Nadcházející týden samozřejmě nabízí mnohem více, než zmiňuje tato rubrika. My do ní ale vybíráme tipy přes nejrůznější filtry a snažíme se tak upozornit na události s jistou dávkou výjimečnosti, ať už je spojena s interpretem, prostředím, s méně častou příležitostí nebo s jinou souvislostí.
„Komorní hudba má ale mnohem více podob, skladatelé vytvářeli nejrůznější sestavy, smyčcové i dechové, podle svých zálib i podle toho, jaká kde byla poptávka. Často bylo složení ansámblu (zvláště v menších místech) závislé na tom, jaké hudebníky měl autor k dispozici.“
„Dvořák psal své dílo ve svém prvním velkém rozmachu tzv. „Slovanského období“, vzniklo mezi první řadou Slovanských tanců a prvními dvěma Slovanskými rapsodiemi. Byla to první Dvořákova komorní skladba uvedená v zahraničí, která stejně jako tenkrát dodnes budí opravdové nadšení.“
„A ještě na dvě téměř „rarity“ z ranku komorní hudby bych rád upozornil. Tou první je skladba pro těremin, hoboj, klavír a smyčcové kvarteto Jakuba Rataje Aether. Lev Sergejevič Těremin, ruský fyzik a průkopník elektroniky, současně též hudebník, vynalezl v roce 1920 nástroj, který je podobně jako Martenotovy vlny založen na využití vlastností elektrických kmitů.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují a přibližují konkrétní lidé s jedinečným zázemím, preferencemi a vkusem. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je pro portál KlasikaPlus.cz synonymem pro „samou hudbu“. Pravidelně proto nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 13. 2. do 19. 2. 2023?
Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur ve středu 15. února v osm hodin večer.
Hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil vybral na nadcházející koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina ryze český repertoár. Ve světové premiéře zazní suita z opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, aranžovaná Tomášem Illem. Houslista a umělecký partner České filharmonie Josef Špaček se ujme sólového partu v Rapsodii pro violu a orchestr Bohuslava Martinů. Jako třetí skladba zazní Slovácká suita Vítězslava Nováka. Koncerty se budou konat od středy 15. do pátku 17. února, vždy od půl osmé večer.
Plzeňská filharmonie přišla s novou a mimořádnou koncertní řadou nazvanou Historické reflexe. Série koncertů, jež bude v letech 2023 a 2024 reflektovat významné historické okamžiky s osobnosti novodobých dějin, se odehraje na řadě památných míst našich dějin. Těmi budou například Památník Terezín, Klášter u Nepomuka, Valdštejnská zahrada Senátu Parlamentu České republiky, Památník Lety u Písku, zámecký park v Křimicích nebo plzeňská katedrála svatého Bartoloměje.
Soubor Zensemble připravil koncert ze skladeb starých německých autorů v podání hráčů na historické nástroje. Těmi jsou Anežka Wacławik (zobcová flétna, flauto traverso), Piotr Wacławik (viola da gamba) a Filip Hrubý (cembalo a varhanní pozitiv). Tématem koncertu bude „Vývoj sonáty v německých zemích mezi lety 1670 až 1770“. Zastoupeni budou autoři jako Weckmann, Buxtehude, Bach, Prowo, Müthel, Abel, ale i člen souboru Filip Hrubý. Koncert se bude konat v sobotu 11. února v evangelickém kostele U Klimenta v Klimentské ulici v Praze 1, a to od půl třetí.
Moravská filharmonie Olomouc ve čtvrtek 9. a v pátek 10. února nabídne od sedmé hodiny večerní program, který snoubí hudbu Mozarta, Kramáře-Krommera a Brahmse. Společným jmenovatelem jejich vybrané tvorby je Touha po ideálu a věčná cesta k dokonalosti. Právě tak zní titul nadcházejících koncertů s šéfdirigentem Zsoltem Hamarem a španělským klarinetistou Pablem Barragánem. Oba večery zahájí beseda s umělci v Mozartově sále s moderátorem Jiřím Vejvodou.
Výstava Národního muzea Slavní čeští skladatelé se otevírá ve středu 8. února v galerii Českého centra v New Yorku. Představuje životní příběhy a tvorbu čtyř zásadních osobností české hudby, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V loňském roce už tato výstava proběhla v prostorách Historické budovy Národního muzea v Praze a navštívil ji přes jeden milion návštěvníků. Spolupořadatelem výstavy je České centrum New York ve spolupráci s krajanským spolkem Bohemian Benevolent and Literary Association, Generálním konzulátem České republiky v New Yorku, Dvořák American Heritage Association a Metropolitní operou.
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica od roku 2017 zaštiťuje svoji dramaturgii osobností uměleckého garanta. Tou je vybraný renomovaný český interpret z oblasti klasické hudby, který následně udává hlavní směr dramaturgie a programového plánu příslušného ročníku Lípy Musicy. V minulých letech festival spolupracoval s hornistou Radkem Baborákem, houslistou Josefem Špačkem, Pavel Haas Quartetem či sopranistkou Hanou Blažíkovou. Letos se této role ujme přední česká klavíristka Jitka Čechová. Její působení předjímá celkové zaměření dvaadvacátého ročníku na představení klavírního umění v jeho různých formách a podobách.
Janáčkova filharmonie Ostrava na program třetího koncertu věnovaného klasikům zařadila Čajkovského Patetickou symfonii, kterou sám autor dirigoval při premiéře v Petrohradě jen devět dní před vlastní smrtí, a Straussovu Burlesku. Orchestr povede její šéfdirigent Vassily Sinaisky. Za klavír ve Straussově skladbě usedne Tamara Stefanovich. Koncert je na programu ve čtvrtek 9. února od sedmi večer hodin ve Vesmíru. V deset hodin dopoledne se na stejném místě koná generální zkouška.
České centrum New York informuje o účinkování našich hudebníků v New Yorku: Ve slavné Carnegie Hall, která patří k nejvýznamnějším světovým koncertním sálům, vystoupí v první části letošního roku hned několik českých umělců a uskupení. Už zítra se tam uskuteční koncert Filharmonie Brno pod vedením dirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese, která přijede na americké turné. V únoru vystoupí tamtéž pražský pěvecký sbor Cancioneta Praga a Český národní symfonický orchestr s houslistou Robertem McDuffiem. Čtvrtou hudební událostí prvního pololetí tohoto roku bude dubnový koncert českého zpěváka Jana Smigmatora.
I v této sezóně nabídne Komorní filharmonie Pardubice s dirigentem a autorem hudby Robertem Israelem promítání grotesky s živou hudbou. Tentokrát představí hvězdu němého filmu Harolda Lloyda. Tato legenda se objeví v hlavní roli celovečerního snímku Safety Last, který pořadatelé promítnou na velké plátno přímo v Sukově síni ve středu 8. února od sedmé hodiny večer.
Od středy 8. do pátku 10. února, vždy od půl osmé večer, se ve Dvořákově síni Rudolfina před Českou studentskou filharmonii a před Českou filharmonii postaví Giovanni Antonini, mezinárodně uznávaný dirigent a odborník na hudbu doby baroka a klasicismu. S mladými hudebníky nastuduje Mozartovu Symfonii č. 40 g moll a s Českou filharmonií Symfonii č. 41 C dur „Jupiter“. Mezi oběma symfoniemi, v koncertu Georga Philippa Telemanna, který Česká filharmonie provede poprvé, se Giovanni Antonini představí i jako sólista na zobcovou flétnu. Na pozici koncertního mistra před orchestry debutově předstoupí houslista Stefano Barneschi.
Od středy 8. do neděle 26. února naplánovala Filharmonie Hradec Králové čtyři koncertní projekty. Kapela nChant Jazz, která v kavárně Bon Accord Café vystoupí právě ve středu, hraje hravý jazz už od roku 2003. Všechny skladby jsou zpívané v jedno-až čtyřhlasých úpravách. Karla Kotalová, Lada Holaňová a Jana Svobodová tvoří vokální složku a zpívají v mnoha zvukomalebných jazycích na cizí i vlastní poťouchlé texty. Hudební i jiný humor je vůbec nezbytnou složkou každého koncertu. Repertoár sahá od kořínků (swingové standardy) až k moderním výhonkům jazzu. Zakládajícími členy kapely jsou Radek Škeřík a Daniel Vlček. Za bicí soupravou se po Filipu Tománkovi a Vítu Skaličkovi pevně usadil Martin Votava. Další tři únorové koncerty, které se budou konat v Sále Filharmonie Hradec Králové, popisujeme níže.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK přivítá mezinárodně uznávaného hornistu Felixe Kliesera, jehož hra je o to obdivuhodnější, že nástroj ovládá prsty levé nohy. Umělec vystoupí v Hornovém koncertu Richarda Strausse. Pod taktovkou šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera dále zazní Symfonické variace a Symfonie č. 7 Antonína Dvořáka. Koncerty se budou konat ve středu 8. a ve čtvrtek 9. února od půl osmé večer ve Smetanově síni Obecního domu.
Opera Národního divadla moravskoslezského uvede ve čtvrtek 9. a v pátek 10. února premiéry dvou raně barokních oper. Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho a Dido a Aeneas Henryho Purcella. Inscenaci pro uvedení v jednom večeru zkouší ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil jak s profesionály operního souboru, tak v rámci Operní akademie Ostrava i s talentovanými studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity. První premiérový termín je určen profesionálním pěvcům, druhý bude premiérou studentskou. Unikátní jsou akce nejen obsazením, ale také prostory, v nichž proběhnou. Monteverdiho opera zazní v Divadle „12“ a Purcellova bude vůbec první divadelní produkcí, uvedenou ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona. Obě díla uvede NDM vůbec poprvé.
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, který právě zveřejnil celý svůj program, letos nabídne hned několik jedinečných zážitků. V rodném kraji skladatele se od 1. června do 1. července setkají rozhlasoví filharmonici ČR i Norska, violoncellista Daniel Müller-Schott, klavírista Christian Ihle Hadland a také další významné osobnosti české klasické hudby.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí se svým hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou, a to v pondělí 6. února od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina. Koncert zahájí Blumine od Gustava Mahlera, skladatele, jímž byl nepochybně silně ovlivněn mladý Alban Berg. Jeho Sedm raných písní přednese mezzosopranistka Jana Kurucová. A do třetice zazní Symfonie A dur českého skladatele a také dirigenta, jenž v pražském Národním divadle uváděl Bergova Vojcka, Otakara Ostrčila. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur ve středu 8. února od osmé hodiny večerní.
V neděli 5. února se bude v Divadle na Vinohradech od šesté hodiny večerní konat Gala Domu tanečního umění. Na jevišti se vystřídají, a to nejlepší ze svého repertoáru představí, všichni rezidenti Domu tanečního umění. Studenti konzervatoře a gymnázia Taneční centrum Praha, sólisté souboru Pražský komorní balet, jehož patronem se letos stal Jiří Kylián, členové studentských souborů Balet Praha Junior a Baby Balet Praha i žáci konzervatorní přípravky Terpsichore.
„Haydn důkladně studoval Händelova oratoria – a pochopil, že chce-li se od něj odlišit, musí najít svůj vlastní styl.“
„Jestliže Haydnova oratoria uzavírají skladatelovo celoživotní dílo, Wolfgang Amadeus Mozart psal své oratorium Betulia liberata jako patnáctiletý.“
„Orff vytvořil opulentní hostinu hudebních obrazů poskládaných v kantátovou koláž, která od doby svého vzniku v roce 1937 až do současnosti strhává svou spontánností a živelností.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují a přibližují konkrétní lidé s jedinečným zázemím, preferencemi a vkusem. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je pro portál KlasikaPlus.cz synonymem pro „samou hudbu“. Pravidelně proto nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 6. 2. do 12. 2. 2023?
Stalo se již tradicí, že je program Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram poprvé prezentován na Soirée pro partnery, média a VIP hosty v kouzelném prostředí Svaté Hory. Pořadatelé tam prozradili, na co konkrétně se v rámci čtyřiapadesátého ročníku můžou návštěvníci koncertů a doprovodných akcí těšit. Festival začne 27. dubna a potrvá až do 9. září.
Partnerství spolku Lieder Company Prague se společností Salsita Software dalo vzniknout myšlence benefiční řady koncertů, kterou zahájí již v neděli 5. února v šest hodin večer v Clubu Salsita na pražském Smíchově. Protagonisty koncertu jsou přední čeští pěvci. Sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka Ceny Thálie, barytonisté Roman Janál, sólista opery Národního divadla v Praze, Robin Červinek, loňský absolutní vítěz Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech či tenorista Ondřej Holub. Klavírních partů se ujme Jan Dušek. Všichni účinkují bez nároku na honorář. Výtěžek koncertu je věnován humanitárnímu projektu Itibo.
Na první premiéru druhé poloviny sezóny zve Jihočeské divadlo diváky 4. února do DK Metropol. Balet Popelka na hudbu Sergeje Prokofjeva patří mezi nejslavnější a nejhranější baletní tituly. Pro soubor baletu Jihočeského divadla vytvořil choreografii a režii Petr Zuska. Představení hudebně nastudoval šéfdirigent David Švec. Na 2. a 4. března naplánovali pořadatelé koncertní provedení kantát Carmina Burana Carla Orffa a Kytice Bohuslava Martinů, jejichž vznik je datován rokem 1937.
Ve čtvrtek 2. února představí Slovenská filharmonie ve své Koncertní síni populární program, a to díla Modesta Petroviče Musorgského, Petra Iljiče Čajkovského a Jeana Sibelia. Taktovky se ujme mladý íránský dirigent Hossein Pishkar, který s prvním slovenským orchestrem vystoupí poprvé. Koncert začíná v sedm hodin večer.
Za měsíc, tedy 2. března začíná hudební festival Smetanovské dny, který od roku 2012 pořádá Plzeňská filharmonie. Letošní ročník je již třiačtyřicátý a zúčastní se ho Norimberští symfonikové, dvě cimbálovky, pianista Igor Ardašev, kytarista Štěpán Rak a diváky potěší například Hollywoodský dvojkoncert, rodinný pořad Dvořák cestovatel, opera nebo Stabat mater Antonína Dvořáka. Řada koncertů a kulturních akcí se bude konat až do 6. dubna.