ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


pondělí, 29 duben 2019 19:13

Ryba, Šístek a "Klaudova filharmonie"

Autor:
DSC0573

„Rybův koncepcí velký a stejně mimořádně náročný koncert zahrál s opravdovým osobním zanícením, obětavě a navíc také zpaměti.“

„Souvisí s tím neodbytný dojem, že L´Armonia Terrena šťavnatost a opravdu ojedinělou osobní váhu projevu dynamicky téměř neustále přepalovala.“

„Hudební úroveň Rybova každodenního okolí byla jednodušší než ta, na kterou by sám dosáhl.“

Druhý ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby je skutečností. Jeho páteří je pětice koncertů, dotvářejí ho církevní akce, kompoziční soutěž, interpretační kurzy a konference. Jde o regionální počin, za nímž stojí několik odborně zdatných nadšenců. Avšak sólový výkon mladého violoncellisty Eduarda Šístka v Rybově Koncertu C dur při nedělním zahajovacím večeru v Rožmitále pod Třemšínem svou hudební úrovní objektivně pozvedl nadšení organizátorů pro Rybův odkaz ještě o nějaké to patro výše.

 

Foto-Lada-Kolesrov-8

„Takovéto provedení Martinů nemůže než přinést radost, protože dokládá opravdovou světovost tvůrce.“

„Uznání patří nejen pardubické filharmonii, ale i Stanislavu Vavřínkovi, který sice působí na první pohled nenápadně, ale interpretaci má promyšlenu bravurně a otěže nepustí ani okamžik z rukou.“

„Výkon Janáčkovy filharmonie Ostrava lze bez jakéhokoli přehánění označit za famózní.“

Letošní ročník Pardubického hudebního jara je minulostí. Série jednadvaceti symfonických i komorních koncertů a operních představení uspořádaných v sedmi městech regionu sice definitivně završí epilog v podobě liberecké inscenace Massenetovy opery Thaïs 5. května v Chrudimi, oficiálně ale 41. ročník tohoto mezinárodního festivalu skončil v neděli koncertem Janáčkovy filharmonie Ostrava s norským houslistou Henningem Kraggerudem a pod taktovkou německého dirigenta Christopha Mathiase Muellera.

 

pondělí, 29 duben 2019 14:13

Sympatičtí a mladí: Ensemble Terrible

Autor:
5860836323340000802126019076213731305717760o

„Hráči mali možnosť predstaviť sa v najrôznejších polohách a v naozaj rozmanitých kompozíciách.“

„Hoci ansámbel nevystupuje v stabilnej zostave, skutočne sa profiluje ako jedno zo zaujímavých telies (pražskej) hudobnej scény“

„Skvelá, podmanivá ukážka toho, ako práca s hudobných časom môže ovplyvniť vnímanie času reálneho: na chvíľu uveríte, že plynie rýchlejšie či pomalšie ako tomu v skutočnosti je.“

Mladé zoskupenie Ensemble Terrible, spojené predovšetkým so študentami pražskej HAMU, sa po zimnej odmlke vrátilo na pódium s programom z diel autorov prepojených vzťahom učiteľ-žiak: Gilberta Agostinho, Mareka Kopelenta, Ondřeje Štochla, Jana Rösnera, Luboša Mrkvičku a Petra Horu. Koncert v holešovickom divadle Alfred ve dvoře sa konal 28. apríla a bol venovaný Marekovi Kopelentovi, ktorý práve v ten deň slávil narodeniny.

 

neděle, 28 duben 2019 13:13

Brünner Philharmonie & Wiener Musikverein

Autor:
5863107524249383708702817217179550034165760o

„Na zkoušku času mnoho nebylo – židle byly málem ještě teplé od Vídeňských filharmoniků.“

„´Podívejte, je mi pětasedmdesát a jemu bylo čtyřiadvacet, když to psal,´ argumentuje šéfdirigent, když obhajuje zásahy do partitury.“

„Mile i trochu ošuntěle obyčejné. A kompaktní. Orchestr z první ruky, téměř na dotek.“   

Abfahrt! Odjíždíme, dámy a pánové! Jasný pokyn Dennise Russella Daviese ukončuje půlhodinku družné zábavy. Muzikanti odkládají prázdné skleničky od džusu, piva a vína. Mají za sebou prestižní koncert ve vídeňském Musikvereinu a teď měli v salonku v zákulisí chvíli na osvěžení a uvolnění. Hlasitě se baví, společně žertují. Šéfdirigent mezi nimi prochází. Už je také v civilu. Má na sobě vytahané džíny a vrstvu několika triček. To vrchní je celé černé, vpředu s bíle vyvedenými jmény Leoš, Bedřich, Wolfgang, Antonín, Ludwig a na zádech s bílým nápisem Brno Philharmonic. 

 

Foto-Milo-Kolesr-10

„Současný stav přeloučského nástroje bohužel není uspokojivý.“

„Náladově odlišné skladby přednesl Arakélian energicky a s důvtipem, celkový dojem rušily jen rozladěné píšťaly vyšších rejstříků.“

„Doufejme, že se podaří přeloučskými koncerty nejen upozorňovat na existenci místních historických varhan, ale že se také napomůže přesvědčit představitele církve, aby provedli  tak potřebnou generální opravu.“

Předposlední koncert festivalu Pardubické hudební jaro se uskutečnil v pátek 26. dubna v kostele sv. Jakuba Staršího v Přelouči. Jeho cílem bylo upozornit na tamní unikátní barokní varhany z let 1691-1692, dílo mistra Abrahama Starcka z Lokte. Za varhany usedl mladý francouzský varhaník Emmanuel Arakélian, na trubku zahrál přeloučský trumpetista Michal Chmelař. Zněla barokní hudba.

 

4201

 „V daném menším obsazení, v neznámém prostředí a v dané akustice nevelkého divadla odvedli Pražští symfonikové slušnou práci.“

„Nejlepším číslem byl přídavek – výstup Hajného a Kuchtíka z Dvořákovy Rusalky.“

„Prostor dostanou i laureáti podzimní karlovarské Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka.“

Příbram a Antonín Dvořák k sobě patří neoddělitelně, i když to není spojení v obecném povědomí tak zažité jako Janáček a Brno nebo Smetana a Litomyšl. Dvořák měl na nedaleké Vysoké letní byt a festival nesoucí jeho jméno se v třicetitisícovém středočeském městě a v okolí koná už jedenapadesátým rokem. Jeho program zahájili v příbramském divadle ve čtvrtek Pražští symfonikové s Tomášem Braunerem, v druhé polovině s operními pěvci. To celé v duchu letošní přehlídky - hudbou Mistra a jeho žáků.

 

DSC7185

„Barytonista se chová nenuceně, hraje celým tělem, zpívá vemlouvavě – a projevuje spontánní komický talent.“

„Krásným číslem byla árie Luisy - operní výjev zřídkakdy slýchaný.“

„Dueta zazpívali jako skutečné dramatické výstupy.“

Pěvecký recitál Simona Keenlysidea a Ermonely Jaho nabídl ve středu v Obecním domě pražskému publiku umění operního matadora a umění nové mladé hvězdy. Barytonista a sopranistka se ovšem potkali - nejen reálně v několika duetech, ale i pomyslně: ve schopnosti během chvilky zaujmout posluchače a komunikovat s nimi. A program doprovázený rozhlasovými symfoniky sympaticky obsáhl i některé neoposlouchané árie.

 

pátek, 26 duben 2019 10:59

PKO od Stamitze k Janáčkovi

Autor:
20190424PKOFotoFrantisekGela027

„Orchestry bez dirigenta vyžadují perfektní hráče s vysokou mírou koncentrace a skvělou technikou.“

„Mozartova Malá noční hudba v podání PKO bylo trochu jiné nokturno, než jsme zvyklí, zaujalo.“

„Ottorino Respighi rád prezentoval starou hudbu v nové formě.“

„Suita pro smyčce ukazuje Janáčka, který si ještě zdaleka nevytvořil svůj typický hudební jazyk.“

Pražský komorní orchestr patří ke čtyřem nejstarším komorním orchestrům světa. Příští rok oslaví 70 let  trvání, a i když se obsazení za tu dobu několikrát vyměnilo, vždy patřil mezi nejlepší soubory v Evropě. Že to platí také v současnosti pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického, se snažil přesvědčit i ve středu 24. dubna publikum v koncertní síni Šimona a Judy v Praze.

 

19PF9645

„Jakmile zazněla první slova prvního moteta, byl posluchač okouzlen čistotou hlasového projevu členů souboru, jejich viditelným vnitřním souzněním a klidem a důstojností, s níž zpěvy přednášeli.“

„Ať už člověk přišel na koncert s jakýmkoliv očekáváním, mohl se jak v textech, tak v důstojně procítěném a umělecky dokonalém přednesu La Grande Chapelle, dotknout nejen výšin uměleckých, ale i hloubek duchovních, metafyzických.“

„Zdálo se, jako by se spolu s proudem hudby klenbou kostela na lidi snášel i proud světla a naděje, pokoje a vnitřního míru.“

Pro někoho možná skončilo slavení uplynulých svátků již na Velikonoční, takzvané „červené“ pondělí, někteří naopak jejich slavnostní charakter prožívají po celých následných padesát dní. V Brně jsou  zvláštním hudebním způsobem oslavovány také Velikonočním festivalem duchovní hudby, který se pne od Květné neděle až po druhou neděli velikonoční, kterou je dovršen velikonoční oktáv, tedy ústřední a nejužší okruh svátků. V úterý 23. dubna zavítal do Brna špičkový vokálně-instrumentální soubor staré hudby La Grande Chapelle, aby posluchačům 21. století přiblížil charakter slavnostního procesí na neděli Vzkříšení, tradičního pro Piazza Navona v Římě v době pozdní renesance.

 

DSC01231

„Marie Hasoňová velmi dobře rozumí lidovým nápěvům, hraje je, jako by jí tryskaly z duše.“

„Byla rovnocenným partnerem starších kolegů, rozhodně ne tou třetí vzadu.“

„Mariina hra byla až k neunesení upřímná a pravdivá.“ 

Už řadu let si libujeme, kolik výjimečných hráčů se u nás „urodilo“. Skloňují se jména jako Josef Špaček, Jiří Vodička, Roman Patočka, Jan a Jakub Fišerové, Tomáš Jamník, Ivo Kahánek, Karel Košárek, Jan Bartoš, Miroslav Sekera, Vilém Veverka, Pavel Černoch… Ti všichni – a muzikantům, které jsem opomenula, se omlouvám – však nenápadně dospěli do středního věku, a ejhle, je tu další, neméně skvělá mladší generace: Olga Šroubková, Jan Mráček, Milan Al Ashhab, Lukáš Klánský, Ivan Vokáč, Jan Martiník, Petr Nekoranec, Zuzana Marková… 

 

středa, 24 duben 2019 18:02

S triem z Bonnu čtyřmi staletími

Autor:
Beethoven-trio-127682948264282475027746116694923578693757o

„Považujem za podstatné, aby sa hráči ´nestiahli´ ani vo chvíľach, keď dynamika a výrazovosť diela už celkom nezodpovedajú tomu, čo môžeme z klasického repertoáru mať zafixované ako ´pekné´.“

„Zoskupenie publikum skladbou spoľahlivo viedlo tak, aby si túto trošku drzú kompozíciu vychutnali.“

„Nič však neprehnali, a tak dostal Šostakovičov opus okrem náboja a vášne aj logický ťah a funkčnú výstavbu. Pre mňa vrcholné číslo koncertu.“

Až cez štyri storočia previedlo 23. apríla Beethoven Trio Bonn publikum v kostole sv. Šimona a Júdu. Na koncerte zaradenem do komornej rady Symfonického orchestru hl. mesta Prahy FOK totiž toto klavírne trio zahralo diela Pavla Vranického, Felixa Mendelssohna-Bartholdyho, Dmitriho Šostakoviča a v českej premiére aj skladbu súčasného francúzskeho autora Régisa Campa.

 

pondělí, 22 duben 2019 16:40

Velikonoční koncert u Jakuba

Autor:
Jakub-Chibkov-leat

„Irena Chřibková pravidelně vystupuje ve varhanních půlhodinkách a na dalších koncertech a k tomu organizuje Mezinárodní varhanní festival za účasti špičkových interpretů.“

„Jana Sibera zaujala především Mozartovým Laudate Dominum a Alleluja z moteta Exsultate, jubilate, i když zřetelnost koloratur trochu znejasňoval chrámový dozvuk.“

„Ve Viernově Chorálu z II. symfonie se mohl konečně uplatnit mohutný zvuk svatojakubských varhan.“

Pražská bazilika svatého Jakuba je už od doby barokní střediskem duchovní a varhanní hudby. Působil zde Bohuslav Matěj Černohorský a v novější době po přestavbě varhan v roce 1941 při pravidelných varhanních hodinkách Bedřich Antonín Wiedermann a jeho žák, dlouholetý svatojakubský varhaník Jiří Ropek. Na tuto tradici pravidelných varhanních koncertů navazuje víc jak 20 let současná titulární varhanice baziliky Irena Chřibková. Hrála i vpodvečer na Velikonoční neděli.

 

Foto-Lada-Kolesrov-8

„V porovnání s Bachem Heinrich Schütz o století dříve naplňoval, celkem pochopitelně, asketičtější model.“

„Cappella Mariana šťastně zvolila jako vsuvky do německých pašijí Schützovy polyfonní kompozice s latinskými texty ze sbírek Cantiones sacrae.“

„Soubor nenápadně vedený zpívajícím Vojtěchem Semerádem se představil v celé kráse svého detailně propracovaného vokálního umění.“

Festival Pardubické hudební jaro přispěl do atmosféry dnů velikonočního týdne koncertním programem vysoké interpretační kvality a neméně vysoké posluchačské náročnosti. Cappella Mariana přivezla své nastudování pašijového příběhu podle evangelisty Jana zhudebněného Heinrichem Schützem. Minimalisticky zpracovaný biblický text vyžaduje od publika vysokou míru ochoty a vcítění. Ne u všech zarezonoval ideálně.

 

DSC5886

„Když začal zpívat, z jistoty jeho hlasu i celkového projevu bylo zřejmé, že je na podiu jako doma.“

„Patří přesně k těm zpěvákům, kteří by se dali poslouchat celý večer už jen kvůli hlasu samotnému.“

„V písních publikum přesvědčil, že dokáže skladby přednést s vlastním zaujetím, vnitřním porozuměním a nad to zajímavým a pro posluchače poutavým způsobem, který si udrží jejich pozornost, zájem i radost z poslechu až do konce.“

Pro umělecké a interpretační kvality a zároveň obohacující hudební zážitek není třeba vždy chodit daleko nebo pokaždé vyhledávat ty největší sály. Není třeba vzhlížet jen ke zkušeným a již řadu let slavným hvězdám. Vysoké kvality lze také očekávat a nalézt i v řadách mladých začínajících umělců například na akademické půdě. Tadeáš Hoza, mladý brněnský barytonista, jehož jméno už má rozhodně zvuk, nás 16. dubna v rámci absolventského koncertu svého magisterského koncertu na Janáčkově akademii múzických umění pozval na pestrou hudební cestu písněmi a áriemi napříč několika stylovými obdobími. Vydařeným recitálem zakončil svou studijní pěveckou pouť, ale také dokázal, že akademie vychovává skutečné osobnosti velkých pěveckých kvalit i se smyslem pro humor…

 

Graindelavoix-4449703719047463328959001092895814772064256n

„Byť každý z nich má velice unikátní hlas, tvoří dohromady zvukově dechberoucí proud hudby.“

„Po pár minutách se díky suverénnímu, ale zároveň obrovsky křehkému projevu souboru dostávám do jakéhosi magického bezčasí.“

„Můžeme se ponořit pouze do hudební struktury, ale zároveň neztratit kontakt s rituálním, či lépe řečeno liturgickým původem díla.“ 

Vprostřed potemnělé lodi kostela svatých Šimona a Judy stojí v kruhu devět soustředěných lidí. Pod vedením Belgičana Björna Schmelzera tu stojí umělci z amerického Oregonu, syrského Aleppa, španělské Barcelony, ze Skotska, Estonska, Rumunska. Uskupení individualit, jejichž hudební i profesní zázemí jsou různorodá; v souboru Graindelavoix se věnují provádění děl pozdně středověké a renesanční hudby.

 

Met-5661173520917293008641414886766802446581760n

„Komická stránka byla v celé inscenaci více zdůrazněná, než je zvykem v Evropě.“

„Postava Dona Giovanniho v Metropolitní opeře ztělesňuje nenapravitelného sukničkáře, až sexuálního predátora.“

„Dramatický závěr  - oheň doslova šlehal z jeviště - působil monumentálně, i když zdaleka ne tak děsivě a fatálně, jak tomu bývá u nás.“

Adam Plachetka zpíval letos v dubnu v New Yorku pětkrát Leporella. A je to zážitek nejen pro uši. Plachetkův herecký talent a smysl pro humor celé inscenaci svědčí. Ve spojení s dalšími výtečnými pěvci – pozoruhodný výkon podal Peter Mattei jako Don Giovanni – Metropolitní opera představila Mozartovo mistrovské dílo v té nejlepší podobě, dosvědčuje Markéta Milerová.

 

DSC8411

„Celý kvartet byl zahrán s nadhledem moudrého šamana a zároveň neupřel nic z náladových extrémů, které v něm můžeme slyšet.“

„Haasovci dokázali hrát s velikou vnitřní vášní, avšak s měkkostí a hlubokým porozuměním obsahu.“

„Hra jednotlivých hráčů povídala a kdo pozorně vnímal, mohl zaznamenat slova a věty, které se na prknech Rudolfina klubaly s až šokující konkrétností.“

Hvězdné smyčcové kvarteto s nepopiratelnou aurou pokory vystoupilo v Rudolfinu v rámci cyklů komorní hudby České filharmonie jako rezidenční soubor sezony Českého spolku pro komorní hudbu. Dvořákovu síň rozezněly tóny tří smyčcových kvartetů Dmitrije Šostakoviče, a to 2., 7. a 8., které také bude ensemble v květnu nahrávat. A jak už to u Haasovců chodí, je opravdu na co se těšit.

 

MG8367

„Základní otázka – po zhlédnutí premiéry – zní: kolik prostoru ponechává Tramvestie jako dominantně slovesný projekt hudbě?“

„Komorně-orchestrální část partitury je koncipována s představou ansámblu na úrovni moderních komorních souborů, v nichž obstojí pouze hudebníci sólistických kvalit.“

„Tramvestie je i operou o osamělosti mezi lidmi – postavy vystupují každá sama za sebe a jakoby pro sebe, vztahy mezi sebou nenavazují.“

Pražské Národní divadlo uvádí na Nové scéně výrazně výtvarnou operu skladatele Petra Wajsara s názvem Tramvestie. Inspirací pro její slovesný základ byly promluvy cestujících v tramvaji jezdící mezi Libercem a Jabloncem. Wanda Dobrovská přemýšlí v reflexi středečního premiérového představení mimo jiné i nad tím, jestli v díle jde víc o psychologii lidí jezdících hromadnou dopravou, nebo o magii kultovní tramvajové linky.

 

Paa-19PF9251

„Emmert neskutečně technicky náročné sedmdesátiminutové dílo dokončil 31. května 2005 a již 9. června stejného roku Paľa kompozici provedl.“

„Klíčová je práce s kontrasty: expresivní lidská výpověď a introvertní pokorná emoce. Podobný postup zvolil Messiaen v Kvartetu na konec času.“

„Na závěr svítila v lodi kostela jen jedna svíčka na oltáři a Paľův tablet.“

Letošní 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno v dramaturgii Vladimíra Maňase, nabídl posluchačům v úterý 16. dubna mimořádný hudební zážitek. Bylo jím provedení skladby Ecce homo brněnského hudebního skladatele Františka Emmerta v podání slovenského houslisty Milana Paľy. Více než hodinová kompozice pro sólové housle zazněla v pomalu se stmívajícím chrámovém prostoru jako extrémně koncipované, bezprecedentní hudební poselství. Osobní svědectví o koncertě zachytil pro KlasikuPlus brněnský violoncellista Štěpán Filípek.

 

středa, 17 duben 2019 08:22

Tři průniky Haasova kvarteta

Autor:
Foto-Milo-Kolesr-2

„Pavel Haas Quartet, soubor planetární úrovně, vystupuje v městečku v podhůří Železných hor… Je fascinující, že se něco takového podařilo organizátorům festivalu realizovat.“

„Pověstné běsnění smyčců vystřídá romantizující poloha, kterou Šostakovič nikdy nehodlal opustit.“

„Každičký sebemenší zvuk z auditoria působil tentokrát jako silně rušivý element.“

Komorní řadu mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro rozšířil externí koncert, na němž se v synagoze v Heřmanově Městci na Chrudimsku představil soubor Pavel Haas Quartet. Program večera byl sestaven výhradně z děl Dmitrije Šostakoviče - zazněly tři jeho smyčcové kvartety, které se interpreti chystají v nejbližší době nahrát pro své nové CD u vydavatelství Supraphon. Na základě posluchačského zážitku ze živého vystoupení „Haasovců“ lze předpokládat, že půjde o jeden z vrcholných edičních počinů letošního roku.

 

14739

„Pěvci, tanečníci, sboristé a herec Daniel Bambas se mísí a v promyšleném pohybu a v souladu se scénografií, včetně svícení, vytvářejí nádherné obrazy naplněné poselstvím.“

„Je vzrušující sledovat i tematické a stylové a hudební souvislosti s jinými díly Bohuslava Martinů.“

„Prostoru na Výstavišti by Hry o Marii vyhovovaly ve spojení s Heřmanovou poetiku lépe než co jiného.“

Dvě předvelikonoční představení Her o Marii připomněla, že má Národní divadlo Brno na repertoáru nádherné dílo - a navíc v úžasné inscenaci. Bohuslav Martinů posunul v polovině třicátých let touto operou svou dosavadní laťku o hodně výš a Jiří Heřman z titulu vytvořil velkolepé jevištní mysterium. Za necelé tři měsíce s tímto představením hostuje brněnský operní soubor na festivalu Smetanova Litomyšl.