„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.
Ze čtyř sólistů, kteří se probojovali do letošního finále, bude desetičlenná porota v pátek 16. září vybírat vítěze šestapadesátého ročníku Dvořákovy rozhlasové mezinárodní soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Finálový soutěžní koncert se bude konat od 19 hodin před diváky ve Dvořákově síni Rudolfina v rámci festivalu Dvořákova Praha, sólisty bude doprovázet Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Robertem Jindrou.
Hned dvě výročí si v roce 2022 připomíná brněnská Janáčkova akademie múzických umění. Jedním z nich je deset let od postavení vlastní divadelní scény – Divadla na Orlí. K příležitosti kulatého výročí se v něm ve čtvrtek 15. září odehraje slavnostní premiéra muzikálu Frankenstein – skutečný příběh. Od roku 2012 to bude v Divadle na Orlí už šedesátá premiéra. 12. září zase uplynulo pětasedmdesát let od založení celé Akademie.
Letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu Mladá Praha se odehraje v termínu od 15. září do 8. října. Mladí talentovaní hudebníci od nás i ze zahraničí vystoupí na několika koncertech, a to v místech, jako jsou zámek Nelahozeves, pražská Novoměstská radnice, Rabasova galerie Rakovník, Velvyslanectví Polské republiky, Hokov – Sál centra Clear-point, kostel svatého Jana v Bad Schandau, Kolowratský palác, kolínská synagoga, pražský Aria Hotel a Rudolfinum. Vždy se jedná o komorní koncerty mladých talentů, které pořadatelé vybírají na různých soutěžích. Úplný program koncertů a výčet hudebníků najdete zde.
Na 28. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, kterou pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění, se chystají mladí hudebníci z celého světa. Změří od 11. do 18 září síly ve hře na varhany a na klavír. Finálová kola se uskuteční 17. září v jezuitském kostele a 18. září v Besedním domě, tam za doprovodu orchestru Czech Virtuosi.
„Mezi lektory mikulovských klavírních kurzů jsou osobnosti všeobecně známé a respektované.“
„Když za klavír usedl šestnáctiletý Jan Schulmeister a spustil klavírní sonátu Josepha Haydna, viděl jsem na tvářích jeho vrstevníků úžas.“
„NoTimers ani v nejtěžších písních neztratili půdu pod nohama, jejich vystoupení bylo živelné, plné nespoutané energie, uvolněné atmosféry a vtipného moderování.“
Jsou místa, která by člověk nevyměnil za nic na světě. Takové jsou i Klavírní kurzy Mikulov, jejichž třiadvacátý ročník se konal i letos v důstojném prostředí mikulovské Základní umělecké školy a v Zámeckém sále. Tradiční klavírní kurzy pod vedením zkušených lektorů jsou ovšem něčím víc než jen přirozenou motivací ke cvičení. Skvělému týmu organizátorů a podpoře rodičů se daří vytvářet rodinné prostředí, ve kterém vznikají krásná přátelství.
O víkendu 26. až 28. srpna odstartuje v Kroměříži pátý ročník Stipendijní Akademie uměleckého vzdělávání MenART. Pro nadcházející školní rok se zapojilo v roli mentorů patnáct osobností české umělecké scény, které společně předají své bohaté zkušenosti třem stům třiceti stipendistům ze základních uměleckých škol z celé republiky. Cílem Akademie je rozvíjet a podporovat mladé talenty, ale také inspirovat jejich pedagogy, proto se programu po celou dobu účastní žáci společně se svými učiteli.
„Je zkrátka radost pohledět na mladé perspektivní duo zpěvák–korepetitor.“
„Všichni odvedli velký kus práce, jsem na každého moc pyšná, ale nejen proto, co předvedli na koncertě, ale proto, jak pracovali po celou dobu. Ukázali, že jsou pěvecky inteligentní, což je pro toto povolání nejdůležitější.“
„Na těchto kurzech bylo výjimečné to, že Katka umí člověka opravdu nadchnout pro danou věc. A to nejen z pohledu aktivního, ale také pasivního účastníka, což je teda co říct.“
Letošní pátý ročník Mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž se pomalu chýlí ke konci a studenti ze tříd špičkových lektorů tak konečně mohou všem ukázat, co svedou na jevišti po boku svých nástrojů. Je čtvrtek 18. srpna a koná se koncert s názvem Operní gala. Zajišťují ho mladí talentovaní pěvci z Česka a Slovenska pod vedením Kateřiny Kněžíkové a za doprovodu odvážných klavíristů, které připravoval Zdeněk Klauda. „Jsem na ně pyšná. Letos to byl opravdu silný ročník,“ říká Kněžíková.
„Máme tady krátký čas, ale potom na tom všem dá pracovat celý příští rok.“
„Hru v orchestru máme pod vedením Tomáše Netopila jako bonus pro smyčcaře.“
„Čekali jsme, že první pětiletka bude formující, že se nám ukážou cesty, že se nám osvětlí tuzemský i mezinárodní trh, že se stabilizujeme. A skutečně ano.“
Kroměřížská konzervatoř a základní umělecká škola poskytly už pátým rokem zázemí Letní hudební akademii, kterou ve městě, kde dodnes žije, založil a vede jejich někdejší absolvent Tomáš Netopil. Jaký byl srpnový týden, který přilákal pětapadesát mladých muzikantů a v němž byli mezi lektory Kateřina Kněžíková, Ivo Kahánek, Barbara Maria Willi nebo Fedor Rudin? Letošní ročník i uplynulé roky, včetně covidových, bilancuje ředitelka akademie Jana Kubáčová. S portálem KlasikaPlus.cz hovořil i houslista Fedor Rudin. A mnohé podněty nabídly doprovodné programy festivalu Hudební Kroměříž i koncerty účastníků a lektorů, například ten, na kterém na dvě i na čtyři ruce hráli Ivo Kahánek a jeho výjimečná třináctiletá žákyně Nora Lubbadová.
„Kromě toho, že je Fedor Rudin fenomenální houslista, tak jsou úžasné i zkušenosti, které ve svých pouhých třiceti letech má.“
„Co mě baví nejvíc? Ono to jde vlastně v takových vlnách.“
„Studuju v Praze na konzervatoři – a vždycky, když přijedu domů, tak cimbálovku beru jako možnost čerpání inspirace.“
Mezi účastníky Letní hudební akademie v Kroměříži je v tomto týdnu houslista Marek Pavlica, student Pražské konzervatoře, loňský laureát Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz oceňuje oba letní kurzy, přibližuje, co ho těší v klasické hudbě, a zamýšlí se nad svým vztahem k lidové hudbě. Je synem Jiřího Pavlici, houslisty, skladatele a dlouholetého uměleckého vedoucího Hradišťanu.
„Člověk se musí neustále učit a zdokonalovat se, a to se v Horažďovicích naplňuje vrchovatě, říká houslistka Eliška Kukalová.“
„Je až dojemné sledovat, s jakou vážností brnkají čtyřletí caparti pizzicato na jedné struně, a současně vnímat profesionalitu dospělých studentů.“
„Jakub Hrůša v tom týdnu cestuje mezi Salcburkem, kde diriguje Káťu Kabanovou, a Horažďovicemi, kde vede orchestr mladých.“
Přátelská atmosféra, náročná práce, setkání s českými i zahraničními muzikanty-lektory, touha zdokonalit se ve hře i dozvědět se něco nového z přednášek a seminářů, vzájemné obohacování se, tím vším se vyznačuje Ševčíkova akademie, která probíhá v Horažďovicích, rodišti Otakara Ševčíka, paralelně se stejnojmenným festivalem. Letos od 8. do 18. srpna se koná už čtvrtý ročník – a podle ohlasů i stále se rozšiřujícího programu má akademie, kterou založili Tomáš Jamník a Josef Špaček, neustále stoupající úroveň.
„Před několika lety jsem byla tuto roli předzpívat Jakubu Hrůšovi pro připravované koncertní uvedení Káti Kabanové s Českou filharmonií. Když potom Jakub přijal nabídku dirigovat Káťu v Salcburku, vzpomněl si na mě.“
„Zkoušky na Káťu byly velmi intenzivní. Z mého hlediska byly obvyklé i neobvyklé zároveň, protože jsme měli na proces nastudování devadesátiminutové opery s jedním obsazením celých šest týdnů!“
„Vědomí, že jste v kolektivu, kde si všichni navzájem drží palce, je víc než příjemné.“
Slovenská mezzosopranistka Jarmila Balážová v těchto dnech účinkuje v roli Varvary v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, a to na Salcburském festivalu – Salzburger Festspiele, s Vídeňskými filharmoniky a pod taktovkou Jakuba Hrůši. Především o této unikátní zkušenosti je rozhovor, který poskytla portálu KlasikaPlus.cz.
„Svěřím se vám s mým nejtajnějším přáním – jednou bych moc rád dirigoval Sibelia a Wagnerovy opery.“
„Když chci navázat hlubší kontakt se skladatelem, s jeho dílem, potřebuji k poslechu i partituru.“
„Kristjan nám hodně povídal o tom, co je to hudba, jak k ní přistupovat, jak o ní přemýšlet.“
Je mu patnáct. A mezi už dospělými účastníky letní dirigentské akademie v Pärnu patřil k těm nejtalentovanějším. I když s orchestrem pracoval jiný z jeho kolegů, oči přítomných v hledišti poutal Kasper. Seděl na židli, čekal na svůj výstup a přitom dirigoval z partitury na klíně veškeré skladby, které se na pódiu hrály. Shodli jsme se – Kasper je ztělesněním hudby, která ho zcela pohlcuje.
Jubilejní desátý ročník letošního festivalu a kurzů Třeboňská letní setkávání se bude konat v termínu od úterý 16. do neděle 21. srpna. Projekt opět nabídne koncerty, hudební semináře a workshopy. Na Gala koncertě vystoupí renomované kytarové duo Siempre Nuevo společně s multižánrovým smyčcovým kvartetem Epoque Quartet. Na pátečním i sobotním koncertu pak zahrají přední čeští interpreti a lektoři kurzů s přáteli – hobojista Vilém Veverka, violoncellista Petr Nouzovský, kytarista Patrick Vacík, akordeonisté Ladislav Horák a Markéta Laštovičková a klavírista Petr Novák.
Festival Za poklady Broumovska na sobotu 13. srpna do martínkovického kostela svatých Jiří a Martina pozval dva mladé interprety – houslistu Kristiana Mráčka a violoncellistu Davida Pěrušku. Ti zvolili s ohledem na neobvyklé spojení především moderní repertoár, například od Martinů, Kodálye či Honeggera. Vstupné na koncert, který začne v 18 hodin, je dobrovolné, výtěžek putuje na pomoc kostelům na Broumovsku.
„Účastníci kurzů odjíždějí z Pärnu s úsměvy na tvářích. A to je jeden z důvodů, proč jsou léta v Pärnu pro mě tak důležitá, říká Neeme Järvi.“
„Bedlivé oko Neemeho, Paava ani Kristjana neodpustí žádnému adeptovi dirigování vůbec nic.“
„Tüürův Smyčcový kvartet In memoriam Urmas Kibuspuu je křehká skladba, jejíž počáteční monotónnost střídá zvichřenost a vzrušení končící v katarzním souzvuku.“
Součástí festivalu v Pärnu nejsou jen koncerty, ale i Akademie Neeme Järviho, která se koná od roku 2000. Na základě přihlášek a následného výběru se sem sjíždějí mladí dirigenti z celého světa, letos byli zastoupeni mladí adepti z Lotyšska, Ukrajiny, Polska, Ruska, Velké Británie, Bulharska, Německa, USA, Estonska, Jižní Koreje, Nového Zélandu a Finska. Mezi nimi byly i čtyři mladé ženy. Jen pro zajímavost – Järviho akademie se v minulosti zúčastnili i čeští dirigenti Marek Štilec a Petr Popelka.
„Někdy člověk zvítězí a cítí se jako poražený, jindy zůstanou vavříny na dosah, ale připadá si jako vítěz.“
„Na všechna čtyři kola soutěže jsem se pečlivě připravoval a jsem nadšený, že ani jedna nota nepřišla nazmar.“
„Všechna vystoupení živě přenášela španělská televize a provázel velký zájem médií.“
Prestižní mezinárodní soutěž Concurso de Piano de Santander Paloma O´Shea vyhrál Jaeden Izik-Dzurko z Kanady, ale v šestici finalistů byl také český klavírista Matyáš Novák, student Hudební a taneční fakulty AMU ve třídě Ivana Klánského. Do jubilejního dvacátého ročníku soutěže se přihlásily tři stovky klavíristů.
„Roman Válek si naplánoval oratorium pro dvacáté výročí kurzů už během prvního ročníku, kdy budoucnost Letní školy nebyla ještě vůbec jistá.“
„Letos se otevřelo 23 tříd. Zastoupeny jsou takřka všechny skupiny nástrojů, zkrátka nepřijdou ani zpěváci a postaráno je i o vzdělávání dorostu v dětské hudební a taneční třídě.“
„Šťastlivci, kteří se umístili na stupních vítězů, si budou moci zahrát také na příštím ročníku Hudebního festivalu Znojmo.“
Dvacátý ročník Letní školy barokní hudby uzavře Händelovo oratorium Triumf času a pravdy, a to na třech koncertech. V pátek na zámku v Holešově, o den později v kostele v Kelči a v neděli 14. srpna odpoledne pak v rámci Olomouckých barokních slavností v kostele Panny Marie Sněžné v hanácké metropoli. Provedení díla se v těchto dnech rodí na sólových a sborových lekcích. O nich, obecněji o znovuobjevování baroka i o tom, že některým účastníkům holešovské kurzy doslova změnily život, čtěte v ReportážiPlus.
V neděli 7. srpna začíná čtvrtý ročník Ševčíkovy akademie a festivalu v Horažďovicích. I letos projekt nabídne bohatý program jak pro účastníky akademie, tak pro návštěvníky festivalu. Studenti se zde budou vzdělávat pod vedením významných interpretů – z českých umělců to jsou houslista Josef Špaček a violoncellista Tomáš Jamník, kteří jsou zároveň uměleckými vedoucími projektu, dále pak například kontrabasista Tomáš Karpíšek, houslista Jan Fišer nebo hostující lektorka pěvecké třídy, mezzosopranistka Markéta Cukrová. Ze zahraničí pak přicestují kontrabasista Wies de Boevé a violista Allan Nilles. Úvodní koncert festivalu se odehraje už v pondělí.
Letošní Letní hornové kurzy, které se budou konat od neděle 31. července do soboty 6. srpna v Broumovském klášteře, přivítají celkem pětaosmdesát účastníků z České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska, Portugalska, Japonska a Německa. Největší evropská akce svého druhu nabídne během týdne veřejnosti řadu koncertů přímo v prostorách kláštera a ve středu 3. srpna také v kostele svatého Michaela ve Vernéřovicích v rámci festivalu Za poklady Broumovska. Mimo jiné tam zazní i premiéra skladby „Halali“ Kryštofa Marka v podání všech účastníků kurzů.
„Otevřít mladým lidem ještě třetí oko, dodat jim novou energii ke studiu nebo je znovu nasměrovat.“
„Studenti zprvu nevěděli, co po nich chci, a nechtělo se jim zkoušet něco nového.“
„Hudební kurzy ve Švihově budou volně pokračovat ještě v letošním srpnu v rámci projektu Orchestrální akademie Plzeňské filharmonie.“
Čtvrtý ročník kurzů Davida Niederleho navštívilo letos ve Švihově dvanáct violoncellistů. Někteří poprvé, někteří opakovaně. „Za rok zase“ zaznívalo z úst většiny účastníků, kteří přijeli nejen z okolí Klatovska a Plzeňska, ale třeba i z Prahy a Českých Budějovic. Nejstarší už navštěvují nižší ročníky konzervatoře, nejmladší jsou žáky základních uměleckých škol.
„Dovolím si zmínit zásadní rozdíl v jejím přístupu k výuce zpěvu. Neupozorňuje studenty na všechny nedostatky nebo chyby, kterých se dopouštějí a kterých si bezpochyby okamžitě jakožto zkušená pěvkyně i pedagožka musí všimnout.“
„Studenty se musí nechat zpívat, musí z toho mít radost. Když někoho namotivuju, on se uvolní a začne to fungovat.“
„Se skvělou pěvkyní a pedagožkou Kateřinou Beranovou se zpěv stává něčím zcela jiným než pouhou znalostí pěvecké techniky.“
Pravděpodobně jste už slyšeli o ProART Festivalu, v rámci kterého se už od roku 2005 konají nejrůznější workshopy napříč uměleckými obory, zejména pak tance. Málokdo však ví, že zde probíhají také kurzy operního zpěvu s uznávanou pedagožkou Kateřinou Beranovou, která vyučuje od roku 2007 na Anton Bruckner Privatuniversität v Linci. Ta se během letošního ročníku festivalu ujala šesti studentek a nadšenců zpěvu a společně pak po čtyři dny nejen zdokonalovaly pěveckou techniku, ale pracovaly také na hudebním vyjádření vybraných skladeb. A jak vlastně kurzy z pohledu aktivního účastníka probíhají?
Mezzosopranistka Bella Adamova v duu s pianistou Maltem Schäferem získali druhé místo ve své kategorii jedenáctého ročníku mezinárodní soutěže komorní hudby „Franz Schubert a soudobá hudba“ ve Štýrském Hradci. První místo nebylo uděleno a druhé místo tak sdílejí s portugalským duem André Baleiro – baryton a Pedro Costa – klavír. Ukázky soutěžního repertoáru můžete sledovat zde.
Mladý český houslista Daniel Matejča se včera večer stal vítězem Eurovizní soutěže mladých hudebníků ve francouzském Montpellier. Pro finále si připravil část Prvního houslového koncertu a moll Dmitrije Šostakoviče. První místo získal v konkurenci devíti finalistů z celé Evropy. Soutěžící doprovodil Montpellier Occitanie National Orchestra pod vedením Pierre Dumoussauda. O vítězi rozhodla porota složená z významných osobností, které předsedala litevská pianistka Mūza Rubackytė. Spolu s ní to byli švýcarská hobojistka Nora Cismondi, francouzský cellista Christian-Pierre La Marca, albánský houslista Tedi Papavrami a ředitel Festival Radio France Montpellier Jean-Pierre Rousseau. Eurovision Young Musicians je soutěž mladých hudebníků, talentovaných umělců vážné hudby. Koná se obvykle každé dva roky. Ročník 2020, který se měl uskutečnit v chorvatském Záhřebu, ale zrušila pandemie, takže tím předchozím byl rok 2018, kdy nás úspěšně reprezentoval kontrabasista Indi Stivín. Podrobnou reportáž o včerejším finále přichystal pro portál KlasikaPlus.cz Jiří Vejvoda.