ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


středa, 02 leden 2019 13:01

Filharmonie v rukou mladých

Autor:
190101novorocniwebres44cPetraHajska

„Všichni hráli s úsměvem a s potěšením z možnosti komorního muzicírování.“

„Nekorancův výběr árií byl vhodný a poutavý, kontakt s publikem okamžitý a trvalý.“

„V rukou neustále se usmívajícího Josefa Špačka se koncert stal plnohodnotnou uměleckou záležitostí, milým vkročením do roku 2019.“

Novoroční koncert České filharmonie byl po všech stránkách ojedinělý. Orchestr hrál bez dirigenta, v menším obsazení a program zůstal u klasiky, ale obešel se bez velkých slavnostních čísel i bez podbízivosti a zábavnosti za každou cenu. Virtuozita skladeb působila o to neokázaleji, oč byla zřejmější. A celý večer měli v rukou mladí.

 

05-181231SilvestrBenatske-nespory07cPetraHajska

„Hned v prvním žalmu krásné sopránové sólo předznamenalo celý večer.“

„Interpreti zvládali hudbu s nezdůrazňovaným mistrovstvím, bez vnějškové virtuozity, se samozřejmostí, s mnoha a mnoha detaily.“

„Václav Luks nezdůrazňoval jen jubilace. Podchytil i vroucnost, tiché modulace, jemnost.“

Rozloučit se s odcházejícím rokem krásnou hudbou je určitě lepší, než jen hledat v televizních programech přijatelnou zábavu, klábosit a popíjet s přáteli, nebo se uchýlit někam do ústraní. Silvestrovský podvečerní koncert Collegia 1704 opět nabídl tuto hodnotnou alternativu všem, kdo jsou jí otevřeni. V zaplněném Rudolfinu zněla s obvyklým jedinečným muzikantským vkladem Vivaldiho duchovní hudba. Byla potěšením a rozptýlením, poučením a rozšířením poznání, ale mohla být chápána třeba i jako vděčné díkůvzdání za uplynulých 365 dní. 

 

pondělí, 31 prosinec 2018 16:03

Doteky hudby česky a slovensky

Autor:
DSC4205

„Peter Mikuláš je v Praze po léta častým hostem, ale árie z národních oper v jeho podání byly nenápadným trumfem celého koncertu.“

„Jaroslav Březina je mezi současnými tuzemskými tenoristy tím nejzajímavějším.“

„Libušino proroctví, zazpívané Danou Burešovou v plné síle a úctyhodně vygradované, se stalo přirozeným vrcholem celého koncertu.“

Rok 2018, rok stého výročí vzniku Československa, se v Praze důstojně uzavřel na festivalu České doteky hudby. Nedělní operní koncert v Rudolfinu připomněl nejen známé, ale i některé méně známé scény z děl klasiků. Obsáhl hudbu od Smetany po Suchoně. Jen ohlas v sále - v poměru k výkonům tří výborných sólistů a Moravské filharmonie Olomouc s Robertem Jindrou – byl však až nevděčně střídmý.

 

DSC4209

„Je až nepochopitelné, jaké bravurní souhry dosáhne komorní těleso, které se v různém složení sejde jednou do roka.“

„Zkoušíme tak, jako zkouší kvarteta nebo kvinteta – žádný dirigent, jen skvělá souhra, vysoké osobní nasazení a zodpovědnost. Je to zkrátka komořina.“

„Orchestr okouzlil svou bohatou dynamikou, energičností, barevností, souhrou a nepominutelným zvukem, kterým se vyznačují ty nejlepší ansámbly.“

Idea ředitele festivalu České doteky hudby Miroslava Matějky postavit vlastní festivalový orchestr se naplnila již před několika lety. Myšlenka orchestru složeného z těch nejlepších hráčů smyčcových kvartet a jiných komorních seskupení, se ukázala být nosná a přitažlivá i pro posluchače.

 

Frantiek-Sladk-

„Luboš Fišer dokázal i ve vánoční hudbě pracovat dramaticky s dynamikou a velkými kontrastními plochami.“

„Nejprůzračněji, nejintimněji, vyzněly ženské hlasy a´capella. A samozřejmě v té nejčistší křehkosti pak dětské sólo.“

„Nemohl jsem nezaslechnout ženino pohrdavé konstatování: „Hele, lepšolidi! Už jim dohráli...““

Jak je v Hradci Králové už tradicí, také letos na druhý vánoční svátek, na den sv. Štěpána zazněla v zaplněné katedrále Svatého Ducha v rámci Vánoc v katedrále „Vánoční kantáta“ Luboše Fišera. Letos ji doplnily vánoční písně pěti moravských autorů. Zpíval Katedrální sbor Cantores Gradescenses Hradec Králové, Komorní sbor Česká Lípa-Liberec a hrála Harmonie východočeských filharmoniků pod taktovkou Josefa Zadiny.

 

pondělí, 24 prosinec 2018 10:08

Haydnovská záře nad Mnichovem

Autor:
483688145857231818564053911972688414900224n

„Silně variabilní orchestr, technicky excelentní a na první pohled i poslech nesmírně sympatický.“

„Spojení s Robertsonem působilo na první pohled nesmírně přátelsky a srdečně. Bezprostřednost nebyla přítomna pouze v hudbě, ale reálně i na podiu.“

„Emočně poměrně skoupá hra, přesně „podle pravítka“, běžela razantně, ale byla zároveň plná překvapení.“

Klavírista Emanuel Ax i dirigent David Robertson jsou osobnosti, které pojí podobný přímočarý přístup k hudbě. Výsledkem je přímá a bezprostřední hudba, ukazující se bez patosu. Na předvánočním mnichovském koncertu se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu společně představili klasicismus a neoklasicismus Haydna a Stravinského. Nápaditý a logický program dotvořil v pátek večer dvojí Ravel.

 

sobota, 22 prosinec 2018 14:20

ČNSO se vlámal do Adventu – a skvěle

Autor:
Jazz-On-Screen-vyber-0012

„Zdálo se dokonce, že zvukaři vytahují kliky čím dál výš. Bohužel všechny.“

„Těleso je schopno nabízet klasické symfonie a činí tak ve své sezoně i na zájezdech, ale jeho silnou stránkou jsou přesahy.“

„Duší projektu byl Jan Hasenöhrl, úspěšný manažer, kterému to pořád skvěle hraje.“

Projekční plocha nad pódiem, na něm symfonický bigband, k tomu skvělí sólisté a nestárnoucí dirigent Carl Davis i jeho ležérní gesta a tři výstřední saka. Český národní symfonický orchestr připomněl v Obecním domě koncertem Jazz on Screen dobrý tucet filmů. Do předvánoční idyly s jejími rolničkami, svíčkami a pastýři vtrhl na chvíli velký svět se svými dramatickými i vášnivými příběhy a s ním stejně silné mezinárodní muzikantství amerického stylu.

 

pátek, 21 prosinec 2018 10:20

Rybovka na Žofíně, zase jinak

Autor:
1Y3A0432

„Svatováclavský chorál si vzal podobným způsobem jako Jiří Kabát za předlohu naposledy Josef Suk.“

„Svátky hudby našly zajímavou čtveřici sólistů a přizvaly - místo smíšeného sboru - královéhradecký chlapecký sbor Boni pueri.“

„Koncert končil tak, jak mnohé předvánoční programy končí – vánoční písní.“

Festival Svátky hudby v Praze, přehlídka s podtitulem Václav Hudeček a jeho hosté, rozvržená vždy od podzimu do jara, pokračovala tradičním předvánočním koncertem situovaným do paláce na Žofín. Rybovu Českou mši vánoční tentokrát v úvodu čtvrtečního večera doplnila premiéra z pera mladého skladatele Jiřího Kabáta - skladba pro housle a orchestr nazvaná Fantazie na Svatováclavský chorál, napsaná na tělo Václavu Hudečkovi. Autor byl dirigentem celého programu.

 

čtvrtek, 20 prosinec 2018 16:34

Filharmonie se dvěma sbory a jedním houslistou

Autor:
181219HrusaZimmermannwebres15cPetraHajska

„Zimmermann se s neméně proměnlivým a v rytmech podrobně komplikovaným orchestrálním protějškem výborně propojil.“

„Hudba, jako je Gemrotova neliturgická, hluboce duchovní a neokázalá, až civilní skladba, je v repertoáru vzácností.“

„Odpovědí je v andělsky čistém projasnění vstup dětského sboru přinášejícího naději a vánoční zvěst o narození Spasitele.“

Poslední předvánoční symfonický program České filharmonie obsáhl tři duchovní díla a trochu navíc ještě jeden houslový koncert. Jakub Hrůša vedle Dvořákova slavnostního Te Deum a Honeggerovy moderně krásné Vánoční kantáty velmi pozorně a citlivě uvedl do života novinku od Jiřího Gemrota, intimně ztišenou kantátu Vzkříšení naděje a světla. Středeční program se v Rudolfinu opakuje ještě dnes a v pátek večer.

 

181213Antoninihires05cPetraHajska

„Orchestr, který dnes sklízí nadšené recenze za ztvárnění děl Dvořáka, Janáčka, Čajkovského či Mahlera, se zde svým zvukem takřka blížil historickým nástrojům!“

„Maestro Antonini, vůbec o tom nepochybuji, musel na zkouškách pracovat velmi pečlivě, analyticky, možná i pedantsky. Ale na pódiu to tak nepůsobilo. On nenutil, nehlídal, nekontroloval – on inspiroval.“

„Úplně jiné vyznění má nedokonalost vzniklá ze strachu (ztuhlosti, roztřesení), že něco udělám špatně, nebo neudělám, a naopak zcela odlišně působí chyba vzniklá ve snaze jít na hranu technického rizika za účelem maximální intenzity výrazu. Jak říkal slavný dirigent Nikolaus Harnoncourt – „za takovou chybu jsem muzikantovi naopak vděčný.“ Myslím, že podobně se na to díval i pan Antonini…“

 

4V0A1802-copy

„Vynikly přednosti Dvořákovy Šesté. Jsou ve vzájemném souladu, a když rozkvetou, přinášejí potěšení.“

„Jestli posluchače napadlo, že se Dvořák dotkl čehosi ´schubertovského´, vzápětí mu vytanul na mysli ještě jeden autor: Johannes Brahms…“

„Zpívají nejen posluchači, ale i hráči na pódiu.“

Dvořákova Šestá symfonie je už opravdu mistrovským dílem. Stala se teď prvním z jeho velkých opusů, se kterým po nástupu do funkce poměřil síly šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Alexander Liebreich. Jaká kouzla se symfonií v pondělí při abonentním koncertu dělal, že občas připomínala Brahmse?

 

PKF2018-12-16-A3-Korngold-Mozart-Mendelssohn-10

„Líbivé melodie, barevné sólové pasáže, znamenitá instrumentace, ale i poučenost evropskou klasickou hudbou činí z Korngoldovy suity okouzlující dílo.“

„Mozartův koncert klavírní duo předneslo jako opravdový dialog dvou rovnocenných partnerů.“

„V případě Reformační symfonie bylo vidět, že Mendelssohnova hudba je pro PKF jako stvořená.“

PKF – Prague Philharmonia zahrála v hektickém předvánočním období radostný a vlídný program. Se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem a sólisty Helène Mercier a Louisem Lortie orchestr provedl 16. prosince 2018 Korngoldovu, Mozartovu a Mendelssohnovu hudbu a naplnil tak celé Rudolfinum veskrze pozitivními vibracemi.

 

pondělí, 17 prosinec 2018 11:21

Vánoce s Pražským filharmonickým sborem

Autor:
PFS15121872dpi-46

„Dušek necituje melodie vánočních písní, jen se kolem několika mihne.“

„Respighiho kantáta byla milým překvapením a neméně milým potěšením.“

„Tavenerova skladba Svatý v závěrečném ztišení směřuje až kamsi k věčnosti.“

Pražský filharmonický sbor připravil pro tuto sezónu tři samostatné vokální koncerty. Hned prvním z nich nasadil laťku nejvýše, jak lze. Dramaturgií i provedením. V kostele svatých Šimona a Judy v sobotu zazněla za řízení Lukáše Vasilka duchovní hudba tří autorů dvacátého a jedenadvacátého století – kompozice v dokonalém zvuku, jedna za druhou navozující sváteční a vánoční náladu. 

 

1DSC09969

„Naozaj pozoruhodná udalosť sa stala z očakávanej novodobej premiéry diela Augustina Šenkýřa.“

„Celkovo je hudba diela vznešená, určitú pompéznosť zabezpečujú najmä nesmierne pôsobivé koloratúrne árie.“

„Stále si musím klásť otázku, aké ďalšie klenoty starej hudby ležia nepovšimnuté v archívoch a múzeách po celej krajine.“

Naozaj pozoruhodná udalosť sa stala v sobotu 15. decembra z očakávanej novodobej premiéry diela Augustina Šenkýřa Dies numini et prinicipi v naštudovaní Národného divadla. Rozsiahla a predovšetkým spevácky náročná hra v troch dejstvách bola v Kostole svätej Anny uvedená pod taktovkou Zdeňka Klaudy. Nosnými atribútmi sa pritom stali slávnostnosť a vysoká interpretačná úroveň najmä dámskej časti sólistického ansámblu. 

 

neděle, 16 prosinec 2018 07:40

Hudba napříč Evropou v Ostravě

Autor:
4719794022536243746621196474509769603284992o

„Ostrava měla možnost seznámit se s jedním z nejvýznamnějších ruských dirigentů současnosti.“

„Janáčkova filharmonie Ostrava svým čtvrtečním vystoupením opět potvrdila vysokou uměleckou úroveň.“

„Sinajskij je znám svým vysoce erudovaným a poučeným přístupem k nácviku skladeb.“

Hudba napříč Evropou je jedním z koncertů, který ve svátečním adventním času nabídla Janáčkova filharmonie Ostrava. Čtyři mořské mezihry z opery Peter Grimes op. 33a skladatele Benjamina Brittena, Violoncellový koncert č. 1 Es dur op. 107 Dmitrije Šostakoviče a Symfonii d moll Césara Francka nastudovali ostravští filharmonici s Vasilijem Sinajským, jenž patří ke špičce současné ruské dirigentské školy, a s mladým nadějným německým violoncellistou, Julianem Steckelem.

 

sobota, 15 prosinec 2018 18:23

Dvakrát do pekla se Sergejem Rachmaninovem

Autor:
img81468

„Rachmaninovova hudba je symfonismem pozdního romantika, hudba hledící kupředu k expresionismu.“

„Velkou posilou byli tenorista Josef Moravec a mladý slovenský barytonista Pavol Kubáň.“

„Spojnicí mezi oběma náměty je věčné zatracení, tedy peklo.“ 

Liberecký operní soubor po Rubinštejnově Démonovi opět sáhl mezi neznámá a nehraná ruská díla - a sáhl dobře. Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, dvě aktovky Sergeje Rachmaninova, tvoří v inscenaci Lindy Keprtové celek tak propojený a díky dirigentovi Martinu Doubravskému hudebně tak podmanivý, že páteční premiéru lze nazvat nejen objevem, ale i událostí.

 

181214Guarneri-trio13cPetraHajska

„Medaili Bohuslava Martinů získal dirigent Peter Vronský.“

„Pre slávnostný večer bolo Guarneri trio celkom určite dobrou voľbou.“

„Práve v Bergerettes som najčastejšie mala pocit určitej nevyrovnanosti celku.“

Festival Dny Bohuslava Martinů pokračoval v piatok 14. decembra komorne ladeným programom, keď sa v sále Martinů predstavilo jedno z popredných českých zoskupení, Guarneri trio. Klavírne trio v zložení Čeněk Pavlík (husle), Marek Jerie (violončelo) a Ivan Klánský (klavír) vyplnilo koncert pestrými interpretáciami diel Luboša Fišera, Bohuslava Martinů a Felixa Mendelssohna-Bartholdyho. Večer mal pritom slávnostný punc: Nadácia Bohuslava Martinů totiž udeľovala Medailu Bohuslava Martinů. Jej držiteľom sa stal dirigent Petr Vronský, ktorý počas svojho umeleckého pôsobenia výrazne prispel k šíreniu skladateľovho odkazu. 

 

sobota, 15 prosinec 2018 10:07

Vánoce s Gentlemen Singers

Autorka:
DSC5307

„O nata lux od  Martena Lauridsena patří k nejprodávanějším vánočním skladbám. Její křehký půvab plný jemných souzvuků dokázal, že soubor si titulní píseň vybral správně.“

„Rozloučili se ztišenou aranží Tiché noci, kdy ztemnělý kostel, svíčky a jejich bezchybné provedení vykouzlilo tu nejhezčí vánoční atmosféru.“

„Ve všech skladbách nádherně vynikal lehký, čistý a lahodivý hlas kontratenoristy Filipa Dámce.“

V kostele Povýšení sv. Kříže v Litomyšli zpívá dnes večer České vokální okteto Gentlemen Singers.  Se stejným vánočním programem vystoupilo před několika dny v rámci šňůry koncertů i v Praze v kostele sv. Anny. V programu  s podtitulem O nata lux, shodném s loňskou nahrávkou souboru, zaznívají vánoční skladby mnoha stylových období od renesance přes tradiční koledy až po hudbu současných autorů. 

 

DSC5116

"Jac van Steen přesně vystihl Haydnovu zvukomalebnost."

"Dramaturgie kromě smíšeného sboru pozvala i dva dětské sbory."

"Dueta Fajtová a Janál byla skutečným zážitkem."

Dramaturgie Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK připravila v předvánočním čase pražskému publiku hudební skvost. Snad nejlepší Haydnovo dílo - oratorium Stvoření. K jeho provedení pozvala nizozemského dlouholetého hostujícího dirigenta Jac van Steena. Ten si vybral jako hlavní sólistku Marii Fajtovou. Přidáme-li k tomu Kühnův smíšený sbor, pak je jasné, že se jednalo o provedení, které by nemělo nechat návštěvníky zcela chladným.

 

čtvrtek, 13 prosinec 2018 11:47

Pootevřená okna Radka Baboráka

Autorka:
DSC4700

„Charisma a aura Radka Baboráka dokáží stmelit muzikanty způsobem, který jinde nenajdeme.“

„S péčí vystavěné dialogy jednotlivých nástrojů a nástrojových skupin potěšily nejedno ucho.“

„Struny zkrátka zahrály na onu strunu a konalo se pohlazení ve své nejprostší podstatě.“

Muzikant, který měl tu možnost spolupracovat s Radkem Baborákem, ví, že když se s ním dělá muzika, koná se radost. A také poctivá řemeslná práce, bez které nic výjimečného nemůže vzniknout. Ať už s touto kreativní osobností tvoří kdokoli, koncerty pod jeho vedením mají svoji specifickou, živou atmosféru. Nejinak tomu bylo na vyprodaném koncertě z komorní řady FOK, který se konal v prostoru kostela svatých Šimona a Judy. Mohl za to krásný program, sehranost a emotivnost Pražských komorních sólistů a jejich uměleckého vedoucího i uvedení jeho skladby v podání vynikající hobojistky Clary Dent-Bogányi.

 

středa, 12 prosinec 2018 14:02

Velká porce Bacha - Vánoční oratorium vcelku

Autor:
24-181211vanocni-oratorium46cPetraHajska

„Peter Dijkstra vládl ze svých dvou metrů výšky komornímu ansámblu střízlivými a uměřenými gesty.“

„Nizozemský sbor, plný sólistů a přitom kompaktní a sezpívaný, vládne skvělou technikou i jemností souzvuků.

„Hudbě se dostalo plné pozornosti interpretů, ale rovněž naprostého soustředění ze strany publika, přikovaného do sedadel.“

Bachovo Vánoční oratorium je ve skutečnosti kompletem šesti nedělních kantát pro vánoční dobu. Zahrát je jako jedno dílo koncertně vcelku v jednom večeru je ojedinělé a výjimečné a stejně ojedinělý a výjimečný je výsledný zážitek. V sezóně barokního orchestru Collegium 1704 mimořádnost tohoto dojmu umocnil svým suverénním nastudováním hostující dirigent Peter Dijkstra.

 

1DSF0006cPetr-Kadlec-1

„Dokument s postupující vážnou nemocí bezděky zachycuje konečné životní bilancování.“

„Není to životopisný film. Mnoho věcí vůbec nezmiňuje. Přesto jde o dílo s velkým přesahem.“

„Divák je díky kameře v pozici nenápadné přítomnosti.“

Česká filharmonie před časem iniciovala natáčení dokumentu o Jiřím Bělohlávkovi. Práce se ujal Roman Vávra - a i když ji předčasně definitivně ukončil šéfdirigentův odchod v květnu 2017, stačil režisér nashromáždit tolik materiálu, že vznikl víc než výmluvný film. Datum televizního vysílání ještě není známé. Uskutečnila se však předpremiéra v pražském kině Lucerna. Vyvolala silné vzpomínky a emoce.

 

úterý, 11 prosinec 2018 07:36

Rybovka skoro jako do knihy rekordů

Autor:
DSC5500

„Krásnou skladbu se tleskajícím povedlo rozkouskovat na úryvky, na písničky - úplně zničit.“

„Ivanu Kurzovi se podařilo vyjádřit střídmými nepodbízivými hudebními prostředky ztišení, které provází modlitbu.“

„O čtyřhlase se nedalo moc hovořit, v Rybovi zcela převládala sopránová melodie.“

Kühnův dětský sbor a jeho tradiční, už pátý předvánoční koncert. V Rudolfinu se v neděli večer sešli současní i mnozí bývalí členové sboru a samozřejmě rodinní příslušníci a příznivci. V druhé polovině koncertu se tak na pódiu k provedení Rybovy České mše vánoční shromáždilo na dvě stě zpěváků.

 

Petrenko-473513311952409954836804798787303429373952o

„Matiné o jedenástej hodine majú veľmi príjemnú atmosféru.“

„Na koncerte nevystúpil sólista, v konečnom dôsledku však bolo sólistov hneď dvadsaťtri.“

„Petrenko symfónii rozumel ako naozaj skôr kontemplatívnej, miestami až meditatívnej kompozícii.“

V poradí tretí abonentný koncert Viedenských filharmonikov sa skladal čisto z diel autorov nemeckého pôvodu: Rudiho Stephana, Richarda Straussa a Johannesa Brahmsa. Taktovku nad orchestrom prebral v dňoch 8. a 9. decembra nastávajúci dirigent Berlínských filharmonikov Kirill Petrenko, ktorý Viedenskú viedol k pochopeným, neokázalým interpretáciám. 

 

středa, 05 prosinec 2018 16:38

Děti, premiéry a Martinů

Autor:
181204Kuhnuvdetskysbor06cPetraHajska

„Hořínkovy žalmy patří k těm současným skladbám, které na první poslech zaujmou a nadchnou.“

„Pro koncertní účely se úprava Legendy o svaté Dorotě od Iva Bláhy skvěle hodí.“

„Z výjevu zachycujícího jarní čištění pramínků se stává pocta rodnému kraji, podobenství a vyznání s prostým, ale nesmírně účinným patosem.“

Hlavní program Dnů Bohuslava Martinů otevřel koncert Kühnova dětského sboru víc než skvěle. Hudba skladatele, který je podzimní přehlídkou už po čtyřiadvacet ročníků takto připomínán, oslavován a zpřítomňován, se v Sále Martinů dostala do živého kontextu s hudbou jeho žáka a dvou současných autorů.

 

46131156702340ce1ef62k

„Kantáta Jana Nováka je hudobne veľmi sugestívnou reflexiou obety Jana Palacha; a nemenej sugestívne vyznela v utorkovom prevedení.“

„V zmysle názvu diela Mysterium času malo spojenie dirigenta a hráčov plynutie času v sále absolútne vo svojej moci.“

„Určite sa to podarilo, navyše s veľkou mierou vkusu tak, aby sa dielo nestalo okázalým a zbytočne patetickým.“

Jeden z posledných koncertov veľkolepého šiesteho ročníka festivalu Janáček Brno patril domácej Filharmónii Brno a Českému akademickému zboru. Pod taktovkou Stefana Veselku, šéfdirigenta Symfonického orchestru Münster, zazneli diela Leoša Janáčka, Jana Nováka, Bohuslava Martinů a Miloslava Kabeláča. A hneď na úvod treba povedať, že sa 4. decembra na Stadionu Kounicova podarilo vytvoriť hneď niekoľko takých interpretácií, na ktoré budú prítomní poslucháči celkom určite ešte dlho spomínať.

 

úterý, 04 prosinec 2018 18:41

Milan Al-Ashhab. Houslista, co má šťávu

Autorka:
DSC6290

„Houslista ji zahrál s takovou vervou, energií a zároveň lehkostí, jako by pro něj neexistovaly žádné technické překážky.“

„V jednom okamžiku houslista drží k pobavení posluchačů svůj nástroj jako kytaru a drnká na něj do hlavy se zadírající téma.“

„Důvěrně známý kus zněl jako onen skvost, do něhož hráč vkládá veškerý svůj technický um, cit pro dynamické odstíny a vnitřní emocionalitu.“

Podpořit zájem o vážnou hudbu a spojit lidi, kteří by se jen tak nepotkali, je krédem spolku Vážný zájem, který před dvěma lety založil violoncellista Tomáš Jamník. Při organizování koncertů mu vydatně pomáhají další mladí muzikanti a nadšenci. Vážný zájem pořádá nejen domácí koncerty, ale vloni k nim přibyly i koncerty salonní, pořádané v centru Prahy na střeše Lucerny. Vážný zájem zve k produkcím ty nejlepší muzikanty, v neděli 2. prosince se ve střešním bytě paláce Lucerna představil houslista Milan Al-Ashhab za doprovodu klavíristy Zdeňka Klaudy.

 

DSC3869

„Janáčkovy klavírní skladby cítí jemněji, neútočně, spořádaně a skoro až impresionisticky.“

„Ani v sonátě nesáhl interpret k nejdrsnějším nebo výbušným tónům.“

„Sólista dokázal zůstat v intimním meziprostoru obklopeném rapsodičností a impresivností.“

Exkluzivní program přidal festivalu Janáček Brno 2018 britský skladatel, dirigent a také pianista Thomas Adès. Provedl v pondělí to nejpodstatnější z kompletního klavírního díla Leoše Janáčka. Skladby z vlastního rozhodnutí nastudoval a po turné, které ho z Brna zavede do Lisabonu, Paříže a Londýna, je ještě natočí.

 

pondělí, 03 prosinec 2018 16:16

Paul Lewis ukázal sílu jemného hraní

Autorka:
31217919977feae8efb80k

„Použila bych pojmy jemnost, hravost, něha.“

„Co přijde? Hra plná kontrastů, barev, jedinečných úhozů, křehkosti a zároveň síly bez jediného ostrého tónu.“

„Program večera nebyl sestaven na efekt. Pianista je založením introvert, který se nepředvádí, a jeho hra má daleko k okázalosti.“

„Potřebuji klid a ticho,“ prohlašuje britský pianista Paul Lewis, který v neděli 2. prosince zakončil svým recitálem Klavírní festival Rudolfa Firkušného. A učinil to tak klidným a ztišeným, a přitom vrcholně vytříbeným způsobem, že jeho vystoupení zůstane dlouho v paměti.

31217919977feae8efb80k31217919977feae8efb80k
 

pondělí, 03 prosinec 2018 11:09

Janáčkův Dostojevskij v angličtině

Autor:
WNO-house-of-the-dead

„Poslední dílo Leoše Janáčka je podivuhodné, temné a syrové, zkratkovitě dramatické - a přece i lyrické.“

„Tomáš Hanus nachází v partituře naléhavost, drsnou opravdovost, ale vedle dramatičnosti i neustále přítomný výraz soucitu.“

„David Pountney neměl potřebu příliš zdůrazňovat ani brutalitu, ani homosexualitu, ani oplzlosti.“

Tomáš Hanus se objevil doma v Brně za dirigentským pultem souboru Velšské národní opery - a byla to událost. Jejich pohostinské vystoupení na festivalu Janáček Brno 2018 poskytlo první prosincovou neděli zážitek z pravého, nápaditého, správného a silného uchopení opery Z mrtvého domu. Hudební ředitel Welsh National Opera Tomáš Hanus má na výsledku stejný podíl jako režisér inscenace, umělecký ředitel celého souboru David Pountney.

 

neděle, 02 prosinec 2018 08:34

Jenůfa v osidlech postmoderny

Autor:
002728photo

„Výklad není v tomto případě bezradný, ani provokativní, ale je nečitelný a bolestivě neadekvátní.“

„Kdyby celá inscenace vypadala jako druhé dějství, nebylo by co namítat.“

„První a třetí dějství je statické. Zbytečné a zcela hloupé jsou tanečnice, které cvičí prostná.“

Její pastorkyňa v inscenaci Divadla Stanislava Moniuszska z Poznaně není ten pravý Janáček. Hudebně přece jen cosi charakteristického a silného chybí a scéna a režie popuzují neustálou přítomností zbytečně přidaných tanečnic. Navíc je rozdíl poetiky prvního a třetího dějství a poetiky dějství druhého tak propastný, že jde vlastně o dvě opery. Představení na festivalu Janáček Brno 2018 mělo přiměřený úspěch, ale nezdá se, že by se zrovna na toto hostování mělo výrazněji vzpomínat.

 

sobota, 01 prosinec 2018 16:11

Zápisník zmizelého jako hudební divadlo

Autor:
332821642752ff436cb91b

„Pohybujeme se v rovině fantazie, která se čím dál víc vzdaluje od textu Josefa Kaldy a nabaluje další významy.“

„V tomto Zápisníku zmizelého nejde zdaleka jen o zpěv. Ale nejde ani o sex.“

„Odkaz Leoše Janáčka si v tomto představení existuje po svém.“

Leoš Janáček komponoval ničemu nepodobný písňový cyklus Zápisník zmizelého, jako i mnoho svých dalších skladeb, s vidinou konkrétní ženy jako objektu touhy a tím současně velké múzy. Belgický soubor Muziektheater Transparant našel v komorním vokálním dramatu potenciál pro divadelní projekt, který předlohu přesahuje, aniž by ji zničil. V pátek s produkcí hostoval na festivalu Janáček Brno 2018.

 

sobota, 01 prosinec 2018 07:49

Rozbarvené černobílé Miroslava Sekery

Autorka:
460627318225ffbf40fc7k

„Schopnost udržet neskutečné napětí a delikátní vedení frází je něco, co dělá Sekerův výraz geniálním.“

 „Miroslav Sekera dává pocit hlubokého klidu a harmonie.“

„Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl další událost, která se zapíše do historie českého klavíru a Dvořákovy síně Rudolfina - recitál Miroslava Sekery. Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.

 

pátek, 30 listopad 2018 07:11

Ruský večer s Vladimírem Fedosejevem

Autor:
DSC3464

„Vladimír Fedosejev je jedním z největších znalců Čajkovského díla.“

„Hra Jana Mráčka je mimořádně pevná v intonaci, lyrická i dynamická.“

„Symfonické tance Sergeje Rachmaninova jsou jeho kšaftem.“

Rusko si nemůže stěžovat, že by mělo málo špičkových dirigentů. Jedním z nich je Vladimír Fedosejev, jeden z největších znalců Čajkovského díla. Přes 55 let ho propaguje po celém světě a už 44 let vede moskevský Čajkovského velký symfonický orchestr, původně orchestr rozhlasový, ale protože se právě pod vedením Fedosejeva věnoval Čajkovského dílu, bylo mu v roce 1993 uděleno skladatelovo jméno. Do Prahy ale Fedosejev přijel sám, aby řídil 28. a 29. listopadu Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK na večeru, kde kromě Čajkovského zazněl i Rachmaninov. Skvělá volba.

 

DSC2546---foto-Patrick-Marek

„U Mansurjana jde často o útlé zvuky zavěšené v prostoru a čase.“

„Kančeliho skladba má ´večerní´ charakter, je trochu ukolébavkou, trochu modlitbou.“

„Gandolfiho Ascending Light vykazuje silný kontakt s estetikou filmové hudby.“

Čtrnáctý ročník festivalu Hudební fórum Hradec Králové je minulostí. Přehlídka nedávno nové světové symfonické tvorby v obvyklých čtyřech listopadových večerech opět umožnila seznámení s díly, která v posledních letech vzbudila pozornost. Dobrý výběr, české premiéry. I závěrečný koncert byl takový.

 

pj181127grigorijsokolov16cpetrahajska45360986234o

„Pocit, že hraje umělec z jiné doby, však zůstává.“

„Světla v sále jsou ztlumena. Sokolovova hra ale celý prostor nesmírně prosvětluje.“

„Impromptus Franze Schuberta byly potom okouzlujícím momentem hudební čistoty a tisíců emocí zároveň.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl po třech letech recitál Grigorije Sokolova. V Praze ho, stejně jako kdekoliv jinde, doprovází aura mystiky a jedinečnosti. Oblíbený umělec představil Beethovena a Schuberta a nutno dodat, že to byl koncert jako z jiného světa.

 

4V0A8351-copy

„Volba Marka Šedivého jako hlavního hostujícího dirigenta orchestru byla rozhodně volbou dobrou.“

„Druhá píseň byla vygradována do strhujícího závěru tak, že se z prvních řad ozval spontánní potlesk.“

„…publikum soustředěně naslouchalo a jistě popouštělo uzdu své symfonické fantazii až do závěru třetí věty.“

První koncert  hlavního hostujícího dirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, nazvaný Symfonické fantazie Marka Šedivého,  byl zároveň třetím koncertem letošního ročníku Dnů Bohuslava Martinů.  Jedním z přání před nástupem Marka Šedivého do nové funkce bylo, aby hráče inspiroval a aby společně dokázali tvořit. A právě toho jsme poslední listopadové pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina byli svědky.

 

úterý, 27 listopad 2018 17:13

Hovory s Bohem, Dykem a se sebou

Autorka:
06-Vojtech-DykLeonard-Bernstain-MassColours-of-Ostrava-2018Foto-c-Tino-Kratochvil

„Takovou fúzi dovede jedině Leonard Bernstein. A k takové fúzi se nehodí nikdo lépe než Jan Kučera.“

„Hodně otázek? Lenny jich naservíroval ještě mnohem víc. Asi víc, než odpovědí.“

„Dyk předvedl obrovskou paletu výrazu pěveckého i hereckého.“

Bernsteinova Mše, radikální a provokativní skladba balancující na hranách mezi klasikou, rockem, jazzem a muzikálem, se v hudebním nastudování Jana Kučery, na scéně a v režii bratrů Cabanů a se zpěvákem Vojtěchem Dykem v hlavní roli Celebranta vrátila dvěma představeními do Prahy. První z nich se ve Fóru Karlín uskutečnilo v pondělí.

 

úterý, 27 listopad 2018 07:57

Brilantní Yekwon Sunwoo

Autor:
Yekwon-Sunwoo278-2

„Korejci prokázali, že Dvořákovi rozumí.“

„Yekwonovo provedení Rachmaninova koncertu doslova bralo dech.“

„Sóla v Čajkovského koncertu byla skvělá.“

Rudolf Firkušný, klavírista světového renomé, byl jedním z těch, kdo stáli v roce 1946 u zrodu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Po své emigraci v roce 1948 se mohl vrátit na pódium v Rudolfinu až za dlouhých 42 let. Opět na Pražském jaru. To mu proto vzdává hold klavírním festivalem, který nese jeho jméno. Letos probíhá už šestý ročník a jako jediný festival svého druhu v Praze je programově zcela věnován klavírní tvorbě. Pražskou podzimní hudební sezónu každoročně obohacuje o koncerty špičkových pianistů.

 

 

scena--4649540622195153380999266611652855663165440n

„Dílo má poněkud problematický námět a libreto, ale obsahuje mimořádně zajímavou hudbu.“

„Nejen Živný, ale právě sám Janáček napsal značně autobiografickou operu.“

„Nekvasil s Dvořákem dokázali příběh vyprávět tak, že hudba může vyniknout. Našli rozumnou cestu, jak nesoulad potlačit.“

Národní divadlo moravskoslezské je teprve druhým na světě, které nastudovalo všechny Janáčkovy opery. Tou poslední, která scházela, byl Osud, uvedený v Ostravě letos na podzim. Je logické, že soubor s inscenací přijel hostovat na festival Janáček Brno 2018, a je logické, že v té souvislosti dostal od Nadace Leoše Janáčka medaili. Sobotní představení bylo pro režiséra Jiřího Nekvasila, scénografa Daniela Dvořáka i dirigenta Jakuba Kleckera úspěchem, dokonce svého druhu triumfem.

 

pondělí, 26 listopad 2018 08:19

Zábavný i dramatický rej na Hudebním fóru

Autor:
MG0829

„Ostravské těleso naznačilo, že mu ´najazzlé´ pojetí nedělá problémy.“

„Orchestr dokázal odstínit moderní a starší hudbu, zároveň propojit vysoké umění s nízkým.“

„Trubka Velšana Huw Morgana zněla až mysteriózně, Miles Davis by byl nadšen...“

Třetí koncert festivalu Hudební fórum Hradec Králové 24.listopadu byl vskutku rozmáchlý, zaznělo pět kompozic. Ústředním tématem byla integrace černochů do americké společnosti, potažmo problematiky rasismu obecně, což se vzhledem k současným událostem jeví jako nikdy nekončící proces a problém. Hrála Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Darrella Anga, nynějšího uměleckého ředitele a šéfdirigenta Sečuánského symfonického orchestru, rodáka ze Singapuru.

 

321627403282da48cf4b6z

„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“

„Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“

„Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“

Byl to teprve druhý koncert letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, počítáme-li v to i jazzového pianistu Montyho Alexandera, který vystoupil ve čtvrtek 22. listopadu v pražském Mercedes Foru. Polský klavírista s portugalským občanstvím Piotr Anderszewski nasadil v sobotu 24. listopadu ve Dvořákově síní Rudolfina tak vysokou laťku, že jsme zvědavi, jak ji v nejbližších dnech překonají Yekwon Sunwoo, Grigorij Sokolov, Miroslav Sekera či Paul Lewis. Anderszewski, který do Prahy přijel i díky Koncertnímu jednatelství FOK, publikum přimrazil k sedadlům dvěma jmény – Johann Sebastian Bach a Ludwig van Beethoven. 

 

DSC9780

„Česká filharmónia zanechala dojem veľmi kvalitného, všestranného ansámblu.“

„Vtisnúť dielu hĺbku tak, ako sa to podarilo Capuçonovi, nie je samozrejmosťou.“

„Byčkov publiku ponúkol spolu s orchestrom originálnu „Novostvetskú“ bez náznaku šablónovitosti.“

Prvý z trojice koncertov Českej filharmónie vo viedenskom Musikvereine odznel, za prítomnosti niekoľkých štátnikov, v sobotu 24. novembra. Večer bol zároveň zakončením cyklu filharmonikov k 100. výročiu vzniku republiky: orchester sa spolu so šéfdirigentom Semjonom Byčkovom predstavil prevažne v dielach českých autorov. Jedinou výnimkou bol vedľa Fišera, Smetanu a Dvořáka Koncert pre violončelo a orchester č. 1 Camilla Saint-Saënsa, v ktorom Česká filharmónia sekundovala skvelému Gautierovi Capuçonovi.

 

1315186413638786203045924285727675955649151n

„Jako by snad viděla v osudech hudby podstatně dále než velká část ostatních.“

„Obsahově náročná partitura obsahovala místa nesmírného napětí a třecích ploch i místa duševního uspokojení.“

„Ve chvíli její hry neexistuje nic jiného, než vzácný moment tady a teď.“

V rámci cyklu uvedení Schubertových sonát představila klavíristka Mitsuko Uchida ve vídeňském Musikvereinu tento pátek další tři. Prokázala jedinečné napojení na jeho hudbu.

 

4650858228346363565622758353578104999903232o

„S přibývajícím časem hrál orchestr čím dál uvolněněji.“

„Nejenže zahrál kadenci technicky bravurně, ale mohl si dovolit vytvořit autonomní ´skladbu ve skladbě´.“

„Nelze než souhlasit s názorem, že by se skladba Sylvie Bodorové mohla jmenovat ´Jinosvětská´.“

Co bylo hlavním programovým magnetem koncertu Plzeňské filharmonie 22. listopadu v tamější Měšťanské besedě, na to měl jistě každý návštěvník svůj názor. Večer orámovaný Schubertovou Nedokončenou a Mozartovou symfonií č. 41 C dur Jupiter musel přilákat všechny věrné i příležitostné posluchače. Mezi těmito oblíbenými symfoniemi se však rozprostíral skvost, kvůli němuž nebylo možné tento koncert pominout. Concerto dei Fiori pro housle a smyčce Sylvie Bodorové v podání Marka Pavelce.

 

pátek, 23 listopad 2018 13:27

Světlo jako téma koncertu na Hudebním fóru

Autor:
MarekDSC1427

„Houslista Paľa se díla zhostil s neuvěřitelnou oddaností věci a hrál jako o život.“

„Dokázali z těchto okamžiků vytěžit maximum skutečného uměleckého účinku.“

„I bez tohoto příběhu jde o hudbu sdělnou.“

Hudební fórum Hradec Králové v druhém večeru nabídlo publiku ve čtvrtek dvě skladby, které přes názvy patřící do světa absolutní hudby přinášejí programnost s přesahem až do duchovní sféry. Moravská filharmonie Olomouc, na tomto festivalu hostující poprvé, se úkolu pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera zhostila velmi dobře. Největší obdiv ovšem zaslouží houslista Milan Paľa.

 

DSC8389

„Při pianissimu v Kvartetu G dur nedýchali snad ani samotní hudebníci.“

„Veselou náladu serenády orchestr promítl do svého provedení se vším půvabem.“

„Ideál komorní hudby jako dialog hudebníků, kteří se snaží o harmonický celek a mají upřímné potěšení z hudby, je stále živý.“

Rudolfinum se opět rozeznělo tóny komorní hudby. Ve Dvořákově síni vystoupilo 21. listopadu Vlachovo kvarteto a Český komorní orchestr s čistě dvořákovským programem. Obě tělesa tak vzdala hold svému dlouhodobému vedoucímu Josefu Vlachovi (1923 – 1988), u něhož si letos v říjnu připomínáme 30. výročí úmrtí.

 

PB203823

„Ve skutečnosti Bates elektroniku v tomto případě nepoužívá, jen ji šikovně napodobuje.“

„Ambice festivalu jsou hodny obdivu, tím spíš, jak jsou prezentovány věcně, skromně a nenápadně.“    

„Tak výstřední soudobou skladbu, jakou je Skotský bestiář, hned tak zase neuslyšíme. A také neuvidíme.“

České premiéry symfonických děl současných světových autorů, skladby vybrané tak, že opravdu publikum zaujmou, přidaný světelný, výtvarný a pohybový design, upřímný ohlas publika… To jsou hlavní záchytné body festivalu Hudební fórum Hradec Králové. Letos, při čtrnáctém ročníku, je potřeba připočíst k tomu ještě nové varhany v sále. Při úvodním večeru toto vše bylo přítomno.

 

1Y3A9086

„Energické vystupování a entuziasmus jejich dirigenta nemohl nestrhnout členy orchestru k zapálenému přednesu.“

„Hlaváčovo skvělé provedení zdatně doprovázel orchestr konzervatoře, který ukázal, že ani moderní hudba mu není cizí.“

„Pozitivita čišela i z  Václava Hudečka, kterému úspěchy jeho mladých kolegů dělají jistě radost.“

Mladí interpreti spolu s kapacitami české nástrojové hry na jednom pódiu. Ve společnosti talentovaných studentů se v sále Pražské konzervatoře na druhém koncertu Svátků hudby představili 20. 11. houslista a pořadatel festivalu Václav Hudeček a klarinetista a saxofonista Jiří Hlaváč, kterému byl koncert věnován k jeho životnímu jubileu.

 

4638306421017429998820125503212536339628032n

„Rounds sú ukážkou toho, čo všetko čembalo dokáže: zvlášť, ak naň hrá interpret takých dispozícií, ako Esfahani.“

„Hudbe, ktorú hrá bezhranične, verí a poslucháčom ju tak posúva až odzbrojujúco presvedčivú

„Yarn/Wire sú nesmierne zohraté, sugestívne teleso.“

Festival Contempuls, jedno z najvýraznejších pražských a vôbec českých podujatí venovaných súčasnej hudbe, sa už po deviatykrát uskutočnil v nedeľu 18. novembra. Tento raz šlo o dva koncerty organizované do jedného večera, čomu zodpovedal aj prívlastok udalosti, Contempuls Night. V novej sále holešovického DOXu sa tak predstavil čembalový virtuóz Mahan Esfahani a newyorské kvarteto hudobníkov Yarn/Wire.