ČtenářiPlus

Rubrika ČtenářiPlus je určena pro naše čtenáře a příznivce, kteří sice nejsou profesionálními publicisty, ale mají chuť reagovat na události v klasické hudbě. Vaše texty posílejte je na mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Podmínkou je seriózní a slušný obsah a ideálně forma reflexe, reportáže nebo úvahy. Uveřejňovat budeme pouze podepsané příspěvky. Těšíme se na vaše postřehy a zážitky!


0

„Soubor Victoria Ensemble čítá osm vynikajících pěvců krásných barevných hlasů.“

„Vše velice osvěžujícím a velmi vkusným způsobem doprovázel Jan Šikl na nejrůznější nástroje bicí.“

„Provedení velmi komplikovaných děl Janequinových bylo bezchybné – zářivá intonace, překrásná rubata i dynamika.“

11. září zazněl v nádherném gotickém sále Novoměstské radnice v Praze vokální koncert francouzské a anglické hudby přelomu 16. a 17. století. Bylo uvedeno šest programních chansonů, jejichž tvůrce Clément Janequin psal na oblíbená témata té doby – Válka, Zpěv ptáků, Křiky Paříže, Zpěv skřivánka, Štěbetání žen a Lov. Tato díla, značně polyfonní, byla proložena pěti zpěvy Johna Dowlanda, které výborně kontrastovaly svou homofonní stavbou dílům francouzským. „Včelí madrigal“ Charlese Butlera doplnil program. Tento autor je pozoruhodný obzvláště svým spisem „The Feminine Monarchie“ – Ženská monarchie – který je první včelařskou příručkou z počátku 17. století, neboť byl vášnivým včelařem.

 

1

V Atriu Iva Možného na brněnské Fakultě sociálních studií to hučí jako v úle. Děti, ty nejmenší v doprovodu rodičů, teenageři i mladí dospělí obklopují dirigentku Evu Bublovou. Ve tvářích se dětem zračí radost, těm odrostlejším už i únava, ale zároveň spokojenost. Znějí slova díků, odehrává se nejeden emocemi nabitý moment, dochází na mnohá loučení. Je neděle 30. srpna 2020, těsně po 16. hodině. Před několika okamžiky dozněl bouřlivý potlesk, kterým nadšené publikum ocenilo účinkující slavnostního závěrečného koncertu již osmého ročníku Brněnských smyčcových kurzů, akce, kterou na konci srpna s podtitulem „Prázdninové rozehrávání“ pořádá Konzervatoř Brno.

 

33

Ve středu 22. července se v rámci Hudebního festivalu Znojmo uskutečnil v areálu probošství kostela sv. Hippolita ve Znojmě - Hradišti koncert houslového virtuóza Pavla Šporcla, který zahrál za doprovodu Filharmonie Hradec Králové. Úvodní slovo pronesl prezident festivalu Jiří Ludvík. Na programu bylo celkem pět samostatných ukázek.

 

1

Když se budete jmenovat Klánský, poplaten svému příjmení budete cítit za povinnost zplodit ne jednoho potomka, ale celý klan. Toto si evidentně vzal k srdci děkan pražské Hudební fakulty AMU, uznávaný klavírista profesor Ivan Klánský. A aby to nebylo od věci, stvořil si klan muzikantský. Na Setkání s hudbou v Soběslavi jsme byli svědky toho, jak Klánští hrají Dvořáka. Na stejnojmenném koncertu nejdříve pan profesor vysvětlil publiku, jak je to obtížné, když jste doma dva klavíristé, houslistka, violoncellista a pěvec s basbarytonovým hlasem. Dlouho se bránili společnému vystupování, až na to kápli: když budou vystupovat na jednom koncertě, ale po dvojicích, není to oříšek nerozlousknutelný. Na takovouto rodinu pamatoval ve svém rozmanitém díle totiž sám veliký Antonín Dvořák.

 

1

Jeden z nejstarších a nejprestižnějších hudebních festivalů v Evropě, Pražské jaro, poprvé od svého vzniku v roce 1946 prožívá zásah vyšší moci. Dlouho a složitě předem vyjednávané koncerty zahraničních orchestrů a světových sólistů se nemohou uskutečnit. Je ale sympatické, že organizátoři před pandemií nekapitulovali a rozhodli se letošní speciální ročník přesto uskutečnit v podobě živě přenášených koncertů, i když z prázdných koncertních síní v Praze a z jedné brněnské. Exkluzívní sólový recitál, v němž vystoupí kanadský houslista James Ehnes, pak bude 24. května přenášen z Floridy v USA, kde nyní žije. Přinášíme svědectví o jeho dětství a studiu. 

 

28

I když má za sebou vystoupení v těch největších koncertních sálech na světě, dokážu si představit, že “přesedlat” do O2 areny nebylo lehké rozhodnutí. Adam Plachetka, operní pěvec se světovým renomé, sám přiznal, že šlo o šílený nápad. Jistě mu všichni říkali - to zvládneš, bude to úspěch... a podobné povzbuzující formulky. Jenže bylo zároveň jasné, že nikdo - ani samotný Adam Plachetka, ani jeho nejbližší, a dokonce ani samotní diváci - nevěděl, jak celý večer proběhne, zda obvykle popová O2 arena přijme jeho basbaryton a zda obecenstvo uslyší na jeho přání zpívat “bez mantinelů”. Snad ještě nikdy jsem nešla na koncert tak napnutá, snad nikdy jsem neměla skoro až trému za vystupujícího.

 

8

Závěrečný koncert festivalu Dvořákova Praha byl opravdovým svátkem! Hrál Estonský národní orchestr, profesionální těleso těch nejvyšších kvalit. Řídil neméně slavný a neméně dobrý estonský dirigent Neeme Järvi.