SouvislostPlus

Prostor, který nejsilněji odráží Plus v našem názvu. Snoubí přesahy ze světa klasické hudby s dalšími rovinami a úhly pohledu, jak ji vnímat, poslouchat, díky ní se inspirovat a propojovat ji s jinými oblastmi života. Přinášíme souvislosti historické, místopisné, duchovní, generační, žánrové nebo umělecké.


1

Významné vídeňské kulturní instituce sice mají opět zavřeno, avšak jako na jaře nabízejí kulturní zážitky online a zdarma. Mezi nejzajímavější nabídky patří záznamy z Vídeňské státní opery nebo komentované prohlídky Albertiny a Rakouské národní knihovny.

 

Marek-Olbrzymek---NDB---Jana-rejma-Karkov

„Operní Thálie mají za rok 2020 Jana Šrejma Kačírková za představení Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas v Národním divadle Brno a Lukáš Zeman za Figarovu svatbu ve Slezském divadle Opava.“

„Za celoživotní dílo v opeře má Thálii hrdinný tenorista Jan Malík, dlouholetý sólista libereckého operního souboru, kam nastoupil v roce 1953.“  

„Thálie v oboru, balet, tanec a pohybové divadlo získali Alina Nanu a Ondřej Vinklát za taneční role v pražském Národním divadle.“

Herecká asociace rozdala za rok 2020 osmnáct cen Thálie. V operním oboru sopranistka Jana Šrejma Kačírková zaujala výkonem v Národním divadle Brno a barytonista Lukáš Zeman ve Slezském divadle Opava. Za celoživotní přínos českému opernímu umění ocenila porota tenoristu Jana Malíka, který se v pondělí dožívá 96 let. 

 

1

Do pětapadesátého ročníku Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga, konkrétně do kategorie komorní hudba, mohou soutěžící přihlašovat své nahrávky až do konce března příštího roku. Termín odevzdání nahrávek pro sólové hráče je stanoven na 31. leden 2021. Do kategorie komorní hry, která se nově koná co dva roky, se mohou přihlásit uskupení od dua po sexteta v libovolném nástrojovém složení, avšak nutností je zastoupení maximálně jednoho klávesového nástroje.

 

250

Umělecké soubory Národního divadla moravskoslezského mají poprvé za více než sto let existence k dispozici zkušební prostor rozměrů reálných jevišť Divadla Antonína Dvořáka i Jiřího Myrona, a to v bývalém pavilonu G ostravského výstaviště Černá louka. Divadlo jej vybudovalo převážně vlastními silami a do správy ho dostalo v roce 2017 od města Ostravy. V původním plánu bylo vybudovat v pavilonu studiovou divadelní scénu pro zhruba 220 diváků a ve druhé části zkušební prostory velikosti reálných jevišť.

 

0

Ve spolupráci České filharmonie s Národním památkovým ústavem a Národním technickým muzeem vyšla první obsáhlá publikace o pražském Rudolfinu s názvem Chrám umění: Rudolfinum. Tu na pěti stech stranách tvořila desítka autorů. Kniha mapuje architektonické i kulturně-historické dějiny budovy od první myšlenky až po generální rekonstrukci na začátku devadesátých let dvacátého století a doprovází ji přes 270 historických fotografií, výkresů, plánů či plakátů.

 

04

Německá tenorová legenda Fritz Wunderlich by v srpnu letošního roku oslavil devadesát let. Bohužel se nedožil vysokého věku. Zemřel v pouhých šestatřiceti letech, ale stačil na sebe upozornit svým překrásným hladkým, mladistvým a hlavně podmanivým hlasem s technikou, která oslnila celý operní svět. Vedle dalšího německého tenoristy Rudolfa Schocka, od jehož narození letos uplynulo dokonce 105 let, překvapoval svou schopností deklamace pod legatem a ve své podstatě dokázal nemožné – belcantový princip zpěvu v jazyce, který údajně není s italským způsobem zpěvu slučitelný. Byli tak s Rudolfem Schockem vlastně průkopníky a dodnes jsou oba velmi uznávanými pěvci. Bavorský rozhlas připomenul Wunderlichovo umění pěti snímky, které vám chceme zprostředkovat i my.

 

čtvrtek, 05 listopad 2020 08:59

Úspěch českého tance na Aerowaves

Autor:
002

Evropská platforma mladých choreografů Aerowaves letos nominovala do úzkého výběru dvacítky nejzajímavějších tvůrčích počinů tři česká díla. Prosadily se Sabina Bočková a Johana Pocková (PocketArt) s dílem Jáma lvová, Cécile Da Costa za osobní sólo Roselyne a Tereza Lenerová Hradilková za dialog s hudebníkem Floexem v inscenaci Nepřestávej.

 

002

Výsledky Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala 2020 jsme vám už zprostředkovali. Pořadatelé se ale nyní rozhodli zveřejnit finálová klání dvou nejúspěšnějších violistů druhého ročníku soutěže, a sice Nicholase Algot Swensena z Dánska a francouzsko-nizozemského violisty Sào Soulez Larivièra.

 

Nicholas-Algot-Swensen

Letošní, druhý ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala se i přes restriktivní vládní opatření podařilo uskutečnit, a to díky internetovému prostředí. Do soutěže se původně přihlásilo třiaosmdesát violistů z třiceti zemí světa, své nahrávky pak poslalo čtyřiapadesát soutěžících z jednadvaceti zemí. Českou republiku reprezentovali tři violisté. První cenu vybojoval Nicholas Algot Swensen z Dánska, druhou francouzsko-nizozemský umělec Sào Soulez Larivière. Třetí cena udělena nebyla.

 

neděle, 01 listopad 2020 16:13

Zemřela operní pěvkyně Eva Zikmundová

Autor:
Zikmundov

Ve věku 88 let se dnes uzavřel život sopranistky Evy Zikmundové, v letech 1958 až 1991 sólistky pražského Národního divadla. Vyzrála od lyrického k dramatickému oboru. Po ukončení aktivní pěvecké dráhy působila v ND a ve Státní opeře Praha jako asistentka režie. Významnou a dlouhou kapitolou jejího profesního života byla rovněž pedagogická činnost.

 

Helena-Riehsovportret

Národní divadlo moravskoslezské přišlo o výraznou osobnost operety. Ve věku 84 let 27. října zemřela v Ústí nad Labem emeritní sólistka operetního souboru, paní Helena Riehsová. K divadlu se dostala poté, co vystřídala několik povolání – byla kresličkou nebo učitelkou v mateřské škole. Své první divadelní angažmá získala v roce 1960 ve Východočeském loutkovém divadle v Hradci Králové. Hned následující rok přešla do Severomoravského divadla v Šumperku a v roce 1962 začala působit v operetním souboru Státního divadla v Ostravě, kde zůstala až do roku 1987.

 

ivanmoravec2004kubicamartin

Ode dneška za čtrnáct dní, 9. listopadu, si připomeneme 90. výročí narození klavíristy Ivana Moravce, který vedle Rudolfa Firkušného patřil k nejvýznamnějším představitelům českého klavírního umění dvacátého století. Studoval na Pražské konzervatoři, Hudební fakultě AMU a na mistrovských kurzech u Artura Benedettiho Michelangeliho. V Londýně debutoval sólovým recitálem ve Wigmore Hall a Prokofjevovým Prvním klavírním koncertem s Philharmonia Orchestra a dirigentem Gunnarem Staernem v Royal Festival Hall. Na základě úspěchu koncertů byl v roce 1962 pozván k natočení prvních desek pro americkou společnost Connoisseur Society.

 

středa, 21 říjen 2020 08:14

Libereckou operu povede Linda Keprtová

Autor:
001

Liberecká opera bude mít od listopadu nové vedení. Současného šéfa, dirigenta Martina Doubravského, vystřídá režisérka a dosavadní dramaturgyně operního souboru Linda Keprtová. Výměna vedení souboru byla v plánu už déle, včera ale rozhodnutí urychlila ředitelka Divadla F. X. Šaldy Jarmila Levko. Důvodem je údajné selhání komunikace v divadle během pandemie koronaviru.

 

Sydney-Chamber-Opera-Craig-Wall

„Utzonův architektonický návrh posunul hranice toho, co bylo dosud možné, a to technologicky i esteticky.“

„Královninu řeč, v níž zazněla naděje, že bude tato architektura patřit mezi divy světa, sledovalo 300 milionů televizních diváků.“

„V předprodeji bylo už na Wagnerovu tetralogii prodáno na patnáct tisíc vstupenek. Pořadatelé doufají, že si je lidé podrží na pozdější posunuté termíny.“

Světoznámý operní dům v Sydney, ve kterém zahájila provoz britská královna Alžběta II. přesně před 47 lety, 20. října 1973, od března kvůli pandemii nehraje. Teď by se měl otevřít 2. listopadu, ale jen pro menší národní produkce a komorní koncerty. Opera Australia, zajišťující na této i na dalších scénách mezinárodní provoz, začne hrát určitě až v příštím roce.

 

pondělí, 19 říjen 2020 18:53

Jihlavské Horácké divadlo slaví 80 let

Autor:
325

Jediná profesionální scéna na Vysočině, Horácké divadlo Jihlava, nechala svoji budovu polepit fotokopií drogerie v autentických rozměrech, která původně stávala na místě instituce. Od založení divadla uplynulo včera, 18. října, osmdesát let. Nová divadelní budova byla slavnostně otevřena 20. října 1995.

 

2012

„Ve dnech 17. a 18. srpna natáčela Komorní filharmonie Pardubice v nově pojmenovaném Fibichově sále v Chrudimi.“

„To, že se Klánský ujal nejen role klavíristy, ale i dirigenta, je v podstatě stylové, protože to takto jistě dělal i sám Mozart.“

„Režisérem projektu je pardubický rodák Patrik Ulrich.“

Pardubická filharmonie natočila v Chrudimi tři klavírní koncerty Wolfganga Amadea Mozarta s klavíristou Lukášem Klánským, který se zhostil i role dirigenta. Nejednalo se jen o natáčení zvuku, ale i o obrazu, tedy videa – filmu. Krásný Fibichův sál posloužil nejen vynikající akustikou, ale i honosným fotogenickým interiérem. Klánský hrál na koncertní křídlo Antonín Petrof, poslední špičkový model královéhradecké společnosti na výrobu klavírů.

 

sobota, 10 říjen 2020 10:43

Jiří Vejvoda: Šou byznys

Autor:
2

„Léto se přehouplo v podzim, kulturní sezóna se horečnatě rozběhla, aby co nejvíc z promeškaného nahradila; jenže jsme brzy začali větřit, že ani teď nebude líp.“

„Jevištní umění včetně klasické hudby, opery a baletu je show business. Naše kultura je sektorem národního hospodářství, který u nás údajně tvoří 3 % HDP.

„Páni ministři zdravotnictví a kultury, pane premiére, račte se konečně rozhodnout, co po nás vlastně chcete a zda nás vůbec chcete.“

Tohle sousloví nebývalo oblíbené. Za minulé doby jej mocní zneužívali jako synonymum pro zkažený Západ, ve kterém je vše ušlechtilé včetně umění podřízeno penězům. Ovšem i dlouho poté jsem tento termín v souvislosti s klasickou hudbou, operou či baletem nepociťoval jako přiléhavý. To už z jiných příčin: show business jako by patřil – dejme tomu – spíš k populární hudbě s jejími anketami oblíbenosti a žebříčky prodejnosti, zatímco „vyšší“ umění se nad těmito sférami blahosklonně vznáší. Byl to omyl, daný setrvačností našeho minulého myšlení; vždyť západním směrem od nás je tento druh kumštu už dlouho provázen udělováním cen, hvězdičkováním kritiků a dalšími průvodními jevy, které se k nám postupně přelévají. A je to v pořádku. Ať tak či onak, teprve letošní rok nás učí důsledně myslet v širších souvislostech – a bylo by záhodno, aby v nich začali myslet rovněž ti, kteří o naší kultuře a našich životech rozhodují.

 

8

„Vládnou nám lidé osvícenější než ti, které musel tenkrát Churchill umravnit? Stěží.“

„Jsme v ohrožení dvojího druhu. Současného a budoucího.“

„Rada moudrých, reprezentativní do té míry, že bude schopna jednání s ministrem kultury, s dalšími politiky, se šéfy největších podniků, bank, pojišťoven. A že jí snad bude nasloucháno, když všem připomene, že dělat umění je práce.“

Od počátku jara přišla drtivá většina z nás skoro o všechny pracovní příležitosti; a sotva se nová kulturní sezóna dala do pohybu, nastal nouzový stav č. 2. Máme svého Churchilla, který by přispěchal na pomoc skutečné kultuře? I kdyby se vynořil, a druhý Havel tady hned tak nebude, nebyl by oslyšen, okřiknut? Už slyším brblání ze všech stran, že tradiční česká nesvornost zvítězí jako vždycky. Třeba ne, půjde-li do tuhého, což se bohužel může stát.

 

pátek, 02 říjen 2020 10:50

Nezpívá se ani na koncertech…

Autor:
1

„Co je zakázáno, je pouze zpěv. Jako v pohádce o Pyšné princezně…“

„Důrazně varovali před dalším šířením strachu z kulturních akcí, ze zpěvu a podobně, které poškozuje už tak koronavirovými opatřením zdecimovanou kulturní obec.“

„Držme si všichni z branže navzájem palce!“

Orchestry a festivaly mění programy, případně ruší nebo přesouvají koncerty, aby na jejich akcích mezi 5. a 18. říjnem nevystupovali sóloví pěvci nebo pěvecké sbory. Jsou za tím vládní opatření proti šíření druhé vlny pandemie, k nimž patří i zákaz zpěvu v operách, muzikálech a v kostelích, protože jde údajně o příliš rizikovou činnost. V tom, jak to může být se zpíváním na koncertech, nemají organizátoři zřejmě úplně jasno. Z vyjádření řady pořadatelů, která si KlasikaPlus.cz vyžádala, vyplývá nicméně přesvědčení, že alespoň koncertních programů, v nichž se nezpívá, se zákazy nedotýkají; nařízení se týkají jen počtu maximálního počtu pěti set posluchačů v sále a nemožnosti podávat občerstvení o přestávkách.

 

neděle, 27 září 2020 12:07

Století Václava Neumanna

Autor:
10

„Václav Neumann po nástupu do čela České filharmonie vyhlásil novou éru v nahrávání našeho prvního orchestru, jemuž mělo dominovat dílo Antonína Dvořáka.“

„V příštích letech Václav Neumann vybudoval hudební fonotéku, v jejíž obsáhlosti mu může jen málokdo konkurovat.“

„Díky vzácným a historickým dokumentům a vzpomínkám pamětníků zůstává letošní jubilant osobností umělecky mimořádnou, v mnoha případech vzorovou, lidsky noblesní, velkorysou, a tím i nezapomenutelnou.“

V úterý 29. září uplyne přesně sto let od narození Václava Neumanna, významného českého dirigenta, který více než dvě dekády stál v čele České filharmonie. Během své neúnavné práce dokázal nahrávkou zvěčnit takřka celé orchestrální dílo Antonína Dvořáka, komplety symfonií Gustava Mahlera a Bohuslava Martinů, čímž významně přispěl k jeho popularizaci u nás i ve světě, některé z Janáčkových oper i další perly symfonického repertoáru tuzemského i zahraničního.

 

3

„Osud je první produkcí Roberta Carsena, která vznikla v České republice.“

„Klíčem k pochopení Janáčkova Osudu je podle šéfdirigenta brněnského souboru hudba.“

„Osud je jeho nejexperimentálnější opera.“

Festival Janáček Brno 2020 zahájí v pondělí inscenace Roberta Carsena. Jeden z nejlepších operních režisérů současnosti nastudoval přímo pro Brno s tamním souborem Osud, čtvrtou z devíti Janáčkových oper. Do úplného cyklu, který začal před jedenadvaceti lety inscenací Její pastorkyně pro Vlámskou operu v Antverpách, zbývají Carsenovi už jen tři Janáčkova operní díla.