahraje a zároveň představí publiku další symfonii Antonína Dvořáka v původním znění. Po 1., 2., 7., 8., a 9. tentokrát zvolila Dvořákovu Čtvrtou. Koncerty budou dva, 30. října v Brně a 31. října v Praze. Na úvod zazní scénická předehra Můj domov, op. 62, kterou Dvořák zkomponoval k divadelní inscenaci Františka Ferdinanda Šamberka Josef Kajetán Tyl. Musica Florea tak pokračuje ve znovuobjevování a nahrávání Dvořákových symfonií na původní romantické nástroje.
„Akordeon jako „lidový“ nástroj je nesmírně oblíbený v Severní Koreji, v Jižní je méně známý.“
„V Koreji je argentinské tango vnímáno jako svébytný a úspěšný styl.“
„S hrdostí shledávám, že o akordeon je stran amatérů i profesionálů stále větší zájem.“
Akordeonista LADISLAV HORÁK je hlavním hostem letošního festivalu Seongnam v Jižní Koreji. Za doprovodu Seongnam Philharmonic Orchestra pod vedením legendárního dirigenta Gum Nanse, někdejšího laureáta Karajanovy soutěže, přednese nejslavnější tanga Astora Piazzolly. A jak řekl portálu KlasikaPlus.cz, je vůbec prvním akordeonistou pozvaným na tento festival a velmi se na to těší.