ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


úterý, 10 září 2019 17:49

Přijel Netopil. Začala Dvořákova Praha.

Autor:
10

„Nokturno H dur, původně komorní věta, je zvláštně vážná a soustředěná skladba.“

„Klavírní koncert podali jako kouzelný, decentní a rozumný, plný detailů, melodií, vstřícných nabídek i pozastavení.“

„Sedmá symfonie nebyla hlučná. Měla nesčetně detailů, velké plochy, vyčištěné proporce, odvážné vrcholy i uměřenost.“

Druhý večer Dvořákovy Prahy patřil v pondělí v Rudolfinu Essenským filharmonikům a dirigentu Tomáši Netopilovi, který je od roku 2013 vede. Výrazně k němu přispěl také pianista Ivo Kahánek. Nokturno, Klavírní koncert a Sedmá symfonie měly vše, co bylo potřeba, každá skladba jedinečně a všechny něco společného. Kompletně dvořákovský, vyrovnaný, zdařilý, interpretačně vynikající večer. Vpravdě festivalový.

 

pondělí, 09 září 2019 14:09

Kian Soltani, Dvořák a Dvořákova Praha

Autor:
3

„Ozdobou programu byl jen mladý violoncellista.“

„Předával své vlastní slyšení známého díla přesvědčivě, bez známek svévolnosti, spíš pokorně.“

„Dojem z provedení Koncertu h moll se výrazně láme mezi sólistou a orchestrem.“

Zahajovací koncert festivalu Dvořákova Praha byl v neděli v Rudolfinu pouze a výhradně dvořákovský. Plně v zahraničních rukou. Proto byla hudba Antonína Dvořáka nejen důvěrně známá, ale zároveň také provokující. Bude tomu tak i v dalších letošních programech, rozvržených do 23. září. Českého klasika vezou do naší metropole Essenští filharmonikové, dirigent James Judd, opakovaně také houslista Gil Shaham. A kontext mu světovou tvorbou dodají mnozí další – Izraelská filharmonie se Zubinem Mehtou, Estonský národní symfonický orchestr s Neemem Järvim, Boris Giltburg, Ivo Pogorelich… Česká filharmonie k tomu několikrát přidá Čajkovského.

 

11

„V případě Hany Kuželové jsme mohli litovat jedině toho, že jí autor věnoval všehovšudy dva výstupy.“

„Ti, kteří tušili, že Romanu Hozovi výstřední ženská role padne, se nemýlili.“

„V dámské róbě naháněl po Křišťálovém sále i přilehlých prostorách ubohého, o hlavu menšího Colina, a ani hlasovými kreacemi nezůstal Ragondě nic dlužen.“

„Kočovná operní společnost uvádí hodinovou komickou operu o třech jednáních Les amours de Ragonde (v českém překladu Každá chce milovat) s Romanem Hozou v hlavní roli vdovy Ragondy.“ – Cože? Hodinová barokní komedie a hlavní ženskou postavu bude hrát chlap?! – Tak to musím vidět!

 

15

„Šéfdirigent Marko Ivanović s orchestrem NdB odstartovali večer hitem operních scén – ouverturou k Bizetově Carmen.“

„Roman Hoza kromě nesporných pěveckých kvalit prodal i svůj komediální talent a získal si sympatie publika.“

„V závěru večera zněla Polská krev Oskara Nedbala, na které se pěvecky i tanečně vyřádil Ondřej Koplík s mužským sborem.“

Tradiční zahajovací koncert Národního divadla Brno se mohl po úspěšném dokončení rekonstrukce Janáčkova divadla vrátit na piazzettu před tímto operním domem. Populární rekreační prostranství v centru města láká zejména během letních měsíců značné množství návštěvníků. V pátek však kolemjdoucí měli ještě pádnější důvody pár chvil spočinout. Koncert byl naplánován na 18. hodinu, ale už půl hodiny před začátkem se to na piazzettě hemžilo lidmi. Když se rozezněly zvony blízkých kostelů, ohlašující šestou hodinu večerní, bylo takřka plno.

 

pátek, 06 září 2019 18:28

Varhanní ohňostroj po anglicku

Autorka:
6

„Není divu, že se Brasier zaměřil na své domovské, tedy britské skladatele.“

„Ani pro interpreta není Partita odpočinková: musí se poprat s technicky náročnými pasážemi, ale zároveň výrazově odlišit jednotlivé variace.“

„Slibovaného ohňostroje se posluchači dočkali až v předposlední drobné skladbě.“

Podzim v Olomouci patří tradičně sérii několika festivalů. První podzimní vlaštovkou je Mezinárodní varhanní festival, který loni oslavil padesát let existence a je tak jedním z nejstarších domácích hudebních festivalů vůbec. První ročník po jubileu odstartoval ve čtvrtek 5. září koncertem Richarda Brasiera. Britskému varhaníkovi připadl nelehký úkol – zahájit nové půlstoletí olomouckých varhanních slavností, které si za dobu trvání vydobyly mezinárodně uznávané renomé a těší se velkému zájmu i ze strany laické veřejnosti.

 

20

„Dlouhé, opravdu dlouhé významné ticho po posledních tónech Šostakovičovy symfonie bylo výmluvné.“

„Takhle zazpívanou dopisovou scénu hned tak zase neuslyšíme.“

„V Londýně to bude trhák. V Praze se však Smetana hrává jinak.“

Česká filharmonie vstoupila do 124. sezony výrazně nakročena mezinárodním směrem. Program, který šéfdirigent Semjon Byčkov řídil ve středu při zahajovacím večeru v pražském Rudolfinu, za pár dní společně vezou do Londýna na festival BBC Proms. Česká hudba v něm obsadila úvodní prostor, zbytek je ruský. Čajkovskij a Šostakovič. Zahraní na světové úrovni.

 

1

„Není zde žádný dialog ani nastínění děje.“

„Velmi dobrým záměrem bylo umístění básně v originále i v překladu na černé pozadí.“

„Jak čas plynul, z ženy s dlouhými vlasy se stal muž s pleškou.“

Festival nové a experimentální hudby Ostravské dny úspěšně zakončil desáté bienále koncertem s názvem “Večer v opeře” v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu a dirigenta Petera Rundela. Nabídl světovou premiéru skladby Petra Bakly a jedinou operu Mortona Feldmana. Koncert, který se odehrál v Trojhalí Karolina poslední srpnovou neděli, byl znamenitým závěrem celého festivalu.

 

8

„Brněnský soubor má na co navazovat. Jak v klasickém baletu, tak v baletu moderním. To bylo smyslem i nové koncepce Letního baletního koktejlu 2019.“

„Balet Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva měl světovou premiéru před 80 lety v Brně a v uplynulé sezóně to brněnský balet velice oslavoval.“

„Walking Mad spolu s Korzárem patřily k vrcholům Letního baletního koktejlu 2019.“

Už třetím rokem zahajuje balet Národního divadla Brno svou sezónu Letním baletním koktejlem. Ten letošní se přesunul z letní scény na hradě Špilberk do komornějšího prostředí Biskupského dvora. Změna baletu prospěla. Krásné renesanční arkády dvora a nad nimi se tyčící majestátní barevně osvětlený Petrov vytvořily výbornou kulisu. A k atmosféře přispělo i nové hlediště, které připomíná to otáčivé v Českém Krumlově, pouze je statické. Škoda jen, že poslední den čtyřdenní přehlídky, 2. září, muselo být představení kvůli dešti zrušeno.

 

2

„V Pilařově podání to byla spíše féerie, nikoliv opereta.“

„Největší průšvih je ovšem scéna a kostýmy Aleše Valáška.“

„Operetní hudba má své specifikum, a to se Jakubu Kleckerovi podařilo dobře vystihnout.“

Ach, kde jsou ty doby, kdy se v brněnské Redutě hrály operety prakticky denně. V 90. letech byl brněnský operetní soubor, mimochodem mimořádně kvalitní, převeden do Městského divadla Brno, kde se kromě muzikálů měly dávat i operety. Jenže nedávají. Soubor se rozpadl a z operet v Městském divadle zůstaly jen proklamace. I když v Brně stále existuje pro operetu obecenstvo. Situaci zahraňuje tu s větším, tu s menším úspěchem operní soubor Národního divadla Brno, který se čas od času do operety pustí. V březnu 2014 vkročila na prkna Janáčkova divadla slavná Polská krev. V rámci zahájení sezóny 2019/2020 blokem představení na hradě Špilberk uvedlo divadlo poslední srpnový den i její reprízu.

 

15

„Kocánův hlas má impozantní volumen, je nosný a znělý, probarvený do nejhlubších pater a dostatečně mocný i v těch nejvyšších.“

„Pučálková nabídla zajímavý hlasový témbr, vokální i pódiovou jistotu, temperament a šarm.“

„Zámečníková dala jasně najevo, že je suverénní hotová umělkyně.“

K závěru prázdnin každoročně patří Litoměřické svátky hudby. Stojí za nimi jako garant Václav Hudeček, diskrétně organizačně Radek Hrabě a přímo ve městě srdcem zainteresovaní iniciátoři manželé Kuldovi. Daří se zvát moc zajímavé hosty. Letos to byli při druhém ze tří koncertů skvělí pěvci – Štefan Kocán, Štěpánka Pučálková a Slávka Zámečníková. A s nimi dirigent Tomáš Brauner a právě stoletá Plzeňská filharmonie.

 

sobota, 31 srpen 2019 15:00

Lazebník sevillský na Špilberku

Autor:
1

„Národní divadlo Brno zahájilo sezónu blokem oper na Špilberku.“

„K původnímu nastudování Lazebníka sevillského přizvalo Národní divadlo Brno italské tvůrce.“

„Auditorium bylo plné mladých lidí.“

Gioacchino Rossini napsal kolem čtyřicítky oper. Většinu znají pouze muzikologové a i ti pouze z notového záznamu, na jevišti mnoho z nich nikdy neměli šanci vidět. Je pouze jedna, kterou snad znají i ti, kteří do operního domu nikdy nevkročili. Jedna, která by klidně mohla aspirovat na titul opera oper, Wolfgang Amadeus promine; jedna, v níž co árie, to hit: Lazebník sevillský.

 

pátek, 30 srpen 2019 14:37

Od Bacha k baletní hudbě

Autor:
1

„V prvních dvou triových skladbách měla skladby naprosto barokní charakter a dá se o nich pochybovat, zda jsou od Beethovena.“

„Cenné Surzyńského varhanní dílo bohužel k naší škodě nezaznívá téměř vůbec. Dík Marii Magdaleně Kaczor za jeho stylové uvedení.“

„Můžeme si odmyslet příběh o uvědomělé kolchoznici, ale hudba je tak spjata s jevištěm, že uvedení v chrámovém prostoru se jevilo jako nevhodné.“

Na pátém koncertě 24. mezinárodního varhanního festivalu u Jakuba v Praze vystoupila 29. srpna polská varhanice Maria Magdalena Kaczor. Vystudovala původně na Hudební akademii v Poznani klavír a až po jeho absolutoriu se věnovala studiu varhanní hry v Paříži, Lyonu, Hamburku a Mnichově. Jeden rok byla také rezidenční varhanicí v japonském Sapporu. Skvěle vybavena po technické stránce, věnuje se v současné době koncertní činnosti doma i v zahraničí.

 

3

„Není mezi námi již mnoho takových dirigentů a umělců, kteří v životě prošli tolika etapami poválečného vývoje klasické hudby.“

„V Biblických písních je víra zbavena patetických nánosů; zůstává pouze rozhovor mezi Bohem a Dvořákem, potažmo interpretem písní.“

„Hlavně scherzo bylo až uhrančivé ve své nejasné dvojznačnosti; podařilo se vyjádřit mnohovrstevnatost, opak hudebního monolitu.“

Nejsou dva jasnější protipóly než Dvořákovy Biblické písně a Brucknerovy monumentální symfonické celky, které tak nezištně a samy o sobě ukazují rozdílnost vyjádření víry v Boha. Tak by se dal v začátku popsat koncert Mládežnického orchestru Gustava Mahlera pod vedením Herberta Blomstedta v závěrečném týdnu letošního Salcburského festivalu. Pokud platí pravidlo, že se mladí učí od starších a moudřejších, byli hráči Gustav Mahler Jugendorchester v těch nejlepších rukou.

 

10

„Už první tóny klavíru strhnou k detailnímu poslechu, ze kterého se posluchač vymaní až na konci skladby.“

„Cíglerův Koncert vznikl pro Ondřeje Vrabce, který v něm předvedl mimořádné hráčské schopnosti.“

„Po dobu možná třiceti sekund se nic neděje. Tento okamžik byl niterně velkolepým.“

Poslední srpnová neděle nabídla posluchačům koncertu Orchestra Opening v Trojhalí Karolina velmi rozmanitý a obohacující program. Přestože koncerty Ostravských dnů nabízejí lákavou přehlídku zejména pro milovníky moderní hudby, tento večer poskytl pohled do nitra současné hudební tvorby velmi taktním a uchvacujícím způsobem.

 

2

„Součástí koncertu bylo rovněž předání cen za jedinečné výkony v rámci Letní hudební akademie v Kroměříži.“

„Od prvních tónů, demonstrujících krásný sytý témbr uskupení, byla patrná síla a profesionalita Moravských komorních sólistů v mnohých směrech.“

„Tomáš Netopil přesností svých gest udržel sólisty i orchestr v rytmické souhře.“

Letní hudební akademie a stejně tak i festival Hudby v zahradách a zámku pro tento rok dospěly do finále. Řadu poutavých koncertů a různých akcí sobotním večerem ukončil jejich společný Závěrečný koncert. Tentokrát přivedl posluchače do nádherných prostor Sněmovního sálu kroměřížského zámku. Programem provázeli Moravští komorní sólisté v čele s dirigentem světového renomé Tomášem Netopilem. Hlavní pozornost ale patřila výjimečným hudebním talentům, kteří se na letošní hudební akademii sjeli z různých koutů světa.

 

1

„Z původního nepříliš vyhovujícího prostoru Kulturního domu směřují Ostrava Days do zajímavých alternativních prostorů.“

„Tohle nebyl můj šálek kávy, a to především z důvodu přepálených časových proporcí.“

„Sál už v tuto noční hodinu značně prořídl, ale ti, kteří vydrželi, rozhodně nemuseli litovat.“

Festival Nové a experimentální hudby Ostravské dny začal ve čtvrtek v prostoru bývalého dolu Hlubina úvodním třídílným koncertním projektem. Přehlídka je pojata jako bienále. Střídá se s festivalem Ostravské dny nové opery, New Opera Days Ostrava – NODO. Letos dospěla k jubilejnímu 10. ročníku. Od prvního dne nabízí neopakovatelné zážitky se současným uměním.

 

DSC9855

„Fuga ve velmi rychlém tempu netvořila vítaný kontrast.“

„Jakubské varhany nabízejí daleko víc rejstříkových kombinací.“

„Part pedálu připomínal místy pohybovou ekvilibristiku nejvyšší úrovně.“

Mladý japonský varhaník Kensuke Ohira, který ve čtvrtek vystoupil na čtvrtém koncertu 24. mezinárodního varhanního festivalu v bazilice sv. Jakuba v Praze, studoval v Tokiu a později v Německu. Stal se titulárním varhaníkem hlavního kostela luterské církve ve Stuttgartu, věnuje se bohaté koncertní činnosti. Je vybaven výbornou technikou manuálovou i pedálovou. Jeho jistá a úhozově lehká hra prozrazuje evropské školení, zvlášť ve stylovém uchopení Bachových děl, kterými zahajoval a končil své vystoupení.

 

4

„Janoska Ensemble dnes večer brněnskému publiku ukázali, jak hraje muzikant, ve kterém se po šest generací střádá hudebnická krev.“

„Už po první skladbě bylo jasné, že závěr festivalu bude naprostou senzací.“

„Přestože se na pódiu odehrávalo velké umění, atmosféra byla uvolněná a domácká.“

Na poslední koncert dvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk přijalo pozvání kvarteto Janoska Ensemble. V doprovodu Filharmonie Brno, kterou řídil Jurek Dybał, bavilo celé hradní nádvoří svým uměleckým mistrovstvím a spontaneitou. Zazněly skladby nejrůznějších žánrů, všechny zaranžované způsobem, pro který se již v zahraničí vžil název „Janoska style“.

 

2

„Orchestr sice hrál, seč mohl, ale kvůli ne příliš šťastnému nazvučení mu to nebylo nic platné.“

„Dirigent Kryštof Marek svou přítomností a počínáním na pódiu rozhodně bavil publikum.“

„Český národní symfonický orchestr je jedním z mála těles, které ve svém repertoáru sdružují díla klasiků i filmovou hudbu.“

Předposlední koncert dvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk v Brně nabídl posluchačům nevšední program. Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Kryštofa Marka uvedl vybrané skladby z filmů Miloše Formana. Během večera zazněla rozmanitá škála skladeb tzv. klasických i populárních, instrumentálních i vokálních, skladeb zkomponovaných přímo pro účely daného filmu i těch přejatých. Večer obohatili svým zpěvem sopranistka Jana Sibera a několik vokalistů, mimo jiné Alžbeta Stanková, Michaela Glagoličová, Tereza Hálová, Gabriela Urbánková, David Holý, Viktor Dyk, Michal Cerman a Dušan Kollár.

 

3

„Vrcholem operní části programu bylo společné vystoupení obou pěvců v duetu závěrečné scény Evžena Oněgina.“

„Nelze opomenout orchestr Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou nového šéfdirigenta Jakuba Kleckera.“

„Pořadatelé v závěru přistoupili k alternativnímu řešení - k doprovodu baletních mistrů nahrávkou místo filharmoniků.“

Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského dospěl do finále 21. ročníku. Postupně nabídl posluchačům náhled do světa hudby prostřednictvím řady různorodých koncertů – od crossoverů přes folk až po francouzský šanson. Závěrečný sobotní galakoncert však proběhl v duchu klasiky. Zahrady zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou ovládlo dílo „velkého romantika“ Petra Iljiče Čajkovského - výběr z jeho nejznámějších operních a baletních kompozic Evžen Oněgin, Piková dáma, Louskáček, Spící krasavice a Labutí jezero.

 

15

„Orchester BERG a Matouš Hejl od publika rozhodne vyžadovali aktivitu.“

„Rozhodnutia poslucháča sa priamo podieľajú na tom, aký bude výsledný, individuálny dojem zo skladby.“

„Kompozíciu Prolínám, stmívám si budem pamätať ako plynule sa odvíjajúce metamorfózy, skladbu, ktorá mala zmysluplne rozvrhnutý svoj vývoj, priebeh, dynamiku celku.“

Pod titulom „Lost in space“, teda „Stratené v priestore“ uvádzal Orchester BERG svoj letný koncert, umiestnený do industriálneho priestoru Pragovky. Na programe 13. augusta bolo pritom jediné číslo, premiéra skladby Prolínám, stmívám mladého skladateľa Matouša Hejla.