ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


190314CFBraunerVodickahires18cPetraHajska

„Po Stravinském přišlo to, kvůli čemu řada posluchačů ten večer vážila cestu do Rudolfina – Prokofjevův 2. houslový koncert.“

„Vodička je rozený sólista. Prokázal virtuozitu, muzikálnost… a také charisma.“

„Tomáš Brauner i vše vynahradil v Sinfoniettě La Jolla od Bohuslava Martinů.“

Na koncertech abonentní řady C se třikrát po sobě představili Česká filharmonie s Tomášem Braunerem a jako sólista v Prokofjevově Druhém houslovém koncertu Jiří Vodička. Přitažlivá byla navíc i dramaturgie, i když Haydn mezi Stravinským, Prokofjevem a Martinů působil jako pěst na oko, pro někoho možná úder na solar plexus. Následující hodnocení je psáno z pátečního koncertu 15. března.

 

SUPL6376BA2048

„Czech Ensemble Baroque hrál od prvních taktů s nebývalou energií, ze které bylo znát, že i oni se těší na tuto hudební degustaci.“

„Hudební provedení všech skladeb koncertu bylo dalším důkazem o důležitosti nadšení v hudbě a při jakékoli umělecké činnosti.“

„Dosáhnout takové ucelenosti projevu, jednotě v cítění hudby a přesnosti v jejím provedení a zároveň vyzařovat po celý večer energii a nadšení, si zaslouží velkého ocenění.“

Proč by vlastně koncerty vážné hudby měly být vážné? Roman Válek ve svém koncertním cyklu Bacha na Mozarta připravil na sobotní večer brněnskému publiku skutečně ojedinělý a nevšední kulturní zážitek. Rozhodl se navázat na starou tradici Tafelmusik, která byla populární zejména v 17. a 18. století, avšak svým vlastním uměleckým přístupem. Nechtěl, aby hudebníci byli jen kulisou ke šlechtickému slavnostnímu hodování, ale aby podávaná hudba dosahovala přinejmenším stejných kvalit jako podávané lahodné tekutiny.  Na programu byli Haydn, Richter a Neumann a k degustaci moravská vína.

 

sobota, 16 březen 2019 21:35

Paris, Paris v Besedním domě

Autorka:
DSC08190

„Filharmonie zahájila koncert s energickou rozhodností, kterou si díky pečlivé práci dirigenta dokázala udržet až do konce symfonie.“

„I přes velkolepost závěrečné skladby ale možná zůstalo v mysli nejvýraznějším a nejnosnějším bodem koncertu Mařatkovo Luminarium.“

„Bylo znát, že se orchestr nebojí objevovat nové obzory, že je otevřený se nejen vypořádat s hudbou mnoha tváří, ale ještě si ji navíc užít a vložit do ní část sebe a svého umění.“

Netradiční program připravila ve čtvrtek a v pátek Filharmonie Brno pro svůj 3. abonentní koncert. Rozhodla se totiž spojit skladby tří autorů ze tří odlišných hudebních epoch (klasicismu, romantismu a současnosti), jejichž dramaturgickým pojítkem byla Paříž. Psal tam Mozart, působil tam varhaník a skladatel Charles-Marie Widor a střídavě tam pracuje český skladatel Kryštof Mařatka - od něho zaznělo „Luminarium“, které bylo nepochybně ústředním bodem a vrcholem večera. Ačkoliv se spojení do takové míry odlišných skladeb může zdát velmi riskantní, je velice dobře, že se orchestr pouští i do takových výzev.

 

pfs1432019high-res-16

„Ebenův Řecký slovník je nápadem, koncepcí, ustrojením i vyzněním mimořádně zdařilé dílo.“

„V Orffově skladbě se zpívá i o posledním soudu, ale končí prosbou o vysvobození ze spárů trudnomyslnosti.“

„Sestavit druhou polovinu koncertu výhradně z Brucknerovy hudby do jednoho nepřerušeného celku byl vynikající nápad.“

Pražský filharmonický sbor i pro jarní á capella koncert šťastně zvolil neoposlouchané a objevné věci. Hudbou Petra Ebena vysloveně potěšil, v případě Carla Orffa připomněl, že napsal i mnoho jiných skladeb, ne pouze oblíbená a už skoro zprofanovaná Carmina burana, a Antona Brucknera představil prostřednictvím pásma sestaveného drobnějších děl ze sféry duchovní hudby prokládaných krátkými hudebními větami pro varhany nebo pro tři trombony. Do kostela svatých Šimona a Judy i tento program přilákal ve čtvrtek 14. března početné publikum.

 

18koncert1432019

„Barbara Maria Willi svou zapálenou, živou a ryzí interpretací barokního repertoáru umělecky na nejvyšší úrovni boří mýty o barokní hudbě.“

„Už od prvních tónů Bachovy Suity h moll bylo na hře Collegia Marianum nápadné jejich vnitřní sepětí, které se projevilo naprostým souzněním v cítění hudební fráze i afektu dané části.“

„Když se na pódiu setkají osobnosti, které jsme měli možnost slyšet, tak není pochyb, že loď popluje správným směrem.“

Prostory Konventu Milosrdných bratří v Brně se opět rozezvučely slavnostní, důstojnou a hrdou, ale zároveň přirozeně lidsky hravou a taneční hudbou vrcholného baroka. Barbara Maria Willi uvedla první z cyklu koncertů staré hudby, jímž otevřela 16. ročník jejího zdařilého a v Brně hojně navštěvovaného hudebního projektu, ve kterém se na pódiu setkávají špičkoví interpreti a osobnosti české i zahraniční historicko-interpretační scény. Čtvrteční večer diváky zavedl na dobrodružnou cestu se dvěma nositeli jména Bach a do období vrcholného baroka.

 

pátek, 15 březen 2019 18:21

Na filharmoniky v Hradci přišlo jaro

Autor:
DSC3421---foto-Patrick-Marek

„Královéhradečtí filharmonici se stali předním tělesem z těch, která se neobávají zkoumat a interpretovat moderní hudbu 20. a 21. století.“

„Mám za to, že hlavním cílem velkolepě pojatého večera bylo dát najevo hudebnímu světu, jak skvělými hráči na dechové nástroje dnes orchestr disponuje.“

„Diego Chenna svůj nástroj ovládá s elegancí a lehkostí, interpretuje přesně a bez jediného zaváhání. Poslouchat Mozarta v jeho podání je lahůdkou.“

Filharmonie Hradec Králové se rozhodla přivítat letošní jaro jeho „Svěcením“. Rozšifrovat předem název čtvrtečního abonentního koncertu řízeného novým šéfdirigentem Kasparem Zehnderem tak nemohlo být složité – avizovaným vrcholem večera se mělo stát v jeho druhé polovině provedení Svěcení jara Igora Stravinského. A sdělme hned v úvodu, že v nové etapě života orchestru šlo vskutku o velkou událost, nejen dramaturgickou.

 

140319killig025

„Právě v těchto okamžicích člověku naskočilo: Je mnoho výborných houslistů – ale pak je tu Gil Shaham!“

„Klavírista Martin Stadtfeld místy dominoval, místy jen skromně doprovázel, to vše bez ambice upoutat na sebe pozornost, přesto byl nepřeslechnutelný.“

„Byl to ten vzácný okamžik, kdy obecenstvo i hráči dýchají v jednom rytmu.“

Už se stalo pravidlem, že Jan Vogler, intendant Drážďanských hudebních slavností, které se konají od poloviny května do poloviny června, pořádá koncerty s hlavičkou festivalu i mimo hlavní dobu jeho konání. Večer nazvaný „Carte blanche“, který se uskutečnil ve velkém sále drážďanského Paláce kultury ve středu 13. března, byl opravdu mimořádný. Nejen jmény účinkujících umělců, ale i dramaturgií a provedením. 

 

středa, 13 březen 2019 20:39

Exodus podle Händela

Autor:
190312HandelIzrael18cPetraHajska

„Sbor i orchestr měl vynikající spoluhráče – vokální sólisty.“

„Deset ran egyptských zachycuje Händel kupodivu především pomocí žalmových textů.“

„Václav Luks očividně nenechává žádný detail náhodě, jde každým gestem a celým tělem neustále s hudbou.“

Václav Luks opět potěšil, v této sezóně poněkolikáté, objevným uvedením hudby, kterou běžně neslýcháme. Respektive vlastně vůbec nikdy. Händelovo oratorium Izrael v Egyptě, které v úterý zaznělo v pražské Dvořákově síni, je moc pěkným příkladem stylu, do kterého se skladateli vešla jak světská hudba s duchovními náměty, tak duchovní hudba psaná pro světské účely. Královský dvůr, církev, šlechta, platící publikum – ti všichni byli posluchači velkolepých hudebních architektur, mnohem méně niterných než Bachovy, ale přesto také krásných, čistých, zdařilých a působivých.

 

Berg-Zappa-2

„V každom tóne Zappovy hudby je cítiť, že jej autor skrátka len písal tak ako len on sám uznal za vhodné.“

„Orchestr Berg pod vedením svojho dirigenta Petra Vrábla podal skutočne veľmi presvedčivý, živý výkon.“

„Skladba pre speakra a komorný orchester je svojho druhu melodramom, kde hráči z orchestra kladú otázky speakrovi, stelesňujúcemu učiteľku, respektíve skúšajúcu.“

Hoci je Orchestr Berg známy svojou invenciou a nekonvenčnými koncepciami, prvý koncert ich devätnástej sezóny bol, aspoň pre mňa, predsa len ešte o niečo vzdialenejší tomu, na čo sme si u telies venujúcim sa „vážnej hudbe“ zvykli. Večer 11. marca v Divadle Archa totiž ansámbel venoval jednému z najpozoruhodnejších zjavov hudobnej scény 20. storočia, Frankovi Zappovi. Otvorene ukázal, že hranice, vytyčované najmä medzi jednotlivými žánrami, môžu byť celkom zaujímavé práve vtedy, ak sa prekročia.

 

Foto-Milo-Kolesr-8

„Diriguje bez snahy zalíbit se publiku. Slouží hudbě a kolegům, ukazuje, napovídá, vede, předjímá, podrobně komunikuje.“

„Měl na pódiu Javůrkovou, Kosku a opět Goldscheidera. Byla mimořádná radost čtveřici hornistů poslouchat.“

„Symfonie stojí mezi konvencí a invencí, mezi tradicí a pohledem kupředu. Není novátorská, ale rozhodně stojí za poslech.“

Program Pardubického hudebního jara obsahuje řadu významných jmen tuzemských interpretů, počínaje tělesy z Pardubic - Komorní filharmonií a orchestrem Barocco sempre giovane – přes Lukáše Vondráčka a Petra Nekorance po Haasovo kvarteto a Cappellu Marianu a konče Hradišťanem, Melody Makers a Musicou Bohemicou. Úvodní pondělní koncert v tomto kontextu ozdobil orchestr PKF-Prague Philharmonia.

 

pondělí, 11 březen 2019 18:19

Trubadúr v Liberci
Téměř gotická opera

Autor:
SkvrnakovaIL-TROVATORE-67

 „Temný romantický příběh, nijak zvlášť autenticky středověký, nijak kontroverzně aktualizovaný.“

„Těžko říci, jestli je Trubadúr v tomto případě víc o Manrikovi a Leonoře, nebo o hraběti Lunovi, ale do hry v Liberci zásadním způsobem vstupuje také cikánka Azucena.“

„Divák odchází spokojen ze setkání s opravdovým uměním operního zpěvu.“

Sledovat Verdiho hudební drama zblízka má také něco do sebe. Ani mnohá italská divadla nejsou nijak obrovská, takže kontakt zpěváků a hlediště, vyplývající z nevelkých rozměrů interiéru liberecké operní scény, je především příjemný a určitě ne mimořádně neobvyklý. A nová inscenace Trubadúra v Divadle F. X. Šaldy je v této sezóně dalším projektem, který stojí za to vidět. Nejen pro malou vzdálenost od jeviště, ale i pro náboj dramatičnosti, který se podařilo opeře, hlavně hudebně, vdechnout.

 

IdomeneomediafotoMartinaRoot-5

„Plzeňský operní soubor sáhl k hudebně náročnému dílu. Naštěstí v konstelaci, kdy našel dobré pěvecké představitele.“

„Vášnivě zuřivá árie zhrzené Elektry je zvláštním neuzavřeným koncem celé opery.“

„Hudbou vyjádřená mořská scenérie našla v režijním, scénografickém a světelném pojetí adekvátní obrazy.“

Mozartova opera Idomeneo je do určité míry ještě zakotvena v barokním modelu a může proto působit složitě a zdlouhavě. Nová inscenace Divadla J. K. Tyla, vůbec první nastudování díla v Plzni, takový dojem nevyvolává. Úspěšně naopak komplikovaný antický příběh zpřehledňuje, je vizuálně zajímavá a hudebně dostatečně stylová, víc než uspokojivá. Soudě podle sobotního premiérového večera, rovným dílem na tom mají zásluhu režisérka Arila Siegert, scénograf Hans Dieter Schaal a dirigent Norbert Baxa.

 

DieverkaufteBrautkhp056

„Francouzská režisérka německou kulturu vidí také bez příkras, ale spíše pobaveně.“

„Na podvody je určitě zvyklý - a v závěru jde tedy jeden nepodstatný neúspěch jen zapít k baru.“

„Podrobné a uvolněné herectví, ale i zpívání na vysokém standardu. Vyrovnané obsazení. Vše se samozřejmostí, která vzbuzuje lehkou závist.“

Zlatá osmdesátá. Nebo začátek devadesátých. Kecal je cynickým provozovatelem zábavního podniku Kezal´s Village plného hostů, komedianti jsou céčkoví varietní umělci, Jeník frajer v džínách a Mařenka těhotná servírka. Takhle napsané to vypadá strašně – ale Smetanova Prodaná nevěsta, zpívaná v němčině, je v drážďanské Semperově opeře přesto podařená: hudebně poutavá, reálná - a hlavně zábavná. Stojí za ní francouzská režisérka Mariame Clément a český dirigent Tomáš Netopil.

 

sobota, 09 březen 2019 10:13

Láska, láska, láska!

Autorka:
OLB1233

„Zpěvák musí zvolit repertoár, který bude na míru pasovat k jeho hlasu a zároveň bude dostatečně nosný… Veronika Hajnová to dokázala na sto procent.“

„Hned první písní nás interpretka vtáhla do této vášnivé a romantické atmosféry.“

„Zpěvák musí být dobře školeným profesionálem, ale zároveň citlivým a vnímavým interpretem s otevřeným srdcem. A právě tak se publiku představila.“

Národní divadlo Brno pořádá sólistům komorní pěvecké recitály, ve kterých mohou své umění ukázat ještě i na jiném než operním repertoáru. Mezzosopranistka Veronika Hajnová-Fialová tak připravila brněnskému publiku krásný večer písněmi ruských romantiků. Zběsilé noci, lehkovážné noci, smutné noci, leč po nich jitro... To je velmi případný podtitul reflexe, která podrobně popisuje charakter i náladu písní a zhudebněných textů a oceňuje, jak pěvkyně zachytila a vyjádřila mnohotvárnost emocí vtělených autory do jednotlivých písní. 

 

wihanovo-header-d7451

„Finále prvního Haydnova kvartetu dobře připravilo půdu poslednímu kvartetu Ludwiga van Beethovena.“

„Beethovenova čtvrtá věta posluchače zcela vtáhla do hudebního děje.“

„V monumentálním Čajkovského díle spolu jednotlivé hlasy příkladně korespondovaly.“

Jistota uchopení i souhry, kompaktní zvuk, obrovská škála dynamiky, dokonalá výstavba děl… Haydnův první kvartet, Beethovenův poslední a k tomu třetí z kvartetů Čajkovského, věnovaný památce Ferdinanda Lauba… Takový byl šest dní po zahájení Smetanovských dnů v Plzni středeční koncert Wihanova kvarteta.

 

190305LesPlaisirs14cPetraHajska

„Ozdobou večera byla nejen hra flétnistky Jany Semerádové, ale rozhodujícím způsobem také hlas belgické sopranistky Lore Binon.“

„Hudba Bachova vzdáleného bratrance Johanna Bernharda byla příjemně roztančená a v částech s flétnou mimořádně muzikální.“

„Ústředním bodem a také vrcholem programu měla být a také byla Bachova Kantáta o kávě.“

Popeleční středou, tedy dneškem, má začít v tradičním katolickém pojetí předvelikonoční půst. Pokud bychom to brali vážně, tak doslova v nejzazším možném okamžiku, vpředvečer tohoto mezníku liturgického roku, uspořádalo Collegium Marianum koncert, navíc výrazně světský. Na úvod 19. ročníku cyklu Barokní podvečery připravilo totiž do Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě program nazvaný Les Plaisirs – Potěšení – a nezakrytě při něm podpořilo tanec a další radovánky… a dokonce i neřest zvanou pití kávy!

 

gTfZt0x

„Beata Hlavenková se pohybuje mezi žánry, často je velmi těžké definovat o jaký žánr jde.“

„Za desku Theodoros obdržela cenu Anděl v kategorii jazz a blues.“

„Počkejme si na  Jana Bartoše a Ivo Kahánka, kteří křídlo rozezní tentokrát klasickým repertoárem.“

Cyklus Hybatelé rezonance spojuje jediné – koncertní křídlo C. Bechstein D282. Letos je to už potřetí, co v koncertní síni v klášteře Anežky České zaznívají klavírní recitály. Předchozí dva koncertní cykly byly mimořádné. Saleem Ashkar na nich provedl kompletní Beethovenovy sonáty. Letošní dramaturgie tedy stála před těžkým úkolem. Bylo jasné, že Saleema Ashkara nahradit nepůjde. Dramaturgie vsadila tedy na různorodost.

 

878A2284

„Nácvik byl nenásilný, ještě víc šlo o neodolatelnou klauniádu sbormistra a dirigenta Martina Dobíška.“

„Není jisté, jestli malé děti retrospektivu z dob komunistického režimu úplně poberou, ale za pokus to stojí.“

„V idylickém příběhu vlastně o nic nejde, rozhodně ne o drama. Ale solidaritu a soucit stojí za to připomínat a ukazovat.“

Heslo, které nakonec zrušilo kouzlo a umožnilo zakletým duchům realizovat připravovanou inscenaci, bylo „…tfuj tfuj tfuj! Vymetej! Vymetej!“ Mezi dospělými vznikly dohady, jestli to nemá být slovo „soudruh“, ale to byla spíš provokace. Děti měly jasno. V zákulisí při setkávání s přízraky a duchy, zabývajícími se epizodami z chystaného představení, zachytily klíčová slova správně. Brittenův Kominíček se tedy po přestávce na jevišti pražského Divadla ABC v neděli odpoledne přece jen objevil.

 

pondělí, 04 březen 2019 11:51

Olivier Latry netradiční

Autor:
Deyan-Parouchev-HR

„Už dlouho jsme v Praze neslyšeli tak fantastický výkon na varhanním koncertě.“

„Veškerá nástrojová ekvilibristika působila samozřejmě při naprosté zřetelnosti jednotlivých hlasů.“

„Čistota vedení hlasů Bachova originálu byla Lisztovi značně cizí a posunula skladbu do série jeho virtuózních klavírních transkripcí.“

Varhaníci z Francie, kteří u nás vystupují, se většinou přidržují osvědčeného schématu pro vystoupení v cizině – hrají téměř výhradně skladby své země všech slohových období v kombinaci s improvizací, ve které jsou světovou velmocí. Titulární varhaník pařížského chrámu Notre-Dame a profesor na Conservatoire National Supérieur de Paris Olivier Latry šel jinou cestou. Na koncertě, který musel Symfonický orchestr hl. m. FOK přeložit ze Smetanovy síně do Rudolfina na neděli 3. března 2019 odpoledne, se věnoval Bachovi a skladbám zamýšleným k jeho poctě na téma B-A-C-H.

 

F-Rattle-190227SimonRattle01cPetraHajska

„Čekalo se na Sira Simona hodně dlouho, ale když konečně přijel, stálo to za to.“

„Přidat k Mahlerovi Dvořákův Zlatý kolovrat, to chtělo kus dramaturgické fantazie. Buďme vděčni, že padl los takto.“

„Mahlerova hodinová Píseň o zemi, v níž nekonečně nádherná poslední píseň zabírá celou polovinu, dostala sváteční podobu.“

„Ewig…“ Věčně… Doznívají poslední slova Písně o zemi a pak i poslední tiché tóny partitury a nastává dlouhé hrobové ticho, které naštěstí nikdo v sále neporuší. Potlesk začíná opravdu až poté, co dirigent spustí ruce a svěsí ramena. A pak trvá hodně, ale opravdu hodně dlouho. Je poslední únorová středa, půl desáté večer. Tisícovka lidí v pražském Rudolfinu byla účastna koncertu, při němž Sir Simon Rattle debutoval u České filharmonie. Učinil tak s Mahlerem a Dvořákem.

 

čtvrtek, 28 únor 2019 08:36

Nová hudba, cyklus povedený na druhou

Autorka:
Hork-nov-CF994231-310B-4E92-A802-24B4B5D4E452

„Trio Polák-Horák-Novák se zhostilo děl s chutí a citlivostí a upřelo svou maximální pozornost na detaily s dynamikou. Umělci jejich kalibru šíří povědomí o kvalitní soudobé hudbě tím nejpozitivnějším způsobem.“

„Při díle Clarinet Zombie se z Milana Poláka stalo vše, jen ne zombie. S vysokým nasazením a energií předvedl spoustu možných i zdánlivě nemožných technik hry na klarinet.“

„Na první pohled zvláštní a netradiční kombinace zmíněných tří nástrojů zněla díky muzikalitě a souhře muzikantů v ensemblu od začátku velmi příjemně.“

V koncertním sále Pražské konzervatoře se odehrál inspirativní večer se skladbami českých a německých současných autorů. Osmý ročník cyklu Nová hudba na druhou a pátý koncert z něj představily premiéry děl Holmera Beckera, Michaela Emanuela Bauera, Jiřího Bezděka, Nikolause Brasse, Pavla Trojana a Járy Nováka, který byl zároveň spolu s Ladislavem Horákem a Milanem Polákem interpretem večera. Klarinet, kytara a akordeon se na něco přes hodinu spojily v jeden symbiotický muzikální organismus a nabídly ochutnávku skladeb, které měly myšlenku a především vysokou interpretační úroveň. 

 

veb-Pikov-DSC5268

„Martin Glaser vypráví operu na pomezí snu a reality.“

„Orchestr by mohl podporovat dění mnohem vehementněji.“

„Když Soňa Červená deklamuje svým hlubokým hlasem za tichounkých přiznávek orchestru francouzskou sloku písně, tak mrazí.“

Brněnská inscenace Čajkovského Pikové dámy láká i rok po premiéře na hudbu ne tak často hrané opery, na temný petrohradský příběh – a na Soňu Červenou. Třiadevadesátiletá pěvkyně a herečka je v inscenaci zapojena aktivně a obdivuhodně. Hrála a po svém trochu zpívala i v úterý 26. února. Do konce sezóny však už nyní titul v plánech nefiguruje.

 

RE86218

„Další pardubický večer tak přinesl ve výsledku zajímavé srovnání hudby, která se hrála ve Vídni.“

„Pardubický orchestr má pro naplňování programu projektu ty nejlepší předpoklady, dané jeho obsazením, tradicí i půlstoletou zkušeností.“

„Klarinetista Irvin Venyš se pro provedení Kramářova Koncertu Es dur jevil jako sázka na jistotu.“

Komorní filharmonie Pardubice je jedním z hudebních těles, která se aktivně zapojila do dlouhodobého projektu Češi ve Vídni - vymyšleného a postupně realizovaného agenturou ArcoDiva a nahrávací společností Naxos. Cílem projektu je obnovit vědomí o roli českých skladatelů 18. století, kteří komponovali v hlavním městě tehdejšího mocnářství, byli současníky Haydna, Mozarta či Beethovena a spoluvytvářeli jednu ze základen hudebního klasicismu s přesahem do období raného romantismu. V pondělí tak mimo jiné zazněl (a dnes podruhé ještě zazní) Kramářův Klarinetový koncert Es dur. Sólistou je Irvin Venyš, diriguje Marek Štilec.

 

úterý, 26 únor 2019 14:57

Krásná Magelone v Konventu

Autor:
8509438

„Ensemble Opera Diversa je zajímavou alternativou, která nabízí možnost naživo slyšet kompozice uváděné pro svou náročnost zcela výjimečně.“

„Příběh o krásné Mageloně a rytíři Petrovi je původně francouzská středověká pohádka.“

„Richard Novák i ve svém věku prokazoval nezměrnou vitalitu a schopnost vcítit se do nejrůznějších postav příběhu.“

Komorní cyklus brněnského Ensemble Opera Diversa nabídl v pondělí 25. února v Konventu Milosrdných bratří unikátní koncert s názvem Recitál Richarda Nováka. Na programu zazněl velmi zřídka interpretovaný písňový cyklus Die schöne Magelone, který zkomponoval Johannes Brahms inspirován novelou Liebesgeschite der schönen Magelone und des Grafen Peter von Provance (Milostný příběh krásné Magelony a hraběte Petra z Provence) z pera německého romantického básníka Ludwiga Tiecka. Cyklus je koncipován jako trio pro zpěv, klavír a recitátora. Maestro Novák si ke spolupráci přizval vynikajícího klavíristu Kostiantyna Tyschka a známého brněnského herce Vladimíra Krátkého.

 

Smetmatine-125

„Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela.“

„Zaujímavosťou bolo prevedenie diel pre dva klavíry, osemručne.“

„Potenciál, ktorý toto podujatie (aj s ohľadom na zaplnené auditórium) nepochybne má, ešte celkom naplnený nebol.“

Matiné k výročiu narodenia Bedřicha Smetanu je už pravidelnou akciou Národního divadla, na ktorej hold tomuto velikánovi skladajú predovšetkým stáli členovia prvej českej scény. Koncert tento rok pripadol na sobotu 23. februára a ako sólisti sa predstavili klavirista Miroslav Sekera a speváci Michaela Zajmi, Marie Fajtová a Josef Moravec. Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela, rôznorodý program sprevádzala aj rôznorodá kvalita interpretácie.

 


„Nabízí se tu lákavá možnost setkání s dílem v podobě nerušené násilnými aktualizacemi.“

„Významné podněty vycházely tento večer od dirigentského pultu od  Constantina Trinkse.“

„Andreas Schager je typický hrdinný tenorista, jehož hlas však zatím naštěstí ani trochu neztěžkl.“

Wagnerova Lohengrina má pražské Národní divadlo na repertoáru už dva roky. Dva renomovaní zahraniční hosté v hlavních rolích byli však nyní důvodem k uspořádání dvou mimořádných zvýrazněných představení. Náhlá nemoc pak způsobila, že hosté byli nakonec tři – Andreas Schager, Thomas Johannes Mayer a s nimi neplánovaně ještě Barbara Haveman. Znovu si operu poslechnout a prožít stálo s nimi za to.

 

P2215410

„Obě díla, byť přes hlubokou časovou propast, shodně rezonovala svojí barevností, emocionalitou a naléhavostí sdělení.“

„Tíhu i lehkost vokální složky nesla čtveřice sólistů, kteří se střídali i v duetech, v triu a také v kvartetu s nádherně vedenými kontrapunktickými hlasy.“

„Závěrečné ovace vestoje si protagonisté rozhodně zasloužili. I když je to dnes tak trochu módní reakce publika.“

Díky Filharmonii Hradec Králové se mohla uskutečnit světová premiéra Varhanního koncertu Josefa Vodáka. Stalo se tak 21.února 2019 v beznadějně vyprodaném sále po neuvěřitelných 36 letech od zkomponování! Bohužel se toho autor již nedožil, zemřel vloni 13. prosince.

 

DSC6343-b-web

„Soudobé skladby často bývají jen jakoby nenápadně „propašovávány“ do programů.“

„Kühnův smíšený sbor vedený precizní Lenkou Navrátilovou dokázal, že je tělesem s mladou duší.“

„Štědroňova hravá hudba verše Blatného skvěle podpořila a sboru umožnila prokázat své kvality v o něco klasičtější sazbě, která místy upomínala například na tvorbu Bohuslava Martinů.“

Kühnův smíšený sbor je na naší hudební scéně stálicí, což potvrzuje i jeho letošní šedesátileté výročí. Jeho pestrý repertoár zahrnuje díla od baroka po současnost, sbor spolupracuje s předními orchestry na velkých vokálně instrumentálních dílech, nezřídka se pouští do žánrových přesahů především k filmové hudbě. O to více potěší, že pro koncert s názvem Celebration k oslavě šedesáti let své činnosti zvolil Kühnův sbor program složený čistě ze skladeb současných autorů, navíc mladší střední generace.

 

čtvrtek, 21 únor 2019 07:23

Skutečně rodinný večer

Autor:
IMG7020

„Barbora Jirsová a Vilém Jirsa jsou příkladem toho, že pro lásku k hudbě nemusíte pocházet z hudební rodiny.“

„Eliška Kukalová, jedna ze tří účinkujících sourozenců Kukalových, zahrála Cikánské melodie obdivuhodně.“

„Operní recitál Daniela Klánského byl bonbonkem večera.“

Kde jsou ty doby, kdy se v rodinách muzicírovalo. Dnes se místo toho pustí CD nebo MP3, případně chytrý telefon. A přesto jsou rodiny, kde se pěstuje hudba a sourozenci společně hrávají. Už minule (Apoteóza smyčců) jsem psal o skvělé dramaturgii letošního festivalu Svátky hudby. Tu potvrdil i koncert 19. února 2019 nazvaný Bratři a sestry. Ukázalo se, že to s tím rodinným muzicírováním nemusí být až tak špatné a že ho neprovozují jen děti hudebníků. I když rodinné hudební zázemí může hrát významnou roli ve směřování potomků. Kukalovi i Klánští jsou toho perfektním příkladem.

 

190219PKOJan-Bartos31cPetraHajska

„Kombinace dvou děl pro smyčce v takto úzkém sousedství je hraniční, ale nebezpečí z dlouhých ploch podobného zvuku se podařilo vyvážit.“

„Mendelssohn se poslouchal příjemně. Není to nijak osobitá hudba, ale je zajímavá tím, jak zůstává na pomezí stylů a epoch.“

„Sólista ve frázování krásně sledoval vývoj a směřování hudby a minuciézně vypracovával drobné kontrasty a malé protiklady.“

Alfred Schnittke, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Wolfgang Amadeus Mozart… a Jan Bartoš. Silná sestava osobností v programu Pražského komorního orchestru. Mladý pianista byl jeho magnetem a vrcholem. Přesto, že prostředí a akustika kostela svatých Šimona a Judy nejsou pro klasicistní klavírní koncert ani případné, ani ideální.

 

4V0A5701

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“

„Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“

„Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“

Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním způsobem. Na scéně ji v našich končinách asi hned tak neuvidíme, takže záměr rozhlasových symfoniků, uvést to podstatné z ní koncertně, upoutal logicky pozornost. Jak se v sobotu večer v Rudolfinu ukázalo, tak právem.

 

fok142201972dpi-39

„Posluchačům dychtivým výjimečných výkonů tohoto interpreta zřejmě nezbývá, než si je v plné kráse vychutnat v některém ze světových operních domů.“

„Pozornost si v její interpretaci zaslouží především skvělá práce se zvukovou barvou a dynamikou, které jsou v případě Šrejmy Kačírkové ve velké organické symbióze.“

„V doprovodech se občas projevovala nepřesnost souhry se sólisty a bohužel i intonační nedotaženosti.“

Vyhledávaný český tenorista Pavel Černoch se od svých debutů na počátku milénia v brněnské Janáčkově opeře a v pražském Národním divadle vyskytuje na tuzemských pódiích poměrně sporadicky. I proto si řada zájemců nenechala ujít koncert nazvaný Pavel Černoch gala pod hlavičkou Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, kde dostal uznávaný pěvec prostor představit se v áriích z řady rolí, v nichž exceluje na předních světových scénách. Pavel Černoch si do pražského Obecního domu odskočil z Londýna, kde právě v Královské opeře v Covent Garden zpívá roli Borise v inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová.

 

XOXO6540

„Opera tím nejzákladnějším úběžníkem pro PKF není, ale přesto umí doprovázet pěvce jako málokterý jiný náš orchestr.“

„Oba dokáží dát do hlasu cit jako ze života. Úžasně hrají, do poslední chvíle, až za dveře do zákulisí.“

„Na operní koncert je emocí přítomno víc než obvykle. Herecky i pěvecky ukázka té nejvyšší profesionality.“

Šest samostatných árií, dvě operní finále, dva přídavky a jeden nevážný dvojzpěv. Taková je pěvecká bilance Jonase Kaufmanna po jeho čtvrtečním mnichovském koncertě, při kterém ho doprovodila PKF-Prague Philharmonia a na němž s ním spoluúčinkovala Anita Rachvelishvili. Program tvořila výhradně francouzská opera a tenorista ji ve svém rodném městě představil jako vesměs velmi jemnou hudbu. Samozřejmě s výjimkou dramatické Carmen.

 

190213ByckovGersteinhires03cPetraHajska

„Janáčkovo Concertino je ve světové komorní literatuře dílo dost ojedinělé.“

„Čajkovského klavírní koncert č.3 si zapomnění nezaslouží.“

„Schubertova“ Velká“ symfonie je skutečně grandiózní dílo.“

Kirilla Gersteina, všestranného klavíristu, který se nebojí hrát jazz, romantiky i soudobou hudbu, pozvala Česká filharmonie na svůj abonentní koncert 13. února. K České filharmonii má Kirill Gerstein osobní pouto. Kamarádí se roky s ředitelem filharmonie Davidem Marečkem a v Praze koncertuje pravidelně. Patřila mu první půlka večera, druhou si zabral už sám orchestr v čele se Semjonem Byčkovem a Schubertovou symfonií C dur „Velkou“. První půle večera ukázala mistrovství klavíristy i sólistů České filharmonie, druhá pak neustále stoupající kvality našeho předního tělesa.

 

REN7175

„V průběhu večera nebyla hluchá místa a jednotlivé skladby na sebe nejen navazovaly, ale dávaly koncertu vítanou gradaci.“

„Výsledkem je osobitá interpretace nabitá virtuozitou, sehraností a vzájemným porozuměním.“

„Je třeba ocenit i to, v kolika různých stylových podobách se trio představilo a každému období odevzdalo, co jeho jest.“

V této sezoně je vzácné slyšet v Praze hrát Dvořákovo trio, o to příznivější byl záměr pořadatelů pozvat tento oceňovaný soubor k vystoupení v rámci Komorní řady pořádané Komorní filharmonií Pardubice. V pondělí 11. února byl sál Domu hudby vyprodán. I z toho lze usuzovat, že v tomto městě je po kvalitní komořině hlad. Ostatně, pouhá hodina jízdy vlakem z Prahy může z Pardubic udělat vítaný cíl zájemců o dobrou hudbu ve špičkovém podání.

 

070219killig024

„Prakticky při každém setkání vznikne na pódiu mimořádně vznešená produkce.“

„Schiff v roli dirigenta nepůsobí nijak učitelsky, jak je u něj v některých případech zvykem.“

„U Schiffa může člověk vypozorovat mimořádně niterný, zcela osobní vztah s hudbou. Právě pro tento vztah ho lze nazývat poustevníkem hudby.“

Pro zasvěceného posluchače je setkání s Andrásem Schiffem jedinečnou příležitostí osobně vnímat kvality tohoto nevšedního umělce. Přes množství dobrých nahrávek, ze kterých lze dobře vysledovat Schiffův vývoj, se nic nevyrovná živému setkání. Navíc v případě středečního drážďanského koncertu, s čistě mozartovským programem a s doprovázející Cappellou Andrea Barca, to bylo setkání zcela mimořádné.

 

DSC4902

„Veronika Jarůšková je na post primária svojou charizmou a hráčskymi dispozíciami ako stvorená.“

„Brahmsova hráčsky neľahká kompozícia v ich prevedení vyznela ako príjemné, priateľské muzicírovanie.“

„Veľmi lyricky podaný, podmanivý prídavok z Dvořákovho Kvintetu bol skôr ďalším číslom programu než prídavkom.“

Doma vraj nikto nie je prorokom: ibaže by bola reč o skvelom českom ansámbli Pavel Haas Quartet. Vystúpenia tohto telesa, ktoré je aj v zahraničí čoraz renomovanejšou značkou, sú totiž pre domáce publikum stále očakávanou udalosťou a vždy sa stretávajú s nadšenými reakciami. Stredajší koncert v Rudolfíne nebol výnimkou a tiež len potvrdil, že sa štvorica Jarůšková, Zwiebel, Kabát a Jarůšek tejto obľube teší skutočne právom. Ako rezidenčný súbor tohtoročnej sezóny Českého spolku pro komorní hudbu sa 6. februára predstavil Pavel Haas Quartet v dielach Petra Iľjiča Čajkovského a Johannesa Brahmsa, v druhej polovici koncertu doplnil zostavu violista Pavel Nikl.

 

úterý, 05 únor 2019 17:08

Česká filharmonie v Labské filharmonii

Autor:
190204CzechPhilHamburgwebres50cPetraHajska

„Zřetelnost a příjemná blízkost je asi nejpřesnější slovo, kterým lze vystihnout dojem z poslechu hudby v Elbphilharmonie.“

„Akustika síně podporovala v partituře to nejlepší možné.“

„Kompletně ruský večer patřil především Byčkovovi. Filharmonie je mostem mezi Východem a Západem.“

Česká filharmonie je na turné po západní Evropě. V pondělí ji se Semjonem Byčkovem zavedlo do sálu Labské filharmonie v Hamburku, kde ještě nehrála. Na kompletně ruský program navázaly dva přídavky. Brahmsův rázný a efektní Uherský tanec v nich nakonec překryl lyrického slovanského Dvořáka. Alespoň u té části publika, které si nadšeně začalo tleskat do rytmu nebo se v rytmu hudby lehce pohybovalo a na konci vstávalo. A byla takových lidí většina…

 

K11367

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“

„Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“

„Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“

Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na čele so šéfdirigentom Alexandrom Liebreichom predviedli hráči SOČR skladby Franza Schuberta, Felixa Mendelssohna-Bartholdyho a Jiřího Kadeřábka. Pôvodne bol koncert propagovaný s podtitulom „Psáno pro SOČR“: zaznieť totiž mala aj premiéra novej Kadeřábkovej kompozície. A hoci sa tento plán večer 4. februára svojej realizácie nedočkal, atraktivita a vysoká úroveň koncertu celkom určite nechýbali.

 

pondělí, 04 únor 2019 09:09

Ivan Kusnjer se pochlubil žáky

Autorka:
Koncert-IKusnjer-037

„Dramaturg koncertu Beno Blachut mladší citlivě zařadil především duchovní skladby a komorní, písňový repertoár.“

„Sympatickou součástí programu byly skladby českých a slovenských autorů 20. století i současnosti.“

„Nenápadnou, avšak zcela neopomenutelnou hvězdou večera byla pak klavíristka Iryna Roměnska, dlouholetá korepetitorka Národního divadla.“

V rámci nepravidelné koncertní řady dalo první únorovou sobotu pražské Národní divadlo prostor svému dlouholetému opernímu sólistovi, trojnásobnému držiteli Ceny Thálie a mimo jiné také významnému pedagogovi HAMU Ivanu Kusnjerovi. Mimořádný koncert nazvaný Ivan Kusnjer a jeho žáci se konal v prostoru kostela sv. Anny, který od roku 2004 využívá mezinárodní duchovní centrum Pražská křižovatka Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

 

doncarlos-general-067

„První premiérové obsazení nebylo kompletně ideální. Nejlepšími pěvci byli Veronika Hajnová-Fialová a Jiří Brückler.“

„Skladatel se Donem Carlosem později ještě opakovaně zabýval. Jako kdyby se potýkal s pochybnostmi nad celým dramatem.“

„Klíčem k celému příběhu se zdá být scéna, v níž se setkávají Velký inkvizitor a král Filip.“

Nový brněnský Don Carlos, v pěti dějstvích čtyřhodinové představení, má jednolitý vizuální vzhled, temný, působivý a nadčasový. Hudba a příběh by však asi místy potřebovaly dostat ještě o něco větší podmanivost a kontrastnost. Verdiho opery jsou plnokrevná dramata - a tato, o nenaplněné lásce, věrném přátelství, nešťastném králi a ďábelské inkvizici, může být takovým dramatem dvojnásobně.

 

DSC5739

„Albrecht Mayer boří ustálené normy a se zvukem přímo kouzlil.“

„Williamsův Koncert pro hoboj a orchestr je velmi působivý.“

„V žádné jiné symfonii není Beethoven tak lyrický a poetický jako v Pastorální.“

Pietari Inkinen, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, se dlouhodobě snaží o vysokou uměleckou úroveň orchestru. K tomu patří i hra pod taktovkou významných dirigentů a hra se špičkovými sólisty. Inicioval proto i pravidelnou spolupráci s Berlínskými filharmoniky, díky které mohli Pražané osobně zažít třeba houslistu Daishina Kashimota, kontrabasistu Janne Saksalu nebo flétnistu Matthieua Gauci-Ancelina. Ve středu 30.1. se ve Smetanově síni představil další ze špičkových členů Berlínských filharmoniků – hobojista Albrecht Mayer.

 

úterý, 29 leden 2019 09:06

Oslavenec Mozart, gratulant Domingo

Autorka:
1Y3A2858

„Po dnešním večeru si dovedu představit, jak Mozartovi jeho Pražané rozuměli a nosili ho na rukou.“

„Poslední léta Domingovi přinesla nejen titul dirigenta, ale také barytonisty, což byl prapůvodně jeho hlasový obor, a ředitele mezinárodní pěvecké soutěže Operalia.“

„Orchestr Národního divadla hrál tak jiskrně, lehce, precizně a nadšeně, že to byl jeden z nejlepších výkonů tohoto tělesa vůbec.“

Jedna operní událost, která předznamenala další, se v neděli odehrála v Praze. Plácido Domingo dirigoval ve Stavovském divadle koncert k poctě 263. výročí narození a tím samozřejmě i z díla Wolfganga Amadea Mozarta a zároveň osobně potvrdil, že se v červenci bude v Národním divadle konat jeho slavná pěvecká soutěž Operalia. Jako sólisté včera vystoupili dva její vítězové, Adela Zaharia a Simone Alberghini, a výrazné mladé talenty Štěpánka Pučálková a Petr Nekoranec. Mimořádně dobře hrál orchestr Národního divadla.

 

pondělí, 28 leden 2019 20:42

ČNSO: po filmové hudbě Mahlerova symfonie

Autor:
IIIkoncert-CNSO29

„Hornistka Zuzana Rzounková zvýraznila sólo prostupující celou třetí větu tak, že zůstane dlouho v paměti.“

„V Praze se americký dirigent John Mauceri publiku jevil jako věcný praktik.“

„Za vyrovnané hráčské uchopení skladby Českému národnímu orchestru patří velké uznání.“

Jedinou skladbu měl na programu třetího abonentního koncertu Český národní symfonický orchestr. Velmi zdařilým provedením Mahlerovy Páté symfonie připomněl velkou a ne zcela běžnou šíři svého interpretačního záběru a flexibilitu, s níž je schopen se zhostit podobného úkolu, stejně jako třeba večera filmové hudby s Ennio Morriconem o dva dny dřív nebo filmového programu na pomezí klasiky a jazzu před vánočními svátky. Hostem tělesa byl v neděli večer v Obecním domě John Mauceri, americký dirigent, u nás patrně účinkující poprvé.

 

pondělí, 28 leden 2019 12:14

Jan Bartoš hraje pro vnímavé publikum

Autorka:
FOK-4838636819155340352107081823072265483321344n

„Netýká se to jen vlastní hry, hluboce promyšlené, uměřené, neokázalé, sloužící skladateli, ale i pečlivě sestavené dramaturgie.“

„Nenapodobitelná pianissima byla výsadou Ivana Moravce. Málokterý současný interpret se jimi může pyšnit tak jako Jan Bartoš.“

„Smetanovy Sny uzavřely promyšleně koncepční program jako kontrast i propojení k Janáčkově skladbě V mlhách.“

Jsou klavíristé, jejichž hra září, vybuchuje a jiskří, a posluchači šílí. A pak jsou ti, kteří nehrají na efekt, nedávají své umění na odiv, a publikum je jejich hrou uhranuté. Protože zaujmout auditorium tak, aby s napětím čekalo, jak se budou odvíjet další takty, jak interpret přetlumočí ty nejniternější záchvěvy skladatelovy mysli a invence, to je umění, které je výsadou velkých mistrů. Jan Bartoš na svém recitálu v pražském Rudolfinu, který se uskutečnil v sobotu 26. ledna v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba, znovu ukázal, že patří nejen k současné české klavírní špičce, ale je umělcem přinejmenším evropského formátu.

 

499476092916209982187926154392525453918208o

„Inscenace vychází z pařížského provedení z roku 1906.“

„Záměrem bylo udělat klasickou operetu ve velkém stylu.“

„Žánr klasické operety je velmi náročný na interprety.“

Za vším je třeba hledat člověka. V tomto případě ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martina Otavu, který coby mladý herec trávil čtyři roky na prknech karlínského divadle a odnesl si z tohoto angažmá nezapomenutelné vzpomínky i lásku k operetě. Nyní už jako ředitel si řekl, že by nebylo špatné nějakou operetu v koprodukci realizovat. Ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek nebyl proti. Jen vybrat tu správnou. Pod Kulhánkovým vedením už Karlín uvedl Čardášovou princeznu, Netopýra i Polskou krev, zbývala opereta všech operet Veselá vdova. Ve čtvrtek 24. ledna měla v Karlíně první premiéru.

 

MG7140

„Krenkovu operu ´Jonny vyhrává´ jsme v Praze od roku 1927 neviděli a neslyšeli.“

„Máme možnost si zase o něco konkrétněji uvědomit, jakou dynamiku a atmosféru roky po první světové válce měly.“

„Výhrou bylo angažování dirigenta, který s touto operou – na rozdíl od všech ostatních účastníků projektu – měl už zkušenost.“

„Drábkova inscenace námět ani hudbu nepopírá. Je invenční a baví.“

Roztančená Evropa okouzlená nadále zidealizovanou, nicméně přece jen dosažitelnější Amerikou, nadšená novým životním stylem, moderní technikou, uměleckou svobodou, novými druhy zábavy… Evropa dvacátých let, v níž bezstarostným lidem na saxofon, na banjo a na housle hraje extrovertní černošský muzikant. Evropa, v níž se sváří staré s novým a v níž se jeden introvertní lokální skladatel zrovna snaží v Alpách vypořádat s vlastním životem. To je Ernst Krenek a jeho devadesát let stará opera Jonny spielt auf, nyní Národním divadlem od čtvrteční premiéry ve zdařilé podobě uváděná jako Jonny vyhrává.

 

čtvrtek, 24 leden 2019 17:55

PKO složil poctu Mozartovi

Autorka:
20190123PKOFotoFrantisekGela22

„Ne každé těleso je pro Mozartovu hudbu vhodné, Pražský komorní orchestr je ale jedním z těch typických.“

„Mozart svá divertimenta i ostatní komorní skladby tvořil většinou na objednávku pro domácí muzicírování nebo jako dar hostiteli.“

„Celý večer fungoval jako celek a jisté vybočení z obvyklých dramaturgických postupů bylo osvěžující a příjemné.“

Pět titulů z pera Wolfganga Amadea Mozarta naplnilo včerejší večer v Kostele sv. Šimona a Judy v Praze. Pražský komorní orchestr zvolil tento program, aby připomenul a oslavil 27. leden, kdy se v roce 1756 v Salcburku Mozart narodil. Na koncertě zazněla jeho ranější díla, vrcholná skladba ze sklonku života i zralý hornový koncert. Jako sólista se představil Jan Vobořil, provedení řídil koncertní mistr Leoš Čepický.

 

FilharmonieBrno2312019fotoVojtchKba-69

„Když funguje tým, vystupují z něj individuality – krásnou komorní práci předvedli první hráči.“

„Čisté a vášnivé provedení symfonie bylo pravou ukázkou síly orchestru.“

„Však také Daviesovo první po-koncertní gesto pokorného poděkování patřilo v jasném poselství orchestru.“

Na 2. abonentním koncertu Filharmonie Brno, který nesl trefný název „Šéfdirigent s taktovkou a za klavírem“, představil svůj orchestr, ve středu večer hrající ve vrcholné formě, umělecký šéf souboru Dennis Russell Davies. Na programu byli Dvořák, Voříšek a Mozart.  

 

čtvrtek, 24 leden 2019 13:00

Absolutní povaha Pierra-Laurent Aimarda

Autor:
190123HrusaAimardwebres19cPetraHajska

„Pokud by posluchač polemizoval nad tím, který z pianistů dokáže zachovat absolutní povahu Dvořákova klavírního koncertu, Aimard se tomuto ideálu přibližuje.“

„Nesmírně okouzlující byla střední věta andante sostenuto, kde Aimard dokázal zcela vplynout svojí hrou mezi dechové nástroje.“

„Zvuk České filharmonie byl příjemně plný a hutný. Jakub Hrůša často moduloval orchestrální zvuk podle povahy jednotlivých částí, které se tematicky často měnily.“

Pierre-Laurent Aimard se po necelých třech letech vrátil do Prahy, aby provedl společně s Českou filharmonií a Jakubem Hrůšou klavírní koncert Antonína Dvořáka. Pokud odhlédneme od potřebné technické zručnosti, toto dílo je náročné i v kontextu hledání jeho absolutní hudební povahy. Pierre-Laurent Aimard ale obojí naplnil téměř ideálně. Na programu byly i Strážnické slavnosti od Viktora Kalabise nebo Pátá symfonie Bohuslava Martinů.