ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


neděle, 18 listopad 2018 12:10

Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách

Autor:
320LB9921

„Inscenace propojuje na scéně reálný svět s podobenstvím o něm, všední den s pohádkou, interiér s přírodou.“

„Vyznění dominuje Svatopluk Sem. Civilně, bez patosu, bez hrané bodrosti.“

„S tím rozdílem, že Heřman svá řešení nepodává divákovi autoritativně, ale s pokorou.“

Janáčkovo divadlo je po šestnáctiměsíční rekonstrukci od soboty opět otevřeno. První premiérou a zároveň úvodním večerem Festivalu Janáček Brno 2018 byly Příhody lišky Bystroušky. V režii Jiřího Heřmana civilní a přitom nesmírně poetické, bez lesa, ale plné lesní havěti. Přitom byly víc o lidech než o zvířatech. Hudebně jemné, klidné, vizuálně nové, jiné, netradiční uchopení operní klasiky, promyšlené do posledního detailu.

 

protitotalite202-kpt-dsc07545-webjpg800x300q85cropsubjectlocation-952295subsampling-2upscale

„Na Pavlovú sa rozhodne nebolo treba pozerať ako na študentku, ale ako na zrelú interpretku.“

„Kvartet-Unisono č. 2 Pavla Zemka Nováka je venovaný pamiatke Jana Zajíce.“

„Organizátori nestavajú na prázdnych frázach či veľkolepých vyjadreniach, poskytujú verný obraz osudov a tvorby autorov, do života ktorých totalitný režim zasiahol.“

Už po piatykrát si pražská HAMU pripomenula udalosti 17. novembra: či už tie tragické z roku 1939, alebo revolučné z roku 1989. Ako po minulé roky, aj tentokrát sa program skladal z diel autorov, ktorí počas niektorého z totalitných režimov 20. storočia tvorili, boli nimi obmedzovaní, perzekvovaní, prípadne na diktatúry reagujú vo svojej tvorbe. Na koncerte v Sále Martinů sa 17. novembra predstavili prevažne študenti, absolventi a pedagógovia HAMU, súčasťou podujatia bola tradične aj vernisáž výstavy – tú tohtoročnú pod názvom „Studenti za svobodu“ pripravil Michal Macháček. 

 

2-vtz-DSC3145

„Soutěž má nezaměnitelnou atmosféru na průsečíku mezinárodní účasti, regionálních požitků, generačního dialogu a českého a světového repertoáru.“ 

„První cenu má pěvkyně Li Keng evidentně právem.“   

„Beom Seok Choi má jako Figaro co nabídnout.

Devět účinkujících, sedm národností, deset árií. To byl program koncertu vítězů, kterým se v pátek v Karlových Varech uzavřel 53. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Nositelé a nositelky hlavních cen měli jako vždy prostor pro jedno číslo, jedině absolutní vítězka zpívala během večera dvakrát.

 

pátek, 16 listopad 2018 10:29

Anna Netrebko – komorně a úchvatně

Autorka:
DSC2640

 „Anna Netrebko vytvořila tímto večerem obrovskou službu komorní hudbě.“

„Hned s prvními tóny bylo jasné, že půjde o výjimečný večer.“

„Z koncertního pódia v podstatě vytvořila komorní jeviště a z písňového programu scénické představení.“

Skutečnou hudební událostí se stal čtvrteční recitál Anny Netrebko v Obecním domě v Praze. Noblesa, důstojnost, vznešenost, úsměv i nadhled a hlavně famózní zpěv, to byl komorní večer, který bohatě předčil mnohé koncerty pěvců s velkým orchestrem. Fenomenální Netrebko citlivě a s nadhledem doplnil proslulý klavírní partner mnoha pěveckých špiček, rodák z Edinburghu Malcolm Martineau.

 

čtvrtek, 15 listopad 2018 20:40

Karlovarská soutěž a česká želízka v ní

Autor:
Drs-DSC2844

„Ve finále kategorie Opera byla jedinou účastnicí z tuzemska Petra Vondrová.“

„Ve finále kategorie Junior byl pět z osmi soutěžících z České republiky.“

„Přihlášených 107 pěvců z 26 zemí bylo v 53. ročníku rekordním počtem.“

Stovka přihlášených, z nichž se ve čtvrtečním finále utkalo v hlavní kategorii Opera dvanáct účastníků a v kategorii Junior dalších osm, to je bilance předposledního dne Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. V Karlových Varech se 53. ročník uzavře v pátek večer koncertem vítězů. Letošní počet přihlášek mladých zpěváků z 26 zemí byl v historii soutěže rekordní.

 

středa, 14 listopad 2018 12:40

Bach versus Zelenka

Autor:
02-181113Zelenka11cPetraHajska

„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“

„O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“

„Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“

Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru Collegium 1704 neokázalou, ale jednoznačnou událost. V Rudolfinu zazněla v úterý v sousedství Bachovy Missy in A. Skladatel Zelenka tentokrát skladatele Bacha jednoznačně předčil.

 

gytIeyAA

„Tomáš Kačo září a otvírá okolí svou otevřeností.“

„Těží z  originálního mixu, který je mu zjevně obří studnicí inspirace a osobního projevu.“

„Srdečnost jeho projevu upoutala od první noty.“

Klavírista Tomáš Kačo vzbudil nadšení svým koncertem v Anežském klášteře. Večer byl součástí série klavírních recitálů s názvem Hybatelé rezonance. Mladý hudebník původem z Nového Jičína, který kombinuje směs klasické hudby, jazzu a romské muziky, představil svůj sólový recitál s podtitulem Cikánská duše letos v únoru v newyorské Carnegie Hall, přednesl na něm vlastní skladby a úpravy děl Johanna Sebastiana Bacha a Fryderyka Chopina. Absolvoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, pražskou HAMU a prestižní hudební školu Berklee v Bostonu. Pochází z 12 dětí a k hudbě ho v pěti letech přivedl jeho otec.

 

úterý, 13 listopad 2018 10:37

Efektní Dvořák Lukáše Vondráčka

Autor:
4V0A2981

„Krátká potemnělá kompozice, pomalu gradující do vrcholu a končící v tichu, byla neobvyklým prologem koncertu.“

„I přes rychlost to byla spíše rozevlátá hra, někdy až zbytečně měnící směr.“

„Už od počátku klavírní partu bylo jasné, že to nebude konformní hra.“

Kdo čekal konzervativního Dvořáka, měl v tomto případě smůlu. Rezidenční umělec Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lukáš Vondráček představil všechny svoje hráčské přednosti a vytvořil tak efektního Dvořáka, hraničícího s technickými možnostmi hry.

 

úterý, 13 listopad 2018 08:26

Ovace pro pražského Lohengrina

Autorka:
DSC09758

„Vynikala Eliška Weissová, předvedla wagnerovskou postavu par excellence“

„Thomas Johannes Mayer přinesl jiskru i nově natažený pel čerstvosti.“

„Nezbývá, než se těšit na 22. únor 2019, kdy se k Mayerovi přidá Andreas Schager.“

Četné výkřiky „Bravi tutti“, nekončící potlesk, x-té otevření opony, které zaskočilo i samotné protagonisty na jevišti. Ptáte se, jakou slavnou premiéru jste pominuli? Můžete zůstat klidní. Řeč je o repríze po roce a půl od prvního uvedení inscenace. Wagnerův Lohengrin na scéně Národního divadla v Praze si ale tak nadšené reakce zasloužil, a nejen díky tomu, že v roli Telramunda vystoupil jako mimořádný host německý barytonista Thomas Johannes Mayer. Podíl má i skvělý výkon orchestru.

 

pondělí, 12 listopad 2018 13:09

Filasovo poselství o naději

Autor:
IMG0877---foto-Martina-ehoov---lovk-a-Vra

„Klasickou mši za zemřelé obohatil skladatel o explicitní zaslíbení související se vzkříšením.“

„Vypjaté sólové party stoupající do vysokých poloh často obsahují chytlavé melodie.“

„Akustika tohoto ojedinělého prostoru, smývající mnohé dohromady, neumožňuje cizelovat detaily.“

Juraj Filas věnoval své Rekviem „Modlitba naděje“ obětem teroristických útoků. Pořadatelé tentokrát pražské provedení díla připsali při příležitosti stého výročí ukončení první světové války obětem válečných konfliktů – a protože bylo 11. listopadu, tak i válečným veteránům. V akustice katedrály sv. Víta, kde je velký dozvuk, vyzněla skladba především hodně monumentálně. Její melodičnost a posluchačská přístupnost, ani její poselství se však neztratily.

 

neděle, 11 listopad 2018 17:25

Houslový chameleón

Autor:
Kaunzner-IMG20181110170325

„Zahráli - s mnoha krásnými vrcholy, lyricky i robustně - Brahmsovu Sonátu č. 3.“

„Zdrojem je zvuková stopa s různými ruchy i zvuky, do níž živě vetkává hlas houslí, plný virtuózních figurací a různých tónových útržků.“

„Viktoria Kaunzner se představila jako mnohostranná, ve všech skladbách jistá a v emocích silná houslistka.“

Německá houslistka Viktoria Kaunzner je mnohostrannou interpretkou. Hrající a komponující. Ukázala to na komorním koncertě v pražské síni Atrium, na kterém ji doprovázel pianista Petr Novák. Zazněly skladby v širokém spektru od Tartiniho po Kaunznerovou, od Kaunznerové po Medtnera.

 

IMG7838

„Taková ´přístupnost´ a komunikace s přítomnými posluchači je jednou z důležitých myšlenek konceptu domácích koncertů.“

„Kvality ansámblu vytryskly ve vší své expresivitě a i přes náročnost provedení díla jeho hra vyznívala ´jakoby nic´.“

„Vážný zájem expanduje do světa aplikací. A přátelé, máme se na co těšit.“

Říká vám něco Alma Quartet? Přiznám se, mně do včerejška ne. Ale s Royal Concertgebouw Amsterdam je to jiná. Tři hráči z kvarteta jsou členy tohoto renomovaného orchestru. V Praze nikdy předtím nehráli, i když o to měli zájem. A protože rostl a byl čím dál vážnější, octli se v Kobzově salonu plném natěšených lidí, nejlepšího červeného Primitiva za *** korun a ovzduší, které je charakteristické jen pro toto místo a formu produkce hudby.  A když akce skončí, s lehkou nostalgií a úsměvem se vám vracejí obrazy a rozhovory z předešlého večera...

 


„Orchestr už v prvním čísle hrál nad své běžné poměry.“

„Vilém Veverka ozdobil večer svým uměním v naprosté a evidentní shodě s dirigentem.“

„Být nově příchozí, a podat přitom v Janáčkově vlasti jeho hudbu tak, že vzbudíte úctu, uznání a úžas, to je mistrovský kousek.“

Inaugurační koncert Alexandra Liebreicha, šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, se stal událostí, na kterou se bude mimořádně dlouho vzpomínat. V pondělí v Rudolfinu společně dosáhli takového stupně přesvědčivosti, sdělnosti, muzikality a souznění, který rázem zahýbal s ustáleným pomyslným pořadím pražských hudebních těles.

 

úterý, 06 listopad 2018 07:30

LA BOHÈME z East Village

Autor:
Albeta-Trembeck-a-Kristian-Pekar

„Rocková opera Rent získala Pulitzerovu cenu.“

„Jonathan Larson si námět vzal z Pucciniho opery La Bohème.“

„Ten, koho milujeme, neumírá.“

Muzikálový soubor Městského divadla Brno uvedl 3. a 4. listopadu v novém překladu rockovou operu RENT Jonathana Larsona. Je to jeden z nejvíce oceněných titulů. Získal čtyři ceny Tony, šest Drama Desk Award a dvě Theatre World Award a autorovi přinesl i Pulitzerovu cenu. Na Broadwayi se hrál nepřetržitě dvanáct let a dočkal se i filmového zpracování. Do ČR dorazil v roce 2013, hrál se ovšem v anglické verzi a měl pouze 11 repríz v Divadle Na prádle. V tom samém divadle byla o rok později i premiéra české verze.

 

pondělí, 05 listopad 2018 18:47

Musica florea a její tvůrčí dílna

Autor:
IMG-3087

„Fridrichova hudba je poučena dobovou profesionální produkcí, je to však hudba téměř anonymní.“

„Klášter Želiv na Pelhřimovsku patříval k významným venkovským duchovním centrům.“

„Barokní orchestr Musica florea a sbor Collegium Floreum se vyrovnaly s partiturou poctivě.“

Hrstka posluchačů, ale zajímavý program. Pražská premiéra pašijové skladby Jana Anselma Fridricha se uskutečnila v neděli v Sále Martinů čtyři roky poté, co Musica florea nově objevené barokní dílo uvedla v želivském klášteře, a víc jak půl roku poté, co byl koncert v metropoli ohlášen, ale pro nemoc odložen. 

 

pondělí, 05 listopad 2018 09:11

Plzeňsko rozezpíval nový festival

Autorka:
ceska-pisen

„Roman Janál si ani nemohl přát lepšího partnera pro umělecké ztvárnění písní než Karla Košárka.“

„Dílo se krásně rozeznělo prostorem s příkladně klenutými dynamickými oblouky a přesně zakončenými hudebními frázemi.“

„Plzeňský podzim se asi bude tříbit a vyvíjet směrem k „mezinárodnímu festivalu zpěvu“.“

PLZEŇSKÝ PODZIM 2018 - nový festival pořádaný spolkem Česká píseň výrazně obohatil hudební život města. Šesti koncerty konanými v různých plzeňských prostorách (zahrada, koncertní sály, kostely) získal řady příznivců. Letošní první ročník příhodně zvoleným tématem „Československé století“ předložil svůj hlavní záměr, propagaci písní a zpěvu. Navázal ale také na velkou tradici pěveckých sborů a vůbec kulturní spolkové činnosti Plzně.

 

Bamberk-Vde-4538784118668834666829647165801983008309248n

„Dramaturgický model, v ktorom sú k sebe voľne postavené súčasná a staršia hudba, by mal byť čím ďalej frekventovanejší.“

„Skladbu sprevádza určitá mysterióznosť a na druhej strane krehkosť – výrazné prvky, prítomné v hudbe mnohých severských skladateľov.“

„Pred orchestrom pôsobil, akoby sa s ním hral – a ansámbel táto hra očividne bavila.“

Dirigent Jakub Hrůša a „jeho“ Bamberskí symfonici sa v posledných týždňoch na pódiu stretávali s vyhľadávanou interpretkou diel súčasnej hudby, sopranistkou Barbarou Hannigan. Jedným z miest, v ktorých malo publikum možnosť počuť toto jedinečné spojenie, bola Viedeň. Umelci sa tu predstavili 3. novembra s dielami Hansa Abrahamsena a Johannesa Brahmsa.

 

neděle, 04 listopad 2018 18:18

Sestry Labèqueovy v Praze oslnily

Autorka:
452804217338196869648258940366930800279552o

„Teprve ze hry sester Labèqueových jsem pochopila, co znamená být interpretačně svobodný.“

„Všechny Glassovy skladby se v jejich podání vylouply jako hudební skvosty v pravých rukou.“

„Bernsteina zahráli takovým způsobem, že publikum aplaudovalo po jednotlivých částech a na konci vyskočilo ze sedadel.“

Pozdě, ale přece, chtělo by se napsat v souvislosti se dvěma pražskými koncerty sester Katii a Marielle Labèqueových 3. a 4. listopadu. Klavírní duo, v současnosti považované kritiky za nejlepší na světě, vystoupilo na svém sólovém pražském debutu v Rudolfinu s výhradně americkým programem složeným z děl Philipa Glasse a Leonarda Bernsteina.

 

neděle, 04 listopad 2018 09:27

Židovský Kadiš na křesťanské Dušičky

Autor:
4519777520375373896185498322841167251111936o

„Brittenova Sinfonia da requiem je jeho nejdramatičtější dílo vůbec.“

„Žalmová symfonie Igora Stravinského má velmi neobvyklou instrumentaci.“

„Bernsteinův Kaddish není chvalozpěv, ale dialog člověka s Bohem.“

FILHARMONIE BRNO připomněla koncertem stručně nazvaným Bernstein 100 letošní jubileum narození amerického skladatele a dirigenta. Byl věnován hudbě dvacátého století, třem výjimečným duchovním dílům. V sále Stadionu zazněla po první dva listopadové večery Sinfonia da requiem Benjamina Brittena, Žalmová symfonie Igora Stravinského a Symfonie Kaddish Leonarda Bernsteina.

 

898A2059

„Jedním z nejrafinovanějších momentů čtvrthodinové skladby je její začátek. Škoda proto,  že začala do hluku publika.“

„Dirigentské gesto Marcella Roty mě upoutalo už v prvních taktech.“

„Včerejší koncert svou energií, dobrou náladou a špičkovou interpretací proměnili v mimořádný.“

Český národní symfonický orchestr zahájil první listopadový den v Obecním domě novou sezónu. Na vyprodaném koncertě k dvacátým pátým narozeninám tělesa nemohl chybět šéfdirigent Libor Pešek, dále Jan Hasenöhrl, který v roce 1993 spolu s dirigentem Zdeňkem Košlerem ČNSO založil, Marcello Rota absolvující s orchestrem za poslední roky desítky koncertů po světě, a držitel Grammy, skladatel, aranžér a dirigent Vince Mendoza. Těleso je v poslední známé spoluprací s Ennio Morriconem a do jeho hostivařského nahrávacího studia jezdí natáčet hollywoodští tvůrci, z nichž za všechny lze zmínit Quentina Tarantina. Nesourodá hudební dramaturgie složená z děl klasiky, filmové hudby a jazzu byla připomenutím „toho nejpodstatnějšího, co Český národní symfonický orchestr v minulosti utvářelo“. Takže by se dalo říct, že šlo o takové „The best of ČNSO“.

 

DSC2323

„Divákům dominuje v přízemní lóži čarodějnice s obrovským koštětem.“

„Koncert končí Jízdou valkýr, k orchestru se opět přidává varhaník.“

„Pojďte si opravdu fyzicky užít naše varhany - pojďte na pódium.“

Dva zápasníci sumo se úklonou zdraví… Na tom by ještě nemuselo být tolik zvláštního. Oba však usedají na židle. A oba drží v rukou tubu. Velký hudební nástroj… Tohle je možné jen na nějakém happeningu. Slavné těleso Philadelphia Orchestra takový upořádalo v předvečer Halloweenu.

 

IMG-3068

„Bylo to velmi vkusné a působivé zahájení večera.“

„Musica Florea vychází z premisy, že dobový zápis nebyl schopen zachytit vše a že je tedy třeba mnohé domýšlet a měnit.“

„Slyšeli jsme tedy tónově proměnlivější a o něco patetičtější projev, než jsme běžně zvyklí.“

Uplynulé dny byly doslova nabity oslavnými akcemi ke stému výročí vzniku samostatného Československa a jubilejní aktivity ještě zdaleka nekončí. Svým dílem se k nim připojilo i úterní vystoupení souboru Musica Florea v prostorách Červeného kostela v Brně, které posluchačům nabídlo dvě méně často uváděné skladby Antonína Dvořáka – předehru Můj domov a 4. symfonii d moll. Stejný program nabídne soubor i dnes v Praze, v kostele kostel sv. Šimona a Judy.

 

středa, 31 říjen 2018 08:34

SOČR dvakrát skvěle

Autor:
SOR-281018-57-foto-Petr-Hornk

„Radek Baborák má vynikající muzikantské cítění.“

„Suchoňova Sinfonietta rustica je jedním z jeho nejhranějších děl.“

„Písňový cyklus Ad astra reflektuje dobu prvních cest do vesmíru.“

K mohutným oslavám, které provázely stoleté výročí vzniku Československa, přispěl dvěma koncerty i Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Jeden řídil Radek Baborák, druhý Ondrej Lenárd. Oba obsahovaly českou a slovenskou hudbu.

 

MG4929

„Svým způsobem se ale jedná o skladbu ještě američtější než kvartet s tímto predikátem.“

„Peter Jarůšek se za cellem postaral o nádherné subtilní dlouhé tóny, které nesly hlavní sdělení.

„Dvořáka v tento den prostě nemohlo být příliš.“

Během nedělního svátečního dne celou naší společností rezonovalo 100. výročí vzniku československé státnosti. Ne náhodou zároveň s tímto datem vyvrcholil i sedmnáctý ročník festivalu LÍPA MUSICA. Protagonisty jeho závěrečného koncertu byl v Městském divadle v Novém Boru suverénní PAVEL HAAS QUARTET, posílený o hostujícího violistu PAVLA NIKLA a klavíristu LUKÁŠE VONDRÁČKA. A hrál se Dvořák.

 

pondělí, 29 říjen 2018 07:57

Mahlerovo Vzkříšení jako symbol i událost

Autor:
DSF2412cPetr-Kadlec

„Naše existence má smysl, nic neumírá navždy.“

„A pak přijde ve ztišení celého aparátu téměř neslyšný začátek zpěvu sboru…“

„Publikum odpoledního koncertu reagovalo po doznění bouřlivě, až moc brzy.“

Mahlerova Symfonie Vzkříšení 28. října na koncertě v Carnegie Hall byla uměleckou událostí - a pro ty, kdo věděli nebo chtěli vědět, také symbolickým připomenutím stovky let od vzniku samostatného Československa. Oba významy Česká filharmonie do New Yorku přivezla a oba s Pražským filharmonickým sborem krásně naplnila.

 

4490583119641334970011861580733155327868928n

„Zejména ve druhé části koncertu pak orchestr prostor zvukově zcela ovládl a posluchače strhl.“

„Spojení Kaspara Zehndera a hradecké filharmonie je mimořádně šťastná kombinace.“

„Hudebníci posluchačům s pokorou předali obsah Smetanova cyklu a posloužili slavnostnímu okamžiku.“

Uvést Smetanovu Mou vlast v rámci oslav stého výročí vzniku samostatného Československa jistě není nijak originální dramaturgický počin, zároveň má tento krok své opodstatnění. Rozhodla se k němu letos řada orchestrů a v průběhu října uvedla Smetanovo dílo jak na svých domácích scénách, tak během zájezdních koncertů i na místech, kde symfonická hudba často nezaznívá. FILHARMONIE HRADEC KRÁLOVÉ vystoupila v uplynulém týdnu se stejným programem na koncertech v Hlinsku a v Třebíči, oslavy pak vyvrcholily v sobotu koncertem v Kongresovém, výstavním a společenském centru Aldis. Filharmonii na všech třech koncertech řídil její nový šéfdirigent Kaspar Zehnder.

 

unnamed-5

„V pěti podlažích má síň na 2800 míst, pódium - mušle bez varhan – je široké a hluboké.“

„Alisa Weilerstein se dovede v nesmírném kontrastu, stejně extrémně, i zkáznit a ztišit.“

„Semjon Byčkov v koncertu i v Sedmé symfonii nacházel víc klidu, zamyšlenosti, opravdovosti a zvukové uměřenosti.“

Výhradně Dvořákova hudba zněla v sobotu večer v New Yorku v podání České filharmonie a Semjona Byčkova. Koncert v zaplněné Carnegie Hall měl velmi srdečný ohlas. Orchestr zněl ve slavné síni měkce až téměř tlumeně, český klasik dostal od šéfdirigenta v Sedmé symfonii i ve Violoncellovém koncertě pěkné podněty. Krásně romanticky hrála i Alisa Weilerstein.

 

sobota, 27 říjen 2018 13:32

Muži fascinovaní Wagnerem

Autorka:
fascinace-foto-2

„Orchestr Státní opery přivedl Matthias Fletzberger k pozoruhodnému výkonu.“

„Schager byl ohromující, zpíval znamenitě, získal si respekt svým dramatickým projevem.“

„Být rozptylován filmovými obrazy je trochu škoda.“

Večer v pražském Fóru Karlín nazvaný Fascinace Wagnerem byl spojen s velkým očekáváním. Nejenže to bylo velké sólo pro jednoho z nejlepších wagnerovských pěvců současnosti, Rakušana Andrease Schagera, ale projekt, v němž účinkoval, byl doplněn filmovou projekcí.

 

Vadym

„Cholodenkova hra bola chvejivá, neuchopiteľná, v detailoch si poslucháč mohol vychutnávať jej farebnosť“

„Vo forte má až kovovo prierazný tón.“

„V blízkej dobe se predstaví Pierre-Laurent Aimard či Alice Sara Ott."

Klavirista Vadim Cholodenko 23. októbra otvoril cyklus Klavier im Mozart-Saal vo viedenskom Konzerthause. V dielach Ravela a Rachmaninova zaujal publikum technickou suverenitou, ale najmä originálnym hudobníckym zmýšľaním.

 

čtvrtek, 25 říjen 2018 10:11

Dvořák pro Británii

Autor:
DSC1683

„Byla to ve výsledku důstojná oslava státního jubilea.“

„Studenti byli úžasně připravení, svědomití - a i když provedení bylo jen na jednu zkoušku, byli perfektní.“

„V podání Alisy Weilerstein je Koncert h moll dílo rozevláté, ale ne neukázněné.“

Česká filharmonie zahrála v Londýně kompletně český program. Se Semjonem Byčkovem a s violoncellistkou Alisou Weilerstein. Jako dárek Británii při příležitosti stého výročí Československa. V přímém přenosu na BBC Radio 3.

 

čtvrtek, 25 říjen 2018 08:01

Tak trochu jiný festival

Autor:
1Y3A7658

„Vilém Vlček je velkou nadějí mezi našimi violoncellisty.“

„Václav Hudeček získal za podporu mladých umělců cenu České hudební rady.“

„V Lukáši Bařákovi roste následovník  Adama Plachetky.“

Praha si skutečně nemůže stěžovat, že by jí chyběly festivaly klasické hudby. Od těch světově proslulých až po ty drobné a specializované na určité období nebo hudbu. Prosadit se v této konkurenci je nesmírně obtížné a vydržet 27 let, to je přímo obdivuhodné. Podobný festival se podařilo stvořit Václavu Hudečkovi. Jeho Svátky hudby jsou skutečným svátkem se zajímavou dramaturgií a hlavně se zajímavými interprety.

 

úterý, 23 říjen 2018 22:07

Barokní oslava výročí Československa

Autor:
17-181022Biberkoncert54cPetraHajska

„Václav Luks se nenechal v Biberově mši svést k prázdné pompéznosti.“

„Nabízely se úžasné zvukové možnosti – a dirigent je plně využil.“

„Jean-Baptiste Lully složil nekonečně nádherné moteto.

Nadcházející státní svátek uctilo Collegium 1704 jedinečným způsobem. Zahajovací večer sezóny umístilo v pondělí bezprecedentně do Svatovítské katedrály a nazvalo jej Koncert svornosti k poctě našich předků a ke 100. výročí založení Československa. Hrát při takové příležitosti katolickou barokní duchovní hudbu vypadá neobvykle, ale záměr měl uměleckou logiku. A ani trochu to přitom nebylo cítit kadidlem.

 

sobota, 20 říjen 2018 15:54

Další staronový Zelenka

Autor:
DSE8162

„Interpretačně bohužel tentokrát všelicos nedošlo až na konec cesty.“

„Značnou úlohu v tom hraje nulový odstup publika od účinkujících.“

„U Bacha si lze často zapamatovat hudební témata. U Zelenky ani moc ne.“

Zelenka Festival Praha-Drážďany přinesl českou premiéru další kompozice barokního mistra, který působil v Drážďanech, ale k němuž si vzhledem k jeho původu udržují nadstandardní vztah i Češi. Ensemble Inégal představil Missu Sancti Spiritus, jednu ze sedmadvaceti dochovaných mešních kompozic Jana Dismase Zelenky. Na dnešek pak byla ohlášena drážďanská repríza koncertu.

 

Bazika-DSC5044

„Uchu nemohla uniknout podobnost řeckých popěvků s lidovou hudbou Moravy a Slovenska.“

„Typické nástroje dotvářely kolorit a ´fusion´, která je vyústěním neklidu v oblasti Malé Asie a Blízkého východu.“

„Kombinování  lehké elektroniky se sakrální hudbou bylo záležitostí velmi efektní.“

Devátý ročník Mezinárodního  festivalu pravoslavné hudby Archaion Kallos letos nabídl posluchačům několik koncertů a doprovodných akcí, vztahujících se k tématu „Osvícený Východ aneb Hudba doby osvícenství na křesťanském východě“. Spolek Philokallia (z řečtiny „milovat krásu“), jejich umělecký vedoucí Marios Christou a řada českých i zahraničních souborů v něm vyzdvihli nutnost či, chcete-li, potřebu zaposlouchat se do své podstaty.

 

pátek, 19 říjen 2018 16:39

Sugestivní c moll Petra Altrichtra

Autor:
DmidnkoHartmanov02

„Nikolaj Demidenko disponuje neobyčajne prierazným tónom v silnejšej dynamike.“

„Dirigent vždy presvedčil, že presne vie, čo robí.“

„Hrali invenčne a v niektorých miestach vhodne kontrastovali s ohnivým sólistom.“

Ruský, strhujúci a v c mol. Tak by sa dal vo všetkej stručnosti opísať večer 18. októbra so Symfonickým orchestrom hlavného mesta Prahy FOK, klaviristom Nikolajom Demidenkom a dirigentom Petrom Altrichterom.

 

DSE7899

„Jde o první a dosud jediný festival zaměřený na tvorbu tohoto barokního génia.“

„Zelenkovy skladby pro orchestr rozhodně nepatří k interpretačně nejjednodušším dílům.“

„Celkově nemohl letošní ročník Zelenka festivalu začít lépe.“

Zelenka festival Praha – Drážďany, který letos už popáté pořádá Ensemble Inégal, začal v úterý 16. října. Festival otevřela Musica Florea Zelenkovými instrumentálními skladbami, druhý festivalový večer patřil souboru Musica Aeterna a Zelenkově osobní hudební sbírce, ze které interpreti vybrali vokální a instrumentální skladby jeho současníků.

 

čtvrtek, 18 říjen 2018 12:43

Dvě symfonie a kupa přídavků navíc

Autor:
Berio-181017Ceska-filharmonieSemjon-Byckovweb-res021cPetr-Kadlec

„Kolik podobných milníků světové hudby orchestr v posledních letech uvedl…?“

„Osmičlenná amplifikovaná vokální skupina zpívající pod značkou London Voices byla skvěle sezpívaná.“

„Sedmá nemohla v mysli doznít. Semjon Byčkov po ní hned přidával. A hodně.“

Není symfonie jako symfonie. Dvořákova Sedmá je tím nejtypičtějším příkladem romantické klasiky. Sinfonia Luciana Beria je naopak vším, jen ne příkladem klasického typu hudby. Česká filharmonie postavila ve čtvrtek obě díla vedle sebe.  

 

Bostridge-4292050622719680761656893115693731785736192n

„Koncert byl vzorovou ukázkou písňového recitálu – byl intimní,  bezprostřední, poetický.“

„I vokálně-instrumentální impresionismus je pestrý, chvějivý, zvukově podmanivý.“

„Podal písně jednoduše, nebylo v nich nic navíc, nic, čím by se je snažil ´vylepšit´.“ 

Abonentnú radu Lied (Pieseň) vo viedenskom Konzerthause otvoril v utorok  16. 10. známy britský tenorista Ian Bostridge. Špecialista na piesňový repertoár od Beethovena až po 20. storočie sa postaral o nesmierne príjemný komorný večer s neopočúvanými cyklami Debussyho, Ravela a výberom piesní Johannesa Brahmsa. Za klavírom sedela Saskia Giorgini.

 

středa, 17 říjen 2018 09:59

Koncert číslo 3500

Autor:
181016IvanZenaty15cPetraHajska

„Klasiky zahrál PKO vedený Leošem Čepickým se zdravou energií, motivovaně.“

„Ženatý působí zdrženlivě. Jeho nástroj je však velmi znělý a jeho hra není tak uzavřeně introvertní.“

„PKO drží značku a smysl své existence.“

Pražský komorní orchestr otevřel svou další abonentní sezónu v Rudolfinu. Hrál bez dirigenta, jak to míval dokonce v názvu, hrál Rejchu, Mozarta a Beethovenova… a hrál s Ivanem Ženatým. Sál sice nebyl stoprocentně zaplněný, ale pochybnosti nejsou na místě. Orchestr je v dobré formě.

 

úterý, 16 říjen 2018 09:07

Rafinovaný koncert pro flétnu v Doksech

Autor:
CEV3436

„Ansámbl mnohdy odhaluje méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko.“

„Jakub Kydlíček měl skvělý prostor nechat vyniknout svou interpretační ekvilibristiku.“

„Akustika sálu byla pro interprety jistě náročná a neodpustila ani notu.“

Další z koncertů 17. ročníku MHF Lípa Musica proběhl v pondělí 15. října na netradičním místě. Organizátoři se sice vrátili do města Doksy v Máchově kraji, ale z důvodu oprav na místním zámku zvolili pro koncert prostor Kina Máj. O silný zážitek se postaral soubor CONCERTO AVENTINO v čele s JAKUBEM KYDLÍČKEM.

 

pondělí, 15 říjen 2018 18:31

Světová avantgarda na Music Olomouc

Autor:
1-Peszat

„Mladý, leč světem protřelý perkusionista Alexander Wnuk připravil vpravdě multimediální koktejl.“

„Obdivuhodná byla výdrž interpreta… au, takhle bych se asi modlit nechtěl.“

„Přes svou nespornou zábavnost selhávají nové formy často na obsahu.“

Jubilejní 10. ročník festivalu Music Olomouc letos nabízí pestrou paletu současné komponované hudby. Třetí festivalový koncert nabídl v neděli v prostorách divadla Na cucky exkluzivní vystoupení progresivního polského perkusionisty ALEXANDERA WNUKA, který rozezvučel kompozice hvězd současné hudební avantgardy.

 

DSC1586

"Simona Šaturová si získala publikum milým projevem a usměvavým vystupováním."

"Své árie stejně neokázale jako Simona Šaturová přednášel i Petr Nekoranec." 

"Přehlídku vede Jiří Partyka s obdivuhodně idealistickým přesvědčením."

Třetí ročník Lednicko|valtického hudebního festivalu pořádaného na samém konci Moravy na jihovýchodě země přinesl osm pěkných koncertů. Korunoval je sobotní ryze händelovský program Simony Šaturové a Petra Nekorance, kterým pořadatelé navíc zpřítomnili vědomě připomínané tradice tohoto území. Týkají se Lichtenštejnů, ale v dnešní době se k nim také přidávají kontakty Čechů a Rakušanů. 

 

Phil181011133

"Orchestr je jako samo město, originální v mnohosti, a to Jakubovi Hrůšovi očividně sedí!" 

"Zimmermann neměl s technicky náročnou materií koncertu sebemenší 
problém." 

"Akustika sálu odkryla nečekané momenty, například nezapomenutelnou 
průzračnost hudby." 

Debut Jakuba Hrůši s Berlínskými filharmoniky se neobešel bez české hudby. Stejně jako při hostování v Londýně, i tentokrát zvolil šéfdirigent Bamberských symfoniků čistě český program, kde mohl nejautentičtěji ukázat, v čem tkvějí jeho dirigentské kvality. A to nejen ve Dvořákově Zlatém kolovratu nebo Janáčkově Tarasu Bulbovi, ale především v Martinů Houslovém koncertu č. 1 s Frankem Peterem Zimmermannem. 

 

gal153934326820

"Premiérové představení patřilo především Kecalovi a Mařence." 

"Na tuhle inscenaci se nebude chodit primárně kvůli operním áriím." 

"Principál s nasládlým hlasem a v paruce se do ní hodí."

Smetanova Prodaná nevěsta, kterou Jihočeské divadlo nastudovalo ke stému výročí Československa, není žádným muzeem. Mladý slovenský režisér Marek Mokoš v české klasice dokázal vyhmátnout krásné detaily - neokoukané komediální momenty, jasné vztahy a neodolatelné situace. Inscenace, která měla v Českých Budějovicích premiéru 12. října, od začátku do konce baví a těší.

 

IMG-20181010-WA0003

"Smetanovské dny v poslední době vykrystalizovaly díky novému pořadateli."

"První ročník Plzeňského podzimu má za téma Československé století."

"Markéta Cukrová přesvědčila o své všestrannosti a citu pro styl."

Třetí večer Plzeňského podzimu, nové položky na mapě tuzemských festivalů, nesl název Prvorepublikové reminiscence a patřil mezzosopranistce Markétě Cukrové a klavíristce Kristýně Znamenáčkové. Zněla na něm francouzská a česká klavírní a vokální hudba.

 

čtvrtek, 11 říjen 2018 14:52

Byčkovovo Vzkříšení s Českou filharmonií

Autor:
181010Zahajovaci-koncert-123-sezonyhi-res027cPetr-Kadlec

„Česká filharmonie je ve skvělé formě.“

„Především Druhá Mahlerova symfonie je pokladnicí metafor.“

„Obě sólistky jakoby zůstaly na povrchu slov.“

Byl to slavnostní večer, i když se posluchač neubránil vzpomínce na nedávné uvedení Mahlerovy Druhé symfonie „Vzkříšení“ pod Bělohlávkovým vedením. Česká filharmonie otevřela stejným programem svoji 123. koncertní sezónu i novou éru orchestru v čele s šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem. A filharmonici jsou opravdu v perfektní hráčské formě, ač Mahler byl tento večer spíš nejednoznačným zážitkem.

 

DSC5662

"Přednost tohoto souboru spočívá v tvrdé práci i v obdarování a intuici."
"Dílo rozezněli z úplného ticha - a s dynamikou výrazně pracovali po celý večer."
"Vnímavého posluchače nemohou na koncertě nechat chladným."

Pro současnou sezonu je rezidenčním souborem Českého spolku pro komorní hudbu Pavel Haas Quartet. Evidentně mezinárodně nejsledovanější tuzemské smyčcové kvarteto. První z jeho letošních spolkových koncertů ukázal, proč tomu tak je. Čtveřice hrála v pondělí v Rudolfinu zajímavě, dokonale, jedinečně, uhrančivě.

 

úterý, 09 říjen 2018 08:17

Sté výročí republiky oslavila i PKF

Autor:
PKF5

„PKF soudobá hudba sluší.“

 “Z Hudby pro Prahu 1968 Karla Husy až mrazí.”

“Je škoda, že se Hanušův Concerto pro hoboj a harfu nehraje častěji.”

Všechny významné orchestry v letošní sezóně neopomněly uvést slavnostní koncerty ke stému výročí vzniku Československa. Výjimkou není ani PKF – Prague Philharmonia. V neděli 7. října 2018 ve Dvořákově síni Rudolfina uvedla koncert, kterým chtěla dokumentovat neuvěřitelnou hudební bohatost českého národa. Pozvala si k tomu slovenského dirigenta Mariána Lejavu.

 

pondělí, 08 říjen 2018 17:29

Romantické varhany u sv. Ludmily

Autor:
Ludmila-interier07

„Naštěstí k přestavbě po zásahu památkářů nedošlo, ale varhany chátraly dál.“

„Janšta byl výborně připraven a jeho záměrem bylo ukázat varhany ve všech jejich barevných kombinacích.“

„Zdaleka ne všechny varhany v kostelích se dají koncertně využít, ale nástroj u sv. Ludmily jednoznačně ano.“

Cenné varhany u sv. Ludmily na pražských Vinohradech byly v neděli 7. října varhanním koncertem uvedeny po náročné rekonstrukci znovu do provozu. První koncertní vystoupení převzal Jakub Janšta.

 

09

„Po 60-ti letech byl pořízen druhý rozhlasový a vůbec první televizní záznam tohoto díla.“

„Předehry k jednotlivým částem až impresionisticky vykreslovaly atmosféru jednotlivých dílů.“

„Foerster je považován za mistra sborové tvorby.“

Jeden z pilířů Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci vytvořil koncert věnovaný oslavám stého výročí vzniku Československé republiky. V chrámu svatého Mořice zazněla kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany SVATÝ VÁCLAV od Josefa Bohuslava Foerstra. Během koncertu byl po 60-ti letech pořízen druhý rozhlasový a vůbec první televizní záznam tohoto díla. Jediná dosud existující rozhlasová nahrávka kantáty pochází z roku 1948. Ta však byla po repríze (1949) uložena do trezoru Československého rozhlasu, kde měla zůstat navždy, protože byla politicky nevyhovující.

 
Strana 1 z 2