ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


114

„Ryan Bradshaw volí pri Čajkovskom klasický interpretačný naratív diela, od ktorého sa ani na okamih neodchýli, no hudobný text má dokonalo a pevne v prstoch.“

„V Čajkovského Patetickej je od prvého gesta zrejmé, že Lenárd presne vie, čo chce, a najmä vie, ako to dosiahnuť.“

„Na slovenskom dirigentskom tróne sedí Lenárd dodnes.“

Novembrový abonentný koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu sa niesol v znamení poslucháčsky mimoriadne atraktívneho programu: Klavírny koncert b mol a Šiesta symfónia Pjotra Iljiča Čajkovského sú diela, ktoré dokážu zaplniť ktorúkoľvek hudobnú sálu. Keď si k tomu prirátame osobnosť Ondreja Lenárda, doyena našej dirigentskej scény, a mladého, no už pomerne široko známeho klaviristu Ryana Martina Bradshawa, úspech je zaručený. A tak to aj v rozhlasovej pyramíde, napriek limitovanému počtu návštevníkov a prísnej vstupnej kontrole, v piatok 12. novembra 2021 bolo. Poslucháči sa náhlili vypočuť si klenoty ruskej symfonickej hudby 19. storočia v podaní vychádzajúcej klaviristickej hviezdy, profesionálneho orchestra a jeho renomovaného šéfdirigenta.

 

99

„Základem projektu se stal balet, který na pozadí Beethovenovy hudby vypráví jeho životní příběh.“

„Jestliže byla první polovina večera víceméně intimní zpovědí, po přestávce se výpověď mění. Do hry vstupuje velký sbor Janáčkovy opery.“

„Největší podíl na snaze o vyváženosti zvuku a zásluhu na tom, že vše dopadlo nakonec na výbornou, měl jistě dirigent Jakub Klecker.“

Ludwig van Beethoven patří jistě svým dílem k základním kamenům naší kultury, a to nejen hudební. Už jeho jméno je symbolem a jeho dílo budí zasloužený obdiv, stejně jako jeho osud. V prosinci roku 2020 se měly slavit jeho 250. narozeniny, ale všechny oslavy v Evropě zkazil covid, a to ne jednou. Vedení baletu Národního divadla v Brně však projevilo stejnou houževnatost jako Beethoven a nakonec se záměr podařil. Slavnostní večer se konal v sobotu 13. listopadu 2021.

 

20211111205140

„Janáčkovo kvarteto dílo interpretovalo s maximálním porozuměním a citem pro emoční nuance raně romantického díla.“

„K umělcům se připojila violoncellistka Michaela Fukačová, aby společně předvedli dílo zvukově nádherně syté a barevné, interpretačně brilantní a ve výsledku posluchačsky velmi silné.“

„Pro mne je tato skladba snad nejkrásnějším komorním dílem vůbec a hrozně jsem se těšila, že si to budu moct zahrát právě s Janáčkovci.“

Hudbymilovná veřejnost v Brně a Uherském Hradišti měla minulý týden možnost vyslechnout si unikátní umělecké spojení Janáčkova kvarteta a violoncellistky Michaely Fukačové. Stalo se tak na dalším koncertě z cyklu komorních večerů Janáčkova kvarteta Hudba života, na nichž soubor účinkuje spolu se svými hosty. Tentokrát se umělci představili interpretací komorního díla raného romantika Franze Schuberta.

 

21-SF-Mosolov-20211111-foto-A-Trizuljak

„Jednotvárny Mosolovov harfový koncert hudobne nezaujal.“

„Sóloharfistka SF Katarína Turnerová patrí medzi najvýraznejšie osobnosti slovenskej interpretačnej scény.“

„Daniel Raiskin viedol orchester Slovenskej filharmónie spoľahlivo a pôsobivo modeloval tok Sibeliovej symfónie.“

Ďalšia dvojica abonentných koncertov Slovenskej filharmónie pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina sa v dňoch 11. a 12. novembra 2021 uskutočnila nútene pred poloprázdnym hľadiskom. Kým festivalové podujatia Bratislavských hudobných slávností sa pred niekoľkými týždňami ešte mohli pýšiť kvalitnou návštevnosťou a pomerne plnými sálami, štartujúci abonentný koncertný cyklus Slovenskej filharmónie koncom októbra už začala atakovať tretia vlna epidémie, stúpajúce počty nakazených a v nie poslednom rade neochota zopár verných a stálych abonentov dať sa zaočkovať. A tak sa prvý novembrový koncert musel uskutočniť v režime OTP (očkovaní, testovaní, po prekonaní choroby), čo v zmysle nariadenia príslušných orgánov znamenalo, že do koncertnej sály mohol po absolvovaní prísnej vstupnej kontroly vojsť len limitovaný počet 250 návštevníkov. Nuž, je to škoda, pretože program, zostavený zo zriedkavo uvádzaných symfonických diel Alexandra Skriabina, Alexandra Mosolova a Jeana Sibelia sľuboval, tak ako všetky koncerty pod Raiskinovou taktovkou, zriedkavý umelecký zážitok.

 

DSC0551

„Výkon sboru, složeného ze sedmi žen a šesti mužů, zaslouží absolutorium. Nechyběla citová křehkost, vášeň, meditativnost, a to do všech nuancí.“

„Provedení Langových Pašijí děvčátka se sirkami mne silně zasáhlo!“

„Orchestr BERG hrál šťavnatě, očividně s chutí, zkušeností, čili zaujatostí takovou hudbou.“

Druhý koncert Hudebního fóra Hradec Králové byl ve znamení smrti. Smrti jako vykoupení. Ve čtvrtek 11. listopadu zazněly v podání Martinů Voices a Orchestru BERG pod taktovkou Lukáše Vasilka dvě kompozice americké provenience – „Pašije děvčátka se sirkami“ Davida Langa a „V nepaměti“ Sarah Kirkland Snider.

 

veb-KV-Chen-3-DSC3885

„Extrovertní mladík si užíval jak znělost a pohyblivost hlasu a otevřené nejvyšší tóny, tak postavu Figara.“

„Její soprán má ve spodní poloze velmi zajímavý témbr, však si také z Karlových Varů odvezla mimo jiné i Cenu za barvu hlasu.“

„Šel do zpěvu naplno, evidentně ví, jak na to.“

Karlovarská pěvecká soutěž Antonína Dvořáka vyvrcholila v pátek koncertem laureátů. Zúčastnil se jí v 55. ročníku obvyklý počet téměř stovky mladých pěvců, letos z patnácti zemí. Závěrečné vystoupení dvanácti nejlepších z nich potvrdilo, že se stále rodí a z uměleckých škol nadále vycházejí talenty. A to i v tuzemsku. Operní a koncertní provoz může pořád počítat s neoposlouchanými hlasy a zajímavými uměleckými podněty. 

 

211111C1704IlBoemohires23cPetraHajska

„Na to, že sa Mysliveček stratil zo zorného poľa interpretov či dramaturgov celkom neprávom, upozorňuje Collegium 1704 systematicky.“

„Obe predohry dali, najmä vo svojich krajných častiach, možnosť vyniknúť jedinečnému espritu telesa.“

„Technické dispozície boli pre Šaturovú najmä nástrojom k tomu, aby vypovedala to, čo je v áriách obsiahnuté.“

Josef Mysliveček a Wolfgang Amadeus Mozart. Práve hudbou týchto dvoch autorov z obdobia klasicizmu naplnilo Collegium 1704 svoj koncert Il Boemo, ktorý sa odohral 11. novembra v Rudolfinu. Dirigoval Václav Luks, sólistkou bola Simona Šaturová.

 

JIRI1753

„Na pódiu se toho večera spolu potkali umělci, jejichž srdce patří autentickým historickým nástrojům.“

„O překvapení nebyla nouze, neboť lesní rohy zde zazněly celkem tři a každý z jiného časového období. Hornista hrál na unikátní nástroj z roku 1760.“

„Zazněl nástroj z roku 1890 z vídeňské dílny Antona Dehmala. Je to nástroj ikonický, především pro Vídeňské filharmoniky, kteří na něho stále ještě hrají.“

Cyklus koncertů staré hudby, který uvádí Barbara Maria Willi v Brně už osmnáct let, má za dobu svého trvání stálé abonenty a fanoušky a vyznačuje se srdečnou, až domácí atmosférou. Barbara Maria Willi je nejen dramaturgyní a organizátorkou, ale i umělkyní a moderátorkou, která přesně ví, jak své publikum oslovit i překvapit. Ve středu 10. listopadu 2021 představila v sále Konventu Milosrdných bratří hudební nástroje, které mají více než dvě stě let. A ukázalo se, že jsou stále ve formě, a že když se na ně umí zahrát, je jejich zvuk stále pevný i melodický.

 

R60599

„Jednání s londýnskou agenturou zastupující interpretku vůbec nebyla jednoduchá, ale podařilo se je dovést ke zdárnému výsledku.“

„Rozhodnutí hrát ‚modernu‘ někdo mohl nejprve nést s nelibostí, nicméně domnívám se, že po koncertu byli spokojeni všichni.“

„To, co předvedla Sharon Kam, bylo snad už za hranicí proveditelnosti.“

Pardubice v tomto týdnu přivítaly Sharon Kam. Klarinetistka s hvězdnou kariérou zahrála po boku Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou francouzského dirigenta Martina Lebela, a to hned dvakrát: v pondělí 8. a ve středu 10. listopadu. Zvolila přitom soudobý repertoár včetně skladby českého autora Ondřeje Kukala.

 

čtvrtek, 11 listopad 2021 10:37

Být Volodosovým posluchačem

Autor:
516611

„Bol vždy vysielač medzi estetikou starého a estetikou nového, čo je rozhodne niečo hodné obrovského obdivu.“

„Pre mnohých klaviristov môže byť značne frustrujúce vedieť, aký zvuk sa dá pri rôznorodom materiáli dosiahnuť, a zároveň vedomie, že na úrovni Volodosa je to až neviditeľne vzdialené schopnostiam väčšiny klaviristov.“

„Donútil ma všetku pozornosť nasmerovať smerom k hudbe, ktorú hral, nie k nemu samotnému.“

Program Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného uzavřel v  úterý recitál devětačtyřicetiletého ruského pianisty Arkadije Volodose. Hudebníka, který se začal nástroji věnovat naplno až v patnácti. Interpreta, podle kterého soutěže ničí ducha hudby, a proto se nikdy žádné nezúčastnil. Umělce zvaného do prestižních koncertních síní světa. Nad jeho dosavadní kariérou i pražským programem  se aktuálně zamýšlí klavírista Adam Stráňavský.

 

101

„Chválit soubor Collegium Marianum mi po několika návštěvách jeho koncertů v plenéru, v kostele i koncertním sále připomíná nošení dříví do lesa.“

„Sympatický průvodce večerem stručně a nevtíravě svou vytříbenou angličtinou vysvětloval různé výslovnosti tohoto jazyka v průběhu vývoje ostrovní hudby od renesance až po baroko.“

„Bylo evidentní, že pan Daniels v minulosti oplýval skvělou technikou, příjemným kulatým a měkkým hlasem, to jistě každý poznal.“

Pondělní koncert v krásném prostředí Císařského sálu Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě posluchačům přinesl písňovou tvorbu anglických autorů od konce šestnáctého až po začátek osmnáctého století, a to v podání předního britského tenoristy Charlese Danielse, který se na tento repertoár specializuje. V rámci hudebního večera vystoupil soubor Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou a koncertní mistryní Lenkou Torgersen. Posluchači měli příležitost poslechnout si u nás jen vzácně uváděná díla Thomase Morleyho, Johna Dowlanda, Henryho Purcella, Matthewa Locka či Johanna Christopha Pepusche. Ve druhé polovině programu umělci přednesli části z pastorální ódy Georga Friedricha Händela L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato – Veselý, Rozjímavý a Umírněný – na text básní Johna Miltona. Program s názvem Welcome to all the pleasures byl součástí podzimní řady jednadvacátého cyklu Barokních podvečerů, které právě Collegium Marianum pořádá.

 

pondělí, 08 listopad 2021 15:24

Angela Hewitt si získala pražské publikum

Autor:
100

„Hewitt je ve svém pojetí velmi precizní a věrná originálním požadavkům.“

„Nalezla svůj vlastní přístup, který je velmi oddaný původnímu textu, ale pracuje s dynamikou, artikulací a plasticitou hlasů, které by na původním nástroji možné nebyly.“

„Volba repertoáru jejích koncertů rozhodně nevychází z idey zalíbit se posluchačům. To ji staví do nelehké situace, a i přesto posluchače dokáže okouzlit.“

Namísto dlouho očekávané portugalské klavíristky Marie João Pires, která se zotavuje z úrazu, dorazila do Prahy na Firkušného festival kanadská pianistka Angela Hewitt. A náhrada to byla více než adekvátní. Pražskému publiku se představila v dílech Françoise Couperina, Wolfganga Amadea Mozarta a samozřejmě Johanna Sebastiana Bacha.

 

100

„Michael Dvořák se projevil se jako schopný a pečlivý dirigent.“

„Orchestr Czech Virtuosi s Českým filharmonickým sborem Brno vystupuje často a obě tělesa si po interpretační stránce velmi rozumějí.“

„Výsledkem byl nádherný niterný zážitek, zklidňující duši a přinášející mír do nastupujícího podzimního období.“

První listopadová sobota přinesla dušičkový koncert Českého filharmonického sboru Brno, na kterém zazněly skladby Antonia Caldary a Gabriela Faurého. Sbor a jeho sólisty doprovodil v nádherném prostoru kostela svatého Augustina na náměstí Míru v Brně orchestr Czech Virtuosi. Koncert řídili Petr Fiala a Michael Dvořák.

 

102

„Průběh díla měl Petrdlík pevně v rukou.“

„Sopránový hlas Radky Sehnoutkové je velmi žijící, intonačně jistý, a nikoli předimenzovaný ve vibratu.“

„V části Domine Jesu Christe bylo radostí poslouchat nosný a čistý zvuk sopránů sboru.“

Divadlo Josefa Kajetána Tyla uvedlo ve spolupráci s plzeňským katolickým biskupstvím první z plánovaných duchovních děl – Mozartovo Requiem, a to v čerstvě opravené katedrále svatého Bartoloměje. Podle slov biskupa Tomáše Holuba by mělo být každý rok v tomto „dušičkovém“ čase uvedeno jedno z podobných duchovních děl. Koncert nastudoval dirigent Orchestru opery DJKT a zároveň její šéf Jiří Petrdlík. Účinkoval Sbor a Orchestr opery a sólisté Radka Sehnoutková, Jana Foff Tetourová, Tomáš Kořínek a Andrii Kharlamov. Sbor připravil sbormistr Jakub Zicha.

 

neděle, 07 listopad 2021 10:47

Řecké pašije jako hluboce duchovní zážitek

Autor:
0LB8528

„Jiří Heřman slyší a vnímá hudbu, domýšlí autorovy záměry a je napřed před divákem.“

„Vytváří velké obrazy plné zřetelných i pouze tušených hlubokých obsahů, ať už jde o psychologii a duchovní vývoj postav, nebo o sociální témata. Obrazy, které hovoří silnými divadelními prostředky k současnosti, a to jak ke společnosti, tak i k jedincům.“

„Pozornost se upíná k vizuálním dojmům. Protože ty však ani v nejmenším nepopírají hudbu a zpívané slovo, je celek harmonický, přesně tak, jak má být.“

Nová brněnská inscenace Řeckých pašijí Bohuslava Martinů je rekordmanem. Premiéru měla až napotřetí, rok a půl po naplánovaném termínu. Stalo se tak 5. listopadu a důvodem byla samozřejmě koronakrize. Mnohem podstatnější však na inscenaci přece jen je, že režisér Jiří Heřman, spolu se scénografem Draganem Stojčevskim a dirigentem Robertem Kružíkem, neopakovatelným způsobem oživili a zpřítomnili dílo hudebně nesmírně krásné a dramaticky účinné, dílo prodchnuté hlubokými myšlenkami.

 

99

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“

„Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“

„John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“

Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na výběru skladatelů, jejichž díla slýcháme zřídka, a na provedení, které je co nejvíce autentické. Není divu, že s ní slaví úspěchy nejen v České republice, ale v celém světě. Jedním z podobných koncertů byl i ten 4. listopadu v kulturním domě Vzlet v Praze, věnovaný anglické duchovní hudbě 17. století.

 

21-11-04-filharmonie-19

„I v komorním obsazení vynikl pro Plzeňskou filharmonii kompaktní a lesklý zvuk smyčců a průzračný zvuk dřevěných dechových nástrojů.“

„Mozartův koncert interpretoval Triendl velmi kultivovaným způsobem, krásným měkkým tónem, se značným důrazem na dokonalé konce frází.“

„Z následujícího Scherza byl slyšet Zollmanův obrovský nadhled, se kterým ostatně přistupuje ke svým vystoupením bez výjimky.“

Druhým abonentním koncertem pokračovala v Plzni řada Diamant. K vedení orchestru byl přizván nedávný šéfdirigent orchestru Ronald Zollman, jako sólista vystoupil německý klavírista Oliver Triendl. Tradiční program Haydn – Mozart – Schumann vyzněl v obvyklém plzeňském prostředí Měšťanské besedy ve vynikající kvalitě.

 

DSC7257---foto-Patrick-Marek

„Ammannův Klavírní koncert je nesmírně rychlý, plný drobných figurací a rytmů, pro pianistu mimořádně náročný, hustě prokomponovaný, efektní a poutavý.“

„Widmann si pohrává s reminiscencemi na známá klasická díla, klouže po nich, rozmarně a zábavně, beze spěchu. Však se také ta část jmenuje romance a housle v ní jsou houslemi tak, jak je známe z klasické literatury…“

„Úloha dirigenta v tomto typu repertoáru se přesouvá k metrorytmice a souhře, ale i tak zbývá nenápadný prostor na ´dělání hudby´.“

Festival současné symfonické tvorby Hudební fórum Hradec Králové má letos pouhé tři koncerty, nicméně jako vždy dramaturgicky vymazlené. Na 11. listopadu se chystá program s Orchestrem Berg a sborem Martinů Voices, na 16. listopadu s hráčem na bicí Colinem Currie a domovskou filharmonií. A všední nebyl ani první koncert ve čtvrtek 4. listopadu, který patřil Janáčkově filharmonii Ostrava, pianistovi Danielu Wiesnerovi, houslistce Carolin Widmanové a dirigentu Kasparu Zehnderovi a v jejich podání kompozicím Dietera Ammanna a Jörga Widmanna.

 

211103PKFL4Camille-Thomashires16cPetraHajska

„V kontextu celého večera a v kombinaci se zasazením do zdobeného sálu mohlo uvedení slavnostní Gluckovy předehry vzbudit v návštěvnících pocit, jako by se stali součástí události pořádané dobovou aristokracií.“

„Violoncellistka Camille Thomas vystupovala sympaticky, komunikativně a vstřícně k publiku. Do hry pak dávala značnou dávku citu a její přednes byl velmi výrazný.“

„Všichni hráči orchestru napojení jeden na druhého bez sebemenšího zaváhání sehráli svou roli v hudebním celku, který dohromady tvořili.“

Antické náměty, motivy smrti a podsvětí, meditativní zastavení i žertovná Haydnova symfonie. To vše se stalo součástí středečního večera koncertní řady Setkání s příběhy umění, kterou PKF – Prague Philharmonia připravuje pro své nejvýznamnější sponzory i další donátory, kteří se rozhodli působení tohoto pražského tělesa finančně podpořit. Komorní obsazení orchestru si přizvalo ke spolupráci francouzsko-belgickou violoncellistku Camille Thomas. Významnou roli hrál také Lobkowiczký palác, v jehož honosných prostorech se společenský večer odehrál a jehož personál připravil pro hosty i mimohudební program.

 

pátek, 05 listopad 2021 09:04

Kontrasty Igora Levita

Autor:
101

„Levit, ako klavirista zameraný skôr na detail, si nenechal ujsť žiadnu možnosť vyostriť dynamické, tempové, výrazové či artikulačné zmeny a kontrasty.“

„To všetko si môže dovoliť vďaka perfektnej technike, obzvlášť jeho brilantná prstová zbehlosť je naozaj obdivuhodná.“

„Levit napriek potlesku v stoji nepridával, akoby už jednoducho povedal všetko.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného priviedol do Prahy Igora Levita. Pred tunajšie publikum pritom tento neprehliadnuteľný umelec predstúpil prvýkrát. Obecenstvu v Rudolfinu sa predstavil v troch posledných sonátach Ludwiga van Beethovena.

 

čtvrtek, 04 listopad 2021 10:37

Fenomén Vondráček

Autor:
8002

„Skladby mu často vycházejí s náhlými a prudkými kontrasty a nárazy.“

„U Josefa Suka se třeba v případě Smyčcové serenády nechce ani věřit, že jde o dílo mladíka sotva plnoletého. Platí to i o Klavírních kusech op. 7 ze stejné doby…“

„Klavírista nacházel v Schumannovi nové a nové drobné podněty a detaily a nenechal ani na chvíli opadnout pozornost.“

Třetí ze šesti položek letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného byl recitál Lukáše Vondráčka. Ve Dvořákově síni Rudolfina zahrál ve středu Beethovena, Suka a Schumanna. Původně ohlášená Skrjabinova Fantazie h moll nakonec v programu nebyla. Čerstvě pětatřicetiletý pianista potvrdil, že je špičkovým, mimořádným, neortodoxním, nenapodobitelně osobitým interpretem.