ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


0003

„Krásný hlas, sympatické vystupování a neskrývaná radost ze zpěvu byly výraznými prvky vystoupení sopranistky Řehořové.“

„Citlivá duše violoncellistky Lim se projevila ve zpěvném tónu podpořeném dlouhými legaty a celkově v emoci, kterou dokázala interpretka posluchačům skrze skladbu předat.“

„Vyspělý přednes, zvládnutá technika a tvorba tónu by leckoho mohly dovést k myšlence, že před ním sedí vyhraný profesionál, a ne student střední školy.

Čtvrteční večer Smetanovy síně patřil minulý týden mladým hudebníkům, studentům pražského hudebního gymnázia. Každoročně pořádaný galavečer představil sólisty širokého spektra nástrojů s více i méně známým repertoárem vybraným napříč obdobími. Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery tak připravil zážitek nadějným a nadšeným mladým hudebníkům a všichni společně pak početnému a vřelému publiku.

 

středa, 27 duben 2022 16:18

Komorní večer s mnoha překvapeními

Autorka:
DSC00127

„Všechna čest Lukáši Pospíšilovi i Filipu Martinkovi, s jakým vhledem, citovou angažovaností a hráčským uměním Weinbergovu skladbu přednesli.“

„Je známo, že orchestrální hráči si rádi duševně odpočinou u komorní hry. Ten večer jistě přinesl Lukáši Pospíšilovi mnoho radosti!“

„Filip Martinka upoutal svou technickou suverénností, byl citlivým a ohleduplným komorním partnerem s velkým smyslem pro souhru.“

Zralost a mládí se v neobyčejné synergii protnuly na koncertě komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia. S koncertním mistrem violoncell Lukášem Pospíšilem vystoupil student HAMU, nadějný klavírista Filip Martinka. Zaplněný barokní refektář Profesního domu MFF UK tleskal v pondělí 25. dubna nejen skladbám Fanny Mendelssohn a Mieczysława Weinberga, ale též Antona Weberna a Ludwiga van Beethovena.

 

002

„Hudební fakulta JAMU připravila doprovodný program festivalu Janáček Brno, jeho jarní preview.“

„Vedle zkušených umělců vystupují studenti JAMU a konfrontace dala jistě víc zabrat těm starším profesionálům, neboť dravé mládí bere soutěživost jako základní potřebu a radost.“

„V první polovině koncertu zazněla skladba Mládí, Sextet pro dechové kvinteto a basklarinet Leoše Janáčka, ve druhé části skladba Igora Stravinského Oktet pro dechové nástroje.“

Festival Janáček 2022 bude! A aby o tom nebylo pochyb, přichystala Hudební fakulta JAMU, která letos slaví 75. výročí svého založení, doprovodný program festivalu, tedy jeho jarní preview. Jeho dramaturgie a obsazení vychází z poslání fakulty a představuje tedy na každém koncertě hru pedagogů JAMU spolu s mladými studentskými nadějemi.

 

9

„Orchestr i sbor zněly kompaktně a dobře se doplňovaly, když se proplétaly jejich hlasy z obou stran před oltářem.“

„Publikum mělo možnost v tomto partu slyšet legendárního kontratenoristu Andrease Scholla, který byl největším magnetem večera.“

„Závěrečný koncert Velikonočního festivalu měl obrovský ohlas a vládla euforická nálada z krásné barokní hudby.“

Velikonoční festival byl maratonem devíti koncertů, které se odehrávaly v pěti brněnských chrámech. Návštěvnost ukazovala, že tento druh hudby se těší stále stoupajícímu trendu obliby. Poslední koncert, který se konal v neděli 24. dubna v kostele sv. Janů „U Minoritů“, byl beznadějně vyprodaný a na lístky na stání čekala před kostelem fronta. Program byl totiž velmi lákavý. V provedení brněnského barokního souboru Czech Ensemble Baroque byl připraven program ze skladeb skladatelů Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha.

 

006

„Rozhodli se uspořádat festival a nazvali ho Schubertiáda. Přihlásili se tak k tradici vídeňských koncertů, které pořádali Schubertovi přátelé ve Vídni.“

„Festival pojali organizátoři jako dvoudenní průnik přednášek a master classů završených koncerty. Do akce byly zapojeny všechny jesenické kulturní instituce a prostory v Jeseníku.“

„Po přestávce následovalo překvapení, protože přijely dvě ukrajinské klavíristky. Anhelina Kydora a Kristina Borbat tvoří klavírní duo, které se úspěšně profiluje na mezinárodních soutěžích.

Během uplynulého víkendu hostil Jeseník Schubertiádu, festival klavírních duí. Jeho součástí byly přednášky, master classes a pochopitelně i koncerty, na nichž se představili jak zkušení klavíristé, tak studenti akademií a konzervatoří a v neposlední řadě žáci základních uměleckých škol.

 

117

„Yuju Wang vnímám jako klavíristku s touhou po bezprostředním zalíbení u širšího publika prostřednictvím hry na efekt.“

„Nejméně doma byla Wang v Beethovenově Sonátě Es dur.“

„Ligetiho etudy se jednoznačně řadí k vrcholům celého recitálu a přál bych si je od Yujy Wang slyšet i jako komplet na nahrávce.“

V sezoně 2020/2021 uvedl Český spolek pro komorní hudbu nový cyklus čtyř recitálových programů, který však byl záhy zrušen z pandemických důvodů. Tato sezona by se tedy dala považovat za jeho skutečnou premiéru. Zatím si vedl víc než dobře – ačkoliv koncerty Geralda Finleyho a Josefa Špačka nebyly vyprodané, nezdráhal bych se je označit za vrcholy pražského kulturního dění posledního roku. Yuja Wang se jako rezidenční umělkyně sezony České filharmonie vrátila po únorovém trojím provedení Klavírního koncertu fis moll Sergeje Rachmaninova, aby v neděli zakončila cyklus klavírním recitálem.

 

neděle, 24 duben 2022 14:00

Weinbergův žalozpěv nad oběťmi šoa

Autor:
0002

„K Weinbergovu zajímavému, teprve postupně objevovanému a doceňovanému uměleckému odkazu se čtvrtstoletí po jeho úmrtí nyní hlásí jak Rusko, tak jeho rodné Polsko.“

„Bezmála hodinová skladba je nesena převažujícím klidným a vesměs i tichým, ale nesmírně vážným, posmutnělým výrazem. Je poměrně přehledná a zcela sdělná.“

„Weinberg může být vnímán jako zajímavý příklad osobnosti vynořující se teprve s odstupem ze složitých vrstev kultury sovětského Ruska.“

Obětem povstání ve varšavském ghettu z jara roku 1943 i všem obětem holocaustu, mezi nimiž byli také jeho rodiče a sestra, věnoval před třemi desetiletími skladatel Mieczysław Weinberg svou 21. symfonii Kadiš, nazvanou podle židovské modlitby. Dílo zaznělo v české premiéře v sobotu v pražském Národním divadle při mimořádném koncertě operního orchestru, zařazeném do projektu Musica non grata.

 

00001

„Pod vedením Roberta Jindry zvládal rozhlasový orchestr i swingové groovy jazzových muzikálů.“

„V Plachetkově projevu mi ale přišlo, že právě tuto atmosféru začala píseň postrádat; jednalo se spíše o sice velice podařené, ale až příliš operní dílo.”

“Skrze různorodé rytmické akcenty a nečekaná zastavení se interpreti přenesli na výbornou. Myslím, že tato píseň sedne Plachetkovi naprosto výjimečně.“

V pátek vystoupil ve Foru Karlín již podruhé Adam Plachetka se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Po více než ročním odkladu se mohli diváci konečně dočkat tónů tohoto vynikajícího basbarytonisty v muzikálových písních ze století dvacátého i jedenadvacátého. Orchestr hrál pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry, známého zejména z dlouholetého působení v Národním divadle.

 

99

„Vzrušené, až agresivně znějící pasáže Andersonovy symfonie kontrastovaly s tlumenými, zklidňujícími se úseky, evokujícími právě onu zamženost Sudkových pražských panoramat.“

„Obdivuhodná virtuozita, hluboké ponoření do hudby, muzikalita, která dýchá z každého gesta, bohatost tónu a jedinečný úhoz, s nímž klávesy hladí a jakoby s nimi rozmlouvá, jsou ideálními předpoklady pro osobitou interpretaci Mozarta.“

„Orchestr ve Svěcení jara představoval jeden celek, jedno tělo, jednu duši, dýchal v jednom rytmu, hrál neskutečně přesně ve strhujícím, tepajícím rytmu.“

Pro české posluchače byl islandský klavírista Víkingur Ólafsson dosud neznámým jménem. Na třech dubnových koncertech České filharmonie řízených Semjonem Byčkovem 20.–22. dubna se však setkali s mimořádným umělcem, který v současnosti patří k nejžádanějším klavíristům světa. V Praze zahrál Mozartův Klavírní koncert č. 23 A dur. Večer byl orámován dvěma pozoruhodnými díly – světovou premiérou skladby Pražská panoramata od Juliana Andersona a skvělým provedením Svěcení jara Igora Stravinského. Píšeme o pátečním koncertu 22. dubna.

 

9

„Od prvních tónů bylo znát, že soubor hraje s absolutním technickým nadhledem, ale i s hlubokým ponorem do hudby samotné.“

„Mám za to, že se v našich končinách neobjevují takoví pěvci často, je dobře, že Tomáš Šelc dostává čím dál více příležitostí u nás i v zahraničí.“

„Na čtvrtečním koncertě se mi do hlavy vedrala nová myšlenka: ‚Máš-li šanci být šťastný, udělej to! Běž na Collegium Marianum.“

V krásném prostředí Lobkowiczkého paláce zazněla ve čtvrtek 21. dubna tvorba mistrů barokní hudby spjatých s českými zeměmi. Šlo o první z jarní řady koncertů cyklu Barokní podvečery souboru Collegium Marianum. Vokálně-instrumentální duchovní díla Salve Regina od Jana Dismase Zelenky či Regina coeli dvorního skladatele hraběte Morzina Antonína Reichenauera coby sólista přednesl slovenský basbarytonista Tomáš Šelc. Na skladbách zmíněného Reichenauera či Johanna Josepha Fuxe nebo Giuseppe Tartiniho ukázali svůj um členové Collegia Mariana pod vedením Jany Semerádové.

 

0003

„Bachovy Goldbergovy variace přinášejí posluchači až meditativní zážitek.“

„To základní, co posluchač z Vonáškovy úpravy pro dechové kvarteto vnímá, je srozumitelnost jednotlivých hlasů a plastičnost celku.“

„Autor transkripce citlivě propojil hlasy jednotlivých nástrojů, někdy až s úžasem člověk naslouchal dialogu hoboje a fagotu či klarinetu a basetového rohu a splynutí jejich barev.“

Bachova hudba se nikdy neomrzí a každý opakovaný poslech i téže skladby může odkrýt nové souvislosti, které předtím zůstaly pod povrchem. Goldbergovy variace pro dechové nástroje upravil fagotista Václav Vonášek a díky jeho transkripci a v excelentním podání Arunda Quartet se před posluchačem vyjevil tento hudební monument v netušené kráse a hloubce. K slyšení byl ve Werichově vile v úterý 19. dubna.

 

DSC03941

„Ástor Piazzolla patří bezesporu k největším jihoamerickým skladatelům dvacátého století.“

„Piazzolla experimentoval, vkládal do tanga prvky jazzu, elektronické hudby i prvky hudby klasické, včetně té barokní.“

„A znovu mi připadalo, jako bych se ocitl na nějakém jam sessionu, díky výbornému uvolněnému provedení všech hudebníků.“

„Mnoho hříchů v tanci se děje, a proto se sluší křesťanům tance se varovati,“ vyzýval profesor teologie na Karlově učení a kazatel v kapli Betlémské, Jan Hus. Škoda, že nemohl slyšet koncert a vidět jej doprovázející umělecký tanec právě v Betlémské kapli 19. dubna 2022 v rámci 30. ročníku Svátků hudby. Jistě by změnil názor. Už proto, že tam zazněla hudba plná radosti a pohody. A i ten tanec vyvolával ne smyslné, ale vysoce umělecké zážitky, třebaže se jednalo o tango. Jak je to možné? Protože to byl večer k poctě Ástora Piazzolly.

 

001

„Celý název skladby je Adorace Nejsvětějšího srdce Ježíšova (Litanie). Ve skladbě samé je uplatněna biblická symbolika čísla sedm.“

„Nejprve návštěvník viděl před oltářem přehlídku všech možných i málo známých bicích nástrojů, které byly efektně a výtvarně poskládány.“

„Kdo by ovšem předpokládal, že bude zahlcen spoustou decibelů, ten se mýlil. Celý večer byl adorační, a tedy niterný, pohroužený do modlitby a rozjímání.“

Velikonoční festival po Velikonocích, tedy po vzkříšení, přešel do své druhé, radostnější části. Po třech temných hodinkách v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie se kostely rozjasnily a dramaturgie festivalu přinesla dokonce světovou premiéru, šitou na míru brněnskému bicistovi Martinu Opršálovi. Ten vystoupil s collegiem složeným ze tří dam, Terezy Horákové, Kristýny Švihálkové a Anežky Novákové, v brněnském kostele svatého Augustina ve středu 20. dubna.

 

99

„Režisér Otto Schenk vztahy postav rozehrál pregnantně a detailně v souladu s hudbou, přičemž jejich jednání v gestech, pohybech a vokálním vyjádření se rozvíjela přirozeně a přesvědčivě.“

„Philippe Jordan řídil orchestr energicky, velkými gesty, častěji v ostrých konturách frází s kontrastním ozvláštněním plným něhy a vroucnosti, čímž dokázal v souladu s detailní jevištní souhrou zaručit svěžest a přitažlivost provedení díla navzdory mimořádně vysokému počtu repríz.“

„Barona Ochse rozehrál ve Vídni excelentně a temperamentně rakouský basista Günther Groissböck, který také zpíval roli v Metropolitní opeře v New Yorku.“

Vídeňská státní opera zařadila na program velikonočních svátků operu Růžový kavalír Richarda Strausse, kterou 17. dubna řídil generální hudební ředitel divadla Philippe Jordan. Jednalo se již o 391. představení legendární inscenace slavného rakouského režiséra Otto Schenka, letos dvaadevadesátiletého.

 

011

„Už samotné koncepční vystavění koncertu bylo nadmíru zajímavé – od přepracovaných skladeb Clauda Debussyho až k velice náročné hudbě Elliotta Cartera či spektralistickému sólu lesního rohu a neobarokní sonátě britského skladatele Thomase Adèse.“

„Ve hře tria převažovala zejména upřímnost a jistý odstup bez zbytečného patosu, což skladbám tohoto typu prospívá a umožňuje vyniknout hudebním barvám.“

„Esfahanimu náleží velké uznání za celkovou koncepci koncertu, ve kterém prochází skrze obsáhlé druhy moderní hudby, a za uvedení cembala jako nástroje patřícího do 21. století.“

Na středeční večer 13. dubna připravil Český spolek pro komorní hudbu koncert íránsko-amerického cembalisty žijícího v Praze, Mahana Esfahaniho. Společně s ním vystupovali jeho britští kolegové Adam Walker na flétnu, Nicholas Daniel na hoboj, Ben Goldscheider na lesní roh a Isang Enders na violoncello. S bohatým a netradičním repertoárem moderní hudby se vypořádali jak v hře sólové, tak i komorní na výbornou.

 

pondělí, 18 duben 2022 11:15

Nadějné vyhlídky do klavírní budoucnosti

Autorka:
556

„V Prokofjevovi se Klára Gibišová pohybovala s až mazáckým nadhledem v přechodech mezi jednotlivými částmi.“

„Ve Skrjabinově Preludiu op. 16 č. 1 jako by se Anna Zimowska chopila příležitosti předvést všechno, co umí. Její Skrjabin byl rozmáchle jistý, s využitím mnoha barev nástroje.“

„Třpytivé běhy po klaviatuře působily, jako by Stefanova nestály žádnou námahu, obdiv zaslouží za kontrastní předivo jemného úvodu a ohnivé uherské melodie.“

Vynikající evropské soutěžní výsledky mladých českých klavíristů svědčí o výborném pedagogickém vedení i ctižádosti začínajících umělců. Jak jsou na tom jejich o poznání mladší kolegové, ukázala i Mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Letos se konala už podvanácté a umění některých jejích laureátů bylo možné posoudit na slavnostním koncertě v pražském sídle Velvyslanectví Polské republiky.

 

1

„Sílu výrazu navodil dirigent již v úvodu, ve vstupní hudbě skladby, až sugestivně silně vyznělo Dies irae a úderně, dramaticky naléhavě vyzněl Sanctus.“

„Radek Baborák si přizval ke spolupráci Pěvecký sbor Čerchovan (sbormistr Marek Vorlíček), jenž se tolik osvědčil při realizaci Dvořákova Stabat Mater v loňském roce.“

„Kvartet sólistů ve svém zvukovém celku – což je zde u Mozarta v koncepci zásadní – zněl vyrovnaně, čehož nebývám tak častým svědkem u těchto hudebních forem.“

Na Velký pátek 15. dubna byl nádherný sál Casina v Mariánských Lázních svědkem nadmíru zajímavého koncertu, na němž zaznělo Mozartovo skvělé finální životní dílo Requiem, posvěcené prožitkem skladatelova velikého utrpení v posledním roce života. K realizaci přizval šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru v Mariánských Lázních – Radek Baborák – osvědčený Pěvecký sbor Čerchovan se sbormistrem Markem Vorlíčkem a kvartet sólistů z Opery Národního divadla v Praze, který vytvořili Barbora Perná, Karla Bytnarová, Josef Moravec a Zdeněk Plech. Velkoryse dramaturgicky pojatý koncertní večer byl doplněn skladbami Antona Brucknera a Wolfganga Amadea Mozarta, ač samo veledílo světové hudby – Mozartovo Requiem – by dokázalo naplnit smysluplný večer. O to více byl však koncert na počátku oslav tradičních Velikonoc dramaturgicky bohatý.

 

99

Se stejným inscenačním záměrem vsadil režisér na povědomí publika, živeného Hvězdnými válkami či Vesmírnou odyseou a podobnými fantaziemi, a přenáší děj opery na jakousi neznámou planetu, na které ztroskotala pozemská vesmírná loď.

Režisérovi se podařilo na hudební vyjádření navázat a dokonce zbavit operu tradičního napětí a zatěžkanosti. Pěvci se dokázali uvolnit a odlehčit i ve vážných vztahových situacích.

Dirigent Ondrej Olos dění v orchestru i na jevišti propojoval se zkušeností ostříleného profesionála. O to větší uznání si zaslouží, neboť několik dní před premiérou onemocněl hlavní dirigent Pavel Šnajdr, který operu nastudoval a Ondrej Olos musel rychle kolegu zastoupit.

Janáčkova opera v Brně představila těsně před Velikonocemi, 13. a 14. dubna, další premiéru. Je plná kouzel a krásné hudby i zpěvu, tak, jak si ji přáli mít její autoři, Wolfgang Amadeus Mozart a Emanuel Schikaneder, majitel a herec předměstského Divadla auf der Wieden, pro které Mozart operu napsal a kde 30. září roku 1791 slavila triumf. A je také plná tajemství, stejně jako osud hudebního skladatele, který ji považoval za vrchol své operní tvorby a který tři měsíce po jejím uvedení záhadně zemřel.

 

002

„Většina návštěvníků měla ten krásný pocit objevování něčeho nového, zážitek, kdy je člověk přítomen výjimečné chvíli.“

„Tak krásně propojující se hlasy – barvou i technikou – se v živém provedení jen tak neslyší.“

„Kéž by se zrodila nová tradice: Ryba nejen před Vánoci, ale i před Velikonocemi. Jeho Stabat mater není o nic méně přístupné než vánoční ‚Rybovka‘.“

Týden před Velikonocemi je časem připomínání Kristovy oběti. Děje se tak nejen v srdcích a kostelích, ale i v hudebních sálech. Na programu jsou pašije i oratoria. Dramaturgie Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK pozvala na 12. dubna do kostela svatých Šimona a Judy dirigenta Zdeňka Klaudu se soubory L’Armonia Terrena a L’Armonia Vocale s předními sólisty, aby provedli monumentální duchovní dílo Jakuba Jana Ryby Stabat mater.

 

1006

„Orchestrální předehra poměrně rychle uplynula, přesto však neztratila nic ze svého napětí a skryté předtuchy toho, co přijde dál.“

„Senzačním způsobem vyzněly společné gradace, které Dvořák pečlivě vystavěl a v tomto podání měly tah, sílu a pokaždé ohromný vrchol.“

„V monumentálním, imitačně zpracovaném Amen excelovali úplně všichni, především pak dirigent, který nedopustil, aby tentokrát došlo k jakýmkoliv nesouhrám.“

Blížící se Velikonoce s sebou tradičně přinášejí vlnu tematických koncertů. Tradicí je v tomto čase mimo jiné uvádění Dvořákova Stabat Mater Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK. Tentokrát se koncert konal ve středu večer v Obecním domě za přítomnosti početného publika. Originální spojení českého orchestru a sboru, polského dirigenta a sólistů českých a slovenských operních domů přineslo do společného díla osobité prvky, které když ve výsledné skládačce zapadly dohromady, vytvořily krásný hudební zážitek.

 

DSC8036

„Tento skladatel si nevybral téma anglického renesančního skladatele náhodou – hudba Tudorovců byla totiž v hledáčku jeho pozornosti.“

„V případě Ernsta von Dohnányiho je paradoxní, že ač se jedná o významného maďarského skladatele, klavírního virtuosa, dirigenta a organizátora hudebního života, je takřka neznámý.“

„Po pauze filharmonikové přednesli Symfonii č. 4 d moll Antonína Dvořáka, další málo známé dílo.“

Filharmonie Hradec Králové připravila v rámci své červené abonentní řady koncert s díly, které se často nehrají. O to záslužnější bylo jejich zařazení. Ústřední skladbou večera bylo Stabat mater nedoceněného Ernsta von Dohnányiho, v němž se představil kromě tří sólistek i zdejší ženský pěvecký sbor Jitro. Repertoár večera se nesl, jak by jinak, v duchu nadcházejících Velikonoc a držel tak určitou linku. Koncert řídil současný šéfdirigent tělesa Kaspar Zehnder. Auditorium sálu rozhodně nebylo prázdné a bylo vidět, že se nastudovaný program posluchačům líbil.