Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK naplánoval na Den vzniku samostatného československého státu Koncert pro republiku. Jako každý rok zazní v tento státní svátek kompletní cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Tentokrát se taktovky ujme mladý dirigent Robert Kružík, který dlouhodobě spolupracuje s Filharmonií Brno jako stálý hostující dirigent a od letošního roku se stal šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně. „Má vlast je velmi oblíbeným každoročním svátečním programem. Vždyť v tomto Smetanově cyklu je zachycená celá naše duše, starobylá i současná. Naši návštěvníci mohli slyšet s FOKem nesčetně provedení s českými i zahraničními dirigenty,“ zve na koncert dramaturg FOK Martin Rudovský s tím, že dřívější začátek a zařazení přestávky dává návštěvníkům možnost si z každoročního koncertu udělat milou rodinnou tradici pro tento sváteční den. Koncert se bude konat ve čtvrtek 28. října od 18:00 hodin ve Smetanově síni Obecního domu.
První koncert Slovenské filharmonie z Populárního cyklu nabídne 28. října program sestavený z děl Jána Cikkera, Vítězslava Nováka a Antonína Dvořáka. Na úvod koncertu zazní Dramatická fantazie pro velký orchestr Jána Cikkera, jednoho z hlavních představitelů slovenské hudební moderny. Impulzem pro vznik skladby byly revoluční události v Maďarsku roku 1956. Premiéru měla 30. října 1958. Orchestr tehdy řídil Ladislav Slovák. Následovat bude symfonická báseň V Tatrách op. 26 Vítězslava Nováka, Cikkerova pedagoga kompozice na mistrovské škole v Praze. V této skladbě Novák zpracovává zážitky nadšeného vysokohorského turisty a horolezce. Premiéra se odehrála 25. listopadu 1902. Vítězslav Novák studoval na Pražské konzervatoři u Antonína Dvořáka a právě Dvořákova 7. symfonie Česko-slovenský večer Slovenské filharmonie uzavře. Celý program hudebně nastudoval Rastislav Štúr. Původně ohlášený Ondřej Olos zrušil svoje účinkování ze zdravotních důvodů.
Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze se bude konat už posedmé, letos od čtvrtka 28. do neděle 31. října v sálech centra hlavního města. Spolupořadateli jsou Pražská konzervatoř, Společnost českých akordeonistů a koncertní agentura Club Tours. Zahájení je v plánu ve čtvrtek 28. října od 19 hodin v sále Uměleckoprůmyslového muzea. Vystoupí tam Czech Accordion Ensemble, akordeonové duo Josef Hřebík a Ladislav Horák a žáci Pražské konzervatoře. V pátek, po prvním dnu soutěže juniorů, se bude konat Galakoncert s Pražským dechovým triem a akordeonistou a uměleckým ředitelem projektu Ladislavem Horákem. Na sobotu je naplánováno soutěžní vystoupení účastníků seniorské kategorie, souborů a orchestrů, které bude v 19:30 hodin zakončeno koncertem laureátů. V porotě zasednou Mirco Patarini z Itálie, Stefan Hippe a Andreas Nebl z Německa, Jörgen Sundeqvist ze Švédska, naši Ladislav Horák, Josef Hřebík, Markéta Laštovičková, Pavel Trojan a Petr Vacek. Festival i soutěž s více než stovkou hráčů z osmi zemí v Koncertním sále Pražské konzervatoře budou pro diváky zdarma. Více informací najdete na www.accordion.cz.
Výrazná osobnost mladé generace klavíristů, Marek Kozák, vystoupí v úterý v rámci cyklu Klavír a klavíristé, který pořádá Slovenská filharmonie. Na programu budou díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Franze Liszta a skladba Žonglér, kterou napsal současný skladatel, pedagog a klavírista Adam Skoumal. Marek Kozák se letos stal laureátem Mezinárodní soutěže Gézy Andy v Zürichu a v roce 2019 byl finalistou další podobně prestižní soutěže, F. Busoniho v Bolzanu. Recitál začíná 26. října v 19 hodin v Malém sále Slovenské filharmonie.
Druhým projektem letošní sedmé sezóny Břevnovských hudebních setkání je koncert, který se koná ve středu 27. října v 19 hodin v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici 5 v Praze-Dejvicích. Pořadatelé ho už tradičně vpředvečer státního svátku věnují republice. Vystoupí na něm Akademičtí komorní sólisté a sólistkou bude Eliška Hejhalová, která se ujme partu v Koncertu pro flétnu a orchestr D dur Josefa Myslivečka. Dále zazní Serenáda č. 2 pro smyčce Bohuslava Martinů, Vivat Kamila! – suita pro smyčcový orchestr Ivana Kurze a Česká suita Antonína Dvořáka. Dirigovat bude Leoš Svárovský. Další koncert cyklu se uskuteční 16. listopadu. Tereziánský sál Břevnovského kláštera přivítá herečku a šansoniérku Jitku Molavcovou s klavíristou Petrem Ožanou, a to v komorním recitálu propojujícím šanson s osobitým humorem a poezií.
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pořádá koncert k letošnímu stému výročí narození argentinského skladatele Ástora Piazzolly. K „Hommage à Ástor“ zve všechny posluchače v úterý 26. října od 19:30 do kostela svatých Šimona a Judy. Protagonistou večera bude akordeonista Ladislav Horák. Ten zahraje několik Piazzollových skladeb a následně vlastní autorskou improvizaci inspirovanou právě Piazzollou. Doprovázet ho bude soubor Eve Quartet složený z hráček FOK a jejich kolega, kontrabasista Jan Vokoun. Divácký zážitek navíc obohatí tanečníci argentinského tanga Patricie a Javier Antar. Tango Argentino vzniklo v 19. století v oblasti velkých přístavních měst a pro Ástora Piazzollu tak tvořilo přirozený hudební základ. Po přesídlení rodiny do New Yorku se seznámil také s klasikou a jazzem, které osobitým způsobem propojil s hudbou své rodné Argentiny. „Prolnutím stylů, které vstřebal, vytvořil styl nový – tango nuevo, který vyvolal bouřlivé reakce mezi zastánci tradičního tanga. Ástorovo netradiční tango se ale brzo rozletělo po celém světě a rozvíří klid i v našem koncertním sálu,“ zve na hudební večer FOK. Koncertu od 18:15 hodin předchází tradiční Setkání s umělci.
Sedm dní na Karlově univerzitě souboru Schola Gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem je náčrtem hudebního světa pražské univerzity v období 1370–1450. Období po odeznění husitských válek bylo charakteristické snahou o konsolidaci po vyčerpávajícím konfliktu. Navazování na předhusitské tradice lze vysledovat i při obnově pražské univerzity. Program zprostředkovává pestrý obraz oficiální liturgické hudby, duchovní tvorby mladých kleriků i skladeb, které vznikaly v souvislosti se studiem hudební teorie. Je okořeněn i hudbou čistě zábavnou. Ani ta však nezapře inspiraci v hudbě liturgické. Koncert původně plánovaný v jarním termínu festivalu překazila pandemie. V rámci festivalu „Pardubické hudební jaro na podzim“ se bude konat v pondělí 25. října v 19 hodin v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi. Vstupenky zakoupené na tento koncert v jarním termínu zůstávají v platnosti.
Sdružení pro obnovu varhan v kostele Nejsvětější Trojice v Dobříši pořádá další ze svých benefičních koncertů. Zítra se od 19 hodin v Zrcadlovém sále dobříšského zámku představí přední český komorní soubor Kinsky Trio Prague, hrající ve složení Veronika Böhmová – klavír, Lucie Sedláková Hůlová – housle a Martin Sedlák – violoncello. Koncert nese titul Pocta Beethovenovi, od něhož zazní Trio c moll, op. 1, č. 3. Dále hudebníci přednesou Trio č. 2 c moll, op. 66 Felixe Mendelssohna–Bartholdyho a Trio c moll Nikolaje Rimského-Korsakova. V minulosti na benefičních koncertech vystoupili například komorní smíšený sbor a smyčcový orchestr Piccolo coro & Piccola orchestra pod vedením Marka Valáška, vokální soubor Gontrassek pod vedením Jana Bati, Zuzana Stirská se souborem Fine Gospel Time, houslista Roman Patočka s klavíristou Stanislavem Gallinem, rodinný soubor Sedlák Virtuosi či Příbramská filharmonie.
Pro slavnostní koncerty k výročí vzniku Československa vybrala Moravská filharmonie Olomouc melodie z československých filmů Tři oříšky pro Popelku, Zlatí úhoři, Smrt krásných srnců, Tajemství hradu v Karpatech, Spalovač mrtvol, Krakonoš a lyžníci, Holky z porcelánu, Léto s kovbojem, Páni kluci, Babička a dalších – to znamená hudbu Luboše Fišera, Zdeňka Lišky, Petra Hapky a Karla Svobody. Po dnešním vystoupení v Jeseníku se další koncerty konají 23. 10. v Prostějově, 26. 10. v Šumperku, 27. 10. v Olomouci a 28. 10. v Přerově. Jde o filmy, na které mohou být Češi podle šéfdirigenta Jakuba Kleckera právem hrdi. „Jsou krásným uctěním Dne vzniku samostatného československého státu," řekl k dramaturgii využívající tvorbu čtveřice skladatelů, kteří patří k nejplodnějším a umělecky nejvýraznějším a nejoriginálnějším tvůrcům české filmové hudby druhé poloviny dvacátého století.
Ve věku 92 let se uzavřel život Bernarda Haitinka, vůdčí dirigentské osobnosti druhé poloviny dvacátého století. Do hudební historie se zapsal především sedmadvacetiletou érou v čele Královského orchestru Concertgebouw v Amsterdamu, která těleso zařadila, vedle Berlínských a Vídeňských filharmoniků, do světové špičky. Působil také jako šéfdirigent London Symphony Orchestra a dlouhá léta jako hlavní hostující dirigent Boston Symphony Orchestra a hlavní dirigent Chicago Symphony Orchestra. Patnáct let, do roku 2002, byl šéfem Královské opery Covent Garden v Londýně a deset let umělecky vedl operní festival v Glyndebourne na jihu Anglie. Zaštítil svým jménem také Orchestr mladých Evropské unie. Výraznými položkami jeho repertoáru a jeho diskografie byli zejména Beethoven, Brahms, Schumann, Čajkovskij, Bruckner, Mahler, Šostakovič a Ralph Vaughan Williams. Mezi jeho oceňovanými nahrávkami ale figurují také Debussy, Elgar, Mozartovy opery na libreta Lorenza da Ponte a kompletní Wagnerova operní tetralogie Prsten Nibelungův. V roce 2003 získal cenu Grammy za nahrávku Janáčkovy Její pastorkyně. Psalo se o něm jako o neokázalém umělci, který ideálně kombinuje preciznost s expresivitou. Vystudoval hru na housle, dirigentský debut měl v roce 1954 s Nizozemským rozhlasovým orchestrem. Jeho posledními koncerty byla vystoupení s Vídeňskými filharmoniky na konci léta před dvěma roky, na festivalech v Salcburku a Lucernu. Narodil se v Amsterdamu 4. března 1929, zemřel v Londýně 21. října 2021.
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK zahajuje programy pro rodiny s dětmi. Cyklus Orchestr na dotek přiblíží dětem významné skladatele. První díl bude patřit Josephu Haydnovi a Wolfgangu Amadeu Mozartovi, a to v sobotu 23. října v 11 hodin ve Smetanově síni Obecního domu. Cyklus interaktivních hudebních pořadů pro rodiny s dětmi Orchestr na dotek pořádá FOK už několik let. Průvodci Béďa a Betty – Radomír Švec a Anna Jiřina Daňhelová – přibližují dětem svět symfonického orchestru, klasických skladeb, a především velikány světové hudby. Autorkou scénáře je Klára Boudalová, která s Pražskými symfoniky na dětských pořadech spolupracuje dlouhodobě. Vedení orchestru se ve všech koncertech Orchestru na dotek ujal dirigent Jan Kučera, který pořady doplňuje komentáři z hudebního zákulisí. Další hudební setkání budou o Ludwigu van Beethovenovi, Petru Iljiči Čajkovském a impresionistech Claudu Debussym a Maurici Ravelovi.
Dvě díla inspirovaná svatou Ludmilou zazní na nedělním koncertě Českého filharmonického sboru Brno. Koná se od sedmi hodin večer v Besedním domě u příležitosti 1100. výročí úmrtí této nejstarší české světice, kněžny a patronky Českých zemí. V první části koncertu zazní oratorium skladatele a sbormistra Petra Fialy Křest svaté Ludmily na text básnířky Zuzany Novákové-Renčové pro sólový soprán, recitátora, smíšený sbor a orchestr. Pěveckého partu se ujme sopranistka Pavlína Švestková, jako recitátor vystoupí Vítězslav Šlahař. V druhé půlce programu pak zazní vybrané sbory z oratoria Svatá Ludmila Antonína Dvořáka provázené recitací promluv kněžny Ludmily z libreta Jaroslava Vrchlického. Těch se ujme herečka Simona Postlerová. Orchestr Czech Virtuosi bude řídit skladatel, dirigent a sbormistr Petr Fiala.
Karlovarský symfonický orchestr se dnes večer na dalším abonentním koncertě věnuje výhradně hudbě autorů francouzského jazykového okruhu. V sále Grandhotelu Ambassador rozezní s hostujícím dirigentem Ondřejem Vrabcem partitury Preludia k Faunovu odpoledni od Clauda Debussyho, Koncertu pro klavír a orchestr č. 2 od Pierra Wissmera a Symfonie č. 2 a moll Camilla Saint-Saënse. Sólistkou je francouzsko-americká umělkyně Anne de Fornel, absolventka pařížské Sorbonny a konzervatoře v Lyonu, klavíristka a muzikoložka. V poslední době zaujala, spolu s Jay Gottlieb, albem „Cage Meets Satie: Works for Two Pianos“ se skladbami pro dva klavíry od dvou nonkonformních avantgardních autorů, Američana Johna Cage a Francouze Erika Satieho. O Cageovi také v roce 2019 napsala knihu. Klavírním koncertem z roku 1948 představí v Karlových Varech v tuzemsku jinak neznámého švýcarského skladatele Pierra Wissmera (1915 – 1992), postupně profesora skladby na Konzervatoři v Ženevě, zástupce ředitele v Radio Luxembourg, ředitele basilejské Schola Cantorum a nakonec ředitele École normale de musique v Le Mans.
Státní filharmonie Košice zve na koncert s názvem Gluck – Mozart. Pod taktovkou dirigenta Maroše Potokára se v Mozartově Requiem vedle orchestru představí sopranistka Michaela Várady, mezzosopranistka Myroslava Havryliuk, tenorista Maksym Kutsenko, basista Michal Onufer, sbor Collegium Technicum připravený Tatianou Švajkovou a Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy Praha pod vedením Jakuba Zichy. Ještě před Requiem zazní předehra k opeře Ifigenie v Aulidě Christopha Willibalda Glucka. Koncert je součástí Festivalu sakrálneho umenia a bude se konat ve čtvrtek 21. října v místním Domě umění.
V rámci letošního celostátního festivalu základních uměleckých škol se bude pod heslem „ZUŠ Open pomáhá“ konat další z benefičních koncertů, tentokrát pro chráněnou dílnu s názvem Inspirace. Dnes od 18 hodin bude patřit pražský kostel svatého Františka z Assisi Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou koncertu s názvem „Po stopách svaté Anežky České“. Zazní na něm díla převážně duchovní hudby v podání talentovaných žáků ZUŠ a stipendistů Akademie MenART, pěveckých sborů Pueri gaudentes, Lvíčata či dětského sboru Školy Jaroslava Ježka pro nevidomé i studentů Konzervatoře Jana Deyla a Dívčí katolické školy. „Srdečně zveme na společnou oslavu umění, které boří hranice, a naopak vytváří most vzájemné spolupráce, nabízí pomocnou ruku a sdílení radosti i naděje,“ uvádí Irena Pohl Houkalová, ředitelka festivalu ZUŠ Open. Po koncertu bude následovat program v sídle Dívčí katolické školy, která od roku 1990 jako první církevní škola po pádu komunistického režimu u nás poskytuje vzdělání a péči žákyním s fyzickým či mentálním handicapem, dívkám sociálně ohroženým a s těžkým životním osudem.
V Kulturním domě Plzeňka v Berouně vystoupí v úterý večer České noneto, které umělecky vede houslistka Romana Zieglerová. Na programu zařazeném do nabídky festivalu Talichův Beroun má Nonetto favoloso (O statečném rytíři Bajajovi) od Václava Trojana, transkripci Siegfriedovy idyly od Richarda Wagnera a Brahmsovu Serenádu D dur. O týden později tam na festivalu zahrají Ravela, Mahlera a Martinů mladí účastníci Akademie komorní hudby, za kterou stojí violoncellista Tomáš Jamník. Na 2. listopadu je ohlášen koncert Jany Drdácké & Compañía Flamenco Element. Festival uzavře 9. listopadu Plzeňský smyčcový orchestr s dirigentem Ivem Pavelkou, a to pestrou hudební nabídkou sahající od opery přes operetu a muzikál až k filmu. Talichův Beroun se koná devětatřicátým rokem. Po zářijovém open air koncertě na Husově náměstí a po varhanním prologu 3. října v kostele sv. Jakuba ho otevřel 5. října Pražský komorní orchestr. Ani v letošním roce nechybějí doprovodné akce: výstavy, besedy pro žáky a studenty berounských škol a k tomu vzdělávací programy v pražském Rudolfinu. Festival nesoucí jméno dirigenta Václava Talicha, který v Berouně v závěru života bydlel a je tam pohřben, se koná od roku 1983, kdy za ním stál místní Kruh přátel hudby. Později to bylo Městské kulturní centrum Beroun a od roku 2020 pořádá festival společnost Talichovo Berounsko, založená městem Beroun.
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci přichystalo na středu 20. a čtvrtek 21. října od 19 hodin hudební večery v rámci cyklu Symfonické koncerty. Na programu budou Janáčkova legenda Věčné evangelium a Orffova kantáta Carmina Burana. Pod taktovkou šéfdirigenta Martina Doubravského se představí orchestr a sbor Divadla F. X. Šaldy, sólisté Lívia Obručník Vénosová, Dušan Růžička a Pavol Kubáň, dále pak dětský pěvecký sbor Severáček. „Dramaturgie koncertu je zdánlivě kontrastní – méně uváděné dílo a jedna z nejhranějších vokálních skladeb. Obě díla spojuje mistrovství jejich autorů, geniální spojení vokální a instrumentální hudby. Atraktivitě večera určitě přispěje i stosedmdesátičlenný provozovací aparát, který si zejména Orffova kantáta žádá,“ zve na oba koncerty dirigent Martin Doubravský.
Zítra pořadatelé nabídnou závěrečný slavnostní Koncert hvězd Klasiky u Wericha 2021. Představí se na něm téměř všichni účinkující letošního prvního ročníku komorních hudebních slavností, které se konaly během letních měsíců na zahradě Werichovy vily na pražském malostranském ostrově Kampa. Koncert začne v 19 hodin, tentokrát však v podkrovních prostorách Werichovy vily, které skýtají neméně působivou atmosféru i nezbytný komfort. Pořadatelé pozvali houslistu Jana Mráčka, kytaristku Barboru Kubíkovou, sopranistku Elišku Gattringerovou, flétnistu Michala Vojáčka, klavíristu Lukáše Klánského a chybět nebude ani mezzosopranistka Ester Pavlů. Zastoupeni budou skladatelé Isaac Albéniz, Béla Bartók, Hector Berlioz, Claude Debussy, Antonín Dvořák, Manuel de Falla, Zdeněk Fibich, Leoš Janáček, Federico García Lorca a Miguel Llobet. Koncert bude zároveň poslední příležitostí, kdy se Klasika u Wericha připojí k charitativní sbírce na pomoc obětem tornáda na Hodonínsku a Břeclavsku.
Klavírní kvarteto Josefa Suka zahraje v rámci cyklu Kruhu přátel umění v Benátkách nad Jizerou. Koncert se koná příští týden, v úterý 19. října od půl osmé v malém sále Záložny. Soubor pojmenovaný po českém houslistovi Josefu Sukovi, vnukovi houslisty a skladatele Josefa Suka a pravnukovi Antonína Dvořáka, tvoří houslista Radim Kresta, violistka Eva Krestová, violoncellista Matěj Štěpánek a klavíristka Veronika Böhmová. Jejich říjnové vystoupení je věnováno letošnímu 180. výročí narození Antonína Dvořáka. Úvodní skladbou bude Fantasie fis moll britského skladatele Franka Bridge, který zemřel sto let poté, co se Antonín Dvořák narodil. Pak už budou na programu díla oslavencova, před přestávkou Trio f moll pro klavír, housle a violoncello a po přestávce pak Kvartet Es dur pro klavír, housle, violu a violoncello.
Letošní ročník festivalu Dance Brno, který je od roku 2019 pořádán jako bienále, se od předchozích programově zásadně liší. Národní divadlo Brno se totiž rozhodlo pro variantu, která se zdá být v této produkčně nelehké době modelově nejjednodušší, a proto bude festival ryze český. Koná se od pondělí 18. do soboty 23. října na prknech Mahenova a Janáčkova divadla. Diváci tak budou mít jedinečnou příležitost bez nutnosti cestování porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic a pořádajícího Brna. Program festivalu bude složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Hosté se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Festival slibuje mimořádnou úroveň sólové i ansámblové interpretace. Podrobné informace najdete na stránkách www.dance-brno.cz.
Mimořádný komorní recitál Richarda Nováka k jeho 90. narozeninám chystá na pondělí 18. října Česká filharmonie. Konat se bude od 18 hodin v Sukově síni Rudolfina a na programu bude písňová tvorba Johannesa Brahmse. Klavírním partnerem bude Miroslav Sekera. Už od čtvrt na šest se tamtéž odehraje malé „preludium“ s Richardem Novákem, které bude moderovat Petr Kadlec. Richarda Nováka bylo možné v Praze slyšet v Rudolfinu na koncertě k 70. narozeninám Jiřího Bělohlávka, v rámci jedné ze "Zkoušek orchestru" České filharmonie, nebo na koncertě k výročí Sametové revoluce v roce 2019. Oslavenec už letos v září připravil svůj narozeninový recitál v Brně, se stejným programem, který zazní v pondělí v Praze v Sukově síni. Celý zpíval zpaměti. ReflexiPlus tohoto koncertu si můžete připomenout ZDE. RozhovorPlus, který před tímto koncertem natočila s Richardem Novákem prof. Bártová, pak nabízíme ZDE.
Klavírní festival Rudolfa Firkušného má změnu programu. Klavíristka Maria João Pires byla ze zdravotních důvodů nucena odříct svůj listopadový recitál. Namísto ní vystoupí kanadská klavíristka Angela Hewitt. „Velmi si vážíme toho, že paní Hewitt v této nelehké situaci obratem přijala naši nabídku,“ dodává ředitel festivalu Roman Bělor. V jejím podání zazní Osmnáctá suita z Třetí knihy Skladeb pro cembalo Françoise Couperina, Sonáta pro klavír č. 3 B dur W. A. Mozarta a tři skladby J. S. Bacha, Preludium a fuga a moll, Anglická suita č. 4 F dur a Passacaglia c moll v arr. Eugena d'Alberta. „Hewitt patří mezi ty současné umělkyně, které se profilují interpretací barokní hudby na moderní klavír. Na rozdíl od řady jiných nehraje skvěle jen Bacha, ale také skutečně ‚cembalové’ skladby Françoise Couperina,“ doplňuje dramaturg festivalu Josef Třeštík. Termín koncertu se nemění, koná se 6. listopadu od půl osmé ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Vstupenky zůstávají v platnosti.
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK zahajuje koncertní řadu s názvem Světová klavírní tvorba klavírním recitálem Martina Kasíka. Program první poloviny bude ryze český. Po pomyslné časové ose se bude pohybovat od Bedřicha Smetany a výběru z jeho Českých tanců přes Vzpomínky Vítězslava Nováka až ke skladateli 20. století Klementu Slavickému, od kterého zazní Tři skladby pro klavír. Vrcholem večera budou Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v originální verzi. Koncert se bude konat zítra, v sobotu 16. října, v 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. V rámci Světové klavírní tvorby dále s FOKem či sólově průběžně až do května příštího roku vystoupí David Fray, Jacques Rouvier, Emmanuel Christien a Audrey Vigoureux na konci října v čistě bachovském programu, v prosinci Tomáš Kačo s autorskými skladbami projektu My Home a se svými úpravami koled, zkraje příštího roku pak Maria João Pires s Lilit Grigoryan ve skladbách Mozarta, Eugen Indjic v březnu zahraje Schumanna a Chopina a v květnu s klasickým repertoárem i se svými skladbami vystoupí Adam Skoumal.
Festival Pardubické hudební jaro, který se letos koná na podzim, zve na koncert v neděli 17. října. V 17 hodin v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích se souborem Barocco sempre giovane vystoupí hobojista Vilém Veverka. Tradičně na úvod koncertů festivalu v Sezemicích znějí varhany. Tentokrát rozezní královský nástroj Preludiem c moll Johanna Sebastiana Bacha mladý talentovaný varhaník Daniel Nerad, který získal v letošním roce významné ocenění v soutěžní přehlídce mladých varhaníků Organum regium. Vilém Veverka se představí v dílech Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna a Antonia Vivaldiho. Ve skladbách dalších barokních mistrů budou spoluúčinkovat jako sólisté také členové souboru Barocco sempre giovane, houslisté Iva Kramperová a Vít Chudý. Tento koncert se měl konat původně 26. dubna minulého roku, z důvodu pandemie byl přeložen na letošního 2. května, ale opět ho překazil koronavirus. Vstupenky zakoupené na oba neuskutečněné koncerty zůstávají v platnosti.
Pražský komorní orchestr zahájí svou letošní koncertní sezónu tuto neděli 17. října ve 20 hodin na pražském Žofíně, v den, kdy si připomíná 70 let od vzniku. Sólistou večera bude Jiří Vodička. Zahraje sólové party v Mozartově Koncertu pro housle a orchestr č. 3 G dur, KV 216 a v Koncertu pro housle a orchestr č. 1 g moll, op. 26 Maxe Brucha. Na úvod večera zazní předehra k Mozartově opeře Figarova svatba a během koncertu orchestr s koncertním mistrem Leošem Čepickým přednese také Respighiho Staré tance a zpěvy. Zástupcem Leoše Čepického je Patrik Sedlář. Ten se také bude na projektech podílet. PKO v letošní sezóně v rámci svých abonentních řad vystoupí rovněž ve Dvořákově síni Rudolfina, v kostele svatých Šimona a Judy a v Koncertním sále Pražské konzervatoře. V dalších jedenácti koncertech, které se budou konat průběžně až do června příštího roku, vystoupí sólově či po boku PKO Kinsky Trio Prague, Ladislav Horák – akordeon s Petrem Tomečkem – Panova flétna, kytarista Lubomír Brabec, klavíristé Klára Gibišová a Lukáš Vondráček, Josef Suk Piano Quartet, violoncellisté Jiří Bárta a Alžběta Vlčková, Wihanovo kvarteto a v závěru také houslista Pavel Šporcl.
Festival Moravský podzim ve spolupráci s Národním divadlem Brno připravil na pátek 15. října premiéru původní divadelní inscenace opírající se o novelu Jana Procházky Kočár do Vídně a o stejnojmenný film, který podle ní roku 1966 natočil Karel Kachyňa. K tomu působivou hudbu složil Jan Novák. Dramatizace vychází primárně z knižní předlohy, z filmu však bude použita Novákova hudba, kterou živě provede Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové. Komorní příběh zoufalé venkovské ženy Kristy, které němečtí vojáci pro výstrahu oběsili manžela, se odehrává v posledních dnech druhé světové války. Krista touží pomstít manželovu smrt, a to vraždou mladého vojáka, který k ní přišel na statek a vyzval ji, aby ho koňským povozem odvezla do Vídně. Během cesty Krista čeká na vhodný okamžik pomsty; když však nastane, zabít nedokáže… Představení se koná zítra od 19 hodin v Mahenově divadle. Další termíny jsou 29. a 30. října, 12. a 13. listopadu a 8. a 9. prosince. Více informací o inscenaci najdete zde.
Moravský podzim, festival pořádaný Filharmonií Brno, přidal do letošního programu mimořádný koncert. Uctí tak památku Broniuse Kutavičiuse, mezinárodně uznávaného litevského skladatele a pedagoga, autora koncertních skladeb i filmové hudby, jehož život se uzavřel letos 29. září ve věku 89 let. Českobratrský evangelický chrám J. A. Komenského v Brně, takzvaný Červený kostel, se stane pozdě večer v sobotu 16. října dějištěm provedení Kutavičiusova kultovního oratoria Poslední pohanské obřady. Tamtéž zaznělo na festivalu i před čtyřmi lety, a to s mimořádným ohlasem. Podílet se na koncertě nyní budou sbor Kantiléna, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity a instrumentalisté a sólisté. Dirigentem je Michal Jančík. Kutavičiusova hudba mluví k publiku novým jazykem, využívá inovativní kompoziční techniky i prostorovou organizaci hudby. Skladatel spoluvytvářel akustický obraz litevské historie, když se inspiroval starobylými polyteistickými vírami. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Last Pagan Rites, Poslední pohanské obřady, je pro mě jednou z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času,“ charakterizoval na sociálních sítích Kutavičiusovo nejznámější dílo Michal Jančík.
Na míru festivalu Americké jaro sestavila svůj nadcházející recitál klavíristka Sára Medková. Koná se ve středu 13. října od 19 hodin v kostele sv. Vavřince. Zazní výlučně skladby amerických autorů od 2. poloviny 20. století po současnost, Johna Cage, Josepha Kleina a Frederica Rzewského. Jedinou výjimkou bude česká premiéra autorské interpretace Sonáty Sáry Medkové. Všechny další skladby mají společný multimediální přesah, kdy se kromě samotné hry na klavír interpretka představí v roli tanečnice, zpěvačky, perkusionistky a recitátorky. Sára Medková patří mezi výrazné osobnosti mladých českých pianistů. Je vyhledávanou komorní partnerkou mnoha sólistů (Iva Bittová, Gareth Davis, Clara Novak, Vinny Golia, Gabriela Vermelho, Štěpán Filípek a dalších). Koncertovala po celém světě. V roce 2018 debutovala v Dallasu ve Dvořákově klavírním koncertu. Absolvovala pražskou HAMU u Petera Toperczera a Ivo Kahánka a JAMU u Ivo Medka, strávila dva semestry na Hochschule Carl Maria von Weber Dresden u Arkadije Zenzipéra, je laureátkou několika mezinárodních soutěží a vystupuje pravidelně na významných domácích i zahraničních festivalech. Jako jediná česká pianistka se zúčastnila prestižní přehlídky PIANODROM v Albánii.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni zve na premiéru Janáčkovy opery Věc Makropulos, která se bude konat v sobotu 16. října od 19 hodin ve Velkém divadle. Hudebně dílo nastudoval Norbert Baxa, který se bude při představeních střídat s Jiřím Štruncem. Režie se ujal ředitel divadla Martin Otava, scény Daniel Dvořák. Kostýmy jsou prací Dany Haklové. Hlavní roli Emilie Marty ztvární Ivana Veberová, Alberta Gregora pak Philippe Castagner či Richard Samek. Solicitátora Vítka budou zpívat Petr Horák a Tomáš Kořínek, jeho dceru Kristu svěřilo divadlo Zuzaně Koś Kopřivové a Magdaléně Heboussové. Postava Jaroslava Pruse bude patřit Jiřímu Kubíkovi a Svatopluku Semovi, jeho syn Janek Janu Maria Hájkovi a Amiru Khanovi. Advokáta Kolenatého ztvární Jevhen Šokalo a František Zahradníček, Strojníka Jan Hnyk a Dalibor Tolaš, Poklízečku Radka Sehnoutková a Ivana Šaková. Svůj herecký um postavě Hauka – Šendorfa vtělí Petr Horák či Jan Ježek, Komorné Jana Foff Tetourová a Jana Piorecká. Lékař bude patřit Viktoru Bezkorovaninyimu a Romanu Duškovi. V Plzni bude Věc Makropulos v operní podobě uvedena vůbec poprvé. Další představení se budou konat v sobotu 23. října a v neděli 21. listopadu.
Novoměstská filharmonie se vrátí do moravského regionu. Vystoupí na koncertě festivalu Moravský podzim. V Besedním domě zahrají mladí symfonikové Českou suitu Antonína Dvořáka. Skladba, která se výrazně dotýká českých lidových tanců, měla premiéru 16. května 1879. O 142 let později, 16. října zazní v rámci tohoto koncertu několik dalších premiér. Novoměstská filharmonie bude poprvé hrát v Brně a svou premiéru s orchestrem zažije také klarinetista Marek Pavíček, student Hudební fakulty JAMU. Jako host bude dirigovat absolvent Hudební fakulty JAMU Marek Klimeš. Zazní Koncert pro klarinet a orchestr č. 1 f moll německého raně romantického skladatele Carla Marii von Webera. „Dostat příležitost si sólově zahrát ve studentské části festivalu Moravský podzim se zkrátka neodmítá. Je skvělé, že studenti jako já takovou možnost mají. Každá sólová zkušenost s pódiem se počítá. Novoměstská filharmonie je úžasná parta lidí, co milují klasiku a věnují hře v orchestru obrovské úsilí. Jsem nadšený, že mě doprovodí právě oni“, dodává Marek Pavíček. Program doplní výběr Uherských tanců Johannese Brahmse.
Blíží se pětadvacátý ročník festivalu Struny podzimu. Hlavní program této multižánrové přehlídky se uskuteční od úterý 19. října do pátku 3. prosince v nejrůznějších pražských sálech. Řadu koncertů zahájí v české premiéře skladatelka, zpěvačka a houslistka ověnčená Pulitzerovou cenou i Cenou Grammy Caroline Shaw se souborem Attacca Quartet. Ta se prosadila v současném klasickém světě, ale také úspěšně zavítala do světa popu a hip-hopu ve spolupráci s umělci jako Kanye West, Nas, The National či Richard Reed Parry z Arcade Fire. Česká premiéra čeká také charismatickou zpěvačku Madeleine Peyroux, jejíž podle recenzentů "intonačně dokonalý mlžný a sytý hlas" mnozí typově srovnávají s legendární Billie Holiday. Kombinaci rapu, recitace a klasické hudby nabídnou ve společném projektu raper Saul Williams, zjevení britské alternativní scény Kae Tempest a soubor Mivos Quartet. Také přijedou sardinští polyfonní zpěváci Tenores di Orosei, ikona bossa novy Vinicius Cantuaria a nestárnoucí klasik české písně Jiří Suchý. Předposlední koncert letošního programu propojí jubileum festivalu s výročím sta let od narození zásadní osobnosti stylu tango nuevo Ástora Piazzolly. Houslista Gidon Kremer a soubor Kremerata Baltica zahrají po pětadvaceti letech na festivalu program věnovaný skladateli, který v roce 1996 předznamenal vznik festivalu. Za prvním čtvrtstoletím Strun podzimu pak udělá tečku americký zpěvák Gregory Porter a český hráč na elektrické varhany, hammondkář Ondřej Pivec.
Dva autorské koncerty se konají v tomto týdnu v Praze. První se vrací k osmdesátinám skladatele Ivana Zelenky, které oslavil v březnu. Kvůli covidovým omezením musel být koncert přesunut na pondělí 11. října. Konat se bude už od půl sedmé večer v Sukově síni Rudolfina a vystoupí na něm harfistka a sólistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová, hráčka na anglický roh Martina Čabanová, klavíristka Ivana Kozánková Hlavoňová, Trio Bene, ve kterém hrají Eva Doušová – piano, Jana Bošková – flétna a Zlata Vohryzková – basklarinet, klavírista Radim Linhart, sólisté České filharmonie na trombony Robert Kozánek a Lukáš Moťka a Swetja na fujaru. Ivan Zelenka je trombonista, skladatel, aranžér, sbormistr a hudební pedagog, bratr kytaristy Milana Zelenky. I když je autorem mnoha skladeb z oblasti populární, jazzové, filmové a divadelní hudby, těžiště jeho tvorby leží ve vážné hudbě. Za svou skladbu Cyklikon pro kytaru a smyčcové nástroje získal čestné uznání v soutěži o Cenu města Piešťan. Jeho autorský koncert pořádá Pěvecké sdružení pražských učitelek a Společnost českých skladatelů. Druhý koncert má podtitul "Hold harfě", je z cyklu Setkávání a hostitelem bude skladatel Zdeněk Zahradník. O svých setkáváních s hudbou bude vyprávět český klavírista Radoslav Kvapil a vystoupí harfistky Lydie Härtelová a Kateřina Valášková, mezzosopranistka Kristina Kubová, flétnista Václav Kunt a klarinetistka Anna Paulová se souborem Quarteto harmonico ve složení Ludmila Waldmann Pavlová a Miriam Magdaléna Haniková - housle, Anežka Jiráčková j. h. - viola, Dora Hájková - violoncello. Tento večer se koná ve středu 13. října od 19 hodin v Malém Španělském sále, Španělská 10.
Zlínská filharmonie pořádá v těsné blízkosti hned dva koncerty. V neděli 10. října v 18 hodin se v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů Zlín – Jižní Svahy představí soubor Musica da Camera Brno, který uvede výběr z kompozic z pera úspěšného hudebního autora Zdeňka Krále, mimo jiné držitele prestižního ocenění Classic Prague Awards za nejlepší skladbu vážné hudby za rok 2019. Sólových partů se ujmou sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová a tenorista Jakub Kubín. Koncert, na který je vstupné dobrovolné, bude řídit dirigent Martin Franze. Ve čtvrtek 14. října v 19 hodin ve Velkém sále Kongresového centra Zlín na prvním koncertě abonentního cyklu A zazní program sestavený ryze z děl českých autorů s jednou světovou premiérou. Skladba Slunovrat Jana Ryanta Dřízala, jednoho z nejvýraznějších představitelů mladé české generace hudebních skladatelů, vznikla z podnětu Filharmonie Bohuslava Martinů. Jediný klavírní koncert Antonína Dvořáka zazní v podání klavíristy Martina Kasíka a večer uzavře symfonická báseň Praga Josefa Suka. Filharmonii Bohuslava Martinů bude řídit její šéfdirigent Robert Kružík. Oba koncerty jsou součástí festivalu Harmonia Moraviae, který se koná od 23. září do 21. října.
Hudební salón Café crème chystá na pondělí a úterý 11. a 12. října obrazově-zvukový experiment s názvem Cinéma préparé. Půjde o alternativní, hudebně/vizuální kompozici, inspirovanou živými hudebními produkcemi k němému filmu, kde hudba není pouhým ilustrátorem, ale stává se nedílnou součástí výtvarného prostředí. Interpretu budou cembalisté Monika Knoblochová a Michal Nejtek, který vytvořil i hudební koncept a má na starosti elektroniku, a Jan Komárek, který vedle režie vytvořil i světelný design a koncept a chopí se kytary. Komponovaný večer nabídne propojení zvuku barokního cembala s elektronikou, experimentálním filmem a specifickým světelným designem. Oba večery se konají v Malém sále Divadla Archa od 20 hodin.
Komorní filharmonie Pardubice vystoupí v pondělí 11., úterý 12. a ve středu 13. října od 19 hodin v místní Sukově síni Domu hudby. K hudební spolupráci si k sobě přizvala Smetanovo trio a koncerty s názvem Grand Rondeau bude řídit dirigent Marek Prášil. Jako první zazní orchestrální podoba skladby Dětský koutek, k jejímuž složení se Claude Debussy inspiroval dětským světem své malé dcerky. Následovat bude provedení skladby Grand Rondeau pro klavírní trio a orchestr, které je hlavním bodem programu. Autorem je východočeský rodák Jan Václav Hugo Voříšek. Toto sólové klavírní dílo v doprovodu orchestru nabídne vznešený úvod, po kterém se postupně představí sólové nástroje. Ty posluchače provedou od hravého hlavního tématu přes tklivou houslovou pasáž až do radostného závěru. Podobných skladeb pro klavírní trio a orchestr není mnoho, proto provedení Voříškova díla právě Smetanovým triem představuje jedinečnou záležitost. Závěrečná Schubertova Symfonie č. 5 B dur svým radostným závěrem se zpěvnými pasážemi koncertní program uzavře.
Pražské barokní soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 v čele s Václavem Luksem zahájí v pondělí 11. října od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina novou sezónu. V první polovině zazní Mozartova Symfonie č. 40 g moll, KV 550 z roku 1788. Jak soubory uvádějí, ta je předposlední skladatelovou symfonií a jednou ze dvou, které zkomponoval v mollové tónině. Robert Schumann vyzdvihl její „řeckou lehkost a graciéznost“. Následovat bude Mozartovo Requiem d moll, KV 626, v němž se sólových partů ujmou sopranistka Simona Šaturová, altistka Henriette Gödde, tenorista Eric Stoklossa a basista Tobias Berndt. Jednu ze svých nejznámějších duchovních skladeb začal Mozart komponovat ve Vídni roku 1791, tedy v roce své smrti, a skladbu nedokončil. První představení zkompletované zádušní mše se konalo ve Vídni o dva roky později a skladba si rychle získala celoevropskou a později celosvětovou proslulost. V úterý všichni aktéři přednesou stejný program v drážďanském Annenkirche.
Bývalý ředitel Pražského filharmonického sboru Radim Dolanský se stal ředitelem zahraničních vztahů Národního divadla Brno. Jeho hlavním úkolem bude rozšiřovat aktivity divadla zejména na poli zahraničních zájezdů všech tří souborů. „Radim Dolanský má na poli mezinárodní spolupráce mimořádnou zkušenost a ze svých předchozích působišť i vynikající výsledky. Věřím, že bude velkou posilou našeho divadla, které má kulturní Evropě i světu co nabídnout. Vždy jsem se snažil získávat ke spolupráci ty nejsilnější a nejkvalitnější hráče. Jsem rád, že Radim Dolanský přijal naši nabídku a stane se ředitelem zahraničních vztahů NdB,“ uvedl ředitel NdB Martin Glaser. Radim Dolanský patří ke zkušeným kulturním manažerům. Působil mimo jiné v Národním divadle v Praze, Státní opeře a naposledy v Pražském filharmonickém sboru.
Dva klasické recitály nabídne dnes a v sobotu Atrium na Žižkově. Čtvrteční koncert dramaturgie zaměřila na Antonína Dvořáka, od jehož narození v září uplynulo 180 let. Jeho skladby olemují program, na kterém zahrají violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová. Zazní Dvořákův Klid lesa, Rondo g moll a violoncellový koncert h moll ve verzi s klavírem, půjde o part v originální verzi autora, a mezi tím Allegro appasionato Camille Saint-Saënse a Ballada As dur č. 3 Fryderica Chopina. V úvodu je navíc připraveno malé koncertní překvapení mladých hudebníků, které zahrají na stejné nástroje. Vše přitom "zůstane v rodině". Koncert začne v půl osmé. Už ve tři hodiny odpoledne v sobotu 9. října se pak Atriem rozezní hlavně raná tvorba velké osobnosti jazzu, soulu i country Raye Charlese. Na klavír je zahraje a současně zazpívá lavírista, varhaník a zpěvák Jakub Zomer.
Zítra se bude v koncertním sále Reduta od 19 hodin konat koncert nazvaný „To nejlepší z klasiky“, a to u příležitosti třicátého výročí Konzervatoře Evangelické akademie v Olomouci. Sólistkou koncertu bude houslistka Hana Jasanská, studentka pátého ročníku školy. Moravskou filharmonii doplněnou o žáky Evangelické akademie bude tentokrát řídit skladatel a dirigent Jan Kučera. Na koncertu zazní mimo jiné i ve světové premiéře jeho skladba Carpe diem. Tu složil právě k této příležitosti. Návštěvníci koncertu uslyší také Koncert pro housle a orchestr e moll, op. 64 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Symfonii č. 5 c moll, op. 67 „Osudovou“ Ludwiga van Beethovena.
Ženské komorní sbory, brněnský Auris Brunensis a bratislavský Les Sirènes, zvou na čtyři koncerty v rámci projektu přeshraniční spolupráce. První z nich se bude konat tuto sobotu 9. října v Brně, v bazilice Nanebevzetí Panny Marie od 19:30 hodin. Zaznějí tam skladby Poulenca, Řezníčka, Brittena, klasika renesanční tvorby a další. Hned v neděli od 17 hodin v kostele Jména Panny Marie ve Křtinách vystoupí Auris Brunensis pod vedením své sbormistryně Terezy Toufarové a sbormistra Les Sirènes Lukáše Kunsta. Koncert duchovní hudby v rámci cyklu benefičních koncertů na záchranu historických varhan v Pouzdřanech se bude konat v sobotu 16. října od 19 hodin, a sice v tamním kostele svatých Mikuláše a Václava. Vystoupí tam opět oba sbory a na varhany bude hrát Martin Jakubíček. V neděli pak Auris Brunensis a Les Sirènes zazpívají v Bratislavě, a to v evangelickém kostele na Petržalce od 19 hodin.
Ve čtvrtek 7. října zahájí Janáčkova filharmonie Ostrava svou osmašedesátou koncertní sezónu. Taktovky se ujme dirigent Domingo Hindoyan. Prostor mladým bude věnován prostřednictvím skladby Střihy autorky Soni Vetché. Dalším dílem bude cyklus písní Šeherezáda, pro který Maurice Ravel našel – tak jako mnoho skladatelů – inspiraci v pohádkách Tisíce a jedné noci. Cyklus zazpívá sopranistka Kateřina Kněžíková, kterou budou moci posluchači pozdravit i osobně, a to při autogramiádě alba Phidylé. Vrcholem večera bude Šeherezáda Nikolaje Rimského Korsakova. Koncert se bude konat v 19 hodin ve společenském sále Domu kultury města Ostravy. Od 18:15 hodin pořádá filharmonie komentovanou prohlídku – seznámení s projektem výstavby koncertního sálu a rekonstrukcí Domu kultury. Nový ostravský koncertní sál s kapacitou 1 300 diváků se má už brzy stát novou dominantou města. Autorem projektu je přední americký architekt Steven Holl, jehož newyorské studio v tomto případě spolupracuje s pražským Architecture Acts. V novém sále a jeho zázemí, které zahrnuje i nahrávací studio, edukační centrum a kavárnu, najde domov nejen Janáčkova filharmonie, ale i Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Ostravské dny nové hudby a pochopitelně zahraniční hosté.
Pořadatelé zvou na koncert z cyklu Barbara Maria Willi uvádí… Nese název Čaj o páté s ruskou carevnou. Bude se konat ve čtvrtek 7. října v konventu Milosrdných bratří v Brně od 19:30 hodin a po boku cembalisty Martina Hrocha, bývalého žáka Barbary Marie Willi, vystoupí hobojista běloruského původu Jurij Likin. Na dvoře Kateřiny Veliké měla silné postavení italská i francouzská hudba. Zaznějí skladby Moureta, Couperina, Sartiho, Paisillea, Cimarosy a dalších. Informace o dalších dvou koncertech cyklu dokonce tohoto roku jsou k dispozici zde. Vystoupí na nich Nicolas Roudier – přirozený lesní roh, Anders Muskens – kladívkový klavír a sopranistka Kateřina Kněžíková s autorkou projektu, Barbarou Marií Willi.
Podzimní řada jednadvacátého cyklu koncertů staré hudby – Barokních podvečerů, které pořádá soubor Collegium Marianum, začíná ve čtvrtek 7. září. Nese název Piaceri & lamenti. Čtvrteční koncert se bude konat v klášteře svaté Anežky České od 19:30 hodin. Program se zaměřuje na vokální hudbu Josquina Despreze a jeho nejtalentovanějšího žáka, Jeana Richaforta. Přednese ji soubor Cappella Mariana. Lobkowiczký palác bude v pondělí 8. listopadu patřit písňové tvorbě anglických autorů od konce 16. až po začátek 18. století, a to v podání předního britského tenoristy Charlese Danielse, který se na tento repertoár specializuje. Hudebním partnerem mu bude soubor Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Ti s pozvanými pěveckými sólisty vystoupí i na vánočním koncertě v kostele svatých Šimona a Judy, a sice mezi svátky, ve středu 29. prosince. Program bude tradičně věnován duchovnímu repertoáru. Koncert představí tvorbu Antonia Caldary z jeho římského období v letech 1711 až 1716, zaznějí árie z vánoční kantáty Alessandra Stradelly a pastorále od Angela Ragazziho a melodie z vánočních písní Václava Karla Holana Rovenského a Adama Václava Michny z Otradovic.
Pořadatelé Pardubického hudebního jara zvou na další koncerty, které se v důsledku koronavirové pandemie konají tento podzim. Tangová show Misterio del Ángel v podání Escualo Quinteta s hosty Annou Polívkovou a Michalem Kurtišem se bude konat zítra, v pondělí 4. října, v pardubickém Kongresovém centru Atrium Paláce. Kostel Nejsvětější Trojice v Sezemicích bude v neděli 17. října patřit pořádajícímu rezidenčnímu souboru Barocco sempre giovane s uměleckým vedoucím Josefem Krečmerem. S nimi vystoupí hobojista Vilém Veverka, houslisté Iva Kramperová a Vít Chudý a varhaník Adam Suk. V Hudebním sále radnice Pardubice zahraje v úterý 19. října Mozartovu a Dvořákovu hudbu Dvořákovo klavírní kvarteto. Součástí koncertu bude komentář a přednáška Cyrila Höschla na téma Osobnost a tvorba. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy přiveze v neděli 24. října do Východočeského divadla Pardubice muzikál Divotvorný hrnec a hned druhý den v chrudimském kostele Nanebevzetí Panny Marie vystoupí Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem. Soubor přednese výběr hudby na Karlově univerzitě mezi lety 1370 až 1450. Posledním letošním koncertem Pardubických hudebních slavností bude hudba od baroka až po romantismus v podání žesťového souboru Czech Brass s uměleckým vedoucím Markem Zvolánkem, a sice ve středu 3. listopadu v Občanské záložně v Přelouči. Osm koncertů v původně naplánovaných termínech letos v březnu a v dubnu se uskutečnilo v podobě streamu. Jsou k vidění zde.
Po nedobrovolné roční odmlce zahájí pražský barokní soubor Camerata 2018 novou sezónu, a to v Sukově síni Rudolfina v pondělí 4. října v 19:30 hodin. Na programu s názvem Baroko v moderním rámu budou sonáty barokních mistrů Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky. Ty soubor orámoval dvěma komorními skladbami Bohuslava Martinů, pro kterého byla barokní hudba jedním z inspiračních zdrojů. Na koncertě vystoupí Camerata 2018 prostoupená Pražským barokním souborem ve složení Vojtěch Jouza – hoboj, Daniel Wiesner – klavír, Anna Sommerová – housle, Martin Hroch – cembalo a Petr Malíšek – violoncello.
Pořadatelé další sezóny cyklu klavírních recitálů Hybatelé rezonance zvou na první recitál, který se bude konat v pondělí 4. října ve výjimečném prostředí Anežského kláštera od 19:30 hodin. Za mistrovské koncertní křídlo C. Bechstein D 282 usedne uznávaný pianista Miroslav Sekera a přednese program složený z děl svých oblíbených autorů. Návštěvníci se mohou těšit, mimo jiné, na Haydnovu Sonátu C dur, Hob. XVI/50, Chopinovu Baladu F dur, op. 38, č. 2, Berceuse Des dur, op. 5 a Scherzo cis moll, op. 39 č. 3. Zazní také Devět Mozartových variací D dur na menuet Jean-Pierra Duporta, KV 573 a výběr z díla Ference Liszta. VýhledPlus na celý cyklus si můžete připomenout zde. Nedávný RozhovorPlus Petra Vebera s Miroslavem Sekerou je k dispozici zde.
20. ročník MHF Lípa Musica se o víkendu vrací do Saska a nabídne mimo jiné i nevšední projekt s ukolébavkami skladatele Pavla Jurkoviče. Ten je na programu v sobotu 2. října od 19 hodin v kostele sv. Petra a Pavla v Prysku. Jurkovičovy ukolébavky zazní v kontextu barokních zpěvů. Vystoupí sopranistka Hana Blažíková, flétnistka Jana Semerádová a další. Návrat do Saska je v plánu v neděli. V evangelicko-lutheránském kostele v Großschönau, který má zánovní varhany s více jak třemi desítkami rejstříků, vystoupí varhanní duo Pavla Salvová a Jan Rotrekl v průřezovém programu od klasicismu až po soudobou hudbu. „Literatury pro čtyřruční varhanní hru je opravdu málo a za čtyřručním klavírem zůstává dost ve stínu. Varhaníci proto často hrají skladby určené pro čtyřruční klavír, kterých je od dob klasicismu řada. Ovšem zvukové možnosti varhan jsou širší než u klavíru, a tak je samozřejmě nejlepší mít skladbu buď psanou či upravenou přímo s ohledem na zamýšlené obsazení. Je to spíše novodobý trend,“ dodávájí oba interpreti. Koncert začíná v 17 hodin.
Filharmonie Hradec Králové na říjen pro své příznivce přichystala čtyři koncerty. Sál filharmonie v neděli 10. října přivítá varhaníka Jaroslava Tůmu. Tématem budou skladby Johanna Sebastiana Bacha, jemu připisované a jeho jménem inspirované. Koncert je součástí Orlicko-kladského varhanního festivalu. V rámci posledního koncertu sedmadvacátého ročníku festivalu Jazz Goes to Town zahraje FHK s Markem Ivanovićem ve svém sále v sobotu 16. října. Zaznějí skladby Petera Grahama, Michala Nejtka a Heinera Goebbelse. O týden později se FHK zúčastní Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci, konkrétně v kostele Panny Marie Sněžné. Orchestr bude řídit Jaromír Michael Krygel a na programu budou meditace pro housle a smyčcový orchestr Vientuļais eņģelis Pēterise Vaskse a Mše Vincenza Belliniho. Sólisty večera budou houslista Roman Patočka, sopranistka Lucie Vagenknechtová, mezzosopranistka Barbora de Nunes-Cambraia, tenorista Jaroslav Březina a basista Martin Gurbaľ. Dále vystoupí smíšený pěvecký sbor Ars Brunensis. Sál Filharmonie Hradec Králové bude 28. října hostit Slavnostní koncert ke dni vzniku samostatného československého státu. Hudební večer bude složen výhradně ze skladeb Antonína Dvořáka. Sólo v jeho Houslovém koncertu zahraje Jan Fišer. Dirigovat bude Kaspar Zehnder. Projekt je součástí Hradeckého memoriálu a projektu Total Peace.
Na kubánsko-americkou sopranistku Lisette Oropesu se pražské publikum těšilo už v dubnu. Z důvodu koronavirové krize byl však koncert zrušen. Podařilo se ale najít náhradní termín, a tak pěvkyně vystoupí ve Smetanově síni po boku vyhledávaného klavíristy Rubéna Fernándeze Aguirra v úterý 5. října v 19:30 hodin. Lisette Oropesa je častým hostem v Metropolitní opeře v New Yorku, milánské La Scale, Pařížské národní opeře, ve Vídeňské státní opeře a v dalších operních stáncích. V nedávné době zpívala dvě Verdiho Traviaty – v Bavorské státní opeře v Mnichově a také v Aréně ve Veroně ve slavné inscenaci Franca Zeffirelliho. Organizátoři zvou i na další koncert: v neděli 5. prosince v 19:30 hodin přivítá Dvořákova síň Rudolfina peruánského tenoristu Juana Diega Flóreze, kterého na klavír doprovodí českému publiku také známý Vincenzo Scalera.
Pořadatelé Mezinárodního hudebního festivalu J. C. F. Fischera naplánovali na pátek 1. října poslední koncert letošního ročníku. Ten se bude konat v koncertním sále Pluhova domu v Horním Slavkově od 18:30 hodin a v programu s názvem Tři skladatelé, pět světů tam vystoupí soubor Ensemble Inégal se svým uměleckým vedoucím Adamem Viktorou. Na koncertě zaznějí skladby jmenovce festivalu Johanna Caspara Ferdinanda Fischera, Jana Dismase Zelenky a Georga Friedricha Händela. Sólových pěveckých partů se ujmou sopranistky Gabriela Eibenová a Lenka Cafourková, altistka Petra Noskaiová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka. Festival letos od července uvedl v karlovarském regionu osm koncertů a dosud na nich vystoupili sopranistka Olga Jelínková, varhanice Michaela Káčerková, Komorní orchestr Karlovarských symfoniků pod vedením dirigentů Marka Štilce a Vojtěcha Spurného, harfistka Barbora Plachá, Ensemble 18+, varhaník Karel Martínek s houslistkou Ludmilou Pavlovou, cembalista Martin Hroch s houslistkou Ivou Kramperovou, Orchestrina Pangea či Capella Regia Praha.