AktuálněPlus


neděle, 27 leden 2019 07:37

Byčkov diriguje dvakrát v Labské filharmonii

První tři symfonické básně ze Smetanovy Mé vlasti a Čajkovského méně hraný 2. klavírní koncert má dnes dopoledne na programu v sále Labské filharmonie v Hamburku Orchestr Severoněmeckého rozhlasu NDR Elbphilharmonie. Sólistou je rusko-americký pianista Kirill Gerstein. Program se uskuteční za řízení Semjona Byčkova, který se ve stejném sále objeví 4. února opět – a to jako šéfdirigent České filharmonie. Zajímavá novostavba Labské filharmonie s koncertní síní pro 2100 posluchačů je v někdejší přístavní čtvrti otevřena od ledna 2017. Koncerty jsou beznadějně vyprodané. Česká filharmonie tam vystoupí poprvé. S Byčkovem připravila Čajkovského 1. symfonii „Zimní sny“ a 2. klavírní koncert Sergeje Rachmaninova, v němž sólový part přednese Jan Lisiecki – mladý hvězdný kanadský klavírista polské národnosti. Během zájezdu po západní Evropě, který spolu s ním filharmoniky zavede i do Hamburku, se konají koncerty rovněž v Essenu, v Bruggách, ve Frankfurtu, Düsseldorfu, Norimberku a Hannoveru.


neděle, 27 leden 2019 06:45

Lipsko letos slaví 200. narozeniny Clary Schumannové

Na 170 akcí připomene v Lipsku letošní 200. výročí narození Clary Schumannové (1819-1896), klavíristky, skladatelky a pedagožky. Byla manželkou skladatele Roberta Schumanna a dlouholeté přátelství ji pojilo také s Johannesem Brahmsem. Narozeniny připadnou až na 13. září, ale jubilejní rok s logem CLARA19 v jejím rodišti už začal. V sobotu večer se uskutečnilo jeho zahájení na lipské vysoké umělecké škole Hochschule für Musik und Theater. Konat se budou desítky orchestrálních i komorních koncertů, baletní představení, výstavy, kurzy, vědecká kolokvia, debaty, bohoslužby v kostelích i pod širým nebem, cyklistické výlety… V centru pozornosti bude stát její tvorba a v její době mimořádně uznávané koncertní aktivity, ale i témata jako Zázračné děti, Emancipace nebo Konflikt mezi povoláním a rodinou. Na programech se podílí na šest desítek institucí. Už nyní se ví, že hlavní koncert na narozeniny (a na zahájení festivalu Schumann-Festwochen) bude s lipským Gewandhausorchestrem řídit jeho šéfdirigent Andris Nelsons. Na programu bude nová skladba od Betsy Jolas, kterou lipský orchestr objednal společně s Bostonskými symfoniky, Schumannova Jarní symfonie a od Clary Schumannové její Klavírní koncert a moll. Sólistkou má být mladá lotyšská pianistka Lauma Skride. Programy si během roku všímají i dalších hudebníků doby romantismu, budou se věnovat historickým rekonstrukcím i umění současnosti a budoucnosti a přimykají se rovněž k různým aktuálním příležitostem. A tak se na sv. Valentýna 14. února – nejen pro zamilované - koná koncert s názvem ClaraliebtRobertliebtClara.


sobota, 26 leden 2019 20:31

Jan Bartoš sám i s orchestry

Janáčkův cyklus V mlhách, Smetanovy ne tak často hrané Sny a také sonáty od Brahmse a Haydna nabídl dnes večer publiku v pražském Rudolfinu pianista Jan Bartoš, považovaný za jasnou nastupující hvězdu současné generace klavíristů. Ve Dvořákově síni vystoupil v oblíbeném cyklu FOK Světová klavírní tvorba. V poslední době vzbudil Bartoš pozornost alby s hudbou Ludwiga van Beethovena a Wolfganga Amadea Mozarta. Je držitelem diplomu z Manhattan School of Music v New Yorku a doktorátu AMU, kde byl posledním žákem Ivana Moravce; je laureátem několika soutěží. Koncertoval už po Evropě, v USA i v Asii. Loni na podzim několikrát provedl klavírní dílo Leoše Janáčka, například také na festivalu Spinacorona v Neapoli. V sezóně 2018/2019 byl pozván ke koncertům a nahrávacím projektům s dirigenty Jakubem Hrůšou, Kristjanem Järvim a dalšími. V polovině února zahraje s Janáčkovou filharmonií Ostrava Beethovenův 5. klavírní koncert a 19. února vystoupí s Pražským komorním orchestrem u sv. Šimona a Judy v jednom z Mozartových klavírních koncertů – Koncertu A dur K 414. Bartoš bude mít rovněž recitál v Anežském klášteře 8. dubna: v cyklu Hybatelé rezonance tam zahraje Beethovena a Schuberta. A v květnu má se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a s Jakubem Hrůšou studiově natočit Schumannův Koncert a moll.


sobota, 26 leden 2019 12:40

Zemřel Michel Legrand, který měl v létě poprvé vystoupit v Praze

Legendární francouzský dirigent, klavírista a skladatel filmové hudby Michel Legrand zemřel v noci na dnešek. Za měsíc by oslavil 87. narozeniny. Svět tak přichází o jednu z hudebních legend a Praha o letní koncert. Jak už jsme informovali v prosinci, Michel Legrand měl totiž 25. června dirigovat vlastní skladby na festivalu Prague Proms, který pořádá Český národní symfonický orchestr. V Česku by to byl jeho vůbec první koncert. Život Michela Legranda se tak uzavřel po více než padesátileté kariéře. Během ní získal tři Oscary a pět hudebních cen Grammy, spolupracoval s předními orchestry a režiséry, zpěváky Rayem Charlesem, Edith Piaf nebo Charlesem Trenetem a také s básníkem a režisérem Jeanem Cocteauem. Složil hudbu k více než dvěma stovkám filmů a je počítán mezi velikány typu Nino Roty, Ennia Morriconeho nebo Johna Williamse. Napsal také balety a scénickou hudbu. Vedle komponování byl i vynikajícím jazzovým klavíristou. Stylově vyšel z Arta Tatuma, Oscara Petersona a Duke Ellingtona. Spolupracoval s Milesem Davisem a doprovázel Dizzyho Gillespieho. Na jeho albu Le Grand Jazz se podíleli jazzoví velikáni jako John Coltrane, Bill Evans a Phil Woods. Michel Legrand se narodil 24. února 1932 v Bécon-les-Bruyères na pařížském předměstí. Jeho matka Marcelle Der Mikaëlianová pocházela z Arménie a jeho otec Raymond Legrand byl svého času jedním z nejpopulárnějších francouzských skladatelů a dirigentů.


sobota, 26 leden 2019 07:37

ČNSO zahraje s Johnem Maucerim Mahlerovu Pátou

Český národní symfonický orchestr nastudoval pro třetí koncert této abonentní sezóny Mahlerovu Pátou symfonii. Dirigentským hostem je pro tu příležitost v neděli večer v Obecním domě americký dirigent John Mauceri, s nímž už v roce 2017 na festivalu Prague Proms sklidil velký úspěch s hudbou amerického skladatele Dannyho Elfmana a nímž se těleso chystá na bezmála měsíční turné po státech východního pobřeží USA. Protagonistkou tamních koncertů bude rovněž americká mezzosopranistka Isabel Leonard. Rozsahem, koncepcí a náročností mimořádné Mahlerovo dílo z prvního desetiletí 20. století, který nyní připravili, přináší hudbu rozklenutou do sedmdesáti minut. Symfonie také obsahuje volnou větu označenou Adagietto, melodii známou z užití ve filmech. ČNSO už dříve nahrál a vydal u japonské společností Victor Entertrainment kompletní soubor Mahlerových symfonií na 10 CD. V roce 2018 oslavil pětadvacáté výročí. Během této doby se zařadil k nejvytíženějším v Evropě. Renomé si získal zejména pro vyrovnané aktivity v širokém spektru žánrů od klasiky přes filmovou hudbu až po jazz a muzikály. Od roku 2005 agentura ČNSO organizuje letní Mezinárodní hudební festival Prague Proms. Čtvrtý abonentní koncert této sezóny chystá orchestr na 19. března. V Obecním domě zazní Šostakovičova Devátá symfonie a hudba Bohuslava Martinů a současného amerického autora Kerryho Turnera.


sobota, 26 leden 2019 06:31

Do soutěže Pražského jara vybráno 48 flétnistů a 55 hobojistů

Předkolo Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro má každoročně podobu poslechu zaslaných nahrávek. I letos učinily pětičlenné přípravné komise, které tvoří renomovaní čeští hudebníci, potřebný výběr. V květnu bude k soutěžení na jeho základě pozvána do české metropole stovka mladých flétnistů a hobojistů - čtvrtina z celkového počtu přihlášených čtyř set mladých hudebníků ze 49 zemí světa. Komise flétnová vybrala při anonymní přehrávce z 215 přihlášených celkem 48 adeptů. Hobojová komise stejným způsobem posuzovala 190 nahrávek a vybrala z nich 55 účastníků. Při poslechu komise hodnotí nejen technickou úroveň hráčů, jejich tónovou kulturu a intonaci, ale především celkovou muzikálnost, to znamená pojetí skladeb, volbu temp atd. Program tříkolové jarní soutěže je sestaven tak, aby mladí interpreti mohli prokázat skutečnou šíři talentu. Pro jednotlivá kola je určen repertoár sahající od baroka až po současnou skladbu napsanou přímo pro soutěž Pražského jara. Flétnisté ve finálovém kole vedle sólového koncertu za doprovodu orchestru povinně zahrají Rejchův dechový kvartet, který sami nastudují s Bennewitzovým kvartetem. Mají tak prokázat schopnost přenést vlastní hudební vizi na spoluhráče -  pro komorní hru disciplínu zásadní… Letošní 71. ročník soutěže se koná od 7. do 14. května. Finálová kola se uskuteční jako festivalové koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina. Finalisty doprovodí PKF – Prague Philharmonia a Komorní orchestr Pražských symfoniků.


pátek, 25 leden 2019 06:30

Ennio Morricone dnes oslaví v Praze nedávné devadesátiny

V Praze dnes vystoupí Ennio Morricone, jedna z největších osobností filmové hudby všech dob. Loni v listopadu oslavil devadesátiny a stále se těší plné síly. Jezdí po světě a vyprodává velké haly. V Česku přitom není poprvé a už třikrát se mu podařilo vyprodat Smetanovu síň Obecního domu, resp. organizátorům festivalu Prague Proms. Naposledy na něm vystoupil loni v červenci v roli dirigenta s Českým národním symfonickým orchestrem se kterým spolupracuje už desátý rok a do Prahy se za ním pravidelně vrací. Ennio Morricone se narodil v roce 1928 v Římě, vystudoval tamní konzervatoř Svaté Cecílie, pak hrál na trubku v jazzové kapele, ale záhy proslul zejména jako autor nesmrtelných filmových melodií. Jeho hudba doprovodila víc než 500 filmů a seriálů. Ikonickým se stalo zejména harmonikové sólo ve slavném westernu Tenkrát na Západě z roku 1968. Je nositelem prestižních ocenění, která mu ovšem přišla do života trochu netradičně. Kromě tří cen Grammy totiž získal Oscara za celoživotní dílo paradoxně už v roce 2007, zatímco svého vůbec prvního Oscara za filmovou hudbu až o devět let později za hudbu ke snímku Quentina Tarantina Osm hrozných, kterou nahrál s ČNSO. s tím také v Praze natáčel hudbu k italskému filmu Jako delfín režiséra Stefana Realiho. Kromě filmové skládá také symfonickou a komorní hudbou, mimo jiné je autorem chórové skladby k 11. září 2001. Zajímavostí je, že celý život odmítá nabídky, aby se přestěhoval do Hollywoodu, a nikdy se nenaučil anglicky. V jeho šlépějích jde syn Andrea, který se také stal skladatelem filmové hudby a dirigentem.


čtvrtek, 24 leden 2019 06:30

FOK dostal v Japonsku nabídku na další turné

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se sotva vrátil z turné po Japonsku a už odtamtud přišla nabídka na další turné, pozvánka je na leden 2022. Pražští symfonikové se do Japonska vracejí opakovaně a pokaždé za sebou zanechávají spokojené publikum. Letos v lednu tam se svým šéfdirigentem Pietari Inkinenem a se sólisty Daišinen Kašimotem, koncertním mistrem Berlínských filharmoniků, a s klavíristkou Kanon Matsudou odehráli více než desítku koncertů v sedmi městech, v Jokohamě, Musašinu, ve vyhlášené Suntory Hall v Tokiu, Sapporu, Hjógu, Aiči a Nagasaki. Posluchačům nabídli Čajkovského Pátou symfonii a jeho První klavírní koncert, Brahmsův Houslový koncert a z českého repertoáru pak Dvořákovu Novosvětskou nebo Slovanské tance a Smetanovu Mou vlast. Podrobnosti a malou fotoreportáž jsme nabídli v polovině jejich cesty"Orchestr předváděl dobré výkony. V Japonsku sály po akustické stránce nic neodpouštějí, je to jedinečný zážitek. Ve čtyřicáté řadě je dokonce slyšet i otočení stránky not. Spokojeni jsme také s návštěvností, všude bylo plno a všude jsme nejméně dvakrát přidávali," shrnul dojmy po návratu ředitel orchestru Daniel Sobotka. Zatím ale není jasné, s jakým dirigentem FOK do Japonska za tři roky pojede. Současný finský šéfdirigent Pietari Inkinen má smlouvu do léta 2020. "O našich dalších vztazích teď jednáme, ale budou určitě nadstandardní. On hodně orchestru dává ve způsobu práce a jeho kredit se uplatňuje i v pozvání významných zahraničních interpretů, jakým byl například loni houslista Pinchas Zuckerman," dodal Sobotka. Pietari Inkinena a FOK čekají teď na konci ledna v Praze dva koncerty, 30. a 31. ledna mají na programu Maurice Ravela, Ralpha Vaughana Williamse a Ludwiga van Beethovena, vystoupí s nimi slavný hobojista Albrecht Mayer. 26. a 28. března přijede bývalý rezidenční umělec FOK José Cura. Kromě toho Pražští symfonikové vystoupí na festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl


středa, 23 leden 2019 12:43

Česká filharmonie a klavírista Aimard dnes v českých dílech

Výlučně díla českých skladatelů zahraje dnes večer v pražském Rudolfinu Česká filharmonie, povede ji její hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša. Jako sólista vystoupí klavírista Pierre-Laurent Aimard. V jeho podání zazní Koncert pro klavír a orchestr g moll Antonína Dvořáka, který olemují Strážnické slavnosti Viktora Kalabise a Pátá symfonie Bohuslava Martinů. Pierre-Laurent Aimard se narodil v Lyonu, studoval na pařížské konzervatoři a je členem Bavorské akademie krásných umění. Na svém kontě má mnoho úspěšných nahrávek. Jeho Bachovo Umění fugy se stalo nejprodávanějším klasickým albem na iTunes. Byl rezidenčním umělcem v mnoha zemích, například v sezóně 2015/2016 působil v této roli u Vídeňských symfoniků. Jakub Hrůša s Českou filharmonií poprvé vystoupil v roce 2004, kdy jako záskok dirigoval program složený z děl Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. Tehdy byl čerstvým absolventem pražské AMU, kde studoval mimo jiné u Jiřího Bělohlávka. Pak s orchestrem doma vystupoval na čtyřech desítkách koncertů. V letošní sezóně řídil zahajovací koncerty České filharmonie a s účinností od začátku sezóny 2018/2019 byl jmenován jejím hlavním hostujícím dirigentem. Od roku 2016 stojí v čele Bamberských symfoniků, se kterými loni v létě prodloužil smlouvu až do roku 2026. Současně je i hlavním hostujícím dirigentem Tokijského metropolitního symfonického orchestru a londýnského orchestru Philharmonia.


středa, 23 leden 2019 06:30

Mozart, Stravinskij a premiéra Petra Wajsara ve Zlíně

Světová premiéra díla současného českého skladatele Petra Wajsara „Zlínské linie“ zazní zítra ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. Název je přitom více než symbolický, protože autor se při komponování nechal inspirovat zlínskou architekturou. Skladba podléhá až do premiéry přísnému utajení a bude věnována městu Zlín a  Filharmonii Bohuslava Martinů, která ji také zahraje. Nastudoval ji její šéfdirigent Tomáš Brauner. Na programu bude také slavný Koncert pro klarinet a orchestr A dur, K 622 Wolfganga Amadea Mozarta, který zahraje naše přední sólistka Ludmila Peterková. Jediný svůj koncert pro tento nástroj dokončil Mozart v říjnu roku 1791, pouhé dva měsíce před svým úmrtím. Původně ho zamýšlel určit basetovému rohu, nakonec ale dospěl k názoru, že na klarinet vyzní mnohem efektněji. Koncert s tradičním třívětým schématem vznikl na popud rakouského klarinetisty Antona Stadlera, který o skladbu takového typu velmi stál a na Mozarta proto dost naléhal. Dokonce se traduje, že ho údajně zavřel do jakési blíže nespecifikované kůlny a pohrozil mu, že dokud dílo nevytvoří, nepustí ho ven. Mozart každopádně vytvořil ikonické dílo, které si velmi brzy získalo celosvětovou oblibu, a věnoval ho právě Stadlerovi. V druhé polovině zlínského koncertu pak zazní orchestrální suita z baletu Igora Stravinského Petruška. Původní verzi autor napsal už v roce 1911, tedy ve svých 29 letech, a dodnes je považován za jeden z největších kompozičních úspěchů  Stravinského. Večeru bude předcházet tradiční Povídání o hudbě s Jaromírem Javůrkem, které začne ve čtvrt na sedm v Malém sále.


úterý, 22 leden 2019 07:00

Operní recitál svede v Praze dohromady Ildara Abdrazakova a Marinu Šaguč

Basbarytonista Ildar Abdrazakov opět zazpívá v Praze. Na 3. března je do Rudolfina ohlášen operní recitál, na kterém s ním za doprovodu orchestru PKF-Prague Philharmonia vystoupí v Praze usazená sopranistka Marina Šaguč. Na programu jsou árie od Verdiho, Rossiniho, Mozarta, Rachmaninova a Rimského-Korsakova. Dirigovat bude manžel sólistky, původem gruzínský dirigent Alexander Khaindrava. Abdrazakov účinkoval loni v prosinci při slavnostním zahájení sezóny v milánské La Scale v titulní roli Verdiho opery Attila. Moderní inscenace vzbudila kontroverzní reakce, ale třiačtyřicetiletý ruský pěvec si každopádně za účinkování v ní od kritiky vysloužil označení nejlepší operní basista světa. Před pražským vystoupením Abdrazakov v jednom rozhovoru připomněl českého dirigenta a skladatele Eduarda Nápravníka (1839-1916), který právě před 150 lety stanul v čele orchestru carského Mariinského divadle v Petrohradu a za svého půlstoletého působení tam mimo jiné uvedl desítky premiér ruských oper i velkých koncertních děl, včetně skladeb Petra Iljiče Čajkovského. Abdrazakov nedávno v Paříží zpíval titulní roli v Musorgského opeře Boris Godunov. I její premiéru v roce 1874 dirigoval Nápravník.


úterý, 22 leden 2019 06:20

Šéfdirigent Filharmonie Brno poprvé za klavírem

Dennis Russell Davies se v Brně poprvé představí jako klavírista a autor orchestrální úpravy. Nový šéfdirigent Filharmonie Brno je totiž zároveň světově uznávaným pianistou. Zítra, ve čtvrtek a v pátek zahraje Mozartův Klavírní koncert c moll z roku 1786. „Je to dílo, které svým dramatizmem a melancholií předznamenává romantické klavírní koncerty,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Ještě předtím zazní křehký cyklus Maličkosti od Antonína Dvořáka pro dvoje housle, violoncello a harmonium. Skladbu z roku 1878 Dennis Russell Davies upravil pro orchestr a v této podobě zazní v české premiéře. Druhou půlku večera pak vyplní Symfonie D dur Jana Václava Huga Voříška. O všechny tři večery byl mimořádný zájem a koncerty jsou vyprodané. Ten zítřejší ale bude možné naladit v přímém přenosu ve vysílání Českého rozhlasu Vltava a přebírají ho také rozhlasové stanice v síti Euroradia (EBU). Za klavír pak Davies usedne v letošní sezoně ještě při dvou recitálech. První z nich 23. března bude patřit dílům tří špičkových amerických autorů – Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse. „S šéfdirigentem se v Brně poprvé představí jeho životní partnerka Maki Namekawa, která patří k předním světovým interpretkám skladeb Philipa Glasse,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Druhý recitál následuje o tři dny později. Při něm šéfdirigent na pódiu Besedního domu přivítá houslistku, koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru Yumi Hwang – Williams. Na programu bude Debussyho Houslová sonáta, Schumannova Houslová sonáta č. 2 a Grand Duo pro housle a klavír z pera Lou Harrisona.


pondělí, 21 leden 2019 17:05

Devadesátiny Petra Ebena – koncerty i poštovní známka

Česká pošta na jedné z letošních prvních příležitostných poštovních známek v cyklu Osobnosti připomíná skladatele Petra Ebena (1929-2007), jehož nedožité devadesátiny připadají na 22. ledna. Známka má nominální hodnotu 19 korun. Spolu s ní vyšla také obálka prvního dne vydání, jejímž námětem jsou klávesy varhan a notový zápis. Razítko prvního dne vydání tvoří motiv notové osnovy s podpisem skladatele. Informace o Ebenově tvorbě, které se v té souvislosti dostaly k filatelistům, zmiňují především pochod a fanfáry ke vztyčení prezidentské standarty a praporu Hradní stráže pro Pražský hrad. Hudba Petra Ebena, zejména varhanní a vokální, v těchto dnech zní na několika koncertech, včetně zítřejšího koncertu k poctě Jana Palacha  – a zvýrazněna bude v programech zcela určitě po celý rok. Například varhanice Irena Chřibková, která se Ebenově dílu soustavně věnuje, chystá jeho skladby nejen do programu letního Mezinárodního varhanního festivalu, který pořádá pod hlavičkou Audite Organum u sv. Jakuba v Praze, a potom do koncertů Svatojakubského podzimu, ale na jaře například také na Smetanovské dny do Plzně nebo na začátku léta na festival Smetanova Litomyšl. A Petra Ebena bude jako mnozí další varhaníci hrát také v zahraničí, kde je o jeho odkaz značný zájem. „Jeho hudba má rozhodně stále co říci a zůstane tu s námi,“ potvrzuje.


pondělí, 21 leden 2019 07:31

Rozhlasoví symfonikové zvou k sobě do studia

Hráči na dechové nástroje Pavel Čermák a Marek Zvolánek a s nimi hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Marek Šedivý společně zvou na další veřejný koncert situovaný do svého domovského Studia 1 Českého rozhlasu na Vinohradech. Vystoupí s nimi dnes večer také fagotista Adam Plšek, vítěz rozhlasové soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Na programu je hudba Carla Marii von Webera, Mozartova otce Leopolda a bratislavského rodáka Johanna Nepomuka Hummela, Weberova současníka, skladatele z přechodné doby mezi vrcholným klasicismem a raným romantismem, autora vlivné školy klavírní hry a významného virtuosa. Od Hummela zazní Předehra B dur citující britskou hymnu a v závěru večera v podání Marka Zvolánka oblíbený Koncert pro trubku a orchestr. Hummel byl ve Vídni Mozartovým, Haydnovým a Salieriho žákem a v Londýně žákem Muzia Clementiho. Spřátelil se s Beethovenem a se Schubertem a prosadil se jako nástupce kapelníka Josepha Haydna u knížete Esterházyho. Jako pianista i jako skladatel ovlivnil mimo jiné Chopina a Schumanna. Vrchol a závěr kariéry spojil s Výmarem, kde se přátelil s Goethem a inicioval bohatý koncertní život. Pavel Čermák zahraje Koncert pro altový trombón Leopolda Mozarta mající původ v devítivěté Serenádě z roku 1755, v níž tři věty byly napsány s dechovým sólem, a to pro dobového mistra hry na altový trombon Thomase Gschladta. Weberův Fagotový koncert, který zahraje Adam Plšek, byl psaný v roce 1811 pro mnichovského sólistu Georga Friedricha Brandta. Skladatel, vzdálený příbuzný manželky Wolfganga Amadea Mozarta, ve druhém desetiletí 19. století několik let působil jako dirigent v čele německého operního divadla v Praze. Třetí koncert abonentní řady Tady žije SOČR přenáší 21. ledna od 20:00 stanice Vltava.


pondělí, 21 leden 2019 06:24

Červnový Concentus Moraviae s podtitulem Koncert národů

Čtyřiadvacátý ročník jihomoravského festivalu Concentus Moraviae, který přiváží kvalitní hudbu do malých měst a obcí mimo metropole, se uskuteční letos od 1. do 25. června. Bude mít podtitul Koncert národů s odkazem na Vídeňský kongres svolaný na podzim 1814 za účelem vyřešení poměrů v Evropě po napoleonských válkách. Kongres evropských států trval do jara 1815. Souvisí s ním mimo jiné také rozkvět národních hudebních škol. Festivalové koncerty zasahují vedle jihomoravského regionu také do kraje Vysočina a do Dolního Rakouska. Patronkou festivalu je Magdalena Kožená, která bude i letos v jeho rámci mít svůj koncert. Z chystaného programu pořadatelé zatím odtajnili vystoupení čtyř smyčcových kvartet – Jeruzalémského, Modiglianiho, Londýnského Haydnova a Haasova – a vedle Kožené také jména cembalistky Barbary Marie Willi a barokního orchestru Collegium 1704. Concentus Moraviae bude v letošním ročníku těsněji než jindy propojen s Rakouskem. K sousedům - z Lednicko-valtického areálu do dolnorakouského regionu Weinviertel - povede i trasa akce Hudba na kole v sobotu 15. června. Už nyní je známo, že pro hudbymilovné cyklisty bude ten den připraveno dvacet zastávek, na nichž bude v podání českých a rakouských hudebníků znít hudba různých žánrů od klasiky po swing, od středověké hudby ke klezmeru.


neděle, 20 leden 2019 06:26

V Rudolfinu dnes vystoupí Magdalena Kožená a Mitsuko Uchida

Mezzosopranistka Magdalena Kožená a britsko-japonská pianistka a dirigentka Mitsuko Uchida dnes vystoupí na společném recitále v pražském Rudolfinu. Společně přednesou program složený z písní Huga Wolfa a Antonína Dvořáka a zazní také sporadicky uváděné Básně královny Marie Stuartovny Roberta Schumanna a Kabaretní písně Arnolda Schoenberga. Obě umělkyně se už z pódia dobře znají. Třeba na festivalu Pražské jaro v roce 2012 sklidily velký úspěch hned na jejich tehdy prvním společném vystoupení před českým publikem, kde přednesly repertoár od Gustava Mahlera, Clauda Debussyho a Oliviera Messiaena. Mitsuko Uchida je vedle Magdaleny Kožené vyhledávanou interpretku českého publika. Samostatný recitál tu ale tato držitelka Řádu britského impéria s titulem Dame ještě neměla. Magdalena Kožená o ní mluví tak, že ji vnímá jako jednu z pěti nejlepších klavíristek současnosti.  


neděle, 20 leden 2019 02:47

Classic Prague Awards: Červená, Pančík, Al-Ashhab, filharmonie a sbor

Třetí ročník Classic Prague Awards, cen pro vážnou hudbu, přivedl do Smetanovy síně Obecního domu v Praze desítky osobností tuzemské hudební kultury. Ocenění za celoživotní přínos převzali při sobotním slavnostním ceremoniálu pěvkyně Soňa Červená a sbormistr Josef Pančík, talentem roku byl vyhlášen šestadvacetiletý houslista Milan Al-Ashhab. V dalších kategoriích, postihujících umělecké počiny a výkony, se držiteli ocenění stali Bennewitzovo kvarteto, Pražský filharmonický sbor, Česká filharmonie, Baborák Ensemble, skladatel Kryštof Mařatka, houslista Jiří Vodička, varhanice Katta a nakladatelství Bärenreiter. Jediné české ceny určené tvůrcům, interpretům a organizátorům na scéně klasické hudby byly předávány v jedenácti kategoriích. Večer doprovodila v televizním přenosu Filharmonie Hradec Králové s dirigentem Petrem Vronským a houslistou Janem Mráčkem a se čtyřmi nadějnými mladými interprety ve věku od osmi do sedmnácti let.


sobota, 19 leden 2019 18:54

Italská Matera se stala evropským městem kultury

Jihoitalská Matera se dnes oficiálně stala Evropským hlavním městem kultury pro rok 2019. Starobylé a dlouho zchátralé město se přitom ještě před několika desítkami let rozpadalo a bydlely v něm chudé a sociálně slabé rodiny. V současnosti ale podléhá ochraně UNESCO, ročně tam zavítají stovky tisíc turistů a stalo se inspirací pro celý jih Itálie. Říká se mu i město skalních obydlí. Také se stala vyhledávaným cílem filmařů, natáčel se tam třeba Pasoliniho film Evangelium sv. Matouše, Umučení Krista Mela Gibsona a více než desítka dalších filmů a filmových scén. Letos tam očekávají až 800.000 návštěvníků, tedy dvakrát víc než v roce 2017. Šedesáti tisícová Maitera dnes oslavovala zisk evropského titulu velkolepým ceremoniálem, přijel italský prezident Sergio Mattarella, premiér Giuseppe Conte, ministr kultury Alberto Bonisoli a další desítky politiků i předních osobností, o kulturní program se postarala hudební tělesa z regionu i z celé Evropy. Skalní město má tisíciletou historii a oblíbené jsou nejen její historické části, ale také přilehlé jeskyně. V rámci sanačních prací muselo centrum města opustit na 17.000 obyvatel. Prestižní titul evropského města kultury pro letošek spolu s Materou drží také bulharský Plovdiv. Titul Evropské hlavní město kultury je vždy na jeden rok propůjčován Evropskou unií jednomu či více evropským městům, která tak mají po celý rok možnost představit Evropě svůj kulturní život a jeho rozvoj. Myšlenka udělovat takový titul poprvé zazněla 13. července 1985 na zasedání Rady Evropské unie. Vůbec prvním evropským městem kultury se pak staly řecké Athény. V roce 2000 se poprvé v historii stalo evropskou kulturní metropolí více než jedno město, celkem devět, mezi nimi i Praha jako první takto oceněné české město. Podruhé a naposledy držela titul v roce 2015 Plzeň


sobota, 19 leden 2019 12:46

Janáčkova filharmonie v Paříži

Státní smutek v Polsku zasáhl i do novoročního turné Janáčkovy filharmonie Ostrava. V důsledku tragické události pořadatelé zrušili dnešní koncert v novém koncertním sále Národního orchestru Polského rozhlasu v Katovicích. Filharmoniky tak čeká jen jediný koncert v pondělí ve slavném pařížském Théâtre des Champs Elysées. Sólistkou recitálu bude francouzská koloraturní sopranistka Patricia Petibon. V první polovině koncertu zazpívá španělské písně a árie Manuela de Fally, Enriqua Granadose a Joaquína Turina, orchestr zas dostane prostor v úvodu ke Granadosově opeře Goyescas a ve Fallových španělských tancích. Druhá polovina pak přinese hlavně písně amerického skladatele Samuela Barbera a árie z operety Candide Leonarda Bernsteina. Hudebního nastudování se ujal německý dirigent Robert Reimer. Ředitel JFO Jan Žemla k turné poznamenal: „České orchestry jsou do Francie zvány poměrně sporadicky. Je to pro Janáčkovu filharmonii vzácná příležitost k šíření věhlasu české interpretační tradice v jednom z nejslavnějších divadel světa.” Janáčkova filharmonie Ostrava v poslední době vystoupila mimo jiné také s Rollandem Villazónem ve slavném koncertním sále Berlínské filharmonie, s Jonasem Kaufmannem v Mnichově nebo s Annou Netrebko právě v Théâtre des Champs Elysées v Paříži. Pořadatel tohoto koncertu byl s výkonem ostravských filharmoniků natolik spokojen, že je pozval k dalšímu vystoupení.


sobota, 19 leden 2019 06:29

Dnes se předávají Classic Prague Awards 2018

Smetanova síň Obecního domu v Praze je dnes večer dějištěm slavnostního vyhlášení třetího ročníku Classic Prague Awards, cen pro vážnou hudbu. Program, v němž vystoupí Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Petra Vronského, houslista Jan Mráček a čtveřice talentovaných dětských hudebníků, přenáší Česká televize. Ocenění za celoživotní přínos převezmou pěvkyně Soňa Červená a sbormistr Josef Pančík. V kategorii Talent roku jsou nominováni houslistka Olga Šroubková, klavírista Lukáš Klánský a houslista Milan Al-Ashhab. Do dalších kategorií, postihujících umělecké počiny a výkony, jsou porotou nominováni na základě šesti desítek přihlášek Milan Al-Ashhab, Markéta Cukrová, Jiří Vodička, Bennewitzovo kvarteto, Jaroslav Březina se Sylvou Čmugrovou a Martinem Kasíkem, Klavírní kvarteto Josefa Suka s Kristinou FialovouEnsemble Inégal, Kühnův dětský sbor, Pražský filharmonický sbor, Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s Pietari Inkinenem, Baborák Ensemble, Martinů Voices, Czech Ensemble Baroque, Čechomor, Floex, Katta, Aleš Březina, Kryštof Mařatka a Lukáš Sommer. Porotu stejně jako o rok dříve tvoří sopranistka Gabriela Beňačková, houslista Václav Hudeček, klarinetista Jiří Hlaváč, klavírista Ivan Klánský a skladatel Ondřej Soukup. V prvním ročníku získala cenu za celoživotní přínos cembalistka Zuzana Růžičková, talentem roku se stala hornistka Kateřina Javůrková a laureátem ceny za propagaci české hudby v zahraničí britský dirigent Sir John Eliot Gardiner. O rok později, za rok 2017, byl laureátem ceny za celoživotní přínos dirigent Libor Pešek, talentem roku tenorista Petr Nekoranec a oceněným za propagaci české hudby v zahraničí britský muzikolog John Tyrrell. V dalších kategoriích uspěli Ivo Kahánek, Česká filharmonie, Kateřina Kněžíková a Kateřina Englichová, Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery, Kühnův dětský sbor, Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem a Clarinet Factory.


sobota, 19 leden 2019 00:32

Bertramka se možná stane národní kulturní památkou

Pražská Bertramka má nakročeno stát se národní kulturní památkou. Ministerstvo kultury to do léta navrhne vládě. Slavná vila pochází z 18. století a proslula tím, že v ní pobýval Wolfgang Amadeus Mozart. To by mohlo pomoci její revitalizaci. Vzácná stavba patřící Mozartově obci totiž už léta chátrá, provázely ji spory mez majitelem a Prahou 5 a už přes dva roky je zavřená. Loni tam sice proběhly dílčí práce, na podzim se opravovalo venkovní schodiště, dnes už je ale fasáda opět opadaná. Ministr kultury Antonín Staněk vilu navštívil, aby se přesvědčil, jak vypadá po několika přestavbách: "Chtěl jsem si objekt prohlédnout, protože jsou některé názory, že z hlediska historické podoby už Bertramka nevypadá tak, jak ji mohl vidět Mozart. Nicméně základ myšlenky na prohlášení za NKP je Mozartův odkaz, fakt, že tu skutečně byl. Je to místo s geniem loci." Pokud památka má nejvyšší možný status státní ochrany, dosáhne její majitel na více podpory z veřejných zdrojů, stát ale může naopak také více tlačit na majitele, aby se o památku řádně staral. V případě špatné péče také může udělit vyšší pokutu. Praha dříve uvažovala o tom, že by se o Bertramku mohla starat některá z jí zřizovaných institucí. Prohlášení za NKP má podle Staňka výhodu "v případě jakýchkoli problémů". Status národní kulturní památky umožňuje předkupní právo státu, což ministr vyzdvihl jako "velice důležité". Národní kulturní památkou by se měl stát celý areál i se zahradou a hospodářskými budovami, poblíž kterých v současnosti bydlí bezdomovci. Ministr Staněk zmínil, že pokud by se stav Bertramky zlepšil, mohlo by do ní Národní muzeum zapůjčit některé artefakty spojené s Mozartem nebo někdejšími majiteli vily, manželi Duškovými.


pátek, 18 leden 2019 18:02

Karel Dohnal po boku Iva Kahánka a Jakuba Hrůši v Bamberku

Klarinetista Karel Dohnal je třetím z českých umělců, kteří se dnes a zítra podílejí na mimořádných večerech Bamberských symfoniků. Narychlo dostal pozvání, aby nahradil nemocného Martina Frösta a zahrál s nimi Coplandův Klarinetový koncert. Po oba večery 18. a 19. ledna vystoupí také pianista Ivo Kahánek, to vše pod taktovkou Jakuba Hrůši. Šéfdirigent Hrůša tak s Kahánkem dokončí společný projekt nahrávání dvou významných českých klavírních děl, Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů, který zazní právě dnes a zítra, a Koncertu pro klavír a orchestr g moll Antonína Dvořáka, který už natočili dříve. Koncerty se konají v domovském sále orchestru Bamberger Symphoniker, které Jakub Hrůša už třetím rokem vede. CD vydá Supraphon letos na podzim.


pátek, 18 leden 2019 09:19

Brno Contemporary Orchestra a nový cirkus

Hudba Erwina Schulhoffa a Mauricio Kagela se stane základem neobvyklého společného projektu souboru Brno Contemporary Orchestra a Cirkusu LeGrando. Představení se uskuteční 29. ledna v tělocvičně lužáneckého pracoviště Střediska volného času Legato. Náplní koncertu bude nonsens, dada a neodada a vystoupení artistů, žonglerů a cirkusáků. Od Erwina Schulhoffa, pražského německy hovořícího příslušníka meziválečné avantgardy, využijí tvůrci Die Wolkenpumpe - dadaistický cyklus na text Hanse Arpa. Z odkazu argentinsko-německého avantgardisty Mauricia Kagela (1931-2008) vybrali autoři Varieté – skladbu inspirovanou latinskoamerickými rytmy, v níž ovšem nacházejí a zdůrazňují „svůdnou pachuť banální trapnosti“. LeGrando realizuje cirkusové kroužky pro děti a dospělé a cirkusové příměstské a letní tábory. Patří do takzvaného nového cirkusu, založeného pouze na výkonech artistů. Principálem je Marek Jovanovski, absolvent dramatické výchovy na JAMU, který v Lužánkách začínal jako vedoucí nízkoprahového klubu a divadelního souboru. Brno Contemporary Orchestra, založený a vedený Pavlem Šnajdrem, vznikl v roce 2011 s cílem hrát současnou světovou hudbu v Česku - a jak uvádí, také českou hudbu po celém světě… Originálními projekty chce ukazovat, že hudba může být součástí každodenního života, a ve spojeních s filmem, výtvarným uměním, architekturou a tancem chce nejen zaujmout běžné publikum, ale také podněcovat skladatele, aby psali nové věci, a to přímo „na míru“. Cirkus LeGrando s žádným orchestrem ještě nikdy nespolupracoval. Chystané první společné představení se uskuteční v režii Matěje Sýkory, scénografa a autora různých site-specific projektů.


pátek, 18 leden 2019 06:30

Labutí jezero v Paříži bez Polunina

Opera v Paříži zrušila Sergeji Poluninovi vstoupení. V únoru měl tančit prince Siegfrieda v Labutím jezeře Petra Iljiče Čajkovského. Vedení opery ale vadily výroky, které proslulý ukrajinský tanečník zveřejnil na sociálních sítích. Označilo je za sexistické a homofobní. Polunin na svém instagramovém účtu napřed napsal, aby se pochlapili všichni muži, kteří tančíte balet. Doslova uvedl: "Na scéně už jedna baletka je, není nutné, aby byly dvě. Muž by měl být mužem a žena ženou. Mužská a ženská energie vytvářejí rovnováhu. Proto máte koule." A druhý příspěvek, který vzbudil v Paříži definitivní nevoli, pak zveřejnil minulý týden. Vyzval v něm veřejnost, aby fackovala lidi silnější postavy pokaždé, když je uvidí. "Pomůže jim to a povzbudí je to, aby zhubli". Status ale později smazal. Umělecká šéfka pařížské Opery Aurélie Dupontová v reakci na to zrušila pozvání s tím, že Polunin sice je talentovaným tanečníkem, jeho veřejné vystupování se ale neslučuje s hodnotami prestižního uměleckého domu. Sergej Polunin se proslavil už před deseti lety ve svých devatenácti letech, kdy se stal nejmladším sólistou Anglického královského baletu. V roce 2012 oznámil, že s tancem končí a chce se věnovat herectví. Nakonec se ale odstěhoval do Ruska, kde získal občanství, a dál tančí. Letos v dubnu má vystoupit v Praze v představení Satori.


čtvrtek, 17 leden 2019 12:40

Tomáš Kačo nominován na Cenu Jantar

Klavírista Tomáš Kačo byl nominován na letošní Moravskoslezské kulturní Ceny Jantar v kategorii Interpret roku. Vedle něj porota vybrala ještě Tomáše Klusa, Martina Chodúra. Do této kategorie spadají jak vokalisté, tak i sóloví instrumentalisté. Ceny se udělují umělcům svázaným s Moravskoslezským krajem, kteří o sobě dali v roce 2018 výrazně vědět bez ohledu na žánr, počet prodaných hudebních nosičů nebo mediální ohlas. Jediným kritériem je kvalita v rámci žánru. Tomáš Kačo získal nominaci za loňské žánrově barvité jazzové album My Home, na kterém se podílel i jako skladatel a improvizátor. Porota ocenila i to, jak ukázal, že se klasická a jazzová hudba mohou navzájem prostupovat a doplňovat. Tomáš Kačo je také nominován za zdařilé koncerty v zahraničí, které potvrzují pověst Moravskoslezského kraje jako líhně hudebních talentů. Vítěz bude vyhlášen 3. března na galavečeru v ostravské hale Gong. 


čtvrtek, 17 leden 2019 12:31

Opereta Veselá vdova v Plzni i v Praze

Veselou vdovu Franze Lehára, jednu z nejslavnějších operet všech dob, uvede Divadlo J. K. Tyla v Plzni ve spolupráci s Hudebním divadlem Karlín. Premiéru bude mít 24. ledna v Praze a pak  2. února v Plzni. Režie a překladu původního textu se ujal ředitel plzeňského divadla Martin Otava a taktovky Norbert Baxa a Jiří Petrdlík"Spolupráce nabídne divákům skutečně elegantní a estetickou show. Dílo rozhodně nechci nijak aktualizovat, chci ho předvést v klasickém stylu velké vídeňské opery, kde bude těžiště v krásném zpěvu, pohybu a dikci," vysvětluje režisér. Scénu navrhl Lukáš Kuchinka a nechal se přitom inspirovat styly art deco a secese. V titulní roli elegantní Hanny Glawari se představí Gabriela Kopperová a Lívia Obručník Vénosová, která se s touto rolí setkala poprvé před sedmi lety, a jak vzpomíná: "Byla to má první opereta a současně i velké ponaučení."  V dalších rolích pak vystoupí Pavla Břínková, Michaela Nosková, Jan Ježek, Aleš Briscein, Richard Samek, Roman Hoza, Michal Bragagnolo a Dalibor Gondík. Veselá vdova měla premiéru v roce 1905, hned vzbudila senzaci a dodnes zůstává mistrovským dílem operetního žánru. Stále ji uvádějí proslulé světové operní domy a některé slavné melodie přežívají jako populární odnes.


čtvrtek, 17 leden 2019 06:34

Česká filharmonie proloží Requiem čtením a chorály

Neotřelý program nabídne ode dneška do soboty 19. ledna Manfred Honeck, častý dirigentský host České filharmonie. Po skladbách Arvo Pärta, Franze Schuberta a Witolda Lutosławského zazní ještě Mozartovo Requiem a po jeho skončení gregoriánský chorál. Koncert doprovodí i současné texty, které přednese Marian Roden. Sólových partů se ujme sopranistka Nicola Proksch, mezzosopranistka Marie Henriette Reinhold, tenorista Patrick Grahl a basista Jan Martiník. Spolu s nimi vystoupí Pražský filharmonický sbor a Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena. Koncert se koná v rámci nového abonentního cyklu C, který navázal na oblíbené sobotní odpolední koncerty a předřadil k nim stejné programy pro čtvrteční a páteční večery. Generální ředitel David Mareček vidí tyto koncerty následovně: „Zvětšujeme jimi nabídku. Dramaturgicky se ale jedná o zcela nový cyklus čtyř programů, ve kterých už nebudeme představovat mladé dirigenty jako doposud, ale umělce, kteří s filharmonií spolupracují dlouhodobě. Také jsme chtěli dát filharmonikům možnost, aby pravidelně vystupovali v malém nástrojovém obsazení, které je vítanou zvukovou i repertoárovou očistou pro každého orchestrálního hráče. Hudebníci se představí v ambiciózních projektech od baroka po 21. století.“ V příštím týdnu se pak příznivci České filharmonie můžou těšit na program složený výhradně z děl českých skladatelů. Po tři večery, už tradičně od středy do pátku 23. až 25. ledna, zazní Strážnické slavnosti Viktora Kalabise a dvě skladby Bohuslava Martinů, Koncert pro klavír a orchestr g moll a Pátá symfonie. Taktovky se ujme hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša a za klavír usedne Pierre-Laurent Aimard.


středa, 16 leden 2019 14:05

Ensemble Inégal porovná italskou a českou starou hudbu

Stará hudba dnes rozezní Dvořákovu síň pražského Rudolfina. Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory pořádá první z koncertů letošního 13. abonentního cyklu. Zazní na něm díla italských mistrů, duchovní skladby Claudia Monteverdiho, dvojsborové kompozice jeho benátského současníka Giovanniho Antonia Rigattiho a také virtuózní hudba českého rodáka Samuela Capricorna. Jako sólisté vystoupí sopranistky Gabriela Eibenová a Leka Cafourková, altisté Daniela Čermáková a Jan Mikušek, tenoristé Virgil Hartinger, Hasan El-Dunia, basisté Marián Krejčík, Martin Blaževič, Aleš Procházka a také koncertní mistr souboru Lenka Torgersen. Spolupořadatelem koncertu je Český spolek pro komorní hudbu.


středa, 16 leden 2019 06:41

Koncert k poctě Jana Palacha

Před padesáti lety, 16. ledna 1969, se na protest proti sovětské okupaci Československa, potlačování svobod a pasivnímu přístupu veřejnosti zapálil na Václavském náměstí v Praze Jan Palach, dvacetiletý student Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Na následky popálenin třetího a čtvrtého stupně 19. ledna zemřel. V úterý 22. ledna se v Rudolfinu koná koncert, který symbolicky otevře rok třicátého výročí sametové revoluce. Zazní na něm poprvé po půlstoletí vokální triptych „Poselství. Svědectví o smrti Jana Palacha“ od skladatele Jana Hanuše a básníka Kamila Bednáře. Dílo, které na politicky motivovaný čin výjimečné sebeoběti - jako řada dalších nových skladeb v té době - bezprostředně zareagovalo, mělo premiéru v lednu 1970, a to jen za cenu zamlčení explicitních odkazů na jeho jméno. Od té doby už nebylo nikdy uvedeno; snímek byl navíc v rozhlase během normalizace jako nežádoucí smazán. Na koncertě dále zazní část ze skladby Suita liturgica od Petra Ebena, hudba Alfreda Schnittkeho, Ērikse Ešenvaldse, Antonína Dvořáka a Paula Simona, české středověké zpěvy ke cti svatých Václava, Ludmily a Vojtěcha a varhanní improvizace na nápěv písně Svatý Václave. Na programu se podílejí Pěvecký sbor Pedagogické fakulty UK, Pěvecký sbor Bohemiachor, Schola Gregoriana Pragensis Davidem Ebenem, varhaník Přemysl Kšica, barytonista Jan Morávek, pianistky Kateřina Dvorská a Denisa Ulmanová a dirigent Vít Novotný. Koncert v rámci Palachova týdne pořádají Pedagogická a Filozofická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se studentským spolkem Agora a Studentskou radou Filozofické fakulty. Palachův pohřeb 25. ledna 1969 byl celonárodní manifestací. Podobně se pak na začátku roku 1989 stal Palachův týden se sérií protestů a nepokojů největším projevem občanského odporu proti totalitnímu režimu od jeho stabilizace na počátku 70. let a tím i prvním signálem blížícího se konce komunistické vlády v Československu.


středa, 16 leden 2019 06:37

Luboš Mrkvička získal Cenu za soudobou českou skladbu

For Large Ensemble, Part D měla premiéru na festivalu Pražské jaro 2018, uvedl ji ansámbl Klangforum Vídeň pod taktovkou Base Wiegerse, a teď svému autorovi přinesla cenu za nejlepší soudobou českou skladbu vážné hudby nazvanou "Trochu nižší C4". Rozhodla o tom jedenáctičlenná porota, ve které zasedli skladatelé, muzikologové, hudebních manažeři a publicisté. Luboš Mrkvička nazývá svoje skladby podle obsazení, pro které je napsal. Vítězná skladba pochází ze série For Large Ensemble a má zatím části A až D. Stejně tak napsal třeba skladby For Piano A až M. "Skladby, které komponuji, jsou natolik ryze hudební, že je problematické spojovat je s konkrétní inspirací. Napětí mezi moji potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny," dodává autor. Anketa Trochu nižší C4 letos posuzovala 30 nominací. Druhé místo získala opera Seven Stones Ondřeje Adámka. Světovou premiéru měla v červenci na operním festivalu v Aix-en-Provence. O třetí příčku se podělili Petr Bakla se skladbou Elsewhere a Ivan Acher s operou Sternenhoch. Elsewhere uvedl v lednu v premiéře Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, operu Sternenhoch nastudovalo pražské Národní divadlo pod hudebním nastudováním Petra Kofroně. Ceny Trochu nižší C4 byly poprvé uděleny v roce 2017 a podle toho získaly i svůj název. Frekvence 2017 hertzů totiž odpovídá tónu, který je o něco málo níž než C4. Nejúspěšnější skladbou prvního ročníku soutěže se stal Kaleidoscope Matouše Hejla.


úterý, 15 leden 2019 08:40

Zemřela sopranistka Marie Steinerová

Zemřela sopranistka Marie Steinerová, držitelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera v roce 2004, proslulá interpretka janáčkovských rolí a dlouholetá sólistka Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Pravidelně hostovala také na obou pražských operních scénách a v Ostravě, kde debutovala v roce 1943 v roli Rusalky a také se tam poprvé v roce 1946 setkala s rolí Jenůfy, která ji nasměrovala k později pro ní osudové tvorbě Leoše Janáčka. V roce 1948 se stal šéfem brněnské opery Zdeněk Chalabala a spolu s ním přišla Marie Steinerová do Brna. Její první rolí byla Marta v opeře brněnského skladatele Osvalda Chlubny Freje pána z Heslova. V Janáčkově opeře pak zůstala až do odchodu do důchodu v roce 1981. Její původně melodramatický soprán se rychle vyvíjel do dramatického oboru, ve kterém se naplno usadila a ztvárnila desítky českých i světových operních postav. Jejími vrcholnými uměleckým obdobím byla padesátá a šedesátá léta. Zároveň působila i jako činoherní nebo filmová herečka a chvíli také v Divadle Vlasty Buriana, po boku svého principála si zahrála i hlavní ženskou roli v dodnes populárním „filmu pro pamětníky“ Ryba na suchu. Od začátku šedesátých let se věnovala pedagogické činnosti. Napřed na brněnské Konzervatoři a pak po několik desítek let intenzivně na JAMU, kde pečovala o hlasovou výchovu činoherců a následně i muzikálových herců a zpěváků. Marie Steinerová se narodila v roce 1923 v divadelnické rodině v Mladé Boleslavi. Její otec byl činoherec a maminka Marie Minářová-Štrosová operní pěvkyně, která zažila pozoruhodnou divadelní kariéru, tu ale musela předčasně ukončit. 


úterý, 15 leden 2019 07:00

Festival Český Krumlov nabídne 23 koncertů

Klasická hudba, jazz, folk, muzikál, opera i prolínání žánrů, to je programová nabídka 28. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Koná se od 19. července do 10. srpna a zahrnuje celkem 23 koncertů rozmístěných tradičně do dobových prostor Státního hradu a zámku Český Krumlov a dalších objektů města zapsaného na seznam světového dědictví UNESCO. Vůbec poprvé ale návštěvníky zavedou i do kostela sv. Mikuláše ve vojenském prostoru v Boleticích. Mezi letošními hosty budou světově proslulý vokální soubor Take 6, desetinásobný držitel ceny Grammy, který vystoupí společně s Severočeskou filharmonií Teplice, houslisté Sanghee CheongIvan Ženatý nebo Bohuslav Matoušek se svými žáky, Baborák Ensemble, mezzosopranistka Edita Randová, španělské klavírní trio Bacarisse, rakouský soubor Allegro Vivo Chamber Orchestra, violoncellista Stefan Kropfitsch a další. Festival se také po pěti letech vrátí do Barokního divadla, kde zazní v autentické interpretaci souboru Musica Florea se sólisty a tanečním souborem Hartig Ensemble barokní opera Terpsichora Georga Fridricha Händela. Zahajovací večer bude patřit představení Venuše a živly: Hudba a tanec doby Krále Slunce u barokní fontány v Zámecké zahradě. Závěrečný koncert pak nabídne v světové operní árie a scény v podání Adriany Kučerové, Štěpánky Pučálkové, Richarda Troxella a Borise Prýgla. Pod taktovkou Leoše Svárovského je doprovodí PKF – Prague Philharmonia. Tradiční součástí festivalu jsou také interpretační kurzy v klášteře klarisek a spolupráce se základními uměleckými školami.


pondělí, 14 leden 2019 21:11

Zuzanu Růžičkovou připomíná nová pamětní deska v rodné Plzni

Na budově konzervatoře v Kopeckého sadech v Plzni je ode dneška nová pamětní deska. Připomíná cembalistku a pedagožku Zuzanu Růžičkovou, která právě na této škole po návratu z koncentračního tábora v letech 1945 až 1947 studovala. Desku vytvořil klatovský sochař Václav Fiala, je z černého leštěného kamene, na kterém je cembalová klaviatura, jméno, životní data a roky, ve kterých na konzervatoři studovala. Odhalena byla dnes, v den jejích nedožitých 92. narozenin. Zuzana Růžičková přežila koncentrační tábory Terezín, Osvětim-Březinka a Bergen-Belsen. Už v Terezíně se seznámila s vězněnými hudebníky, mimo jiné s operním pěvcem Karlem Bermanem nebo Gideonem Kleinem, který ji tam učil hudební harmonii. Po válce vystudovala v Plzni hru na klavír a pokračovala na pražské AMU, kde ke klavíru přidala i cembalo. V roce 1956 zvítězila na mezinárodní cembalové soutěži v Mnichově, pak studovala v Paříži u švýcarské profesorky Marguerite Roesgen-Championové. Byla známá hlavně jakož výborná interpretka díla Johanna Sebastina Bacha, dodnes jako jediná natočila jeho kompletní cembalové dílo. Na svém kontě měla přes 35 dlouhohrajících desek. Její dlouholetá celosvětová koncertní aktivita ji přinesla i lichotivou přezdívku "první dáma cembala". V prosinci 1952 se vdala za hudebního skladatele Viktora Kalabise a společně pak žili v Jindřichově Hradci. Kromě koncertní činnosti vedla mistrovské kurzy v Praze, Curychu, Stuttgartu, Londýně, Bostonu a jinde. Byla sólistkou České filharmonie, koncertovala po Evropě, USA, Kanadě, Austrálii i Japonsku a pravidelně hostovala na předních mezinárodních hudebních festivalech. Zuzana Růžičková zemřela 27. září 2017. Připomeňte si naše podzimní články, ve kterých na ni vzpomínají např. klarinetista, saxofonista a profesor HAMU Jiří Hlaváč (První rok bez Zuzany Růžičkové) nebo ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina (Rovný život i humor velké osobnosti).

 


pondělí, 14 leden 2019 06:34

Plesová událost zlínské filharmonie

Plesovou sezónu v plném proudu má i Filharmonie Bohuslava Martinů. Ve středu a ve čtvrtek chystá večer v rytmu Rakouska-Uherska a tamních slavnostních bálů. Zazní program z různých koutů někdejšího rakouského mocnářství – česká polka, valašský odzemek, vídeňský valčík, uherské rapsodie i tance ze Sedmihradska. Autory skladeb budou Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Pietro Mascagni, Bedřich Smetana, Johann Strauss, Fryderyk Chopin nebo Amilcare Ponchielli. Zlínskou filharmonii povede dirigent Stanislav Vavřínek a v kole se zatočí Hradišťan, těleso, které v roce 1950 vzniklo v Uherském Hradišti a vede ho choreografka Ladislava Košíková. Rakouská monarchie proslula nejrůznějšími tanečními akcemi, byly masovou záležitostí a elegantní bály se tak staly už od poloviny 19. století nedílnou součástí společenského života běžných měšťanů, byly  prestižní společenskou událostí, která zároveň patřila i mezi nejvyšší formy taneční zábavy. Plesová sezóna bývá v Rakousku dodnes označována jako „páté roční období".


neděle, 13 leden 2019 21:48

Za pět měsíců začíná Smetanova Litomyšl

Rocková opera Jesus Christ Superstar, mající počátek před půlstoletím, je jedním z hlavních lákadel letošního 61. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl. Jako první napsali v roce 1969 Andrew Lloyd Webber a Tim Rice skladbu Superstar, která se objevila na singlech. Celý muzikál vyšel na LP deskách v roce 1970. Scénickou premiéru měl teprve za další rok. Dalšími položkami programu jsou například galakoncert ruské koloraturní sopranistky Olgy Peretyatko Mariotti, nové nastudování Smetanova Dalibora, Dvořákovo oratorium Svatá Ludmila nebo opera Hry o Marii od Bohuslava Martinů. Pořadatelé také chystají hostování Velkého Čajkovského orchestru z Moskvy a nový pořad mezzosopranistky Magdaleny Kožené nazvaný Il Giardino Sospiri. Naplňovat se bude rovněž několikaleté partnerství s Českou filharmonií a s Adamem Plachetkou. V programu jsou i koncertní přesahy z klasiky do jiných žánrů, v rámci koncertu na přání se tak může publikum těšit na Ondřeje Brouska s Ondřejem Brzobohatým. Přehlídka tradičně zaměřená zejména na vokální umění začíná přesně za pět měsíců – 13. června - a je rozvržena do 7. července. První informace o chystaném programu zveřejnil festival na setkání s mecenáši, díky nimž do festivalového rozpočtu jen loni přišlo na 1, 6 milionu korun. Prezentace kompletního programu se uskuteční 30. ledna v pražském Rudolfinu.


neděle, 13 leden 2019 08:36

Šostakovič hraný i komentovaný

Zítra pořádá Česká filharmonie už třetí dvojici komentovaných koncertů z cyklu Čtyři kroky do nového světa, první dopoledne a druhý večer. Dirigent Marko Ivanović a průvodce Petr Kadlec s Českou studentskou filharmonií tentokrát vysvětlí, o čem je vlastně Pátá symfonie Dmitrije Šostakoviče. Na konci ledna 1936 vyšel v sovětském deníku Pravda nepodepsaný úvodník s názvem Chaos místo hudby, který Šostakovičovu hudbu označil jako nepřátelskou sovětskému lidu. Spekuluje se, že ho napsal Stalin. Bylo to něco jako rozsudek smrti. A skladatel v následujících letech prožíval permanentní strach, že bude zatčen a odvlečen do gulagu nebo zastřelen. A oprávněně. Tehdejší stalinský teror totiž odsoudil do vězení nebo na smrt mnoho Šostakovičových příbuzných a přátel. Jakou určitou odpověď pak napsal Pátou symfonii, která měla premiéru v roce 1937. Kritika ji přijala jako dostatečnou reakci na její „oprávněnou kritiku“. Výklad ale ukáže, že skladba je možná úplně o něčem jiném.


neděle, 13 leden 2019 08:16

Ve věku 92 let zemřel pěvec Theo Adam

Wagnerovský pěvec s robustním hlasem, který slavil úspěchy i v Mozartových, Beethovenových a Straussových operách a v některých moderních dílech a který zpíval také Bachovu duchovní hudbu. To byl basbarytonista Theo Adam, jehož život se uzavřel v rodných Drážďanech 10. ledna ve věku 92 let. Na světových scénách a koncertních pódiích se pohyboval od 40. do 90. let. Nastudoval během své kariéry stovku rolí. Pro někoho byl skvělým Wotanem ve Valkýře, Amfortasem či Gurnemanzem v Parsifalovi nebo Holanďanem, pro někoho Hansem Sachsem v Mistrech pěvcích norimberských. V této roli debutoval v Metropolitní opeře v New Yorku a na Karajanově nahrávce patří v pěvcově diskografii k těm neznámějším. Jako legendární a vzorové se připomíná také jeho pojetí role proroka Eliáše ve stejnojmenném oratoriu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Jako chlapec zpíval ve slavném sboru Dresdner Kreuzchor. Profesionálně začal účinkovat v roce 1949 v opeře v Drážďanech, v letech 1952 až 1980 zpíval pravidelně v Bayreuthu, stal se členem souboru Německé státní opery v Berlíně. Objevoval se ve Frankfurtu, od roku 1967 v Covent Garden v Londýně, roku 1969 poprvé zpíval na Salcburském festivalu a v Metropolitní opeře. Účinkoval v premiérách oper od Luciana Beria nebo Friedricha Cerhy, byl oceňovaným umělcem Německé demokratické republiky i sjednoceného Německa. Ve Vídeňské státní opeře měl za svůj život na 250 představení, zpíval tam naposledy v roce 1997. S pěveckou kariérou se symbolicky rozloučil v drážďanské Semperoper ve Weberově Čarostřelci v roce 2006.


neděle, 13 leden 2019 00:00

FOK pozval klavíristu Jana Bartoše

Klavírista Jan Bartoš zahraje 26. ledna v Rudolfinu v rámci řady FOK s názvem Světová klavírní tvorba. Program je z poloviny domácí a z poloviny zahraniční, zazní Janáčkův cyklus V mlhách a půvabný cyklus Bedřicha Smetany s názvem Sny a ze světové tvorby pak sonáty Josepha Haydna a Johannesa Brahmse. Jan Bartoš získal Professional Studies Diploma z Manhattan School of Music v New Yorku, doktorát Akademie múzických umění v Praze a je držitelem řady prestižních ocenění. Jeho beethovenovské dvojalbum získalo nejvyšší hodnocení v BBC Music Magazine. V aktuální sezóně 2018/2019 je pozván ke koncertům a nahrávacím projektům s dirigenty Jakubem Hrůšou, Kristjanem Järvim, Yu-An Changem a Ernestem Hoetzlem. Mezi jeho předky bychom našli například cimbálového virtuosa nebo koncertního mistra symfonického orchestru. Oba jeho rodiče a bratr jsou také hudebníci. Byl také posledním žákem Ivana Moravce. Nevídaný ohlas u posluchačů i odborné kritiky sklidilo jeho poslední CD Mozartových klavírních koncertů.


sobota, 12 leden 2019 20:01

Aretha Franklin ožije na filmovém plátně

V srpnu zemřela Aretha Franklin, jedna z nejproslulejších soulových zpěvaček. Její životní příběh brzy ožije na filmovém plátně, a to pod vedením divadelní režisérky jihoafrického původu Liesl Tommyové. Snímek natočí ve studiu MGM. Film ponese jednoduchý název Respect a bude biografií slavné zpěvačky. Hlavní roli si zahraje sedmatřicetiletá oscarová Jennifer Hudsonová. Scénář k filmu napsala Callie Khouriová, která se podepsala třeba pod scénář k filmu Thelma a Louise. Aretha Franklin zemřela 16. srpna 2018 ve věku 76 let. Kromě sytého hlasu se proslavila i jako skladatelka a pianistka. Její aktivní hudební kariéra trvala neuvěřitelných pět desítek let a získala celkem 18 cen Grammy, čímž se stala druhou nejúspěšnější držitelkou této ceny v historii. Jennifer Kate Hudson, která ji ve filmu ztvární, je nejen herečka, ale také zpěvačka a držitelka prestižní ceny Grammy, dále získala Zlatý glób britské ceny BAFTA a Oscara za vedlejší filmovou roli.


sobota, 12 leden 2019 13:46

Plzeň dnes uvádí Dům Bernardy Alby jako balet

Proslulé drama Dům Bernardy Alby jako balet dnes uvede plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Dílo španělského spisovatele Federica García Lorcy zpracovala jako taneční představení slavná německá choreografka Anna Vitaová a zároveň se ujala i režie. Jako hudební doprovod zvolila z většiny hudbu současných polských skladatelů. Jde o silný příběh o touze po lásce a svobodě, ve kterém účinkuje sedm žen a jeden muž. Odehrává se v domě na španělském venkově, kde v domě žije despotická vdova Bernarda se svými pěti dcerami a služkou. Dcery touží po lásce, ale matka je hlídá a domov prostupně přeměňuje ve vězení. V titulní roli se objeví bývalá sólistka baletu Národního divadla a baletní mistryně Nelly Danko: "Celý život ráda tančím dramatické role, ve kterých mohu prožít příběhy velkých osobností dějin nebo literatury. Nabídka Bernardy byla pro mě milé překvapení, ten příběh je v našich zemích poměrně známý a je to velká výzva, ačkoliv je Lorcův syžet drsný." Alternovat ji bude Lýdie Švojgerová. Plzeňské publikum vidělo Lorcovo drama naposledy před více než třiceti lety jako činohru. Federico García Lorca patří mezi nejznámější a nejpřekládanější španělské autory. Dům Bernardy Alby dokončil v roce 1936, o několik týdnů později, po začátku španělské občanské války byl popraven fašisty.


sobota, 12 leden 2019 07:15

Janáčkova filharmonie Ostrava bude pravidelně koncertovat v Opavě

Novým cyklem čtyř abonentních koncertů zasáhne do kulturní nabídky v Opavě od letošního jara Janáčkova filharmonie Ostrava. Všechny čtyři programy budou situovány do akusticky i architektonicky mimořádného prostoru – kostela sv. Václava. Orchestr tam plánuje v roce 2019 představit česká, ruská a německá hudební díla 19. a 20. století. O koncerty se podělí tuzemští sólisté a dirigenti s  mezinárodním renomé, jako jsou Lukáš Vondráček, Václav Luks nebo Petr Nouzovský, i dirigenti ze zahraničí. Filharmonie navazuje novým projektem na tradici, která v Opavě v minulosti již existovala. Kostel sv. Václava považuje ředitel filharmonie Jan Žemla za akusticky unikátní, jeden z nejzajímavějších na území kraje. Byl jedním z důvodů, proč padlo rozhodnutí abonentní cyklus symfonické hudby ve městě realizovat. První koncert se uskuteční 10. dubna. Zazní při něm Čajkovského Patetická symfonie a Beethovenův 4. klavírní koncert s opavským rodákem Lukášem Vondráčkem jako sólistou, a to za řízení mladého estonského dirigenta Mihhaila Gertse. V květnu ostravské těleso zahraje v Opavě první řadu Slovanských tanců Antonína Dvořáka a Čtvrtou symfonii Johannesa Brahmse v hudebním nastudování španělského dirigenta Sergio Alaponta. Třetí abonentní koncert nabídne v září Beethovenovu Devátou symfonii. Spoluúčinkovat bude Český filharmonický sbor Brno, dirigovat bude Václav Luks. Na programu závěrečného večera má být koncem října Grand concerto pro violoncello a orchestr od Jacquese Offenbacha a Šostakovičova Devátá. Představí se při té příležitosti Japonec Chuhei Iwasaki, který studoval a působí v České republice. Nový záměr Janáčkovy filharmonie finančně podpořil i Moravskoslezský kraj. Orchestr se také objeví v blízkosti Opavy na zámku Hradec nad Moravicí, kde 16. června doprovodí finalisty soutěže Beethovenův Hradec, která se letos koná v oboru hry na violu. Znít budou violové koncerty Bély Bartóka, Williama Waltona a Bohuslava Martinů.


pátek, 11 leden 2019 10:44

Elbphilharmonie slaví dva roky, v únoru tam poprvé zahraje Česká filharmonie

Slavný komplex Elbphilharmonie je otevřen právě dva roky a láme rekordy návštěvnosti. Budova Labské filharmonie v Hamburku, jejíž střecha připomíná rozbouřenou hladinu Severního moře, se zakrátko stala vyhledávaným symbolem severoněmeckého přístavního města a pozvedla i hodnocení Hamburku v turistických průvodcích. Koncerty jsou beznadějně vyprodané, statistika uvádí už milion a tři čtvrtě diváků, a zájem je i o vyhlídkovou platformu ve výšce 37 metrů, kterou navštívilo už osm a půl milionu lidí. Budova Labské filharmonie stojí na místě dřívějšího přístavu ve čtvrti HafenCity. Její stavbu provázely spory, které otevření posunuly o sedm let a mnohonásobně zvedly náklady. Jenom skleněná přístavba nad jedním s původních doků sahající až do výšky 110 metrů nakonec stála v přepočtu 22 miliard korun. Koncertní sál má kapacitu 2100 posluchačů s tím, že žádný nesedí dál než 30 metrů od hudebníků. Součástí komplexu je i hotel, menší koncertní sály a restaurace. Ve slavné budově už brzy poprvé vystoupí i Česká filharmonie. Na koncertě v pondělí 4. února, který pořádá Konzertdirektion Dr. Rudolf Goette GmbH., zahraje pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova Symfonii č. 1 g moll „Zimní sny“ Petra Iljiče Čajkovského a v první půlce Koncert pro klavír č. 2 c moll Sergeje Rachmaninova, který přednese Jan Lisiecki. Koncert se koná v rámci únorového zájezdu. Ten začne v pátek 1. února v sále Theater & Philharmonie v Essenu a bude pokračovat přes Concertgebouw ve městě Bruggy a zmíněnou Elbphilharmonie do Alte Oper ve Frankfurtu, Tonhalle v Düsseldorfu, Meistersingerhalle v Norimberku až do hannoverského Kongresového centra. Rachmaninova vystřídá v jednom programu ještě Novosvětská Antonína Dvořáka.


pátek, 11 leden 2019 08:09

Rozhlasoví symfonikové pojedou v červnu pod Alpy

Šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Alexander Liebreich je současně uměleckým šéfem Festivalu Richarda Strausse, jehož základnou je bavorské středisko zimních sportů a stejně významné letovisko Garmisch-Partenkirchen na úpatí Alp. Rozhlasoví symfonikové tam budou v létě hostovat na dvou koncertech. V pátek 28. června společně doprovodí na open-air koncertu v klášteře Ettal litevskou operní pěvkyni Asmik Grigorian, která loni nadchla publikum Salcburského festivalu jako Straussova Salome. Vedle Šesti písní Richarda Strausse a jeho symfonické básně Enšpíglova šibalství zazní během večera také Dvořákova Osmá symfonie. Na druhém z festivalových open-air koncertů bude SOČR o den později hrát také, a to s Corneliem Meisterem, osmatřicetiletým šéfdirigentem Státní opery a Státního orchestru ve Stuttgartu a hlavním hostujícím dirigentem Yomiuri Nippon Symphony Orchestra v Tokiu. V roce 2018 obdržel prestižní německou cenu Opus Klassik – stal se dirigentem roku. Z díla Richarda Strausse s pražským tělesem uvede variace Don Quijote, v nichž má spoluúčinkovat francouzský violoncellista Jean-Guihen Queyras. Druhou položkou programu bude Mendelssohnův Sen noci svatojánské. V Garmisch-Partenkirchen, kde strávil Richard Strauss druhou polovinu života, bude na festivalu několik dalších zajímavých sólistů, přijede také Chamber Orchestra of Europe a mistrovský kurz povede pěvkyně Felicity Lott. Festivalový koncert se uskuteční rovněž na vrcholu Zugspitze, nejvyšší hory v Německu, která se tyčí nad městem. V nadmořské výšce 2962 metrů tam bude mít klavírní recitál Piotr Anderszewski


pátek, 11 leden 2019 06:20

Akademie věd otevírá muzikologii

Akademie věd ČR otevírá nové oddělení muzikologie. Zabývat se bude výzkumem hudby od středověku až po současnost a povede ho specialista na dějiny hudební estetiky a teorie hudby v období renesance, baroka a klasicismu Roman Dykast. Ve svém týmu bude zatím mít šest výzkumných pracovníků, kteří se postupně se rozšíří o dva. "Dosavadní odborná činnost jednotlivých pracovníků oddělení umožňuje už od počátku naplnit základní obsahový badatelský záměr, s nímž byly na podzim roku 2018 vypisovány konkurzy na tři časové oblasti muzikologického výzkumu: období středověku, 16. a 17. století a 18. až 21. století," upřesnil Dykast. Oddělení muzikologie bude zajišťovat vydávání oborového čtvrtletníku Hudební věda a provoz muzikologické knihovny, tu ale loni poničila havárie, takže bude pro veřejnost znovuotevřena až na jaře. Kromě toho oddělení plánuje organizování konferencí, přednášek a workshopů, publikační činnost a samozřejmě badatelské projekty. Muzikologie spadá pod Ústav dějin umění, který je součástí Akademie věd ČR od jejího vzniku v roce 1953. Zaměřuje se na výzkum v oblasti dějin a teorie výtvarného umění a architektury a na uměleckohistorickou topografii.


čtvrtek, 10 leden 2019 07:24

Johny vyhrává v Národním divadle

Po 91 letech se do Prahy vrací pseudojazzová opera Jonny spielt auf, nevšední dílo, jehož autorem je skladatel s českými i německými kořeny Ernst Krenek. Jako první premiéru v letošním roce ji 24. ledna uvede Národní divadlo v Praze. Režie se ujal David Drábek, který patří mezi nejvýraznější osobnosti současného českého divadla. K inscenaci říká: „Chceme namíchat operu plnou imaginace a temperamentu. Chceme po vás, abyste věřili na skřítky, yettiho a mluvící sviště. Sázíme na hravost a věříme, že k jazzové partituře padne naše dada provedení jako ulité. Krenkovo dílo bylo po právu ve své době světovým hitem.” O hudební nastudování se postaral významný světový dirigent a komponista Stefan Lano, v současné době působí jako první dirigent Německého národního divadla ve Výmaru a v Národním divadle Praha hostuje poprvé. V hlavních rolích se představí Jonathan Stoughton, Petra Alvarez Šimková, Jiří Rajniš, Igor Loškár a Vanda Šípová. Ústřední postavou je romanticky exaltovaný skladatel Max, kterého se snaží držet při zemi operní zpěvačka Anita. Maxovými protihráči jsou úspěšný a obletovaný houslista Daniello a černý jazzový muzikant Jonny. Max touží po slávě, Jonny po Daniellových vzácných houslích, které se nezdráhá ukrást. Krádež houslí je uzlovým bodem zápletky. Opeře nechybějí prvky filmové grotesky a krimi, hudba zní často novoromanticky, ale občas ji roztančí jazzem ovlivněné rytmy. A vše končí tím, že „Johny vyhrává“.


středa, 09 leden 2019 11:20

Cappella Mariana zazpívá na severu Čech hudbu Balthasara Resinaria

Kruh přátel hudby v České Lípě zahájí druhý ročník obnoveného cyklu komorních koncertů. Na úterý 15. ledna připravil vokální soubor Cappella Mariana program „Quinta Essentia“ sestavený z franko-vlámské polyfonie – mimo jiné od Josquina Desprez, Pierra de la Rue a Alexandra Agricoly - a z jejích ozvěn v renesančních Čechách. Připomene v něm osobnost českolipského skladatele a luteránského duchovního Balthasara Resinaria, rodáka z Děčína, přední osobnosti rané německé reformace v Čechách, jehož díla jsou vydávána, hrána a zpívána v protestantském prostředí od 16. století dodnes. Cappella Mariana se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Založil ji a vede Vojtěch Semerád, který jako sólista nebo komorní hráč vystupuje i s dalšími soubory staré hudby na významných evropských pódiích a festivalech. Je činný také jako muzikolog, zabývá se objevy ve středoevropské hudbě 15. a 16. století. Koncertů se v České Lípě uskuteční celkem šest, a to pod hlavičkou spolku Arbor, který také pořádá Mezinárodní hudební festival Lípa Musica. Připomínání významných historických osobností spjatých s regionem bude jejich součástí podobně jako v loňském roce, kdy se první ročník komorního cyklu setkal s velkým ohlasem. Na koncertech se vystřídají mimo jiné violoncellista Jiří Bárta, harfistka Jana Boušková, Belfiato Quintet nebo hned v únoru cembalistky Petra Žďárská a Giedrė Lukšaitė Mrázková. Z mladých interpretů se představí duo Matouše Pěrušky a Kristiny Vocetkové. Vystoupení se většinou uskuteční v Centru textilního tisku. Jeden z programů je nicméně situován do evangelického kostela Mistra Jana Husa a červnový koncert bude stejně jako loni realizován jako open air v Městském parku.


středa, 09 leden 2019 06:20

Vítězové soutěže Concerto Bohemia zahrají v dubnu

Lidová muzika Šmidlátka scházející se na jedné z pardubických ZUŠ, orchestr Tremolo z Třemošné na Plzeňsku a Big Band Evropská středních škol z Prahy 6, to jsou vítězové letošní soutěže Concerto Bohemia, kterou od roku 1992 pořádá Český rozhlas. Na koncertě laureátů 26. dubna v sále na Žofíně vystoupí spolu s těmi soubory, které v kategoriích do šestnácti, jedenadvaceti a pětadvaceti let obsadily druhá a třetí místa. Jsou jimi v nejmladších flétnový soubor Tikari Flutes při ZUŠ Marie Podvalové v Praze 9 – Čakovicích a komorní orchestr ZUŠ Náchod zvaný Penquins a ve věku do 21 let Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře. O vítězích rozhodla v pondělí po poslechu soutěžních nahrávek porota, v níž usedli harfistka Jana Boušková, klavírista Igor Ardašev, houslista Leoš Čepický, hudební režisér Igor Tausinger a violoncellista Daniel Veis. Rozhlasová soutěž orchestrů a souborů mladých interpretů z České republiky vznikla v roce 1992, jejím posláním je pečovat o mladou uměleckou generaci, přiblížit široké veřejnosti talentované soubory a orchestry a propagovat českou hudbu. Zúčastňují se jí soubory v libovolném složení od šesti členů, nejvíce ze základních uměleckých škol. Vedle koncertu na Žofíně vítězným souborům veřejnoprávní rozhlas natočí profesionální studiovou nahrávku.


úterý, 08 leden 2019 15:11

Soutěž Concertino Praga v únoru mezinárodně

V soutěži mladých hudebníků Concertino Praga, organizované od roku 1966 Českým rozhlasem, posuzovala letos porota anonymně zaslané nahrávky 12 tuzemských účastníků. Do mezinárodního kola, které se uskuteční počátkem února, z nich v pondělí postoupilo pět. Utkají se s dalšími šestadvaceti soutěžícími z 11 zemí od Arménie a Ruska po Německo a Británii. V tomto roce jsou na řadě obory klavír, housle, harfa a violoncello. Střídají se v tříletém cyklu s dechovými nástroji a s komorními soubory. V národní soutěži usedli v porotě harfistka Jana Boušková, klavírista Igor Ardašev, houslista Leoš Čepický, hudební režisér Igor Tausinger a cellista Daniel Veis. Povinnými soutěžními skladbami jsou Čtyři kusy pro housle a klavír od Josefa Suka, Variace na slovenskou píseň od Bohuslava Martinů, Vzpomínky od Vítězslava Nováka a Dvanáct preludií pro sólovou harfu od Jana Křtitele Krumpholtze. Porotci mezinárodního kola budou dirigent a sbormistr Marek Valášek, harfistka Lydie Härtlová, pianista Ivan Klánský, houslista Michael Frischenschlager, cellista Tomáš Strašil a dva odborní zástupci Evropské vysílací unie (EBU) - Holger Hettinger a Doris Blaich. Na koncertě laureátů v pražském Rudolfinu, kde se ti nejlepší představí 9. června už osobně a živě, vystoupí navíc také dva vítězné soubory vybrané v klání o nejlepší provedení znělky mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga – Andělského přátelství od Václava Adama Michny z Otradovic. Tato soutěž, obesílaná rovněž nahrávkami, má uzávěrku na konci ledna.


úterý, 08 leden 2019 11:41

Josef Špaček ve Stravinského koncertu

Česká premiéra a dva ruské hudební klenoty - to je další trojice koncertů, které odehraje od středy do pátku Česká filharmonie. Její šéfdirigent Semjon Byčkov přivezl do Česka skladbu Weites Land, „Musik mit Brahms“, kterou napsal současný německý skladatel Detlev Glanert. Tento 58letý rodák z Hamburku je spíš známý jako operní autor, napsal ale i řadu děl pro komorní a velký orchestr a tři symfonie. Jako druhou skladbu zahraje koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček Koncert pro housle a orchestr D dur Igora Stravinského z roku 1931. V druhé půlce koncertu pak zazní První symfonie „Zimní sny“ Petra Iljiče Čajkovského. Pokračuje tak projekt nahrávání souboru jeho symfonií a dalších orchestrálních děl.


úterý, 08 leden 2019 06:47

Karlovy Vary jsou možná o krok blíž ke koncertnímu sálu

O krok blíž k dlouho chystané rekonstrukci jsou Císařské lázně v Karlových Varech. Kraj získal stavební povolení na rekonstrukci, které nabude právní moci tento týden. Současně nikdo nepodal stížnost proti zrušení původního výběrového řízení na rekonstrukci, hejtmanství tak brzy bude moci vyhlásit novou soutěž. Podle dohody kraj Císařské lázně opraví tak, jak jsou, a Karlovy Vary pak do jejich atria vestaví sál pro Karlovarský symfonický orchestr, pokud s tím budou souhlasit památkáři. Kraj koncem loňského roku zrušil zadávací řízení na přestavbu památky, které v roce 2016 vyhlásilo minulé vedení regionu, protože tendr porušoval zákon o veřejných zakázkách. Investiční záměr revitalizace Císařských lázní už před časem schválilo ministerstvo kultury. Kraj díky tomu získá na obnovu objektu 250 milionů korun. Finanční podporu také deklarovalo nové vedení města Karlovy Vary. Samotná rekonstrukce má stát kolem 600 milionů korun a mohla by začít v létě začít. Osud koncertního sálu je ale zatím nejasný. Záměr na jeho vestavbu zatím narážel na odmítavý postoj památkářů. Všechny dosavadní návrhy totiž počítaly se zásahem do bývalých koupelen Císařských lázní. Ty jsou ale z pohledu památkové péče jedním z nejcennějších prvků stavby. Císařské lázně jsou památkově chráněným objektem už od roku 1958. V rámci Lázeňského trojúhelníku se Císařské lázně jako součást historického centra Karlových Varů dostaly na Indikativní seznam lokalit nejvýznamnějších památek České republiky světového dědictví UNESCO.