ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


99

„Kompozice Zvučte, struny! Isidory Žebeljan je emocemi napěchovaný apel, touha i naléhavé volání po hudbě, která je bytostným a elementárním projevem člověka.“

„Líbezná melodika a hudební barva sólových nástrojů našla ve hře Jany Bouškové a Jana Ostrého ideální tlumočníky.“

„V Bartókově Mandarínovi si hráči olomoucké filharmonie sáhli až na dno. Orchestr potvrdil, že se nachází ve znamenité formě, která unese i takovouto zátěž.“

Olomoucký orchestr vystoupil v Redutě s dirigentem Tomášem Netopilem a sólisty Janou Bouškovou a Janem Ostrým. Na programu byla česká premiéra skladby srbské autorky Isidory Žebeljan, koncert Wolfganga Amadea Mozarta a hudební suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka. Jubilejní 75. sezóna Moravské filharmonie si tímto koncertem připsala další zajímavý počin, který zaujal především neotřelou dramaturgií.

 

5005

„Sommerův styl je pestrobarevný, partitura není přehuštěná a i s menším obsazením působí symfonicky. Instrumentace díla je zkrátka velmi nápaditá.“

„Sólista byl naprosto přesný, nádherně frázoval. Vplouval do toku připravené hudby a vázal tóny, jako by zpíval. Nebojím se jeho styl nazvat belcantem fagotu.“

„Teprve v poslední větě symfonie se začala ukazovat jistá radost. Je možné, že se hráči kvůli ztíženým podmínkám potřebovali aklimatizovat a teprve u konce začala znít hudba.“

Státní filharmonie Košice včera nabídla skrze různé platformy stream se záznamem nového koncertu s díly Lukáše Sommera a Ludwiga van Beethovena. V Sommerově Funky concertu pro fagot a komorní orchestr doslova exceloval fagotista Jan Hudeček. Beethovenova První symfonie tak dobře nedopadla. Koncert řídil šéfdirigent košické filharmonie Zbyněk Müller a pořadem provázel slovenský akordeonista, hudební kritik, publicista a rozhlasový redaktor Peter Katina.

 

99

„Hned v druhé frázi, kterou už Česká televize doladila, bylo jasné, že v žesťové skupině má Česká studentská filharmonie výraznou oporu, byť některé tóny nebyly zcela sladěné.“

„Marko Ivanović od začátku zářil optimismem a bylo znát, že si s orchestrem velmi dobře rozumí. Skladba Josefa Suka naladila všechny zúčastněné k přesnému frázování, byla odlehčená, čišela z ní obyčejná lidská radost z muzicírování.“

„Konkrétní a zároveň dramatický a „přesbarokně“ romantický. Já bych to nazval syntézou úhozu Buchbindera a Goulda, nebo u našeho Jana Bartoše. Opravdu je v jeho hře něco, co dosud nebylo slyšeno…“

Sobotní přímý přenos koncertu České studentské filharmonie z Rudolfina na ČT art jako poděkování a vyjádření podpory žákům, studentům a všem těm, kteří v těžkých podmínkách pandemie pečují o výchovu a vzdělávání, vyšel pod vedením dirigentů Marka Ivanoviće a Semjona Byčkova na jedničku!

 

210220CFeduA-prece-se-uciwebres15cPetraHajska

„Slovné spojenia ako ‚radosť zo spoločného hrania‘ sú tak trochu klišé, v súvislosti s týmto orchestrom nemožno túto ich devízu opomenúť.“

„Dobre sa predviedla sekcia drevených dychových nástrojov, ktorá zvládala exponované miesta vo všetkých číslach koncertu.“

„Za normálnych okolností by predohra k Sile osudu určite viedla k frenetickému potlesku: ten zaznel teraz aspoň z nahrávky.“

Očakávaný koncert Českej študentskej filharmónie s názvom „A přece se učí!“ odvysielala stanica ČT art v sobotu 20. februára. Leitmotívom podujatia bolo vzdelávanie: jednak bol projekt poďakovaním ľuďom, ktorí sa o vzdelanie starajú, jednak predstavil (v tom najlepšom svetle) vzdelávacie aktivity Českej filharmónie.

 

100

„Aj tentoraz robili orchestru i dirigentovi spoločnosť iba kamery.“

„Uvedenie Bellovej Fantázie je plodom ukážkovej spolupráce Slovenskej filharmónie s Hudobným centrom.“

„Daniel Raiskin Brahmsovej orchestrálnej poetike dokonale rozumie a interpretuje ju štýlom autentického majstra.“

Svoju poslednú recenziu na koncert Slovenskej filharmónie s dirigentom Jurajom Valčuhom v decembri 2020 som končil slovami, že v bratislavskej Redute sme sa síce tentokrát mohli tešiť z prítomnosti publika, no tvrdý „lockdown“, ktorý onedlho zasiahne všetky domáce kultúrne podujatia, sa u nás v dôsledku nepriaznivej, a stále sa zhoršujúcej epidemiologickej situácie nezadržateľne blíži... A tak sa aj naozaj stalo. Mimoriadny vianočný koncert pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina krátko pred Štedrým večerom si zopár desiatok verných poslucháčov ešte dokázalo v Koncertnej sieni SF vychutnať, no potom sa už produkcie nášho prvého orchestra nekompromisne presunuli do filharmonického online priestoru. A sú tam, žiaľ, dodnes.

 

1999

„S účastí mu to odpouštíme, protože krásně deklamuje a hladce se pohybuje ve všech polohách.“

„Všechny její výstupy jsou křišťálově radostné, jisté a pozitivní.“

„Roman Válek představuje skladbu s bezpečnou znalostí a s interpretačním nadhledem v roztančených, slavnostních i zjihlých pólech.“

Je středa, půl osmé, Czech Ensemble Baroque rozjíždí přímý přenos koncertu. Platforma, na které lze program sledovat, ukazuje 222 sledujících. Začíná provedení Händelovy ódy Alexander's Feast – Alexandrova slavnost aneb Síla hudby. Brněnský Besední dům se proměnil ve studio, soubor s komorním sborem není na pódiu, ale uprostřed sálu. Publikum žádné. Sedí doma u displejů a obrazovek.

 

Tosca-1

„Pokud se někdo pohoršuje nad režisérskými projekty, které opery přeznačují, musí být s ostravskou Toscou spokojen.“

„Martin Bárta těží ze svého nosného, chlapského hlasu i mohutného zjevu. Jeho Scarpia je kreace na mezinárodní úrovni.“

„Není to mrazivé, krvavé drama, jdoucí na dřeň. Ale vážné, působivé, dojemné, smutné, melodramatické hudební divadlo rozhodně ano.“

Ostravská opera uvedla Pucciniho Toscu poprvé před sto lety, jen pár měsíců po vzniku českojazyčné městské scény. V pořadí osmá tamní inscenace měla premiéru v sobotu. Odehrála se kvůli opatřením proti nákaze před prázdným hledištěm, ale díky přímému přenosu TV Noe přece jen pro publikum. V hlavních rolích na sebe víc než dobře upozornili Maida Hundeling jako Tosca a Martin Bárta v roli všemocného policejního velitele Scarpii, vcelku úspěšně se k nim přidal i Paolo Lardizzone v exponované tenorové úloze malíře Cavaradossiho.

 

úterý, 09 únor 2021 14:43

Händel v dobré společnosti

Autorka:
305

„Svěží pětiminutová skladba pro sbor, jen něžně podbarvený pozitivem, má navnadit posluchače na pěkný sytý kompaktní zvuk komorního pěveckého seskupení.“

„Už první ze čtyř vět byla velmi energická – koncepcí hudby samotné, ale i provedením hudebníků, z nichž mnozí hráli doslova celým tělem.“

„Z mladické nerozvážnosti se tropí kdejaké nerozumy. Händel stvořil Dixit.“

V pondělí večer se streamovalo pro změnu z Brna. V Konventu Milosrdných bratří se sešla vybraná společnost: Bach, Mozart, Händel, Purcell, Corelli a Czech Ensemble Baroque. Společně stvořili půvabný hodinový program – a kdo o to přišel, ať spěchá na YouTube, možná, že tam záznam ještě chytí.

 

205

„V orchestru je zastoupen velký počet mladých hráčů. Zaujal mne hlavně velmi homogenní zvuk.“

„Exponovaný sólový part byl přednesen jasným čistým tónem.“

„Kleckerovo vedení orchestru by se dalo popsat třemi slovy: důstojnost, klid a nadhled.“

V duchu toho, co je uvedeno na webových stránkách Moravské filharmonie, že „online koncerty nejsou náhradou, ale bonusem pro posluchače v této náročné době“, jsme měli možnost vyslechnout živý stream koncertu orchestru se sólistou Mikulášem Koskou. Orchestr řídil jeho šéfdirigent Jakub Klecker. Na programu byla dvě stěžejní díla německého romantismu. Záznam je možno zhlédnout i nyní na webových stránkách orchestru.

 

104

„Dessnerova skladba začíná bez okolků a celých dvacet minut zní jako efektní symfonické dílo, které má bohatě obsazenou sekci bicích.“

„Hudba, která sice není ani trochu minimalismem, ale přece jen má něco z jeho monotónnosti, přímočarosti a trochu i magičnosti.“

„Byčkov patří k dirigentům, kteří romantickou hudbu interpretují poměrně vášnivě.“

Česká filharmonie ve čtvrtek ze studia v Rudolfinu poprvé streamovala na sociální sítě a kanál you tube ve vlastní režii. Dirigoval Semjon Byčkov, sólistkami Koncertu pro dva klavíry současného amerického skladatele Bryce Dessnera byly sestry Katia a Marielle Labèqueovy. Výjimečná možnost sledovat koncert přímo v sále přinesla zjištění a utvrzení – intenzivní, naléhavé a až dojemné – že veškerá technická zprostředkování nemohou nahradit kontakt s hudbou znějící živě v prostoru. A také ujištění, že filharmonici, i když bez motivující a inspirativní přítomnosti publika, hrají na sto procent.

 

neděle, 31 leden 2021 09:25

Sebevražedný Rigoletto

Autorka:
200

„Je jasné, že nový Rigoletto pražského Národního divadla rozpoltí odbornou i laickou veřejnost, ale také že jde o hudebně velmi kvalitní inscenaci.“

„Inscenace je i přes veškeré počáteční výhrady logická. Jen je možná třeba ji vidět víckrát a sžít se s ní.“

„Tato premiéra dává tušit, že minimálně soubor Státní opery se po změně vedení a po znovuotevření své budovy vydává světovou cestou. Reakce českého publika se ale asi dá očekávat jiná než například u německy mluvícího.“

Historicky první operní premiéru Národního divadla v Praze, kterou bylo možné sledovat pouze v televizi a ne v divadle, nabídla včera večer Česká televize na programu ČT art. Místo diváků obsadily Státní operu kamery a zprostředkovaly Verdiho Rigoletta v moderní režii Barbory Horákové Joly. Hudebně ji nastudoval mladý italský dirigent Vincenzo Milletarì. V hlavních rolích vystoupili Daniel Luis de Vicente, Olga Jelínková, Long Long, Zdeněk Plech a Jana Sýkorová. Od prvních momentů bylo jasné, že půjde o kontroverzní podívanou, ale zároveň o kus poctivé hudební práce.

 

1111

„Čísla boli z dvoch opier, ktoré sa týkajú vladárov: jedna Tita, druhá Idomenea.“

„Dobre pôsobila plastickosť a vrúcnosť Kateřiny Kněžíkovej, k lyrickej árii však dobre pasovalo aj striedmejšie podanie Michaely Zajmi.“

„Vynikli Kateřina Kněžíková a Arnheiður Eiríksdóttir, ktoré sa mimoriadne presvedčivo vložili aj do vzájomných interakcií.“

Oslava Mozartových narodenín je v pražskom Národnom divadle už dobre zabehnutou a obľúbenou tradíciou. O podujatie, ktoré v minulých rokoch ozvláštnila napríklad účasť Plácida Dominga, sa prvá česká scéna patrične stará a nemohlo teda chýbať ani v pandemickej dobe. V priamom prenose na ČT art zazneli v deň 265. výročia narodenia klasicistického génia čísla z jeho opier La clemenza di Tito a Idomeneo. Vystúpili sólisti, Orchester a Zbor Národného divadla, taktovku prevzal nemecký dirigent Karsten Januschke.

 

100

„Klasický a ryzí zvuk i vzácná jednota členů vytvářejí z každého hudebního vystoupení Smetanova tria mimořádný zážitek.“

„Beethoven vyznívá opravdu půvabně. V umírněné dynamice plyne naprosto volně, přirozeně a procítěně.“

„Současné obsazení tria hraje Nováka opravdu v jednom tahu.“

Jedno z našich nejlepších komorních uskupení je nadále ve formě. I po nástupu houslisty Jana Talicha, který vystřídal skvělého Jiřího Vodičku, je míra hudebního porozumění mezi členy Smetanova tria stále obdivuhodná. Koneckonců se o tom můžete přesvědčit sami ze záznamu festivalového koncertu. Na programu byl Ludwig van Beethoven, Max Bruch a Vítězslav Novák.

 

101

„Koncert byl vrchovatě naplněn nádhernou hudbou, ve které rezonoval folklor s jazzem v neustále nových kombinacích.“

„Rád vyzdvihuji instrumentální projev Zuzany Lapčíkové, ve kterém se prezentovala vynikajícím smyslem pro vystižení osobitých rysů kterékoli písně.“

„Dechberoucí byla hra bubeníka Otty Hejnice, jehož excelentní rytmika a bohatá barevnost byly samostatnou kategorií.“

O vánocích se uskutečnilo mnoho koncertů, byť bohužel formou online přenosů a streamů. Jeden takový proběhl i 20. prosince v rámci hudebního festivalu České doteky hudby a jeho náplní bylo výročí úmrtí Jana Amose Komenského. Právě nad důstojnou hudební připomínkou a uctěním památky velkého českého myslitele se sešli přední čeští i slovenští jazzmani v kvintetu cimbalistky, zpěvačky a skladatelky Zuzany Lapčíkové.

 

300

„Kopatchinskaja se kdesi vyjádřila v tom smyslu, že kultura dokonalosti ničí náš vztah k hudbě. To může být základ veškerého jejího přemýšlení o hudbě.“

„V Bamberku dal Hrůša sólistce široký prostor pro její vlastní emancipaci (a ona to potřebuje!).“

„Orchestr hraje pod Hrůšovým vedením skvěle.“

Jakub Hrůša uvítal v Bamberku houslistku Patricii Kopatchinskaju. Tato mimořádná umělkyně provedla s Bamberskými symfoniky Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2, dále zazněl výběr Uherských tanců Johannesa Brahmse a Dvořákova Šestá symfonie. Koncert je nadále k dispozici zdarma online.

 

13

„Sekerův tón klavíru je mimořádně kultivovaný, jeho spolupráce je velmi citlivá.“

„Oba nástroje hráli v dokonalé souhře a zvukově vyváženě.“

„Vřelý tón houslí s přirozeným použitím vibrata doslova svítil nad klavírním partem.“

Je jedině dobře, že v současné situaci se alespoň některé koncerty paušálně neruší, ale pokud interpreti souhlasí, jejich vystoupení před prázdným sálem sledují v živém streamu posluchači doma a záznam z koncertu pak zůstane v online prostředí k dispozici. Samozřejmě interpreti na pódiu prožívají svůj výkon jinak, chybí bezprostřední reakce publika, atmosféra je zcela odlišná, přítomnost záznamové techniky, pokud se interpreti nespecializují pouze na nahrávací činnost jako v minulosti třeba pianista Glenn Gould, je spíše stresující. Od vystoupení předního českého houslisty a pedagoga HAMU Bohuslava Matouška s pianistou Miroslavem Sekerou, vedoucím Oddělení klavírní spolupráce tamtéž, na Dnech Bohuslava Martinů 2020 se dalo správně očekávat, že bude svým způsobem referenční.

 

101

„Zatímco v první větě vynikla nádherná měkká barva violoncella dokreslená skvostnými trylkovými pasážemi klavíristy, v následující větě se projevila druhá tvář tohoto nádherného nástroje.“

„Jako přídavek zvolilo duo Dvanáct variací na téma Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy opery Kouzelná flétna.“

„Kromě nádherného zvuku klavíru a violoncella nesmíme zapomenout na nádherné detailní záběry kamer, které zprostředkovaly pohyby i mimiku obou interpretů. “

V neděli 27. prosince 2020 se v rámci 22. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby uskutečnil komorní koncert, věnovaný 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena. Klavírista Bertrand Giroud a violoncellista Bledar Zajmi si pro svůj projekt zvolili nádherné prostředí Zrcadlové kaple Klementina. Jelikož koncerty v rámci festivalu byly vládním nařízením od 12. října 2020 pro veřejnost zrušeny, vybrané pořady mohli posluchači sledovat na Facebooku a YouTube festivalu České doteky hudby.

 

002

„Sólista si vytvoril priestor pre pestrý a efektný výkon, ktorý sa pre online koncert podľa môjho názoru hodil výborne.“

„Zvukovo na mňa prevedenie pôsobilo dostatočne bohato a zvučne; v tomto smere je však živý posluch naozaj nenahraditeľný.“

„Skica Macbeth a čarodejnice mala v Sekerovom podaní skutočne až orchestrálne vyznenie.“

Hoci sa program Dní Bohuslava Martinů naplnil ešte v decembri, výsledky činnosti tohto festivalu uzreli svetlo sveta len v nedávnych dňoch. Jedným z virtuálnych podujatí bol pritom aj recitál klaviristu Miroslava Sekeru, nahraný 18. decembra v Sále Bohuslava Martinů.

 

veb-DSC8978

„Adam Plachetka plně dostál renomé mezinárodně vyhledávaného pěvce.“

„Plachetkovy mladší kolegyně ukázaly vývoj a slibné výhledy, schopnost být na pódiu jisté.“

„Koncert se musel vzhledem k aktuálním vládním nařízením odehrát bez přítomnosti a reakcí publika, což je pro interprety obecně obtížnější.“

Adam Plachetka jako vítěz kategorie Junior v roce 2004 zpíval v prosinci 2020 pro Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Její 55. ročník se nemohl z důvodů koronavirové krize a opatření proti ní uskutečnit, a tak se pořadatelé nápaditě a bezprecedentně rozhodli dlouholetou tradici připomenout alespoň slavnostním koncertem. Jeho záznam je nadále k vidění na webu a facebooku portálu KlasikaPlus.cz.

 

107

„Zukalova hra je technicky i výrazově velice pestrá, je v ní slyšet mužnost a zároveň křehkost, koncentrovanost, ukázněnost i uvolněnost.“

„Slukovu skladbu zahrál se silnou naléhavostí a citem pro gradaci (a pauzy), přehledně ji vystavěl a jednotlivým pasážím dodal patřičné barvy.“

„Posluchač uvěří Kristině Vocetkové a Matouši Pěruškovi každý tón.“

Nadace Bohuslava Martinů zpřístupnila na svých internetových stránkách martinu.cz koncert vítězů soutěže, kterou pořádá. Koncert se uskutečnil loňského 9. prosince v pražském Sále Martinů a vystoupili na něm klavírista Matouš Zukal a Duo Bohémo – houslista Matouš Pěruška a violoncellistka Kristina Vocetková. Koncert proběhl bez diváků, píšeme o něm po zhlédnutí streamu.

 

neděle, 10 leden 2021 13:09

Výhra rozhlasových symfoniků

Autorka:
8

„Dirigentský styl Petra Popelky je neegoistický, nesebevzhlíživý, je to styl, jehož výsledkem je atmosféra, prožitek a uvolněnost muzikantů.“

„Ve strhujícím závěru nedali interpreti posluchači polevit v soustředění, vtáhli ho do každého taktu, dramatická hra sólisty se zcela prolnula s nasazením orchestru.“

„Dechové nástroje si pozorně předávaly vzájemně svá témata a byly ozdobou nejen první části suity.“

Mimořádný koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu bez publika zazněl v pátek 8. ledna v přímém přenosu na stanici Vltava a ke zhlédnutí a poslechu je stále na facebookových stránkách orchestru. Reprízu zařadil rovněž Český rozhlas D-dur, a to ve středu 13. ledna. Mimořádný však byl koncert i z jiných důvodů. Odehrály se na něm dvě premiéry. Poprvé SOČR řídil dirigent Petr Popelka a bylo to také poprvé, kdy si houslista Josef Špaček zahrál První houslový koncert Bohuslava Martinů. KlasikaPlus koncert vyslechla v prázdné Dvořákově síni pražského Rudolfina.