AktuálněPlus


neděle, 18 listopad 2018 08:10

Novoroční Vídeň poprvé s Thielemannem

Poprvé v historii bude tradiční novoroční koncert z Vídně dirigovat Christian Thielemann, šéfdirigent drážďanské Staatskapelle. Pod jeho taktovkou navíc Vídeňští filharmonikové zahrají poprvé i některé netradiční skladby. Na programu tradičně bývají oblíbené melodie dynastie Straussů, Johanna  otce i syna a Eduarda, Franze von Suppé a dalších. Tentokrát ale zazní nejméně šest skladeb, které v historii tohoto asi nejslavnějšího Novoročního programu nemají obdoby, Schönfeldský pochod rakouského skladatele Carla Michaela Ziehrera a vůbec poprvé v podání Vídeňských filharmoniků také Express polka Johanna Strausse mladšího nebo valčík Entr'acte Valse od Josefa Hellmesbergera. Tradičními přídavky bývá valčík Na krásném modrém Dunaji od Johanna Strausse mladšího, kterému zpravidla předchází dirigentovo novoroční přání posluchačům, nebo Radeckého pochod, který složil Johann Strauss otec, a to za doprovodu rytmicky tleskajícího obecenstva. Vídeňský Novoroční koncert přenášejí desítky televizí pro milióny posluchačů do více než 90 zemí. Sehnat vstupenky vyžaduje nejen tučné konto, ale také trochu štěstí, protože lístky se kvůli velkému zájmu losují. K prestiži koncertu přispívá nejen tradice samotného koncertu, ale také místo, kde se koná, Zlatý sál Spolku přátel hudby ve Vídni Musikverein. 6. ledna roku 1870 budovu otvíral císař František Josef I. a varhany instalovali technici firmy Rieger v roce 1907. Zlatý sál je jedním z pěti, proslul svou kvalitní akustikou a je řazen mezi tři nejlepší koncertní prostory světa, společně se sálem Boston´s Symphony Halla v USA a Concertgebouw v Amsterdamu. Novoroční koncert má tradici už od roku 1939, údajně ho v přímém přenosu sleduje neuvěřitelných 1,3 miliardy posluchačů a další miliony pak v některých z četných repríz. Letos 1. ledna 2018 dirigoval Riccardo Muti, loni Gustavo Dudamel z Venezuely, ve svých 35 letech zatím nejmladší dirigent, kterému se této cti dostalo. Dřív to byli například Zubin Mehta, Willi Boskovsky nebo Lorin Maazel. Vůbec první koncert dirigoval Clemens Krauss.


neděle, 18 listopad 2018 07:21

Hudební fórum Hradec Králové představí dvanáct světových autorů

Úterním koncertem začíná Hudební fórum Hradec Králové. Festival současné symfonické tvorby soustavně představuje v českých premiérách výrazná díla světových autorů, uvedená v zahraničí v posledních několika letech. Koná se čtrnáctým rokem a jako vždy jeho koncerty přenáší stanice Vltava Českého rozhlasu, která je spolu s Filharmonií Hradec Králové spolupořadatelem. Od 20. do 27. listopadu se uskuteční čtyři koncerty.  Zahájení patří Filharmonii Hradec Králové, kterou řídí Peter Vrábel. Na programu jsou Mason Bates – pionýr spojení elektronické a orchestrální hudby, v Americe skladatel roku 2018 - a James MacMillan se svým Skotským bestiářem psaným pro nové varhany v sále Filharmonie v Los Angeles. O dva dny později Moravská filharmonie Olomouc zahraje s dirigentem Andreasem Sebastianem Weiserem hudbu, kterou napsali Pascal Dusapin a Einojuhani Rautavaara – od něj to bude 7. symfonie Anděl světla. V sobotu 24. listopadu vystoupí na přehlídce Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Darrellem Angem, uvedou pod názvem „Hvězdy tančí“ díla Johna Harbisona, Thomase Adèse, Johna Adamse, Bernda Aloise Zimmermanna a Aarona Jay Kernise. A v úterý 27. listopadu bude závěrečný večer přehlídky Koncertem pro lidská práva. Zazní na něm kompozice Tigrana Mansurjana, Giji Kančeliho a Michaela Gandolfiho. S hradeckou filharmonií spoluúčinkuje vedle sólistů Královéhradecký dětský sbor Jitro. Řídí šéfdirigent Kaspar Zehnder.


sobota, 17 listopad 2018 12:58

Začínají Dny Bohuslava Martinů

Čtyřiadvacátý ročník Dnů Bohuslava Martinů zahájí v neděli ve Španělském sále Pražského hradu Hudba Hradní stráže a Policie ČR; závěrečným večerem volně koncipované měsíční přehlídky bude pak 19. prosince abonentní koncert České filharmonie, Franka Petera Zimmermanna a Jakuba Hrůši konaný v Rudolfinu. V mezičase se uskuteční devět dalších programů. Na prvním koncertě na Hradčanech s velkým dechovým orchestrem v Polní mši od Martinů vystoupí 18. listopadu Pražský filharmonický sbor. Dále jsou tam na programu díla Josefa Suka, Evžena Zámečníka, Karla Husy, Adama Klemense, Aleše Pavlorka a Jacoba Beránka. Na 25. listopadu je naplánován koncert laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů 2018. Na festivalu se pak objeví například také violoncellista Petr Nouzovský s Plzeňskou filharmonií, klavírista Ivo Kahánek, Wihanovo kvarteto, Guarneri trio, Kühnův dětský sbor a Severočeská filharmonie Teplice. Dramaturgie přehlídky představuje dílo českého klasika v konfrontaci s jeho evropskými i zámořskými vrstevníky a nástupci. V rámci vlastních abonentních koncertů se do programu připojí Český spolek pro komorní hudbu a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Česká filharmonie chystá na závěr Dnů Bohuslava Martinů skladatelův 1. houslový koncert, Dvořákovo Te Deum, Honeggerovu Vánoční kantátu a v premiéře skladbu Vzkříšení světla a naděje od Jiřího Gemrota.  


sobota, 17 listopad 2018 06:59

Olga Jelínková, SOČR a Filas ve světové premiéře

Světovou premiéru kantáty Juraje Filase „La buona morte“ zazpívá v pondělí 19. listopadu úspěšná sopranistka Olga Jelínková, která momentálně působí ve stálém angažmá v německém Saarbrückenu. „Je to krásná, melodická hudba, téměř filmová,“ říká Olga Jelínková. „Ovšem také velmi náročná pro sólisty. Pan Filas píše sólové linky pro pěvce i dechové nástroje zcela nemilosrdně. Doufám, že bude s mým provedením spokojen.“ S přednesem skladeb Juraje Filase má ale už zkušenosti, zpívala třeba jeho Labutí píseň. Kantáta zazní v rámci abonentního koncertu řady „Tady žije SOČR“ ze Studia 1 Českého rozhlasu. Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí pod taktovkou Jiřího Rožně. Kromě zmíněné světové premiéry zazní ještě Malá symfonie Charlese Gounoda, Concertino Bohuslava Martinů, ve kterém se sólového partu ujme přední violoncellista Petr Nouzovský, a Sinfonietta Alberta Roussela, u kterého Martinů ve Francii studoval.


pátek, 16 listopad 2018 18:39

Svatovítské varhany poprvé zahrají v roce 2020

katedrále sv. Víta na Pražském hradě byl dnes benefiční koncert ve prospěch tamních budoucích nových varhan. Jejich výroba v dílně Gerharda Grenzinga v Barceloně pokračuje. Hotovy už jsou tři pětiny varhanních píšťal, nyní se také pracuje na vzdušnicích, mechanice, vzduchovém systému a řadě dalších komponent. V průběhu léta příštího roku bude nástroj postupně sestaven, ozvučen a odzkoušen. V říjnu, k výročí státnosti, by se v dílně měl uskutečnit první koncert. Poté nástroj opět rozloží; do Česka ho přivezou na počátku roku 2020, na kůru sestaví a budou ho definitivně intonovat. V katedrále by tedy měly nové varhany stát na jaře roku 2020. Malé a velké firmy, instituce a jednotlivci vybrali již více než 65 milionů korun. Sbírka i nadále pokračuje, zbývá ještě vybrat zhruba patnáct milionů korun. Lidé také mohou adoptovat vlastní píšťalu. Zbývá jich ještě polovina, tedy kolem tří tisíc. Návrh budoucí unikátní podoby nástroje připravil škodovácký designer Peter Olah. Nechal se prý inspirovat cestou do severních Čech, do regionu proslaveného výrobou českého křišťálu, a skalním útvarem, kterému se říká Varhany. V zimě na skále led vytvoří ozdoby podobné křišťálu…


pátek, 16 listopad 2018 07:28

Zahrají laureáti soutěže Concerto Bohemia

Národní rozhlasová soutěž mladých orchestrů a souborů Concerto Bohemia vyvrcholí v sobotu 17. 11. koncertem letošních laureátů ve Velkém sále Paláce Žofín v Praze. Představí se dechovka Plzeňské konzervatoře 12° Plzeň, Brass Banda Kyjov, Kytarový soubor Non Mesure působící při ZUŠ V. Ambrose v Prostějově, Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře, Manýra ansámbl – soubor Základní umělecké školy Brno Smetanova - a Komorní orchestr I. Fr. Máry z Havlíčkova Brodu, ale také vystoupí Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu. Na programu jsou skladby Marc-Antoina Charpentiera, Ottorina Respighiho, Boba Chilcotta, Pierra Attaignanta, Heinricha Ignaze Franze Bibera, Jeana-Baptisty Lullyho, Jolany Saidlové, Miloše Štědroně, Jaroslava Ježka a dalších autorů. Uzávěrka dalšího ročníku soutěže je 15. prosince. Porota složená z předních českých hudebníků a dirigentů posuzuje soutěžní nahrávky v délce 10 až 20 minut. Soutěžní repertoár souborů je volitelný, vždy však musí být zařazena nejméně jedna skladba českého autora. Nahrávky musí být pořízeny v období mezi 1. lednem a 15. prosincem 2018, ve studiu či během veřejného vystoupení, a to jako live záznam bez následné editace. 


pátek, 16 listopad 2018 06:53

Výměna FOKu a Poznaňské filharmonie

V pátek vystoupí v Praze Poznaňská filharmonie. Mimořádný koncert pořádá Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a koná se v Obecním domě 16. listopadu. Taktovky se ujme hlavní hostující dirigent Łukasz Borowicz, sólových partů se ujmou houslistka Bomsori Kim a klavíristka Yulianna Avdeeva. Program koncertu je ryze polský; samozřejmě Chopin, od kterého zazní První klavírní koncert, Wieniawského Houslový koncert a skladby Kurpińského a Pendereckého. Poznaňská filharmonie patří k nejznámějším polským hudebním tělesům. České publikum se s ní mohlo setkat na festivalech, jako je Smetanova Litomyšl nebo Janáčkův Máj. Také je neodmyslitelně spojena s dvěma věhlasnými mezinárodními soutěžemi: s klavírní Fryderyka Chopina ve Varšavě a s houslovou Henryka Wieniawského. Obě sólistky večera jsou laureátkami těchto soutěží. Pražští symfonikové s dirigentem Tomášem Braunerem v září úspěšně zahájili sezónu Poznaňské filharmonie a teď recipročně polští hosté zahrají českému publiku. Koncert se koná u příležitosti oslav 100. výročí obnovení nezávislosti Polska a zároveň symbolicky v předvečer českého Dne boje za svobodu a demokracii.


pátek, 16 listopad 2018 00:40

Domingova soutěž Operalia v červenci 2019 v Praze

Světová pěvecká soutěž Operalia, mající za cíl vyhledávání nových operních talentů, bude v roce 2019 v Praze. Od roku 1993 ji, pokaždé na jiném místě, pořádá Plácido Domingo. Klání určené pro pěvce od 18 do 32 let se v české metropoli uskuteční od 21. do 26. července, a to v Národním divadle. Zúčastní se 40 pěvců vybraných z většího množství přihlášených. Loni uspěl v Operalii český basbarytonista Boris Prýgl. Získal Cenu Birgitt Nilsson. Další Čech - Petr Nekoranec – se probojoval alespoň do semifinále letošního 26. ročníku Operalie. Vítězi se v Lisabonu stali kanadsko-italská mezzosopranistka Emily D´Angelo a běloruský tenorista Pavel Petrov. Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Praha Silvia Hroncová je přesvědčena, že se podaří někoho z finalistů letošní Operalie získat pro koncertní vystoupení v Praze. A to i proto, že Plácido Domingo po loňském slavnostním představení Mozartova Dona Giovanniho, které dirigoval ve Stavovském divadle, navázal podle jejích slov s Národním divadlem úzký kontakt a získal k němu důvěru. Domingo navíc bude v neděli 27. ledna 2019 řídit Orchestr Národního divadla při koncertě tradičně věnovaném Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Od skladatelova narození uplyne ten den 263 let. Vystoupí zde při té příležitosti čtyři vynikající sólisté – rumunská sopranistka Adela Zaharia, vítězka soutěže Operalia v roce 2017, dále mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se stala členkou souboru Semperoper v Drážďanech, tenorista Petr Nekoranec, vítěz Mezinárodní soutěže Francesca Viñase v Barceloně z roku 2017 a nový sólista Opery ve Stuttgartu, a italský basbarytonista Simone Alberghini, vítěz soutěže Operalia v roce 1994 a loňský představitel Dona Giovanniho při hvězdném večeru v Praze.


čtvrtek, 15 listopad 2018 23:54

Karlovarskou Dvořákovu soutěž vyhrála Li Keng z Tchaj-wanu

Absolutní vítězkou 53. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka se ve čtvrtek stala v Karlových Varech sopranistka Li Keng z Tchaj-wanu, která studovala v Římě a nadále tam žije. Získala v hlavní operní kategorii mezi ženami první cenu. Druhá byla Ruska Daria Rositskaia, třetí Laura Teivane z Lotyšska. Jediná česká finalistka v této kategorii, Petra Vondrová, obdržela spolu s dalšími účastnicemi čestné uznání. Mezi muži se v kategorii Opera jako první umístil barytonista Beom Seok Choi z Jižní Koreje, studující v Drážďanech. Druhý byl Číňan Hongyu Chen a o třetí cenu se dělí Ukrajinec Andrii Kharlamov a Polák Janusz Žak. V kategorii Junior byla mezi ženami nejlepší Linda Mellenová ze Slovenska, za ní pak skončily Češky Kristýna Kůstková a Linda Kunclová. Veronika Kaiserová, také z České republiky, dostala čestné uznání. V kategorii juniorů mužů vyhrál český barytonista Tadeáš Hoza, za ním skončil Čech Robin Červinek, třetí cena nebyla udělena. Cenu Národního divadla v Praze získala Daria Rositskaia z Ruska, Cenu Národního divadla Brno, Cenu Slovenského národního divadla a Cenu Českého rozhlasu Vltava a Symfonického orchestru Českého rozhlasu Eva Bodorová ze Slovenska; Cenu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Laura Teivane z Lotyšska a Cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni Andrii Kharlamov z Ukrajiny. Cenu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro dostala Petra Vondrová. Tadeáš Hoza má také Cenu ředitele Českého rozhlasu Plzeň pro nejlépe umístěného českého pěvce v kategorii Píseň. Eliška Zajícová získává Cenu Nadace Bohuslava Martinů a Kristýna Kůstková Cenu Jarmily Novotné, Cenu Společnosti Antonína Dvořáka a Cenu Karlovarského symfonického orchestru. V pátek večer se koná v Městském divadle v Karlových Varech koncert vítězů. 


čtvrtek, 15 listopad 2018 12:35

Bohaté hudební jaro v Pardubicích

Do Pardubic se vrátí Bohéma Giacoma Pucciniho nebo Thais francouzského skladatele Julese Masseneta, vystoupí Radek Baborák nebo Lukáš Vondráček.  41. ročník festivalu Pardubické hudební jaro 2019 nabídne celkem  21 hudebních pořadů a mimo jiné i dvě opery, které přiveze operní souboru libereckého Divadla F.X. Šaldy. Pucciniho Bohéma v Pardubicích dost dlouho nebyla uvedena a Massenetova Thais patří celkově k méně uváděným titulům, stejně jako další francouzské tituly. "Z nějakého důvodu v Čechách známe spíše italskou nebo německou operu," doplnil  ředitel festivalu Josef Krečmer. Pardubické hudební jaro 2019 zahájí ho 11. března v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích koncert Pražské komorní filharmonie s dirigentem a hráčem na lesní roh Radkem Baborákem, dále zahraje například Prague Cello Quartet nebo klavírista Lukáš Vondráček, zazní Janovy pašije Heinricha Schütze v podání souboru Cappella Mariana, zazpívá Gabriela Beňačková v doprovodu kytaristy Lubomíra Brabce a připraveny jsou i přesahy klasické hudby, vystoupí třeba Jiří Pavlica se skupinou Hradištan a varhanicí Kattou, Musica Bohemica s Jaroslavemm Krčkem nebo Ondřej Havelka s Melody Makers. Festival tradičně vystoupí z Pardubic i do okolí, koncerty se budou konat také v Hlinsku, Chrudimi, Heřmanově Městci, Přelouči, Vysokém Mýtě a Sezemicích. 

 


čtvrtek, 15 listopad 2018 08:59

Komorní koncerty Festivalu Brikcius

Sedmý ročník cyklu večerů komorní hudby nazývaného Festival Brikcius nabízí v Praze od 14. do 16. listopadu koncerty k 333. výročí narození Johanna Sebastiana Bacha a stému výročí vzniku Československé republiky, program zařazený do 20. ročníku festivalu Den poezie a benefiční koncert pro Lékaře bez hranic. Koncerty jsou situovány do barokní kaple Italského kulturního institutu, do Vojenského kostela sv. Jana Nepomuckého a Novomlýnské vodárenské věže a konají se současně v rámci mezinárodních „Daniel Pearl World Music Days“, připomínajících památku židovského novináře a hudebníka zavražděného teroristy. V Praze takto koncertují violoncellista František Brikcius a violoncellistka Anna Brikciusová a oba také společně jako sourozenecké violoncellové Duo Brikcius. Na programu jsou Martinů, Klein, Offenbach, Kosíková, Janáček, Couperin, Bach ad.


čtvrtek, 15 listopad 2018 07:06

Baletní drama v Jihočeském divadle

Baletní soubor Jihočeského divadla čeká první premiéra této sezóny. V pátek 16. listopadu uvede psychologické taneční drama na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse Tramvaj do stanice Touha. Inscenace vznikla ve spolupráci s Landes Theater Niederbayern Passau. ).”Rád uvádím do tanečního života předlohy, které zdánlivě působí, že jsou pro taneční ztvárnění nepřevoditelné. Chci jít vlastní cestou i se všemi riziky, která tato cesta přináší…”, vysvětluje choreograf a režisér Libor Vaculík, který si často vybírá pro taneční zpracování právě činoherní předlohy (Valmont, Slečna Julie, Petrolejové lampy). Hudební část inscenace tvoří koláž z kompozic estonského skladatele Arvo Pärta v hudební režii Petra Maláska. Zazní tak třeba fragmenty z Pärtových žalmů, Třetí a Čtvrté symfonie, i z rozsáhlejší skladby Sarah was ninety years old. Zazní také části z Pärtových děl Festina lente, Fratres a Ein Wallfahrtlied.  V hlavních rolích se představí Petronela Bogdan jako Blanche, Tereza Szentpeteryová jako její sestra Stella. Klíčové mužské role ztvárňují Magnum Phyllipy (Stanley, manžel Stelly), István Varga (Allan, manžel Blanche) a Zdeněk Mládek (Mitch).


čtvrtek, 15 listopad 2018 06:34

FOK pro budoucí učitele hudby

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zakládá Ateliér hudební edukace. První projekt Ateliéru nese název Hudebka na dotek a vzniká v součinnosti s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. Jedná se o sérii workshopů, povedou je lektorky České Orffovy společnosti a jsou určené studentům vysokých škol, kteří studují učitelství hudební výchovy. Ateliér bude mít také za úkol spolupracovat na tvorbě edukativních pořadů a formy a druhy své činnosti bude postupně rozšiřovat. Studenti se tak zapojí třeba do aktivit Hudebního klubu FÍK, kde lektorky České Orffovy společnosti pracují s dětmi na dané hudební téma. Čekají je praktické workshopy zaměřené na kreativní hudební výchovu, aktivní poslech, improvizace a vlastní vytváření hudebních celků.


středa, 14 listopad 2018 08:36

Janáčkův Osud – opera a suita z ní

Aranžér a skladatel Tomáš Ille vytvořil další symfonickou operní fantazii. Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou od této sezóny nově řídí jako šéfdirigent Tomáš Brauner, uvedla 8. 11. v premiéře orchestrální suitu z opery Osud od Leoše Janáčka. Partitura vznikla na objednávku nakladatelství Bärenreiter Praha, které nedávno vydalo celou operu v nové kritické edici muzikologa Jiřího Zahrádky. Ani tato Illeho suita není komponována podle dějové posloupnosti opery, ale jednotlivé části jsou řazeny tak, aby tektonika díla odpovídala jednověté, volné fantazijní formě. Aranžér už takto ve spolupráci s dirigentem Manfredem Honeckem upravil do koncertních fantazií či suit hudbu z oper Rusalka, Elektra a Její pastorkyňa. Posledně jmenovaná byla pak v Honeckově nahrávce s Pittsburským symfonickým orchestrem nominována na cenu Grammy za rok 2015. Zlínská filharmonie ve stejném večeru jako suitu z opery Osud uvedla od Tomáše Illeho, tamního rodáka, také jeho koncert pro trubku a orchestr s názvem Pražské čtvrti a pak Šeherezádu Nikolaje Rimského-Korsakova. Osud, málokdy inscenované, silně autobiografické Janáčkovo dílo, stylově blízké verismu, má aktuálně na repertoáru Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, které s ním bude 24. 11. hostovat v rámci Mezinárodního hudebního a divadelního festivalu Janáček Brno 2018 v Mahenově divadle. V Ostravě jsou nejbližší termíny uvedení Osudu 21. a 22. listopadu. 


úterý, 13 listopad 2018 17:01

Pražské jaro 2019 s Bamberskými, Batiashvili, Bachem a Berliozem

Smetanovu Mou vlast zahrají v úvodu festivalu Pražské jaro v květnu 2019 Bamberští symfonikovéJakubem Hrůšou. Těleso se hlásí ke svým kořenům, u nichž stojí německy hovořící hudebníci odsunutí z českých zemí v roce 1945. Pro KlasikuPlus se vyjádřil o Bamberku a Mé vlasti Jakub Hrůša v rozhovoru S Berlínskými filharmoniky se cítím doma a uvolněně. Dalšími zahraničními tělesy budou Orchestra dell´Academia Nazionale di Santa Cecilia z Říma s šéfdirigentem Antoniem Pappanem a houslistkou Lisou Batiashvili, španělský Orquestra de Cadaques, americký komorní orchestr Orpheus hrající bez dirigenta, který přijede s klavíristou Janem Lisieckým, a Orchestre National du Capitole de Tuolouse, který festival uzavře Dvořákem, Debussym a Stravinským. Větší pozornost bude věnována Hectoru Berliozovi, jehož Te Deum zazní pod taktovkou Johna Nelsona na Pražském jaru po čtyřech desetiletích. Francouzskou hudební kulturu zastoupí také barokní soubor Les Arts FlorissantsWilliamem Christiem a pařížský soubor pro soudobou hudbu Ensemble Intercontemporain, který zahraje v Centru současného umění DOX. Na 74. ročníku Pražského jara zazpívá sopranistka Martina Janková, kterou doprovodí Barbara Maria Willi. Isabelle Faust chystá pro Prahu kompletní provedení Bachových houslových sonát a partit. Mezi hostujícími dirigenty budou Alexander Vedernikov, Jaime Martín, Louis Langrée, Tugan Sochijev, Pietari Inkinen…i jedna žena, Alondra de la Parra. Debut má mít na Pražském jaru Ben Glassberg, vítěz Mezinárodní dirigentské soutěže v Besançonu v roce 2017, dalšími mladými interprety jsou v programu houslistka Ludmila Pavlová, klavíristé Pavel Zemen a Matyáš Novák a houslista Milan Al-Ashhab, letošní vítěz Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera (rozhovor s ním vyšel pod titulkem Soutěže jsou mi spíše nepříjemné). Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech, která slaví půlstoletí, připomene koncert jejích laureátů – pěveckých hvězd čtyř generací. Světové premiéry skladeb objednaných Pražským jarem u žijících autorů zazní na koncertě Saxofonového kvarteta Bohemia, tam to bude dílo Jany Vöröšové, na koncertě Pocta thereminu, zde od Jakuba Rataje, a na koncertě PKF-Prague Philharmonia, tam skladba od Šimona Vosečka. „Chceme stále více demonstrovat, že se jedná o festival jedenadvacátého století, vyzbrojený odkazem historie, pro nějž je nicméně hudba dvacátého století už hudbou století minulého,“ prohlásil na setkání s novinář ředitel Roman Bělor.


pondělí, 12 listopad 2018 07:23

"Básník Vysočiny" ovlivnil nejen Bohuslava Martinů

Hned dvojí výročí má v listopadu "básník Vysočiny" Miloslav Bureš, bez kterého by nevzniklo mimo jiné jedno z ikonických hudebních děl, Otvírání studánek. Právě jeho verše zhudebnil v této slavné kantátě jeho přítel a také poličský rodák Bohuslav Martinů. Miloslav Bureš se narodil 6. listopadu 1909 v Poličce a zemřel přesně před 50 lety, 12. listopadu 1968. Verše k Otvírání studánek prý napsal na břehu rybníka Sykovec, kde se nechal inspirovat zápisem o tradici čištění studánek v okolí. Lidé dřív věřili, že studánky jsou očima nebes. Jejich čištění měly na starosti dorůstající dívky. Otvírání studánek mělo velkou tradici na Vysočině i na Moravském a Českém Horňácku, kde dívky obcházely studánky ještě po druhé světové válce. V padesátých letech pak tento zvyk zanikl. Dnes je otvírání studánek záležitostí folklorních souborů, které v sedmdesátých letech tradici obnovily. Vlastní jméno básníka Vysočiny bylo Jan Bohuslav, křestní jméno Miloslav začal používat po své první velké lásce, předčasně zesnulé Milušce Šifnerové. Vyrůstal v dělnické rodině, jeho otec byl skladník na železniční stanici, matka pracovala v tkalcovně. Své první básnické pokusy publikoval pod pseudonymem už během studií na poličském gymnáziu. Po maturitě nastoupil na univerzitu v Praze, ale ze školy předčasně odešel a krátkou dobu pak bez kvalifikace vyučoval. Později zamířil do Liberce, kde přijal místo redaktora Severočeského deníku, a pak do jičínského A-Zetu, kde prožil celou druhou světovou válku. Za Bohuslavem Martinů cestoval v roce 1957 do Říma a o dva roky později do Švýcarska. Martinů zhudebnil pro smíšený sbor jeho básně Otvírání studánek, Legenda z dýmu bramborové nati, Romance z pampelišek a Mikeš z hor. Jiné jeho verše zhudebnil i Iša Krejčí a Jiří Mihule. Z knihy Vysočina milostná čerpali skladatelé František Šauer a Petr Eben. Jádrem Burešova díla je poezie věnovaná Vysočině, tamnímu venkovskému životu, lidovým zvykům a slovesnosti. Pochován je, stejně jako Bohuslav Martinů, na hřbitově v Poličce.

 


pondělí, 12 listopad 2018 06:50

Oslavy Teplické filharmonie

Hned dvě kulatá výročí oslaví Severočeská filharmonie Teplice. Ve čtvrtek 15. listopadu pořádá koncert, který připomene, že je jediným profesionálním symfonickým orchestrem v Ústeckém kraji, že letos slaví 180 let od svého založení a také 70 let od poválečného obnovení orchestru. "Vznik orchestru je úzce spjat s lázeňským životem v Teplicích. Nejprve zde vznikala spousta náhodných hudebních uskupení, to ale ještě nebyly orchestry. Plně profesionální orchestr Severočeské filharmonie vznikl v roce 1938 spojením dvou poloprofesionálních orchestrů z Teplic a Šanova. Ten už fungoval přes celý rok, v zimě se hrály abonentní koncerty a v létě lázeňské koncerty," připomněl ředitel filharmonie Roman Dietz. Výroční koncert povede současný šéfdirigent Petr Vronský a dva bývalí dirigenti orchestru Tomáš Koutník a Charles Olivieri-Munroe. Jako sólisté vystoupí houslista Milan Al-Ashhab a klarinetista Milan Řeřicha. Během téměř tří hodin diváci uslyší díla Josefa Suka, Antonína Dvořáka, Edwarda Elgara, Gioacchina Rossiniho, Nikolaje Rimského-Korsakova a Petra Iljiče Čajkovského. K výročí byla také vydána kniha Severočeská filharmonie Teplice - Historie a současnost. Severočeská filharmonie Teplice v poslední době koncertuje kromě evropských měst i jinde ve světě. V roce 2013 absolvovala turné po Asii s koncerty v Kambodži, Vietnamu a Malajsii, na loňském jihoamerickém turné vystupovala v Chile a Argentině. Ve spolupráci s jihoamerickými umělci a s Českým filharmonickým sborem Brno odehrála světovou premiéru skladby Sinfonía Argentina argentinského skladatele Daniela Doury.


neděle, 11 listopad 2018 07:52

Polské turné jako inspirace pro sál v Ostravě

 

Česká hudba v pěti nově zbudovaných koncertních sálech v Polsku na počest stého výročí založení našeho severního souseda - to je turné, na které příští týden vyráží Janáčkova filharmonie Ostrava. Polsko bylo první zahraniční destinací, kam zamířila Janáčkova filharmonie pouhé čtyři roky po svém vzniku, a vzájemnou spolupráci zachovává dodnes. Teď chce navíc získat i poznatky, které by bylo možné využít při budování zamýšlené koncertní haly v Ostravě. Jen za posledních sedm let bylo v Polsku vybudováno 15 koncertních sálů a ostravští filharmonici vystoupí v pěti z nich určených pro velký symfonický orchestr ve městech Kielce, Vratislav, Gorzów Wielkopolski, Koszalin a Štětín. "Jedná se o velmi prestižní a akusticky zcela mimořádné prostory. V tomto ohledu bychom se vzhledem k budoucí výstavbě koncertního sálu v Ostravě nechali rádi inspirovat," uvedl ředitel JFO Jan Žemla. Ostrava chystá výstavbu koncertní haly za necelé dvě miliardy korun, která by měla být nejen architektonickým skvostem, ale zároveň by měla mít špičkovou akustiku a stane se novým zázemím právě pro filharmonii. Město už vypsalo architektonickou soutěž a vybralo šest zahraničních studií, které připraví své návrhy. Pro koncerty v Polsku filharmonie vytvořila program výhradně z české hudby. Zazní předehra k opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany, houslový koncert Antonína Dvořáka v podání houslisty Jana Mráčka a dvě skladby Leoše Janáčka: Suita z opery Příhody lišky Bystroušky a Sinfonietta, kterou napsal na objednávku Československého sokola. Janáčkovu filharmonii povede estonský dirigent Risto Joosta.

 


sobota, 10 listopad 2018 07:38

Lukáš Vondráček dvakrát s rozhlasovými symfoniky

Vítěz Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu v roce 2016 Lukáš Vondráček se po nedávném účinkování v programu ostravského Hudebního maratonu Leoše Janáčka objevil v Praze. V pondělí 12. listopadu vystoupí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, jehož je v této sezoně rezidenčním umělcem. V Rudolfinu provedou Klavírní koncert g moll Antonína Dvořáka. Další společný projekt mají na počátku května, kdy se Vondráček představí v abonmá rozhlasových symfoniků jako sólista 1. klavírního koncertu Johannesa Brahmse. Hraje od čtyř let, byl zázračným dítětem. V patnácti debutoval s Českou filharmonií, její tehdejší šéfdirigent Vladimir Ashkenazy ho pak vzal na turné po USA. Studia v Ostravě, Katovicích a Vídni završil nakonec Vondráček na New England Conservatory v Bostonu, kterou absolvoval v roce 2012. Dnes je mu dvaatřicet a má renomé vyzrálého hudebníka. Když byl malý, seděl u klavíru až deset hodin denně. Sám nyní říká, že už tak dlouhá doba není potřeba. „Cvičí“ hlavně mentálně, čtením not, nepotřebuje zdokonalovat techniku, může mu jít jen a jen o obsah hudby. V této sezóně hraje mimo jiné se Symfonickým orchestrem Hesenského rozhlasu, s orchestrem v Pittsburghu, s Velšským národním orchestrem BBC a s Královským skotským národním orchestrem, cestuje do São Paula, Bruselu, Trentu, Vancouveru, do Kolína nad Rýnem… Vedle Dvořákovy neprávem trochu opomíjené skladby, kterou Vondráček doporučuje slovy „Važme si tak krásné české hudby“, je na programu pondělního pražského koncertu Sedmá symfonie Jeana Sibelia a skladba současného estonského autora Erkkiho-Svena Tüüra „Le poids des vies non vécues“ - Břemeno neodžitých životů - věnovaná památce obětí první světové války. Všechna tři díla zazní pod taktovkou Estonce Arvo Volmera. Veřejnosti přístupná je i dopolední generální zkouška. Přímý přenos večerního koncertu zprostředkuje stanice Vltava, záznam pak zařadí ve středu večer stanice D-dur Českého rozhlasu, která vysílá 24 hodin denně klasickou hudbu. 


sobota, 10 listopad 2018 07:00

Koncerty k 17. listopadu

Klavírista Ivo Kahánek, violoncellista Michal Kaňka a debutanti z newyorské Carnegie Hall Anna Miernik z Polska, Benc Szepesi z Maďarska a další renomovaní interpreti - to je sestava umělců, kteří vystoupí 17. listopadu na Koncertě proti totalitě. Koná se od půl osmé v sále Martinů na pražské HAMU a jde o jubilejní 5. ročník. I letos zazní skladby autorů, kteří žili v totalitních režimech, nebo byli přímo vystaveni různým formám bezpráví, konkrétně Witold Lutoslawski, od kterého jsou na programu Variace na Paganiniho téma pro dva klavíry, Bohuslav Martinů nebo Erwin Schulhoff. Výjimečnou událostí pak bude uvedení Kvartetu č. 2 Unisono Památce Jana Zajíce od současného skladatele Pavla Zemka Nováka a uvedení zcela výjimečně prováděného eposu Herakleitos Zdeňka Šestáka, který se při komponování inspiroval přednáškami filosofa Jana Patočky. Oba skladatelé budou osobně přítomní. Koncert doprovází výstava Studenti za svobodu, která připomíná studentské osudy a zápasy za svobodu od 30. let až po listopad 1989. Autorem je historik Michal Macháček. 17. listopad - Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva v centru Prahy doprovodí i řada dalších hudebních akcí. Největší má být Koncert pro budoucnost v centru Prahy, který je součástí Festivalu svobody 2018. Loni ho navštívily tisíce lidí všech generací, kteří téměř z poloviny zaplnili Václavské náměstí. Koncerty proběhnou i v Paláci Akropolis nebo před budovou Hlávkovy koleje. Tam začne v 9 hodin husitským chorálem Ktož sú boží bojovníci slavnost Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových k výročí 17. listopadu. Dál pak na ní vystoupí členové Pěveckého sdružení pražských učitelů a Pražského pěveckého sboru Smetana, Pěvecký Sbor ČVUT, Komorní ženský sbor Pedagogické fakulty UK, Coro d’Oro, Smíšený pěvecký sbor Slavoš Beroun a Sbor Univerzity Karlovy v Praze.


pátek, 09 listopad 2018 07:10

Pocta moravskoslezským umělcům i ČSR

Janáček a Tři Tygři - to je galakoncert, který bude poctou významným umělcům, kteří v uplynulém století přispěli k rozvoji kultury v Moravskoslezském kraji. Koná se 4. prosince v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Projekt bude zároveň vyvrcholením oslav stého výročí vzniku republiky. Vystoupí Janáčkova filharmonie, improvizační kvarteto Tři Tygři a také třeba David Stypka, Patricie Janečková, Boris Urbánek nebo Elis Mraz. Moravskoslezský kraj navíc ke koncertu vydá publikaci, která přiblíží sto let kultury v regionu. Bude rozdělená na pět tematických kapitol -  umění, literaturu, hudbu, film a divadlo - a připomene tak tvorbu nejvýznačnějších umělců, kteří svým uměním přesáhli hranice nejen kraje, ale často i republiky. Návštěvníci koncertu získají tuto knihu zdarma.


pátek, 09 listopad 2018 06:32

Začíná Dvořákova pěvecká soutěž

Stovka mladých interpretů se sjela do Karlových Varů, kde dnes začíná 53. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Výsledky budou známy za týden, vítězové vystoupí 16. listopadu na koncertě v Městském divadle. Soutěží se ve čtyřech oborech – Operní naděje, určené pro muže a ženy od 16 do 20 let, Opera, pro muže a ženy do 35 let, dále Junior, otevřené pro muže a pro ženy do 25 let, a pak i v oboru Píseň pro pěvce do 35 let. Předsedou poroty je slovenský tenorista Peter Dvorský. Dvořákova pěvecká soutěž byla zpočátku určena studentům uměleckých škol, ale během let se stala uznávanou soutěží mezinárodní. V uplynulých desetiletích pomohla nastartovat kariéru řadě dnes velmi známých umělců. Mezi vítězi byli mimo jiné Gabriela Beňačková, Edita Gruberová, Magdaléna Hajóssyová, Eva Urbanová, Roman Janál, Pavol Bršlík, Marina Vyskvorkina, Marina Domašenko, Jana Sýkorová, Kateřina Kněžíková, Lívia Vénosová, Adam Plachetka, Richard Samek, Barbora Perná a mnozí další. Vedle hlavních cen se udělují i ceny zvláštní, v nichž spočívá velký díl výjimečnosti karlovarské soutěže. Interpretačními cenami ji totiž podporují všechny operní scény z České republiky spolu se Slovenským národním divadlem, dále Společnost Antonína Dvořáka, Český rozhlas, festival Pražské jaro a další partneři. Pořádající obecně prospěšná společnost Mezinárodní pěvecké centrum Antonína Dvořáka informovala, že letošních přihlášených 107 pěvců z 26 zemí představuje rekordní počet účastníků.


čtvrtek, 08 listopad 2018 13:04

Nová duchovní hudba

Svatováclavské hudební slavnosti mají dnes v pražském kostele U Klimenta na programu koncert z nové duchovní tvorby. Hlásí se k němu i Asociace hudebních umělců a vědců pořádající v těchto dnech přehlídku Dny soudobé hudby. Autory komorních novinek pro zpěv, varhany a další nástroje jsou Jitka Koželuhová, Ivo Bláha, Pavel Hrabánek, Pavel Trojan, František Fiala, Jan Bernátek, Jiří Bezděk a také mladá komponující kytaristka Simonne Draper, absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka, o níž média přinesla čerstvou zprávu, že získala stříbrnou pamětní plaketu ve světové soutěži Global Music Awards za svou skladbu Canzonetta Espanola. Z internetové prezentace soutěže vyplývá, že stříbrné ocenění s ní aktuálně získala stovka dalších hudebníků. Do programu dnešního koncertu je zařazena její skladba Dolorosa, nominovaná před časem na vítěze v kategorii Klasická hudba v soutěži American Songwriting Awards. Je určena dvěma kytarám a nastudovali ji Martin Sauer a Thais Cosnefroy.


čtvrtek, 08 listopad 2018 07:07

Orchestr ND bude mít koncert se dvěma premiérami

Slavnostní koncert Orchestru Národního divadla ke stému výročí Československa nabídne hudbu dvou českých a dvou slovenských moderních autorů. Uskuteční se v úterý 13. listopadu v alternativním uměleckém a divadelním prostoru Jatka78 v Pražské tržnici. Pod taktovkou Ondreje Olose zazní premiéry dvou skladeb, které objednala Opera Národního divadla u Michala Nejtka a Daniela Mateje, a vedle toho také dvě starší kompozice - od Petera Kolmana a od již nežijícího Josefa Adamíka. Michal Nejtek zhudebnil texty rakouské spisovatelky Ingeborg Bachmann, jeho novinka se jmenuje Die Schattenjahre, Tři paralelní písně pro soprán a orchestr. Části ze dvou básní, věnovaných Praze a Čechám, jsou použity ve třech jazykových verzích -  německé, anglické a české - z nichž každá má svou vlastní hudbu. Dílo slovenského skladatele Daniela Mateje s názvem KYaRIaE má základ v nahrané zvukové stopě, v níž zaznívá mimo jiné hlas prezidenta T. G. Masaryka. K ní se pojí sólový zpěv a orchestrální doprovod. Představitele slovenské avantgardy 60. let Petera Kolmana reprezentuje skladba Monumento per 6.000.000. A na Moravě žijícího Josefa Adamíka (1947-1999) - který střídal různé kompoziční styly, hledal inspiraci v literatuře i v přírodních zvucích a využíval techniku koláže, archaismy, heterofonii a neobvyklé zvuky - připomenou dvě symfonie, díla ze 70. a 80. let. Sólisty večera jsou sopranistka Marta Reichelová a barytonista Vojtěch Šembera


středa, 07 listopad 2018 12:00

ČRo D-dur dnes s Liebreichem, brzy s Markétou Cukrovou a KlasikouPlus

Live přenosy i záznamy koncertů se stále častěji objevují ve vysílání Českého rozhlasu D-dur, stanici vážné hudby, kterou je možné poslouchat v systémech DVB-T a DAB nebo na internetu. Dnes večer od 20 hodin připravila záznam pondělního inauguračního koncertu Alexandra Liebreicha, který se tímto večerem oficiálně ujal šéfdirigentské taktovky Symfonického orchestru Českého rozhlasu, nutno dodat, že s fenomenálním úspěchem. Reflexi koncertu si můžete přečíst v článku "Jak uchvátit publikum. Alexander Liebreich s rozhlasovými symfoniky od Webera k Janáčkovi". D-dur a KlasikaPlus.cz zároveň pořádají společný koncert mezzosopranistky Markéty Cukrové a klavíristky Kristýny Znamenáčkové. Koná se ve studiu S1 v budově Českého rozhlasu v neděli 25. listopadu. Na programu budou francouzské písně v podzimních barvách (impresionistů Ravela, Debussyho, Faurého) a samozřejmě modernisty Bohuslava Martinů. Sami posoudíte, nakolik se svými předchůdci nechal inspirovat, nebo se naopak vůči nim vymezil. Vstup je zdarma, v 19:30 bude připravena sklenka sektu a od 20 hodin začne koncert, který bude D-dur přenášet živě. Po jeho skončení pak budou Markéta i Kristýna podepisovat zájemcům CD. 


úterý, 06 listopad 2018 06:13

Středa a pátek na HAMU

Zítra a v pátek pořádá pražská HAMU zajímavé koncerty na Malostranském náměstí. Ve středu 7. listopadu proběhne v Galerii HAMU od půl osmé večer gratulační koncert k významnému životnímu jubileu doc. Vlastislava Matouška, významného soudobého skladatele. Kromě kompozice a hudební teorie vystudoval jako stipendista Japan Foundation hru na šakuhači u Kifu Mitsuhashiho v Tokiu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Účinkovat bude autor a jeho přátelé, Ensemble 108 Hz a Gadrew Way Quartet, program bude tvořit dílo jubilanta. O dva dny později, v pátek se uskuteční také od půl osmé večer 1. koncert orchestrálního cyklu "Ti nejlepší", tentokrát v sále Martinů. Účinkuje orchestr HAMU Akademičtí komorní sólisté, sólo na klavír Marie Pawlowská. Zazní předehra Mozartovy opery La Clemenza di Tito, Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f-mol Fryderyka Chopina a Symfonie č. 1 d-mol Josefa Bohuslava Foerstera.


pondělí, 05 listopad 2018 18:32

Mozartovy 263. narozeniny v Praze v lednu s Domingem

Plácido Domingo, který loni na podzim dirigoval ve Stavovském divadle sváteční jubilejní představení Dona Giovanniho, se vrátí do Prahy. V neděli 27. ledna 2019 má řídit Orchestr Národního divadla při koncertě tradičně věnovaném Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Od skladatelova narození uplyne ten den 263 let. Vystoupí zde při té příležitosti čtyři vynikající sólisté – rumunská sopranistka Adela Zaharia, sólistka Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, vítězka soutěže Operalia v roce 2017, dále mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se stala členkou souboru Semperoper v Drážďanech, tenorista Petr Nekoranec, vítěz Mezinárodní soutěže Francesca Viñase v Barceloně z roku 2017 a nový sólista Opery ve Stuttgartu, a italský basbarytonista Simone Alberghini, vítěz soutěže Operalia v roce 1994 a loňský představitel Dona Giovanniho při hvězdném večeru v Praze. Získat již podruhé k hostování Plácida Dominga, legendárního pěvce a úspěšného dirigenta, se Národnímu divadlu zdaří díky spolupráci se spolkem Domingo-Mozart-Prague. Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová vnímá účinkování tohoto umělce v české metropoli jako obrovskou čest a jako příležitost „velkolepě oslavit mozartovské tradice Stavovského divadla“.


pondělí, 05 listopad 2018 06:32

Balet Jana Kučery v Rize

Národní divadlo opery a baletu v lotyšské Rize uvedlo Tři mušketýry, celovečerní balet českého skladatele a dirigenta Jana Kučery. Hudba současného českého autora zní v tomto divadle poprvé. „Je to dvouhodinová symfonická hudba, samozřejmě hraná živě,“ doplňuje Kučera a dodává: "Hudba je komponována přímo pro konkrétní situace, atmosféry a dějové zvraty. Každá z hlavních postav má svůj leitmotiv, který se v různých variacích vrací a proměňuje podle potřeby děje." Představení vzniklo ve spolupráci s kanadským choreografem Paulem Chalmerem a původně vzniklo pro Národní divadlo moravskoslezské, premiéru mělo v březnu 2017 v Ostravě. „Choreografie vychází z klasické baletní techniky, ale přizpůsobuje se přirozené řeči těla a výrazu, takže se zbavuje například tradiční baletní pantomimy. Obrovskou roli hrají i scény se šermem, které by měly působit co nejvíce realisticky,"vysvětlil tehdy tisku Chalmer. Lotyšský soubor ho poprvé uvedl letos 26. října, první repríza je na programu teď v pátek.


neděle, 04 listopad 2018 08:05

Hradecká filharmonie a Juraj Filas ke Dni válečných veteránů

Konec první světové války a výročí Československa má ve štítu koncert Filharmonie Hradec Králové v pražské katedrále sv. Víta pořádaný 11. listopadu ke Dni válečných veteránů. Zazní při něm Requiem Oratio spei Juraje Filase, přístupná moderní skladba s latinským textem katolické mše za zemřelé a s úryvky z Nového zákona. Dílo velké duchovní síly a patosu, srovnatelné s monumentalitou Verdiho Rekviem nebo Brittenova Válečného rekviem, nese podtitul Modlitba naděje. Filasův hudební jazyk je současný, ale autorovi hodně záleží na posluchači. Programově neváhá užít krásu a příjemnost, pro jeho neoromanticky znějící hudbu je příznačná silná emocionalita a často až vášnivost výrazu, nebojí se tradičně zakotvených postupů, melodie, libozvučnosti a upřímného výrazu. Skladatel Modlitbu naděje věnoval v roce 2002 všem obětem terorismu. V roce 2011 zazněla pak v New Yorku k výročí útoku z jedenáctého září 2001. Vedle mystické vize závěru se od obvyklé mše za zemřelé liší i tím, že některé textové části upravil Juraj Filas do první osoby – jako rozhovor mezi člověkem, tedy duší, a Bohem. Den válečných veteránů se připomíná 11. listopadu – na datum konce první světové války, od něhož letos uplyne sto let. Na provedení v chrámu na Pražském hradě se budou podílet Anda-Louise Bogza, Matthew Plenk, Roman Janál a Kühnův smíšený sbor, dirigentem je István Dénes. Stejný program zazní už v pátek 9. listopadu v sále Filharmonie Hradec Králové. Tento koncert je součástí Hradeckého memoriálu. Akce s podtitulem „Nepromlčeno: moderní historie slovem, hudbou, obrazem“ je mezi deseti projekty zaměřenými na rozvoj občanské společnosti a demokracie, které vybrala odborná porota do akceleračního programu nadace EVZ (Vzpomínka, odpovědnost a budoucnost) Lab for Civil Society. Nadace byla založena v roce 2000 s cílem vyrovnat následky bývalým nuceným dělníkům v období národního socialismu. Od roku 2001 poskytuje také humanitární pomoc pozůstalým, podporuje kritické zkoumání historie a dává si za cíl posilovat občanskou angažovanost ve střední a východní Evropě. Hradecký memoriál uzavře 16. 11. mše v katedrále sv. Ducha. 


sobota, 03 listopad 2018 08:10

Teremin jako převrat v hudbě

Před 25 lety zemřel ruský hudebník a vynálezce Lev Sergejevič Teremin, známý také jako Léon Theremin. Byl to právě on, kdo do hudby vnesl zcela nový prvek - první elektronické nástroje, po něm pojmenovaný teremin, rytmikon nebo terpsiton, základy pozdějšího syntezátoru. Na teremin se hraje, aniž by se ho interpret jakkoli dotýkal. Tvoří ho dřevěná skříň se dvěma anténami a zvuk ovládá pouze pohyb paží, dlaní a prstů. Vzdálenost ruky od příslušné antény ovlivňuje vlastnost zvuku. Pravá ruka tvoří výšku tónu (frekvenci) a levá jeho sílu (amplitudu). Zvuková barva tereminu je podobná smyčcovým nástrojům nebo lidskému hlasu. U prvních byla neměnná, u novějších nástrojů ji už je možné regulovat. Vynález napřed leninovská propaganda zneužila k plánu propagace elektrifikace Ruska, pak s ním ale Teremin dobyl Ameriku i celý hudební svět a položil základy elektronické hudby. Vystudoval fyziku a také hru na violoncello a po státním převratu v roce 1917 se stal náčelníkem radiostanice. Monofonní teremin sestrojil počátkem 20. let a s velkým úspěchem koncertoval po celém světě. Usadil se v USA, ale v roce 1938 se vrátil do Sovětského svazu, kde ho zatkli a uvěznili. Jeho vynálezy ale pomáhaly stalinskému režimu, takže brzy dostal milost. Vymyslel třeba speciální odposlechové zařízení Buran a řadu dalších vynálezů, které využívala tajná policie KGB ke špionáži. Za jeho přínos v této oblasti mu sovětská vláda udělila Stalinovu cenu prvního stupně. V roce 2005 uvedlo Dejvické divadlo hru Petra Zelenky Teremin inspirovanou Tereminovým pobytem ve Spojených státech. V hlavní roli v ní exceloval Ivan Trojan. Teremin používali ve svých skladbách třeba Edgard Varèse, Alfred Schnittke, John Cage nebo Bohuslav Martinů.


sobota, 03 listopad 2018 07:50

FOK pro děti a na dotek

Jak padá listí a déšť v hudbě dnes ukáže dětem Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v rámci řady Orchestr na dotek. Koncert je určený pro rodiny s dětmi ve věku od 5 do 13 let a začíná v 11 hodin dopoledne ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Tématem je samozřejmě „Podzim“, kterým děti kromě muzikantů provedou herečka Lucie Pernetová a dirigent Marko Ivanović. Dozvědí se od nich zajímavosti ze světa klasické hudby, poslechnou si podzimní skladby a také si zasoutěží. Dramaturg Martin Rudovský dodává k programu: „Hned tři skladatelé rozepsali dokonce všechny čtyři roční doby – Antonio Vivaldi, Joseph Haydn a Alexandr Glazunov. Ale i ostatní se činili, aby hudbou pozlatili listí, přikryli krajinu sněhovou peřinou, probudili hrdélka skřivánků a slunce pořádně nablýskali.“ O přestávce se pak děti mohou rozběhnout do orchestru a vyzkoušet si nástroje – proto Orchestr na dotek.


pátek, 02 listopad 2018 16:13

130 let Royal Concertgebouw Orchestra

Zítra je to přesně 130 let, kdy odehrál svůj první koncert Royal Concertgebouw Orchestra, elitní těleso, které si postupem času vybudovalo pověst jednoho z nejlepších orchestrů na světě. Bylo to 3. listopadu 1888. Přitom už o půl roku dříve, 11. dubna 1888 byla otevřena jeho koncertní síň v Amsterodamu postavená v klasicistním stylu. ​Královský orchestr získal v roce 2008 první místo v anketě britského časopisu Gramophone. Tehdejší šéfdirigent Maris Janssons řekl, že hráči Concertgebouw "rozumí každému skladateli, jako herec rozumí svým rolím" a že je to právě hudební inteligence a obrovská touha pochopit podstatu notového zápisu, která ansámbl odlišuje od ostatních. Během své existence orchestr natočil přes 1000 hudebních nosičů. Ve svém čele měl pouhých sedm šéfdirigentů. Po krátkém působení Willema Kese to byl od roku 1895 Willem Mengelberg, který zůstal půl století a na repertoár dostal například Gustava Mahlera, což byl průkopnický počin. Dalším šéfdirigentem byl 15 let Eduard van Beinum a proslavil se hlavně prováděním Brucknera a francouzské hudby. Plné čtvrt století stál až do roku 1988 v čele orchestru Bernard Haitink, který zavedl mimo jiné vánoční koncerty a televizní přenosy z vystoupení. Ital Riccardo Chailly prosadil na repertoár soudobou hudbu a po jeho patnáctiletém působení ho v roce 2004 vystřídal Lotyš Mariss Jansons, jeho repertoár byl zaměřen na Brucknera, Mahlera, Strausse, Brahmse, Šostakoviče nebo Messiaena. S posledním šéfdirigentem, Italem Danielem Gattim ukončil orchestr letos v srpnu po dvou letech spolupráci kvůli nařčení ze sexuálního obtěžování. Royal Concertgebouw Orchestra se letos po sedmnáctileté odmlce vrátil do České republiky a vystoupil s úspěchem na Pražském jaru. Zazněly skladby Gustava Mahlera, Sergeje Prokofjeva a Carla Marii von Webera, ovace sklidil i hostující sedmadvacetiletý klavírista Daniil Trifonov.


čtvrtek, 01 listopad 2018 07:43

Bach a Zelenka od Collegia 1704

Jediným zelenkovským večerem v sezóně zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 koncerty v pražském Rudolfinu. V úterý 13. listopadu zazní napřed Missa in A Johana Sebastiana Bacha a Missa Sanctissimae Trinitatis Jana Dismase Zelenky. Konfrontace Bachovy a Zelenkovy hudby nabízí vždy zajímavá srovnání. Zelenkova Mše Nejsvětější trojice z roku 1736 stojí na počátku Zelenkovy vrcholné tvůrčí etapy a předjímá už všechny důležité rysy jeho pozdních mší. Bachova Mše A dur, patřící ke čtveřici tzv. Luteránských mší, pochází přibližně ze stejné doby jako Zelenkova. Ta Bachova ale se Zelenkovou okázalou hudbou kontrastuje neobyčejnou intimitou a prostotou výrazu. Collegium 1704 letos slaví deset let od založení projektu Hudební most Praha — Drážďany. Celou sezónu až na výjimku jednoho „serenádového“ večera věnuje v Praze výhradně duchovní hudbě v nejrůznějších podobách. Na zahajovacím koncertu v Katedrále sv. Víta zazněla v říjnu Biberova Missa Salisburgensis. Do konce roku pak soubor chystá ještě Bachovo Vánoční oratorium a Vivaldiho Benátské nešpory. V případě oratoria bude příležitost vyslechnout všech šest kantát, tedy celý cyklus v rámci jednoho koncertu. Provedení bude navíc mimořádné vystoupením holandského dirigenta Petera Dijkstry a jeho Nederlands Kamerkoor, kteří se s Collegiem 1704 představí vůbec poprvé. V druhé půlce sezóny pak program nabídne dvě velké serenády pro dechové nástroje, Mozartovu a Dvořákovu, Händelovo oratorium Izrael v Egyptě a na závěr pak Bachovy Matoušovy pašije.


čtvrtek, 01 listopad 2018 06:59

SOČR představí Alexandra Liebreicha

Symfonický orchestr Českého rozhlasu v pondělí oficiálně představí svého nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele – stal se jím rodák z německého Řezna Alexander Liebreich, který spolupracoval jako host s řadou prestižních orchestrů po celém světě včetně Royal Concertgebouw Orchestra, Symfonického orchestru BBC, Symfonického orchestru Berlínského a Bavorského rozhlasu, Orchestre Philharmonique de Luxembourg, Tonhalle Orchester Zürich, Mahler Chamber Orchestra a Symfonického orchestru NHK. K SOČRu přichází z Polska, kde vedl Národní symfonický orchestr Polského rozhlasu v Katovicích a nový festival Katowice Kultura Natura. Od letošního roku je Liebreich také uměleckým ředitelem Festivalu Richarda Strausse v Garmisch-Partenkirchenu a předsedou Straussovy společnosti. Pro svůj inaugurační koncert 5. listopadu v Rudolfinu vybral německý a slovanský repertoár – předehru k poslední opeře Carla Marii von Webera Oberon, Koncert pro hoboj a malý orchestr Richarda Strausse, který zahraje Vilém Veverka, Musorgského Noc na Lysé hoře a Janáčkovu rapsodii Taras Bulba. Na dopoledne je naplánována i veřejná generální zkouška.


středa, 31 říjen 2018 07:10

Orchestr BERG poprvé v DOX+

V novém sále DOX+ se 5. listopadu poprvé představí Orchestr BERG. Večer se současnou hudbou navíc obohatí sampler – hudební nástroj téměř neomezených možností. Součástí programu je i světová premiéra interaktivního díla, které kombinuje zvuk, pohyb a projekce. Nové technologie si publikum bude moci také osobně vyzkoušet. Zazní Samplersuita proslulého divadelníka a skladatele Heinera Goebbelse, se kterým orchestr spolupracuje dlouhodobě, dále skladba Ondřeje Adámka inspirovaná dojmy z japonských měst, ve které Adámek s hravostí sobě vlastní do hudby vnáší útržky japonštiny i francouzštiny, některé nahrané dokonce tajně. A nebude chybět světová premiéra interaktivního díla Different Spaces, ve které pohyb ovlivňuje zvuk nebo projekce. Skladatel Jiří Lukeš na něm spolupracuje s vizuálním umělcem a light designérem Vladimírem Burianem.


úterý, 30 říjen 2018 06:41

Tomáš Kačo vystoupí v Praze

V Praze vystoupí po dlouhé tříleté pauze klavírista Tomáš Kačo. Novinky z jeho debutového CD My Home, které právě vyšlo, představí na koncertech nového klavírního cyklu Hybatelé rezonance 12. a 13. listopadu v Anežském klášteře. Album i program jsou symbolicky rozkročené přes oba břehy Atlantiku a hostují na něm hudebníci z Čech i Kačova nového domova v USA, kde zůstal po studiích na Berklee College. Mezi hosty jsou vedle několikanásobného držitele ceny Grammy Johna Patitucciho i Ondřej Gregora Brzobohatý, Kühnův dětský sbor nebo Kačova mladší sestra Veronika. Zazní nejen vlastní Kačovy kompozice ale i jeho coververze nebo aranže lidových písní jako Široký hluboký a Ach synku, synku, písně Podvod od bratří Nedvědů nebo tradičních romských písní.


pondělí, 29 říjen 2018 15:10

Má vlast z pera soudobých autorů

Smetanova Má vlast v představách soudobých skladatelů - to je projekt souboru Brno Contemporary Orchestra. Těleso, které se věnuje soudobé hudbě, oslovilo šest autorů, aby nově a osobitě pojali témata z tohoto národního cyklu symfonických básní. Výzvu přijali Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Novák - Zemek, Miroslav Tóth a Daniel Forró. Každý z nich zpracoval jednu část. Výsledné dílo bude mít premiéru 5. listopadu v Konventu Milosrdných bratří v Brně. Cílem tohoto netradičního zadání nebylo vylepšovat nebo upravovat Smetanovu hudbu, ale zjistit, jak promlouvá k dnešním autorům, případně i k posluchačům, a jak její vnímání ovlivnily hluboké proměny kultury i životního stylu. "Jsme velmi zvědaví, co z toho nakonec bude. V opravdové úctě k mistrovi si dovolíme parafráze, transkripce, koláže, montáže, reinstrumentace jeho geniálního díla v duchu rebelie, která ovšem nemá destruktivní, ale naopak konstruktivní charakter," uvedl dirigent Pavel Šnajdr.


pondělí, 29 říjen 2018 06:59

Russian Classical Ballet dvakrát v ČR

Moskevský soubor Russian Classical Ballet uvede v Ostravě a v Praze nové zpracování Čajkovského Labutího jezera. Vystoupí 10. listopadu v Multifunkční aule Gong a o den později ve Fóru Karlín. Labutí jezero je považováno za divácky nejatraktivnější dílo v repertoáru klasického tance. Soubor Russian Classical Ballet přiveze inscenaci sestavenou z vynalézavé a expresivní choreografie Mariuse Petipy a se scénografií vytvořenou v Petrohradském ateliéru, kde vznikají scénáře například pro Velké divadlo v Moskvě, Mariinské divadlo v Petrohradu, Pařížskou operu nebo La Scalu v Miláně. "Diváci uvidí jedny z nejpropracovanějších dekorací, které používají pouze přední světová divadla. Do Ostravy přivezeme okolo 12 tun techniky a vybavení, to jest ozvučení, osvětlení, dekorací, kostýmů a rekvizit. Co do počtu tanečníků na pódiu a členů technického týmu jsme vůbec největším soukromým divadlem, které je na turné v Česku," řekl promotér souboru Pedro Martins. Russian Classical Ballet vede tanečnice Jevgenija Bespalovová. Její kariéra je spjatá s významnými ruskými divadly, mimo jiné s moskevským Velkým divadlem. V rámci turné s Labutím jezerem se zastaví celkem v sedmdesáti osmi evropských městech, kromě Ostravy a Prahy například v Berlíně, Hamburgu, Lisabonu, Ženevě či Curychu.


pondělí, 29 říjen 2018 06:40

Česká filharmonie dnes získá Cenu A. Dvořáka

Česká filharmonie dnes získá Cenu Antonína Dvořáka od Akademie klasické hudby za mnohaletou práci pro českou kulturu. Ocenění převezme v Kennedyho centru ve Washingtonu, kde dnes vystoupí na třetím koncertu v rámci amerického turné, které čítá celkem jedenáct koncertů v devíti městech. Dnes je na programu skladba Double Luboše Fišera, Dvořákův violoncellový koncert s americkou sólistkou Alisou Weilerstein a jeho sedmá symfonie. Právě Antonín Dvořák je přitom s Českou filharmonií úzce spjat už od samého počátku její existence, 4. ledna 1896 dirigoval koncert zahajující činnost tělesa. Uznávanou tradici tělesa pak budovaly špičkové dirigentské osobnosti (Václav Talich, Rafael Kubelík, Karel Ančerl, Václav Neumann, Jiří Bělohlávek). Orchestr také získal množství mezinárodních ocenění za své nahrávky, první z nich byla pořízena už v roce 1929 (Má vlast s Václavem Talichem). V roce 2008 prestižní časopis Gramophone zařadil Českou filharmonii mezi dvacet nejlepších orchestrů světa. Od letošní sezony zastává post šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjon Byčkov, hlavními hostujícími dirigenty byli jmenováni Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.


neděle, 28 říjen 2018 07:23

Pražský filharmonický sbor čekají prestižní koncerty

Pražský filharmonický sbor dnes oslaví 100 let republiky v Carnegie Hall - vystoupí s Českou filharmonií a pod taktovkou Semjona Byčkova v druhé symfonii "Vzkříšení" Gustava Mahlera. Sólových partů se ujmou Christiane Karg a Elisabeth Kulman. Sbor pak čeká Moskva, a to nejen letos. Ještě teď na konci října tam vystoupí  ve Velkém sále Domu hudby v Moskvě v Janáčkově Glagolské mši, s tamním orchestrem Nové opery, který bude řídit její šéfdirigent Jan Latham-Koenig. Do Moskvy ale zamíří i v únoru 2020, čeká ho koncert se slavným Velkým symfonickým orchestrem P. I. Čajkovského a Vladimirem Fedoseyevem v nádherném novém sále Zaryadye. První polovina roku 2020 přitom plní kalendář sboru i dalšími zajímavými položkami - v plánu jsou tak ještě tři koncerty v Hongkongu, debut v Labské filharmonii v Hamburku, dva koncerty s Christianem Thielemannem na Velikonočním festivalu v Salcburku, návrat do Bonnu a dva koncerty v Belgii.


sobota, 27 říjen 2018 07:19

Má vlast poprvé celá v Českých Budějovicích

Také Jihočeské divadlo a České Budějovice připravily na nedělní jubileum slavnostní koncert ke 100. výročí vzniku Československého státu. Zazní Má vlast Bedřicha Smetany v podání orchestru opery Jihočeského divadla a pod taktovkou Maria De Rose. Celý cyklus symfonických básní přitom zazní v tomto městě vůbec poprvé. Ředitel divadla Lukáš Průdek a umělecký šéf opery Tomáš Studený se pro něj rozhodli i přesto, že je místní orchestr komornějšího složení, než by bylo třeba, Má vlast totiž vznikla v době dozvuků českého národního obrození a považují ji proto za nejdůstojnější titul k oslavě století naší státnosti. Koncert se koná od půl osmé v DK Metropol České Budějovice.


pátek, 26 říjen 2018 15:28

Ilustrovaná Rusalka ve Zlíně

Rusalku Antonína Dvořáka v ilustrovaném koncertní provedení uvede příští čtvrtek 1. listopadu Filharmonie Bohuslava Martinů. Netradiční nastudování, které mělo premiéru 19. listopadu 2016 v Bruselu, vzniklo spoluprací umělců s milovníky hudby a zpěvu z řad úředníků Evropských institucí. Je to svérázný a unikátní projekt propojující profesionální a amatérskou hudební scénu. Operu na scéně Kongresového centra Zlín doprovodí moderní tanec, to vše na pozadí s videosekvencemi, které nahradí klasické divadelní kulisy. V titulních rolích se představí Luisa Albrechtová jako Rusalka, Milan Vlček jako Princ, Adam Leftwich jako Vodník, Jana Foff Tetourová jako Ježibaba nebo Jaromír Nosek jako Lovec. O taneční složku se postará profesionální pražský taneční soubor Pop Balet. Zlínskou filharmonii bude dirigovat Radim Dvořák, režii má Ladislav Miko.


pátek, 26 říjen 2018 15:19

Česká filharmonie a Pražský filharmonický sbor v New Yorku

Česká filharmonie je v New Yorku. V sobotu s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem a s Alisou Weilerstein zahraje v Carnegie Hall Dvořákovu Sedmou symfonii a jeho Violoncellový koncert. V neděli 28. října je na počest stého výročí Československa na programu ve stejném sále jediná skladba - Mahlerova 2. symfonie Vzkříšení. Do New Yorku proto přicestuje i Pražský filharmonický sbor. Kompletně český program je pak další den, také k jubileu státnosti, na programu v Kennedyho centru ve Washingtonu. Americké turné orchestru pokračuje do 14. listopadu, koncertů je celkem jedenáct. V jejich programech se střídá Sedmá a Devátá symfonie Antonína Dvořáka a jeho Koncert h moll, ale zazní i Čajkovského hudba. Zájezd končí v Kalifornii.


pátek, 26 říjen 2018 07:55

Jak se v Brně vyhlašovala republika

Jak se v Brně vyhlašovala republika před sto lety připomenou společně Filharmonie Brno, Divadlo Husa na provázku a další účinkující. Akce se schválně koná až 29 října. „Do Brna se totiž vlivem zmatků a nedokonalého spojení dostala zpráva až o den později. To málokdo ví. Stejně tak, jako že se o ní mnozí Brňané dozvěděli díky provolání z balkonu Besedního domu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Právě Besední dům se proto stane dějištěm oslav, které dělí na tři části: vnitřní, venkovní a setkání historiků v kavárně Praha v Brně. Už ráno také začne program na Komenského náměstí. „Dívky tam budou na šicím stroji sešívat z kousků látky vlajku a postupně ji instalovat pod střechu Besedního domu. Večer, kdy začnou hlavní oslavy, by tak měla viset – od střechy až po chodník,“ uvedl režisér Pavel Baďura. Rakouští četníci, pěvecké sbory, koně, dobové kroje, sokolové, mládež, ti všichni si pak přijdou poslechnout vyhlášení samostatné republiky. „Z balkonu ho k nim pronesou brněnští mužové 29. října. A možná přijde i Mahen,“ doplnil Baďura. Oslavám budou předcházet též mimořádné prohlídky Besedního domu.


čtvrtek, 25 říjen 2018 07:23

Eva Urbanová opět jako Libuše

Eva Urbanová se dnes vrací k jedné ze svých ikonických rolí - kněžny Libuše. Na závěr letošního festivalu Harmonia Moraviae vystoupí se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů, která připravila koncertní provedení naší národní opery. Vyvrcholí tak oslavy výročí sta let od vzniku Československé republiky. V dalších rolích se představí Svatopluk Sem jako Přemysl ze Stadic, František Zahradníček jako Chrudoš od Otavy, Aleš Briscein jako Šťáhlav na Radbuze, Jiří Sulženko jako Lutobor, Jiří Brückler jako Radovan, Petra Šimková Alvarez jako Krasava a Kateřina Jalovcová jako Radmila, zazpívá Sbor Janáčkovy opery Brno, dirigentem bude Jaroslav Kyzlink. Filharmonie koncert připravila společně s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně.


středa, 24 říjen 2018 09:35

Kultura v srdci Prahy na Pražské konzervatoři

Přesně za týden, 31. října, začne 6. ročník festivalu KULTURA V SRDCI PRAHY. Představí se na něm hudební naděje z řad studentů spolu s významnými umělci. Zahajovací koncert bude věnován stému výročí vzniku samostatného československého státu. Hold mu vzdá pěvecké oddělení Pražské konzervatoře. V programu složeném z české a slovenské písňové tvorby vystoupí nejen výkonní umělci z řad pedagogů, ale také talentovaní mladí pěvci. Přehlídku pořádá Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, spolek působící při Pražské konzervatoři, v jejímž sále se také zahajovací koncert koná. Ve spolupráci s Pražským harfovým festivalem bude následovat 3. listopadu koncert, v jehož úvodní části uslyšíme úspěšné české harfistky mladé generace, které pak vystřídá renomovaný britský interpret Nikolaz Cadoret, který zahraje na háčkovou a elektrickou harfu. Symfonický koncert ve středu 14. listopadu se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře a  dirigentkou Miriam Němcovou nabídne kromě Smetanovy České písně a Dvořákovy Novosvětské symfonie premiéru houslového koncertu letošního absolventa kompozičního oboru Petra Strejce. Středa 21. listopadu přivede na pódium Pražské dechové trio ve složení Zdeněk Rys (hoboj), Milan Polák (klarinet) a Lukáš Kořínek (fagot), kteří představí své pokračovatele. Laureátský koncert bude přehlídkou nejtalentovanějších absolventů Pražské konzervatoře, kteří byli po dobu studia i po něm podporováni Nadací Věry Třebické Řivnáčové. Ve čtvrtek 29. listopadu se tak představí stříbrná na letošní soutěži v Šanghaji a poslední vítězka houslové soutěže Pražského jara Olga Šroubková, další laureátka této soutěže klarinetistka Anna Paulová a akordeonista Milan Řehák, vítěz mnoha mezinárodních soutěží v současnosti působící ve Skandinávii. Závěrečný program bude patřit v Divadle Na Rejdišti ve středu 5. prosince komedii Adolfa Hoffmeistera a Jaroslava Ježka Zpívající Benátky v režii Františka Laurina.


středa, 24 říjen 2018 07:25

FOK pro republiku

Státní svátek 28. října je už tradičním termínem mimořádného Koncertu pro republiku, který pořádá Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v Obecním domě v Praze. Ten je historickým místem, kde byla samostatnost nového státu vyhlášena. V letošním roce 100. výročí vzniku Československé republiky navíc koncert obohatí i vydání remasterované nahrávky Smetanovy Mé vlasti, kterou Pražští symfonikové nahráli s Tomášem Netopilem – právě on bude dirigovat i letošní slavnostní koncert. Nahrávka bude volně k dispozici na novém webu, který FOK při této příležitosti spustí. V Obecním domě také proběhne 27. a 28. října tradiční Den otevřených dveří. Veřejnost se tak výjimečně dostane na důležitá místa spjatá s českými dějinami. Přístupný bude třeba Grégrův sál, kde o 100 let dříve Národní výbor slavnostně přijal zákon o zřízení samostatného státu a vydáním Manifestu k národu vyhlásil československou samostatnost.


úterý, 23 říjen 2018 08:10

Filharmonie oslaví republiku v Británii a v USA

Mahlerova 2. symfonie Vzkříšení v neděli 28. října v New Yorku a kompletně český program další den ve Washingtonu jsou ústředními body turné, na které se dnes z Prahy vydává Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Zájezd připomínající sté výročí vzniku Československa a rozvržený v USA do 14. listopadu zahájí však koncert při zastávce v Londýně, při němž po boku filharmoniků vystoupí ve středu i studenti Royal Academy of Music. Zahrají společně v přímém přenosu BBC Radio 3 předehru k Prodané nevěstě, poté následuje Dvořákův Violoncellový koncert s Alisou Weilerstein a Sedmá symfonie, která měla v roce 1885 za skladatelova řízení světovou premiéru právě v britské metropoli. Koncertů v Americe pak Českou filharmonii čeká celkem jedenáct. V programech se střídá Sedmá a Devátá symfonie Antonína Dvořáka a jeho Koncert h moll, ale zazní i Čajkovského hudba. Orchestr vystoupí dvakrát v newyorské Carnegie Hall, potom v Kennedyho centru ve Washingtonu a v dalších dnech ve městech East Lansing, Ann Arbor, Chicago, Costa Mesa, Stanford, San Francisco a Davis. KlasikaPlus bude v příštích dnech osobně přítomna a chystá každodenní průběžné reportáže a rozhovory.


úterý, 23 říjen 2018 07:24

Olomouc k výročí republiky

Slavnostní koncert ke stému výročí republiky chystá Moravské divadlo v Olomouci na předvečer státního svátku, 27. října. Zazní výběr z děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany a Eugena Suchoně v podání sólistů a sboru opery a operety a za doprovodu orchestru divadla. Podobný koncert se konal už v dubnu a pro velký úspěch se ho divadlo rozhodlo opakovat. "Pro mě byl dubnový koncert jedním z vrcholů uplynulé sezony a potvrdily to i nadšené ohlasy diváků. Proto jsem se rozhodl pro reprízu koncertu a jsem rád, že se nám v nabitém divadelním programu podařilo najít termín v předvečer stého výročí vzniku Československé republiky," řekl umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. Na programu budou například scény a árie ze Smetanových oper Prodaná nevěsta a Hubička, z Dvořákovy Rusalky nebo ze Suchoňových oper  Svätopluk a Krútňava. Druhá polovina slavnostního večera bude patřit Te Deum Antonína Dvořáka. Slavnostní koncert ke stému výročí republiky má v plánu i nedaleká Moravská filharmonie Olomouc. Proběhne ještě o de dřív, 26. října v sále Reduty. Na programu bude cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany pod taktovkou dirigenta Stanislava Vavřínka.

 


pondělí, 22 říjen 2018 09:18

MET slaví 135 let

Metropolitní opera v New Yorku dnes slaví 135 let. Slavnou scénu otevřela 22. října 1883 opera Charlese Gounoda Faust a Markétka. Od té doby se MET vypracovala mezi nejuznávanější operní domy světa. Pro pěvce není možná vyšší mety, než vystupovat právě tam. Podnětem k vybudování nového operního stánku v New Yorku byl nedostatek místa v malém divadle na rohu 14. ulice a Irving Place, kde se zpěvohry do té doby hrály. A věci vzaly rychlý spád. Bohatí obchodníci rozhodli v dubnu 1880 a v říjnu 1883 už zněla z budovy na Broadwayi a 39. ulici hudba. O vynikající pověst MET se postarali takoví velikáni jako Arturo Toscanini a Gustav Mahler, George Szell nebo český exulant Rafael Kubelík. Metropolitní opera zažila řadu premiér významných skladeb operního repertoáru. Pro Ameriku objevila mimo jiné Richarda Wagnera, poprvé v USA vyslechla Musorgského Borise Godunova nebo Pucciniho Turandot. Původní divadlo bylo strženo v roce 1967. Od 16. září 1966 se hraje v nové budově, stojící severněji, v areálu Lincolnova centra - tam, kde se Broadway kříží se 64. ulicí. Divadlo s téměř čtyřmi tisíci míst patří mezi největší na světě. Budova dodnes působí velmi moderně. Proskleným průčelím je zvenčí vidět na dvě mimořádně rozměrné, hudbou inspirované malby Marca Chagalla... V prosinci 2006 zahájila MET sérii přímých satelitních přenosů do různých kin do mnoha zemí, včetně ČR. Nesmazatelnou stopu zanechali v MET i pěvci českého původu. Ema Destinnová prosadila v Americe Bedřicha Smetanu, Karel Burian byl mnohdy oceňován více než jeho současník Caruso. Jarmila Novotná zase zpívala ve 40. letech při prvním pravidelném sobotním rozhlasovém vysílání z MET. Tři roky tam hostovala Ludmila Dvořáková, zpívala tam Eva Urbanová či Eva Randová. V roce 2003 v MET debutovala mezzosopranistka Magdalena Kožená, o rok později dirigent Jiří Bělohlávek a v roce 2015 barytonista Adam Plachetka.

Strana 1 z 4