ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


1

„Namiesto toho, aby Hamelin svoje technické dispozície využíval k exhibícii, ich naplno venuje v prospech vyznenia diela, jeho zvukových a artikulačných nuáns.“

„V podaní Hamelina bola Fantázia fascinujúcim, zvukovo perfektne vystavaným kusom.“

„Hamelinovo pojatie krehkého Schubetovho sveta postavilo Rudolfinum na nohy.“

Kanadský klavirista a jeden z najuznávanejších virtuózov súčasnosti Marc-André Hamelin sa v útorok predstavil na Klavírnom festivale Rudolfa Firkušného. V programe z diel Skrjabina, Prokofjeva, Fejnberga a Schuberta očaril kultivovanosťou prejavu a absolútne zvládnutou technikou.

 

9

„Před očima mi proběhl doslova celý příběh Polednice. Hudba je to nesmírně strhující a dramatická.“

„Pražský filharmonický sbor představil to nejlepší ze svých interpretačních kvalit.“

„Liebreich nikterak nechvátal, nechával zářit jednotlivé impresionistické plochy a široké melodické oblouky.“

První abonentní koncert Symfonického rozhlasu Českého rozhlasu nabídl posluchačům opravdu speciální program. Na vlně mysteriózních představ uvedl Ravela, Prokofjeva a především českou premiéru Polednice Ondřeje Adámka. Mimořádně poutavé kompozici dal duši strhující výkon Pražského filharmonického sboru.

 

7

„Večer byl v tomto kontextu velmi působivou událostí.“

„Všichni protagonisté disponují výraznými a čistě znělými hlasy s příjemným uměleckým projevem a byli ozdobou a ´tahouny´ večera.“

„Posluchači byli strženi silou stočlenného sboru; naplnit katedrálu, která zpěvem celá až hřměla.“

Oslavy 30. výročí nabytí svobody vyvrcholily. Každý slavil 17. listopad svým způsobem, ale snad nikdo, komu odkazu našich předků záleží, nemohl v tyto dny zůstat zcela nečinný. Každý svým způsobem chtěl vyjádřit vděčnost za svobodu, která by i nadále měla a musí zůstat základem demokracie v našem státu. Mnoho lidí vyjádřilo své přesvědčení v sobotu na Letné, na dalších mnoha místech se konaly procesí a demonstrace, ale umělci mají zase své způsoby a možnosti vyjádření. V Brně se katedrála Petra a Pavla v neděli rozezněla oratoriem Svatá Ludmila Antonína Dvořáka v provedení Filharmonie Brno a tří spojených brněnských sborů.

 

2

„Nejvíc museli posluchači ocenit to, že každý jednotlivec hrál sám za sebe s maximální koncentrací a projevem sólového umělce.“

„Hudba plná energie, emocí a citu.“

„Radost z hudby a tvoření jako by se svou nakažlivou bezstarostností zmocnila nálady všech přítomných.“

Musica Florea zavítala po roce opět do Brna. Renomovaný soubor se věnuje historicky poučené interpretaci. Někdy ani světový věhlas nebo velké množství vydaných desek nemusí nutně znamenat, že se na živém koncertě dočkáte kvalitního uměleckého provedení nebo alespoň hudebního povznesení. Musica Florea však nabízí nejen záruku kvalitního a pečlivého nastudování, navíc s hlubokým vhledem do stylové interpretace a zájmem o historický kontext skladeb, ale také zážitek, který otevírá mysl i srdce. Po vyslechnutí Dvořákovy předehry Othello a jeho Páté symfonie odcházeli posluchači s jistým úžasem, jaká může Dvořákova hudba být.

 

1

„Vůbec největší poklonu si zaslouží hoboje, které svou úlohu hrály naprosto famózně.“

„Role vypravěče se ujala Laurie Anderson, která současně hrála na elektrifikované housle a obsluhovala další elektronické podkresy.“

„Skladba je vypointovaná k samému závěru, kdy pilotka ztrácí kontakt s pevninou a nakonec utichá. Stejně tak do ticha odešla i hudba.“

Filharmonie Brno odstartovala další ze svých abonentních cyklů, tentokrát s názvem „Klasicky i moderně“. Klasickou část přestavovala Dvořákova Šestá symfonie, tu moderní skladba Američanky Laurie Anderson s názvem Amelia, která zde zazněla v české, potažmo světové premiéře. Filharmonii Brno řídil její šéfdirigent Dennis Russell Davies, který v čele orchestru stojí již druhým rokem. Svou Amelii představila sama autorka, která si přivedla ještě jednoho hosta. Tím byl albánský violoncellista Rubin Kodheli.

 

2

„Všichni – včetně orchestru – ze sebe vydali to nejlepší, co umějí.“

„Nastudování Zdeňkem Klaudou bylo jisté, přehledné, s respektem ke skladateli a současně interpretované a řízené s velkou chutí a radostí.“

„Markéta Cukrová zazpívala tak vřele a něžně, že se jí dostalo vděčného přijetí dojatými posluchači.“

Koncerty Českého spolku pro komorní hudbu se vyplatí sledovat. Jeho dosavadní dramaturg Ludvík Kašpárek má cit pro originální program a spojení účinkujících umělců. Právě to ukázal středeční koncert v pražském Rudolfinu. Vystoupili na něm mezzosopranistka Markéta Cukrová a L’Armonia Terrena řízená Zdeňkem Klaudou. Na programu byla díla Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka a Jana Václava Huga Voříška.

 

8

„Zvuk se přenášel přes reproduktory, které zavinily, že orchestr zněl ploše.“

„Vzhledem k situaci v sále se pěvecký i orchestrální výkon hodnotí velmi těžce.“

„Bas Dmitrije Belosselského evokuje ty největší ruské basisty.“

Praha potřebuje další velký koncertní sál jako sůl. Rudolfinum ani Smetanova síň Obecního domu už nedostačují. Léta se o něm mluví a v současnosti už městští plánovači stanovili místo výstavby k metru Vltavská, samotná výstavba je ale v nedohlednu. Měli bychom tedy být vděčni za každou soukromou iniciativu, která se snaží nabídku rozšířit. Skupina PPF nabídla prostřednictvím společnosti Bestsport své multifunkční centrum O2 Universum i pro koncerty klasické hudby. Classical Opening Night tam byla ve středu 13. listopadu s PKF–Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma a s Beethovenovou Devátou symfonií.

 

5

„V úvodu smyčce předvedly to, čím je Collegium Marianum pověstné – perfektní souhru.“

„Hladký kulatý soprán Patricie Janečkové byl okouzlující.“

„Byl to nevšední spirituální i hudební zážitek.“

V bývalém kostele svatých Šimona a Judy v Praze už se nekonají bohoslužby. Koncertní síň, ve kterou se před lety proměnil, sice dosud patří milosrdným bratřím, ale řád sídlící v Brně odsvěcený chrám pronajímá Symfonickému orchestru hlavního města Prahy FOK k pořádání komorních koncertů. Nyní se navíc jedná o prodeji objektu hlavnímu městu. Své místo tam nicméně stále má i sakrální hudba. Nestává se však často, že by v kostele zaznělo dílo, které se přímo váže k jeho patronům. Snad dokonce poprvé to bylo před rokem, kdy arménský soubor Gurdjieff Ensemble uvedl v rámci svého koncertu arménské sakrální hudby Liturgické kánony pro Šimona a Judu. V úterý 12. listopadu se k nim přidalo Collegium Marianum s Reinhardtovou mší k oběma svatým.

 

00

„V Hudbě pro Prahu dominují dechové a bicí nástroje a hráči zdejšího orchestru se partů zhostili velmi dobře.“

„Dirigent Iwasaki se snažil svými výraznými gesty a energickým přístupem vytěžit ze skladby maximum, což se mu podařilo.“

„Došlo takřka k symbióze sólisty, dirigenta a orchestru.“

Čtyři dny před 17. listopadem se v sále královéhradecké filharmonie konal koncert s názvem Třicet let svobody. Jednalo se o jednu z událostí projektu s názvem Hradecký memoriál 2019, který se zaměřuje na připomínání událostí moderní historie. Zahrála na něm domovská Filharmonie Hradec Králové za řízení Chuheie Iwasakiho. Sólistou večera byl violoncellista Petr Nouzovský. Na programu byla Hudba pro Prahu 1968 Karla Husy a oblíbený Koncert pro violoncello h moll Antonína Dvořáka.

 

středa, 13 listopad 2019 12:25

Arsilda. Vivaldiho opera na koncertním pódiu

Autor:
3

„Nadprůměrnou pozornost vzbuzovali v sestavě sedmi sólistů jen Lenka Máčiková a Kangmin Justin Kim.“

„Nejexotičtější árií celé opery byl výstup doprovázený dvěma ptačími vábničkami.“

„Při koncertním provedení o podrobné zvraty děje opravdu jde až na druhém nebo třetím místě.“

Václav Luks připravil s Collegiem 1704 pražskému publiku opravdu velkou porci barokní hudby. Koncertní provedení Vivaldiho opery Arsilda zabralo v úterý večer tři hodiny. Usledovat je bez scénické akce a bez titulků, jen s tištěným textem v ruce, který ale odvádí od hudby… – to byl pro posluchače ve Dvořákově síni Rudolfina docela náročný úkol. Přestože dílo vyznělo kompaktně, v detailech náruživě i nádherně jemně.

 

2

„Dalším určujícím prvkem inscenace je přítomnost loutek. Byl to nápad vpravdě geniální.“

„Střet dvou světů, který se podařilo jistou rukou vyjádřit už v libretu i hudbě a který i režie neomylně vyhmátla a nelítostně zdůraznila.“

„Vypadá skoro jako mladý Pavarotti a v krásné poloze mezi lyrickým a spinto oborem mu to zpívá nádherně, lahodně.“

Pucciniho Madama Butterfly je skutečná klasika. Inscenace Metropolitní opery, která byla předmětem sobotního přímého přenosu do kin, je tamní stálicí. Hraje se od roku 2006 a je tak dokonalá, že hovořit o klasice je málo. Aspiruje na to, stát se meřítkem ideálu. Především díky vizuální stránce, výtvarně čisté, minimalistické, ale přesto krásně barevné, stylové, výstižné a mimořádně funkční. Ale neméně hluboko zasáhla vnímavého diváka a posluchače emocionální síla hudby a vrchovatě profesionální pěvecké výkony.

 

12

„Ženská časť obsadenia, Eliška Weissová a Dana Burešová, vytvorila plastické, dôveryhodné a vzájomne absolútne protikladné hrdinky.“

„Pre túto rolu je Vigilius typovo veľmi vhodný. Jeho hlas bol vo všetkých polohách znelý a nevzbudzoval dojem vyčerpanosti.“

„Chvíľu trvalo, kým sa Vigilius usadil a dokázal so svojim materiálom naozaj naplno pracovať.“

Dánsky tenorista Magnus Vigilius si v sobotu 9. novembra na doskách pražského Národního divadla po prvýkrát siahol na bájneho rytiera Lohengrina. Vigilius, ktorý si vo wagnerovskom svete pomaly utvrdzuje svoju pozíciu, sa na pódiu stretol s Danou Burešovou (Elsa), Eliškou Weissovou (Ortruda) a Olafurom Sigurdarsonom (Friedrich von Telramund). Partnerom mu bol aj Orchestr Národního divadla pod vedením Constantina Trinksa.

 

neděle, 10 listopad 2019 21:06

Luteránské baroko a Collegium Vocale 1704

Autor:
webDSC00724

„Musikaliche Exequien i Israels Brünnlein jsou vokální hudbou zařazující se do kontextu období vzpomínání na zesnulé.“  

„Z koncertů v kapli Italského institutu neobytně zůstává pocit, že přece jen nejde o prostor akusticky ideální ani pro posluchače nadprůměrně inspirativní.“

„Přesto koncert s mnoha krásnými místy a celkově v soustředěném klidu a vyzařování.“

Poslední program Collegia Vocale 1704 byl téměř dušičkový, kdyby nešlo trochu o protimluv. Zněla hudba německých luteránů a takzvané Dušičky, druhý listopadový den, patří modlitbami za zemřelé spíše do římskokatolické církevní tradice, než do té reformační. Ale nic to nemění na věci, že Schützovy Musikalische Exequien i Scheinova Israels Brünnlein jsou vokální hudbou vesměs závažnější až smuteční, hlubokou, kontemplativní. Hudbou zařazující se na začátku listopadu – ať už ze strany pořadatelů záměrně, nebo nezáměrně – do kontextu období vzpomínání na zesnulé.

 

11

„Martinčekov symfonický obraz Prerušené ticho som sledoval so zatajeným dychom.“

„Pôsobivá skladba umožnila sólistovi Martinovi Adámkovi demonštrovať výnimočné inštrumentálne majstrovstvo.“

„Skladbu On Fire Benjamina de la Fuente sme si odžili a našťastie aj prežili. Jej príťažlivosť a apelatívnosť, žiaľ, vyprchala.“

Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby, porevolučné to dieťa ikonického slovenského skladateľa Ilju Zeljenku, si v priebehu takmer tridsiatich rokov svojej existencie získal zaslúžený rešpekt domácej i zahraničnej hudobnej komunity. Od roku 1991, keď sa na jeseň v podmienkach politickej i kultúrnej slobody bez ideologického nánosu uskutočnil jeho prvý ročník, sa skupina nadšencov, združených najprv v Slovenskej hudobnej únii a neskôr v Hudobnom centre, snaží v náročných organizačných i finančných podmienkach prezentovať našej verejnosti to najlepšie, čo sa v kompozičnej tvorbe doma i vo svete v posledných dvoch rokoch udialo.

 

sobota, 09 listopad 2019 13:10

Konzervatoř Brno se stovkou na krku

Autorka:
1

„O vskutku majestátní a sváteční zahájení se postaral soubor o čtyřiadvaceti žesťařích.“

„V prvé řadě nutno vyzdvihnout senzačního dirigenta - Stanislava Kummera.“

„Až na zcela ojedinělá místa hrálo zcela čistě, což může znít jako zbytečná poznámka, ale u mladého souboru to není samozřejmost.“

V pátek nastal na brněnské konzervatoři dlouho očekávaný sváteční den – den oslav 100 let od založení školy. Během odpoledne se konalo setkání absolventů a současných i bývalých pedagogů Konzervatoře přímo v budově školy, kde byla hlavním lákadlem prohlídka nového Koncertního sálu Leoše Janáčka, který byl zakladatelem školy. Na 18 hodin byl pak naplánován slavnostní koncert v Janáčkově divadle.

 

10

„Koncert se již od prvních tónů stal nádhernou oslavou svátku festivalu.“

„Vystoupení kapely Jazzová farma bylo krásným zakončením celého koncertu. Poslední aplaus byl dlouhý a vyžádal si přídavek.“

„Hudebně se představila Základní umělecká škola v České Lípě s tím nejlepším, co má.“

Dozněly poslední tóny koncertu, na němž na festivalu Lípa Musica vystoupila většina pedagogů vyučujících hudbu na českolipské umělecké škole. Jejich vystoupením se podařilo ukázat, že dovedou interpretovat hudbu velmi kvalitně, i když třeba nejsou koncertními mistry nebo sólisty. Veřejnost tak mohla posoudit, že děti, které jsou svěřovány k hudební výchově, mají dobré vzdělavatele. Kvalitu učitelů potvrzuje i účast dětí na nejrůznějších soutěžích nebo na veřejných vystoupeních, a to buď při slavnostech, nebo festivalech.

 

0

„Za naprosto přesnou orientaci ve skladbě a bezchybné vedení orchestru si bezesporu zaslouží pochvalu dirigent Keith Lockhart.“

„Mačkání bublinkové fólie či trhání papíru vyvolalo posluchačům úsměvy na tváři, avšak se zavřenýma očima mohl člověk klidně slyšet křupání ledu či praskání ohně.“

„Těžko se odhaduje, zda to bylo autorovým záměrem, několik částí nicméně nápadně připomíná onen tajemný podmořský velrybí zpěv.“

Mimořádný koncertní večer uspořádal český první orchestr na závěr druhého ročníku vlastní skladatelské soutěže. Ta měla motivovat mladé umělce k tvorbě a otevřít jim dveře na světovou scénu. Klíčem k těmto pomyslným dveřím byly třem finalistům jejich kompozice, které dostaly od poroty nejlepší hodnocení. Čeští a slovenští autoři - Jana Vöröšová, Matouš Hejl a Adrián Demoč – spolu s domácí i světovou porotou nastínili, kam se ubírá, čím se inspiruje a čeho využívá naše současná klasická hudební tvorba.

 

1

„A Zemlinští? Jejich energická hra se jevila bez zaváhání, s mužnou dravostí a výrazným zvukem společných zkušeností.“

„Hra Mantra Percussion ve je spojení s Gordonovou uhrančivou skladbou explozí rituálního opakování minimalistických patternů v náročné polyrytmii.“

„Timber mělo svůj přísný řád, ale zároveň dýchalo uvolněností a měkkostí, ale zvířeckostí, kolizí, krizí i katarzí.“

Nezapomenutelný večer, který bude ještě dlouho dotepávat, připravil mezinárodní hudební festival Struny Podzimu. V sále centra současného umění DOX uvedl díla přítomného Michaela Gordona, posledního z trojice zakládajících členů amerického uskupení skladatelů a hudebníků Bang on a Can. Dva jeho smyčcové kvartety vyšvihlo Zemlinského kvarteto a newyorští Mantra Percussion publikum vtáhli do dění hodinovou meditativní kompozicí pro šest dřevěných simanter.

 

5

„Jörg-Andreas Bötticher vytvořil z celého večera intenzivní, kouzelný a obohacující zážitek, ve kterém nám dal nahlédnout do fascinujícího cembalového světa.“

„Umělec přednáší s výrazem svobody a jakoby s lehkostí, přesto vždy zároveň virtuózně.“

„Závěrečné Vivement bylo dosti výmluvným zakončením celého večera, který hovořil všemi jazyky o krásách cembalového umění a vyzýval všechny přítomné, aby si jej zamilovali.“

V předposledním koncertu letošního úspěšného a nápaditého cyklu koncertů staré hudby v Brně uvedla Barbara Maria Willi svého cembalového kolegu a profesora ze Scholy Cantorum Basiliensis Jörga-Andrease Böttichera. Ten představil originálně sestavený program cembalového umění nazvaný Jaro – léto – podzim. Tento název není odkazem na oblibu tvorby kompozic ztvárňujících jednotlivá roční období, ale měl naznačit posluchačům, že se jim představí skladby z raného, vrcholného i pozdního období tvorby pro tento nástroj. Každý, kdo ve středu 6. listopadu zavítal do Konventu Milosrdných bratří, musel být okouzlen a fascinován cembalem, které se pod rukama svého mistra rozeznělo svobodně, fantazijně, lyricky a intimně, ale též dravě.

 

pátek, 08 listopad 2019 12:10

Mladé, krásné, talentované

Autorka:
11

„Po včerejšku nikdo nepochybuje o interpretačních dovednostech Kataríny Slavkovské.“

„Nálada každé písně se Ladě Bočkové zračila i ve výrazu tváře a gestech.“

„Oba klavíristé, Marta Vašková i Radim Pančocha byli svým sólistkám skvělými partnery.“

Úterní večer v Besedním domě přivítal na pódiu dvě mladé dámy, které navzdory nízkému věku svým talentem už nějakou dobu ohromují české i zahraniční publikum. Brněnský Spolek přátel hudby pozval v rámci Komorního cyklu k účinkování flétnistku Katarínu Slavkovskou a sopranistku Ladu Bočkovou. A byla to správná volba.

 

0

„Rychlejší části prověřily jejich hbitost, pomalejší části ukázaly průzračnou intonační čistotu.“

„Klarinetistka, která vdechla život třetí větě Haasova kvintetu, odvedla dobrou práci.“

„Ačkoli Divertimento Viktora Kalabise není snadné na interpretaci, v podání Kalabis Quintetu skutečně dojem jednoduchosti vyvolává.“

V rámci letošní koncertní sezóny uvedl Český spolek pro komorní hudbu koncert souboru Kalabis Quintet. Pěti mladým slečnám a jejich dechovým nástrojům patřila pro jeden večer Sukova síň pražského Rudolfina. Posluchačům hráčky dopřály hudbu čtyř českých autorů různých období. Na nic si nehrály, prostě a se ctí předvedly kvalitní výkon, který ocenil snad každý z přítomných.