ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


úterý, 26 únor 2019 14:57

Krásná Magelone v Konventu

Autor:
8509438

„Ensemble Opera Diversa je zajímavou alternativou, která nabízí možnost naživo slyšet kompozice uváděné pro svou náročnost zcela výjimečně.“

„Příběh o krásné Mageloně a rytíři Petrovi je původně francouzská středověká pohádka.“

„Richard Novák i ve svém věku prokazoval nezměrnou vitalitu a schopnost vcítit se do nejrůznějších postav příběhu.“

Komorní cyklus brněnského Ensemble Opera Diversa nabídl v pondělí 25. února v Konventu Milosrdných bratří unikátní koncert s názvem Recitál Richarda Nováka. Na programu zazněl velmi zřídka interpretovaný písňový cyklus Die schöne Magelone, který zkomponoval Johannes Brahms inspirován novelou Liebesgeschite der schönen Magelone und des Grafen Peter von Provance (Milostný příběh krásné Magelony a hraběte Petra z Provence) z pera německého romantického básníka Ludwiga Tiecka. Cyklus je koncipován jako trio pro zpěv, klavír a recitátora. Maestro Novák si ke spolupráci přizval vynikajícího klavíristu Kostiantyna Tyschka a známého brněnského herce Vladimíra Krátkého.

 

Smetmatine-125

„Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela.“

„Zaujímavosťou bolo prevedenie diel pre dva klavíry, osemručne.“

„Potenciál, ktorý toto podujatie (aj s ohľadom na zaplnené auditórium) nepochybne má, ešte celkom naplnený nebol.“

Matiné k výročiu narodenia Bedřicha Smetanu je už pravidelnou akciou Národního divadla, na ktorej hold tomuto velikánovi skladajú predovšetkým stáli členovia prvej českej scény. Koncert tento rok pripadol na sobotu 23. februára a ako sólisti sa predstavili klavirista Miroslav Sekera a speváci Michaela Zajmi, Marie Fajtová a Josef Moravec. Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela, rôznorodý program sprevádzala aj rôznorodá kvalita interpretácie.

 


„Nabízí se tu lákavá možnost setkání s dílem v podobě nerušené násilnými aktualizacemi.“

„Významné podněty vycházely tento večer od dirigentského pultu od  Constantina Trinkse.“

„Andreas Schager je typický hrdinný tenorista, jehož hlas však zatím naštěstí ani trochu neztěžkl.“

Wagnerova Lohengrina má pražské Národní divadlo na repertoáru už dva roky. Dva renomovaní zahraniční hosté v hlavních rolích byli však nyní důvodem k uspořádání dvou mimořádných zvýrazněných představení. Náhlá nemoc pak způsobila, že hosté byli nakonec tři – Andreas Schager, Thomas Johannes Mayer a s nimi neplánovaně ještě Barbara Haveman. Znovu si operu poslechnout a prožít stálo s nimi za to.

 

P2215410

„Obě díla, byť přes hlubokou časovou propast, shodně rezonovala svojí barevností, emocionalitou a naléhavostí sdělení.“

„Tíhu i lehkost vokální složky nesla čtveřice sólistů, kteří se střídali i v duetech, v triu a také v kvartetu s nádherně vedenými kontrapunktickými hlasy.“

„Závěrečné ovace vestoje si protagonisté rozhodně zasloužili. I když je to dnes tak trochu módní reakce publika.“

Díky Filharmonii Hradec Králové se mohla uskutečnit světová premiéra Varhanního koncertu Josefa Vodáka. Stalo se tak 21.února 2019 v beznadějně vyprodaném sále po neuvěřitelných 36 letech od zkomponování! Bohužel se toho autor již nedožil, zemřel vloni 13. prosince.

 

DSC6343-b-web

„Soudobé skladby často bývají jen jakoby nenápadně „propašovávány“ do programů.“

„Kühnův smíšený sbor vedený precizní Lenkou Navrátilovou dokázal, že je tělesem s mladou duší.“

„Štědroňova hravá hudba verše Blatného skvěle podpořila a sboru umožnila prokázat své kvality v o něco klasičtější sazbě, která místy upomínala například na tvorbu Bohuslava Martinů.“

Kühnův smíšený sbor je na naší hudební scéně stálicí, což potvrzuje i jeho letošní šedesátileté výročí. Jeho pestrý repertoár zahrnuje díla od baroka po současnost, sbor spolupracuje s předními orchestry na velkých vokálně instrumentálních dílech, nezřídka se pouští do žánrových přesahů především k filmové hudbě. O to více potěší, že pro koncert s názvem Celebration k oslavě šedesáti let své činnosti zvolil Kühnův sbor program složený čistě ze skladeb současných autorů, navíc mladší střední generace.

 

čtvrtek, 21 únor 2019 07:23

Skutečně rodinný večer

Autor:
IMG7020

„Barbora Jirsová a Vilém Jirsa jsou příkladem toho, že pro lásku k hudbě nemusíte pocházet z hudební rodiny.“

„Eliška Kukalová, jedna ze tří účinkujících sourozenců Kukalových, zahrála Cikánské melodie obdivuhodně.“

„Operní recitál Daniela Klánského byl bonbonkem večera.“

Kde jsou ty doby, kdy se v rodinách muzicírovalo. Dnes se místo toho pustí CD nebo MP3, případně chytrý telefon. A přesto jsou rodiny, kde se pěstuje hudba a sourozenci společně hrávají. Už minule (Apoteóza smyčců) jsem psal o skvělé dramaturgii letošního festivalu Svátky hudby. Tu potvrdil i koncert 19. února 2019 nazvaný Bratři a sestry. Ukázalo se, že to s tím rodinným muzicírováním nemusí být až tak špatné a že ho neprovozují jen děti hudebníků. I když rodinné hudební zázemí může hrát významnou roli ve směřování potomků. Kukalovi i Klánští jsou toho perfektním příkladem.

 

190219PKOJan-Bartos31cPetraHajska

„Kombinace dvou děl pro smyčce v takto úzkém sousedství je hraniční, ale nebezpečí z dlouhých ploch podobného zvuku se podařilo vyvážit.“

„Mendelssohn se poslouchal příjemně. Není to nijak osobitá hudba, ale je zajímavá tím, jak zůstává na pomezí stylů a epoch.“

„Sólista ve frázování krásně sledoval vývoj a směřování hudby a minuciézně vypracovával drobné kontrasty a malé protiklady.“

Alfred Schnittke, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Wolfgang Amadeus Mozart… a Jan Bartoš. Silná sestava osobností v programu Pražského komorního orchestru. Mladý pianista byl jeho magnetem a vrcholem. Přesto, že prostředí a akustika kostela svatých Šimona a Judy nejsou pro klasicistní klavírní koncert ani případné, ani ideální.

 

4V0A5701

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“

„Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“

„Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“

Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním způsobem. Na scéně ji v našich končinách asi hned tak neuvidíme, takže záměr rozhlasových symfoniků, uvést to podstatné z ní koncertně, upoutal logicky pozornost. Jak se v sobotu večer v Rudolfinu ukázalo, tak právem.

 

fok142201972dpi-39

„Posluchačům dychtivým výjimečných výkonů tohoto interpreta zřejmě nezbývá, než si je v plné kráse vychutnat v některém ze světových operních domů.“

„Pozornost si v její interpretaci zaslouží především skvělá práce se zvukovou barvou a dynamikou, které jsou v případě Šrejmy Kačírkové ve velké organické symbióze.“

„V doprovodech se občas projevovala nepřesnost souhry se sólisty a bohužel i intonační nedotaženosti.“

Vyhledávaný český tenorista Pavel Černoch se od svých debutů na počátku milénia v brněnské Janáčkově opeře a v pražském Národním divadle vyskytuje na tuzemských pódiích poměrně sporadicky. I proto si řada zájemců nenechala ujít koncert nazvaný Pavel Černoch gala pod hlavičkou Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, kde dostal uznávaný pěvec prostor představit se v áriích z řady rolí, v nichž exceluje na předních světových scénách. Pavel Černoch si do pražského Obecního domu odskočil z Londýna, kde právě v Královské opeře v Covent Garden zpívá roli Borise v inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová.

 

XOXO6540

„Opera tím nejzákladnějším úběžníkem pro PKF není, ale přesto umí doprovázet pěvce jako málokterý jiný náš orchestr.“

„Oba dokáží dát do hlasu cit jako ze života. Úžasně hrají, do poslední chvíle, až za dveře do zákulisí.“

„Na operní koncert je emocí přítomno víc než obvykle. Herecky i pěvecky ukázka té nejvyšší profesionality.“

Šest samostatných árií, dvě operní finále, dva přídavky a jeden nevážný dvojzpěv. Taková je pěvecká bilance Jonase Kaufmanna po jeho čtvrtečním mnichovském koncertě, při kterém ho doprovodila PKF-Prague Philharmonia a na němž s ním spoluúčinkovala Anita Rachvelishvili. Program tvořila výhradně francouzská opera a tenorista ji ve svém rodném městě představil jako vesměs velmi jemnou hudbu. Samozřejmě s výjimkou dramatické Carmen.

 

190213ByckovGersteinhires03cPetraHajska

„Janáčkovo Concertino je ve světové komorní literatuře dílo dost ojedinělé.“

„Čajkovského klavírní koncert č.3 si zapomnění nezaslouží.“

„Schubertova“ Velká“ symfonie je skutečně grandiózní dílo.“

Kirilla Gersteina, všestranného klavíristu, který se nebojí hrát jazz, romantiky i soudobou hudbu, pozvala Česká filharmonie na svůj abonentní koncert 13. února. K České filharmonii má Kirill Gerstein osobní pouto. Kamarádí se roky s ředitelem filharmonie Davidem Marečkem a v Praze koncertuje pravidelně. Patřila mu první půlka večera, druhou si zabral už sám orchestr v čele se Semjonem Byčkovem a Schubertovou symfonií C dur „Velkou“. První půle večera ukázala mistrovství klavíristy i sólistů České filharmonie, druhá pak neustále stoupající kvality našeho předního tělesa.

 

REN7175

„V průběhu večera nebyla hluchá místa a jednotlivé skladby na sebe nejen navazovaly, ale dávaly koncertu vítanou gradaci.“

„Výsledkem je osobitá interpretace nabitá virtuozitou, sehraností a vzájemným porozuměním.“

„Je třeba ocenit i to, v kolika různých stylových podobách se trio představilo a každému období odevzdalo, co jeho jest.“

V této sezoně je vzácné slyšet v Praze hrát Dvořákovo trio, o to příznivější byl záměr pořadatelů pozvat tento oceňovaný soubor k vystoupení v rámci Komorní řady pořádané Komorní filharmonií Pardubice. V pondělí 11. února byl sál Domu hudby vyprodán. I z toho lze usuzovat, že v tomto městě je po kvalitní komořině hlad. Ostatně, pouhá hodina jízdy vlakem z Prahy může z Pardubic udělat vítaný cíl zájemců o dobrou hudbu ve špičkovém podání.

 

070219killig024

„Prakticky při každém setkání vznikne na pódiu mimořádně vznešená produkce.“

„Schiff v roli dirigenta nepůsobí nijak učitelsky, jak je u něj v některých případech zvykem.“

„U Schiffa může člověk vypozorovat mimořádně niterný, zcela osobní vztah s hudbou. Právě pro tento vztah ho lze nazývat poustevníkem hudby.“

Pro zasvěceného posluchače je setkání s Andrásem Schiffem jedinečnou příležitostí osobně vnímat kvality tohoto nevšedního umělce. Přes množství dobrých nahrávek, ze kterých lze dobře vysledovat Schiffův vývoj, se nic nevyrovná živému setkání. Navíc v případě středečního drážďanského koncertu, s čistě mozartovským programem a s doprovázející Cappellou Andrea Barca, to bylo setkání zcela mimořádné.

 

DSC4902

„Veronika Jarůšková je na post primária svojou charizmou a hráčskymi dispozíciami ako stvorená.“

„Brahmsova hráčsky neľahká kompozícia v ich prevedení vyznela ako príjemné, priateľské muzicírovanie.“

„Veľmi lyricky podaný, podmanivý prídavok z Dvořákovho Kvintetu bol skôr ďalším číslom programu než prídavkom.“

Doma vraj nikto nie je prorokom: ibaže by bola reč o skvelom českom ansámbli Pavel Haas Quartet. Vystúpenia tohto telesa, ktoré je aj v zahraničí čoraz renomovanejšou značkou, sú totiž pre domáce publikum stále očakávanou udalosťou a vždy sa stretávajú s nadšenými reakciami. Stredajší koncert v Rudolfíne nebol výnimkou a tiež len potvrdil, že sa štvorica Jarůšková, Zwiebel, Kabát a Jarůšek tejto obľube teší skutočne právom. Ako rezidenčný súbor tohtoročnej sezóny Českého spolku pro komorní hudbu sa 6. februára predstavil Pavel Haas Quartet v dielach Petra Iľjiča Čajkovského a Johannesa Brahmsa, v druhej polovici koncertu doplnil zostavu violista Pavel Nikl.

 

úterý, 05 únor 2019 17:08

Česká filharmonie v Labské filharmonii

Autor:
190204CzechPhilHamburgwebres50cPetraHajska

„Zřetelnost a příjemná blízkost je asi nejpřesnější slovo, kterým lze vystihnout dojem z poslechu hudby v Elbphilharmonie.“

„Akustika síně podporovala v partituře to nejlepší možné.“

„Kompletně ruský večer patřil především Byčkovovi. Filharmonie je mostem mezi Východem a Západem.“

Česká filharmonie je na turné po západní Evropě. V pondělí ji se Semjonem Byčkovem zavedlo do sálu Labské filharmonie v Hamburku, kde ještě nehrála. Na kompletně ruský program navázaly dva přídavky. Brahmsův rázný a efektní Uherský tanec v nich nakonec překryl lyrického slovanského Dvořáka. Alespoň u té části publika, které si nadšeně začalo tleskat do rytmu nebo se v rytmu hudby lehce pohybovalo a na konci vstávalo. A byla takových lidí většina…

 

K11367

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“

„Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“

„Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“

Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na čele so šéfdirigentom Alexandrom Liebreichom predviedli hráči SOČR skladby Franza Schuberta, Felixa Mendelssohna-Bartholdyho a Jiřího Kadeřábka. Pôvodne bol koncert propagovaný s podtitulom „Psáno pro SOČR“: zaznieť totiž mala aj premiéra novej Kadeřábkovej kompozície. A hoci sa tento plán večer 4. februára svojej realizácie nedočkal, atraktivita a vysoká úroveň koncertu celkom určite nechýbali.

 

pondělí, 04 únor 2019 09:09

Ivan Kusnjer se pochlubil žáky

Autorka:
Koncert-IKusnjer-037

„Dramaturg koncertu Beno Blachut mladší citlivě zařadil především duchovní skladby a komorní, písňový repertoár.“

„Sympatickou součástí programu byly skladby českých a slovenských autorů 20. století i současnosti.“

„Nenápadnou, avšak zcela neopomenutelnou hvězdou večera byla pak klavíristka Iryna Roměnska, dlouholetá korepetitorka Národního divadla.“

V rámci nepravidelné koncertní řady dalo první únorovou sobotu pražské Národní divadlo prostor svému dlouholetému opernímu sólistovi, trojnásobnému držiteli Ceny Thálie a mimo jiné také významnému pedagogovi HAMU Ivanu Kusnjerovi. Mimořádný koncert nazvaný Ivan Kusnjer a jeho žáci se konal v prostoru kostela sv. Anny, který od roku 2004 využívá mezinárodní duchovní centrum Pražská křižovatka Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

 

doncarlos-general-067

„První premiérové obsazení nebylo kompletně ideální. Nejlepšími pěvci byli Veronika Hajnová-Fialová a Jiří Brückler.“

„Skladatel se Donem Carlosem později ještě opakovaně zabýval. Jako kdyby se potýkal s pochybnostmi nad celým dramatem.“

„Klíčem k celému příběhu se zdá být scéna, v níž se setkávají Velký inkvizitor a král Filip.“

Nový brněnský Don Carlos, v pěti dějstvích čtyřhodinové představení, má jednolitý vizuální vzhled, temný, působivý a nadčasový. Hudba a příběh by však asi místy potřebovaly dostat ještě o něco větší podmanivost a kontrastnost. Verdiho opery jsou plnokrevná dramata - a tato, o nenaplněné lásce, věrném přátelství, nešťastném králi a ďábelské inkvizici, může být takovým dramatem dvojnásobně.

 

DSC5739

„Albrecht Mayer boří ustálené normy a se zvukem přímo kouzlil.“

„Williamsův Koncert pro hoboj a orchestr je velmi působivý.“

„V žádné jiné symfonii není Beethoven tak lyrický a poetický jako v Pastorální.“

Pietari Inkinen, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, se dlouhodobě snaží o vysokou uměleckou úroveň orchestru. K tomu patří i hra pod taktovkou významných dirigentů a hra se špičkovými sólisty. Inicioval proto i pravidelnou spolupráci s Berlínskými filharmoniky, díky které mohli Pražané osobně zažít třeba houslistu Daishina Kashimota, kontrabasistu Janne Saksalu nebo flétnistu Matthieua Gauci-Ancelina. Ve středu 30.1. se ve Smetanově síni představil další ze špičkových členů Berlínských filharmoniků – hobojista Albrecht Mayer.

 

úterý, 29 leden 2019 09:06

Oslavenec Mozart, gratulant Domingo

Autorka:
1Y3A2858

„Po dnešním večeru si dovedu představit, jak Mozartovi jeho Pražané rozuměli a nosili ho na rukou.“

„Poslední léta Domingovi přinesla nejen titul dirigenta, ale také barytonisty, což byl prapůvodně jeho hlasový obor, a ředitele mezinárodní pěvecké soutěže Operalia.“

„Orchestr Národního divadla hrál tak jiskrně, lehce, precizně a nadšeně, že to byl jeden z nejlepších výkonů tohoto tělesa vůbec.“

Jedna operní událost, která předznamenala další, se v neděli odehrála v Praze. Plácido Domingo dirigoval ve Stavovském divadle koncert k poctě 263. výročí narození a tím samozřejmě i z díla Wolfganga Amadea Mozarta a zároveň osobně potvrdil, že se v červenci bude v Národním divadle konat jeho slavná pěvecká soutěž Operalia. Jako sólisté včera vystoupili dva její vítězové, Adela Zaharia a Simone Alberghini, a výrazné mladé talenty Štěpánka Pučálková a Petr Nekoranec. Mimořádně dobře hrál orchestr Národního divadla.

 

pondělí, 28 leden 2019 20:42

ČNSO: po filmové hudbě Mahlerova symfonie

Autor:
IIIkoncert-CNSO29

„Hornistka Zuzana Rzounková zvýraznila sólo prostupující celou třetí větu tak, že zůstane dlouho v paměti.“

„V Praze se americký dirigent John Mauceri publiku jevil jako věcný praktik.“

„Za vyrovnané hráčské uchopení skladby Českému národnímu orchestru patří velké uznání.“

Jedinou skladbu měl na programu třetího abonentního koncertu Český národní symfonický orchestr. Velmi zdařilým provedením Mahlerovy Páté symfonie připomněl velkou a ne zcela běžnou šíři svého interpretačního záběru a flexibilitu, s níž je schopen se zhostit podobného úkolu, stejně jako třeba večera filmové hudby s Ennio Morriconem o dva dny dřív nebo filmového programu na pomezí klasiky a jazzu před vánočními svátky. Hostem tělesa byl v neděli večer v Obecním domě John Mauceri, americký dirigent, u nás patrně účinkující poprvé.

 

pondělí, 28 leden 2019 12:14

Jan Bartoš hraje pro vnímavé publikum

Autorka:
FOK-4838636819155340352107081823072265483321344n

„Netýká se to jen vlastní hry, hluboce promyšlené, uměřené, neokázalé, sloužící skladateli, ale i pečlivě sestavené dramaturgie.“

„Nenapodobitelná pianissima byla výsadou Ivana Moravce. Málokterý současný interpret se jimi může pyšnit tak jako Jan Bartoš.“

„Smetanovy Sny uzavřely promyšleně koncepční program jako kontrast i propojení k Janáčkově skladbě V mlhách.“

Jsou klavíristé, jejichž hra září, vybuchuje a jiskří, a posluchači šílí. A pak jsou ti, kteří nehrají na efekt, nedávají své umění na odiv, a publikum je jejich hrou uhranuté. Protože zaujmout auditorium tak, aby s napětím čekalo, jak se budou odvíjet další takty, jak interpret přetlumočí ty nejniternější záchvěvy skladatelovy mysli a invence, to je umění, které je výsadou velkých mistrů. Jan Bartoš na svém recitálu v pražském Rudolfinu, který se uskutečnil v sobotu 26. ledna v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba, znovu ukázal, že patří nejen k současné české klavírní špičce, ale je umělcem přinejmenším evropského formátu.

 

499476092916209982187926154392525453918208o

„Inscenace vychází z pařížského provedení z roku 1906.“

„Záměrem bylo udělat klasickou operetu ve velkém stylu.“

„Žánr klasické operety je velmi náročný na interprety.“

Za vším je třeba hledat člověka. V tomto případě ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martina Otavu, který coby mladý herec trávil čtyři roky na prknech karlínského divadle a odnesl si z tohoto angažmá nezapomenutelné vzpomínky i lásku k operetě. Nyní už jako ředitel si řekl, že by nebylo špatné nějakou operetu v koprodukci realizovat. Ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek nebyl proti. Jen vybrat tu správnou. Pod Kulhánkovým vedením už Karlín uvedl Čardášovou princeznu, Netopýra i Polskou krev, zbývala opereta všech operet Veselá vdova. Ve čtvrtek 24. ledna měla v Karlíně první premiéru.

 

MG7140

„Krenkovu operu ´Jonny vyhrává´ jsme v Praze od roku 1927 neviděli a neslyšeli.“

„Máme možnost si zase o něco konkrétněji uvědomit, jakou dynamiku a atmosféru roky po první světové válce měly.“

„Výhrou bylo angažování dirigenta, který s touto operou – na rozdíl od všech ostatních účastníků projektu – měl už zkušenost.“

„Drábkova inscenace námět ani hudbu nepopírá. Je invenční a baví.“

Roztančená Evropa okouzlená nadále zidealizovanou, nicméně přece jen dosažitelnější Amerikou, nadšená novým životním stylem, moderní technikou, uměleckou svobodou, novými druhy zábavy… Evropa dvacátých let, v níž bezstarostným lidem na saxofon, na banjo a na housle hraje extrovertní černošský muzikant. Evropa, v níž se sváří staré s novým a v níž se jeden introvertní lokální skladatel zrovna snaží v Alpách vypořádat s vlastním životem. To je Ernst Krenek a jeho devadesát let stará opera Jonny spielt auf, nyní Národním divadlem od čtvrteční premiéry ve zdařilé podobě uváděná jako Jonny vyhrává.

 

čtvrtek, 24 leden 2019 17:55

PKO složil poctu Mozartovi

Autorka:
20190123PKOFotoFrantisekGela22

„Ne každé těleso je pro Mozartovu hudbu vhodné, Pražský komorní orchestr je ale jedním z těch typických.“

„Mozart svá divertimenta i ostatní komorní skladby tvořil většinou na objednávku pro domácí muzicírování nebo jako dar hostiteli.“

„Celý večer fungoval jako celek a jisté vybočení z obvyklých dramaturgických postupů bylo osvěžující a příjemné.“

Pět titulů z pera Wolfganga Amadea Mozarta naplnilo včerejší večer v Kostele sv. Šimona a Judy v Praze. Pražský komorní orchestr zvolil tento program, aby připomenul a oslavil 27. leden, kdy se v roce 1756 v Salcburku Mozart narodil. Na koncertě zazněla jeho ranější díla, vrcholná skladba ze sklonku života i zralý hornový koncert. Jako sólista se představil Jan Vobořil, provedení řídil koncertní mistr Leoš Čepický.

 

FilharmonieBrno2312019fotoVojtchKba-69

„Když funguje tým, vystupují z něj individuality – krásnou komorní práci předvedli první hráči.“

„Čisté a vášnivé provedení symfonie bylo pravou ukázkou síly orchestru.“

„Však také Daviesovo první po-koncertní gesto pokorného poděkování patřilo v jasném poselství orchestru.“

Na 2. abonentním koncertu Filharmonie Brno, který nesl trefný název „Šéfdirigent s taktovkou a za klavírem“, představil svůj orchestr, ve středu večer hrající ve vrcholné formě, umělecký šéf souboru Dennis Russell Davies. Na programu byli Dvořák, Voříšek a Mozart.  

 

čtvrtek, 24 leden 2019 13:00

Absolutní povaha Pierra-Laurent Aimarda

Autor:
190123HrusaAimardwebres19cPetraHajska

„Pokud by posluchač polemizoval nad tím, který z pianistů dokáže zachovat absolutní povahu Dvořákova klavírního koncertu, Aimard se tomuto ideálu přibližuje.“

„Nesmírně okouzlující byla střední věta andante sostenuto, kde Aimard dokázal zcela vplynout svojí hrou mezi dechové nástroje.“

„Zvuk České filharmonie byl příjemně plný a hutný. Jakub Hrůša často moduloval orchestrální zvuk podle povahy jednotlivých částí, které se tematicky často měnily.“

Pierre-Laurent Aimard se po necelých třech letech vrátil do Prahy, aby provedl společně s Českou filharmonií a Jakubem Hrůšou klavírní koncert Antonína Dvořáka. Pokud odhlédneme od potřebné technické zručnosti, toto dílo je náročné i v kontextu hledání jeho absolutní hudební povahy. Pierre-Laurent Aimard ale obojí naplnil téměř ideálně. Na programu byly i Strážnické slavnosti od Viktora Kalabise nebo Pátá symfonie Bohuslava Martinů.

 

čtvrtek, 24 leden 2019 09:53

Apoteóza smyčců

Autor:
IMG6353a

"Milostná dueta přivedla na podium manželské umělecké dvojice."

"Passacaglia v podání Markéty a Ivana Vokáčových patřila k vrcholům večera."

"Provedení Čajkovského sextetu Souvenir de Florence snese ta nejpřísnější měřítka."

Dramaturgie Svátků hudby, jejichž uměleckým ředitelem je Václav Hudeček, v letošním roce měla skvělý nápad – pozvat na pódium manželské dvojice. Úterní večer v sále Pražské konzervatoře nazvala Milostná dueta a celý jej věnovala smyčcovým nástrojům. A jak už v případě Svátků hudby bývá zvykem, byli to především mladí umělci, které jsme ještě nedávno znali hlavně jako vítěze nejrůznějších soutěží, kteří přišli předvést své umění. Ukázalo se, že ač mladí, jsou to vynikající interpreti.

 

úterý, 22 leden 2019 19:10

Koncert číslo 2600

Autor:
DSC3674

„I tento koncert Smetanova tria byl vyváženě postavený, interpretačně vyrovnaný, hojně navštívený a náležitě oceněný.“

„Arenskij? Máme asi sklon tento okruh autorů trochu podceňovat.“

„Soubor působí i po další změně u houslového pultu pevně, semknutě a sehraně.“

Smetanovo trio hraje už devět měsíců v obsazení z jedné třetiny obměněném. S pianistkou Jitkou Čechovou a s violoncellistou Janem Páleníčkem vystupuje houslista Radim Kresta. Soudě podle jejich pondělního koncertu pro Český spolek pro komorní hudbu, fungují dohromady velmi pěkně, dobře. 

 

190120KozenaUchida04cPetraHajska

„Doprovod, v neustálém dialogu s pěveckým partem, jak ho do společného výsledku vkládala Mitsuko Uchida, byl jedním slovem báječný.“

„Wolfova pikantní scénka o tom, jak byl rozmarným kopancem shozen ze schodů recenzent, končí v rytmu veselého valčíku.“

„Sadu několika humorných Schönbergových písní podaly s neodolatelným nadhledem.“

Písňový recitál Magdaleny Kožené je v Praze vždy událostí. Ten nedělní s díly Roberta Schumanna, Hugo Wolfa, Antonína Dvořáka a Arnolda Schönberga, ve kterých ji doprovázela Mitsuko Uchida, byl navíc prologem k červnovému 24. ročníku festivalu Concentus Moraviae. Pěvkyně je po léta jeho patronkou.

 

190117Honeckwebres01cPetraHajska

„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“

„Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“

„Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“

Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus. Dušičkový program v lednu. Mozartovo Requiem přerušované mluveným slovem. Nakonec se však z neobvykle koncipovaného abonentního večera hostujícího dirigenta Manfreda Honecka vyloupl komplexní umělecký projekt, jaký nemá v programech České filharmonie obdoby. A Mozartovo Requiem, které tvořilo jeho podstatnou část, jsme takhle úžasně zahrané a zazpívané asi ještě nikdy neslyšeli.

 

pátek, 18 leden 2019 07:59

Klid i vzlet Ensemblu (J)Inégal

Autorka:
DSC3522

"Všichni přítomní na podiu svou citlivostí a muzikantstvím přispěli a přispívají plnou měrou k faktu, že máme skvěle a pestře obsazenou scénu barokní a renesanční hudby."

"Sólistka předvedla schopnosti precizních legat, briskní techniky, nemluvě o velkém rozsahu, který autor požaduje."

"Elektrizující tvořivost, kterou vyrovnává zemitá energie, působily dojmem, že vše vyrovnaně plyne a zná své místo."

Skutečně hladivým zážitkem se stal včerejší koncert jednoho z našich předních souborů, věnujícího se nejen barokní a renesanční hudbě. Ensemble Inégal se svým uměleckým vedoucím, varhaníkem a neúnavným hledačem Adamem Viktorou představili v Rudolfinu v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu duchovní díla raného a pozdějšího baroka. Skladatelský triptych ve složení Claudio Monteverdi, Giovanni Antonio Rigatti a z Čech pocházející Samuel Capricornus se na zlatém podnose, který nám interpreti podali, skvěl s elegancí a pozoruhodnou hudební fantazií.

 

SUPL4917

„Händelova biblická oratoria mají proti často složitým a zamotaným barokním operám výhodu v přehledném ději.“

„Andreas Scholl se do týmu zařadil jako velký profesionál, nestrhávající na sebe nijak pozornost.“

„Roman Válek nabídl robustní, realistické, ani trochu akademické provedení.“

Janáčkovo Brno…? Ne. Ve středu 16. ledna ovládl hudební život města Händel. Oratorium Saul, podle všeho takto kompletní v české premiéře, upoutalo v Besedním domě pozornost publika na bezmála čtyři hodiny. Díky nasazení dirigenta Romana Válka, což je alespoň jedno konkrétní jméno za celý jeho barokní orchestr, za sólisty a dvě desítky sboristů, se koncert zapsal do paměti jako výjimečná událost.

 

čtvrtek, 17 leden 2019 09:59

Wiener Symphoniker s českým programem

Autor:
Gilbert-3568690022691285797705807550649022873075712n

„Jakákoli vypočítavost nebo snaha za každou cenu vzbudit pozornost nemá v Capuçonově hře místo.“

„Gilbertova Polednice byla velmi přímočará, nešlo o pojetí, ve kterém by dirigent tvrdošíjně hledal novou významovost díla.“

„Ocelovou průraznost fanfár nahradili interpreti spíše měkkým muzicírováním. Jako celek působila Sinfonietta trochu rozvláčným dojmem.“

Takmer po desiatich rokoch sa nastávajúci šéfdirigent hamburskej Elbphilharmonie Alan Gilbert opäť postavil pred orchester Wiener Symphoniker. V štyroch koncertoch sa pritom viedenskému publiku spoločne predstavili v programe zloženom výlučne z diel českých autorov. Kým na prvých dvoch podujatiach zaznel Dvořákov Klavírny koncert g mol v podaní Stephena Hougha či Symfónia č. 4 Bohuslava Martinů, v druhej polovici svojho hosťovania uviedol Gilbert okrem Dvořáka aj hudbu Leoša Janáčka. Ako sólista sa k nemu na pódiu pridal jeden z najlepších violončelistov súčasnosti, Gautier Capuçon.

 

2018-01-15-PKFAilyn-Perez-cMilan-Mona-4

U Beethovena by si člověk přál o něco střídmější, laskavější a zdrženlivější zvuk a méně okázalé tempo.“

„Mariettina píseň má nádherně vyklenutou melodii a Ailyn Pérez ji vrhla do publika jako první, bez okolků a naplno.“

„Patří mezi ty pěvkyně, jejich hlas se se Straussovými písněmi snoubí ideálně.“

Beethovenova Sedmá a před ní pěvecké umění americké sopranistky Ailyn Pérez. První lednový abonentní koncert orchestru PKF-Prague Philharmonia byl v úterý rozdělen do dvou polovin, které se vzájemně nijak nepřetlačovaly. Šefdirigent Emmanuel Villaume je zastřešil nejen muzikalitou, ale také vehemencí.

 

7679WangYuja

„Tragiku společného života slyšíme v Schumannově Klavírním koncertu a moll jen minimálně.“

„Yuja Wang se za poslední roky podstatně vyvíjí v přednesu i v chápání hudby, kterou interpretuje.“

„Očividně ji to rozhodilo, chvíli polevila, hledala, ale intenzita hry poslední věty koncertu nedovoluje sólistovi jakkoliv zpanikařit.“

Pokud bylo soužití Roberta a Clary Schumannových takové, jak YUJA WANG interpretovala Schumannův klavírní koncert a moll, byl to upřímný a láskyplný společný život, plný prosvětlených radostných okamžiků. I tak lze uvést nedělní abonentní koncert Staatskapelle Dresden v drážďanské Semperoper. Francouzský dirigent mladší generace Lionel Bringuier řídil nesmírně povedený koncertní program, který spojoval tři autory, Petera Eötvöse, Roberta Schumanna a Bélu Bartóka.

 

čtvrtek, 10 leden 2019 10:05

S Josefem Špačkem v dobré společnosti

Autor:
190109BykovSpacekhires16cPetraHajska

„Glanerta zavedla jeho invence od Brahmse vlastně dost daleko.“

„Jestli Stravinskij vyzněl až strhujícím způsobem, pak přídavek doslova uzemnil.“

„Byčkov vedl filharmoniky k přesnému, nesentimentálnímu, věcnějšímu projevu.“

Prvnímu lednovému abonentnímu programu České filharmonie dominoval koncertní mistr Josef Špaček v roli sólisty. Stravinského Houslový koncert D dur prozářil takovým způsobem, že zastínil nejen autora první skladby večera Detleva Glanerta, ale i šéfdirigenta Semjona Byčkova s jeho Čajkovským.

 

Camille-Thomas-4422774021032229830432243683277847545249792n

„Symfonický prolog Jiřího Pauera se nesl v tradičním duchu.“

„Camille Thomas hraje Dvořákův koncert málokdy.“

„Janáčkova Sinfonietta byla důstojným zakončením festivalu.“

Festival České doteky hudby si dal do vínku dva záměry. Jednak chce uvádět české skladatele dvacátého století, jednak dávat příležitost mladým umělcům. Obojí naplnil slavnostní závěrečný koncert 20. ročníku v neděli 6. ledna ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Ke stému výročí narození skladatele zaznělo dílo Jiřího Pauera, Dvořákův koncert provedla jedenatřicetiletá francouzsko-belgická violoncellistka Camille Thomas a stéprvé výročí Tříkrálové deklarace oslavila Janáčkova Sinfonietta. U dirigentského pultu stál dvaatřicetiletý stálý hostující dirigent SOČR Marek Šedivý.

 

sobota, 05 leden 2019 08:13

Tajemství anděla? Tango!

Autor:
DSC4648

„Rozlišovat klasické tango a koncertní tango nuevo nebylo třeba. Šlo o atmosféru, dojem a prožitek, nikoli o antologii.“

„Kvinteto hrálo s velkým nasazením, temperamentně, vytrvale, bez výkyvů.“

„Patricie Poráková vnesla na pódium v páru s Javierem Antarem tvárnou poddajnost i vyzývavou vstřícnost, kočičí eleganci i přesnou techniku.“

Festival České doteky hudby přilákal publikum po koncertech klasické hudby v historických sálech Prahy také do Kongresového centra. V pátek večer se tam pod jeho hlavičkou uskutečnila premiéra hudebně tanečního večera Misterio del Ángel – Tango Argentino. Program připravil instrumentální soubor Escualo Quintet a tanečníci Tangonexion. Až na jednoho Jihoameričana Češi.

 

DSC4510

„V Bartókovi se zdálo, jako by byli vyškoleni nejlepšími folklorními soubory a jejich primáši.“

„Primárius Juraj Tomka zahrál svůj part naprosto neakademickým, emocionálně zaujatým, a přitom technicky dokonalým způsobem.“

„Dvojice Englichová a Veverka je již tak sehraná, že je úlevné poslouchat, jaký cit mají oba instrumentalisté pro styl, jak si pohrávají s tvořením tónu.“

Na pražské Novoměstské radnici se ve čtvrtek 3. ledna konal další z koncertů Českých doteků hudby – a s dalším dramaturgickým překvapením. Jednak v podobě účinkujících a jejich spojení – pořadatelé pozvali slovenský Mucha Quartet, harfistku Kateřinu Englichovou a hobojistu Viléma Veverku –, jednak připravili pestrý a nepodbízivý program složený ze jmen jako Bartók, Bella, Benda… ale hlavně Otomar Kvěch a jeho Hrubínovské proměny. 

 

středa, 02 leden 2019 13:01

Filharmonie v rukou mladých

Autor:
190101novorocniwebres44cPetraHajska

„Všichni hráli s úsměvem a s potěšením z možnosti komorního muzicírování.“

„Nekorancův výběr árií byl vhodný a poutavý, kontakt s publikem okamžitý a trvalý.“

„V rukou neustále se usmívajícího Josefa Špačka se koncert stal plnohodnotnou uměleckou záležitostí, milým vkročením do roku 2019.“

Novoroční koncert České filharmonie byl po všech stránkách ojedinělý. Orchestr hrál bez dirigenta, v menším obsazení a program zůstal u klasiky, ale obešel se bez velkých slavnostních čísel i bez podbízivosti a zábavnosti za každou cenu. Virtuozita skladeb působila o to neokázaleji, oč byla zřejmější. A celý večer měli v rukou mladí.

 

05-181231SilvestrBenatske-nespory07cPetraHajska

„Hned v prvním žalmu krásné sopránové sólo předznamenalo celý večer.“

„Interpreti zvládali hudbu s nezdůrazňovaným mistrovstvím, bez vnějškové virtuozity, se samozřejmostí, s mnoha a mnoha detaily.“

„Václav Luks nezdůrazňoval jen jubilace. Podchytil i vroucnost, tiché modulace, jemnost.“

Rozloučit se s odcházejícím rokem krásnou hudbou je určitě lepší, než jen hledat v televizních programech přijatelnou zábavu, klábosit a popíjet s přáteli, nebo se uchýlit někam do ústraní. Silvestrovský podvečerní koncert Collegia 1704 opět nabídl tuto hodnotnou alternativu všem, kdo jsou jí otevřeni. V zaplněném Rudolfinu zněla s obvyklým jedinečným muzikantským vkladem Vivaldiho duchovní hudba. Byla potěšením a rozptýlením, poučením a rozšířením poznání, ale mohla být chápána třeba i jako vděčné díkůvzdání za uplynulých 365 dní. 

 

pondělí, 31 prosinec 2018 16:03

Doteky hudby česky a slovensky

Autor:
DSC4205

„Peter Mikuláš je v Praze po léta častým hostem, ale árie z národních oper v jeho podání byly nenápadným trumfem celého koncertu.“

„Jaroslav Březina je mezi současnými tuzemskými tenoristy tím nejzajímavějším.“

„Libušino proroctví, zazpívané Danou Burešovou v plné síle a úctyhodně vygradované, se stalo přirozeným vrcholem celého koncertu.“

Rok 2018, rok stého výročí vzniku Československa, se v Praze důstojně uzavřel na festivalu České doteky hudby. Nedělní operní koncert v Rudolfinu připomněl nejen známé, ale i některé méně známé scény z děl klasiků. Obsáhl hudbu od Smetany po Suchoně. Jen ohlas v sále - v poměru k výkonům tří výborných sólistů a Moravské filharmonie Olomouc s Robertem Jindrou – byl však až nevděčně střídmý.

 

DSC4209

„Je až nepochopitelné, jaké bravurní souhry dosáhne komorní těleso, které se v různém složení sejde jednou do roka.“

„Zkoušíme tak, jako zkouší kvarteta nebo kvinteta – žádný dirigent, jen skvělá souhra, vysoké osobní nasazení a zodpovědnost. Je to zkrátka komořina.“

„Orchestr okouzlil svou bohatou dynamikou, energičností, barevností, souhrou a nepominutelným zvukem, kterým se vyznačují ty nejlepší ansámbly.“

Idea ředitele festivalu České doteky hudby Miroslava Matějky postavit vlastní festivalový orchestr se naplnila již před několika lety. Myšlenka orchestru složeného z těch nejlepších hráčů smyčcových kvartet a jiných komorních seskupení, se ukázala být nosná a přitažlivá i pro posluchače.

 

Frantiek-Sladk-

„Luboš Fišer dokázal i ve vánoční hudbě pracovat dramaticky s dynamikou a velkými kontrastními plochami.“

„Nejprůzračněji, nejintimněji, vyzněly ženské hlasy a´capella. A samozřejmě v té nejčistší křehkosti pak dětské sólo.“

„Nemohl jsem nezaslechnout ženino pohrdavé konstatování: „Hele, lepšolidi! Už jim dohráli...““

Jak je v Hradci Králové už tradicí, také letos na druhý vánoční svátek, na den sv. Štěpána zazněla v zaplněné katedrále Svatého Ducha v rámci Vánoc v katedrále „Vánoční kantáta“ Luboše Fišera. Letos ji doplnily vánoční písně pěti moravských autorů. Zpíval Katedrální sbor Cantores Gradescenses Hradec Králové, Komorní sbor Česká Lípa-Liberec a hrála Harmonie východočeských filharmoniků pod taktovkou Josefa Zadiny.

 

pondělí, 24 prosinec 2018 10:08

Haydnovská záře nad Mnichovem

Autor:
483688145857231818564053911972688414900224n

„Silně variabilní orchestr, technicky excelentní a na první pohled i poslech nesmírně sympatický.“

„Spojení s Robertsonem působilo na první pohled nesmírně přátelsky a srdečně. Bezprostřednost nebyla přítomna pouze v hudbě, ale reálně i na podiu.“

„Emočně poměrně skoupá hra, přesně „podle pravítka“, běžela razantně, ale byla zároveň plná překvapení.“

Klavírista Emanuel Ax i dirigent David Robertson jsou osobnosti, které pojí podobný přímočarý přístup k hudbě. Výsledkem je přímá a bezprostřední hudba, ukazující se bez patosu. Na předvánočním mnichovském koncertu se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu společně představili klasicismus a neoklasicismus Haydna a Stravinského. Nápaditý a logický program dotvořil v pátek večer dvojí Ravel.

 

sobota, 22 prosinec 2018 14:20

ČNSO se vlámal do Adventu – a skvěle

Autor:
Jazz-On-Screen-vyber-0012

„Zdálo se dokonce, že zvukaři vytahují kliky čím dál výš. Bohužel všechny.“

„Těleso je schopno nabízet klasické symfonie a činí tak ve své sezoně i na zájezdech, ale jeho silnou stránkou jsou přesahy.“

„Duší projektu byl Jan Hasenöhrl, úspěšný manažer, kterému to pořád skvěle hraje.“

Projekční plocha nad pódiem, na něm symfonický bigband, k tomu skvělí sólisté a nestárnoucí dirigent Carl Davis i jeho ležérní gesta a tři výstřední saka. Český národní symfonický orchestr připomněl v Obecním domě koncertem Jazz on Screen dobrý tucet filmů. Do předvánoční idyly s jejími rolničkami, svíčkami a pastýři vtrhl na chvíli velký svět se svými dramatickými i vášnivými příběhy a s ním stejně silné mezinárodní muzikantství amerického stylu.

 

pátek, 21 prosinec 2018 10:20

Rybovka na Žofíně, zase jinak

Autor:
1Y3A0432

„Svatováclavský chorál si vzal podobným způsobem jako Jiří Kabát za předlohu naposledy Josef Suk.“

„Svátky hudby našly zajímavou čtveřici sólistů a přizvaly - místo smíšeného sboru - královéhradecký chlapecký sbor Boni pueri.“

„Koncert končil tak, jak mnohé předvánoční programy končí – vánoční písní.“

Festival Svátky hudby v Praze, přehlídka s podtitulem Václav Hudeček a jeho hosté, rozvržená vždy od podzimu do jara, pokračovala tradičním předvánočním koncertem situovaným do paláce na Žofín. Rybovu Českou mši vánoční tentokrát v úvodu čtvrtečního večera doplnila premiéra z pera mladého skladatele Jiřího Kabáta - skladba pro housle a orchestr nazvaná Fantazie na Svatováclavský chorál, napsaná na tělo Václavu Hudečkovi. Autor byl dirigentem celého programu.

 

čtvrtek, 20 prosinec 2018 16:34

Filharmonie se dvěma sbory a jedním houslistou

Autor:
181219HrusaZimmermannwebres15cPetraHajska

„Zimmermann se s neméně proměnlivým a v rytmech podrobně komplikovaným orchestrálním protějškem výborně propojil.“

„Hudba, jako je Gemrotova neliturgická, hluboce duchovní a neokázalá, až civilní skladba, je v repertoáru vzácností.“

„Odpovědí je v andělsky čistém projasnění vstup dětského sboru přinášejícího naději a vánoční zvěst o narození Spasitele.“

Poslední předvánoční symfonický program České filharmonie obsáhl tři duchovní díla a trochu navíc ještě jeden houslový koncert. Jakub Hrůša vedle Dvořákova slavnostního Te Deum a Honeggerovy moderně krásné Vánoční kantáty velmi pozorně a citlivě uvedl do života novinku od Jiřího Gemrota, intimně ztišenou kantátu Vzkříšení naděje a světla. Středeční program se v Rudolfinu opakuje ještě dnes a v pátek večer.

 

181213Antoninihires05cPetraHajska

„Orchestr, který dnes sklízí nadšené recenze za ztvárnění děl Dvořáka, Janáčka, Čajkovského či Mahlera, se zde svým zvukem takřka blížil historickým nástrojům!“

„Maestro Antonini, vůbec o tom nepochybuji, musel na zkouškách pracovat velmi pečlivě, analyticky, možná i pedantsky. Ale na pódiu to tak nepůsobilo. On nenutil, nehlídal, nekontroloval – on inspiroval.“

„Úplně jiné vyznění má nedokonalost vzniklá ze strachu (ztuhlosti, roztřesení), že něco udělám špatně, nebo neudělám, a naopak zcela odlišně působí chyba vzniklá ve snaze jít na hranu technického rizika za účelem maximální intenzity výrazu. Jak říkal slavný dirigent Nikolaus Harnoncourt – „za takovou chybu jsem muzikantovi naopak vděčný.“ Myslím, že podobně se na to díval i pan Antonini…“