ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


21-11-04-filharmonie-19

„I v komorním obsazení vynikl pro Plzeňskou filharmonii kompaktní a lesklý zvuk smyčců a průzračný zvuk dřevěných dechových nástrojů.“

„Mozartův koncert interpretoval Triendl velmi kultivovaným způsobem, krásným měkkým tónem, se značným důrazem na dokonalé konce frází.“

„Z následujícího Scherza byl slyšet Zollmanův obrovský nadhled, se kterým ostatně přistupuje ke svým vystoupením bez výjimky.“

Druhým abonentním koncertem pokračovala v Plzni řada Diamant. K vedení orchestru byl přizván nedávný šéfdirigent orchestru Ronald Zollman, jako sólista vystoupil německý klavírista Oliver Triendl. Tradiční program Haydn – Mozart – Schumann vyzněl v obvyklém plzeňském prostředí Měšťanské besedy ve vynikající kvalitě.

 

DSC7257---foto-Patrick-Marek

„Ammannův Klavírní koncert je nesmírně rychlý, plný drobných figurací a rytmů, pro pianistu mimořádně náročný, hustě prokomponovaný, efektní a poutavý.“

„Widmann si pohrává s reminiscencemi na známá klasická díla, klouže po nich, rozmarně a zábavně, beze spěchu. Však se také ta část jmenuje romance a housle v ní jsou houslemi tak, jak je známe z klasické literatury…“

„Úloha dirigenta v tomto typu repertoáru se přesouvá k metrorytmice a souhře, ale i tak zbývá nenápadný prostor na ´dělání hudby´.“

Festival současné symfonické tvorby Hudební fórum Hradec Králové má letos pouhé tři koncerty, nicméně jako vždy dramaturgicky vymazlené. Na 11. listopadu se chystá program s Orchestrem Berg a sborem Martinů Voices, na 16. listopadu s hráčem na bicí Colinem Currie a domovskou filharmonií. A všední nebyl ani první koncert ve čtvrtek 4. listopadu, který patřil Janáčkově filharmonii Ostrava, pianistovi Danielu Wiesnerovi, houslistce Carolin Widmanové a dirigentu Kasparu Zehnderovi a v jejich podání kompozicím Dietera Ammanna a Jörga Widmanna.

 

211103PKFL4Camille-Thomashires16cPetraHajska

„V kontextu celého večera a v kombinaci se zasazením do zdobeného sálu mohlo uvedení slavnostní Gluckovy předehry vzbudit v návštěvnících pocit, jako by se stali součástí události pořádané dobovou aristokracií.“

„Violoncellistka Camille Thomas vystupovala sympaticky, komunikativně a vstřícně k publiku. Do hry pak dávala značnou dávku citu a její přednes byl velmi výrazný.“

„Všichni hráči orchestru napojení jeden na druhého bez sebemenšího zaváhání sehráli svou roli v hudebním celku, který dohromady tvořili.“

Antické náměty, motivy smrti a podsvětí, meditativní zastavení i žertovná Haydnova symfonie. To vše se stalo součástí středečního večera koncertní řady Setkání s příběhy umění, kterou PKF – Prague Philharmonia připravuje pro své nejvýznamnější sponzory i další donátory, kteří se rozhodli působení tohoto pražského tělesa finančně podpořit. Komorní obsazení orchestru si přizvalo ke spolupráci francouzsko-belgickou violoncellistku Camille Thomas. Významnou roli hrál také Lobkowiczký palác, v jehož honosných prostorech se společenský večer odehrál a jehož personál připravil pro hosty i mimohudební program.

 

pátek, 05 listopad 2021 09:04

Kontrasty Igora Levita

Autor:
101

„Levit, ako klavirista zameraný skôr na detail, si nenechal ujsť žiadnu možnosť vyostriť dynamické, tempové, výrazové či artikulačné zmeny a kontrasty.“

„To všetko si môže dovoliť vďaka perfektnej technike, obzvlášť jeho brilantná prstová zbehlosť je naozaj obdivuhodná.“

„Levit napriek potlesku v stoji nepridával, akoby už jednoducho povedal všetko.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného priviedol do Prahy Igora Levita. Pred tunajšie publikum pritom tento neprehliadnuteľný umelec predstúpil prvýkrát. Obecenstvu v Rudolfinu sa predstavil v troch posledných sonátach Ludwiga van Beethovena.

 

čtvrtek, 04 listopad 2021 10:37

Fenomén Vondráček

Autor:
8002

„Skladby mu často vycházejí s náhlými a prudkými kontrasty a nárazy.“

„U Josefa Suka se třeba v případě Smyčcové serenády nechce ani věřit, že jde o dílo mladíka sotva plnoletého. Platí to i o Klavírních kusech op. 7 ze stejné doby…“

„Klavírista nacházel v Schumannovi nové a nové drobné podněty a detaily a nenechal ani na chvíli opadnout pozornost.“

Třetí ze šesti položek letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného byl recitál Lukáše Vondráčka. Ve Dvořákově síni Rudolfina zahrál ve středu Beethovena, Suka a Schumanna. Původně ohlášená Skrjabinova Fantazie h moll nakonec v programu nebyla. Čerstvě pětatřicetiletý pianista potvrdil, že je špičkovým, mimořádným, neortodoxním, nenapodobitelně osobitým interpretem.

 

544

„Radek Baborák se projevil jako citlivý dirigent, jenž umí moc dobře pracovat také s vokální složkou, sólovou i sborovou.“

„Všechny tři koncerty se vyznačovaly podstatným společným leitmotivem, kterým byl ohromný výrazový tah, dramatický cit dirigenta pro výstavbu celku.“

„Homogenita zvuku, půvab zvětšiny mladých, svěžích a přirozeně tvořených hlasů, plasticita frázování, dynamické schopnosti, k čemuž docházejí jen a pouze sbory kvalifikovaně vedené.“

Ve dnech 28. až 30. října provedl nový šéfdirigent Radek Baborák se Západočeským symfonickým orchestrem, sólisty a smíšeným sborem Čerchovan skvělé duchovní dílo české hudby – Stabat Mater Antonína Dvořáka. V den státního svátku k výročí vzniku Československé republiky 28. 10. zaznělo Stabat Mater v Chebu, poté 29. 10. v Mariánských Lázních a 30. 10. v Domažlicích. Zde oslavil 120. výročí svého založení participující Pěvecký sbor Čerchovan. Zúčastnil jsem se všech koncertů, které se pokusím souhrnným způsobem přiblížit v reflexi. Již sám fakt původně neplánované účasti na všech třech koncertech za sebou, se stejným programem, vypovídá sám o sobě o zajímavé interpretační úrovni realizovaného Dvořákova duchovního díla.

 

99

„Koncertování v Zimmermannově kavárně dalo Bachovi možnost psát kromě liturgické hudby i hudbu ryze světskou.“

„Výsledkem skvělé party bylo natočení Bachových koncertů pro dva, tři a čtyři klavíry s doprovodem smyčců v roce 2018.“

„Co říci k interpretaci? Fantastická.“

Nestává se často, aby pražské, mnoha festivaly a koncerty zmlsané publikum klasické hudby zažilo koncert, který se dává zřídka. V České republice výjimečně zazněl po letech v PETROF Gallery v Hradci Králové v roce 2019, jinak se na našich koncertních pódiích prakticky neobjevuje. Sobotní večer 30. října a zahájení Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného takovým koncertem byl. Však také Rudolfinum bylo naplněno k prasknutí. Nebylo divu. Kdo by si nechal ujít příležitost slyšet koncert pro čtyři klavíry a smyčcový orchestr živě?

 

99

„Jan Fišer je houslistou, který ctí zápis skladatele, je ukázněný, využívá zpěvnost svého nástroje, umí zahrát lehce i vřele, má cit pro přesné dávkování emocí.“

„Orchestr, v němž převládá mladá muzikantská generace, hraje uvolněně a s nadšením. Jistě na tom má podíl i jejich umělecký šéf.“

„Kaspar Zehnder s hráči stvořili drama plné krásného zvuku, detailů, plastičnosti, přesnosti a zřetelnosti, vyzpívané lyričnosti i vášnivého furiosa.“

Je správné mluvit o koncertních mistrech České filharmonie jako o sólistech. V neposlední řadě to zvyšuje i prestiž orchestru, který má ve svém čele takové muzikanty. Ať to je Josef Špaček, Jiří Vodička, Jan Mráček, nebo nedávno v pozici koncertního mistra ČF potvrzený Jan Fišer. Právě on zahrál Dvořákův Houslový koncert a moll na slavnostním koncertu Filharmonie Hradec Králové ve sváteční den 28. října. Domácí těleso však za sólistou nezůstalo svým výkonem pozadu.

 

Z6P3869c-Petr-Dyrc

„Před orchestr si stoupl mladý, teprve jedenatřicetiletý dirigent Robert Kružík.“

„Dirigent pracoval s výraznou dynamikou, od až téměř naprosté neslyšitelnosti pianissim k mohutným tónům žesťů a gradujícímu závěru.“

„Třebaže celý cyklus psal Smetana postupně, považoval ho za jednotný celek.“

Jsou hudební díla, která jsou nejen nesmrtelná, ale zná je i ten, kdo v životě prakticky nevkročil do koncertní síně a klasická hudba mu nic neříká. Jedním z těchto děl je i Smetanova Má vlast. Léta byly úvodní tóny Vyšehradu znělkou Československého rozhlasu, úvodní tóny Vltavy vítají cestující linkami ČSA při přistávání na Letišti Václava Havla, téma Tábora zní při slavnostních aktech. Není českého symfonického orchestru, který by Mou vlast někdy nehrál. A nejen symfonické orchestry. Má vlast tradičně zahajuje nejprestižnější festival klasické hudby u nás – Pražské jaro. Letos v provedení orchestru, od něhož by to nikdo nečekal – Collegia 1704. Má vlast je symfonickým protějškem jiného Smetanova díla, opery Libuše. Obojí patří k tomu nejdůstojnějšímu a nejoslavnějšímu. I proto si Mou vlast Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK vybral ke slavnostnímu Koncertu pro republiku v den státního svátku 28. října. Pozornost se ten podvečer ovšem upřela i na dirigenta – Roberta Kružíka. 

 

hajeksouckova

„Jde o skutečný objev. Nejen konkrétní opery, ale i autora, jehož pozapomenutou existenci si lze uvědomit s velkou dávkou překvapení.“

„Libretisté zdůraznili propastné nepochopení mezi evropským romantismem a moderní americkou věcností a Ondřej Havelka to rád využil.“

„Hudba Jaroslava Křičky je podobná. Balancuje na hraně, ale nikde nesklouzne k prvoplánové lacinosti.“

Národní divadlo moravskoslezské získalo do repertoáru skvělou položku, komickou operu Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Jaroslav Křička v ní na konci dvacátých let mistrně propojil svět klasiky, operety a tehdejší zábavné hudby a dirigent David Švec to plně pochopil. A kdo by měl takovou hříčku režírovat? Kdo jiný než Ondřej Havelka…! A opravdu, stal se pro publikum tím nejlepším možným prostředníkem. Rozumí duchu a hudbě té doby. A nezkazí žádné legrácky v libretu a v partituře a ještě přidává řadu vlastních.

 

99

„Poté, co uhranul publikum střídáním mocných i jemných úderů do perkusí, náhle znehybněl nad hladinami vody.“

„Kreace nazvaná Bad Touch nabídla multiinstrumentalistovi možnost vyjádřit se i tělem. Stát se na pár minut mimem, při jehož pohybech se mi vybavily dávné výkony Ctibora Turby či Borise Hybnera.“

„Koncert v Sukově síni je v samém závěru. Perkusionista se znovu chápe paliček, vibrafon se pod nimi rozechvívá – a mladý muž náhle zpívá.“

Český spolek pro komorní hudbu nabídl v úterní podvečer koncert, jehož protagonistou byl italský perkusionista Simone Rubino. Mladý muzikant přivezl do Prahy poutavý program, v němž se představil jako instrumentalista, zpěvák i svého druhu pohybový umělec.

 

081Zbr-z-filmu

"Představou režiséra Sommera bylo vytvořit stylizovaný hraný dokument s herci a výpravou, který diváka vtáhne do světa Martinů a zkusí mu poutavě zprostředkovovat emoce z jeho hudby."

"Film je koncipován jako vyprávění skladatelovy manželky Charlotte, která již jako vdova vzpomíná na společný život se skladatem."

"Martinů hudba dojímá posluchače všude na světě. Čím? Je to asi ta typická česká vroucnost.."

Polička byla v úterý svědkem dalšího symbolického návratu Bohuslava Martinů. Ve ve velkém sále Tylova domu měl slavnostní projekci filmový dokument Můj život s Bohuslavem Martinů režiséra Jakuba Sommera. Šlo o druhé veřejné promítání, poprvé snímek vidělo publikum před měsícem na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha.

 

211027CFSemjon-ByckovMahler-No9koncertHiiRes004cPetr-Kadlec

„Mahler v pojetí Semjona Byčkova není existenciálně propastný, tragický a hluboký. Je spíše naléhavý a vášnivý, dýchá, je romantický i expresionistický.“

„Nad pohledem kupředu, spíš bezděčným, převažuje v závěrečné větě jako ve skutečném epilogu rekapitulování, přemítání, zastavení.“

„Poslední větu – tím spíše při zpětném pohledu, když víme, jak to dopadlo – nemůžeme vnímat jinak než jako loučení…“

Program středečního koncertu České filharmonie tvořila Mahlerova Devátá symfonie. Jedna jediná skladba, ve které je však obsažen celý hudební vesmír. Alespoň v té podobě, jak se jevil na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Semjon Byčkov hodlá postupně natočit všechny symfonie Gustava Mahlera, a tak se s nimi publikum setkává i při abonentních koncertech. Budou to příležitosti, kterých – jak se zdá – nebude potřeba ani trochu litovat.

 

99

„Hranice mezi okázalou virtuozitou a pokornou stylovou interpretací byla zřetelná po celý večer. Řekla bych, že čím větší uměřenost hráče, tím větší zážitek pro posluchače.“

„Nikdy jsem neslyšela tolik nedořečeností, pauz a nádechů v roli významotvorných prvků jako v této dvojjediné interpretaci.“

„Za zmínku stojí závěr sonáty – muzikanti ji zahráli vypjatě, strhujícím způsobem, a přitom ne nadneseně, s přehnanou dynamikou. Ostatně tak, jak interpretovali všechny tři Beethovenovy sonáty.“

Hostem prvního koncertu Recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu byl německý houslista Frank Peter Zimmermann. S Českou filharmonií vystupoval několikrát, v roce 2013 hrál v Praze Dvořákův houslový koncert, v roce 2016 Bartókův. Pro svůj premiérový pražský recitál zvolil v neděli 24. října tři sonáty Ludwiga van Beethovena. Partnerem mu byl německý klavírista Martin Helmchen.

 

201

„Jan Rybář viedol súbor spoľahlivo, vecne, za pomoci neexpresívnych, no obdivuhodne zrozumiteľných gest.“

„Už v predošlých skladbách sa ukázalo, že hráči majú veľký zmysel pre detail, a u Weberna uplatnili túto dispozíciu bezo zvyšku.“

„Kopelentova dvojdielna skladba je podľa môjho názoru absolútne brilantne skomponovaným opusom.“

Morphing Harmony – tak bol pomenovaný októbrový, tentokrát orchestrálny, i keď stále komorne ladený koncert cyklu Hudba v souvislostech. V priestoroch Venuše ve Švehlovce počulo publikum 21. októbra skvele zostavený program, ktorý pripravil dirigent Jan Rybář. Hral Fisher´s Chamber Orchestra, na programe boli diela Jana Rybáře, Martina Klusáka, Antona Weberna a Marka Kopelenta.

 

IMG7874

„Smyčcový orchestr jen ševelí a nad ním postupně několikrát z pianissima do piana, narůstá tichý zpěv sólových houslí, nekonečně krásný.“

„Nejvíc zpívání, navíc technicky nejtěžšího, má v Belliniho mši tenorista. Jaroslav Březina se partu zhostil excelentně.“

„Chrámové skladby tohoto autora jsou zapomenuty. Přinejmenším v tuzemském koncertním provozu bylo proto olomoucké uvedení Messa di Gloria objevným počinem.“

Podzimní festival duchovní hudby se v Olomouci konal už osmadvacetkrát. Závěrečný koncert letošního ročníku postavil v sobotu vedle sebe ve dvou skladbách dva největší možné kontrasty – jako dva živly, oheň a vodu. Koncert v chrámu Panny Marie Sněžné otevřela současná instrumentální skladba z pera Peterise Vaskse, bez textu, přesto duchovní od první do poslední noty. Druhou položkou byla mešní kompozice italského operního skladatele Vincenza Belliniho, s textem, ale duchovní tak nějak jinak. Dva propastně odlišné přístupy. Ten druhý zůstal na zemi, v kostele, ale ten první ukázal cestu do nebe.

 

5

„Raiskin má Čajkovského symfonizmus intímne zažitý, Manfreda gradoval dômyselne a s veľkým prehľadom.“

„Znamenitý Vadim Gluzman obohatil Beethovenov koncert o dve provokatívne kadencie Alfreda Schnittkeho.“

„Petite ouverture solennelle Ľudovíta Rajtera nesie výrazné znaky skladateľovho kompozičného naturelu.“

Program dvojice otváracích koncertov 73. koncertnej sezóny Slovenskej filharmónie v dňoch 21. a 22. októbra 2021 sa niesol v znamení silného orchestrálneho gesta. Jeho ťažiskom bolo opulentné symfonické dielo veľkého ruského romantika, ktorému v prvej polovici koncertu predchádzal jeden z najčastejšie hrávaných inštrumentálnych opusov viedenského hudobného klasicizmu. Beethovenov notoricky známy husľový koncert v interpretačnom stvárnení izraelského virtuóza Vadima Gluzmana sa tak ocitol v tesnom susedstve zriedkavo uvádzanej symfónie Manfred Pjotra Iljiča Čajkovského. Obe diela pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina zastrešila na úvod Malá slávnostná predohra domáceho autora Ľudovíta Rajtera.

 

113

„Ve třetí větě Mozartova hornového koncertu Stefan Dohr uchvacoval svou technikou i krásným zvukem a PKF se rozzářila do svých tradičních poloh.“

„Následující Allegro bylo roztančené, s širokou dynamickou škálou, ve třetím Moderatu hrál orchestr s kýženou janáčkovskou syrovostí, vzápětí se zklidnil do lyrična až smíření.“

„Stefan Dohr s PKF – Prague Philharmonia zahráli velmi dobře. Nedovedu tedy odpovědět na otázku, proč zážitek z koncertu odezněl s posledním taktem.“

Pozváním vynikajícího sólisty – hornisty Stefana Dohra – a rozklenutou dramaturgií zahrnující díla skladatelů 18., 19. a 20. století se pyšnil třetí z večerů donátorského Lobkowiczkého abonmá, úzce spojeného s podporou uměleckých aktivit PKF – Prague Philharmonia. V sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě zazněly v pondělí 18. října skladby Josefa Suka, Wolfganga Amadea Mozarta a Leoše Janáčka.

 

čtvrtek, 21 říjen 2021 09:16

Mahan Esfahani hrál barokní skladatele

Autorka:
103

„Nemá smysl psát o technických dovednostech Esfahaniho, ty jsou mimořádné, výjimečné je však jeho umění vtáhnout posluchače do každé skladby, doslova ho ovládnout.“

„Hlavní téma v Böhmovi zahrál tak vznosně a vznešeně, že zvuk cembala byl v tu chvíli plastický, až orchestrální.“

„Tak jak interpret vybudoval každou skladbu jako pevnou, vnitřně provázanou stavbu, byla podobně promyšlena i dramaturgie večera.“

Několik šťastných okolností se protnulo na nedělním koncertě Malostranských hudebních slavností. Místo konání – Valdštejnský palác, zvolená dramaturgie, výjimečný nástroj a především osobnost sólisty – íránsko-amerického cembalisty Mahana Esfahaniho.

 

středa, 20 říjen 2021 11:57

Rozhlasové žalmy

Autor:
202110184540Vojtch-Brtnick

„Záměr, že Mendelssohnova zpívaná hudba krásně připraví půdu pro Stravinského nevšední kompozici, byl naplněn s naprostou samozřejmostí.“

„Žalmová symfonie, skladba z počátku třicátých let, svou nezdobností jakoby odpovídající funkcionalistické architektuře, se hraje bohužel zřídka.“

„Sergej Chačatrjan působí vlastně docela introvertně.“

Brahmsův Houslový koncert v podání skvělého mladého sólisty Sergeje Chačatrjana a v první polovině dvě zhudebnění biblických žalmů, á capellové od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a vokálně-instrumentální od Igora Stravinského – takový byl pondělní večer Symfonického orchestru Českého rozhlasu a šéfdirigenta Alexandera Liebreicha v pražském Rudolfinu. Kdo očekával, že se Žalmová symfonie nejoriginálnějšího skladatele dvacátého století pro něj osobně stane středobodem tohoto programu, nemohl být zklamán.

 

211017PKOVodickaZofin21cPetraHajska

„Súbor hral bez dirigenta, post koncertného majstra zastával Leoš Čepický.“

„Ansámbel má predovšetkým silnú oporu vo svojej sláčikovej sekcii.“

„Hráči začali v odľahčenom, kultivovanom piane.“

Pražský komorní orchestr vstúpil v nedeľu 17. októbra do svojej jubilejnej, sedemdesiatej sezóny. Oslavy tohto úctyhodného výročia presunulo teleso, kvôli pandemickým opatreniam, až na budúci rok: punc výnimočnosti však nechýbal ani nedeľnému zahajovaciemu koncertu. V priestore veľkej sály paláca Žofín privítal PKO jedného z najuznávanejších českých huslistov dneška, koncertného majstra Českej filharmónie Jiřího Vodičku.