ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


3

„Vrcholem operní části programu bylo společné vystoupení obou pěvců v duetu závěrečné scény Evžena Oněgina.“

„Nelze opomenout orchestr Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou nového šéfdirigenta Jakuba Kleckera.“

„Pořadatelé v závěru přistoupili k alternativnímu řešení - k doprovodu baletních mistrů nahrávkou místo filharmoniků.“

Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského dospěl do finále 21. ročníku. Postupně nabídl posluchačům náhled do světa hudby prostřednictvím řady různorodých koncertů – od crossoverů přes folk až po francouzský šanson. Závěrečný sobotní galakoncert však proběhl v duchu klasiky. Zahrady zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou ovládlo dílo „velkého romantika“ Petra Iljiče Čajkovského - výběr z jeho nejznámějších operních a baletních kompozic Evžen Oněgin, Piková dáma, Louskáček, Spící krasavice a Labutí jezero.

 

15

„Orchester BERG a Matouš Hejl od publika rozhodne vyžadovali aktivitu.“

„Rozhodnutia poslucháča sa priamo podieľajú na tom, aký bude výsledný, individuálny dojem zo skladby.“

„Kompozíciu Prolínám, stmívám si budem pamätať ako plynule sa odvíjajúce metamorfózy, skladbu, ktorá mala zmysluplne rozvrhnutý svoj vývoj, priebeh, dynamiku celku.“

Pod titulom „Lost in space“, teda „Stratené v priestore“ uvádzal Orchester BERG svoj letný koncert, umiestnený do industriálneho priestoru Pragovky. Na programe 13. augusta bolo pritom jediné číslo, premiéra skladby Prolínám, stmívám mladého skladateľa Matouša Hejla.

 

5

„Je vždy lepší být na počátku slibné kariéry, než prodávat její zbytky těm, kteří ještě věří na dříve vytvořené umělecké renomé.“

„Boris Prýgl výtečně frázuje, je velmi muzikální, dokáže si pohrát s dynamikou, umí hlas vhodně modulovat.“

„Po létech snahy se festival dopracoval k velmi solidní amplifikaci.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov dospěl do finále. Závěrečný sobotní galakoncert v Pivovarské zahradě nabídl výběr známých árií a scén ze světových oper. Účinkovali talentovaní mladí pěvci Adriana Kučerová, Štěpánka Pučálková a Boris Prýgl, doplnil je zkušený americký tenorista Richard Troxell. Doprovod zajistila PKF-Prague Philharmonia za řízení osvědčeného dirigenta se zřetelně vřelým vztahem k opeře - Leoše Svárovského.

 

9

„Není typem dirigenta spoléhajícího na improvizace. Což se jeví někdy jako plus, jindy ale také trochu jako minus.“

„Jak vidět, vozit Smetanu do Česka je nesnadné.“

„Část „Luna: rej rusalek“ byla ve velmi pomalém tempu, pomaleji jsem tuto část skladby dosud neslyšel.“

Mezinárodní festival Český Krumlov představil 9. srpna v Zámecké jízdárně Durynskou filharmonii pod taktovkou japonského dirigenta Yuki Miyagiho. Program symfonického koncertu tvořily evegreeny artificiální hudby - Smetanova Vltava z cyklu Má vlast a Osudová symfonie Ludwiga van Beethovena. Zazněl také Dvojkoncert pro housle a violoncello Johannnesa Brahmse. Jeho poslední dílo v symfonické tvorbě se pro značnou náročnost na sólové nástroje hraje méně, ačkoliv se jedná o vrcholnou kompozici vzácných kvalit. Za sólisty Brahmsova koncertu byli zvoleni houslistka Sanghee Cheong z Jižní Koreje a violoncellista Stefan Kropfitsch z Rakouska.

 

10

„Chápu ještě výběr čtyř písní z oblíbeného cyklu Cigánské melodie, ale již trochu méně tři části z pětivěté Serenády E dur.“

„Virtuosi Pragenses se uvedli pod taktovkou Martina Peschíka v Mozartovi v solidním zvuku a intonaci.“

„Málo ochoty ke spodním stupňům dynamiky pronásledovalo komorní orchestr nejvíce v doprovodech mezzosopranistky Edity Randové.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov kráčí nezadržitelně do finále. Ve středu 7. srpna představil v kouzelném prostředí zámeckého Maškarního sálu soubor Virtuosi Pragenses s dirigentem Martinem Peschíkem a mezzosopranistku Editu Randovou. Zazněl výběr z Dvořákových písňových cyklů a tři části z jeho populární Serenády E dur. Z Mozartova odkazu pak jedna z jeho raných symfonií - Symfonie Es dur K 16 - a v závěru koncertu Symfonie A dur K 201.

 

čtvrtek, 08 srpen 2019 14:43

Sirény k siréně

Autorka:
21

„Pocitově sen, přesun do jiné dimenze, strukturálně pěkný, kompaktní oblouk, žádné zbytečné natahování v čase, zvolený materiál úsporný a vytěžený beze zbytku.“

„Hala si svým prostorem i akustikou o tematizaci směrem k bájesloví přímo říká.“

„Pro skladatele je zadání hudby k siréně nevšední výzvou, koncept lze nazkoušet jen jedenkrát.“

Siréna jako hudební nástroj, siréna jako technické zařízení, Siréna jako mytologická bytost vábící kouzelným zpěvem námořníky do záhuby – to jsou vstupní inspirační podněty společného projektu Orchestru BERG a Českého rozhlasu Vltava. Každou první středu v měsíci, v čase pravidelné zkoušky sirén, má některý z českých skladatelů možnost naplnit svou představu konceptuálního díla spojujícího stočtyřicetivteřinový zkušební signál v reálném čase s komponovanou nebo improvizovanou živou hudbou včetně případně i elektronického audia, a to vše s ohledem na zvolený prostor, každý měsíc jiný. Včera to byl Petr Hora.

 

7

„Ensemble 18+ se představil jako vyrovnaný komorní soubor s výbornou, přesnou souhrou, kultivací projevu a sympatickou radostí z přirozeného, nekomplikovaného muzicírování.“

„Matouškovi partneři obstáli výtečně.“

„Aby se čas zastavil na onom magickém čísle 69, kdy interpret může nadále předvádět technicky tak svrchované výkony, z nichž ale navíc jako nadhodnota zřetelně čiší obecné lidské hodnoty.“

V nádherném prostředí Maškarního sálu v zámku Český Krumlov, v rámci Mezinárodního hudebního festivalu, představil vynikající český houslista Bohuslav Matoušek své hosty. Protože oslaví v září letošního roku sedmdesáté narozeniny, stal se koncert de facto gratulačním. Účinkovali Japonka Hiroko Takahashi, Patrik Sedlář a Komorní soubor Ensemble 18+. Účast tří výborných houslistů v koncertním večeru nebývá častou záležitostí a umožnila zařadit do programu doslova hudební lahůdku – Bachův Koncert D dur pro troje housle, smyčce a basso continuo. Jak vidět, k epoše stylu baroka se dramaturgie českokrumlovského festivalu i letos ráda vrací. Před týdnem jsme referovali o Händelově opeře Terpsichora, provedené ve vzácných prostorách Barokního sálu zámku. Českokrumlovský zámek je skvost mezi skvosty a je moc dobré ho využívat ke stylově laděným koncertům.

 

středa, 07 srpen 2019 13:00

Hudba pro tři krále

Autor:
6

„Nešlo o koncert s jednotlivými položkami, ale o hudebně-pohybovou kompozici. Do jedné estetiky propojenou kontrastní řadu rozličně nastavených a stejně rozmanitě vyznívajících hudebních momentek.“

„Skvělé, i díky kostýmům, bylo čistě na pohled Peklo.“

„Vcelku logicky se vděčná, snadno zapamatovatelná barokní ´písnička´ stala vzápětí i závěrečným přídavkem.“

Letní slavnosti staré hudby uzavřel v úterý jedinečně koncipovaný koncert, situovaný do Rudolfina. Dal nahlédnout do repertoáru oblíbeného v 17. a 18. století u francouzského dvora. Collegium Marianum pro tu příležitost ve spolupráci s Centrem barokní hudby ve Versailles a s choreografkou Natalie Van Parys připravilo fascinující pásmo sestavené z operní a baletní hudby několika autorů, nejvíc však od Rameaua.

 

0

„Pucciniho poslední dílo je nejkrásnější, v harmonii a instrumentaci nejdokonalejší.“

„Amplifikovaný zvuk orchestru, v zesílení nikterak přesvědčivý, nemůže stát příliš v popředí. Musel by být alespoň na úrovni mého autorádia.“

„Prakticky permanentní je zároveň pohyb Otáčivého hlediště, až by se z něho mohla citlivějším jedincům točit hlava...“

Pro operní soubor Jihočeského divadla je letní čas prázdnin dobou zvýšené aktivity. Otáčivé hlediště u zámku Český Krumlov je divácky přitažlivé, bývá zárukou výborné návštěvnosti. Po mimořádně úspěšné Rusalce a Trubadúrovi se tam letos soubor představil s operou Turandot. Premiéra 2. srpna zahájila sérii představení vrcholného Pucciniho díla, která potrvá do 10. srpna. Hraje se v hudebním nastudování Maria De Rosé, v režijním pojetí šéfa plzeňské opery Tomáše Ondřeje Pilaře. Scénografii vytvořil ve spolupráci s režisérem Jan Polívka, kostýmy Aleš Valášek a choreografií byl pověřen Sergej Škalikov. Před Otáčivým hledištěm účinkuje 180 účinkujících, s posíleným orchestrem hrajícím v Bellárii, ale rovněž s posíleným operním sborem.

 

3

„Telemannově Koncertu D dur sólisté věnovali mimořádně pečlivou souhru a podrobně sjednocenou artikulaci, hráli perlivě a bez kazů.“

„Cyklu šesti písní sólovou linku vede v líbezných i vzrušujících zákrutech melodií k jedinečnosti, která si pro autora charakteristicky pohrává s tradicí i novátorstvím, s virtuozitou a poezií, s měkkostí a přímočarostí.“

„Vnímavému posluchači je zřejmé, že Benjamin Britten sáhl do říše tónů geniálním způsobem.“

Festival Za poklady Broumovska nabízí v památkově významných kostelích mikroregionu od konce června do konce srpna celkem deset komorních koncertů. První srpnovou sobotu pořadatelé ambiciózně zařadili program s orchestrem L´Armonia Terrena. Očekávatelný repertoár z osmnáctého století v něm zásadně rozšířila a obohatila hudba Benjamina Brittena.

 

5

„Registrace leckdy působila víc kontrastně, než by skladby vyžadovaly.“

„Mad Rush bylo patrně prvním provedením Glassovy hudby u nás na varhanním koncertě.“

„Fuga, opět ve velkém zvuku, postrádala větší zřetelnost nádherné Bachovy polyfonie.“

Prvního srpna začal již 24. ročník velmi úspěšného Mezinárodního varhanního festivalu v pražské bazilice sv. Jakuba. Cyklus osmi čtvrtků pod nápaditým dramaturgickým vedením titulární varhanice minoritského chrámu Ireny Chřibkové přinese pestrou paletu výkonů renomovaných koncertních umělců i talentovaných laureátů mezinárodních varhanních soutěží stojících na prahu dráhy.

 

3

„Vasilij Petrenko, který orchestr vede od roku 2015, je viditelně oblíbeným, ne-li milovaným dirigentem.“

„Sólista interpretaci promyšleně budoval na kontrastech.“

„O interpretaci Mahlera lze mluvit v superlativech. Málokdy se vidí taková symbióza tělesa a dirigenta!“

Je pokaždé svátek slyšet jeden z nejlepších mládežnických orchestrů světa – Orchestr mladých Evropské unie –, jehož historie sahá až do roku 1976, kdy u jeho zrodu stál Claudio Abbado. Jeho následovníky se stali Bernard Haitink, Vladimir Ashkenazy a pak Vasilij Petrenko. A právě s ním, svým současným šéfdirigentem, orchestr zahrál v pražském Rudolfinu ve středu 31. července Dvořákův Koncert h moll a Mahlerovu Pátou. Jako sólista se představil německo-francouzský violoncellista Nicolas Altstaedt.

 

8

„Vittorio Ghielmi predstavil violu da gamba v naozaj najlepšom svetle, ako nástroj schopný nevšedných zvukových odtieňov, chvejivej nízkej dynamiky a ladného frázovania.“

„Pod vznešeným povrchom barokovej tanečnosti dokázali hráči rozkódovať širokú škálu zdržanlivých, no o to presvedčivejších emócií.“

„Skladby, ktoré sme v Břevnovskom kláštore počuli, treba chcieť vnímať, skúsiť sa nastaviť na ich nuansy, pulz, výrazové spektrum.“

Hoci sa na koncertoch starej hudby objavujem rada a v poslednom období vlastne relatívne často, vždy je pre mňa takto zameraný koncert skôr zvedavou návštevou, než pobytom v domácom prostredí. Ako „outsider“ potom s nadšením pozorujem, že k sebe táto hudba pripútava ľudí spravidla nesmierne fascinovaných a z odborného hľadiska maximálne zasvätených. Moje návštevy tak potom nie sú len vítaným osviežením, ale vďaka vysokej interpretačnej úrovni, prepracovanej dramaturgii či fundovaným slovám k programu často aj naozaj poučným exkurzom.

 

7

„Príjemne ma prekvapilo naozaj dobré zvládnutie nástrojov, prejavujúce sa najmä v dielčích sólo líniách.“

„Budem si pamätať citlivo, plasticky zahraté hobojové sólo z prostredného Andante Barberovho Koncertu pre husle.“

„Eleanor Alberga je známa inšpiráciou v exotickej karibskej hudobnej tradícii a tejto povesti nezostáva nič dlžná ani v rozprávkovom diele Snow White.“

London Schools Symphony Orchestra, uznávané mládežnícke teleso, sa v rámci koncertného cyklu Musica Orbis 29. júla predstavilo v kostole svätých Šimona a Júdu. Pod vedením svojho umeleckého šéfa Petra Asha sa ukázali v pestrom programe, zahrnujúcom hudbu od Dvořáka až po súčasnú jamajskú autorku Eleanor Alberga.

 

středa, 31 červenec 2019 11:15

Slovenský varhaník v pražské katedrále

Autor:
001

„Černohorského skladba by zřejmě lépe vyzněla na barokních varhanách, nicméně romantický závěr dokomponovaný Skuherským osvětlil její předvedení na Mölzerových varhanách.“

„Maestoso od Mikuláše Schneidera-Trnavského zahrál Kopec znamenitě, impozantně rozezněl varhany.“

„Závěrečná Sonáta d moll francouzského Alexandra Guilmanta patří k repertoárovým stálicím a bylo slyšet, že je Vladimíru Kopcovi vlastní.“

Poslední červencové úterý zavítal do pražské katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha slovenský varhaník Vladimír Kopec z Nitry. Hrál na posledním koncertu v rámci festivalu Svatovítské varhanní večery. Přednesl známé i méně známé skladby různých autorů, zahrál i jedno dílo slovenského skladatele. Rozezněl třímanuálové romantické varhany postavené kutnohorským varhanářem Josefem Mölzerem v prvním patře Wohlmutovy kruchty.

 

20190729LSSHV-zahradach-muzZdenkaHanakova12

„Skladba sice velice umně navodila atmosféru šlechtického dvora, co ale chybělo, byly stoly obložené ústřicemi na másle.“

„Charismatická Chantal Santon-Jeffery, jejíž hebký hlas působil měkce a příjemně i ve vysokých polohách, působila na pódiu uvolněně a šťastně.“

„Jednalo se o dramaturgicky objevné kusy, které zároveň obsahovaly hudebně hezká a hravá místa.“

Pátý večer letošních Letních slavností staré hudby nás zavedl do Pařížských hudebních salónů 18. století. Přenesli jsme se v čase nejprve do domu finančníka Alexandra Le Riche de la Pouplinièra a následně do sídla prince Louise François de Bourbon Contiho. Nejvýznamnější pařížské orchestry té doby působící v těchto salónech zastoupili v prostorách Trojského zámku sopranistka Chantal Santon-Jeffery, flétnistka, dramaturgyně a dobrá duše celého festivalu Jana Semerádová, houslisté Stéphanie Pfister a Vojtěch Semerád, violoncellista Bruno Cocset a cembalistka Béatrice Martin.

 

08

„Dámy měly úspěch s koloraturami, tenoři vsadili na Donizettiho.“

„Při vystoupení Xabiera Anduagy se mi vracely vzpomínky na jeho slavného předchůdce Josého Carrerase.“

„Hlasoval jsem pro nádherný soprán Guatemalky Adriany Gonzalez a skvělý baryton Gihoona Kima.“

Psát recenze je čím dál tím těžší. Rok od roku se lepší připravenost sólistů i jejich technika, mají za sebou celou řadu Masterclasses, často u stejného Maestra, takže vystoupení jsou skutečně bezchybná. Tím spíše, jde-li o takovou soutěž jakou je Operalia. Tříčlenné poroty vybírají na základě záznamu z tisícovky zájemců 40 vyvolených. Ti poté stráví týden v místě konání soutěže, aby z nich jedenáctičlenná porota vybrala desítku finalistů. Nejen recenzentům, ale ani porotě není co závidět.

 

8

“V opeře Terpischora se projevuje vliv italský, navíc neusiluje o divadelní drama, kterým ani být nechce.”

“Efektní scéna zároveň ukázala možnosti unikátního barokního divadla.”

“Takové pěvecké výkony přesvědčí o správnosti poučené interpretace, protože jasně nesou své klady oproti pěveckému univerzalismu.”

Méně tradiční formát, operu – balet, uvedl ve čtvrtek Mezinárodní hudební festival Český Krumlov. V exkluzivním prostředí vzácného Barokního divadla zazněla Terpsichora Georga Friedricha Händela. Nastudoval ji soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla ve spolupráci s tanečním souborem Hartig Ensemble. Umělecky ho vede Helena Kozárová, která se tentokrát představila i v roli režisérky. V sólových rolích vystoupily sopranistka Irena Troupová a mezzosopranistka Dagmar Šašková.

 

6

„Vysoká míra celkového sladění mezi zpěváky byla neodiskutovatelná... celkově byly jednotlivé hlasy po celou dobu koncertu perfektně vyrovnané.“

„Utopia dokáže být křišťálově čistá v intonaci v jakékoli hlasové sazbě a kombinaci.“

„Program byl výjimečný už jen nápadem sestavit večer z vícehlasých skladeb s mariánskou tematikou, která svým silným ženským prvkem není v dnešní době vůbec na škodu.“

Dvacátý ročník festivalu Letní slavnosti hudby nabídl výjimečný večer v klášteře sv. Anežky České. Ten, kdo přišel, vyslechl nešpory mariánských svátků z per mistrů franko-vlámské renesanční polyfonie v hlasech špičkového belgického vokálního ensemblu Utopia.

 

2

„Byla to poctivá interpretace, které ale chyběla výrazná osobitost.“

„Témata obou klavírních trií jsou pro hudebníky dokonalou příležitostí pro ryzí kreace.“

„Škoda, že v programu chyběl některý ze španělských skladatelů.“

Španělské klavírní Trio Bacarisse se poprvé představilo na českokrumlovském festivalu. V rámci komorní řady uvedlo naprostou klasiku, první klavírní tria Ludwiga van Beethovena a Felixe Mendelssohn-Bartholdyho. Kdo však čekal dramatickou interpretaci vycházející ze španělského temperamentu, musel být zklamán.

 

Saulfotografieupravene-32

„Jevištní podoba přidala k hudbě plameny svící, barokní malbu za pódiem a bílé lilie.“

„Propagace Saula stála jako na tuzemské hudební celebritě hodně na Adamu Plachetkovi, ale neméně důležitý byl Andreas Scholl.“

„Ve Znojmě jasně dali najevo, že scénické uchopení oratoria je možné.“

Händelovo oratorium Saul zaznělo pod taktovkou Romana Válka koncertně už počátkem letošního roku. Stalo se tak v Brně a v Praze. Hudební festival Znojmo teď přidal v české premiéře scénickou podobu díla, opět s Andreasem Schollem, Adamem Plachetkou a Krystianem Adamem v hlavních rolích. Čtvrteční premiéra v Jízdárně Louckého kláštera se stala, rovnocenně díky hudební i vizuální podobě, skutečným triumfem. Šest stovek diváků připravilo interpretům bouřlivou odměnu. Zbylá dvě představení se uskuteční ještě 27. a 28. července, v samém závěru festivalu. O den později se pak inscenace objeví na nádvoří zámku v Holešově.