„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.
Interpretační Soutěže Nadace Bohuslava Martinů se letos 25. a 26. listopadu zúčastní mladí hudebníci v kategoriích housle a komorní soubory od tria po sexteto s klavírem. Povinným repertoárem jsou skladby Bohuslava Martinů, díla světové literatury a čeští autoři druhé poloviny dvacátého století. Výkony mladých hudebníků do osmadvaceti let bude hodnotit porota složená z předních českých interpretů. V kategorii housle to jsou Leoš Čepický, Ivan Štraus, František Novotný, Bohuslav Matoušek a Jiří Panocha. Komorní soubory vyslechnou mistři různorodých hudebních nástrojů – klarinetista Jiří Hlaváč, klavírista Ivo Kahánek, dirigent Jan Kučera, houslista Roman Patočka a violoncellista Václav Petr. Přihlášky je možné podat do konce června.
Dvanáctý ročník mezinárodní klavírní soutěže pro mladé klavíristy Broumovská klávesa, který se konal o minulém víkendu v klášteře Broumov, zná své vítěze. Mladí laureáti vystoupí zítra v 18 hodin na slavnostním koncertě laureátů na Velvyslanectví Polské republiky v Praze. Koncert je koncipován jako charitativní, výtěžek bude věnován do sbírky Broumovsko pro Ukrajinu, která je otevřena na darujme.cz.
„Tenorista působil na pódiu Dvořákovy síně směrem k publiku sice trochu nekomunikativně, ale čistě pěvecky nabídl lahodný mladistvý témbr, který nešetří intenzitou.“
„Lada Bočková dala áriím k dispozici pěkný a lehký, ale ne tenký, nepříliš velký, velmi dobře usazený a ovládaný hlas.“
„Tři přídavky potvrdily, že Anduaga má cenu ze soutěže Operalia právem a že Lada Bočková má nenápadně našlápnuto ve svém oboru na moc pěknou dráhu.“
Tenorista Xabier Anduaga a sopranistka Lada Bočková. Dva mladí pěvci, kteří se utkali v Praze v soutěži Operalia, se nyní po třech letech sešli v české metropoli na pódiu Rudolfina jako kolegové, aby ukázali, jak jejich kariéry pokračují. Sedmadvacetiletý Španěl, vítěz z roku 2019, je evidentně na dobré cestě mezi ty nejlepší pohybující se v mezinárodním prostředí. O čtyři roky starší Češka, i když tehdy cenu nezískala, se však teď nenechala ani trochu zahanbit. Využila koncertní příležitost v pátek večer naplno.
„Smyslem soutěže je podporovat zájem o klasický zpěv a umožnit první koncertní zkušenosti v širším regionálním měřítku.“
„Soutěž dává možnost kontaktu začínajících zpěváků s profesionální porotou, která mnohdy působí i jako mentor.“
„Porota vedená Magdalénou Hajóssyovou ocenila letos víc než tucet soutěžících.“
Koncertem se slavnostním předáváním cen skončil v pátek večer devátý ročník pěvecké soutěže Lípa Cantantes, kterou v České Lípě pořádá Mezinárodní hudební festival Lípa Musica ve spolupráci s tamní Základní uměleckou školou. V sedmi kategoriích sólového a komorního zpěvu změřily síly téměř čtyři desítky malých a mladých zpěváků, žáků základních uměleckých škol v Libereckém a Ústeckém kraji.
Speciální stipendijní taneční program pro děti uprchlíků z Ukrajiny připravila konzervatoř – gymnázium Taneční centrum Praha. Jde o tréninkový a vzdělávací plán podle věku a úrovně dosavadního vzdělání, včetně zajištění materiálních podmínek, jako jsou učebnice, pomůcky nebo obědy ve školní jídelně. Stipendium představuje stoprocentní krytí všech výše uvedených nákladů. V případě potřeby zahrnuje i dopravu od hranic do Prahy a ubytování v internátu konzervatoře nebo v soukromí ve spolupráci s rodiči kmenových žáků konzervatoře. Na středu 20. dubna navíc škola chystá představení Stvoření tance pro Ukrajinu.
Čtyři laureáti mezinárodní soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře 2021, kteří vyšli vítězně ze soutěže v prosinci minulého roku, vystoupí zítra od 18:30 v Koncertním sále školy. Budou jimi Semjon Yakimov, Klára Skalková, Veronika Jaklová a Ásta Dóra Finnsdóttir. Pražská konzervatoř a její koncertní činnost nyní vstupují do nejaktivnější části školního roku – blíží se absolventské koncerty sólové i orchestrální. Po generální obnově Komorního sálu Pálffyovského paláce zářícího nyní nejen novotou, ale i pravým zlatem obnovených barokních ornamentů se bude koncertní činnost po dlouhé pauze odehrávat i tam. Součástí toho bude i nový koncertní klavír Steinway „C“, který dodá tomuto příjemnému komornímu prostoru i náležitou zvukovou kvalitu. Informace o všech koncertech školy najdete snadno na https://prazskakonzervator.cz/.
Rekordní více než čtyři desítky mladých pěvců se přihlásily do 9. ročníku pěvecké soutěže Lípa Cantantes, kterou vyhlašuje Mezinárodní hudební festival Lípa Musica a Základní umělecká škola Česká Lípa. Je určená dětem a mladým lidem od sedmi do dvaceti pěti let z Libereckého a Ústeckého kraje, kteří se věnují klasickému sólovému nebo komornímu zpěvu na základních uměleckých školách. Letos poměří svůj talent a hlasové kvality v šesti kategoriích, v pátek 8. dubna v prostorách českolipské ZUŠ. Předsedkyní poroty bude stejně jako ve všech uplynulých ročnících operní pěvkyně a profesorka Magdalena Hajóssyová, vedoucí pěveckého oddělení na pražské Akademii múzických umění. Ještě týž večer pak soutěž završí koncert vítězů a oceněných. Začne ve foyer školy v 18 hodin a bude tradičně volně přístupný veřejnosti.
I v příštím školním roce se budou umělci nejrůznějších oborů věnovat mladým talentům, a to v rámci Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART. Projekt nabízí nadaným žákům a jejich pedagogům roční stipendijní program pod vedením osobností, jakou jsou například Kateřina Kněžíková, Ivo Kahánek, Radek Baborák, Beata Hlavenková, Jan Kodet nebo Milan Cais. Program je jedinečnou příležitostí pro talentované žáky, kteří získají řadu praktických zkušeností, i cennou inspirací pro pedagogy.
Koncem listopadu 2021 odstartovala Státní filharmonie Košice 18. ročník festivalu současného umění ARS NOVA, stihl se ale uskutečnit jen jeden z plánovaných koncertů. Den před lockdownem zazněly tři premiéry v Kunsthalle pod taktovkou Mariána Lejavy. Festival teď ožívá v náhradním termínu. Na programu má tři komorní koncerty, které se uskuteční na košické Konzervatoři a v Domě umění, první už v úterý. Vstup na akce je volný.
„Vyjádření solidarity je tím nejmenším, co pro ukrajinské studenty můžeme udělat.“
„Ukrajina a její lid potřebuje podpořit finančně, ale i samotné gesto je důležitým prostředkem podpory.“
„Koncert nabídne posluchačům možnost poslat finanční prostředky humanitární organizaci Člověk v tísni.“
Orchestr a sbory Pražské konzervatoře s několika sólisty z řad studentů i pedagogů vystoupí dnes večer v sále školy na koncertě, majícím podpořit humanitární pomoc Ukrajině napadené Ruskem a vyjádřit solidaritu s jejími občany. Na konzervatoři studují děti z obou zemí. Ředitel školy Petr Čech, který se na programu podílí v roli klavíristy, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje program koncertu a říká, že jako pořadatelé samozřejmě neměli v úmyslu nezařadit kompozice ruských skladatelů. Trestali bychom tak jen sami sebe. Navíc nezapomínejme, že k nám směřují také uprchlíci z Ruska, kteří utíkají před režimem z důvodu hrozících represí, upozorňuje.
„Dostatečný počet bodů získal od poroty přesto, že byl nejmladším účastníkem.“
„Hrál jsem celou duší a srdcem. Jsem se svým výkonem poměrně spokojený.“
„Vítězství v Épinalu je Čmejlovým dosud největším soutěžním úspěchem.“
Osmnáctiletý klavírista Jan Čmejla, student Pražské konzervatoře, ohromil o víkendu na soutěži ve Francii. Byl nejmladším ze stovky účastníků Concours International de Piano d’Epinal. V pátek se probojoval do finále a v neděli pak získal první místo a Cenu publika.
Mladý nadšenecký orchestr z Police nad Metují, Police Symphony Orchestra, se v průběhu své dvanácté koncertní sezóny rozroste o vlastní smíšený pěvecký sbor. Zakládá ho právě nyní a stále nabírá zpěváky. Zájemci se mohou hlásit do 15. března na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., odkud jim budou následně zaslány další podrobnosti. Sbor Police Symphony Orchestra se poprvé veřejně představí na letošní zářijové benefici na Broumovském letišti.
„Vše je soustředěno jen na vlastní soutěž, kdy je sbor hodnocen netypicky ze záznamu.“
„V kategorii vysokoškolských sborů byla zjevně konkurence vyrovnanější, když do zlatého pásma dosáhly dokonce tři zúčastněné sbory výbornými výkony i zajímavě pojatou dramaturgií.“
„Tento ročník musel stát mnoho úsilí, vůle a přesvědčení, že dobrá věc se musí podařit. Bravo!“
Ve dnech 11. a 12. února se konal devatenáctý ročník festivalu Akademická Banská Bystrica, kterého se zúčastnilo deset pěveckých sborů. Poprvé v historii soutěže se přitom sborové klání uskutečnilo online formou.
„Organizátoři slibují devět dní plných nových zkušeností sdílených se špičkovými interprety klasické hudby.“
„Lektoři se představí, spolu s úspěšnými účastníky a s dalšími hudebními hosty, během souběžného festivalu určeného pro širokou veřejnost.“
„Hudebníci se mohou hlásit na webu akademie až do poloviny května.“
Letní hudební akademie Kroměříž spustila od února registraci studentů. Uskuteční se v srpnu a nabídne devět oborů pro sólové hráče, komorní hru i výuku orchestrální hry. Mezi lektory budou sopranistka Kateřina Kněžíková, pianista Ivo Kahánek, violoncellistka Michaela Fukačová i zakladatel a umělecký šéf akce Tomáš Netopil. Festival Hudební Kroměříž naplní dny od 12. do 20. srpna atraktivním programem pro širokou veřejnost, ve kterém se objeví mimo jiné rovněž barytonista Adam Plachetka.
„Největším úspěchem pro Českou republiku bylo loni umístění smíšeného dua ze Základní umělecké školy T. Brzkové v Plzni.“
„Za výběrem českých zástupců stálo jedenáct koncertních umělců a pedagogů.“
„Hudební řemeslo je obrovská dřina, kde nerozhoduje pouze píle a nadání, ale také kvalita pedagogického vedení.“
Organizace Confédération Mondiale de l'Accordéon (CMA), pořádající soutěž Trophée Mondiale, vyhledává talentované mladé akordeonisty z celého světa a pomáhá jim v jejich dalším hudebním rozvoji. Dvaasedmdesátý ročník soutěže se má uskutečnit v Pekingu. Tuzemští účastníci se na ni mohou kvalifikovat v rámci 2. ročníku Celostátní akordeonové soutěže, kterou bude od 10. do 12. června pořádat Akordeonová škola Dobřany.
„Sto a dvaadvacet přihlášených violoncellistů z osmadvaceti zemí světa je nadstandardní počet.“
„Letošní ročník měl silně zastoupené soutěžící z tuzemska.“
„Laureáti – vedle finanční ceny pro absolutního vítěze – získávají možnost honorovaných vystoupení.“
Mezinárodní violoncellovou soutěž O cenu Gustava Mahlera uspořádali její organizátoři kvůli pandemii opět online. Čtvrtý ročník vyhrál mezi více než stovkou účastníků jedenadvacetiletý německý student Constantin Paul Siepermann. Nejúspěšnější z Čechů byl David Pěruška.
Letní hornové kurzy Broumov už znají termín konání pro tento rok. Osmý ročník mezinárodního setkání, které pořádá festivalový tým Za poklady Broumovska, se bude konat ve dnech 31. července až 6. srpna v broumovském klášteře. Registrace byla právě spuštěna – zájemci se mohou přihlásit online, na úvodní straně webu www.letnihornovekurzy.cz. Kurzy povedou renomovaní lektoři, nebude chybět krásné prostředí národní kulturní památky broumovského kláštera, na programu budou interaktivní workshopy, individuální lekce i lekce komorní hry, koncerty a bohatý doprovodný program.
Virtuosos V4+, světová televizní show mladých talentů klasické hudby, zná své letošní vítěze. Hudebníci ze zemí Visegrádské čtyřky a Chorvatska předvedli v průběhu tří prosincových kol obdivuhodné výkony a porota vybrala vítěze za každou zemi. Do finále se za Českou republiku probojovali šestnáctiletý harfista Martin Sadílek a stejně starý houslista Daniel Matejča. Z tohoto dua na porotce svým umem nejvíce zapůsobil Daniel Matejča, který soutěž vyhrál. Ocenění získali nejen vítězové jednotlivých zemí, ale rozdávaly se také speciální ceny – cenu orchestru vyhráli čeští houslisté Daniel Matejča a Richard Kollert, kteří tím dostali možnost vystoupit s Dohnányi Orchestra z Budafoku. Richard Kollert si dále odnesl speciální finanční cenu věnovanou producentkou Mariann Peller, porotkyní Gabrielou Boháčovou, a také byl pozván na vystoupení s Plácidem Domingem v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Výkony mladých umělců posuzovala kromě Češky Gabriely Boháčové také maďarská sopranistka Erika Miklósa, polská mezzosopranistka Alicja Węgorzewska a slovenský dirigent Peter Valentovič. Chorvatsko zastoupil nejprve kytarista Petar Čulić a ve finálovém kole violoncellista Hauser. Samotný pořad uvádí legendární německý showman Thomas Gottschalk a nejznámější mladá polská moderátorka Ida Nowakowska, kteří společně vytvářejí zábavné duo. Diváci, kteří finálový večer nemohli zhlédnout, se mohou podívat na záznam na kanále YouTube.
Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART vstupuje do pátého ročníku. I v příštím školním roce nabídne mladým talentům a jejich pedagogům možnost spolupracovat s patnácti mentory. Těmi budou opět přední osobnosti české umělecké scény, které je svou tvorbou budou inspirovat v dalším rozvoji. Zároveň mají studenti příležitost veřejně prezentovat výsledky své práce na prestižních festivalech, které takto otevřeně podporují budoucí generaci. Detailní informace mohou zájemci najít na stránkách www.menart.cz. Uzávěrka přihlášek je 30. března.
„Václav Hudeček pobaveně popsal, jak se původní nápad vizuálně vymkl z rukou, protože ‚za rok, o který jsme museli jejich vystoupení odložit, vyrostli minimálně o půl hlavy, spíš ale o celou...“
„Třináctiletý Alexandr Klement; o rok starší houslista Jan Novák; a šestnáctiletý Lukáš Mareček. Že každý z nich uspěl na nejrůznějších soutěžích, lze považovat skoro za samozřejmost.“
„Uznání zaslouží také nasazení a zvuk doprovázejícího Barocco sempre giovane. Přestože vystoupili jen v pěti, měl jsem při provedení Kol Nidrei pocit mnohem hutnějšího tělesa.“
Těm z nás, kteří leccos pamatují, zní skandování učňů z ČKD, jímž v listopadu 1989 odeslali komunistu Štěpána do bezvýznamnosti, dodnes v uších. Jejich skandování „My nejsme děti“ se pro mě stalo nadčasovým sloganem. Výzvou, jež říká, že myšlení, konání a mnohdy i um školáků nejednou přesahuje hranice, které jim dospělý svět přisuzuje. A poté zírá, když je vše jinak. Vzpomněl jsem si na tuto skutečnost opakovaně během večera, kterým v úterý 18. ledna vstoupil festival Svátky hudby, rozprostřený napříč celou kulturní sezónou, do roku 2022. Koncert, uskutečněný v příjemném prostředí Pražské konzervatoře, totiž představil tři opravdu velice mladé hudebníky, nad jejichž výkony se ovšem chvílemi tajil dech.
„Tréma není něco, čeho bychom se měli chtít úplně zbavit.“
„Dokud pro nás bude důležitější to, že nás někdo pomluví, než to, že jsme na pódiu a můžeme hudbou existovat, pak zbavit se trémy bude obtížné.“
„Talismany byly pocitově příjemné. Já sám jsem jich do svých patnácti měl docela hodně.“
Jak z trémy udělat svého pomocníka? Ivo Kahánek v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz říká: Být rád, že hraju – a nemyslet na nic jiného. Ne na to, co kdo řekne, ale na to, že jsem na pódiu a že v hudbě mohu existovat intenzivněji než kdekoli jinde… Naznačení směru, jak trému překonat a proměnit ji ve svůj prospěch, je také tématem pilotního webináře, tedy webového semináře, který pianista natočil jako jeden z výukových nástrojů využívaných stipendijní Akademií MenART. Sám patří mezi zakládající mentory tohoto projektu, který se zaměřuje na pokročilé studenty a jejich pedagogy. MenART jim pomáhá získávat nové inspirace a nástroje, jak se posunovat na další úroveň nejen po stránce technické, ale i v komplexním vnímání interpretace a celého oboru hudebního umění. Ivo Kahánek vysvětluje, jaké jsou důvody a příznaky trémy, prozrazuje, co může fungovat jako její prevence, a nabízí konkrétní postupy, pomůcky a triky, které lze využít při přípravě na vystoupení.
„Anna Paulová díky své všestrannosti zahraje na vysoké úrovni klasicistní skladby právě jako modernu.“
„Do melodií i rytmu vetknul Martinů optimismus, tanečnost, hravost, lehkost a Anna Paulová s Danielem Wiesnerem je ztvárnili s nadhledem zkušených muzikantů.“
„Aleksandr Rublev potvrdil, že je velkým talentem, který bychom si měli zapamatovat.“
Na koncertě k nedožitým pětadevadesátým narozeninám cembalistky Zuzany Růžičkové vystoupili v pondělí 10. ledna v Sále Martinů pražské AMU česká klarinetistka Anna Paulová a ruský trumpetista Aleksandr Rublev. Oba jsou laureáty Ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který večer uspořádal. O významu Zuzany Růžičkové svědčí i fakt, že záštitu nad koncertem převzal primátor Plzně a současný ministr kultury Martin Baxa. Umělkyně se narodila v Plzni 14. ledna 1927.
„Daniel Matejča zahrál Sonátu pro sólové housle č. 1 g moll, op. 27 Eugèna Ysaÿe s naprostou pokorou, zaníceností a schopností vtáhnout posluchače do hry.“
„Hra Tria Incendio je přes věk interpretů vyzrálá a současně ozdobená mladistvým nadšením.“
„Prokofjevova Sonáta a moll č. 3, op. 28 byla stvrzením Zukalova klavírního umu – výborné techniky, smyslu pro přehlednou výstavbu, rytmickou přesnost.“
Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu se v úterý 11. ledna představili mladí hudebníci, kteří si již na prahu kariéry vydobyli skvělé jméno. Vesměs jsou laureáty významných soutěží a jejich jména jsou zárukou kvalitních výkonů. V Sukově síni Rudolfina vystoupili houslista Daniel Matejča, Trio Incendio a klavírista Matouš Zukal.
Od pátku 1. do neděle 3. dubna se bude v Broumovském klášteře konat dvanáctý ročník mezinárodní soutěže Broumovská klávesa, určené pro mladé klavíristy do sedmnácti let. Vítězové čtyř kategorií rozdělených dle věku získají nejen finanční odměny, ale především možnost vystoupit živě před publikem, a to na letním hudebním festivalu Za poklady Broumovska a na slavnostním koncertu laureátů v pražském Rudolfinu na podzim tohoto roku, který je již tradiční součástí soutěže. To vše také za doprovodu vybraných regionálních symfonických orchestrů. Pořadatelé právě spustili registraci na svém webu www.broumovskaklavesa.cz. Přihlášky je možné podávat až do 23. března 2022.
„Již v první skladbě večera si posluchači uvědomili, s jakou vrcholnou rytmickou přesností se klavírista pouští do každého taktu, každého tématu.“
„Závěr Skrjabinovy sonáty byl strhující – zahraný mohutným opulentním zvukem, se znatelným nadhledem a kontrolou, a navíc ne bezobsažně.“
„Ve Čmejlově interpretaci Schumannova Karnevalu se projevil jeho smysl pro detail i tektoniku, vnímání kontrastů i celku, široký rejstřík úhozů a přesný rytmus.“
V dramaturgicky zajímavém recitálu se ve středu 5. ledna představil na Pražské konzervatoři osmnáctiletý klavírista Jan Čmejla. Oč méně šetřil výběrem skladeb sebe, o to větší zážitek připravil posluchačům. Takřka rodinná atmosféra v sále konzervatoře povzbudila interpreta k velmi hodnotnému výkonu.
„Zušky poskytují vysokou úroveň výuky téměř půl milionu dětí a dospívajících.“
„Dvanáctiletá talentovaná klavíristka Nora Lubbadová je absolventkou Akademie MenART, stipendijního programu patřícího společně s festivalem ZUŠ Open k hlavním projektům Nadačního fondu Magdaleny Kožené.“
„Magdalena Kožená je přesvědčena, že rozhodnutí věnovat se tímto způsobem uměleckému vzdělávání bylo jedním z nejlepších kroků, které kdy podnikla.“
Mezzosopranistka Magdalena Kožená zazpívá v pondělí v Brně na benefičním koncertě ve prospěch základních uměleckých škol. V Besedním domě ji v písňovém repertoáru doprovodí pianista Ohad Ben-Ari. Hostem má být mladičká klavíristka Nora Lubbadová. Celý slavnostní večer bude živě přenášen na sociálních sítích pěvkyně i pořadatelů a partnerů, včetně facebooku portálu KlasikaPlus.cz.