AktuálněPlus


úterý, 08 leden 2019 06:47

Karlovy Vary jsou možná o krok blíž ke koncertnímu sálu

O krok blíž k dlouho chystané rekonstrukci jsou Císařské lázně v Karlových Varech. Kraj získal stavební povolení na rekonstrukci, které nabude právní moci tento týden. Současně nikdo nepodal stížnost proti zrušení původního výběrového řízení na rekonstrukci, hejtmanství tak brzy bude moci vyhlásit novou soutěž. Podle dohody kraj Císařské lázně opraví tak, jak jsou, a Karlovy Vary pak do jejich atria vestaví sál pro Karlovarský symfonický orchestr, pokud s tím budou souhlasit památkáři. Kraj koncem loňského roku zrušil zadávací řízení na přestavbu památky, které v roce 2016 vyhlásilo minulé vedení regionu, protože tendr porušoval zákon o veřejných zakázkách. Investiční záměr revitalizace Císařských lázní už před časem schválilo ministerstvo kultury. Kraj díky tomu získá na obnovu objektu 250 milionů korun. Finanční podporu také deklarovalo nové vedení města Karlovy Vary. Samotná rekonstrukce má stát kolem 600 milionů korun a mohla by začít v létě začít. Osud koncertního sálu je ale zatím nejasný. Záměr na jeho vestavbu zatím narážel na odmítavý postoj památkářů. Všechny dosavadní návrhy totiž počítaly se zásahem do bývalých koupelen Císařských lázní. Ty jsou ale z pohledu památkové péče jedním z nejcennějších prvků stavby. Císařské lázně jsou památkově chráněným objektem už od roku 1958. V rámci Lázeňského trojúhelníku se Císařské lázně jako součást historického centra Karlových Varů dostaly na Indikativní seznam lokalit nejvýznamnějších památek České republiky světového dědictví UNESCO.


pondělí, 07 leden 2019 19:23

Pražští symfonikové jsou v Japonsku

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK měl dnes koncert v proslulé tokijské síni Suntory Hall. Za řízení šéfdirigenta Pietariho Inkinena zazněla Čajkovského Pátá symfonie a Brahmsův Houslový koncert. Jako sólista je s Pražskými symfoniky na zájezdu v Japonsku Daishin Kashimoto, jeden ze tří koncertních mistrů Berlínských filharmoniků. Vystoupil s orchestrem FOK před vánočními svátky také v Praze. Koncert v Tokiu byl druhým během třítýdenní šňůry, při níž Pražští symfonikové zavítají celkem do sedmi měst – mimo jiné ještě do Sappora a Nagasaki – a odehrají víc než desítku koncertů. Při prvním z nich v Jokohamě zazněla už Dvořákova Novosvětská symfonie. I na programech dalších večerů jsou vedle Čajkovského a Brahmsových děl a vedle Mendelssohnova Houslového koncertu samozřejmě také skladby českých autorů, včetně Slovanských tanců. Dojde rovněž na celou Smetanovu Mou vlast. V Japonsku je orchestr do 21. ledna. Po návratu z turné zahraje pak v Praze na samém konci měsíce v abonentních programech s Albrechtem Mayerem, dalším známým členem Berlínských filharmoniků, a to Hobojový koncert Ralpha Vaughana Williamse a Náhrobek Couperinův od Maurice Ravela v úpravě pro hoboj a smyčce. Řídí šéfdirigent Pietari Inkinen, který potom na únor připravuje pro abonentní koncerty díla Dmitrije Šostakoviče a Bohuslava Martinů.


pondělí, 07 leden 2019 18:37

Janáčkův festival nabídne přes 30 koncertů

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahájí letošní Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Úvodní koncert bude řídit Kristjan Järvi, nejmladší člen slavného dirigentského klanu. S rozhlasovými symfoniky, kteří jsou rezidenčním tělesem ostravské přehlídky, nabídne skladby Sergeje Prokofjeva, Sergeje Rachmaninova a Janáčkovu Sinfonietta. Závěr festivalu pak bude patřit výhradně vokálně-instrumentálním skladbám českých autorů. Jubilujícího Milana Báchorka připomene jeho Hukvaldská poéma, Dvořákův Žalm zazní vůbec poprvé a Smetanova Česká píseň po 35 letech. Festival začne koncem května, potrvá pět týdnů a nabídne přes tři desítky koncertů, které se budou konat v Ostravě, Hukvaldech a dalších deseti městech v okolí. Diváky zavedou jak do koncertních síní, tak do zámku, hornického muzea, rozhlasového studia, kostelů i pod širé nebe. Na programu budou samozřejmě díla Leoše Janáčka, ale také skladby jiných českých i světových autorů. Dramaturgie chystá například sedm symfonických, pět komorních a tři varhanní koncerty, dva klavírní a dva houslové recitály, dva vokálně instrumentální koncerty, tradiční Den slezských varhan a také jazzový podvečer. Chybět nebude ani tradiční nedělní matiné s brunchem nebo hudební nocturno, které bude tentokrát ve španělských rytmech. Mezi interprety, kteří přijali pozvání, jsou třeba klavíristé Sergei Babayan a Tomáš Kačo, houslisté Isabelle Faustová, Renaud Capuçon, Milan Paľa a Ivan Ženatý, filharmonici z Toulouse nebo kytarista a umělecký ředitel JazzFestu Brno Vilém Spilka.


pondělí, 07 leden 2019 07:30

Zlín chystá Schelomo Ernesta Blocha

Zřídka uváděnou Hebrejskou rapsodii pro violoncello a orchestr Schelomo Ernesta Blocha zařadila do svého abonentního cyklu zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. Sólového partu se ujme Petr Nouzovský. Blochovo hudební vyjadřování zásadně ovlivnil vlastní židovský původ, ostatně typických židovských intonací a rytmů je možné si povšimnout v celé řadě jeho dalších kompozic. Schelomo je poslední z volného cyklu jeho skladeb s židovskou tématikou, dokončil ji v roce 1916 před svým odjezdem do Ameriky. Violoncellu v ní autor svěřil hlas krále Šalamouna. Koncert má ale jinak nosnou linii, která se vine ke jménu Clauda Debussyho. Jeho hudební mluva byla Ernestu Blochovi velmi blízká, což dokládá nejen dochovaná korespondence obou skladatelů, ale především jejich několikerá vzájemná setkání. Úvodem proto zazní jedna z Debussyho nejslavnějších skladeb, Preludium k Faunovu odpoledni. Vzniklo v roce 1894 podle básně francouzského symbolisty Stéphana Mallarmého a už při  premiéře zaznamenalo u publika nebývalý ohlas. V hudbě Clauda Debussyho zpočátku nacházel inspiraci také Bohuslav Martinů. Rodák z Poličky zkomponoval kromě jiného celkem šest symfonií a v pořadí čtvrtá je mnohými považována za vůbec nejradostnější. Vzhledem k tomu, že vznikala na sklonku Druhé světové války, lze její živý charakter interpretovat jako odraz skladatelova pozitivního duševního stavu souvisejícího s vyhlášením německé kapitulace. Filharmonii Bohuslava Martinů povede její hlavní hostující dirigent Leoš Svárovský.


neděle, 06 leden 2019 10:51

Tříkrálové "Rybovky"

Vánoce se pomalu chýlí ke konci. Právě dnešní svátek Tří králů je podle liturgie dvanáctým dnem Vánoc a fakticky jím toto období vrcholí a končí. A proto dnes na mnoha místech ještě zaznějí sváteční koncerty, často s Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby na programu. V Praze to bude například velkolepé odpolední představení na Staroměstském náměstí. Rybovka tam zazní od 16 hodin u příležitosti Tříkrálové sbírky Arcidiecézní Charity Praha. Dirigent Jan Rezek povede Svatojakubský orchestr a Svatojakubský sbor, ke kterému se přidají ještě Strahovský chrámový sbor, Karlovarský pěvecký sbor, Vysokoškolský umělecký soubor UK, Magistrae Raconenses Pěvecký sbor ČVUT. Sólových partů se ujmou Lucie Silkenová, Lenka Šmídová, Martin Slavík a Luděk Vele. Koncertu bude předcházet průvod Tří králů na velbloudech, který vyjde v 15 hodin z Malostranského náměstí, a bude pokračovat přes Karlův most, Karlovu ulici, Malé náměstí až na Staroměstské náměstí. Tříkrálovou Rybovku připravili také jinde v republice. Od 16:30 hodin zazní třeba v Chrámu Vzkříšení Páně ve Slavkově u Brna v podání komorního orchestru Collegium magistrorum Mikulov, Pěveckého sdružení Vítězslava Nováka Znojmo a Smíšeného pěveckého sboru Karla Němečka z Moravského Krumlova. Koncert bude dirigovat Sébastien Bagnoud a zazní na něm také Mannheimská symfonie Jana Václava Stamice a Koncert pro trubku a orchestr Giuseppe Torelliho. Od  17 hodin se také koná tradiční koncert s Rybovou mší vánoční v kostele Narození Panny Marie v Mnichovicích a od 18 hodin Rybovku chystá Ladův kraj, zazní v Kostele svatého Prokopa v Čestlicích. Zřejmě posledním provedením letošních Vánoc pak bude koncert v samotném rodišti Jakuba Jana Ryby, v Rožmitále pod Třemšínem. Zpěváci a hudebníci z Rožmitálu ji provedou na úplný závěr vánočního období, příští neděli na svátek Křtu Páně v kostele Nejsvětější Trojice v Čimelicích.


neděle, 06 leden 2019 07:28

České doteky hudby uzavře SOČR s cellistkou Camille Thomas

Sólistkou Dvořákova Koncertu h moll, který milují violoncellisté po celém světě, je dnes večer při závěru dvacátého ročníku festivalu České doteky hudby v Obecním domě v Praze Camille Thomas. Hru mladé francouzsko-belgické hudebnice, mezinárodního objevu roku 2014, charakterizují kritici jako magickou, přesvědčivou, půvabnou, vitální a optimistickou. V české metropoli hraje poprvé. Program večera, který je svěřen Symfonickému orchestru Českého rozhlasu a mladému dirigentu Marku Šedivému, je kompletně český – v úvodu zazní Symfonický prolog od Jiřího Pauera a jako finále pak Sinfonietta, v níž Leoš Janáček zvěčnil radost ze svobody, která přišla v roce 1918 se vznikem Československa. Podnětem k Sinfoniettě byl skladateli v roce 1926 chystaný Všesokolský slet a výzva, aby jako zdravici pro národní tělovýchovnou organizaci zkomponoval nové fanfáry. Nakonec však vznikla celá velká, originální, kontrastní a barvitá koncertní skladba, lyricky rozezpívaná i rytmicky bouřící. I Sinfonietta potvrzuje, že Janáčkova pozdní hudba je mladická, moderní, vzrušující.


sobota, 05 leden 2019 12:01

Prodaná nevěsta s hnojem, traktorem a pašíkem ve streamu

Smetanovu Prodanou nevěstu v nové inscenaci Bavorské státní opery je možné v neděli večer sledovat live na internetu na STAATSOPER.TV. Českou komickou operu hranou v němčině nastudoval v Mnichově před vánočními svátky šéfdirigent a hudební ředitel Velšské národní opery Tomáš Hanus, který se s tímto dílem setkal jako spolutvůrce vůbec poprvé. Režii má David Bösch a autorem scény je Patrick Bannwart. Příběh, zde perzifláž s trochu obhroublou situační komikou, ale v hudbě i s lyrickými místy, je zasazen do současné vesnice. Jevišti vévodí obrovská hromada hnoje a prohání se po něm nejen funkční traktor, ale také živý pašík. Mařenku zpívá mladá italská sopranistka Selene Zanetti, nejprve působící v Operním studiu a od této sezóny už členka souboru. Kecala hraje rakouský pěvec Günther Groissböck, host Metropolitní opery a dalších světových divadel, Jeníkem je slovenský tenorista Pavol Breslik s již podobně bohatou mezinárodní kariérou. Po sérii vánočních představení, která 6. ledna končí, se Prodaná nevěsta vrátí na jeviště Bavorské státní opery 19. července při festivalu Münchner Opernfestspiele. Stream nedělního mnichovského představení bude nyní k vidění od 18:00 na adrese https://www.staatsoper.de/tv.html?no_cache=1.


sobota, 05 leden 2019 07:30

Baletní Re-start na Nové scéně

Re-start 2019 – to je komponovaný večer jednoaktových baletů, které chystá na středu 9. ledna Pražský komorní balet a Balet Praha Junior Tanečního centra Praha. Představení bude originální kolekcí choreografií Lidie Wos, Samuela Delvauxe, Jiřího Pokorného a Marka Svobodníka a soubory ho uvedou na Nové scéně Národního divadla. Večer otevře inscenace „Svět sedmikrásek“ Jiřího Pokorného byla zatím uvedena pouze jedinkrát loni v dubnu. Následuje „Intimate Spaces/Důvěrná místa“ z pera belgického choreografa Samuela Delvauxe, které oslavuje známého hudebního skladatele Leoše Janáčka a velmi abstraktně se dotýká bolestného vztahu umělce, tak velmi citlivého na „ženskou inspiraci“ všude kolem. Třetí je světová premiéra skandinávské choreografky se slovanskými kořeny Lidie Wos s názvem „A New Beginning/Nový začátek“. Autorka postavila šest mladých tanečníků z Baletu Praha Junior před hromadu starých kufrů a dala jim nelehký úkol – v neustálém pohybu odvyprávět, co všechno může kufr na jevišti evokovat. A večer pak uzavře „Chvilka POEzie“, taneční horor na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran. Choreograf Marek Svobodník její koncept transponoval do černé grotesky, komiksu i situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení.


pátek, 04 leden 2019 07:14

Tříkrálový koncert a Vánoce podle Respighiho

Podruhé v několika málo týdnech zazní v Praze zřídka slýchaná vánoční skladba Lauda per la Nativitá del Signore od Ottorina Respighiho. Spolu s vánoční hudbou italské renesance ji má na programu Tříkrálového koncertu v neděli 6. ledna večer v kostele U Salvátora za řízení Vojtěcha Jouzy komorní pěvecký sbor En Arché a orchestr Camerata 2018. Pastorálně, klidně a svátečně vyznívající kantáta, Chvalozpěv k Narození Páně, naplněná reminiscencemi na renesanční a barokní hudbu i na gregoriánský chorál a uplatňující archaicky znějící doprovod s převahou dřevěných dechových nástrojů, vznikla v letech 1928 až 1930 na text františkána Jacopona da Todi ze 13. století. Respighi skladbu nazval osobním vánočním přáním světu. V jejím nadcházejícím uvedení spoluúčinkují pěvci Alena Hellerová, Marta Fadljevičová a Aleš Voráček. Komorní sbor En Arché založil Vojtěch Jouza v roce 1995. Jeho členy jsou amatérští zpěváci, které spojuje nadšení pro krásnou hudbu různých stylových období, zejména pro hudbu duchovní. Respighi je jedním z představitelů hudebního neoklasicismu 20. století. Jako muzikolog se ostatně věnoval studiu italské hudby 16. a 17. století a zasloužil se o publikování a provedení skladeb Claudia Monteverdiho, Antonia Vivaldiho a Benedetta Marcella. Transkriboval rovněž do moderní notace gregoriánský chorál. Vánoční příběh vypráví ústy pastýřů, andělů a Panny Marie. V prosinci u nás neznámé dílo jako dramaturgický objev už uvedl se svým sborem Lukáš Vasilek. Reflexi koncertu přinesla KlasikaPlus v článku Vánoce s Pražským filharmonickým sborem.


čtvrtek, 03 leden 2019 17:30

Houslista Milan Paľa a jeho projekt Cantus Moraviae

Původem slovenský hudebník Milan Paľa vystoupí 22. ledna v Sále Milosrdných bratří v Brně. Zazní skladby Miloslava Ištvana, Pavla Maria Slezáka, Víta Zouhara a Pavla Nováka Zemka. Koncert se koná v rámci projektu Cantus Moraviae, který v sérii CD postupně zmapuje hudbu moravských skladatelů pro sólové housle či violu. Recitál bude spojen s představením prvního disku z této série chystané vydavatelstvím Pavlik Records. Milan Paľa má ve své diskografii už řadu jedinečných titulů, mimo jiné také antologii slovenské tvorby pro sólové housle, díky které získal v roce 2009 Cenu Ľudovíta Rajtera udělovanou Hudobným centrem a určenou pro mladé osobnosti slovenské hudby. V roce 2014 obdržel pak Cenu ministra kultury Slovenské republiky. Milan Paľa, absolvent Konzervatoře J. L. Belly v Banské Bystrici, Univerzity hudby a dramatického umění ve Vídni a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, je vyhledávaným interpretem při uvádění nových děl a pravidelným hostem významných festivalů soudobé hudby. Naposledy na podzim roku 2018 tak zaujal na festivalu Hudební fórum Hradec Králové provedením Houslového koncertu Pascala Dusapina, komponovaného v roce 2011 a nazvaného Aufgang (Stoupání) – díla, jehož skrytým námětem je světlo jako protiklad temnoty, světlo jako paprsek naděje. Reflexi Paľova tehdejšího výrazného vystoupení přinesla KlasikaPlus v článku Světlo jako téma koncertu. Současný francouzský skladatel psal dílo s myšlenkou na symboliku pohybu vzhůru, povstávání, tedy určitě i s myšlenkou na metaforu - zbavování se sklíčenosti. 


čtvrtek, 03 leden 2019 07:52

PKF-Prague Philharmonia doprovází pěvce

Těsně před vánočními svátky se orchestr PKF-Prague Philharmonia podílel v Královské opeře v Muscatu, metropoli Ománu na pobřeží Indického oceánu, na třech představeních Opery na ledě – projektu kombinujícího krasobruslařské a pěvecké umění. Hlavními protagonisty byli za sportovce mistři světa Meryl Davis a Charlie White a za umělce rakouský barytonista Markus Werba. V Praze těleso 15. ledna na svém abonentním koncertě za řízení šéfdirigenta Emmanuela Villauma doprovodí v Rudolfinu americkou sopranistku Ailyn Pérez, která připravuje árie z oper Kathrin, Zázrak Heliany a Mrtvé město od Ericha Wolfganga Korngolda a pak Čtyři poslední písně Richarda Strausse. V únoru bude PKF-Prague Philharmonia doprovázet na turné po Německu Jonase Kaufmanna. Árie z francouzských a italských oper bude světoznámý tenorista zpívat 7. února v sále Filharmonie v Berlíně a pak postupně v Alte Oper ve Frankfurtu nad Mohanem, v mnichovském sále Gasteig a v Kongresovém centru v Hannoveru. Dirigentem je Emmanuel Villaume. V neděli 3. března se potom koná v Praze operní galakoncert, jehož protagonisty jsou ruská sopranistka Marina Shaguch a hvězdný basista Ildar Abdrazakov, její krajan. Na programu budou Giuseppe Verdi, Gioacchino Rossini, Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Rachmaninov a Nikolaj Rimskij-Korsakov. Orchestr PKF - Prague Philharmonia zde bude opět doprovázet, dirigentem je pro tu příležitost Alexander Khaidrava.


středa, 02 leden 2019 07:31

Před 20 lety zemřel Rolf Liebermann

Je to právě dvacet let, kdy v Paříži zemřel Rolf Liebermann - hudební skladatel, dirigent, manažer a organizátor hudebního života, rodák z Curychu. Bylo mu 88 let. Sám se autorsky věnoval nejen klasické hudbě, ale i různým jiným stylům, nevyjímaje třeba šanson. Na svém kontě má na tři desítky skladeb včetně pěti oper nebo úspěšného koncertu pro jazzband a symfonický orchestr. Hlavně se ale zasloužil o rozvoj opery. Skoro tři desetiletí vedl dva operní domy, napřed v letech 1959 až 1972 a znovu pak mezi lety 1985 až 1988 Hamburskou státní operu a mezitím, v letech 1973 až 1980 byl uměleckým šéfem Pařížské opery. Jen během svého působení v Hamburku objednal dvacet čtyři nových oper, včetně Die Teufel von Loudun od Krzysztofa Pendereckého nebo Der Prinz von Homburg od Hanse Wernera Henzeho. Také přesvědčil Oliviera Messiaena, aby napsal operu Svatý František z Assisi. Podporoval mladé pěvce, mimo jiné Placida Dominga nebo Mirellu Freni na začátku jejich kariér. Na sklonku života pak byl Rolf Liebermann prezidentem Fedory, evropské asociace, která sdružuje operní nadace a další společnosti podporující operní domy v nejvýznamnějších evropských městech. 


středa, 02 leden 2019 06:35

České doteky hudby nabídnou ještě klasiku, tango a symfonický jazz

Festival České doteky hudby má před sebou ještě čtyři koncerty. Nejbližší se koná 3. ledna na Novoměstské radnici a setkají se na něm čeští a slovenští umělci. Mucha Quartet je mladý bratislavský soubor, který přednese Bartókovy Rumunské tance a Smyčcový kvartet „V uherském stylu“ od Jána Levoslava Belly. Společně s hobojistou Vilémem Veverkou a harfistkou Kateřinou Englichovou pak zahrají lyrický sextet Hrubínovské proměny od Otomara Kvěcha z roku 1999. O den později v Kongresovém centru vystoupí Escualo Quintet s tanečníky. Premiéru tam bude mít jejich projekt Tajemství anděla koncipovaný ve stylu argentinského tanga. Je kombinací tanečních hudebních stylů a koncertního tanga nueva, které je syntézou temperamentního jihoamerického folklóru, klasické hudby a jazzu. Zazní skladby klasika tohoto žánru Astora Piazzolly, ale zastoupeni budou také Roberto Firpo, Aníbal Troilo, Osvaldo Pugliese, Francisco Canaro, Camilo Caller a Lalo Schifrin. Na 5. ledna ohlásil festival České doteky hudby do Kongresového centra koncert Komorní filharmonie Pardubice dirigované Janem Kučerou. V symfonickém aranžmá písní Dana Bárty spoluúčinkuje jazzová kapela Ilustratosphere vedená Robertem Balzarem. Dvacátý ročník Českých doteků hudby uzavře pak 6. ledna v Obecním domě Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Markem Šedivým a s violoncellistkou Camille Thomasovou, novou tváří mezinárodní hudební scény, vítězkou soutěže New Talent pořádané Evropskou vysílací unií. Ve Francii se tato interpretka stala „nováčkem roku 2014“. Večer připomene dílo Jiřího Pauera a pak nechá zaznít dvě stálice české klasiky – Dvořákův Violoncellový koncert a Janáčkovu Sinfoniettu.


úterý, 01 leden 2019 08:52

Varhanní hudba u svatého Jakuba

Slavnostní hudba pro žestě, varhany a tympány se rozezní při Novoročním koncertě v bazilice svatého Jakuba na pražském Starém Městě. Tamní titulární varhanice Irena Chřibková připravila na odpoledne díla Marc-Antoine Charpentiera, Pavla Josefa Vejvanovského, Johanna Sebastiana Bacha, Claudia Monteverdiho, Louise-Claude Daquina, Césara Francka, Josefa Suka, Alexandra Guilmanta, Fernanda de la Tombelle a Georga Friedricha Händela, včetně finále z jeho Hudby k ohňostroji. Spoluúčinkují Jan Verner, Petr Cibulka, Zdeněk Thuma, Martin Homolka, Jiří Genrt a Josef Fousek. Svatojakubské varhany jsou největšími v Praze a po nástroji u sv. Mořice v Olomouci  druhými největšími v republice. Základ se váže k počátku osmnáctého století, k varhanáři Abrahamu Starkovi z Lokte - a varhany díky tomu mají svou jedinečnost - široký fundament, velmi znělý horní stroj, mohutné mixtury. První přestavba se uskutečnila roku 1754, další v druhé polovině 19. století… a romantizační proces pokračoval v roce 1906. Zásadní zásah do stále ještě hodně barokních varhan nastal v roce 1941 podle návrhu varhaníka Bedřicha Antonína Wiedermanna. V roce 1956 začal nicméně dalšími úpravami opětovný návrat k baroknímu schématu. A na počátku 80. let pak závod Varhany Krnov obnovil původní Starkovy hlasy, ale ponechal i mnohé zajímavé romantické barvy. Nástroj tak má dnes čtyři manuály, 91 znějících rejstříků a 8277 píšťal a od roku 2011 navíc výrazně technologicky modernizovaný hrací stůl. 


úterý, 01 leden 2019 07:44

Novoroční koncert z Vídně v televizi i v rozhlase

Česká televize jako jedna z mnoha desítek televizí po celém světě vysílá v přímém přenosu Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků. Přímý přenos tradičně zprostředkovává i Český rozhlas. Koncert ve Zlatém sálu Spolku přátel hudby začíná pětačtyřicet minut před polednem. Poprvé diriguje tento program Christian Thielemann, šéfdirigent drážďanského orchestru Staatskapelle Dresden. Pod jeho taktovkou filharmonikové hrají vedle obvyklých děl – především oblíbených melodií dynastie Straussů – také několik skladeb, které se v Novoročním koncertu objevily poprvé. Mimo jiné jde o Schönfeldský pochod rakouského skladatele Carla Michaela Ziehrera, Express polku Johanna Strausse mladšího nebo valčík Entr'acte Valse od Josefa Hellmesbergera. V choreografii Andreje Kajdanovského spoluúčinkuje balet Vídeňské státní opery. Tradiční přídavky zůstávají - bývá to valčík Na krásném modrém Dunaji od Johanna Strausse mladšího, kterému zpravidla předchází dirigentovo novoroční přání posluchačům, a za doprovodu rytmicky tleskajícího obecenstva zaznívá také Radeckého pochod, který složil Johann Strauss otec. Vídeňský Novoroční koncert, který má tradici od roku 1939, přenášejí televize do více než 90 zemí. Údajně ho v přímém přenosu sleduje neuvěřitelných 1,3 miliardy posluchačů a další miliony pak v některých z četných repríz.


pondělí, 31 prosinec 2018 10:57

Operní Silvestr v Austrálii deset hodin před Evropou

Výhled na ohňostroje v přístavu a půlnoční party zažívají diváci, kteří získali na poslední den roku vstupenky do Opery v Sydney. Silvestrovské oslavy v nejlidnatějším městě Austrálie přilákají každoročně na milión lidí a výhled prosklenými stěnami světoznámé budovy patří k nejžádanějším. Půlnoc tam nastává o deset hodin dřív než ve střední Evropě, tři hodiny poté, co Nový rok jako první na světě vítá ostrovní stát Samoa v Polynésii. Pro letošek připravila Opera Australia do dvou sálů dva různé programy – Pucciniho Bohému, kterou Gale Edward ve své inscenaci umístil do bohémského prostředí berlínské společnosti třicátých let dvacátého století, a operní gala sestavené především z Verdiho a Pucciniho árií. Opera v Sydney, světově proslulá ikona architektury, je od roku 2007 na seznamu Světového kulturního dědictví UNESCO. Její vizionářská podoba měla trvalý vliv na architekturu druhé poloviny 20. století. Zahrnuje pět sálů, výstavní síň, nahrávací studio a restaurace. Operní sál má 1507 sedadel, v koncertním je 2679 míst. V soutěži na operní budovu zvítězil v roce 1956 mezi více než dvěma sty účastníky návrh v té době nepříliš známého dánského architekta Jørna Utzona. Stavba se protáhla o deset let. První představení se uskutečnilo v září 1973, oficiálně Operu v Sydney otevřela před 45 lety - 20. října 1973 - britská královna.


pondělí, 31 prosinec 2018 06:34

Liberecké divadlo v provizoriu

O dvě premiéry méně nabídne v roce 2019 Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Kvůli výměně topení a klimatizace totiž bude několik měsíců hrát jen na scéně Malého divadla. Přesto nabídne tři operní, dvě baletní a sedm činoherních premiér. Opera na jaře připravuje Verdiho Trubadúra a českou muzikálovou verzi Divotvorného hrnce v úpravě Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Na podzim pak plánuje Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky. Balet na konci března uvede premiéru tanečního dramatu Bouře podle stejnojmenného díla Alexandra Nikolajeviče Ostrovského. Je o ženě, která podvede svého manžela. Druhou novinkou bude v listopadu Sluha dvou pánů na motivy hry Carla Goldoniho.


neděle, 30 prosinec 2018 07:00

Silvestrovská Prodanka s ohňostrojem

Prodanou nevěstou Bedřicha Smetany s přípitkem a ohňostrojem uzavře letošní rok Národní divadlo Brno v nově opraveném Janáčkově divadle. Divácky oblíbená inscenace, která měla premiéru v březnu 2006, začne už v 17 hodin. Režisér Ondřej Havelka přizval ke spolupráci i provazochodce a ke svým nápadům dodává: „Základní inscenační princip není nikterak extravagantní, neboť se přiznám, že nejsem zvláštním příznivcem násilných aktualizací a posunů klasických děl do současnosti. Rozhodně však nejde o obvyklé, říkejme mu ,holubičkové‘ klišé, ke kterému se často uchylují inscenátoři v obavě, aby neposkvrnili tradiční posvátnost nejdůležitější české národní opery. Mým záměrem bylo vytvořit představení, které bude živým, pestrým a hlavně zábavným hudebním divadlem, vždyť koneckonců jde o komickou operu.“ Mařenkou na Silvestra bude Pavla Vykopalová, Jeníkem Peter Berger, Vaškem Ondřej Koplík a Kecalem Jiří Sulženko. Taktovky se ujme Jakub Klecker. V druhé půlce sezóny 2018/19 chystá Janáčkova opera Brno dvě premiéry. 2. února to bude Don Carlos Giuseppe Verdiho v režii Martina Glasera a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka a 14. června se pak režisér David Radok vrátí po předchozím úspěchu k večeru dvou jednoaktovek. Připraví surrealistické Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů o vztazích muže a ženy, kde je současnost konfrontována s reálnou i fiktivní mi­nulostí a postavy se pohybují ve světě představ a snů, a monodrama Lidský hlas Francise Poulenca, které vychází ze hry Jeana Cocteaua a přináší vlastně absurdní až surrealistickou situaci telefonického rozhovoru ženy pomýšlející na sebevraždu. Projekt vzniká v koprodukci s GöteborgsOperan a dirigovat ho bude Marko Ivanović.

 

 


sobota, 29 prosinec 2018 22:17

Prokofjevův balet Romeo a Julie poprvé před 80 lety v Brně

Balet Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva slaví 80 let a vrací se do Brna, kde měl světovou premiéru. 30. prosince 1938 ho poprvé uvedlo brněnské divadlo Na Hradbách, dnešní Mahenovo divadlo, v choreografii Iva Váni Psoty, který sám tančil postavu Romea, jako Julii tehdy obsadil Zoru Šemberovou. Teď se titul vrátí na repertoár Národního divadla Brno v režii Martina Glasera a s choreografií Mária Radačovského a stane se tak už v pořadí sedmým nastudováním tohoto baletu v historii divadla. Premiéru bude mít 8. března v Janáčkově divadle a podle autorů bude inscenace sice klasická obsahem, ale formou se přiblíží víc současnosti, bude rezonovat s dobou i se vkusem dnešního baletního diváka. K výročí světové premiéry také archiv Národního divadla Brno uspořádal internetovou výstavu, kde je k vidění třeba několik fotografií z inscenace, jediný dochovaný kostýmní návrh nebo dobové recenze. Balet Romeo a Julie začal Prokofjev původně psát v roce 1935 na objednávku Kirovova divadla v tehdejším Leningradu. Jeho vedení se ale zaleklo činitelů sovětské komunistické strany a dílo odmítlo. Podobně se tak vzápětí zachovala Moskva. Romea a Julii tak postihl v podstatě podobný osud jako Janáčkovu Její pastorkyni - odmítnuté partitury se ujalo Brno. V Rusku měl balet premiéru až o dva roky později v roce 1940. Dílo na motivy stejnojmenné tragédie Williama Shakespeara se pak stalo jedním z nejhranějších baletů 20. století.


sobota, 29 prosinec 2018 06:30

Filharmonie Brno zahájí rok se slavnými jubilanty

Hudbou slavných jubilantů přivítá Nový rok a zároveň oslaví své 63. narozeniny Filharmonie Brno. Na tradiční Novoroční koncert nabídne hudbu Jacquese Offenbacha, Stanisława Moniuszka a Franze von Suppé, kteří se narodili před dvěma sty lety, a Nikolaje Rimského-Korsakova, který by oslavil 175. narozeniny. Zazní operní a operetní předehry a kromě nich také slavný Violoncellový koncert h moll Antonína Dvořáka. Zahraje ho britský sólista Raphael Wallfisch, shodou okolností učitel violoncellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který bude Novoroční koncert řídit. Stejně jako loni program zazní dvakrát. „To proto, že po odchodu z Janáčkova divadla nezvládneme uspokojit všechny zájemce. Hlediště Stadionu má oproti divadlu přibližně poloviční kapacitu. Všem posluchačům však mohu slíbit, že příští rok už se dočkají Novoročního koncertu ve slavnostním prostředí Janáčkova divadla,“ vysvětluje ředitelka filharmonie Marie Kučerová. Odpolední koncert v 16 hodin zazní ve zkrácené verzi, večerní od 20 hodin pak v plné, tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha a také se slavnostním přípitkem pro všechny.


pátek, 28 prosinec 2018 07:33

ČT art vysílá Bernsteinovu Mši

Česká televize vysílá dnes večer na kulturní stanici ČT art Bernsteinovu Mši. V záznamu scénického uvedení v pražském sále Forum Karlín zpívá a hraje klíčovou roli Kněze - Celebranta Vojtěch Dyk. Vedle dalších sólistů účinkují sbory Czech Ensemble Baroque a Pueri Gaudentes a orchestr B-Side Band, diriguje Oskar Rozsy. Scénografie a režie projektu, který se v tuzemsku s úspěchem hrál v posledních více než dvou letech na mnoha místech, je dílem bratří Cabanů. KlasikaPlus už přinesla v článku Hovory s Bohem, Dykem a se sebou reflexi nedávného pražského představení. - Dnes už legendární Mše, grandiózní, naprosto osobitá a výlučná skladba, něco mezi obřadem, koncertem a divadlem, měla premiéru v roce 1971 při otevření Kennedyho centra ve Washingtonu. Je součástí toho nejlepšího, co ve 20. století v hudbě vzniklo. Polystylové dílo, pobuřující svého času svatokrádežnou scénou kněze tančícího na oltáři, je geniální výpovědí o dané době, jejích duchovních a sociálních vzpourách, proměnách a napětích i o osobním vyrovnáním skladatele s náboženskými tradicemi. Nemilosrdnými průniky profánnosti do liturgického rámce Bernsteinova Mše tradiční křesťany určitě šokovala. Přes veškeré vyhrocené scény je nicméně smířlivě uzavřena zklidněním, povzbuzením a vyjádřením naděje. Radikální je v uplatnění různých hudebních stylů. Bravurně a nekompromisně totiž osciluje mezi klasikou, rockem, jazzem a muzikálem, případně je mísí. Přináší rytmické davové scény, bluesová vyznání, rockově zabarvené pochybnosti, plochy v duchu moderního symfonismu i avantgardní instrumentální meditace, to vše přesně v intencích dramaturgie díla, výrazu a potřeby co nejúčinnější a nejvýstižnější charakteristiky. V letošním roce uplynulo sto let od narození Leonarda Bernsteina. Vynikl jako pianista a jako dirigent -  šéfdirigent Newyorské filharmonie, host u dalších nejlepších orchestrů světa a hvězdný televizní popularizátor vážné hudby, jako interpret, který pomohl v polovině 20. století prosadit do běžného koncertního dění hudbu Gustava Mahlera. Ale stejně tak i jako i skladatel. Vedle Mše a symfonických děl se do dějin hudby zapsal především muzikálem West Side Story. Ten se stal jedním z milníků hudby 20. století především tím, jak jeho autor dokázal jedinečně propojit svět taneční a náročnější hudby. Premiéra se uskutečnila v roce 1957, tehdejší nastudování hned dosáhlo mnoha set repríz. Z roku 1961 je pak filmová podoba oceněná deseti Oscary. Ani po letech tento titul neztratil nic ze své výjimečnosti a může nadále směle konkurovat i všem novějším muzikálům. Od prvního uvedení na Broadwayi se West Side Story hraje nepřetržitě na jevištích celého světa. Mše na ni v mnohém navazuje.


čtvrtek, 27 prosinec 2018 13:05

Derniéra muzikálu Liduschka (Baarová)

Divadlo J. K. Tyla v Plzni 28. prosince hraje naposledy úspěšnou inscenaci původního českého muzikálu Liduschka (Baarová), který měl premiéru před více než dvěma roky. Jeho autory jsou Karel Steigerwald a Jiří Ornest a skladatel Aleš Březina, nejen autor hudby k řadě filmů, ale rovněž dvou komorních oper – Toufar, zpracovávající příběh komunisty umučeného katolického kněze, a předtím Zítra se bude aneb Hra na proces, připomínající osud komunisty popravené političky Milady Horákové. V Plzni hraný provokativní muzikál se sarkastickým nadhledem a s mnoha přesahy, včetně výzvy k národní sebereflexi, zachycuje skutečný osud mimořádně krásné meziválečné české herečky Lídy Baarové, která se zamilovala do esesáka - zapletla se s nacistickým zločincem Goebbelsem. Následky pak nesla po zbytek života; po krátké závratné kariéře, kdy o ní měl zájem i Hollywood, umělecky živořila a skončila v osamění. I když prvotně vymezili Steigerwald s Březinou žánr jako muzikál, ještě blíže měl v režii Romana Meluzína k dadaistické opeře a ke kabaretu. Žánr akcentovali autoři postavami dvou klaunů, průvodců meziválečným Československem, nacistickým Německem i poválečným časem revanše pod vládou jedné strany, komentujících absurdnosti dvacátého století. Dílo se umístilo v anketě Divadelních novin Inscenace roku, Březina byl nominován na Cenu divadelní kritiky za nejlepší hudbu, slovenská herečka a zpěvačka Alžbeta Bartošová se v titulní roli dostala do širší nominace na Cenu Thálie 2016. Všichni autoři byli za předlohu a režijní zpracování inscenace nominováni na Cenu Divadelních novin. V Plzni měla už v listopadu derniéru také muzikálová revue Kdyby 1000 klarinetů autorské dvojice Suchý – Šlitr a poslední reprízy má za sebou také rodinný muzikál Zahrada divů od Stanislava Moši a Zdenka Merty. O všechny tři tituly byl zájem, ale musely uvolnit místo dalším inscenacím.


čtvrtek, 27 prosinec 2018 07:35

Soutěž Josefa Micky už posedmé

Mezinárodní houslová soutěž PhDr. Josefa Micky vstupuje do VII. ročníku a proběhne 22. až 24. března. Zájemci se můžou hlásit až do konce ledna nového roku. Soutěž je určená pro mladé houslisty do 16 let, je jednokolová a bude se konat v prostorách Gymnázia a Hudební školy hl. města Prahy. Porotu povede Václav Hudeček a zasednou v ní primárius Apollon kvarteta Pavel Kudelásek, primárius Panochova kvarteta Jiří Panocha a jeho člen Pavel Zejfart, hudební režisér Českého rozhlasu Milan Puklický, Jiří Fišer z Pražské konzervatoře a Milan Vítek z Oberlin Conservatory of Music v USA. Mezi doporučenou literaturou jsou například skladby Sylvie Bodorové, Petra Ebena, Luboše Fišera, Ilji a Lukáše Hurníka, Otmara Máchy nebo Lukáše Sommera. Speciálně pro sedmý ročník napsal soutěžní skladbu i Jan Kučera. Sestavil sedm variací na lidovou píseň "Teče voda, teče" ve slohu slavných skladatelů pro housle a klavír. Za její nejlepší interpretaci bude udělena cena Via musica ad beatum z.s. ve výši tří tisíc korun. Josef Micka, který dal soutěži jméno, patřil k výjimečným osobnostem české houslové pedagogiky. Byl vynikajícím sólistou, ale od začátku se velkou měrou věnoval i komorní hře. Ve dvacátých letech 20. století založil se svými spolužáky velmi úspěšné kvarteto. Ještě před druhou světovou válkou vystudoval hudební vědu a psychologii na Karlově univerzitě, v roce 1939 se stal profesorem Pražské konzervatoře a současně byl až do roku 1945 členem České filharmonie. Josef Micka vychoval řadu skvělých muzikantů, patří mezi ně třeba Václav Neumann, Petr Messiereur, Petr Škvor, Václav Hudeček, Jiří Panocha, Pavel Zejfart, Magdalena Micková, Eva Bublová nebo Jan Opšitoš a řada dalších. K jeho největším úspěchům pak patří tři soubory, které vychoval a které si získaly slávu u nás i ve světě, Smetanovo, Talichovo a Panochovo kvarteto.


středa, 26 prosinec 2018 18:28

Mobilní zvonohra se rozezní ve Slavonicích

Tucet letošních adventních a vánočních koncertů Pražské mobilní zvonohry uzavře po dnešním vystoupení Radka Rejška v Praze-Radotíně poslední program, naplánovaný na 28. prosince do Slavonic. S varhaníkem, skladatelem, kampanologem a carillonérem Rejškem na něm vystoupí Gildas Delaporte z Nizozemska. Půjde o benefiční koncert pro Mařížský park – místo spojující kulturní a společenské akce s ochranou přírody a krajiny Slavonicka. Maříž je bývalá obec u rakouských hranici na pomezí Moravy a Čech, určená po druhé světové válce v pohraničním pásmu k likvidaci, dnes obývaná chalupáři a známá keramickou dílnou. První zmínky o tamní tvrzi jsou z roku 1372. V 18. století byla přestavěna na zámek, který však komunistický režim nechal odstřelit. Iniciativa obyvatel Slavonic za záchranu parku a torza zámku vznikla v roce 2007. Pražská mobilní zvonohra, dílo zvonaře Petra Rudolfa Manouška objednané Hlavním městem Prahou v rámci projektu Praha 2000 Evropské město kultury, je instalovaná na podvozku kamionu. Má 57 zvonů o hmotnosti od pěti do 860 kilogramů. Váží 12 tun, i s autem téměř 22 tun. Zaznívá na ní klasický vánoční repertoár, ale i populární melodie upravené pro zvony a zvonky. Carillonérské umění je doma především ve Flandrech - v Nizozemsku a severní Belgii. Historické zvonohry tam jsou umístěny ve věžích pomalu v každém městě. Česká mobilní zvonohra je evropským unikátem.


středa, 26 prosinec 2018 07:58

Lukáš Sommer představí autorský recitál v NYC a ve Washingtonu

Skladatel a kytarista Lukáš Sommer představí svůj sólový autorský recitál v New Yorku a ve Washingtonu. 14. ledna zahraje v Bohemian National Hall a o dva dny později vystoupí na Millenium Stage v Kennedy Center for the Performing Arts. Koncert bude možné sledovat i on-line na stránkách Kennedyho centra a na Youtube. A nebude to zdaleka první americká zkušenost, už loni vystoupil s úspěchem v Chicagu, odkud přelétal do indického Dillí - podrobnosti si můžete připomenout v rozhovoru. Čtyřiatřicetiletý Lukáš Sommer si vydobyl pozici výrazné osobnosti mladé skladatelské generace. S Koncertem pro dechový orchestr a bicí nástroje „Monolit“ vyhrál na soutěži Concerto Bohemia a i přes své mládí se už stihl zapsat rovněž do historie Pražského jara. Festival ho oslovil jako nejmladšího autora v historii, výsledkem byl Koncert pro flétnu a orchestr „Letter to father“ v roce 2012. A v roce 2018 mu Pražské jaro uvedlo Koncert pro harfu a orchestr, který napsal pro harfistku Janu Bouškovou. Loni Lukáš Sommer zvítězil také se skladbou „La fine del Tempo“ na prestižní mezinárodní soutěži Concorso Novaro, které předsedá Krzysztof Penderecki. V listopadu s úspěchem uvedl svoji operu Časoplet.


úterý, 25 prosinec 2018 08:37

Čtyři doteky hudby

Ještě čtyři koncerty nabídne do konce roku festival České doteky hudby. Zítra 26. prosince to bude večer věnovaný Edith Piaf a Franku Sinatrovi, kteří se na jednom jevišti se nikdy nesetkali. Koncert sestavený z jejich šansonů a písní doplní ještě melodie Mireille Mathieu, Charlese Aznavoura, Duka Ellingtona, Charlie Parkera a dalších. Zazpívají Radka Fišarová a Tomáš Savka pod taktovkou Kryštofa Marka a v doprovodu akordeonisty Aliksandra Yasinskiho z Běloruska, smyčcového orchestru a kvarteta Jazz 4. Ve čtvrtek na slavnostním koncertě ke 100. výročí vzniku Československa uvede originální Festivalový orchestr České doteky hudby pod vedením Pavla Fischera Serenádu Es dur Josefa Suka a Smyčcovým sextet A dur jeho učitele, mentora i tchána Antonína Dvořáka. Program koncertu 28. prosince sáhne do pokladnice ruských hudebních klenotů a kromě dvou orchestrálních děl nabídne i dva koncerty, Šostakovičův pro klavír, trubku a smyčcový orchestr, ve kterém vystoupí francouzský klavírista Bertrand Giraud a Marek Zvolánek, a Glazunovův pro housle a orchestr, který zahraje řecká houslistka Efi Christodoulou. Jihočeskou filharmonii povede Gudni A. Emilsson. 30. prosince pak patří česko-slovenskému opernímu gala, výběr z oper národních klasiků zazpívají Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Peter Mikuláš. Moravskou filharmonii Olomouc povede Robert Jindra, který je doma v Česku i na Slovensku.


neděle, 23 prosinec 2018 09:34

Tichá noc má 200 let

Jedna z nejslavnějších vánočních písní bude mít zítra 200 let. Tichá noc poprvé zazněla během půlnoční mše 24. prosince 1818 v kostele svatého Mikuláše ve vesničce Oberndorf u Salcburku a jak to tak bývá, stalo se tak náhodou. Vše prý zavinila myš, která vlezla do varhan a porouchala je, takže se z nástroje linuly jen zborcené tóny. Místní pomocný kněz Josef Mohr se proto rychle sešel s mladým učitelem Franzem Gruberem, radili se, jak štědrovečerní mši zachránit i bez varhan a rozhodli se, že složí novou vánoční píseň, která se dá zpívat při kytaře. Mohr napsal text a Gruber hudbu a legendární Stille Nacht skutečně zazněla při své premiéře jen v doprovodu kytary. Koleda se pak během následujících dvou století dočkala překladu do více než tří stovek jazyků a nářečí a Kaple Tiché noci v Oberndorfu je díky tomuto příběhu oblíbeným cílem turistů.


sobota, 22 prosinec 2018 13:20

Collegium 1704 s Vivaldim v Brně, Praze a Drážďanech

Barokní orchestr Collegium 1704 dokončuje turné s Nizozemským komorním sborem a dirigentem Peterem Dijkstrou, při kterém uvádí Bachovo Vánoční oratorium. Dnes mají koncert v Leidenu, v neděli 23. prosince v Amsterdamu. Na konec roku pak soubor, už opět s Václavem Luksem i se sborem Collegium Vocale 1704, ohlásil dva koncerty v tuzemsku. V neděli 30. prosince vystoupí v Mahenově divadle v Brně a o den později, na Silvestra vpodvečer, v pražském Rudolfinu. Po oba dny je na programu nazvaném Benátské nešpory výhradně hudba Antonia Vivaldiho. Není tak známo, že barokní mistr působící v Benátkách vedle brilantních instrumentálních koncertů a vedle oper zanechal rovněž nepřehlédnutelný odkaz v dlouhé řadě duchovních děl. Vivaldiho zhudebnění textů slavnostních žalmů je však jasným dokladem, že stejně dobře jako nástrojové stylizaci rozuměl též lidskému hlasu. Na programu jsou kompozice Domine ad adiuvandum, Dixit Dominus, Magnificat, Confitebor tibi Domine a Gloria. Jejich texty naplnil skladatel nejen krásnou hudbou, ale i hlubokými emocemi. Na Nový rok hostuje Václav Luks se stejným programem a svými soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 v rámci Hudebního mostu Praha – Drážďany v saské metropoli v kostele Annenkirche. Za více než deset let existence si společně vydobyli tak velké mezinárodní renomé, že se v oblasti poučené interpretaci staré hudby řadí po bok předních evropských souborů. Na přelomu ledna a února se tak například vracejí do Státní opery v Hamburku k několika reprízám Monteverdiho opery Il Ritorno d´Ulisse in Patria.


sobota, 22 prosinec 2018 06:50

Nový rok sopranistky Olgy Jelínkové

Novoroční koncert a premiéra – tu budou první dny roku 2019 pro sopranistku Olgu Jelínkovou. Letos se s úspěchem usadila v německém Saarbrückenu, kde hned během podzimu vytvořila například pozoruhodnou Violettu Valéry ve Verdiho Traviatě nebo Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně. (Připomeňte si náš podzimní rozhovor) Teď ji čeká operní novoroční koncert, kde zazpívá zejména áriíe z Offenbachova díla a tak trochu tím oslaví dvou sté výročí skladatelova narození. A na 19. ledna 2019 připravuje novou roli Dircé v Cherubiniho opeře Médea. „Co se Médey týče, bude to zajímavý projekt - kloubí totiž dohromady Medeu Cherubiniho a Medea Senecae Iannise Xenakise,“ říká Olga Jelínková. „Režíruje ji mladý choreograf a bývalý tanečník Demis Volpi, který má i přes svůj nízký věk bohaté zkušenosti s operní režií. Jeho pojetí není tradiční, statické, opera se zpívá ve francouzštině, je podstatně zkrácena a jsou v ní místo recitativů použity mluvené texty Heinera Müllera.“ Největším uměleckým úkolem první poloviny roku 2019 pak bude role Markétky v Gounodově opeře Faust a Markétka. Čeští diváci se můžou na Olgu Jelínkovou těšit v březnu v pražském Stavovském divadle jako na Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně.


pátek, 21 prosinec 2018 08:16

Boušková bude učit i na Royal College of Music

Harfistka Jana Boušková bude na základě vítězství v konkurzu od září 2019 profesorkou vysoké hudební školy Royal College of Music v Londýně. Učiliště sídlící v budově naproti koncertní síni Royal Albert Hall má 840 studentů z šesti desítek zemí světa. Vzdělávací instituci pomohl založit v roce 1882 Prince of Wales, nejstarší syn královny Viktorie, pozdější král Edward VII. Mezi její absolventy patří skladatelé Gustav Holst, Ralph Vaughan Williams a Benjamin Britten, dirigenti Leopold Stokowski, Colin Davis a Roger Norrington, pěvci Joan Sutherland a Thomas Allen, flétnista James Galway a mnohé další osobnosti. Jana Boušková bude nadále vyučovat i na Královské konzervatoři v Bruselu a na Akademii múzických umění v Praze a zůstává první harfistkou České filharmonie, kterou se stala v roce 2005. V roce 1992 vyhrála světovou harfovou soutěž v USA a zvítězila rovněž v Izraeli, na jiné renomované světové soutěži s největší historickou tradicí. Vyhrála také Concours International de Musique de Chambre v Paříži a soutěž Torneo Internazionale di Musica v Itálii. V Česku získala cenu Talent roku 96 a jako jedna z deseti nejvýznamnějších žen České republiky, první interpretka z klasické hudby vůbec, byla vyznamenána cenou Lady Pro. V roce 1999 byla uměleckou ředitelkou VII. světového harfového kongresu, konaného ten rok v Praze.


pátek, 21 prosinec 2018 07:20

Přelom roku s FOKem

Sérii mší „Hej mistře“ Jakuba Jana Ryby obohatí i Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Přímo na hlavní svátek vánoční 25. prosince ji přednese hned dvakrát pod vedením Jaroslava Brycha, v kostele sv. Šimona a Judy od 15 a od 18 hodin. Jako sólisté vystoupí Kateřina Kalvachová, Petra Vondrová, Jaroslav Březina a Michael Kubečka a spolu s nimi Kühnův smíšený sbor. O den později, 26. prosince tam FOK uvede od 16 hodin koncert souboru historické hudby Karmína, který si připravil české i evropské vánoční písně. Bude hrát nejen na moderní nástroje, ale protože každý z členů souboru Karmína ovládá hru na několik historických nástrojů, zazní také krumhorn, volský roh, české křídlo, žaltář, loutna, dudy, vozembouch či fanfrnoch. O průvodní slovo se podělí členové souboru, kteří posluchače seznámí s neobvyklými vánočními tradicemi a zvyky, a to od počátků až po současnost. Nový rok pak zahájí Pražští symfonikové opět v Obecním domě Slovanskými tanci Antonína Dvořáka pod taktovkou Tomáše Braunera.


čtvrtek, 20 prosinec 2018 08:11

Svátky hudby s Rybovkou a také s premiérou

Festival Svátky hudby v Praze – Václav Hudeček a jeho hosté pokračuje dnes večer na Žofíně programem, který předznamenává nadcházející sváteční dny. Zazní Rybova Česká mše vánoční, ale předtím v první polovině koncertu v premiéře ještě Fantazie na Svatováclavský chorál pro housle a smyčce, jejímž autorem je Jiří Kabát. Mladý umělec, jinak violista komorního souboru Pavel Haas Quartet, bude koncert také dirigovat. S Filharmonií Hradec Králové při něm vystoupí Český chlapecký sbor Boni pueri a vedle houslisty Václava Hudečka jako pěvečtí sólisté Michaela Katráková, Michaela Zajmi, Aleš Briscein a Miloš Horák. Uměleckým garantem a zakladatelem festivalu, který počítá už 27. ročník, je Václav Hudeček, který si nejen zve zavedené a známé hudebníky, ale dává současně prostor mladým talentům. Podporu začínajících umělců formou vytváření příležitosti pro jejich vystoupení ve významných koncertních centrech pražské metropole a rovněž pro kontakt a spolupráci s již renomovanými osobnostmi české hudební scény mají Svátky hudby za své nejdůležitější poslání.


čtvrtek, 20 prosinec 2018 07:09

Zahrada – premiéra k 60. výročí Laterny magiky

Laterna magika dnes uzavírá 60. rok své existence novou premiérou. Původní hudbu pro ni složil Jan Šikl. Příběh Zahrady vychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky a ožívají v něm i vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace používá navíc velkoplošné projekce, videomapping, přenosné projektory a vedle tance i tradiční loutkoherectví. Premiéra je 20. a 21. prosince 2018 od 20:00 na Nové scéně Národního divadla. „Naše inscenace nevypráví přesný příběh knihy. Vstupujeme do Zahrady jako dospělí, vracíme se do vzpomínek na tajemná zákoutí a setkání s bytostmi, které ožívaly v naší fantazii, na dobrodružství, která se dala zažít za zrezlou brankou a děravým plotem, k zážitkům, které k nám tehdy přicházely poprvé a my je přijímali s úžasem.“ říká k prvotní inspiraci vedoucí uměleckého souboru, režisér a kostýmní výtvarník v jedné osobě Pavel Knolle. Na přípravě inscenace se podílí stejný tvůrčí tým, který stál za posledním projektem Laterny magiky Cube. Choreografie se ujali David Stránský a Štěpán Pechar, výtvarné stránky Tereza Bartůňková dramaturgie Lukáš Trpišovský (SKUTR) a scény Jan Brejcha a Mikoláš Zika.


středa, 19 prosinec 2018 16:37

Ernst Krenek a jeho opera v Praze po bezmála sto letech

Operou Jonny spielt auf se Ernst Krenek stal na konci dvacátých let dvacátého století na přechodnou dobu jedním z nejznámějších skladatelů. Premiéru měla v únoru 1927 v Lipsku a už v červnu téhož roku se hrála v Novém německém divadle v Praze. Počátkem roku 2019 se dílo do Prahy po dlouhých devíti desetiletích vrátí. Novou inscenaci pod názvem „Jonny vyhrává“ připravují režisér David Drábek a americko-švýcarský dirigent Stefan Lano. Premiéra je ohlášena na 24. ledna. Do hlavních rolí pražské Národní divadlo obsadilo mimo jiné Jonathana Stoughtona, Petru Alvarez ŠimkovouJiřího RajnišeIgora Loškára a Vandu Šípovou. Účinkuje Orchestr a Sbor Státní opery. Hlavními postavami jsou skladatel Max, zpěvačka Anita, houslista Daniello a černošský jazzový muzikant Jonny, který Daniellovi ukradne housle... Opera je jazzem, respektive představou Středoevropanů o americkém swingu, zprostředkovanou tehdy přes Paříž, ovlivněna. Ernst Krenek, někdy také psaný Křenek, se narodil ve Vídni v roce 1900 a zemřel v Americe roku 1991. Jeho otec byl Čech. Nacisté skladatele zařadili mezi představitele zvrhlého umění.


středa, 19 prosinec 2018 12:05

Tři dny s Alfredem Brendelem

Pražské Rudolfinum bude dějištěm třídenního festivalu Hommage à Alfred Brendel. Od 17. do 19. března 2019 se má za účasti sedmaosmdesátiletého rakouského pianisty, rodáka z Loučné nad Desnou na Šumpersku, uskutečnit v české metropoli několik koncertů a vzdělávacích programů. Brendelovy zájmy celoživotně zahrnují nejen hudbu, ale také malířství, literaturu a esejistiku. V Praze povede mistrovský kurz, bude přednášet o interpretaci Mozarta a představí své knihy, které vycházejí v českých překladech. Na jeho pozvání přijede také Mauro Peter, interpret Schubertových písní, a klavírista Helmut Deutsch. Dalším hostem přehlídky bude francouzský komorní soubor Quatuor Diotima, celosvětově uznávaný nejen za interpretaci klasiků, ale ještě víc i za uvádění děl autorů Druhé vídeňské školy a příslušníků avantgardy dvacátého století. Kvarteto založili v roce 1996 absolventi Pařížské konzervatoře. V rámci festivalu zazní v jeho podání souborné provedení smyčcových kvartetů Bély Bartóka a česká premiéra skladby Future Family od Miroslava Srnky. V Londýně žijící pianista Alfred Brendel se po šedesát let soustavně věnoval skladatelům středoevropského prostoru od Bacha přes Schuberta, Liszta až po Schönberga. Jako první na světě nahrál v 50. a 60. letech kompletní Beethovenovo dílo. Zasloužil se o to, že se Schubertovy klavírní sonáty a Schönbergův Klavírní koncert staly součástí běžného repertoáru. Podobně napomohl i některým dílům Franze Liszta. Jako sólista završil svou koncertní kariéru 18. prosince 2008 s Vídeňskými filharmoniky. Pořadatelem minifestivalu k jeho poctě je Mezinárodní institut a festival Prague Music Performance spolu s Českou filharmonií.


středa, 19 prosinec 2018 07:00

V Praze v létě vystoupí legenda filmové hudby Michel Legrand

Festival Prague Proms, pořádaný vždy v létě Českým národním symfonickým orchestrem, bude 25. června 2019 hostit jako dirigenta vlastních skladeb legendárního autora filmové hudby Michela Legranda. Francouzský hudebník se dožívá počátkem nadcházejícího roku 87 let. V Česku vystoupí poprvé. Složil hudbu k více než dvěma stovkám filmů, získal za ni mimo jiné tři Oscary a pět cen Grammy. Výběr z jeho tvorby, pokrývající uplynulé století, zazní ve Smetanově síni Obecního domu.  Legrand je nejen skladatelem, ale také jazzmanem, vynikajícím klavíristou. Stylově vyšel z Arta Tatuma, Oscara Petersona a Duke Ellingtona. Spolupracoval s Milesem Davisem a doprovázel Dizzyho Gillespieho. Na jeho albu Le Grand Jazz se podíleli jazzoví velikáni jako John Coltrane, Bill Evans a Phil Woods. Ve filmové hudbě je počítán mezi velikány typu Nino Roty, Ennia Morriconeho nebo Johna Williamse. Napsal i balety a scénickou hudbu. Pro Prahu chystá Poctu Barbře Streisand s oscarovou hudbou z filmu Yentl a Poctu Steve McQueenovi s hudbou z filmů Le Mans, Lovec nebo Případ Thomase Crowna, za jehož píseň The Windmills Of Your Mind obdržel svého prvního Oscara. Zařadí rovněž melodie ze sportovního dramatu Brianova píseň a z komedie Manželé z roku II. Napsal také například hudbu k filmům Billie zpívá blues a Sympatický dareba. Za svého dlouhého života spolupracoval s umělci napříč žánry - od jazzmanů jako Miles Davis, Quincy Jones nebo Dizzy Gillespie přes Ellu Fitzgerald, Ray Charlese a Kiri Te Kanawu a hvězdy velikosti Franka Sinatry, Neila Diamonda, Arethy Franklin nebo Shirley Bassey až po režiséry Jean-Luc Godarda, Clinta Eastwooda a Roberta Altmana.


úterý, 18 prosinec 2018 07:19

Rekviem s Pražským komorním baletem

Pražský komorní balet připravil na čtvrtek 20. prosince Rekviem za nekonečno - komponovaný večer českých tvůrců, koná se ve velkém sále Městské knihovny v Praze. Skládá se ze tří částí - choreografie Toma Rychetského "Rekviem za nekonečno", která dala název celému večeru, z nového nastudování choreografie „Důvěrná místa“ Belgičana Samuela Delvauxe a úspěšné choreografie Lukáše Timuláka "Prolínání". „Rekviem za nekonečno“ je příběh o hledání odpovědí na otázky, které se vážou k existenci po smrti člověka. „Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něj jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf díla Tomáš Rychetský. Na hudebním podkladu této proslulé skladby pak Rychetský rozpracoval konkrétní lidský osud napříč časem. „Důvěrná místa“ jsou vytvořena na fragmenty z klavírní Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Dílo je jakousi poklonou velkému hudebnímu géniovi, pro kterého byl ženský element vždy sžíravou a věčně nenaplněnou inspirací. Choreografii, která původně vznikla pro soubor Balet Praha Junior v roce 2014, Pražský komorní balet nastudoval u příležitosti devadesátého výročí Janáčkova úmrtí. „Prolínání“ sestavil slovenský choreograf Lukáš Timulák, který před lety vzešel z nizozemské taneční dílny Jiřího Kyliána. Zabývá se v ní prvky, které jsou ve vzájemné závislosti a zároveň permanentním pohybu a které se neustále prolínají – příroda, lidské bytosti a jejich životní prostor. „Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje,“ říká Timulák. Jako hudební doprovod zvolil novou kompozici Henryho Vegy a skladby Ivy Bittové, v nichž je znát vliv lidových písní, ale které zároveň představují vrchol hudebního experimentu.


úterý, 18 prosinec 2018 06:50

Výstava o historii i budoucnosti svatovítských varhan

V Národním technickém muzeu v Praze je ode dneška přístupná výstava, která shrnuje historii, současnost i budoucnost varhan v pražské katedrále sv. Víta. Vznikla u příležitosti národní sbírky na pořízení nového nástroje za zhruba 80 milionů korun, které mají být hotovy na podzim příštího roku. Poprvé pak oficiálně zazní zřejmě na jaře roku 2020. Expozice v NTM připomíná provizorní varhany v době končící dostavby katedrály a následné dlouhodobé úsilí o postavení nástroje nového, mapuje vývoj varhanářského řemesla a fungování královského nástroje. Nové varhany pro katedrálu vyrábí španělská dílna Gerharda Grenzinga. Autorem návrhu je designér Peter Olah, který se inspiroval tvarem "filmových varhan", Panské skály mezi Novým Borem a Kamenickým Šenovem. Součástí prospektu budou i dekorace ze skla dodaného českými sklárnami.


pondělí, 17 prosinec 2018 09:33

Vysočina vánočně i charitativně

Adventní koncerty na podporu nemocných dětí chystá rozhlas i jihlavská ZUŠ. V novoměstské Horácké galerii zahraje 18. prosince Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. Koncert přichystal spolu s Českým rozhlasem Vysočina, který pak jeho záznam odvysílá během Vánoc. Výtěžek je určený určený na vybavení dětského oddělení nemocnice v Novém Městě na Moravě. O den později 19. prosince přichystala vánoční benefiční koncert jihlavská ZUŠ, která patří v regionu k proslulým líhním budoucích muzikantů. Výtěžek z koncertu věnuje malému chlapci, který trpí Merzbacherovou chorobou zasahující centrální nervový systém.


pondělí, 17 prosinec 2018 07:16

SOČR a Liebreich připravili Dvořákovu Šestou

Alexander Liebreich, šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu připravil pro dnešní abonentní večer v Rudolfinu Dvořákovu Šestou symfonii. Po podzimním inauguračním koncertě, na němž mimo jiné dirigoval Janáčkovu rapsodii Taras Bulba, je to další velké dílo českého repertoáru, s kterým se rozhodl vyrovnat. Liebreich preferuje programy, ve kterých se objevuje podnětná, zajímavá a ne nutně ta nejznámější hudba. Novosvětské symfonie a Mé vlasti se od něj tedy asi hned tak nedočkáme, spíše to bude hudba Alexandera von Zemlinského. Dvořákova Šestá není tak často hraná jako jeho navazující poslední tři symfonie. Kompozice z přelomu léta a podzimu roku 1880 je však už skutečně mistrovským opusem v oblasti symfonického žánru, dílem dokonalého stylového souladu všech částí - skladbou s bohatou a zpěvnou melodikou, výrazovou rozmanitostí, rytmickou živostí a také plným a barevným orchestrálním zvukem; skladbou charakteristicky přívětivou a bezkonfliktní, zřetelně inspirovanou českou lidovou hudbou. Zejména stylizace tance furiant ve třetí větě činí ze symfonie přední dílo autorova „slovanského“ období. Pro úvod večera byla vybrána předehra k Rossiniho opeře Lazebník sevillský a na programu je také Mendelssohnův Houslový koncert. Rozhlasoví symfonikové k jeho uvedení pozvali rusko-německou sólistku Alinu Pogostkinu. Mendelssohnův Koncert e moll hrají i vyspělí žáci a mladí studenti. Jak říká Václav Hudeček, je to nicméně dílo, v kterém mohou mnohé ukázat houslisté všech generací – i ti, kteří už jsou umělecky mnohem dál.


neděle, 16 prosinec 2018 06:59

Začínají 20. České doteky hudby

Ve Španělském sále Pražského hradu dnes začíná jubilejní 20. ročník mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby. Zahajovacího koncertu se ujme Státní filharmonie Košice s dirigentem Leošem Svárovským. Zazní Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll Ludwiga van Beethovena a Symfonie č. 9 e moll Antonína Dvořáka. I tento tradiční festival ještě připomene 100. výročí vzniku Československa a 125. výročí světové premiéry Dvořákovy Deváté symfonie, ta se totiž uskutečnila právě 16. prosince v Carnegie Hall v New Yorku. V Beethovenově 3. klavírním koncertu spoluúčinkuje pianista Ivan Klánský, nositel Ceny Antonína Dvořáka za celoživotní dílo, kterou získal v roce 2017. České doteky hudby se konají každoročně na různých místech v Praze. Začátek festivalu je tradičně spjatý s datem narození Ludwiga van Beethovena. Letos nabídne 12 koncertů a pestrou paletu titulů i interpretů. Například v Dvořákově koncertu h moll poprvé v Praze vystoupí mladá francouzsko-belgická violoncellistka Camille Thomasová, soubor Escualo Quintet představí nový projekt Misterio del Ángel nebo zazní česko - slovenské operní gala. Na závěrečném koncertu 6. ledna příštího roku se pak v pražském Obecním domě představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedený Markem Šedivým.  


sobota, 15 prosinec 2018 07:40

Benefice pro varhany

Vánoční atmosféra a podpora varhan, to je poslání sobotního benefičního koncertu ve Dvořákově síni Rudolfina. Ve prospěch Svatovítských varhan ho pořádá nadační fond Bohemian Heritage Fund a vystoupí na něm Český národní symfonický orchestr s hosty. V druhé půlce zazní tradiční Česká mše vánoční "Hej mistře" Jakuba Jana Ryby a v první části několik operních árií Rossiniho, Smetany nebo Delibese, Toccata F Dur pro varhany od Charlese-Marii Widora nebo Serenada Vespertina Pavla Josefa Vejvanovského v podání trumpetistů orchestru v čele s Janem Hasenöhrlem Janem Hykrdou. Za varhany usedne Aleš Bárta a v pěveckých sólech se představí Lucie KaňkováEster PavlůJakub PustinaJan Šťáva. S ČNSO vystoupí i jeho Smíšený sbor. Taktovky se ujme Jan Chalupecký.


pátek, 14 prosinec 2018 07:32

Dvakrát Sergej Rachmaninov

V českých zemích poprvé společně v jeden večer hraje Divadlo F. X. Šaldy dvě jednoaktovky Sergeje Rachmaninova z roku 1906 – opery Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. Dnes večer má inscenace v Liberci první premiéru, v neděli druhou. Za hudebním nastudováním stojí dirigent Martin Doubravský, režisérkou je Linda Keprtová. Vedle Lívie Obručník Vénosové v úloze Francesky da Rimini a vedle kmenových sólistů divadla Dušana Růžičky, Csaby Kotlára a Sergeje Kostova a častěji hostujícího tenoristy Josefa Moravce je v Liberci v ústřední dvojroli Malatesty a Barona obsazen mladý slovenský barytonista Pavol Kubáň. První z nich z oper má základ v příběhu z Dantovy Božské komedie, druhá – psychologická freska zhrouceného vztahu syna a otce, navíc uvedená v české premiéře - vychází ze stejnojmenného dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina. Oba Rachmaninovovy hudební příběhy jsou sondou do nejtemnějších hlubin lidské duše. Liberecké divadlo přichází s objevem – ani jedna z komorních oper třicetiletého skladatele rozhodně nepatří k běžně uváděným titulům světového operního repertoáru.


čtvrtek, 13 prosinec 2018 12:32

V Ostravě poprvé hrají Pucciniho Triptych

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě má ode dneška na repertoáru Pucciniho Triptych – jednoaktové opery Sestra Angelika, Plášť a Gianni Schicchi. Druhá premiéra se koná 15. prosince. Inscenace vznikla v koprodukci s Operou bratislavského Slovenského národního divadla, která už projekt uvedla a byla s ním také loni na podzim v Praze na 13. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2017. Režijní podoba je v obou případech dílem Romana Poláka, režiséra převážně dosud činoherního. Hudebního nastudování Triptychu se v Ostravě ujal Tomáš Brauner, který je od této sezóny šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, ale do Ostravy se pravidelně vrací. Pucciniho Triptych, to jsou tři kontrastní jednoaktové opery v jednom večeru, tři různá společenská prostředí, tři způsoby lásky a umírání. Sestra Angelika se odehrává v klášteře. Drama o nenaplněné mateřské lásce končí sebevraždou a milosrdným vykoupením. Plášť je situován na hausbót kotvící v Paříži na Seině. Milostný trojúhelník vede až k vraždě ze žárlivosti. Sarkastická komedie Gianni Schicchi zachycuje neodolatelnou scénku, při níž je láska k nebožtíkovi jen maskou skrývající touhu získat rodinný majetek. V Divadle Antonína Dvořáka je nyní komplet na repertoáru poprvé. Je v něm obsazeno přes sedmdesát alternujících sólistů. V Ostravě se zatím hrála jen buffa Gianni Schicchi s premiérami v letech 1930 a 1959. Pucciniho Triptych měl světovou premiéru v Metropolitní opeře v New Yorku před sto lety, v prosinci 1918.


čtvrtek, 13 prosinec 2018 11:00

Česká filharmonie s Giovannim Antoninim

Česká filharmonie zahájila novou abonentní řadu C. Taktovky pro veřejnou generálku a následnou trojici koncertů se ode dneška do soboty ujímá italský dirigent Giovanni Antonini, který proslul interpretací děl  baroka a klasicismu s nejlepšími orchestry světa. S filharmoniky nastudoval Předehru C dur „V italském stylu“ Franze Schuberta, „Pražskou" symfonii Wolfganga Amadea Mozarta a Symfonii č. 101 D dur „Hodiny“ Josepha Haydna. Giovanni Antonini se narodil v italském Milanu a  vystudoval hru na příčnou a zobcovou flétnu a stal se uznávaným a vyhledávaným virtuózem. Od roku 1989 je uměleckým vedoucím barokního souboru Il Giardino Armonico, jehož je zakládajícím členem (1985). Toto těleso patří mezi první významné ansámbly, které v Itálii začaly hrát autenticky na  originální dobové nástroje a zavedly tam tak historicky poučenou interpretaci staré hudby. Giovanni Antonini získal několik prestižních ocenění, mimo jiné Ceny Grammy za nejlepší operní nahrávku a za nejlepší klasické album. Určitým mezníkem v jeho kariéře byl rok 2004, kdy ho Sir Simon Rattle pozval, aby dirigoval barokně-klasicistní koncert Berlínských filharmoniků. To přineslo Antoninimu obrovský úspěch a následné příležitosti, například evropské turné s Magdalenou Koženou nebo s Camerata Academica Salzburg a pozvánky od moderních symfonických orchestrů - Gewandhausorchester Leipzig, Tonhalle Orchester Zürich nebo od Španělského národního orchestru


čtvrtek, 13 prosinec 2018 09:11

Romantické večery s Ivo Kahánkem

Romantických večerů v Rudolfinu se po Vánocích ujme sám Ivo Kahánek – cyklus se totiž koná pod jeho záštitou a na pódium v Sukově síni pravidelně přivádí přední komorní hráče a tělesa. Ivo Kahánek zvolil pro dvojici večerů 26. a 27. prosince několik nejoblíbenějších skladeb klavírní literatury, program zahájí slavnou Beethovenovou sonátou c moll op. 13 „Patetická“, následovat bude výběr z Poetických nálad Antonína Dvořáka a uzavřou čtyři Scherza Fryderyka Chopina. „Zvolený repertoár sice není vyloženě vánoční, ale zato jde o velmi krásné a přitom hodnotné skladby. S trochou nadsázky by se dalo říct, že je to příjemný způsob, jak zvednout oči od talíře s cukrovím ke hvězdám…,“ vzkazuje Ivo Kahánek. Poslední letošní koncert řady Romantické večery v Rudolfinu se koná hned o den později 28. prosince. Vystoupí na něm sopranistka Kristýna Kůstková a klavíristka Kateřina Ochmanová.


čtvrtek, 13 prosinec 2018 07:03

Advent s Filharmonií Brno

Adventní a vánoční hudbu připravila pro dnešní večerní koncert v Besedním domě Filharmonie Brno s dirigentem Vojtěchem Spurným. Orchestr dále přizval pětici pěveckých sólistů - Alenu Hellerovou, Evu Benett, Markétu Cukrovou, Václava Čížka a Jaromíra Noska – a sbor Czech Ensemble Baroque Choir s Terezou Válkovou. Na programu jsou tři díla. Jako první zazní Missa pastoralis boemica z pera Josefa Schreiera, kantora v Bílovicích u Uherského Hradiště narozeného před třemi sty lety, známá také jako Moravská mše vánoční „Čuj, Miko, čuj!“ Typická česko-latinská pastorální mše v nářečí z moravského prostředí, po textové i hudební stránce čerpající z valašského folklóru, je napsána kolem roku 1750 a hrála se na českých i moravských katolických kůrech celé století. Pak byla zapomenuta až do 80. let 20. století, kdy se noty nalezly ve sbírce rajhradského kláštera. Jako druhé dílo je na programu Missa pastoralis ex F, pastorální mše Jiřího Ignáce Linka, kantora a ředitele kůru v Bakově nad Jizerou. Odhaduje se, že prostá, ale přesto nápaditá skladba, určená pro vánoční bohoslužby, vznikla před rokem 1785. Linkova hudba osciluje mezi barokním a klasicistním stylem a odráží vlivy italské operní melodiky. Do té doby neobvyklým postupem je závěrečná část latinské mše - českojazyčná pastorela parafrázující koledu Narodil se Kristus Pán. Třetím dílem koncertu je Magnificat Johanna Sebastiana Bacha v původní „vánoční“ verzi z roku 1723, tedy s německými a latinskými vsuvkami doplňujícími liturgický latinský text Mariina chvalozpěvu.


středa, 12 prosinec 2018 12:48

Koncert k partnerství měst Karlovy Vary a Baden-Baden

Karlovarský symfonický orchestr se spojil s orchestrem Philharmonie Baden-Baden a společnými koncerty připomene uzavření partnerství obou měst před dvaceti lety. Za řízení šéfdirigenta KSO Jana Kučery zazní 13. prosince v Česku a 15. prosince v Německu, v domovských městech obou souborů, Brahmsova Druhá a Dvořákova Devátá symfonie zvaná Novosvětská. Ta měla po provedeních v New Yorku a v Londýně kontinentální evropskou a zároveň českou premiéru v karlovarském Poštovním dvoře 20. července 1894. Johannes Brahms a Antonín Dvořák byli přátelé, starší Brahms, žijící a tvořící ve Vídni, velkoryse pomohl českému skladateli v jeho začátcích, když se zasloužil o udělení státní finanční podpory Dvořákovi a když později jeho díla doporučil k vydání berlínskému nakladateli Fritzi Simrockovi. Historie orchestru v Karlových Varech sahá do roku 1835, kdy tam skladatel, houslista a dirigent Josef Labický založil sezonní lázeňský orchestr. O čtyřicet let později se těleso za přispění jeho syna Augusta Labického proměnilo ve stálý symfonický orchestr s všestranným repertoárem. Philharmonie Baden-Baden vznikla v roce 1854. V posledních desetiletích získala mezinárodní renomé, a to i v Číně a arabských zemích. V Baden-Badenu sahají aktivity filharmonie od komorních muzikálů přes pravidelné symfonické koncerty až po události pod širým nebem s několika tisíci diváky.


středa, 12 prosinec 2018 10:46

FOK pozval na Vánoce špičkového houslistu

Za týden má své tradiční Vánoční koncerty Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. 19. a 20. prosince vystoupí v Obecním domě sólista a koncertní mistr Berlínské filharmonie Daishin Kashimoto. Zahraje Třetí houslový koncert Camilla Saint-Saënse. Na programu je také Čajkovského Pátá symfonie a variace na husitský chorál Ladislava Vycpálka s názvem Vzhůru srdce. Večer bude řídit šéfdirigent Pražských symfoniků Pietari Inkinen. „Saint-Saënsův Třetí houslový koncert jsem si vybral proto, že bych byl rád, kdyby se tomuto dílu dostalo většího povědomí publika. Tato krásná, romantická hudba se podle mého názoru výborně hodí k atmosféře Vánoc. Doufám, že z ní budou posluchači nadšeni stejně jako já,“ svěřil se Daishin Kashimoto a dodává: „Do Prahy se těším také na to, že si zahraji pod taktovkou Pietari Inkinena, kterého znám od doby, kdy jsme společně studovali housle u Zakhara Brona. Je to už přes dvacet let! Jako s dirigentem jsem s Pietari Inkinenem poprvé vystoupil před sedmi lety v Japonsku, kam se mimochodem společně znovu podíváme v lednu 2019 v rámci turné Pražských symfoniků.“ Ladislav Vycpálek ve své tvorbě rád kombinoval lidové a duchovní náměty. Své variace na husitské chorály Jezu Kriste, ščedrý kněže a Buoh všemohúcí, které nazval Sursum corda, (česky Vzhůru srdce) napsal v roce 1950, tedy v době, která náboženské tématice rozhodně nepřála. K husitství se ale tehdy česká historie i politika hrdě hlásily jako k národnímu a demokratickému hnutí, a tak mohla mít skladba v orchestrální verzi premiéru v roce skladatelových sedmdesátin, 21. února 1952.


středa, 12 prosinec 2018 06:33

Pražský filharmonický sbor nabídne Duška, Tavenera a Respighiho

Pražský filharmonický sbor zahájí v sobotu 15. prosince svůj sborový cyklus. Nabídne soudobou premiéru, písně druhé poloviny 20. století i neoklasicistní kantátu. V kostele sv. Šimona a Judy vystoupí vedle sboru pod vedením dirigenta Lukáše Vasilka sólisté, sopranistky Jana Sibera a Kateřina Kalvachová, tenorista Martin Šrejma, violoncellista Eduard Šístek a další. V úvodu se představí ve světové premiéře přibližně sedmiminutová vánoční píseň Carmen and cunas na text Jana z Jenštejna, kterou Jan Dušek (1985) vytvořil na objednávku Pražského filharmonického sboru. Následují tři skladby britského skladatele Johna Tavenera (1944-2013), vánoční koleda The Lamb z roku 1982, která má svůj inspirační zdroj ve východní církvi a je slyšitelně spojená i s anglickou sborovou tradicí, As One Who Has Slept hovořící o Ježíšově sestoupení do pekla po ukřižování před vzkříšením a zmrtvýchvstáním a Svjatyj, ryze vokální chvalozpěv využívající neobvyklou kombinaci smíšeného sboru se sólovým violoncellem. Koncert uzavře svátečně vyznívající kantáta Lauda per la Natività del Signore od Ottorina Respighiho (1879-1936), jednoho z předních představitelů hudebního neoklasicismu dvacátého století. Je považována za mimořádnou skladbu naplněnou reminiscencemi na renesanční a barokní hudbu, která bývá v českém prostředí uváděna je zcela výjimečné. Pražský filharmonický sbor pak do Vánoc čeká ještě trojice koncertů v rámci Dnů Bohuslava Martinů. Od příští středy 19. prosince až do pátku vystoupí pod taktovkou Jakuba Hrůši vedle České filharmonie a sólistů Kateřiny Kněžíkové a basisty Jana Martiníka v Dvořákově Te Deum a Honeggerově Vánoční kantátě.