ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


čtvrtek, 30 září 2021 18:38

Šostakovič

Autor:
210930CFByckovzahajovacikoncertwebres13cPetraHajska

„Autor Leningradské může být a je v našich očích hudebním umělcem formátu ne menšího, než je Gustav Mahler.“

„Finále vyznívá nakonec odhodlaně, ale hudba k tomu bodu spěje opravdu klopotně, zeširoka a okázale.“

„Dvacet vteřin ticha by bylo případnějších.“

Mimořádný koncert České filharmonie k zahájení 126. sezóny byl mimořádný po všech stránkách. Na programu bylo ve středu jedno jediné a jedinečné dílo s příběhem, Šostakovičova Leningradská symfonie. Osmdesát let po zahájení německé válečné blokády sovětského velkoměsta. I s osobním příběhem šéfdirigenta Semjona Byčkova. Opravdu výjimečný zážitek. Ze skladby i z její skvělé interpretace.

 

101

„Večer v Hrádku nad Nisou uvedl Scholu Gregorianu Pragensis v jejím typickém hudebním projevu a hávu, tedy s programem středověké liturgie.“

„Schola se předvedla v radostném rozpoložení, nebyla pouze sborem, nýbrž působila jako bratrstvo, rodina.“

„Zvlášť vynikal hymnus Lux vera lucis radium, v němž se vokály efektně harmonicky rozcházely, aby se vzápětí opět sešly v dominantních jednohlasých pasážích, v nichž je tajemství a síla Scholy.“

Svátek svatého Václava se každoročně otiskuje v dramaturgii festivalu Lípa Musica a nejinak tomu bylo letos, kdy byl svatováclavský program připraven v Hrádku nad Nisou v kostele svatého Bartoloměje. S programem nazvaným Čeští světci v nebeském Jeruzalémě zde vystoupili festivaloví staří známí, tedy Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena.

 

středa, 29 září 2021 15:02

Alfred Brendel opět v Praze

Autorka:
20210927-MG7804

„Nositel mnoha čestných doktorátů prestižních univerzit a cen v oblasti vážné hudby se po ukončení aktivní koncertní dráhy věnuje psaní – reflexím svého uměleckého života, esejistice i poezii.“

„Jejich mentor pozorně poslouchal a po dohrání začal rozebírat takt po taktu. Jen rozbor první věty trval déle než hodinu.“

„Nemenší obdiv si zasloužili mladí muzikanti z Tria Incendia, kteří pro ten večer přinesli svou kůži na trh, ovšem odnesli si vzácné zkušenosti.“

„Detail je zlato hudby,“ prohlásil devadesátiletý hudebník během masterclass v pražské Sukově síni. Po dvou letech znovu zavítal do české metropole na pozvání uměleckého ředitele festivalu Prague Music Performance klavíristy Jana Bartoše a podělil se o své interpretační zkušenosti s mladým souborem Trio Incendio. Byla to toho pondělního večera 27. září neokázalá oslava umělcových devadesátin. A publikum uhranuté silou jeho osobnosti bylo i svědkem křtu dvou vydavatelských počinů – DVD My Musical Life (vydal Supraphon) a knížky Když dozněl potlesk z produkce Volvox Globator.

 

středa, 29 září 2021 10:25

Boris Giltburg. Skvost

Autor:
1

„Borisi Giltburgovi patří za jeho klavírní recitál v České Lípě obrovské Bravo, které se ostatně při závěrečném aplausu ozývalo z nejedněch úst.“

„Asi by vás zajímalo, jak vlastně hrál Boris Giltburg. Inu skvostně, a přitom jako by nic.“

„Kéž by šel podobný zážitek zavřít kamsi do konzervy a každý den si jeho kousek znovu a znovu dávkovat.“

Festival Lípa Musica naděluje při příležitosti svého dvacátého jubilea jeden dárek za druhým. A tak v pondělí večer začal všední týden naprosto svátečně. V klavírním recitálu Borise Giltburga, který vystoupal na téže pódium, tedy v bazilice Všech svatých v České Lípě, jako předcházejícího večera, kdy se zde představil v kvintetu s osobitým Pavel Haas Quartetem. Tentokrát mělo jít o něco jiného, klavír značky Fazioli zapůjčený pro tyto účely z Rakouska zde nebyl jedním z pěti, nýbrž si měl pod rukama výjimečného interpreta s prostorem naplněné baziliky poradit sám.

 

018

„Krásnou kantilénou a technickou brilancí nešetřil violoncellista Federico Toffano.“

„Manuel Granatiero dokázal být Minecciovi důstojným a rovnocenným průvodcem.“

„Vitální kapacita plic italského kontratenoristy se zdála být bez hranic.“

Na Svatováclavském hudebním festivalu zazpíval jeden z nejuznávanějších kontratenoristů současnosti Filippo Mineccia. Rodák z italské Florencie vystoupil na tomto festivalu už podruhé, tentokrát ve společnosti ansámblu Il Gioco de’ Matti. Program s názvem „Jméno milované“ nabídl barokní árie a instrumentální díla především italských autorů.

 

143

„Někteří bývalí spolupracovníci Richarda Nováka přijeli i ze vzdálenějších kulturních center, aby dali najevo svoji úctu k jeho celoživotní umělecké činnosti.“

„Richard Novák absolutně přesvědčil o svých kvalitách, o pevném, krásně znějícím basu, o svých messa di voce, a především o hloubce sdělení jak básnického, tak hudebního.“

„Ideálním spolupracovníkem Richarda Nováka byl v tomto večeru pianista Ivan Klánský. Perfektní, sledující každou nuanci pěvcova projevu.“

Pěvec Richard Novák je už po více než půlstoletí magnetem a ozdobou brněnského hudebního dění: poprvé v tomto městě, v němž vystudoval na konzervatoři obory zpěv a kompozice, vystoupil 8. května 1960 a od 1. února 1962 se stal sólistou operního souboru, v němž pak působil až do přelomu tisíciletí a odzpíval více než tři tisíce představení, jichž byl jednoznačnou oporou. A kromě řečeného má Richard Novák má ještě další stránku osobnosti, kterou reprezentují jeho koncertní vystoupení, ať kantátová či oratorní (těžko si například v Brně představit Glagolskou mši bez něj), nebo písňová. Písňový večer si také zvolil jako první z plánovaných vystoupení připomínajících jeho neuvěřitelné jubileum devadesáti let. Konal se v pátek 24. září v sále Reduty a nadchl všechny přítomné.

 

1111

„Účast Borise Giltburga na festivalu je jedním z dramaturgických vrcholů letošního jubilejního ročníku Lípy Musicy.“

„Kýženého romantického obsahu a formy se všichni interpreti drželi poctivě celý večer. Tímto pokorným přístupem šli Brahmsovi přímo naproti.“

„Závěr dumky byl povedeně zahraný a postupně ztišený dozněl její part až do nejmenší zvukové vlny.“

Prosluněný nedělní podvečer jako by lákal k výletu. Festival Lípa Musica se ale tentokrát nikam nevydal a zůstal na své takřka domovské adrese. V bazilice Všech svatých v České Lípě uvedl program s názvem Pavel Haas Quartet 4+1. Oním nenápadným +1 byl klavírní virtuóz Boris Giltburg, se kterým Pavel Haas Quartet poprvé spolupracoval v roce 2014. V neděli v podvečer jmenovaní interpreti provedli romantický večer věnovaný kvintetům Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka.

 

035-Otvaraci-koncert-BHS2021-foto-Alexander-Trizuljak

„Za dirigentským pultom Slovenskej filharmónie opäť stál mág taktovky Pinchas Steinberg.“

„Mladý španielsky klavirista Javier Perianes, jeden z vrcholných zjavov súčasnej európskej pianistickej školy, patrí medzi pravidelných hostí nášho koncertného pódia.“

„Úvod festivalu, aký si možno len priať.“

Po ročnej nútenej prestávke sa pre festivalové publikum Bratislavských hudobných slávností znova otvorili majestátne brány metropolitnej Reduty. Minulý ročník totiž organizátori krátko pred jeho začiatkom v dôsledku vrcholiacej pandémie zrušili a vírus prakticky ochromil i celú nadchádzajúcu koncertnú sezónu Slovenskej filharmónie. Teraz sa už podujatie mohlo, našťastie, uskutočniť v plnej paráde, bez priestorových a personálnych obmedzení, za dôsledného rešpektovania prísnych bezpečnostných opatrení. Koncertná sieň SF bola pri otváracom koncerte 56. ročníka festivalu s dielami Jána Cikkera, Mauricea Ravela a Igora Stravinského dňa 24. septembra 2021 plná.

 

405

„Radek Baborák ví, co chce, má jasnou koncepci díla, umí díla secvičit konstruktivně, smysluplně.“

„Hned v první větě zaujal Dalibor Karvay perfektním tónem, ideálně měkce tvořeným i v dlouhých pasážích, s bezvadnou intonací ve všech polohách.“

„Po doznění posledních tónů propuknul frenetický potlesk s dupáním a voláním bravo, standing ovation bylo doslova jako na povel.“

Západočeský symfonický orchestr v Mariánských Lázních se podruhé v nové sezóně, 24. září 2021, představil ve Společenském sále Casina se svým novým šéfdirigentem Radkem Baborákem. O úspěšném vstupním koncertu 10. září jsem na těchto stránkách referoval a osobnost Radka Baboráka v roli nového šéfa orchestru představil. Druhý koncert sezóny se nesl ve znamení tří velkých „B“ německé hudby, jak se vyslovil Brahmsův stoupenec Hans von Bülow: Bach – Beethoven – Brahms. Ba i historická posloupnost byla na koncertu zachována. Beethovenova Čtvrtá symfonie B dur zazněla v první části, zatímco Brahmsův Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77, byl postaven do druhé části večera. Sólistou byl znamenitý slovenský houslista Dalibor Karvay, v současnosti působící jako koncertní mistr Vídeňských symfoniků. Dvě velká díla nejen německé hudby, zásadní pro světový hudební vývoj, doplnil v entrée večera Johann Sebastian Bach Braniborským koncertem číslo 3, G dur, psaném pro smyčcové nástroje.

 

57

„Podzimní festival duchovní hudby, který letos vstoupil do osmadvacátého ročníku, dal chvályhodně prostor skladbě, která nepatří zrovna mezi klasicistní evergreeny.“

„Czech Virtuosi ji podali nesmírně líbezně, ale také slavnostně a důstojně.“

„Excelentní výkon podal dobře připravený brněnský Český akademický sbor v čele se sbormistrem Michalem Vajdou.“

Missa Sanctorum Cyrilli et Methodii od Johanna Michaela Haydna zazněla v olomouckém kostele svatého Mořice ve čtvrtek 23. září. Zpívali Lucie Kaňková, Michaela Zajmi, Tomáš Kořínek, Ivo Hrachovec a Český akademický sbor za doprovodu komorního orchestru Czech Virtuosi. Uvedení řídil Marián Lejava.

 

100

„András Schiff si v Mozartovi vystačil s minimom dirigentských gest.“

„Mozartovej hudbe pristane elegancia a kultivovanosť Schiffovej hry.“

„Slovanské tance boli v podaní Českej filharmónie naozaj plnokrvne temperamentné.“

Festival Dvořákova Praha úspešne naplnil svoj program. Hlavným protagonistom piatkového večera bol rezidenčný umelec festivalu Sir András Schiff, ktorý na koncerte vystúpil ako klavirista a dirigent zároveň. Taktovku prevzal nad prvým českým orchestrom, nad Českou filharmóniou.

 

sobota, 25 září 2021 10:06

Závěr Jakubského festivalu

Autor:
20210923182925

„Velmi dobře navštívený koncert zažil dokonce dlouhou frontu zájemců u pokladny před začátkem.“

„Celou skladbu pojal Vexo v příliš mohutném zvuku. I. fuga spíš positivového charakteru tím utrpěla na zřetelnosti a její půvabné vedení hlasů se nemohlo prosadit.“

„Jean Guillou v basovém partu hraném pedálem připravil interpretům četnými ozdobami a trylky přímo vysokou školu pedálové hry, kterou Johann Vexo víc než brilantně zvládl.“

Johann Vexo je titulárním varhaníkem katedrály ve východofrancouzském Nancy a profesorem varhanní hry na konzervatoři a Vysoké hudební škole ve Štrasburku. Vystoupil jako sólista v celé Evropě, USA, Kanadě, Mexiku, Austrálii a Novém Zélandu a vyučuje na mistrovských kurzech v USA, Německu a Portugalsku. Ve svém vystoupení na závěr šestadvacátého ročníku Mezinárodního varhanního festivalu v bazilice svatého Jakuba se projevil jako virtuózní hráč se sklonem k velmi rychlým tempům a silnému varhannímu zvuku, kterému obětoval větší pozornost k vypracování a zřetelnosti drobných detailů v hudební struktuře interpretovaných děl. Program zvolil vpravdě festivalový. Žádná pestrost a přehnaná kontrastnost jednotlivých drobných skladeb, jak je možno i na festivalu slyšet, ale pouze tři velká skladatelská jména a jejich stěžejní díla.

 

99

„Vivaldiho hudba je přístupná, vděčná a mnohotvárná, takže si v ní každý může najít svůj oblíbený repertoár, říká umělecký vedoucí Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 Václav Luks.“

„Z pódia Herkulova sálu Jiří Partyka zdůraznil, že nadcházející Lednicko-Valtický hudební festival bude tak obsáhlou přehlídkou Vivaldiho tvorby, jaká se v celoevropském měřítku nekonala padesát let.“

„Festivalový program představuje Vivaldiho dílo i ve skladbách méně známých, a to jak instrumentálních a duchovních, tak také operních, říká dramaturg Eduardo García Salas.“

Předzvěst letošního ročníku Lednicko-Valtického hudebního festivalu zazněla ve čtvrtek 23. září ve Vídni. Zavítaly sem spolu s Václavem Luksem jeho soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, aby oživily hudby Vivaldiho i jeho mladšího současníka Pichlera.

 

400

„Medzi hudobníkmi panovalo evidentné porozumenie, zreteľný bol ich jednotný hudobný zámer, ako aj podobný, energický, vrúcny prístup k interpretovaným dielam.“

„Giltburg je tvorivým umelcom, ktorý dokáže sústredene interpretovať tie najjemnejšie nuansy vo výrazive jednotlivých skladieb.“

„Neobyčajne inšpiratívnym článkom celej zostavy bola Veronika Jarůšková, ktorá vďaka svojmu jedinečnému espritu súbor prirodzene vedie.“

Jedným z cieľov tohtoročnej Dvořákovej Prahy bolo uviesť všetky klavírne triá Antonína Dvořáka. Boris Giltburg a hráči Pavel Haas Quartet naplnili toto predsavzatie na záverečnom koncerte komornej rady festivalu 22. septembra. Svoje pôsobenie na Dvořákovej Prahe zakončili úchvatným vystúpením, v programe zloženom z Klavírneho kvintetu Dmitrija Šostakoviča a Dvořákovho Klavírneho tria č. 4 „Dumky“.

 

DP2121-9HrusaMracekBambergwebres35cPetraHajska

„Houslový koncert se vcelku nevýbojně drží ducha pozdního romantismu, ale není třeba hned mluvit o eklekticismu. Je svůj, je Korngoldův.“

„Jan Mráček už není žádný ´mladý příslib´, ale vůdčí osobnost své generace.“

„Posluchači se ´chytli´ i tentokrát, ale nevadilo. Interpretace celého setu Slovanských tanců si tento předčasný aplaus zasloužila.“

Druhý koncert Bamberských symfoniků na festivalu Dvořákova Praha se nesl v lehčím duchu než ten nedělní s Mahlerovou, Straussovou a Foersterovou hudbou. Tentokrát zněla díla Vítězslava Nováka, Ericha Wolfganga Korngolda a Antonína Dvořáka. Šéfdirigent tělesa Jakub Hrůša potvrdil, že spolu mají vzácné detailní porozumění. Bavorskému orchestru to umožňuje i přímo v Praze – v „jámě lvové“ – zahrát i tak speciální záležitost světového repertoáru, jakou jsou Slovanské tance. S výsledkem, za který by se nemusel stydět žádný český orchestr.

 

středa, 22 září 2021 11:03

Sladká Francie v Břevnovském klášteře

Autor:
11

„Jacques Ibert byl velmi plodným skladatelem, dnes na jeho dílo narazíme zřídka.“

„Heitor Villa-Lobos je jedním z prvních skladatelů vycházejících z etnomuziky.“

„Manuel la Falla strávil v Paříži sedm let. Seznámil se s Claudem Debussym, Mauricem Ravelem a Isaacem Albénizem a navázal celoživotní přátelství s Paulem Dukasem.“

Je těžko vysvětlitelné, proč Češi tak milují právě francouzskou kulturu. Už od dob první republiky se řada našich umělců ve francouzské kultuře zhlížela. Matiné v Břevnovském klášteře 19. 9. ukázalo, že milovníků francouzské kultury je u nás stále dost.

 

středa, 22 září 2021 09:40

Triumf pištců v České Kamenici

Autor:
LMP2602

„Přestože hráli na nástroje, které dnešní publikum není zvyklé běžně slýchat, nešlo o žádnou studenou akademickou záležitost.“

„Šest hudebníků bylo po celý večer naladěno na stejnou vlnu, jejich souhra byla dokonalá a individuální instrumentální výkony obdivuhodné.“

„Capella de la Torre čerpá z hluboké studnice evropské hudební kultury, ale svobodně vytváří hudbu pro současné posluchače.“

V neděli 19. září se goticko-renesanční kostel svatého Jakuba v České Kamenici rozezněl tóny hudby, která skvěle ladila s jeho architektonickým tvaroslovím. Hudebníci německého ansámblu Capella de la Torre se na koncertě vydali na cestu raně novověkou Evropou a ze zrnek dávných zápisů, které řízením osudu prošly sítem času a byly pečlivě restaurovány moderními badateli, vytvářeli plnokrevnou muziku.

 

100

„Severočeská filharmonie s Petrem Vronským představila na finálním festivalovém koncertu tři vynikající Dvořákova díla z oblasti symfonické hudby a jeho výrazných koncertů.“

„Leticia Moreno upoutala pozornost ke kráse svého tónového projevu zejména v rozezpívaném, působivém Adagiu ma non troppo druhé části koncertu.“

„Očekávaným vrcholem večera se však nestal nádherný Houslový koncert a moll, ale Novosvětská symfonie. Díky koncentrované hře orchestru a pevné, promyšlené výstavbě skladby šéfdirigentem Vronským.“

Třicátý, jubilejní ročník Mezinárodního festivalu Český Krumlov uzavřel koncert Severočeské filharmonie Teplice s jejím šéfdirigentem Petrem Vronským, dne 18. září 2021, v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku. Závěrečný festivalový koncert byl věnován 180. výročí narození Antonína Dvořáka, předního českého skladatele světového významu, jehož hudba nás dokáže naplňovat zvláštními pocity štěstí a pohody jako u málokterého jiného autora. Večer byl krásně stylově dramaturgicky vystavěn a okořeněn významnou houslovou virtuózkou Leticií Moreno, která zařadila Dvořákův Houslový koncert a moll. Vrcholem se však stala především výrazově silně dirigentem Vronským uchopená a interpretovaná Novosvětská symfonie, jedno z vrcholných symfonických děl české, ale i světové romantické tvorby.

 

102

„Každý, kto je s hudbou tohto autora trochu oboznámený, určite očakával opulentný, veľkolepý charakter.“

„Je obdivuhodné, s akým citom pre rytmus dokázala Soňa Červená interpretovať svoje party.“

„Dvořákova Svatá Ludmila zatiaľ ostáva neohrozená.“

Ako jeden z vrcholov tohtoročných slávností pripomínajúcich výročie úmrtia Svätej Ludmily naplánovalo Arcibiskupství pražské premiéru nového diela, skomponovaného práve pre túto príležitosť. Vo Vladislavskom sále tak v nedeľu 19. septembra zaznelo oratórium Nádech věčnosti od českého skladateľa Jana Zástěru. Veľkolepú akciu ešte pozdvihovala skutočnosť, že sa ústrednej role Svätej Ludmily zhostila Soňa Červená.

 

úterý, 21 září 2021 08:33

Plzeňská filharmonie zahájila sezónu

Autor:
20210916filharmonie00050

„Dirigent spolu s orchestrem dodali Sibeliově skladbě patřičný výrazový náboj, takže dílo vyznělo působivě a přesvědčivě.“

„Igor Ardašev, oplývající mimořádnou technickou i muzikální vybaveností, znovu přesvědčil, jakým světově uznávaným mistrem svého oboru je.“

„Šostakovičova Pátá symfonie v interpretaci Plzeňské filharmonie pod taktovkou Chuheie Iwasakiho se setkala s nadšeným přijetím.“

První koncert abonentní řady „Diamant“ 16. září 2021 přinesl změnou šéfdirigenta nový podnět. V čele orchestru stanul charismatický dirigent Chuhei Iwasaki. Ačkoliv náplň slavnostního zahajovacího koncertu nepatřila k těm posluchačsky nejatraktivnějším, nejenže zcela zaplnila Měšťanskou Besedu, ale setkala se s opravdovým vřelým přijetím – navíc s nadějí a očekáváním, že dramaturgický záměr všech čtyř abonentních řad bude moci být naplněn.

 

IV2635

„V orchestru panovalo bezvýhradné soustředění, z pódia se linula jemná, čistá krása, tresť hudební lyriky.“

„Kateřině Kněžíkové se podařilo velmi přesně a působivě vyjádřit usmířenou, zklidněnou náladu textů.“

„Jakub Hrůša se za Foersterovu symfonii postavil vášnivě zaujatým způsobem.“

Promyšleně sestavený program, orchestr hrající jako hodinky, dirigent v ideálním průsečíku kultivovanosti, energie a muzikality, sólistka vyzařující odzbrojující čistotu emocí. Takový byl první ze dvou koncertů Bamberských symfoniků na festivalu Dvořákova Praha. V neděli večer zněla v Rudolfinu v jejich podání Mahlerova, Straussova a Foersterova hudba. Dirigoval Jakub Hrůša, zpívala Kateřina Kněžíková.