ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.



FOK129201872dpi-26"Foersterova Předehra není prvoplánově příležitostnou hudbu.“

„Straussovy Čtyři poslední písně jsou pravou hudební poezií.“

„Na poklidnou třetí větu navázal prudkým střihem a vybudil v hráčích spoustu sil.“

Čtyři poslední písně Richarda Strausse sice názvem ukazují jinam než k začátku sezóny, ale Slavnostní předehra Josefa Bohuslava Foerstera úlohu úvodního čísla zahajovacího koncertu splnila ve čtvrtek v Obecním domě víc než dobře. A hlavní skladbou prvního abonentního programu orchestru FOK byla Mahlerova První symfonie. Ohromující, opulentní, pozitivní. Pořadovým číslem i charakterem motivující k pohledu do budoucna. 



UJBy6VAQ„Boli sme svedkami nesmierne pestrého, podnetného a kvalitného vystúpenia.“

„Sharon Kam ukázala celkom nový level umenia hry na klarinet.“

„Bol to jeden z tých zážitkov, ktoré Dvořákovu Prahu približujú k úrovni svetových festivalov.“

Predposledný koncert komornej rady festivalu Dvořákova Praha patril celkom iste k najrozmanitejším večerom tohto ročníka. V nepríliš frekventovanom obsadení: klarinet, viola a klavír totiž interpreti previedli publikum od hudby klasicizmu až po inšpirácie jazzom. Punc výnimočnosti dodal opäť najmä skvelý výkon kurátorky rady, fenomenálnej SHARON KAM.


čtvrtek, 13 září 2018 13:09

PKF, Lobkowiczové a tři velikáni

Autor:

12-09-2018PKFLOB3PetraHajskavyber-5„Díla od Mozarta, Haydna a Beethovena zazněla s noblesou a s názorem.“

„Koncert C dur je učebnicovou ukázkou toho nejlepšího, co hudba klasicismu nabízí.“

„Symfonie nabízí mnoho hudebních žertů a důvtipných momentů, které zůstaly nepovšimnuty.“

Návrat v čase: tak by sa dal označiť prvý koncert donátorskej abonentnej rady PKF-Prague Philharmonia. Program včerajšieho večera bol totiž zložený z diel troch velikánov 1. viedenskej školy a v Lobkowiczkom paláci by tak vlastne pokojne mohol zaznieť aj pred vyše dvomi storočiami. Orchester hral pod vedením Emmanuela Villauma, v pozícii sólistu sa predstavil huslista Jan Fišer. 


čtvrtek, 13 září 2018 00:20

Když legendy hrají legendy

Autorka:

SharonKam„Sharon Kam je na pódiu emotivní živel.“

„Potlesk mezi větami dokáže pěkně přetrhnout soustředění a napojení.“

„Academy of St Martin in the Fields patří právem mezi legendy.“

Uchvacují dodnes, přestože se ani jeden z nich nedožil čtyřicátých narozenin. Oba mají punc zázračného dítěte a oba znamenali milník v klasické hudbě. Wolfgang Amadeus Mozart a Felix Mendelssohn–Bartholdy se potkali na středečním pódiu Dvořákova Prahy. Do života je uvedli žijící legendy, Academy of St Martin in the Fields a klarinetistka Sharon Kam.



veb-KFP-DSC0587„Pešek už dirigentskou dráhu uzavřel. Když se objevil na pódiu, šlo o výjimečnou chvíli.“

„Pardubické publikum od svého orchestru chce slyšet i známá a milá symfonická díla“

„Stanislav Vavřínek v daném obsazení dokázal vytěžit z partitury maximum.“

Doménou Komorní filharmonie Pardubice nadále zůstává repertoár, pro který stačí její menší obsazení, ale zahájení jubilejní padesáté sezóny dostalo logicky větší, tedy symfonické parametry. Krásným symbolem zároveň bylo, že se na pódiu Sukovy síně v úterý večer vystřídali historicky první šéfdirigent tělesa Libor Pešek a současný nový šéfdirigent Stanislav Vavřínek, v pořadí desátý. 


úterý, 11 září 2018 12:28

I mistr se u Mozarta utne

Autorka:

-qj2vrPg„Známá jména někdy nejsou zárukou skvělého koncertu.“

„Sharon Kam předvedla mistrovské ovládnutí klarinetové techniky.“

 „Zahrát mistrovsky průzračný klasicismus, zvlášť Mozarta, není vůbec žádná legrace.“

Není vždy zlato, co se třpytí, a tak někdy ani známá jména nejsou zárukou skvělého koncertu. S podobným pocitem asi odcházela řada lidí ze včerejšího zahajovacího večera komorní řady festivalu Dvořákova Praha. Program byl hodnotný a pestrý, ale zejména jeho první část se interpretačně až tak nepovedla.


pondělí, 10 září 2018 17:24

Vším velká Libuše v Brně

Autorka:

olb1668-edit44490005921o„Režisér Jiří Heřman vyzrává a provizorní prostory mu evidentně svědčí.“

„Tak velkorysou Libuši by si mohla většina divadel jen těžko dovolit.“

„Inscenace měla vzácnou pěveckou vyrovnanost.“

Dvojitou sondou do našich dějin je nová inscenace Smetanovy Libuše, která měla premiéru 7. a 9. září v Brně. Sám autor operu popsal jako „slavné tableau a hudebně dramatické uživotnění“. Brněnský tým ale rozehrál hned dva příběhy národní historie současně a nápaditě propojil mýtus se skutečností i časové úsečky, které od sebe dělí pomyslná staletí. Velkolepé a svěží představení odpovídající výši jubilea československé státnosti, možná kontroverzní, možná rozdělující generace, ale nezapomenutelné. 



DP180809Petra-Hajsk10"Soubor hrál Dvořáka tak, jako by byl jeho kmenovým autorem."

"Houslového partu v Bernsteinovi se ujala Hilary Hahn. V žádném případě nelze mluvit o záskoku,

"Přestože interpretovaná s vřelostí, nutně to musela být trochu ´jiná´ serenáda, než jak ji máme v uchu." 

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha přivítal na svém druhém koncertu v sobotu 8. září výborný komorní ansámbl Camerata Salzburg s dirigentem Danielem Blendulfem a houslistkou Hilary Hahn. Večer přinesl zajímavou dramaturgii: Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina byla postavena do kontrastu se dvěma skladbami Antonína Dvořáka – Nokturnem H dur a Serenádou E dur. 



DSC8631„Hrůša dokázal Svatební košile nahlédnout v něčem opravdu neotřele, nově.“

„Na pódiu panovala vzácná shoda.“  

„Být to v opeře, měla by Kněžíková za takovou árii aplaus na otevřené scéně.“

Jedenáctý ročník Dvořákovy Prahy otevřel v pátek v Rudolfinu koncert České filharmonie, na němž Jakub Hrůša rozezněl kantátu Svatební košile. Začátek po všech stránkách odpovídající festivalu, který to myslí vážně a náročně a ví, jak na to.



RE2555"Zahájit tímto způsobem jubilejní sezonu je obdivuhodný dramaturgický počin."

"Připravené židle zdaleka nestačily."

"Co dělat, aby orchestr zaujal nejen pravidelné posluchače, ale i širší veřejnost?"

Přes dva tisíce lidí přišlo v úterý vpodvečer na historické Pernštýnské náměstí. Padesátou sezonu tam open-air koncertem s repertoárem z muzikálů a popu zahájila Komorní filharmonie Pardubice. Vystoupila s ní zpěvačka Dasha.


pátek, 31 srpen 2018 11:06

Bach a Fischer v Karlových Varech

Autor:

veb-Spurn-DSC0408-2"Hostování Vojtěcha Spurného znamenalo pro hráče intenzivní setkání s barokní hudbou."

"Hudebníky vedl k odlehčené, stylové a výrazně muzikální hře, nezatěžkané, neustarané."

"Kantáta měla dva vynikající sólisty – sopranistku s křišťálově mladým hlasem a stejně virtuózního trumpetistu."

"Umístění koncertu do Císařských lázní bylo bezprecedentním krokem."

"Moderně industriálně působící vysoký prostor, prázdný přes několik podlaží, zafungoval dobře."

 

Mezinárodní hudební festival Johanna Caspara Ferdinanda Fischera uzavřel poslední srpnový čtvrtek koncert připsaný bachovským jubileím. Se členy pořádajícího Karlovarského symfonického orchestru muzicíroval dirigent a cembalista Vojtěch Spurný. Historicky poprvé se hrálo v budově Císařských lázní, o jejichž rekonstrukci a adaptaci pro toto hudební těleso se vážně uvažuje.



 17871B46-515D-4255-BA21-8ED9A55A037E„Samek zazpíval s u nás málo slýchaným citem pro specifika Smetanovy hudby.“

„Univerzální nasazení Jany Sibery napříč styly i obory bylo obdivuhodné.“ 

„Prýgl v celé Vodníkově roli dosud nevystoupil. Byl to výkon tím obdivuhodnější.“

„Uramová zazpívala Bacha bezpečnou technikou a se sympatickou dávkou ušlechtilosti v hlase.“

„Výkon Kateřiny Englichové letošní dramaturgii vhodným způsobem korunoval.“

 

I když měly letošní Litoměřické svátky hudby podtitul, že se jedná už o šestý ročník a že budou repertoárem a dramaturgií připomínat sté výročí vzniku Československa, charakterizovala je podle mého názoru mnohem lépe jiná číslice. Všechno jakoby bylo přizpůsobeno číslu tři.


Bernstein200007cREDUCED-1481918492-960x480

„Koncertov venovaných výhradne americkej tvorbe 20. storočia sa v našich končinách nekoná veľa.“

„V programe prevažovali veľmi energické skladby.“

„Tým najlepším na koniec boli Symfonické tance z legendárneho Bernsteinovho muzikálu.“

„Kúsok celkom príjemného muzikálového sentimentu.“

"Festival Věčná naděje vyvrcholí 26. augusta koncertom Gustav Mahler Jugendorchester.“

 

Živelné rytmy, známe melódie – aj to priniesol „americký“ večer festivalu Věčná naděje. Symfonický orchester Českého rozhlasu spoločne s Janom Kučerom pripravil niekoľko pozoruhodných momentov, celkom symbolicky najmä v dielach jubilujúceho Leonarda Bernsteina.



Lo140718401EnricoNawrathpresse„Garantuji vám, že už sem budete chtít jezdit do konce života.“

 „To, co se nám dostalo, byl výlupek dokonalosti, soustředěnosti, vrcholné interpretace.“

„Piotr Beczala prokázal jak své hlasové přednosti, tak schopnost šetřit se silami.“

„Zpěv mířící do nebes evokoval myšlenku, že už nikdy nic podobného neuslyším.“

„Svůj první výsadek v Bayreuthu považuji za mimořádný a velmi šťastný.“


čtvrtek, 05 červenec 2018 09:06

K Libuši se musí dospět

Autorka:
367568471986155575193378948410399523340288o

"Slavnostní uvedení v rámci 60. Smetanovy Litomyšle, ve stém roce československé státnosti."

"I provedení bez některých jevištních prvků a triků vzbudilo v autorově rodišti nadšení."

"Nelze upřít právě skladateli hlavní podíl"

"Jediného duetu se dočkáme až mezi Libuší a Přemyslem ve třetím jednání."

"Vznikla inscenace, se kterou můžeme důstojně oslavit 100 let Československa."

Slavnostním uvedením v rámci 60. Smetanovy Litomyšle, ve stém roce československé státnosti, představila opera Národního divadla v Praze novou inscenaci Libuše Bedřicha Smetany. Regulérní premiéru se všemi jevištními prvky a triky sice bude mít až 14. a 16. září na domovské scéně, přesto i její upravené provedení vzbudilo v autorově rodišti nadšení.

 
Strana 3 z 3