MladíPlus

„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.


2

„Lákalo mě hrát něco trochu jiného než klasický violoncellový repertoár.“

„Houslové skladby a jejich technická náročnost se mi líbí. Je to výzva.“

„Objevil jsem nástroj z roku 1891, který postavil v Budapešti houslař Janos Stowasser. Jsem s ním velmi spokojen.“

V posledních letech na sebe čím dál výrazněji svými koncertními aktivitami upozorňuje mladý brněnský violoncellista Lukáš Svoboda. Člen Filharmonie Brno je aktivní rovněž jako ansámblový a komorní hráč. Nyní se chystá představit unikátní recitálový program postavený na provedení některých virtuózních skladeb houslového repertoáru v transkripcích pro violoncello. V Brně zahraje 14. 11 v sále ZUŠ Veveří a v neděli 17. 11. pak zopakuje recitál v sále ZUŠ Břeclav.

 

0

„Karlovarská soutěž Antonína Dvořáka přestala být po roce 1990 jen soutěží posluchačů uměleckých škol, stala se soutěží mezinárodní, do 35 let.“

„Orchestr je pro řadu pěveckých soutěží nedostupnou věcí.“

„Písňové literatuře se na konzervatořích věnuji málo.“

Do Karlových Varů se na Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka sjela stovka účastníků z bezmála dvou desítek zemí světa, mladých lidí do 35 let. Čtyřiapadesátý ročník vyvrcholí 15. listopadu. Vedle tuzemských zpěváků jsou dalšími nejpočetněji zastoupenými zeměmi Ukrajina, Slovensko, Rusko, Polsko, Slovinsko a Čína, ale soutěžící jsou i z Jižní Koreje, Japonska, Mexika nebo USA. Dlouholetý ředitel Alois Ježek v rozhovoru pro portál KlasikaPlus zdůrazňuje jedinečnost soutěže, danou zejména orchestrálním doprovodem finálových kol a zvláštními cenami udělovanými divadly a festivaly, hovoří o její proměně po roce 1990 a uvažuje o silné české účasti v poslední době.

 

pátek, 08 listopad 2019 12:10

Mladé, krásné, talentované

Autorka:
11

„Po včerejšku nikdo nepochybuje o interpretačních dovednostech Kataríny Slavkovské.“

„Nálada každé písně se Ladě Bočkové zračila i ve výrazu tváře a gestech.“

„Oba klavíristé, Marta Vašková i Radim Pančocha byli svým sólistkám skvělými partnery.“

Úterní večer v Besedním domě přivítal na pódiu dvě mladé dámy, které navzdory nízkému věku svým talentem už nějakou dobu ohromují české i zahraniční publikum. Brněnský Spolek přátel hudby pozval v rámci Komorního cyklu k účinkování flétnistku Katarínu Slavkovskou a sopranistku Ladu Bočkovou. A byla to správná volba.

 

0

„Rychlejší části prověřily jejich hbitost, pomalejší části ukázaly průzračnou intonační čistotu.“

„Klarinetistka, která vdechla život třetí větě Haasova kvintetu, odvedla dobrou práci.“

„Ačkoli Divertimento Viktora Kalabise není snadné na interpretaci, v podání Kalabis Quintetu skutečně dojem jednoduchosti vyvolává.“

V rámci letošní koncertní sezóny uvedl Český spolek pro komorní hudbu koncert souboru Kalabis Quintet. Pěti mladým slečnám a jejich dechovým nástrojům patřila pro jeden večer Sukova síň pražského Rudolfina. Posluchačům hráčky dopřály hudbu čtyř českých autorů různých období. Na nic si nehrály, prostě a se ctí předvedly kvalitní výkon, který ocenil snad každý z přítomných.

 

10

„Mimořádný zájem o soutěž předčil všechna očekávání.“

„Výkony soutěžících byly ohromné, bylo obtížné vybrat pouze jednoho vítěze.“

„Povedlo se započít nový úspěšný projekt pro mladé violisty.“

První tři místa v Mezinárodní violové soutěži Oskara Nedbala obsadili zahraniční účastníci – MinGwan Kim z Jižní Koreje, který studuje na Umělecké univerzitě v Berlíně, Yuri Yoon, jihokorejská studentka Vysoké hudební školy v Mnichově, a Evgeny Shchegolev z Ruska. Do Prahy se v minulých dnech sjelo 65 soutěžících z 25 zemí. První ročník zaznamenal velký mezinárodní zájem a úroveň byla podle ředitelky a zakladatelky soutěže Kristiny Fialové mimořádná.

 

1

„Soutěž je nyní jasně multiinstrumentální s tím, že se hledá největší talent, snoubící v sobě nadání a umělecké vlohy spojené s dovedností.“

„Nejzásadnější novinkou je, že se ve třetím kole finalisté utkají na veřejném koncertě v rámci Dvořákovy Prahy, budou hrát s orchestrem v pražském Rudolfinu před publikem a opravdu prestižní porotou.“

„Domlouváme se s různými tuzemskými i zahraničními partnery na dalších možných prezentacích laureátů soutěže.“

Mezinárodní klání pro mladé talenty Concertino Praga se mění. Od nadcházejícího 54. ročníku nese v podtitulu název Dvořákova rozhlasová soutěž pro mladé hudebníky, což naznačuje nové spojení a také dimenzi, kterou tento projekt získává. Zakladatel soutěže a její dosavadní pořadatel Český rozhlas se totiž dohodl na spolupráci s Akademií klasické hudby. Soutěž tak čekají určité změny a na laureáty nové příležitosti, třeba veřejný koncert na Dvořákově Praze 12. září 2020, stipendium na studia nebo příspěvek na nákup nástroje. Přihlášky je možné podávat do 15. prosince. Podrobněji jsme o nové tváři soutěže mluvili s Janem Simonem, intendantem Akademie klasické hudby.

 

pondělí, 04 listopad 2019 13:46

Začínají 30. Dny soudobé hudby

Autorka:
3

Celkem devět koncertů nabídnou po celý listopad jubilejní 30. Dny soudobé hudby, zahajovací už dnes večer od 19:30 v Galerii HAMU na Malostranském náměstí v Praze. Přehlídku pořádá Společnost českých skladatelů, členská organizace Asociace hudebních umělců a vědců. Všechny koncerty začínají vždy od půl osmé večer a konají se většinou v Galerii nebo v sále Martinů na HAMU v Lichtenštejnském paláci nebo v Kostele sv. Klimenta.

 

1

„Interpretka opakovaně rozeznívala nástroj se stejnou péčí a soustředěností.“

„Ponořena do světa tichého hraní vtáhla do něj i své publikum.“

„Juulia Pölönen prokázala znamenité interpretační dovednosti. Nástroj se v jejích rukou rozzářil širokou škálou barev.“

Katedra skladby Akademie múzických umění v Praze nabídla ve středu 30. října koncert s podtitulem Most Praha – Helsinky. V Galerii HAMU měli posluchači jedinečnou možnost vyslechnout soudobé skladby pro finský národní nástroj kantele – nástroj drnkací, podobný citeře. Autoři Matthew Whittall, Michaela Augustinová, Patrik Kako, Jovanka Trbojević a J-T Vesikkala Wittmacher dali nahlédnout do své tvorby, v níž excelovala protagonistka celého večera – interpretka Juulia Pölönen. Absolventka Sibeliovy akademie Univerzity umění v Helsinkách, působící zejména jako interpretka soudobého repertoáru a učitelka hry na kantele, opakovaně rozeznívala nástroj se stejnou péčí a soustředěností.

 

70

Bez mála osm desítek mladých violistů ze sedmadvaceti zemí poměří od pátku své dovednosti v Praze. Na půdě New York University Prague proběhne od 1. do 3. listopadu první ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala. Zítra jsou navíc pro účastníky připraveny mistrovské kurzy, které povedou významné violové osobnosti z řad porotců, Stephanie Baer, Sheila Browne a Jensen Horn Sin Lam. Po celou dobu konání je soutěž volně přístupná veřejnosti a vstup je zdarma.

 

7

„Události festivalu plní nejen funkci typu „pojďme udělat koncert“, ale částečně popularizují pozapomenuté umění a osobnosti.“

„Letos je hlavním lákadlem holandský heldentenorista, sólista MET a La Scaly Frank van Aken.“

„Vzdělávání mladých lidí v oblasti umění vnímáme jako jedno ze zásadních poslání celého festivalu.“

V pondělí 4. listopadu začne Mezinárodní festival slovanské hudby, mimořádná přehlídka, která přináší do ostravského regionu nejen určitý typ hudby, ale také připomíná významné osobnosti a dává šance mladým muzikantům. Potrvá šest dní a letos se koná už potřetí. Na pódiích se vystřídají třeba sólista MET Frank van Aken, Miroslav Sekera, Dagmar Pecková, Janáčkova filharmonie Ostrava a dirigent Robert Jindra nebo vokální těleso Ensemble Versus a Capella Ornamentata. Nad festivalem se pro portál KlasikaPlus.cz zamýšlí jeho iniciátor Martin Kajzar z Ostravské univerzity.

 

čtvrtek, 24 říjen 2019 13:08

Svátky hudby po osmadvacáté

Autor:
0

„Václav Hudeček vždy koncert zahajuje, napřed vtipným slovním úvodem a poděkováním, poté brilantním provedením nějaké skladby.“

„Duet Lady Bočkové a Borise Prýgla, to byla oslava Mozartovy hudby, vlastně hudby vůbec.“

„Pokud si někdo myslel, že po Mattinatě už nic lepšího nemůže přijít, pak Lada Bočková, Aleš Briscein a Boris Prýgl ukázali, že to možné je.“

Jsou festivaly a festiválky, jejichž život je vpravdě jepičí. A jsou festivaly, na které se každý rok těšíme, a to už drahně let. K nim patří i Svátky hudby. Festival, který před dvaceti osmi lety přivedl k životu Václav Hudeček a doposud je jeho uměleckým ředitelem. Festival, jemuž vděčíme za takovou spoustu objevů nových mladých talentů naší klasické hudby, že jejich výčet by zaplnil docela slušný telefonní seznam. Stačí pár jmen: Dagmar Pecková, Radek Baborák, Pavel Šporcl, Jiří Bárta, Jana Boušková, Josef Špaček či Jan Mráček. Václav Hudeček nezapomněl na své mládí, ani na to, jak se o něj staral David Oistrach. Dnes to vrací a pomáhá mladým umělcům. Slavné jsou jeho luhačovické Akademie, ale také pódia Svátků hudby.

 

1

Dvěma programy ve Dvořákově síni Rudolfina otevře orchestr PKF-Prague Philharmonia v sobotu 26. října řadu koncertů pro děti. První se koná v deset a druhý ve dvanáct hodin dopoledne. Na nejmenší posluchače čekají v každé řadě čtyři setkání s malými hrdiny Šímou a Lupi, se kterými se postupně ocitnou ve snu, v pohádce, ve vesmíru a pomocí stroje času budou cestovat do minulosti. Překvapením a netradičním zpestřením sezony bude robot, který bude děti na koncertech doprovázet. Vznikl díky spolupráci s FEL ČVUT v Praze.

 

5

„S Dvořákovým kvartetem objel několikrát celý svět.“

„Žil hudbou, žil pro studenty.“

„Jeho jménem je pojmenována základní umělecká škola v Trhových Svinech.“

V sobotu 19. října zemřel ve věku 88 let profesor Pražské konzervatoře a zakládající člen Dvořákova kvarteta, violoncellista František Pišinger, významný učitel řady současných hudebníků. Pro KlasikuPlus na něj vzpomíná jeden z jeho žáků, violoncellista Petr Nouzovský – jako na člověka, který pro mladé violoncellisty udělal víc, než si uměl představit; učil totiž proto, že hudbu a učení miloval.

 

5

Devět umělecky zaměřených dílen pro děti ve věku od 3 do 14 let bude hostit v neděli 20. října 2019 Klášter sv. Anežky České – Národní galerie Praha. Den plný hudby, zpěvu, tance i výtvarného umění inspirovaný obdobím středověku, renesance a baroka sestavil tým profesionálních hudebníků a lektorů pod patronací souboru staré hudby Collegium Marianum ve spolupráci s Národní galerií Praha.

 

středa, 16 říjen 2019 11:43

Filharmonické mládí brilantně

Autor:
6

„Mezi mladé soubory hráčů České filharmonie patří i Czech Philharmonic Virtuosi.“

„Světová hudební literatura opusy pro podobné složení, v jakém umělci hrají, zrovna neoplývá, a tak si musejí umělci pomoci sami.“

„Zdá se, že Česká filharmonie má jeden další dobrý komorní soubor ve svých řadách.“

Řekne-li se Česká filharmonie, většina si představí symfonický orchestr. Česká filharmonie pod svými křídly ovšem má mnoho dalších uskupení. Už od samých začátků členové filharmonie s podporou vedení vytvářeli komorní soubory, z nichž některé získaly světovou slávu. V této tradici pokračují filharmonici i v současnosti. Je potěšitelné, že se k ní hlásí i mladá generace.

 

3

V sobotu 12. října se uzavřou přihlášky do Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Až poté tedy budeme znát, kolik účinkujících se zúčastní letošního 54. ročníku, který se uskuteční od 8. do 15. listopadu v Karlových Varech. Soutěž byla napřed určená posluchačům uměleckých škol. Od roku 1991 ji ale začali vyhledávat mladí pěvci z celého světa. Věkový limit je 35 let.

 

pátek, 11 říjen 2019 06:56

Matyáš Novák v semifinále Lisztovy soutěže v Utrechtu

Náš mladý klavírista Matyáš Novák postoupil do semifinále prestižní Lisztovy soutěže v holandském Utrechtu. Koná se od roku 1986 a její 12. ročník proběhne od 17. do 28. března příštího roku. Už dva roky má soutěž specifický formát. Zájemci napřed musejí odeslat přihlášku s nahrávkou. Na základě těch jsou vybráni účastníci výběrových předkol, která tentokrát proběhla na konci srpna a v září v Šanghaji, Moskvě, Utrechtu a New Yorku. Odborná porota ohodnotila výkony a vybrala 14 semifinalistů do hlavní soutěže. Jedním z nich je teď jednadnadvacetiletý Matyáš Novák, student student HAMU ve třídě Ivana Klánského. Podle jeho vlastních slov je účast v soutěži jedním ze splněných hudebních snů. Semifinalisty pak v březnu čekají tři kola bez vyřazování. Do závěrečného klání, které má dvě fáze, sólovou a orchestrální, nakonec postoupí tři vybraní účastníci. Soutěž patří díky požadovanému repertoáru k extrémně náročným a tradičně se zaměřuje na méně hrané kompozice F. Liszta. V nadcházejícím ročníku to budou mimo jiné Lisztovy klavírní transkripce Beethovenových symfonií.


pondělí, 07 říjen 2019 06:47

Vítězný Alinde Quintet poprvé v Česku

Svůj první koncert v Česku chystá dechové kvinteto Alinde Quintet složené z předních instrumentalistů mladé generace a laureátů mnoha mezinárodních soutěží. Na počátku roku 2019 ho založili flétnistka Anna Talácková, hobojistka Barbora Trnčíková, hornistka Daniela Roubíčková, klarinetista David Šimeček a fagotista Adam Plšek. I když je soubor na poli vážné hudby teprve krátkou dobu, stihl už získat 1. cenu na mezinárodní soutěži Bucharest International Music Competition. Koncert se koná zítra, v úterý 8. října od půl osmé v Profesním domě na Malé Straně a nabídne průřezový program zahrnující české i světové autory. Členové kvinteta studovali na prestižních univerzitách v Londýně, Lyonu, Bruselu, Lublani, Drážďanech a v Praze. Všichni jsou zkušenými orchestrálními hráči působícími v České filharmonii, Orchestru Národního divadla, PKF - Prague Philharmonia, v Gustav Mahler Jugendorchester, European Union Youth Orchestra,  Symfonickém orchestru Českého rozhlasu a dalších. Také jako sólisté získali ocenění v mezinárodních i národních soutěžích - v soutěži  Pražského jara, na soutěži v Chieri, Mezinárodní soutěži Pro Bohemia Ostrava nebo Mezinárodní soutěži Žestě Brno. Všichni jsou ale zároveň nadšenými komorními hráči.


000001577th

Další úspěch pro mladé interprety. České Quasi Duo, které tvoří houslistka Marie Hasoňová a violoncellistka Judita Škodová, zvítězilo na letošní International Summer Academy 2019 v kategorii Nejlepší interpretace díla Bohuslava Martinů. Nedávno to oznámila Nadace Bohuslava Martinů, která je sponzorem ceny. Porota ocenila jejich provedení Dua pro housle a violoncello, H 371. V kategorii Nejlepší komorní soubor zvítězil další český zástupce, Trio Incendio, které hraje ve složení Filip Zaykov - housle, Vilém Petras - violoncello a Karolína Františová - klavír.

 

4

„Dramaturgie večera byla velmi promyšlená - až ďábelská.“

„Opět představil, co je na jeho hře cenné – od něžného vyjádření po intelektuální výstavbu skladby.“

„Kozák nese posluchače vzhůru; neopájí se vlastním uměním, ale myslí na publikum.“

Prvním klavíristou, který vystoupil v letošním, v pořadí druhém ročníku cyklu Hybatelé rezonance, byl Marek Kozák. Na klavíru C. Bechstein, „rezidenčním“ nástroji celého cyklu, zahrál v pondělí 30. září v Anežském klášteře skladby Johanna Sebastiana Bacha, Ferruccia Busoniho a Sergeje Rachmaninova. A jak už řekl v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, celý program recitálu koncipoval jako kontrast světla a temnoty v dílech těchto tří skladatelů.

 

1

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2020 otevírá své brány, už teď je možné posílat přihlášky. Prestižní klání se tentokrát bude konat v oborech fagot a klarinet, a to už tradičně od 7. do 15. května v Praze. Soutěžní podmínky, repertoár i harmonogram najdou zájemci na webových stránkách soutěže. Tam mají k dispozici online přihlášku, ke které ale musejí ještě přidat další přílohy a nahrávky s repertoárem pro předkolo. Uzávěrka přihlášek je 3. prosince 2019.

 
Strana 1 z 8